Nico Rosberg har en VM-titel.
Men han hade aldrig vunnit om det inte varit för bilen.
Det hävdar Niki Lauda.
– Själv hade Rosberg aldrig blivit världsmästare.
Mercedes har dominerat F1 under tre säsonger, två av dem vann Lewis Hamilton. Den tredje vann Nico Rosberg efter en mycket tuff kamp mot just Hamilton. Efter den segern lade han av. Han hade uppnått sitt mål och kände att han inte orkade göra den satsningen en gång till. Han var färdig.
Foto: AP
Nu kritiseras han av sin tidigare chef, den trefaldige världsmästaren Niki Lauda.
– Nico kunde utvecklas som förare eftersom teamet och bilen har utvecklats. Vi har tagit tre VM-titlar för konstruktörer, Hamilton har vunnit två förarmästerskap åt oss och Nico fick det material och den potential som krävdes för att han skulle kunna prestera. SÅ man måste se det som kombinationen av Rosberg och Mercedes, säger Lauda till Sport Bild.
– Själv hade Rosberg aldrig blivit världsmästare. Det klarar teamet, bilen och Rosberg tillsammans. Därför tror vi, jag och Toto, att Valtteri Bottas som är snabb, har den erfarenhet som krävs och dessutom inte göra några onödiga misstag så är han en mycket bra ersättare till Nico Rosberg.
•••
Adrian Newey, Red Bulls designguru, är imponerad av Max Verstappen anser att han påminner om en annan mästare.
– Hans sätt att köra påminner mig om Nigel Mansell.
Newey var mannen bakom den bil som Mansell körde hem VM-titeln med 1992.
– De kör efter sitt eget motto: ”jag tänker inte bli mobbad av er, jag kör mitt race och om det inte passar er så är det inte mitt problem utan ert.”
– Jag tror att vi kan utmana honom. Om vi gör samma framsteg som vi gjorde under förra året kommer han inte att ha det enkelt, tro mig, säger han.
•••
Fernando Alonso har drömt om en tredje VM-titel länge och inför årets säsong är han övertygad om att Hondas motor kommer att hålla.
Däremot är han tvekam till McLarens chassi.
– Jag tror att vi kommer att ha den motor som vi vill ha, säger spanjoren till Autosport.
– Däremot är det nog ett större frågetecken när det gäller aerodynamiken.
De första testerna startar i Barcelona den 27 februari.
•••
Om du har missat det, har Manor gått i konkurs. Teamet har inte hittat några nya investerare.
Därmed är det tio team i VM 2017. Här är datumen då årets bilar presenteras:
21. Februari Renault
22. Februari Force India
22. Februari Sauber
23. Februari Mercedes
24. Februari Ferrari
24. Februari McLaren
Pascal Wehrlein eller Valtteri Bottas?
Mercedes valde den senare och placerade Wehrlein intill Marcus Ericsson i Sauber.
Nu förklarar teamet varför:
– Vi vill inte bränna ut Pascal. Vi har en tid för utbildning och utveckling och en förare behöver mellan två och tre år i F1 för att vi ska kunna göra en rättvis bedömning, säger stallchef Toto Wolff till Auto, motor und sport.
Wehrlein har kört ett år i F1, med Manor, och behöver enligt Mercedes minst ett år till innan han kan vara redo för ett toppteam, kanske två. Det vore 2019.
– Vi ville inte avvika från den vägen, trots att den här situationen uppstod. Vi behöver en erfaren förare vid sidan Lewis, han ska vara snabb och han ska göra så få misstag som möjligt. Dessutom ska han ha en bra dynamik tillsammans med Lewis så att vi inte saknar den där faktorn som Nico gav oss. Just nu tror vi att Valtteri kan ge oss det på ett bättre sätt än vad Pascal kan, säger Wolff.
Niki Lauda, styrelseordförande hos Mercedes, ser det på samma sätt.
– Eftersom Pascal har mindre erfarenhet är det en större risk att välja honom, säger den trefaldige världsmästaren till Sport Bild.
– Att vi är tveksamma till Wehrlein har bara med hans erfarenhet att göra. Han är oerfaren, det är inget konstigt med det. När unga förare är stressade kan de göra misstag, som Verstappen i Monte Carlo. Det är ingen kritik utan helt normalt när en förare är ung. Därför valde vi Bottas. Han är lika snabb som Wehrlein, men han är erfaren. På den punkten kunde Wehrlein inte konkurrera.
Det finns ytterligare en sak som Mercedes chefer gillar med Bottas:
– Racerförare från Finland är lugna, avslappnade och sysslar inte med skitsnack och då kan de också trycka gasen i botten. Kimi Räikkönen är det absolut bästa exemplet. Den finländska mentaliteten är en mycket bra förutsättning för att bli en bra F1-förare. Bottas pratar inte heller så mycket, men han jobbar hårt. Det fungerar utmärkt, säger Lauda.
– Jag har ingen aning om han kan utmana Hamilton, men nu har han chansen att köra den F1-bil som har varit bäst i flera säsonger. Det ger en racerförare en extra skjuts och det kommer också att få honom att prestera ännu bättre. Jag är övertygad om att Bottas är lika bra som Rosberg, men det finns en skillnad. Han är en iskall finländare som är helt fokuserad på sitt jobb och sin körning. Han är dessutom väldigt motiverad. Ni får vi avvakta ett par lopp och se hur han klarar sig mot Hamilton när de har samma material. Efter tre lopp så vet vi mer.
Så nu får Pascal Wehrlein ett år på sig att köra för Sauber och presterar han bra där ligger vägen till Mercedes öppen.
En nytändning med nya ägare?
Ja det låter som om F1 är på väg att kliva ur det stenhårda grepp som Bernie Ecclestone har haft och kliva in i en annan värld.
Dels har det kommit ett besked om att det blir nya regler som ska främja raceingen, eller nya regler – man tar helt enkelt bort en massa punkter som domarna tidigare var tvungna att hålla sig till. Du läser mer om det här.
Tanken är att racingen ska främjas, att loppen ska avgöras på banan och att förarna själva ska ta ansvar för hur de kör om placeringar. Lite mer som Niki Lauda efterträvade för ett par veckor sedan när han sa:
– Reglerna måste bort så att förarna själva tar ansvaret för att de inte skadar någon annan i sin jakt på att vinna loppen. Punkt.
Hela intervjun med Lauda finns i tyska Motorsport Magazin, i månadstidningen.
Lauda har tre VM-titlar och arbetar nu för Mercedes. Foto: AP
Kommer du åt en upplaga och kan tyska så är den absolut värd att läsa i sin helhet.
En annan nyhet är att Ross Brawn, som tar över en del av det jobb som Bernie Ecclestone har gjort tidigare, vill ha en helt annan fördelning av makten inom F1.
– Vi behöver en lösning där de små teamen står på egna ben och kan utmana de etablerade stallen, säger han till Sky Sport F1.
När han säger den meningen så angriper han direkt två punkter som varit gjutna i betong under Bernie Ecclestones tid, dels handlar det om att man vill avskaffa strategigruppen och låta alla teamen vara med och bestämma reglerna och dels handlar det om att förändra den omdiskuterade bonus som vissa team får. Ferrari som har varit med från början får en enorm summa varje år (105 miljoner amerikanska dollar under 2016), men även Red Bull (74), Mercedes (74), McLaren (32) och Williams (10) får en stor bonus efter varje säsong. Ecclestone ville behålla de stora märkena i F1 för att kunna marknadsföra serien bättre, men Liberty Media tycks vara av en annan åsikt. Nu har Ecclestone inte någon makt kvar och då kan det bli en stor förändring.
– Det fungerar inte speciellt bra just nu, säger den nye VD:n Chase Carey enligt motorsporttotal.
Enligt Brawn är det framförallt för tufft för de privatägda teamen att ens överleva i F1, det senaste exemplet är Manor som letar efter en investerare för att ens kunna starta årets säsong.
– Just nu är utmaningen för dem för stor. Vi behöver ett friskt F1, från toppen till botten. Både på banan och när det gäller ekonomin, säger Brawn.
Chase Carey vill genomföra förändringen i samråd med teamen, han menat att den kommer att ta tid och han siktar på att ha ett annat Formel 1 år 2020.
– Vi har känslan av att man de senaste fem åren inte har lyckats nyttja hela den potential som finns, både när det gäller den sportsliga och den affärsmässiga delen, säger han enligt motorsporttotal.
– Vi behöver en struktur som gör att sporten kan växa…
•••
Hamilton firar segern på Silverstone tillsammans med fansen Foto: AP
De nya ägarna har också klargjort att man vill behålla F1 i Europa. Att man vill se race på klassiska europeiska banor som funnits med i kalendern i många, många decennier.
– Sportens vagga är västra Europa, säger Carey till BBC.
– Många av de nya banorna är spännande och ger F1 ett mervärde, men de är med eftersom de vill vara en del av den show som omfattar banor som Silverstone, på Monza, på Hockenheimring, Spa och Nürburgring.
Liberty Media vill också ha fler F1-race i USA, i orter där folk semestrar. Gärna i L.A, New York eller Miami. Den nya VD:n pratar om en Superbowl, ungefär som i NFL.
– Vi ser vilka möjligheter det finns att göra loppen ännu större framöver.
•••
Vad tycker du om hela den här historien? Är det rätt att peta Bernie Ecclestone? Vad kan Ross Brawn och de nya ägarna göra?
Finns det en ljus framtid för F1 och tänker de rätt när de vill jämna ut mästerskapet?
En era är över.
Bernie Ecclestone lämnar F1.
Han har helt enkelt blivit avsatt, så säger han själv.
Nya ägare, nya personer i ledande funktioner och den mannen gjort F1 till vad det är i dag får kliva åt sidan och har nu bara hedersuppdrag. Med tanke på att han är 86 år har han
Foto: Reuters
gjort sig förtjänt av det och F1 behöver precis som alla andra mästerskap andra människors åsikter och andra värderingar för att kunna växa och leva vidare tillsammans med den värld vi lever i. Han har gjort ett fantastiskt jobb under flera decenier, men nu är det dags att lämna vidare. Han är redo för pension och han har varit det ett tag.
Ecclestone är ingen vän av sociala medier, vill låsa in sporten i dyra betalkanaler och har till och med tvingat förarna att lägga undan mobilerna eftersom han inte vill att någon annan än de som äger rättigheterna ska kunna filma inifrån F1. Världsmästaren Nico Rosberg har rätt när han twittrar
Bernie, mega job! But a change has been overdue. Mr. Carey, all the best in making our sport awesome again. ?
Samtidigt kommer det bli tufft att täppa igen det hål som Bernie Ecclestone lämnar efter sig. Han har styrt det mesta i över 40 år och det lär krävas en hel del av den person som tar över efter honom, eller de personerna som ska göra det jobb han gjort. Han har varit en mästare i det politiska spel som finns inom F1. Han har klarat av att dansa balett på en extremt tunn lina mellan team, bilsportförbund, arrangörer och TV-kanaler. Han gjort bedrövliga uttalanden och han har varit inblandad i rättsprocesser – men oavsett vad har hans Formel 1 stått starkt.
Visst sviker publiken när biljettpriserna är för höga, visst gnäller folk över att mästerskapet är för tråkigt, men trots det är F1 kungaklassen inom bilsporten. Ingen annan serie kan jämföras med F1 och det är Bernie Ecclestones förtjänst.
Vem ska då ta över?
Chase Carey blir ny VD och president, men det sportsliga ansvaret hamnar hos en mycket välkänd F1-profil. Ross Brawn som vunnit VM-titeln tillsammans med Benetton, Ferrari och Brawn GP och som också arbetade med Mercedes när teamet gjorde comeback tar över den biten.
Foto: AP Photo
Ross Brawn har ett enormt tekniskt kunnande var mannen bakom Benettons båda VM-titlar, bakom de fem som Michael Schumacher vann med Ferrari och smart nog att köpa loss Hondas Team för en symbolisk summa när han visste att man hittat en lösning ingen kunde konkurrera med. Det gav hans eget team Brawn GP och Jenson Button VM-titeln 2009. Han är också mannen som övertalade Michael Schumacher till en comeback hos Mercedes, en combeack som inte gav några resultat direkt men som hjälpte teamet att vinna tre VM-titlarna de tre senaste åren. Han är en respekterad man, men tar sig an en tuff uppgift. Är han en lika smidig lindansös?
– Det är fantastiskt att komma tillbaka till F1-världen, säger Brawn enligt motorsportmagazin.
– Nu har vi en näst intill obegränsad möjlighet att göra F1 bättre, att arbeta tillsammans med teamen, promotorn och framförallt tillsammans med fansen.
Det är bara 62 dagar till säsongsstarten i Melbourne…
Är McLarens bil orange 2017?
Det är den stora frågan som diskuteras just nu.
Anledningen till att diskussionen tagit fart är den här tweeten från teamet och att McLarens VD Zak Brown har sagt att årets lack kommer att skilja sig från de senaste åren.
– Vi har visat den för våra killar och tjejer och de är väldigt spända inför vad som kommer framöver, sa han i sambans med Autosport-Motorshow.
The clock is ticking… and the countdown to our 2017 car launch on Friday February 24th begins. pic.twitter.com/5qNSqfVLtw
Redan i december så antydde han att McLaren kan gå mot orange när han sa:
– Vi kan tänka oss det och jag kan tänka mig att fansen också kommer att vara nöjda, både med bilens tekniska utveckling och med lacken.
McLaren körde med en orange bil mellan 1968 och 1971, i både F1 och Can-Am och det har diskuterats om teamet skulle gå tillbaka till den färgen, men den förra teamchefen Ron Dennis var emot en sådan förändring.
– Alla frågade om vi skulle köra i orange eftersom det var McLarens gamla färg och jag svarade: Det är just det som är grejen, det var McLarens gamla färg. Varför i hela världen ska vi ta ett steg tillbaka?, sa Dennis 2015.
•••
Sauber kör med fjolårets motor från Ferrari i år och har sagt upp kontraktet efter denna säsong. Det betyder att teamet kan hitta en annan motorleverantör till 2018.
Det logiska valet vore Honda, den japanska tillverkaren letar efter ytterligare ett team att leverera motorer till och när Ron Dennis nu är ute ur bilden så är det också en möjlighet. Den tidigare teamchefen hos McLaren vägrade att låta Honda leverera motorer till andra team, vilket i efterhand känns som ett misstag eftersom Honda hade haft fler bilar att testa motorn på och då kunnat lösa sina problem snabbare.
Sauber har ingen brådska med att ta sitt beslut eftersom motortillverkarna numera måste leverera till privatteamen, det gör att Sauber kan beställa sina motorer hos Honda, Mercedes, Renault eller återgå till Ferrari nästa säsong.
•••
Nu är det klart, FIA har godkänt Liberty Media som köpare av F1.
Riccirdo i Mexiko. Foto: AP
Ytterligare en nyhet som är viktig för fansen är att förarna får attackera mer i år. Domarna ska bara ingripa när det blir farliga manövrar, detta för att vi ska slippa den cirkus som var efter Mexikos GP då både Max Verstappen och Sebastian Vettel straffades efter loppet och Daniel Ricciardo som gick i mål som femma till slut var trea.
– Alla de omkörningsreglerna, som har skadat sporten, är borta nu. Jag är alltså positiv och tror att vi går en ny, intressant säsong till mötes, säger Mercedes Niki Lauda till Auto Bild Motorsport.
•••
I Tyskland fortsätter man att snacka om Mercedes förarval. De flesta både fans och experter är övertygade om att Valtteri Bottas är en övergångslösning. Att Mercedes väntar på att Sebastian Vettel ska få nog av Ferrari och komma till det tyska teamet när kontraktet går ut 2018.
Då finns det två alternativ, antingen blir den fyrfaldige mästaren teamkompis med Lewis Hamilton eller om Hamilton väljer att göra någonting annat så blir Vettel teamkollega med Bottas (om denne lyckas under sitt år).
Det finns också de som tror att Fernando Alonso är en man för Mercedes 2018 när hans kontrakt med McLaren går ut och han tröttnat på att kämpa om en plats i Q3….
Anledningen till att man valde att låta Pascal Wehrlein köra i Sauber och inte i Mercedes är att man inte ville riskera en konflikt med Hamilton och att han helt enkelt är för oerfaren för att köra om en VM-titel.
•••
Pirelli får ytterligare två däcktest 2017, det handlar om regntest, totalt har FIA godkänt 25 testdagar för däcken under årets säsong och då måste minst åtta team vara med och dessutom ska man testa däcken till 2018 under två dagar efter årets säsong.
Pascal Wehrlein, mästare i DTM 2015. Foto: Mercedes.
De tre sista bitarna lades på plats i rask takt efter varandra och även om det inte var några större överraskningar så känns det spännande när det nu är klart.
•Pascal Wehrlein blir alltså Marcus Ericssons teamkollega.
Det betyder att Ericsson nu ställs mot en förare som har mycket starkt stöd hos Mercedes, han vann DTM med teamet 2015 och han har dessutom kört mängder av tester före teamet de senaste åren och i Tyskland anses han vara den nye stjärnan. Mercedes väljer alternativet Sauber för att ge 22-årige Wehrlein mer tid att växa in i F1 och se om han är mogen att ta över en av silverpilarna framöver.
– Vi tror att detta är rätt väg för honom, säger Mercedes stallchef Toto Wolff som är nöjd med att ha placerat teamets båda testförare Wehrlein och Esteban Ocon i F1
– Vi kommer att följa varje steg de tar och jag är övertygad om att det blir en spännande säsong.
I F1 har Wehrlein inte visat så mycket än, men han har å andra sidan kört för Manor och där tog han teamets enda poäng förra året. Det är en mycket duktig förare som har rykte om sig att vara lite knepig att samarbeta med vilket gör Ericssons situation allt annat än enkel. Under sina två år hos Sauber har han, sett till poängen, fått stryk av sin teamkollega, i år har han återigen fått en tuff motståndare.
• Felipe Massa kommer tillbaka innan han ens missat ett enda lopp. Han lade av efter finalen i Abu Dhabi förra året, men är Williams blev av med Valtteri Bottas valde han att komma tillbaka. Det sägs att han fått runt 90 miljoner för att köra en säsong till i F1. Mer om det läser du här. •Valtteri Bottas heter alltså Lewis Hamiltons nya teamkollega. Det blir en tuff utmaning för finländaren, han ställs mot en vann som vunnit tre VM-titlar, tvingat bort Fernando Alonso bort från McLaren, fått Heikki Kovalainen att se ut som en nybörjare och kört ett tufft psykkrig mot Nico Rosberg – så tufft att Rosberg valde att lägga av när han uppnått sitt stora mål. Vad kan Bottas göra?
Finländaren har nio pallplatser under sina fyra säsonger i F1, han anses ha ett starkt psyke och vara en rak i sin kommunikation. Jag kan garantera att Mercedes ingenjörer analyserat varje millimeter han kört på banan och varje siffra han lämnat efter sig i datorn och den det är just det som gett honom platsen hos Mercedes. Siffrorna ser bra ut och de är säkra på att han inte kommer att luras in i något psykkrig med Lewis Hamilton.
– Bottas är riktigt bra, han kommer att kunna köra på samma nivå som Rosberg gjorde direkt och om han inte bara ställer sig sist i kön utan har lite tur och använder sin fingertoppskänsla kommer han också köra på samma nivå som Hamilton, säger
Bottas kör en silverpil. Foto: Mercedes.
F1-expertern Christian Danner till motorsportmagazin.
Enligt uppgifter till Sportbladet handlar det om ett kontrakt över ett år, men med möjlighet till förlängning om båda parter är nöjda.
När det gäller vem som är förste- respektive andreförare i teamet går Mercedes redan nu ut med information om att man håller fast vid sin linje. Det blir inga stallorder 2017 heller – därmed får Bottas och Hamilton göra upp på banan.
– Vi kör på samma sätt som vanligt, båda förarna kan trycka gasen i botten och har fri fart. De har inte förändrats och hos Mercedes kommer det inte heller att förändras, säger Niki Lauda till RTL.
– Vi har självklart pratat med Lewis och förklarat för honom att han och Bottas kör tillsammans. Han har inga problem med det och det har inte Valtteri heller.
Lauda förklarar att teamet letade efter en toppförare som kan konkurrera med Hamilton om segrar och VM-titeln.
– Vi har letat efter en förare som passar ini vårt team, vi har alltid haft två toppförare som kämpat sida vid sida. Nico och Lewis var det bästa exemplet, ena gången var den ena först och nästa gång var det den andra. De senaste tre åren har de två vunnit allt, säger Lauda.
– Jag är väldigt glad att vi kunde få loss Bottas. Det var naturligtvis svårt att lösa situationen, men han är den bäste föraren vi kunde få. Jag tror att han kommer att vara ungefär lika snabb som Nico.
Så vad tror du om 2017? Vem vinner slaget hos Sauber? Kan Bottas utmana Hamilton?
••• Här har du nu alla förare och team 2017:
Mercedes: Lewis Hamilton, Valtteri Bottas
Red Bull: Daniel Ricciardo, Max Verstappen
Ferrari: Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen
Force India: Sergio Perez, Esteban Ocon
Williams: Felipe Massa, Lance Stroll
McLaren: Fernando Alonso, Stoffel Vandoorne
Toro Rosso: Carlos Sainz, Daniil Kvyat
Haas: Romain Grosjean, Kevin Magnussen
Renault: Nico Hülkenberg, Jolyon Palmer
Sauber: Marcus Ericsson, Pascal Wehrlein
Manor har inte anmält några förare än eftersom konkursförvaltaren letar efter en köpare till teamet. Det finns ett bud och Manor kan ha nya ägare redan innan veckan är över.
Än så länge finns det inga bilar att kolla på – men här är datumen när de presenteras:
Renault 21 februari orten okänd
Force India 22 februari Silverstone
Mercedes 23 februari Silverstone
Ferrari 24 februari Fiorano
McLaren 24 februari orten okänd
Här är datumen när du får se bilarna på banan:
Barcelona 27 februari till 2 mars
Barcelona 7 mars till 10 mars
•••
2016 var Renault tillbaka som fabriksteam, men de hade ont om tid på sig och nådde inte de resultat man ville. Nu kommer ett nytt reglemente och Renault satsar hårt – framförallt på motorn. Det blir en ny ICE och ny ERS till årets säsong vilket även kommer att glädja Red Bull.
– Vi bygger motorn på ett helt nytt sätt, säger VD:n Cyril Abiteboul enligt motorsportmagazin.
– Ifjol gick allt så snabbt, även om Infiniti var förberedda så överförde vi bara en del saker från den tiden Renault Sport och Red Bull arbetade tillsammans.
Renault levererar motorer till det tidigare mästarteamet Red Bull, som satsar på att utmana Mercedes, till det egna fabriksteamet och till Toro Rosso.
•••
Silverstone har varit på väg bort från F1-kalendern många gånger nu, men ägaren garanterar nu att banan finns med i kalendern till och med 2019 och hoppas att man kan uppfylla kontraktet ända till 2026.
Jag väntar, du väntar. Ja, jag tror att alla som är det minsta intresserade av F1 väntar på vad Mercedes bestämmer dig för.
Vem ska ersätta Nico Rosberg.
Vem blir Lewis Hamiltons nya teamkollega?
– Det är mycket komplicerat, säger Niki Lauda till Blick och antyder att vi kom att få vänta ytterligare på ett besked.
Det mesta tyder på att Valtteri Bottas kommer att ta steget och gör han det lär Pascal Wehrlein bli Marcus Ericssons nya kollega. Det är ett sätt att testa Wehrlein ytterligare, i Manor tog han en poäng men det räcker inte för att övertyga Mercedes och de vill se honom ett år till i F1 innan de bestämmer sig för om han är värd att satsa på eller inte. Toto Wolff har redan varit tydlig med att det handlar om ett kontrakt över ett år för den förare som Mercedes väljer intill Hamilton, så 2018 kan det hända en del på förarmarknaden.
Finns Mercedes i Vettels tankar? Foto: AP Photo
Då går Sebastian Vettels kontrakt ut med Ferrari.
Då går också Lewis Hamiltons kontrakt med Mercedes ut – och därmed kan det vara så att det finns två platser lediga hos de senaste årens dominanter.
•••
Efter fjolårets missräkning, då Ferrari inte vann ett enda lopp, tror chefen Sergio Marchionne på ett framgångsrikt 2017. Han är säker på att de nya regeländringarna passar teamet och arbetet i Maranello pågår för fullt.
– Folk arbetar utan att tröttna, de hade bara två dagar ledigt kring jul, säger han till Corriere dello Sport.
– Bilen verkar bli bra och motorn fungerar prickfritt, men vi får inte luta oss tillbaka och lita på det. Vi måste avvakta och se vilka framsteg vi når på banan, men fram till i dag har vi lagt ner väldigt mycket jobb på motorn, aerodynamiken och de nya reglerna.
2016 var teamet VM-trea, 70 poäng efter Red Bull och hela 367 poäng efter mästarteamet Mercedes.
– Det är inte deras fel, de har gjort ett strålande bra jobb. Det är kanske inte så vi vill ha det, men sanningen är att de är bra. Nu är det upp till oss. Vi måste koncentrera oss och göra det vi kan för att slå dem.
Även Bernie Ecclestone väntar med spänning på vad som händer i det tidigare mästarteamet. Han anser att teamet inte styrs på rätt sätt.
•••
Är bilen i form till premiären i år? Foto: AP
Ni som läste gårdagens blogg noterade att Manor är på väg mot konkurs. Om teamet inte finns med i år krävs det att Sauber presenterar en mycket bra bil – annats blir det tufft att ta poäng och ta sig ur bottenträsket.
Som vanligt gäller det att vara med från start, de enklaste poängen tas i de fem första loppen innan de stora drakarna får igång utvecklingen av sina bilar, de har enorma resurser och det är det väldigt svårt för privatteamen att hålla samma tempo.
•••
Efter bara en enda säsong lämnar Frédéric Vasseur jobbet som teamchef hos Renault. Parterna hoppas dock på att arbeta tillsammans i någon annan form framöver. Nu har Jérôme Stoll och Cyril Abiteboula ansvar för fabriksteamet.
•••
Detta är inte F1, men det är intressant för alla svenska motorsportfans. VW kliver in med en fabrikssatsning i rallysporten och det nya dreameamet blir Petter Solberg och Johan Kristoffersson. Vad de båda förarna säger om den nya satsningen läser du här.
2017 har dragit igång, nu gör bloggen det också. Säsongen är bara tio veckor bort och nu börjar det hända lite inom F1 igen.
Under jul och nyårshelgerna har ryktet om att Valtteri Bottas är på väg till Mercedes intensifierats och nu har hans rådgivare Mika Häkkinen bekräftat att parterna för en diskussion.
Foto: AP Photo.
Att Bottas är den förare som är närmast att ta över Nico Rosbergs plats är ingen större överraskning. Han har under många år haft en nära kontakt med Toto Wolff som nu är teamchef hos Mercedes. Det var Wolff som var Bottas rådgivare när finländaren kom till Williams F1 och på den tiden var också Wolff delägare i Williams. Bottas har dessutom stått på en prispall i F1 vid ett par tillfällen och dessutom kan vi tolka Wolffs uttalande som att det är Bottas han vill ha:
– Pascal och Lewis vore en mix med stor risk för explosion, har Wolff sagt.
– Det som jag absolut vill undvika, är en att vi upprepar det som hände 2007 när Alonso och Hamilton var i samma team. Det är en väg vi absolut inte vill gå in på.
Bottas har dessutom varit på besök i Mercedes fabrik.
– Vi får vänta, det är inte mitt beslut, säger Mika Häkkinen till MTV Sport.
– Men för en förare kan en sådan situation knappast vara bättre, det är en dröm.
Det faktum att Nico Rosberg lämnade F1 efter sin VM-titel har också gett Felipe Massa lite huvudbry. Han lämnade F1 och Williams efter finalen Abu Dhabi och hade ett kontrakt med ett team i Formula E (FIA:s världsmästerskap för elbilar), men om Bottas lämnar Williams behöver teamet ha en erfaren förare intill Lance Stroll som bara är 18 år. Huvudsponsorn Martini vill ha någon som kan göra reklam för deras alkohol och det passar sig inte med två unga förare där den ena bara är 18 år.
Massa tackar de brasilianska fansen för stödet efter det som alla trodde var hans sista lopp på hemmaplan. Foto: AP Photo
Därför vänder sig Williams till Massa och han kan därmed vara tillbaka i F1 innan han ens har missat ett lopp….
Som det ser ut nu finns det två förarplatser lediga i F1, en hos Mercedes och en hos Sauber intill Marcus Ericsson. Där sägs Pascal Wehrlein ha de bästa förutsättningarna.
•••
När vi ändå pratar om Williams ryktas det om att teamet har värvat Paddy Lowe från Mercedes och att han ska bli ny teamchef hos Williams. Mercedes bekräftade tidigare i dag att Lowe lämnar teamet.
•••
För övrigt kan Felipe Nasr ha knäckt F1-teamet Manor. När han körde in på poängplats i Brasilien så petade han ner Manor till sista plats i mästerskapet – det betydde att Manor tappade runt 300 miljoner kronor i prispengar och nu är teamet på väg mot konkurs.
– När jag tog över teamet 2015 var utmaningen klar, teamet var tvunget att nå minst plats tio 2016, säger ägaren Stephen Fitzpatrick till ESPN.
– Under säsongen såg det ut som om vi skulle klara det, men det dramatiska loppet i Brasilien gjorde att våra förhoppningar gick om intet. Därför är det ytterst tveksamt om teamet kan vara med i VM 2017.
Fransmannen Jules Bianchi tog teamets första poäng 2014, samma år skadades han svårt under Japans GP och han avled sommaren 2015. Foto: AP Photo
Man diskuterar nu med ett antal investerare om de kan tänka sig att rädda teamet. Manor kom in i F1 2010, då under namnet Virgin, sedan bytte man ägare och fortsatte under namnet Marussia och sedan 2016 har teamet hetat Manor. Teamet tog sin första poäng i Monaco med Jules BIanchi 2014 och i år tog man en poäng i Österrike, tack vare Pascal Wehrleins tiondeplats – men när Felipe Nasr körde in två poäng i Brasilien så petade han ner Manor utanför topp tio i konstruktörs-VM.
•••
Force India har klarat av krocktestet inför 2017 och den 22 februari ska bilen presenteras på Silverstone. Här är datumen då de nya bilarna ska presenteras:
Renault 21. Februari Orten är inte klar
Force India 22. Februari Silverstone
Mercedes 23. Februari Silverstone
Ferrari 24. Februari Fiorano
Övriga team har inte meddelat några datum än.
När det gäller försäsongstester finns det bara två att hålla reda på i år och de ligger förhållandevis sent. 27 februari till 2 mars i Barcelona, samt den 7 till den 10 mars, även det i Barcelona.
Säsongen startar med det första träningspasset i Melbourne, Australien den 24 mars.
Premiären sker två dagar senare.
Ungefär så här kul tycker förarna att det är att vänta på säsongsstarten….
2016. Året är snart slut och då är det naturligt att titta tillbaka och summera det som varit.
Det vi minns och det som vi kommer att minnas läge framöver.
För mig var F1 2016 ett år fyllt av spänning, nyfikenhet och mod- även om Mercedes var det team som dominerade allt och alla.
Den allra första intervjun jag gjorde i slutet av februari var med Toto Wolff, Mercedes stallchef. Vi träffades under de allra första testerna i Barcelona och även om våren var på väg var det fortfarande ostadigt väder. Lite kyligt och det kändes som om det fanns en stor tveksamhet inför säsongen.
Från min sida handlade det nog mycket om i fall Ferrari som hade tagit ett kliv 2015 skulle kunna lyfta och om Nico Rosberg skulle kunna utmana Lewis Hamilton. Från hans sida tror jag det mest handlade om hur han och Niki Lauda skulle hantera situationen i teamet. Lewis Hamilton hade vunnit två VM-titlar på lika många år och Nico Rosberg hade förlorat två på samma antal år.
Wolff utanför Mercedes motorhome. Foto: AP
Innan jag ens hann trycka på inspelningsknappen på min telefon tittade Wolff på mig och sa:
– Det kommer att bli en jämn säsong.
– Den lär inte avgöras innan förarna tagit målflagg i det sista loppet.
Han hade inte bara rätt. Han hade väldigt rätt och jag tänkte tillbaka på det ögonblicket många gånger under året och funderade över vilken känsla han hade den där dagen han sa det. Om det handlade om logiskt tänkande eller om det var en magkänsla?
Jag gick därifrån med en känsla av nyfikenhet och den nästa intervjun jag gjorde var med Nico Rosberg. Han var otroligt bestämd och näst intill arrogant i sitt sätt att svara på de frågor jag ställde. Korrekt, bestämd och tydlig.
Han var extremt tydlig med att han hade förlorat VM-titeln och var där för att vinna den. Att han skulle ge allt för att nå sitt mål. Det mötet har jag också gått tillbaka till många gånger i huvudet, framförallt efter det att han samma kväll som han skulle få ta emot VM-titeln avslöjade att han lägger av. Hans mål var att vinna VM, det hade han kämpat med i 25 år och han insåg att han hade gjort allt han kunde, nått sitt mål och var helt tömd på energi.
När andra drömmer om att nå den fantastiskt magiska känslan som en seger innebär bestämde han sig för att gå.
Det är två saker som j ag kommer att ta med mig från 2016.
Nu kikar vi fram mot 2017 och Mercedes har en förare kvar att bekräfta. Vem ska ta Nico Rosbergs plats?
Valtteri Bottas, som kör för Williams och har Toto Wolff som manager känns som ett bra alternativ. Dels eftersom han själv antytt att han snart kommer att köra en snabbare bil och dels för ett uttalande Toto Wolff gjorde i Sport Bild för ett par dagar sedan:
– Pascal Wehrlein och Lewis Hamilton vore ett explosivt förarpar, sa han.
Foto: AP Photo
Hans tankar gick tillbaka till McLaren-Mercedes 2007. Då nykomlingen Lewis Hamilton placerades intill den dubble mästaren Fernando Alonso. Ett förarpar som inte klarade av att hantera den interna konkurrensen, där deras interna konflikt urartade vilket ledde till att Ferrari och Kimi Räikkönen snodde VM-titeln i säsongens allra sista lopp.
En sådan utveckling vill Mercedes absolut inte se, framförallt inte under en säsong när det kommer helt nya regler och F1-bilarna förändras i grunden.
Det enda som är klart, enligt vad Wolff har sagt i alla fall, klart är att den förare som får chansen får ett kontrakt över en säsong, 2017.
2018 kan Mercedes nämligen satsa tyskt igen – om man vill – Sebastian Vettels kontrakt med Ferrari löper ut efter 2017.
•••
Vilka team kommer då att göra upp om titeln nästa säsong? Det är allt för tidigt att svara på den frågan även om Toro Rossos teamchef Franz Tost är övertygad om att Mercedes kommer att behålla övertaget.
Andra experter tror att Red Bull som lockat tillbaka stjärndesignern Adrian Newey kommer att vara tillbaka på den nivå teamet var när man dominerade mästerskapet mellan 2009 och 2013.
Däremot är det inte många, vid sidan av Ferrari själva, som tror att det teamet kan utmana i toppen.
Vi får se.
Jag är spänd inför den nya säsongen och jag hoppas att ni också är det.
•••
Det senaste ryktet inom motorsportvärlden är att Nico Rosberg ska köra VM i rallycross 2017 för Mercedes. I så fall ställs han mot världmsästaren Mattias Ekström.
•••
Mick Schumacher var tvåa i F4 i både Tyskland och Italien 2016, 2017 kör han EM. Foto: DPA
För övrigt meddelar Mercedes att de kommer att hålla koll på Mick Schumacher som kör EM i F3 nästa säsong. Mercedes fanns med under en stor del av Michael Schuamchers karriär också, långt innan han kom till F1 och enligt Toto Wolff har familjen en stor plats i Mercedes hjärta.
– Om han gör bra ifrån sig i det mästerskapet kommer många team att hålla ögonen på honom, ett av de teamen är Mercedes, säger Toto Wolff till ”La Gazetta dello Sport”.
•••
Missade du texten om hur Williams ska optimera depåstoppen med hjälp av ett svenskt företag så har du den här:
Nu ska jag och familjen tillbringa ett par dagar i USA, hemma hos goda vänner i Tennesse. Antagligen lär vi diskutera F1 vid mer än ett tillfälle eftersom den här familjen är några av få riktigt gedigna F1-fans som finns på den sidan Atlanten.
Ha ett riktigt gott nytt år så hörs vi framöver igen.
Valtteri Bottas.
Allt mer tyder på att han får chansen hos Mercedes.
Inte nog med att Williams köper motorer av Mercedes, att han har Mercedes stallchef Toto Wolff som rådgivare och att han är en duktig förare.
Nu har dessutom Claire Williams sagt att hon är beredd att släppa Bottas om man får tag på en annan erfaren förare och i Storbritannien ryktas det om att teamet är pratat med Felipe Massa om en snabb comeback.
Dags för omeback? Foto: AP Photo/Luca Bruno.
Han avslutade karriären efter årets säsong, men när det gäller F1 är ingenting någonsin skrivet i sten. Nu säger hans manager Nicholas Todt till Sky Sport att det inte finns något kontrakt, men att han inte utesluter att det finns en överenskommelse.
I går meddelade 63-årige Pat Symonds att han inte förlänger sitt kontrakt med Williams utan nu har lämnat teamet och det pratas mycket om att Paddy Lowe, vars kontrakt med Mercedes går ut, är på väg att ersätta honom.
Från Mercedes sida är det senaste att det inte kommer något besked innan PR-avdelsningen är tillbaka i tjänst den 3 januari, men Niki Lauda menar att förarfrågan kan dra ut på tiden och han tror att allt är löst i slutet av januari.
Januari 2017 ja…då ska de nya bilarna presenteras. Räkna med att de ser väldigt annorlunda ut jämfört med årets eftersom det är ett nytt reglemente och första team ut att presentera sin bil är… …Ferrari. Den 24 februari i Fiorano.
När vi ändå pratar om Ferrari så har president Sergio Marchionne kikat på Red Bulls lösning med att ha ett juniorteam och han vill gärna att Alfa Romeo ska klicka in i F1 och ta den uppgiften åt Ferrari.
– Det finns plats för en comeback för Alfa Romeo, möjligtvis blir det ett samarbete med Ferrari, säger han när han träffar utvalda journalister i samband med en traditionell julsammankomst.
– Alfa Romeo skulle kunna vara en bra språngbräda för unga italienska förare.
Stallet har kontrakterat Antonio Giovinazzi, tvåa i GP2 2016, som reservförare för 2017, men har ingen förarplats för honom än.
– Det finns även andra talanger som har svårt att hitta en plats, säger presidenten.
– Alfa Romeo kunde erbjuda dem den förarplatsen.
Giancarlo Fisichella på Monza 2009. Foto: AP Photo/Antonio Calanni
Ferrari har inte haft någon italiensk förare sedan 2009 då Giancarlo Fisichella körde fem lopp sedan Felipe Massa skadat sig och dennes ersättare Luca Badoer inte höll måttet.
Senast Ferrari hade en italiensk förare under en hel säsong var 1992 med Ivan Capelli.
Här är förarna som är klara för 2017:
Mercedes Lewis Hamilton
Ferrari Sebastian Vettel Kimi Räikkönen ( Giovinazzi reservförare)
Williams Valtteri Bottas Lance Stroll
Red Bull Daniel Ricciardo Max Verstappen
Force India Sergio Perez Esteban Ocon
Renault Nico Hülkenberg Jolyon Palmer
Toro Rosso Carlos Sainz Daniil Kvyat
Sauber Marcus Ericsson
McLaren Fernando Alonso Stoffel Vandoorne (Button reservförare)
Manor
Haas Romain Grosjean Kevin Magnussen
För övrigt har vi gjort om vårt publiceringsverktyg och naturligtvis är det saker som inte fungerar än. Därför länkar jag ännu en gång till en text om F1 2017. Här kan du läsa om de nya bilarna och vilka förändringar som sker till nästa säsong.
På lördag blir det som vanligt motor i tidningen, för er som behöver ha en ursäkt innan tomten kommer och jag kan rekommendera en sväng till affären för jag kan lova dig som gillar F1 en sida som andas framtidstro….. Hörs vi inte före jul önskar jag er en riktigt god jul och ett gott nytt år. Tack för i år. Tack för att ni läser, kommenterar och hjälper till att göra bloggen levande.
Anna Andersson är reporter och Formel 1-krönikör på Sportbladet. Anna har varit bosatt i Tyskland och har extra koll på allt som skrivs och snackas om i det motortokiga landet. Varje lördag listar Anna det hetaste i motorvärlden i Sportbladet.