Du kan aldrig köpa talang

av Anna Andersson

Lance Stroll.
Det namnet missade du väl knappast i förra veckan.
Han är alltså Williams nye förare intill Valtteri Bottas. Han har precis fyllt 18 år, vann EM i formel 3 tidigare i år och han är son till en av Kanadas rikaste män, Lawrence Stroll. Stroll den äldre är ett stort racingfans, han är en av de större sponsorerna hos Williams, han äger en egen racerbana och sägs en gång ha betalat runt 276 miljoner kronor för en av Ferraris gamla F1:or.

Canadian driver Lance Stroll poses for a photograph following the announcement by Williams Martini Racing of their driver line up for the 2017 FIA Formula One World Championship at the team headquarters in Grove, west of London on November 3, 2016. Canadian teenager Lance Stroll will replace veteran Felipe Massa in Williams's driver line-up for the 2017 season, the British team announced on Thursday. Stroll, who turned 18 last week, will line up alongside Finnish driver Valtteri Bottas, who will be entering his fifth successive year with Williams. / AFP PHOTO / Adrian DENNIS
Williams nye förare: Lance Stroll, 18. Foto: AFP-TT

Lance Stroll har kört på elva olika F1-banor, hans pappa har hyrt både dem och ett testteam, han har dessutom tränats av Williams det senaste året. Frågan är om Williams kan komma tillbaka högst upp på prispallen, senast teamet vann var 2012 i Barcelona. Då satt Pastor Maldonado bakom ratten.

Nästa år är Max Verstappen inte yngst i förarfältet. Han är då ett år äldre än Stroll.

Den förre världsmästaren Jac Villeneuve, även han från Kanada, är dock inte imponerad av sin landsman:

– Jag har sagt att man inte kan köpa talang och jag står fast vid det. Talang går inte att köpas för pengar, säger Villeneuve, som vann VM 1997, till motorsportmagazin.

– Men pengar gör att du kan gå in genom huvudentren.

Stroll har vunnit 14 av årets 30 lopp i F3, en serie där Joel Eriksson slutade på plats fem och svensken var också årets bästa nykomling.

– Att vinna Formel 3 betyder ingenting. Det finns många förare som vunnit i F3 och sedan har de inte  gjort någonting mer, sedan finns det de som inte gjort någonting i F3, men explderat i F1.

Fjolårets F3-mästare har i år kört Indy LIghts, GT-bilar, debuterat i DTM och han kör också VM för elbilar där han tog poämng i första loppet. Namnet?

Felix Rosenqvist.
•••
Det återstår 611,2 km av årets F1-säsong.

Sauber driver Marcus Ericsson, of Sweden, sits in his car during the first practice session for the Formula One U.S. Grand Prix auto race at the Circuit of the Americas, Friday, Oct. 21, 2016, in Austin, Texas. (AP Photo/Tony Gutierrez)
Ericsson jagar poäng. Foto: AP-TT

Kan Sauber och Marcus Ericsson plocka en poäng och ta sig upp på tiondeplatsen i VM. Det skiljer närmare 340 miljoner kronor mellan plats tio och elva i konstruktörsmästerskapet och just nu ligger Manor före eftersom Pascal Wehrlein var tia i Österrike.
Ericsson var elva i Mexiko för två veckor sedan. Teamet har nu varit utan poäng i 22 race – kommer det en på Interlagos?
En nyhet när det gäller Sauber är att 52-årige Jörg Zander är klar för posten som teknisk direktör. Den positionen har varit tom sedan Mark Smith lämnade teamet i mars 2016.  Zander har erfarenhet från F1, mellan 2002 och 2009 arbetade han för Toyota, BAR, Williams, BMW Sauber, Honda och Brawn. Hos Sauber var han chefsdesigner mellan 2006 och 2007 när teamet samarbetade med BMW. DE senaste åren har han arbetat för Audi i WEC.
– Zander passar bra in i vårt team, han har erfarenheter av F1 och dessutom har han arbetat framgångsrikt inom andra grenar inom motorsporten, säger Monisha Kaltenborn.
Jörg Zander är på pappret ett bra nyförvärv. Han har erfarenheter från flera F1-team, han känner till Sauber väl och under sin tid med Audi har han arbetat i den vindtunnel som Sauber äger och hyr ut till Audi. När Audi nu lämnar WEC är det naturligt för Zander att återvända till Sauber.
Det blir spännande att se om han kan hjälpa teamet framåt.

•••
Annars snackas det om att…
…Force Indias vice teamchef Rob Ferley är positiv inför 2017. Han anser att de nya reglerna passar teamet perfekt och han räknar med att man kan konkurrera med fabriksteamen.
…att Antonio Giovinazzi tänker säkra GP2-titeln och sedan ta steget upp i F1. Enligt Gazzetta dello Sport är han aktuell för både Force India och Manor.
….är det risk att det regnar och åskar under fredagens träningspass i Brasilien, och enligt väderprognosen är det risk för regn under både kvalet på lördagen och race på söndagen. Ni minns regnskuren under VM-avgörandet 2008? Felipe Massa drömmer säkerligen fortfarande mardrömmar om den.
….Torro Rossos teamchef Franz Tost inte alls förstår Saubers val av att göra med Ferraris fjolårsmotor nästa år. Toro Rosso har kört med fjolårsmotorn under årets säsong.
– Jag vet inte bakgrunden till det beslutet men jag skulle inte vilja vara i den situationen eftersom det är en stor nackdel, citeras han av crash.net.
••••
Grattis!

•••
Nu är det F1-vecka och självklart hittar du snackisar och nyheter här på bloggen.
Glöm inte att det är säsongens andra VM-race i formula E på lördag. Felix Rosenqvist är laddad;-)

Verstappen: Vettel är en barnunge

av Anna Andersson

Sebastian Vettel gick i mål som fyra i Mexiko, men fick tredjeplatsen sedan Max Verstappen straffats med ett tidstillägg på fem sekunder för att han tjänade på att köra utanför banbegränsningen.
Men nu har Vettel förlorat sin pallplats.
Anledningen är att domarna ger honom en bestraffning på tio sekunder eftersom körde för farligt när han kämpade mot Daniel Ricciardo.
Detta ger Daniel Ricciardo tredjeplatsen, Max Verstappen fjärdeplatsen och Vettel  är ny femma.
Dessutom fick han två straffpoäng på sitt konto.
– Vi hade förtjänat den pallplatsen, men  byråkratin tog den ifrån oss. Vi straffades tyvärr av domarna och som jag ser det är det för hårt och orättvist, men man kan inte protestera mot det, säger Ferraris stallchef Maurizio Arrivabene.

MEXICO CITY, MEXICO - OCTOBER 30: Daniel Ricciardo of Australia and Red Bull Racing celebrates getting third position with Max Verstappen of Netherlands and Red Bull Racing after Sebastian Vettel of Germany and Ferrari was given a 10 second penalty following a stewards enquiry during the Formula One Grand Prix of Mexico at Autodromo Hermanos Rodriguez on October 30, 2016 in Mexico City, Mexico. Mark Thompson/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Ricciardo och Verstappen firar tredjeplatsen i Mexiko. Foto: TT

Daniel Ricciardo, som är ny trea är av en annan mening:
– När du försvarar dig så sent sätter du dig i en tuff sits. När en förare flyttar på sig när han bromsar så försöker han att reparera ett tidigare misstag och felet var att han inte förvarat sig tidigare, innan han bromsade. Han lämnade dörren öppen och gav mig chansen att kliva in, säger Red Bulls förare:
– Sedan ser det ut som om han plötsligt insett att jag har vunnit en position och då stänger han luckan. Regeln är skriven sedan tävlingen i Austin och detta har vi sett tidigare under säsongen också.  Skillnaden är att nu står det svart på vit.
Tävlingen i Austin, Texas avgjordes förra veckan.
– Jag visste att han ville in i den luckan, men jag trodde inte att han skulle klara det, säger Sebastian Vettel.
– Självklart försvarade jag mig, även om han egentligen inte hade någon chans. Vi rörde vis varandra, en kunde köra vidare båda två. Jag ska titta på situationen igen eftersom Daniel kom till mig direkt efter loppet. Jag har stor respekt för honom.
I kampen om plats två i konstruktörs-VM har nu Red Bull 52 poängs försprång på Ferrari.
•••
När det gäller kampen om VM-titeln kan Nico Rosberg vinna den i  Brasilien om två veckor. Vinner han loppet är titeln hans. Han behöver mer än 25 poängs försprång inför säsongsfinalen i Abu Dhabi, just nu har han 19.
Lewis Hamilton tog sin 51:s seger i Mexiko och det är bara en förare i historien som vunnit fler, Michael Schumacher som har 91 GP-segrar. Han har inte heller gett upp kampen om sin fjärde VM-titel.
– Det enda jag kan göra är jobba lika hårt som de två senaste helgerna och hoppas att det går min väg. Historien visar att det aldrig är för sent och därför kommer jag också att satsa allt de kommande loppen, säger han.

•••
Kevin Magnussen har kontakt med Haas. Han kan ersätta Esteban Gutierrez, som inte levererat det som teamet hade hoppats på.
•••

Sauber F1 Team Swedish driver Marcus Ericsson drives his car during the Formula One Mexico Grand Prix practice session at the Hermanos Rodriguez circuit in Mexico City on October 28, 2016. / AFP PHOTO / PEDRO PARDO
Foto: AFP-TT

Marcus Ericsson gjorde en strålande insats i Mexiko. Tyvärr räckte det inte till poäng – men han visade att han utvecklats och insatsen i Mexiko var hans bästa någonsin i en F1-bil.
Nu har han och Sauber två lopp på sig att ta en poäng – så att de kliver upp före Manor och tjänar 340 miljoner kronor.

Autosport hyllade svensken med orden:

Ericsson beskrev det här GP:t som det bästa i hans 54 race långa F1-karriär, och han har förmodligen rätt. En fantastisk insats i första kvalomgången där han var sex tiondelar snabbare än Nasr, vilket tog honom till andra kvalomgången. Efter att han fick nosen förstörd när han blev påkörd av Wehrlein på första varvet såg det ut som om ett bra resultat var omöjligt, men en maratonstint på mediumdäck gjorde att han kunde ta en stark elfteplats.
•••
För övrigt var Sebastian Vettel vansinnig på domarna under loppet i går och under sin fajt med de två bilarna från Red Bull under slutet av loppet skrek han ”Fuck off Charlie” till tävlingsledaren Whiting.
Efteråt stod det klart att han bett om ursäkt, men han ville inte tala om hur Charlie Whiting reagerade.
– Det angår inte er, sa Vettel till TV-reportrarna efter loppet.
Max Verstappen påtalade att han tyckte att Vettel lät som en barnunge över radio.
Vettel sa så här om Verstappen:
– Han är ett barn. Han är snabb, pressar gränserna och ibland tycker jag nog att han måste lugna ner sig lite eftersom han skadar sig själv mer än vad han hjälper sig själv.
Nog om denna såpopera.
•••
För övrigt så har Bernie Ecclestone satt press på Hockenheim, egentligen var det Nürburgring som skulle arrangera Tysklands GP 2017, men den banan klarade inte av arrangemanget 2015 och är nu borta ur bilden. Därför är det aktuellt med Hockenheim, som enligt kontraktet ska arrangera tävlingen jämna år – men Bernie Ecclestone vill tjäna ytterligare lite pengar.
– Det är inte säkert att Hockenheim arrangerar tävlingen, säger 86-åringen till Bild.
– Om de inte är beredda att betala det som andra europeiska arrangörer gör blir det inget F1-lopp i Tyskland.

”Lewis varv var perfekt”

av Anna Andersson

Återigen var det fantastiskt mycket folk och en härlig stämning under kvalet till F1-helgen i Mexiko. Redan förra året var banan väldigt välbesökt och förarna var lyriska efteråt.
– Det är en fantastisk publik, jag fick gåshud på förarparaden, sa Ericsson inför årets tävlingshelg.
– Det var 200 000 människor och helt magiskt. Körmässigt är det mycket start och stopp på banan, jag gillar det.

MEXICO CITY, MEXICO - OCTOBER 29: Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP waves to the crowd in parc ferme after qualifying in pole position during qualifying for the Formula One Grand Prix of Mexico at Autodromo Hermanos Rodriguez on October 29, 2016 in Mexico City, Mexico. Clive Mason/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Foto: TT

I år var det lika härlig stämning på den gamla baseballarenan som finns längs banan, men kom i håg att det bara var kval.
Räkna med att det är en galet härlig stämning under racet i morgon.
Då startar Lewis Hamilton i pole position (tionde gången i år) före sin temakollegan Nico Rosberg.
– Lewis varv var perfekt, mitt var inte det men det räckte för en plats i första startled och jag ska ta min chans i morgon. Den här helgen har det tagit mig lite längre tid än vanligt att komma in i det och förstå hur däcken fungerar. Det har varit knepigt, men till slut fick vi till det, säger Nico Rosberg.
– Jag känner mig optimistisk, vid många tillfällen i år har vi sett att pole position inte är allt. Jag ska försöka ta den där segern i Mexiko.
För honom räcker det att vara tvåa bakom Hamilton i vart och ett av de tre återstående loppen om han ska säkra sin första VM-titel. Hamilton däremot behöver ha hjälp av någon av sina konkurrenter för att komma i kapp Rosberg.
Faktum är att Rosberg faktiskt kan vinna titeln i morgon – om han har ner än 50 poängs försprång på Hamilton inför de avslutande två loppen.

Mer om kvalet läser du här:

•••

Max Verstappen var trea i kvalet, men han var inte helt nöjd:

– Vi fick inte riktigt ihop det sista varvet. Hade vi lyckats med det så hade vi kunnat nå Q2, säger han.

– Nu blir det spännande i morgon eftersom vi har lite olika strategier.

MEXICO CITY, MEXICO - OCTOBER 29: Top three qualifiers Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP, Nico Rosberg of Germany and Mercedes GP and Max Verstappen of Netherlands and Red Bull Racing in parc ferme during qualifying for the Formula One Grand Prix of Mexico at Autodromo Hermanos Rodriguez on October 29, 2016 in Mexico City, Mexico. Clive Mason/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Foto: TT

Han syftar på att Lewis Hamilton, Nico Rosberg  ( även Sebastian Vettel ) kommer alla att starta racet på soft. Själv startar han på supersoft.

Det betyder att de  tre första har chansen att använda sig av bara ett enda depåstopp i morgon.
•••
Marcus Ericsson gjorde återigen ett riktigt bra kval. Han slog sin teamkollega Felipe Nasr och tog sig vidare till Q2.
– Vi hade exat samma set-up, säger Nasr till Viasat Motor.
– Men av någon anledning är resultatet väldigt olika.
Till slut körde han in på position 15, möjligen hade han kunnat ta en placering till, men någon bättre startposition hade inte varit möjlig.
•••
Jolyon Palmer, Renault, var inte med i kvalet, man hittade en spricka i chassit och han måste starta Mexikos GP från depån.
– Q2 hade varit möjligt för oss i dag, säger han till motorsporttotal.
– Det är väldigt frustrerande, den tredje träningen gick väldigt bra och vi hade kunnat vara med och kämpa om en av de bästa placeringarna under året.
•••
Halo har testats igen och förarna är inte direkt imponerade över skyddet.
– Det är som en keps som någon dragit ner för långt, säger Renaults Kevin Magnussen som var en av de förare som testade det under fredagen.
– Man ser ju var man kör men man ser ingenting annat. Sikten är inte så bra som jag hade hoppats på.
Även Sergio Perez och Pascal Wehrlein testade Halo, men ingen av dem var imponerad.
•••
Williams grundare, Frank Williams, ligger på sjukhus med lunginflammation.
•••
Glöm nu inte att ställa tillbaka klockan en timme i natt. I morgon är det racestart kl 20.00

Ferrari toppar tabellen – och Ecclestone har en märklig idé

av Anna Andersson

Bernie Ecclestone har slagit till igen.
I veckan hävdade han att Nico Rosberg inte är den mästare han vill ha eftersom Lewis Hamilton lockar en större publik och lever ett mer glamouröst liv.
Nu vill han bygga murar på F1-banorna.
Han vill att det ska finnas 40 cm höga murar i varje kurva för att tvinga förarna att hålla sig inom banbegränsningen – dessutom vill han se fler olyckor. Mer läser du här.
Förarna är inte alls inne på samma idé.
– Som jag ser det finns det tio andra områden som vu borde diskutera för att göra sporten mer attraktiv, säger VM-ledaren Nico Rosberg.
– Vi borde inte ta ett steg tillbaka när det gäller säkerheten.

Själv tycker jag att det låter helt vansinnigt att ens komma på idén att vilja se fler olyckor.  Tänk om och tänk lite längre. Jag kan förstå att man vill plocka bort problemet med att förarna kör över banbegränsningen, men använd avåkningszoner av grus istället, inte asfalt.

Tar det längre tid om du kör utanför gränsen så gör du helt enkelt inte det.

Jag vill  se racing, inte krascher.

För övrigt anser Bernie Ecclestone att Toto Wolff och de andra stallcheferna bryr sig för mycket om pengarna.

•••

Bernie Ecclestone, president and CEO of Formula One Managment is seen in the paddock prior to the Formula One German Grand Prix at the Nuerburgring circuit in Nuerburg, Germany, Sunday, July 24, 2011. (AP Photo/Petr David Josek)
F1-bossen Ecclestone som fyllt 86 år.Foto: TT

När vi ändå är inne på Nico Rosberg så säger han att han inte alls bryr sig om att  Bernie Ecclestones föredrar när teamkollegan blir mästare.
– Det är skitsamma, jag bryr mig inte säger Rosberg.
– Jag fokuserar på mig. Jag vill vinna mästerskapet, det är en dröm som jag har haft sedan barnsben, förstå. Nu handlar allt om att vinna i Mexiko. Jag tar ett steg i taget, och gör det jag ska göra. Det brukar fungera bra.
•••
Här kan du läsa om förarplatsen som alla förare vill ha – även Marcus Ericsson.

•••

Det tränades i Mexiko också, det som var anmärklningsvärt var däckslitaget. De supermjuka däcken klarade inte mycket mer än 15 varv innan det blev extremt mycket graining. Vad jag kunde se var Rosberg den som körde flest varv, 19, med supersoft.
Snabbast under fredagen var Sebastian Vettel, Ferrari, med 1:19.790.  Efter honom följde de båda Mercedesbilarna med Lewis Hamilton (+0,004). De två var de enda förarna under 1.20. Nico Rosberg körde på 1.20,225 och han var knappt före nästa Ferrari med Kimi Räikkönen (1.20,259) .
Är det dags för Ferrari att knapra in på det avstånd som Red Bull har skaffat sig i kampen om plats två i mästerskapet?
Det skiljer 53 poäng och är, om Mercedes vinner samtliga race dubbelt, 81 kvar att slåss om. Samtidigt såg det inte riktigt ut som om det blir en enkel seger för Mercedes i Mexiko. Det kan bli en spännande helg.
För Sauber och Marcus Ericsson räckte 1.21,997 till plats 18, han körde ändå 42 varv vilket var helt okej.

Plac.  Förare           Team           Tid                  Diff.                 Varv

1 S. Vettel Ferrari 1:19.790                  47
2 L. Hamilton Mercedes 1:19.794 0:00.004 37
3 N. Rosberg Mercedes 1:20.225 0:00.435 46
4 K. Räikkönen Ferrari 1:20.259 0:00.469 38
5 D. Ricciardo Red Bull 1:20.448 0:00.658 43
6 N. Hülkenberg Force India 1:20.574 0:00.784 43
7 M. Verstappen Red Bull 1:20.619 0:00.829 42
8 V. Bottas Williams 1:20.629 0:00.839 41
9 C. Sainz Toro Rosso 1:20.974 0:01.184 46
10 F. Alonso McLaren 1:21.003 0:01.213 25
11 D. Kwjat Toro Rosso 1:21.193 0:01.403 39
12 J. Button McLaren 1:21.198 0:01.408 39
13 F. Massa Williams 1:21.326 0:01.536 45
14 K. Magnussen Renault 1:21.442 0:01.652 39
15 S. Perez Force India 1:21.579 0:01.789 41
16 J. Palmer Renault 1:21.785 0:01.995 44
17 P. Wehrlein Manor 1:21.980 0:02.190 42
18 M. Ericsson Sauber 1:21.997 0:02.207 42
19 F. Nasr Sauber 1:22.037 0:02.247 43
20 R. Grosjean Haas 1:22.105 0:02.315 14
21 E. Ocon Manor 1:22.298 0:02.508 44
22 E. Gutierrez Haas 1:22.408 0:02.618 33

•••

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany jumps on the podium as he celebrates after winning the Malaysian Formula One Grand Prix at Sepang International Circuit in Sepang, Malaysia, Sunday, March 29, 2015. (AP Photo/Andy Wong)
Sp glad var Vettel när han vann i Malaysia – förra året. Foto: TT

För Ferrari har 2016 än så länge varit ett uselt år. Teamet som vann tre segrar förra året har inte vunnit någon i år och ligger efter Red Bull i kampen om andraplatsen i mästerskapet.
Men till nästa år är siktet inställt.
– Då ska vi inte nöja oss med småpengar utan sätta ribban högt, säger Sebastian Vettel enligt motorsporttotal.
– När reglerna ändras finns det utrymme för överraskningar.

Han fortsätter:
– Vi saknar inte kunskapen, men i bland vet vi inte riktigt hur vi ska binda ihop de olika punkterna med varandra. För att bli bättre måste man hitta vägar som är smartare och mer effektiva.

••••

I morgon lördag är det kval – klockan 20.00

Fajterna som ska avgöras

av Anna Andersson
Marcus porträtt
Foto: Sauber

Det är en kamp om VM-titeln, men Nico Rosberg mot Lewis Hamilton  är inte den enda fajten som pågår under de tre loppen som återstår av säsongen.
Därför gör jag en kort genomgång om vad vi ska hålla koll på…
Manor vs Sauber
Manor har en poäng, en tiondeplats från Österrikes GP. Sauber har ingen och den poängen betyder ungefär 340 miljoner kronor. Det är så mycket som skiljer mellan plats tio och elva i mästerskapet.  Sauber har uppdaterat bilen efter sommaruppehållet och Marcus Ericsson var inte så långt borta från en tiondeplats i USA: Problemet för Sauber är ju att det inte räcker att slå Manor, man måste besegra flera andra konkurrenter också.

Renault, Haas, Toro Rosso och McLaren
Hos Renault kämpar båda förarna om sin framtid i F1. Teamet har gjort klart med Nico Hülkenberg och valt att inte förlänga med Kevin Magnussen – än. Både han och Jolypon Palmer kör för en förarplats någonstans nästa säsong.
Haas har stora problem med bromsarna och även tillverkaren Brembo har erkänt att man inte kan lösa de problemen på kort sikt. Hos Toro Rosso är problemet att man kör med fjolårets motor från Ferrari, den räcker inte till och man måste hoppas på att konkurrenterna gör misstag. McLarens resultat hänger på vilken typ av bana serien kör på och Jenson Button har haft trassel framförallt i kvalet.
Dessa fyra team lär ligga och slåss mitt i fältet under de tre avslutande loppen.

Williams driver Felipe Massa of Brazil cheers as he walks in the paddock at the Monza racetrack, in Monza, Italy , Thursday, Sept. 1, 2016. With a dedication to mentor Michael Schumacher, Williams driver Felipe Massa announced Thursday that he will retire from Formula One at the end of the season. (AP Photo/Luca Bruno)
Massa tog sex poäng i USA, det är lika många som han tagit i alla lopp efter Monacos GP. Foto: TT

Force India vs Williams
Där har Force India övertaget, men det handlar om åtta små poäng. Även om  Felipe Massa tog poäng i USA senast (och det har han inte varit bortskämd med i år) och var bättre än bäste Force Indiaförarare så har även teamet erkänt att konkurrenternas bil är bättre.

Red Bull vs Ferrari
Vilket är det bästa teamet, efter Mercedes, 2016?  Just nu har Red Bull 53 poäng fler än Ferrari och om vi utgår från att Mercedes förare är etta och tvåa i de tre avslutande loppen finns det max 81 poäng kvar att slåss om.

Andra korta nyheter värda att notera är att….
….Jenson Button anser att F1-loppen framöver måste bli kortare för att locka en yngre publik.
– Det är en tuff insikt, en vi måste också följa den tidsålder vi lever i.
….Ryssland planerar en ny F1-bana Den sa ligga ungefär 60 km nordöst om St Petersburg. Det handlar om en bana som 4,8 km lång bana med nio högerkurvor och åtta högerkurvor. Den ska köras motsols – och ska rotas av F1:s husarkitekt Hermann Tilke.
…Nico Hülkenbergs tävlande i Le Mans får ta en paus. I och med att han byter arbetsgivare från Force India till Renault så blir det full fokus på F1. Renault har dåliga erfarenheter med att låta sina förare köra andra discipliner, deras förare Robert Kubica fick avsluta sin karriär efter det att han kört av vägen under en rallytävling.

…Marcus Ericsson gjorde ett intressant uttalande på presskonferensen.

– Alla förare som inte har något kontrakt för 2017 tittar på Force India. Det är en möjlighet, men Sauber är också  ett intressant alternativ.

•••
I går gick vi igenom statistik och banan. du fick följa med när Kimi Räikkönen berättade hur det är att köra ett varv i Mexiko bland annat Nu får du ännu en vinkel inför helgens deltävling.  Här presenterar Pirelli dig Autódromo Hermanos Rodríguez ur ett däckperspektiv:

Tillsammans med Monza och Baku är banan i Mexiko en av de snabbaste under 2016.
Asfalten lades om inför återinvigningen av banan förra året och visade sig då vara mycket hal. Men eftersom ett flertal andra racingtävlingar ägt rum på banan sedan dess bör detta inte längre vara ett lika stort problem.
Vädret är alltid ett frågetecken, med varmt klimat men risk för kraftigt regn.

unnamed46Klicka på bilden om du vill ha den större.
De tre nominerade däcktyperna:

White medium: ett obligatoriskt däckval som har prioriterats av de flesta förarna.
Yellow soft: ännu ett obligatoriskt däck som väntas användas flitigt och ha avgörande betydelse.
Red supersoft: ett däck som för första gången används i Mexiko.

Hur det såg ut för ett år sedan:

Loppet påverkades av en säkerhetsbil som försåg förarna med ett ”gratis” sista depåstopp. Nico Rosberg vann det 71 varv långa loppet. Han startade på soft och bytte till medium på varv 26 och 46.
Den lokala hjälten Sergio Perez stod för bästa alternativa strategi med sitt enda stopp på artonde varvet, då han bytte från soft till medium. Perez slutade på en åttondeplats.

•••
Marcus Ericsson har för övrigt laddat upp med ishockey. Han och Viasatgänget  med bland annat kommentatorn Janne Blomqvist kollade in Texas Stars.

•••
I morgon är det eftermiddagsträningar som gäller igen. På bloggen hittar du en text när den andra träningen är avslutad.

Så firar Rosberg en VM-titel

av Anna Andersson

Är det dags för Marcus Ericsson att ta säsongens första poäng?
Möjligheten finns i helgens lopp i Mexiko.
Han kvalade riktigt bra i USA förra veckan och körde så bra, nästan lite bättre än va materialet tillät i racet och efteråt  fick han  ett otroligt högt betyg av Sky Sports. Han fick en nia i betyg av tio möjliga och i kommentaren stod att det är troligare att han tar den första poängen för teamet än hans teamkollega.

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Circuit of the Americas.
Foto: Sauber

Positiva ord för Ericsson som direkt efter loppet såg fram emot helgens tävling i Mexiko. Där var han 12:a förra säsongen och kanske, kanske finns det möjlighet för honom att ta den poäng som Sauber verkligen behöver.
– Det är en fantastisk publik, jag fick gåshud på förarparaden, säger Ericsson.
– Det var 200 000 människor och helt magiskt. Körmässigt är det mycket start och stopp och jag gillar det. Det var premiär 2015 och vissa delar var nyasfalterade, på fredagen fanns det inget grepp alls utan vi halkade omkring. Det blev bättre under helgen och jag hoppas att grundgreppet är bättre i år.

Tiderna som gäller i helgen är:

Fredag:
Träning 1 kl 17.00
Träning 2 kl 21.00
Lördag:
Träning 3 kl 17.00
Kval kl 20.00
Söndag: Race kl 20.00
Men notera att vi ställer tillbaka klockan en timme natten mellan lördag och söndag. Det är dags för vintertid.

Banan i Mexiko gjorde comeback i serien förra året, GP-loppet fanns med i mästerskapet från 1960-talet till och med 1992. Den nya banan innehåller delar den mycket snabba bana som fanns med tidigare, men den har också nya betydligt mer tekniska sektioner. Banan tillhör, tillsammans med Baku och Monza, de tre snabbaste under året, samtidigt så kör bilarna med mer downforce än på Monza, vilket delvis beror på att de måste kompensera den höga höjden.
Här ger Kimi Räikkönen sin syn på Mexikos GP:

Autodromo Hermanos Ridriguez
Banlängd: 4,313 km
Tävlingsdistans: 306,223 km (71 varv)
Däck: Supersoft/soft/medium
Kurvor: 9 höger och 7 vänster
Kurvor under 100 km /tim: 5
Kurvor över 250 km/timmen: 1
Avstånd till första kurvan: 850 m.

Kval 2015
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Daniil Kwjat, Red Bull
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Valtteri Bottas, Williams
7. Felipe Massa, Williams
8. Max Verstappen, Toro Rosso

Race 2015:

Mercedes driver Nico Rosberg of Germany celebrates at the podium after winning the Formula One Mexico Grand Prix auto race at the Hermanos Rodriguez racetrack in Mexico City, Sunday, Nov. 1, 2015.(AP Photo/Eduardo Verdugo)
Foto: AP-TT

1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Valtteri Bottas, Williams
4. Daniil Kwjat, Red Bull
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Felipe Massa, Williams
7. Nico Hülkenberg, Force India
8. Sergio Perez, Force India
12. Marcus Ericsson, Sauber

Vinnande strategi 2015: 2 depåstopp (vilket också var den strategi som flest förare valde)
Snabbaste varvet:
Race: 2015: 1:20.521 (Nico Rosberg, Mercedes)
Kval: 2015 1:19.480 (Nico Rosberg, Mercedes)
••••
Lite andra nyheter värda att notera…
….Dr Helmut Marko, Red Bull, kritiserar Max Verstappen. Han anser att holländaren har för högt däckslitage.
…Felipe Massa kör Race of Champions, som i går avgörs i januari. Även Sebastian Vettel är klar för evenemanget.
…Det är dags att titta mot Mexiko och där kan Nico Rosberg bli mästare – men redan förra veckan visade han hur man firar en titel:

Mercedes firare konstruktörs-VM efter racet i USA och Rosberg klev inte undan.

Detta är, som jag sagt så många gånger, en nyhetsblogg och vi hörs i morgon igen.

Därför är Hamilton bäst

av Anna Andersson

Bernie Ecclestone har varit tydlig.
Han vill inte att Nico Rosberg ska bli världsmästare.
Han vill se Lewis Hamilton i topp och anledningen är rätt enkel. Det handlar om PR och pengar.

Bernie Ecclestone, president and CEO of Formula One Managment is seen in the paddock prior to the Formula One German Grand Prix at the Nuerburgring circuit in Nuerburg, Germany, Sunday, July 24, 2011. (AP Photo/Petr David Josek)
Bernie Ecclestone Foto: AP-TT

Nu förklarar F1-gurun själv vad han menade med sitt uttalande i samband med USA:s GP ( mer om det läser du här)
– Över hela världen är Lewis en perfekt ambassadör för Formel 1, citeras Ecclestone av motorsporttotal.
– Han är med i talkshows och han går på röda mattan i samband med premiärer. För mig som promotor finns det ingen  bättre världsmästare.
Han hyllar Hamilton och säger att han är den bäste världsmästaren genom alla tider.
Under USA:s GP syntes Hamilton bland annat tillsammans med skidstjärnan Lindsey Vonn och tennisprofilen Venus Williams.
Andra förare, som Sebastian Vettel och Nico Rosberg lever inte alls samma glamourösa liv och umgås inte öppet med andra superstjärnor – och om de gör det visar de visar inte upp det via sociala medier. Vettel använder sig inte ens av sociala medier och Rosberg visar antingen upp bilder från jobbet på banan eller på familjen hemma.
– Andra förare gör jobbet i bilen och sedan försvinner de in i teamens lastbilar, säger Ecclestone.
– Samtidigt så skulle Rosberg varar en värdig  mästare om det nu blir så att han vinner. Då har han gjort det bästa jobbet på banan och samlat flest poäng.
•••
Vi har lämnat Texas bakom oss och vänder oss mot Mexiko där nästa GP avgörs redan på söndag. Där kördes ett fantastiskt lopp förra året. Förarna var lyriska över intresset och över publiken. Dessutom var det strålande väder och runt 25 grader varmt.
Men i år är det faktiskt risk för regn.
Enligt den första prognosen inför helgen kommer det inte att vara varmare än 19 grader under varken fredag, lördag eller söndag. Det kan vara så pass kallt som 16 grader och det är risk för regnskurar under alla tre dagarna.
Här har du för övrigt de däcken som förarna har valt ut inför tävlingen:

•••
Lite andra saker värda att notera…
…det är inte helt säkert att det blir något F1-lopp i Malaysia framöver. Ett vikande publikintresse och det faktum att flera andra lopp avgörs i närheten gör att arrangören tvekar.
…Nico Rosberg har den första matchbollen, om vi nu får uttrycka oss så, i Mexiko. Han har 26 poäng inför loppet och har han mer än 50 poängs försprång efter loppet är han årets mästare.

AUSTIN, TX - OCTOBER 22: Fernando Alonso of Spain and McLaren Honda in the Pitlane during final practice for the United States Formula One Grand Prix at Circuit of The Americas on October 22, 2016 in Austin, United States. Lars Baron/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Foto: AFP-TT

…Fernando Alonso under sommaren 2017 tänker ta ett beslut om vad han ska göra framöver.
….Ferrari har nu flyttat fokus. Nu är det full koncentration på 2017. Teamet som vann tre deltävlingar i fjol har inte vunnit någon i år, men när det nu kommer nya regler till nästa säsong så hoppas Ferrari på att vara med i toppen igen.
…Haas teamchef Günter Steiner är tydlig med att Esteban Gutierrez inte har levererat.
– Vi hade större förväntningar på honom, säger han.
….Williams Pat Symonds anser att Fernando Alonso borde ha bestraffats för sin omkörning av Felipe Massa i Austin. De båda kämpade om plats sju när de var riktigt nära varandra. Tävlingsledningen valde att fria.
…det är tre lopp kvar av säsongen, Mexiko, Brasilien och Abu Dhabi. Red Bull vill ta en seger till och säkra andraplatsen i mästerskapet före Ferrari. Teamet har vunnit två lopp i år. Tre segrar var för övrigt vad Ferrari snodde av Mercedes förra året och vad Red Bull mäktade med 2014.

•••

I morgon kan du, precis som vanligt onsdagen före en tävlingshelg, läsa en massa fakta och statistik kring banan.

Desutom får du Marcus Ericssons tankar inför loppet.

Väl mött.

Hamilton, Rosberg, Alonso och annat snack från USA:s GP

av Anna Andersson

Lewis Hamilton gjorde det han kunde för att hålla liv i kampen om VM-titeln.
Han vann USA:s GP.

AUSTIN, TX - OCTOBER 23: Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP celebrates his win on the podium during the United States Formula One Grand Prix at Circuit of The Americas on October 23, 2016 in Austin, United States. Mark Thompson/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Fjärde segern på fem försök. Foto: TT

Problemet var bara att Nico Rosberg gick i mål som tvåa – det gör att Rosberg fortfarande har övertaget i kampen om VM-titeln när tre deltävlingar återstår. För Rosberg räcker det att vara tvåa bakom Hamilton i Mexiko, Brasilien och Abu Dhabi för att vinna VM-titeln, samtidigt har jag svårt att se att han skulle nöja sig med det. Rosberg gör allt han kan för att trycka till Hamilton – precis som Hamilton gör allt han kan för att trycka till Rosberg.
Så fungerar deras relation och så har den fungerat sedan de var tonåringar. De har alltid kämpat om att vara bäst i allt från att cykla enhjuling, till kuddkrig, go-kart och i kampen om vem som ätit flest pizzor. På den tiden var det mest ett stort skämt.
Numera är det allvar – men ingen av dem vill ha stryk av den andre.
Den enda situationen som skulle kunna få Rosberg att hålla tillbaka är nog om han riskerade titeln, den är värd mer än en vinst över Hamilton i ett enskilt race.
Med andra ord var det tre nöjda män på prispallen i Austin. Lewis Hamilton som vann och tog in sju poäng på Nico Rosberg. Rosberg som var tvåa och det är ett resultat som hjälper honom på väg mot VM-titeln och Daniel Ricciardo som återigen tog en pallplats.
Den enda som inte är nöjd är väl Bernie Ecclestone som inte vill se Nico Rosberg som världsmästare – mer om det läser du här.

För övrigt är det så att Nico Rosberg skulle tacka Michael Schumacher för VM-titeln. Varför läser du här.

Marcus Ericsson var inte heller helt nöjd med loppet. Sauber valde att ge honom en strategi med ett depåstopp. Det gjorde att han hade väldigt slitna däck på slutet och även om han var uppe på plats elva ett tag så hade han ingen chans att kämpa om poängen utan han föll tillbaka till plats 14.

Sauber driver Marcus Ericsson, of Sweden, sits in his car during the first practice session for the Formula One U.S. Grand Prix auto race at the Circuit of the Americas, Friday, Oct. 21, 2016, in Austin, Texas. (AP Photo/Tony Gutierrez)
Foto: AP-TT

– Jag hade bra fart under den första stinten, sedan fick jag vänta länge med det första depåstoppet eftersom vi satsade på att bara göra ett stopp. Jag visste att det var ett av alternativen inför loppet, även om det var väldigt svårt att få däcken att hålla hela loppet, säger Ericsson till Viasat Motor.
– Hade vi valt två stopp hade vi inte haft någon chans att ta poäng, men med ett stopp fanns i alla fall chansen. Nu hade vi tyvärr varken farten eller däcken för att klara det, men det var ändå okej. Det är bättre att satsa på poäng än inte ens göra det.
Sauber har inte tagit poäng sedan USA:s GP 2015. De är 21 lopp sedan och teamet är i desperat behov av att skrapa i hop minst en pinne i något av de tre avslutande loppen. Jag vet att jag har skrivit det många gånger, men jag gör det igen. Jag har väl ungefär 340 miljoner  skäl att göra det….det skiljer 340 miljoner kronor mellan plats tio och elva i konstruktörsmästerskapet. Det är en enorm summa som kan göra en stor skillnad i satsningen inför 2017 då det dessutom kommer flera stora regeländringar.

•••
Annars kan vi konstatera att….
…McLarens båda förare tog poäng i USA och Fernando Alonso startade på plats 12 och körde upp sig till plats fem och han var riktigt lycklig över att äntligen få fajtas högre upp i fältet. Jenson Button körde faktiskt upp sig tio placeringar han också.
…Felipe Massa körde in sex poäng – det är lika många poäng som han har tagit i samtiga lopp sedan Monacos GP i maj.
…Nico Hülkenberg kritiserade Sebastian Vettel efter startkollisionen i Austin. Det är andra gången på fyra lopp som Hulken blir offret i en startkollision.
– Sebastian var rätt aggressiv och lämnade ingen plats. Jag var som en burgare mellan två bröd, Vettel och Valtteri Bottas. Det fanns ingen plats kvar. Jag tyckte att Sebastian hade plats på utsidan, men han kanske inte ville nyttja den. Jag hade i alla fall ingenstans att ta vägen, det var en bil på insidan och jag kunde ju inte bara försvinna.
…Max Verstappen kom in i depå när mekanikerna inte var nära att vara beredda. Han misstolkade situationen och kom in för tidigt. Sedan fick han problem med växellådan och bröt loppet.
…Lewis Hamilton älskar Austin. Han har kört fem race på banan och vunnit fyra.

…Lewis Hamilton nu har vunnit 50 GP-lopp. Imponerande.
•••

Finnish F1 drivers Mika Hakkinen, left, and Kimi Raikkonen share a laugh during a news conference at the Indianapolis Motor Speedway on Thursday, Sept. 27, 2001. Hikkonen will leave the Sauber team in 2002 and replace Hakkinen on the McClaren team. (AP Photo/Darron Cummings)
Häkkinen och RÄikkönen inför USA:s GP – 2001. Foto: AP-TT

Positiva ord för alla Räikkönen-fans, även om han tvingades bryta USA:s GP ( var det för tredje gången?). Mika Häkkinen hyllade nämligen sin landsman inför loppet:
– Jag är positivt överraskad över hur Kimi klarar sig jämfört med Sebastian, säger den dubble mästaren.
– Alla ser över hela säsongen och på vinnaren, men om man tittar på racen istället så har Kimi verkligen kunnat utmana den fyrfaldige världsmästaren. Han kör fantastiskt bra just nu, med andra ord så behöver han inte sluta.
Kimi Räikkönen har kontrakt med Ferrari även 2017.
•••
Pierre Gasly kör för mästartiteln i GP2, han ligger sju poäng efter Antonio Giovinazzi när de två loppen i Abu Dhabi återstår av säsongen. Han förhandlar nu med Manor om en plats i F1 till 2017.
Vad händer då med Esteban Ocon och Pascal Wehrlein?
Båda är aktuella för den plats som Force India har kvar, teamet kör med Mercedesmotorer och en av Meredes juniorförare kan ge rabatt på motorpriset. Den platsen vill även Fleipe Nasr ha och han har som bekant med sig pengar från den bank som målat Saubers bil gul och blå.
Både Ocon och Wehrlein kan också vara aktuella för Williams, om Valtteri Bottas lämnar för Renault.
När det gäller Renault har teamet valt att stryka den optionen som Kevin Magnussen hade för 2017. Det betyder att det är kamp om platsen intill Nico Hülkenberg som redan är klar för teamet. Den platsen är givetvis även Jolyon Palmer intresserad av.
•••
För övrigt återvänder inte James Allison till Renault. Det säger Renaults teamchef Frederic Vasseur för Motorsportmagazin.
•••
Håll koll på bloggen i veckan – det är en nyhetsblogg och den kommer att uppdateras regelbundet precis som vanligt. Det är bara en vecka till Mexikos VM-deltävling. Den tävlingen avgörs på hög höjd och ställer stora krav både på förarna och på materialet.
Men det skriver jag mer om senare i veckan. Nu är det dags att producera material till tidningen.
Vi hörs.

Hamilton tog chansen

av Anna Andersson

Det skiljer 33 poäng mellan Lewis Hamilton och Nico Rosberg.
Därmed räcker det inte för britten att vara etta i de fyra återstående loppen – om hans teamkollega är tvåa.

AUSTIN, TX - OCTOBER 22: Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP waves to the crowd after qualifying in pole position during qualifying for the United States Formula One Grand Prix at Circuit of The Americas on October 22, 2016 in Austin, United States. Lars Baron/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
På pole – efter historiens snabbaste kvalvarv. Foto: AFP-TT.

I USA:s GP gav han i alla fall sig själv de bästa förutsättningarna. Han tog pole position före VM-ledaren Nico Rosberg  – men nu gäller det att han sätter starten.
Just det momentet har varit Hamiltons problem efter sommaren, han har bränt starterna samtidigt som Rosberg har satt dem, tagit ledningen i den första kurvan och sedan kunnat kontrollera loppet. Det behöver Hamilton vända på, men det räcker inte att han slår Rosberg, för att han ska vinna sin fjärde VM-titel krävs det att någon annan förare klämmer sig in mellan honom och Rosberg. Det betyder med andra ord att Red Bull gör ett riktigt bra jobb, eller att Rosberg gör ett misstag.
Det som känns spännande inför USA:s GP är dels att de varma temperaturerna ökar däckslitaget vilket också gör att förarna kommer att få kämpa med att hålla liv i framdäcken och dels att Hamilton, Rosberg och även kvalets fyra Max Verstappen startar på soft medan Daniel Ricciardo som har startposition tre däremot startar på supersoft. De olika däckstrategierna kan ge oss ett extremt intressant lopp – och en väldigt spännande avslutning på VM-serien. Kan Ricciardo klämma sig in mellan Hamilton och Rosberg så är kampen om VM plötsligt vidöppen igen.
Toto Wolff, stallchef hos Mercedes, har under hela säsongen sagt att han tror att VM avgörs först i det sista loppet.  Han om någon bör veta.
•••
Lewis Hamilton har aldrig tidigare haft pole position i Austin – men han har vunnit loppet tre gånger.
Samtliga gångerna från startposition två.
Det lär Nico Rosberg ta fasta på inför loppet.
Han har nämligen haft pole position de två senaste åren – men han har aldrig vunnit USA:s GP.

– Vid flera tillfällen i år har vi sett att det inte är kvalet som avgör racet och jag tror att jag har en bra chans att vinna i morgon, säger Rosberg.

– Jag ska försöka att köra om Lewis på väg in mot den första kurvan, men även om jag inte lyckas där är detta en bana med många omkörningsmöjligheter.
Vill du läsa mer om kvalet och kolla in resultatlistan gör du det i den vanliga artikeln. Här.
•••

Sauber driver Marcus Ericsson, of Sweden, steers his car during the final practice session for the Formula One U.S. Grand Prix auto race at the Circuit of the Americas, Saturday, Oct. 22, 2016, in Austin, Texas. (AP Photo/Darron Cummings)
Ericsson imponerade i Q1. Foto: TT

Marcus Ericsson imponerade i sitt sista försök under Q1 och tog sig vidare med den 14:e bästa tiden i den första kvalomgången. Det var riktigt imponerande med tanke på hur det sett ut under träningarna till USA:s GP.
I den andra kvalomgången hade han inga nya däck som slutade på plats 16, vilket också blir hans startposition.
– Jag trodde inte att det var möjligt med en plats i Q2. De var en stor positiv överraskning, startposition 16 är mer än vad jag hade hoppats på, säger Ericsson till Viasat Motor.
– Nu får vi se hur däckslitaget är i morgon. Det har varit rätt varmt och jag tror att det kan bli lite svårt att hålla liv i framdäcken. Det kommer att vara nyckeln i morgon och sedan får vi se om det blir två eller tre depåstopp. Det kan bli ett intressant lopp och jag tar med mig självförtroendet från kvalet.
Ni minns väl att Felipe Nasr körde in på poängplats i USA förra året?
Han var nia i mål, trots startposition 17 och det var senaste gången som Sauber tog poäng i ett VM-lopp.
Vill du läsa mer om Ericssons tankar efter kvalet gör du det här.

För övrigt var det rätt intressant att läsa Saubers pressutskick  efter kvalet – Marcus och Felipe gick åt helt olika håll.

Marcus säger så här:

– Det var en svår fredag, då trivdes jag itne alls i bilen. Vi fick jobba mycket under natten för att hitta en bättre väg inför den tredje träningen och kvalet. Vi tog ett steg till under den tredje träningen och under kvalet kändes bilen ännu bättre. Alla gjorde ett bra jobb och jag är nöjd med min egen insats. Varvet i Q1 , där jag körde in på plats 14, var riktigt bra, sedan hade vi tyvärr inga suprermjuka däck kvar till Q2. Jag tycker att startplats 16 är rätt bra och jag hoppas att vi kan vara med och slåss mitt i fältet i morgon.

Felipe var 21:a och han sa  så här:

– Det är absolut inte ett kval som vi kan vara nöjda med, framförallt inte när vi jämför med gårdagens resultat. Då var jag rätt nöjd med balansen i bilen, men under kvalet var det någonting som var fel med bilen. Vi måste undersöka vad det var och se hur vi kan göra det bättre under morgondagen.

•••
Toro Rosso har nu meddelat vilka förare som ska köra för teamet 2017. Det blir samma team som i år – Carlos Sainz och Daniil Kvyat.

Formula One F1 - U.S. Grand Prix - Circuit of the Americas, Austin, Texas, U.S., 22/10/16. Toro Rosso's Daniil Kvyat of Russia takes off his helmet in pit lane as he participates in the third practice session. REUTERS/Adrees Latif
Kvyat efter kvalet i USA. Foto: REUTERS

– Jag är väldigt glad över att ska stanna i teamet och det känns verkligen som hemma för mig. Jag ser verkligen fram emot att fortsätta det hårda jobbet vi har gjort nu under 2017 och jag har höga mål, säger Kvyatt.

Han vann GP3 2013 och debuterade i F1 2014. Då körde han för Toro Rosso. Han bytte till Red Bull 2015, men han fick lämna teamet inför Spaniens GP tidigare i år. Sedan dess har han kört för Toro Rosso och han fortsätter alltså att köra för teamet även 2017.
Carlos Sainz var redan tidigare klar för en fortsättning i stallet.
•••
USA:S GP startar kl 21.00 i morgon söndag. Ovanlig tid så glöm det inte.

Senaste snacket inför USA:s GP

av Anna Andersson

Samtidigt som bilarna kör i Austin, Texas, så snackas det massor i depåområdet.
Det handlar om vem som kör var nästa år.

AUSTIN, TX - OCTOBER 21: Valtteri Bottas of Finland driving the (77) Williams Martini Racing Williams FW38 Mercedes PU106C Hybrid turbo on track during practice for the United States Formula One Grand Prix at Circuit of The Americas on October 21, 2016 in Austin, United States.   Lars Baron/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Valtteri Bottas under fredagens träningspass i Austin. Foto: TT

Det senaste ryktet är att Renault är överens med Valtteri Bottas.
Man vill ha finländaren vid sidan av Nico Hülkenberg nästa år.
Det skulle betyda att Williams har en plats ledig intill Lance Stroll, som väntas presenteras efter sin 18:e födelsedag.
Samtidigt meddelar Force India att Daniil Kvyat och Pascal Wehrlein slåss om en av deras förarplatser. Sergio Perez är redan klar för teamet och det sägs att teamet är intresserad av en av Mercedes juniorer eftersom det kan ge en viss rabatt när man köper motorer. Den tankegången sägs Williams också ha.
I så fall borde Pascal Wehrlein och Esteban Ocon båda ligga bra till om de vill byta team.
Ja ni ser. Så mycket spännande rykten och det är fyra tävlingshelger kvar.
Här är i alla fall förarna som är klara för sina team 2017:

Mercedes     Lewis Hamilton     Nico Rosberg
Ferrari     Sebastian Vettel     Kimi Räikkönen
Williams
Red Bull     Daniel Ricciardo     Max Verstappen
Force India  Sergio Perez
Renault     Nico Hülkenberg
Toro Rosso  Carlos Sainz
Sauber
McLaren     Fernando Alonso     Stoffel Vandoorne (Button reservförare)
Manor
Haas

•••
Vad hände på banan då?

AUSTIN, TX - OCTOBER 21: Nico Rosberg of Germany driving the (6) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes F1 WO7 Mercedes PU106C Hybrid turbo on track during practice for the United States Formula One Grand Prix at Circuit of The Americas on October 21, 2016 in Austin, United States.   Clive Mason/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Rosberg var snabb i Austin. Foto: TT-AFP

Jo, Lewis Hamilton var snabbast under det första passet. På det andra slog Nico Rosberg tillbaka och Daniel Ricciardo klämde sig faktiskt in mellan Mercedes båda förare. Riccirdo var ungefär två tiondelar efter Rosberg och Hamilton ytterligare en tiondel efter Ricciardo.  Sebastian Vettel var fyra och trots 23 lopp utan en seger är han positiv inför framtiden. Han tror på en seger i år:
– Det karar vi, säger den tidigare mästaren.
Marcus Ericsson var 21:a på det andra passet, hans teamkollega Felipe Nasr var 13:e man. Det var faktiskt i Austin som teamet tog poäng senast. 2015 körde Nasr upp sig från plats 17 i kvalet till plats nio i loppet.
Vill du läsa om Saubers kamp för en poäng och 340 miljoner gör du det här.

Här har du resultaten:

1 Nico Rosberg    Mercedes    1m37.358s    –    33
2 Daniel Ricciardo    Red Bull/Renault    1m37.552s    0.194s    33
3 Lewis Hamilton    Mercedes    1m37.649s    0.291s    32
4 Sebastian Vettel    Ferrari    1m38.178s    0.820s    35
5 Max Verstappen    Red Bull/Renault    1m38.258s    0.900s    27
6 Nico Hülkenberg    Force India/Mercedes    1m38.508s    1.150s    32
7 Sergio Perez    Force India/Mercedes    1m38.568s    1.210s    31
8 Jenson Button    McLaren/Honda    1m38.713s    1.355s    29
9 Fernando Alonso    McLaren/Honda    1m38.801s    1.443s    30
10 Kimi Räikkönen    Ferrari    1m38.865s    1.507s    31
11    Carlos Sainz    Toro Rosso/Ferrari    1m38.971s    1.613s    31
12 Kevin Magnussen    Renault    1m39.159s    1.801s    23
13 Felipe Nasr    Sauber/Ferrari    1m39.189s    1.831s    28
14 Valtteri Bottas    Williams/Mercedes    1m39.197s    1.839s    34
15 Daniil Kvyat    Toro Rosso/Ferrari    1m39.202s    1.844s    36
16 Felipe Massa    Williams/Mercedes    1m39.281s    1.923s    30
17 Jolyon Palmer    Renault    1m39.455s    2.097s    34
18 Romain Grosjean    Haas/Ferrari    1m39.554s    2.196s    24
19 Esteban Ocon    Manor/Mercedes    1m40.086s    2.728s    27
20 Esteban Gutierrez    Haas/Ferrari    1m40.114s    2.756s    26
21 Marcus Ericsson    Sauber/Ferrari    1m40.219s    2.861s    28
22 Pascal Wehrlein    Manor/Mercedes    1m41.131s    3.773s    31

Vill du läsa mer om banan gör du det här.
Vill du läsa vad däcktillverkaren Pirelli har för tankar inför helgen gör du det här:

•••
Det blir inga försäsongstester i Bahrain. De kommer att köras i Barcelona precis som vanligt. Därmed fick däcktillverkaren Pirelli, Mercedes och Ferrari se sig slagna, de hade hellre testat i värmen, men de andra teamen tyckte att det var allt för dyrt och dessutom för svårt att få dit de reservdelar som krävs under testet.
Testerna genomförs från den 27 februari till den 2 mars, samt från den 7 till den 10 mars.
•••
Kvalet avgörs  kl 20.00 på lördag kväll. Missa inte det.
•••

Vill du bli uppdaterad kring F1, mc-sport, rally och annan racing? Kolla in vår sida på Facebook, Sportbladet Motor. Där får du snackisar, tips om länkar och andra kortare nyheter. Gilla och du får nyheterna direkt in i ditt flöde.

 

 

Sida 188 av 390