Startsida / Inlägg

”Det går inte att lita på Toto och Niki”

av Anna Andersson

Efter 20 nollpoängare är Sauber återigen på jakt efter den  där gyllene pinnen som skulle kunna ge teamet en plats före Manor i märkes-VM och 340 miljoner kronor extra.
Det är många viktiga miljoner för ett team som ska utveckla en ny bil och förhoppningsvis göra en bättre säsong  nästa år.

Årets säsong är minst lika illa som den 2014 när Sauber inte tog en enda poäng, det var året innan bilen Marcus Ericsson och Felipe Nasr kom till teamet och bilen färgades gul och blå, 2014 var året när den tyskaspråkiga pressen kallade Sauber för den gråa musen.

Sauber driver Adrian Sutil, of Germany, drives his car during the third practice session for the Formula One U.S. Grand Prix auto race at the Circuit of the Americas, Saturday, Nov. 1, 2014, in Austin, Texas. (AP Photo/Eric Gay)
Saubers Adrian Sutil i Austin, Texas år 2014. (AP Photo/Eric Gay)

Bilen gjorde inget väsen i från sig överhuvudtaget och slutade sist med noll poäng.
Nu väntar USA:s GP och för Ericsson blir det den första normala tävlingen på banan i Texas. Förra året regnade tävlingshelgen bokstavligen bort och året innan hade Caterham inte tillräckligt mycket pengar för att teamet skulle komma till start.
– Jag tror att vi alla kommer i håg det något ovanliga loppet i USA för ett år sedan. Jag ser verkligen fram emot att komma tillbaka, jag tycker väldigt mycket om banan och dessutom är Austin en härlig stad, säger Ericsson.

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team.  Suzuka Circuit.
Foto: Sauber

Han gillar banan eftersom den påminner om hans absoluta favorit, Suzuka i Japan.
– Banan är en annan av mina favoriter. Jag är inget fan av de nya banorna eftersom de ofta har en tråkig design med stora avåkningszoner, men i USA har de lyckats. Det går upp och ner, snabba kurvkombinationer, långsamma kurvor och den första delen påminner om Suzuka.

 

 

 

 

Circuit of the Americas
Racestart: Söndag  23.10 kl 21.00 ( kval kl 20.00)
Längd: 5516 m (56 varv)
Totaldistans: 308,405 km
Avstånd till första kurvan: 280 m
Antal kurvor: 11 vänster, 9 höger
Kurvor över 250 km/tim: 4 (T2, T3, T4, T10)
Kurvor under 100 km/tim: 5 (T1, T11, T12, T13, T15)
Däck: Supersoft/Soft/Medium
Däckslitage: Medel
Bromsslitage: Medel
Bromszoner: 10 ( 4 hårda)
Maxhastighet utan DRS: 320 km/tim
Lägsta hastighet: 80 km/tim
Genomsnittshastighet: 200 km/tim
Vinnande strategi 2015: två depåstopp:
Vanligaste strategi: 1 depåstopp
Säkerhetsbil på banan: En gång sedan 2012.
Vinst från sämsta startposition: Lewis Hamilton har vunnit från startplats 2 vid samtliga tre segrar, 2012, 2014 och 2015.

Här tar Nico Rosberg med dig runt banan:

Topp 8 kval 2015:
2015
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Daniil Kwjat, Red Bull
5. Sergio Perez, Force India
6. Nico Hülkenberg, Force India
7. Felipe Massa, Williams
8. Max Verstappen, Toro Rosso

Topp 8 race 2015:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Max Verstappen, Toro Rosso
5. Sergio Perez, Force India
6. Jenson Button, McLaren
7. Carlos Sainz, Toro Rosso
8. Pastor Maldonado, Lotus

•Marcus Ericsson, Sauber, bröt på det 26:e varvet. Elektronikproblem.

Snabbaste varv i racet:
2015: 1:40.666 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:41.379 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2013: 1:39.856 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2012: 1:39.347 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Segrare sedan 2012:
2015: Lewis Hamilton, Mercedes
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Lewis Hamilton, McLaren

Förare med flest pole positions:
Sebastian Vettel (2)
Nico Rosberg (2)

•••

Ross Brawn har gett ut en ny bok ”Total Competiton” tillsammans med Williams förre VD Adam Parr och han är riktigt kritisk mot den nya ledningen hos Mercedes. Brawn var teamchef när teamet kom till F1 men byttes sedan ut mot Toto Wolff och Niki Lauda.

Brown Team Principal Ross Brawn arrives in the paddock ahead the Brazilian F1 Grand Prix in Sao Paulo, Brazil, Thursday , Oct. 15, 2009. (AP Photo/Luca Bruno)
Foto: AP Photo/Luca Bruno

– Det som hände hos Mercedes då var att jag blev påtvingad folk som jag inte kunde lita på, skriver han.

– Jag visste aldrig riktigt vilka motiv de hade. Niki sa någonting till mig och sedan fick jag reda på att han hade sagt någonting helt annat till en annan person.

Brawn arbetade tillsammans med Wolff och Lauda under 2013, men samarbetet fungerade inte. Bland annat kände han sig förd bakom ljuset när Mercedes anställde Paddy Lowe.

– Jag hade inget förtroende för de människorna jag skulle jobba med. Det var människor vars inställning gjorde mig besviken, skriver Brawn.

–Under början av 2013 fick jag reda på att de hade skrivit ett kontrat med Paddy Lowe och när jag konfronterade Toto och Niki skyllde de på varandra. Jag satt ner tillsammans med dem och de pekade bara på varandra.

 

Han påpekar att en annan svårighet är det faktum att både Lauda och Wolff har köpt andelar i teamet.

– Det var ett beslut som Mercedes tog och som jag aldrig kommer att förstå, säger han.

– Jag såg ingen framtid för mig inom teamet, om jag inte hade krigat mot dem förstås och petat bort dem på det sättet. Jag kunde inte lita på dem.

Ross Brawn har vunnit VM med Benetton, med Ferrari och tillsammans med sitt eget team Brawn GP.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB