Nyheter för Ericsson

av Anna Andersson

Det finns nyheter att berätta och det  gäller  Marcus Ericsson.
I Japan har Sauber med den sista uppdateringen till golvet och det är årets sista uppdatering av bilen. Teamet ligger ungefär åtta veckor efter med sina uppdateringar, men är i ett desperat behov av poäng.
För att göra det ännu lite tuffare till nästa år har Sauber bestämt sig för att inte köra med den nya motorn från Ferrari 2017 utan man väljer att köra med samma motor som nu, den från 2016.
Frågan är om det är rätt beslut eller inte.

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Suzuka Circuit.
Foto: Sauber

Vi får väl se till våren, det verkar nämligen som om Ericsson stannar hos Sauber även nästa år. Det säger han i alla fall själv till Autosport.
– Det känns som om teamet rör sig åt rätt håll och då känns det lovande för mig att stanna, säger han.
– Vi får vänta lite till innan jag kan vara säker på att det blir så, men det är väldigt troligt att det blir så.
För övrigt förklarade Felipe Nasr i morse att säsongen är körd för Sauber. Manor kommer att ta tiondeplatsen på sin poäng från Österrike vilket gör att det teamet får ungefär 340 miljoner kronor mer än Sauber i prispengar.
– Vi behöver tur. Vi måste få hjälp av säkerhetsbilen eller något liknande. För att vi möjligen ska kunna ta en enda poäng så måste yttre omständigheter spela in, säger Felipe Nasr enligt motorsporttotal.
– Ser vi till rent tempo är varken Marcus eller jag tillräckligt snabba för att köra in på poängplats.
Han påpekar också att de uppdateringar som teamet har fått efter sommaren bara har gett en ”mindre förbättring”.

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Suzuka Circuit.
Marcus Ericsson på väg ut på träningen i Suzuka. Foto: Sauber

•••
Mercedes kan vinna konstruktörs-VM för tredje gången redan på söndag. En seger kan säkra VM-titeln. Under träningarna på fredagen var teamet snabbast, Nico Rosberg före Lewis Hamilton, Kimi Räikkönen, Ferrari var trea 0,3 sekunder efter Rosberg.

– Balansen är inte där jag vill ha den och jag hade ingen bra känsla i bilen utan fick kämpa mig igenom den första sektorn. Trots det var varvtiden rätt bra och det överraskade mig, säger Räikkönen.

– Kan vi få bilen mer dit där jag vill ha den spå att känslan blir bättre kan vi också förbättra varvtidera.

En kort sammanställning över longrunsen:

RAI 37.1, RIC 37.3, HAM 37.4, VER 37.4, ROS 37.5, PER 38.2, VET 38.4, HUL 38.5.

Mercedes hade de mest konstanta tiderna.

Mer om träningen läser du här

Ericsson hade en dag långt ner i fältet. Varför förklarar han här:

– Under det första passet testade vi lite olika saker med aerodynamiken, men det måste vi analysera ordentligt innan vi vet mer. Under det andra passet hade jag lite otur med flera gula flaggor. Det  var svårt att få en känsla för hur bilen är när vi hade lite bränsle i den. De långa stinterna på mediumdäcken kändes okej, men vi har mycket data kvar att analysera.

•••

Honda har nu lagt all fokus på 2017. Så även om det är hemmalopp för den japanska motortillverkaren så ser McLaren framåt.
•••
Carlos Sainz stannar hos Toro Rosso. Det blir ingen flytt till Renault. Det förklarar Christian Horner. Sedan är frågan vad som händer med Daniil Kvyat, enligt ryska medier stannar han hos toro Rosso, men han är ännu inte bekräftad av teamet.
•••
Avslutar fredagen med lite mer fakta inför helgens race. Det är Däcktillverkaren Pirelli som levererar följande information:
unnamed(42)
Suzuka Circuit ur ett däckperspektiv:

Vädret kan vara extremt varierat, från väldigt varmt – till kallt och blött.
På Suzuka Circuits snabbaste kurva, den så kallade 130R, utsätts däcken för årets största g-krafter.
De många kurvorna leder till rejält däckslitage, vilket oftast leder till mer än ett depåstopp.
De knappa marginalerna på banan försvårar för omkörningar.

De tre valda däcktyperna:

Orange hard: måste användas under loppet med tanke på att två uppsättningar har valts som obligatoriska.
White medium: förarna har valt mellan en och fyra uppsättningar av detta däck, med utgångspunkt i olika strategier.
Yellow soft: det är första gången den här däcktypen används i Japan.

Suzuka 2015:

Mercedes Lewis Hamilton vann med sina två stopp. Hamilton började på medium, bytte till medium igen på 16:e varvet för att sedan avsluta med hard från det 31:a varvet.
De flesta förarna valde att göra två stopp, där Hamiltons stallkamrat Nico Rosberg lyckades knipa en andraplats genom att byta från medium till hard, och sen till hard igen.

•••

Håll koll på tiderna i hegen och ställ väckarklockan.

Kval kl 08.00

Race kl 07.00

För övrigt talar den senaste väderprognosen om regn på söndag.

Mercedes avslöjar sanningen

av Anna Andersson

Nu vet Mercedes vad det var som egentligen hände med Lewis Hamiltons bil i Malaysia.

Flames and smoke pour from the rear of Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain's car during the Malaysian Formula One Grand Prix at the Sepang International Circuit in Sepang, Malaysia, Sunday, Oct. 2, 2016. (AP Photo/Brian Ching)
Foto: AP Photo/Brian Ching

Det var ett, om jag har förstått det rätt när Mercedes presstalesman Bradley Lord förklarat, vevstakslager som gick sönder helt utan förvarning .
Det engelska ordet är big-end bearing faliure och på tyska heter det Kurbelwellenlager.

Lord förklarade för mig att oljetrycket gick ner i kurva 15 vilket ledde till att vevaxeln bröts efter 618 km.
I den här helgen kommer Lewis att köra med samma motor han hade i Singapore och Nico Rosberg kommer att köra med den motorenhet som han hade i Malaysia. Vevaxeln hade Mercedes själva tillverkat och för att undvika att det händer igen kommer ingen av de förarna som kör med motorer från Mercedes att köra med en ny motor utan samtliga utom Hamilton kommer att köra med de motorerna de använde sig av i Malaysia.
– Förra helgen var självklart en fruktansvärt stor besvikelse för mig, säger Hamilton och Nico Rosberg förstår sin teamkollega:
– Jag känner verkligen för Lewis. De är verkligen skit när man förlorar så många poäng på det sättet.

TOPSHOT - Mercedes AMG Petronas F1 Team's British driver Lewis Hamilton reacts after dismounting from his car after it caught fire during the Formula One Malaysian Grand Prix in Sepang on October 2, 2016. Daniel Ricciardo triumphed at the Malaysian Grand Prix, but his win was overshadowed by Lewis Hamilton's claim that he was the victim of a conspiracy aimed at halting his march to a fourth world title. Hamilton was leading with 15 laps to go when the engine on his Mercedes spectacularly exploded at the Sepang International Circuit. / AFP PHOTO / C.L. DONALD LIM
Foto: AFP PHOTO

Hamilton låg 8 poäng efter Rosberg inför tävlingen.
Nu skiljer det 23 poäng.
– Tittar man på mästerskapstabellen så var förra helgen naturligtvis en fördel för mig, det är fakta och jag kan ju inte låtsas att det är på något annat sätt, säger Rosberg.
•••
Sebastian Vettel var ansvarig för startkraschen i Malaysia och han flyttas också tillbaka tre placeringar i starten av helgens deltävling i Japan.
Han får också kritik av den trefaldige världsmästaren Niki Lauda
– Hans agerande var helt onödigt, han måste ta tillbaka kontrollen över sig själv, säger Mercedes styrelseordförande till auto, motor und sport.
Det var fjärde gången i år som Vettel var inblandad i en kollision redan i starten, även om han själv inte bär ansvaret för alla.
– Han är för aggressiv och kastar bort sitt eget lopp direkt. Han sätter för hög press på sig för att få fart på Ferrarin, en fart som den bilen inte alls har.

•••

För övrigt hade Hamilton ingen lust att svara på  frågor i dag. Han lekte på snapchat istället:

 

 

Och så här:

•••
Två spännande rykten när det gäller F1-personal. Dels sägs det att James Allison som har lämnat Ferrari kan ersätta Adrian Newey hos Red Bull och dels sägs det att James Key ska jobba för Williams där han ersätter Pat Symonds som ska gå i pension.
•••
Nio av Daniel Ricciardos fans passade på att klä av sig i badbyxor efter F1-loppet i Malaysia. De stojade och drack öl ur sina skor, som en hyllning till loppets vinnare.
Nu hotas de lättklädda männen av två års fängelse.

Ricciardo har bett myndigheterna att släppa fansen.

– De har lärt sig läxan och lär inte göra om det, citeras Ricciardo av ’Sydney Daily Telegraph’ och han anser att det hela var rätt harmlöst.
•••
Sätt klockan i natt – om du vill se träningarna det vill säga.
03.00 är det dags för den första träningen.
07.00 för den andra.
På lördag är det träning kl 05.00 och kval kl 08.00.
Racet startar kl 07.00 på söndag.
Mer info om banan hittar du i gårdagens inlägg.

Förarnas favorit

av Anna Andersson

Japans GP.  Dit reser många av förarna med glädje.
Faktum är att Suzuka är en av de banor som de flesta förarna älskar. Marcus Ericsson är bara en av dem. Han körde F3 i Japan och älskar både banan och landet:

Sauber driver Marcus Ericsson of Sweden walks at the Belgian Formula One Grand Prix circuit in Spa-Francorchamps, Belgium, Thursday, Aug. 25, 2016. The Belgium Formula One Grand Prix will be held on Sunday. (AP Photo/Geert Vanden Wijngaert)
Foto: AP

– Det är min favorit. Banan är underbar, det är utmanande kurvor, det är fantastiska kombinationer och ett skönt flyt, säger Ericsson.

Valtteri Bottas håller med:…
– Om jag får välja en favoritbana är det Suzuka.
Felipe Massa säger:
– Det är en av de bästa platserna att köra race på över huvudtaget.
Det som oroar just nu är vädret. Det kan regna rejält i Japan, det minns vi från racet 2014 där Jules Bianchi fick vattenplaning och kraschade in i en hjullastare. Han avled sedan under sommaren 2015.
Väderprognosen inför helgen säger att det kommer att vara molnigt och mellan 20 och 22 grader under fredagen, sedan är det risk för lätt regn under kvalet medan det är risk för rejäla regnskurar under söndagen och då handlar det om åskväder.

•••

•••
Suzuka International Racing Circuit
Längd: 5,807 km
Varv: 53 ( 307,471 km)
Antal kurvor: Vänster 8, höger 10
Antal kurvor över 250 km/tim: 4 (T1, T7, T12, T15)
Kurvor under 100 km/tim: 2 (T11, T17)
Däck: Mjuka, medium och hårda.
Däckslitage: Högt
Bromszoner: 9 (1 hård)
Bromsslitage: Lågt
Högsta fart utan DRS: 320 km/tim.
Lägsta fart: 70 km/tim
Genomsnittshastighet: 225 km/tim
Antal växlingar per varv: 48
Avstånd till första kurva: 545 m
Vinnande strategi 2015: 2 stopp, den strategin valde majoriteten av förarna.
Race med saftey car sedan 2003: 5.
Förare som har vunnit från lägsta startposition: 2005, Kimi Räikkönen från plats 17.
Topp 8 i kvalet:
2015
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Valtteri Bottas, Williams
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Felipe Massa, Williams
6. Kimi Räikkönen, Ferrari
7. Daniel Ricciardo, Red Bull
8. Romain Grosjean, Lotus

Topp 8 i racet 2015:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Valtteri Bottas, Williams
6. Nico Hülkenberg, Force India
7. Romain Grosjean, Lotus
8. Pastor Maldonado, Lotus

Senaste fem segrarna:
2015:  Lewis Hamilton, Mercedes
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Sebastian Vettel, Red Bull
2011: Jenson Button, McLaren
Förare med flest segrar:
Michael Schumacher (6)
Sebastian Vettel (4)
Mika Häkkinen (2)
Gerhard Berger (2)
Ayrton Senna (2)
Damon Hill (2)
Lewis Hamilton (2)
Riccardo Patrese (1)
Rubens Barrichello (1)
Jenson Button (1)

•••
Ännu lite mer  info inför helgen.

 

Och här är däcken som förarna har valt:

9841_Japan-Selected-Sets-Per-Driver-ENKlicka på bilden får du den i större storlek.

Vi kan konstatera att Ericsson och Rosberg har valt samma strategi när det gäller däckvalet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I morgondagens blogg blir det mer snack från presksonferensen inför helgen.

 

Testbråk och sabotage

av Anna Andersson

Var ska F1 testa inför nästa säsong?
Det är den stora tvistefrågan just nu.
Mercedes vill testa i Bahrain. Där är det varmare vilket ger bäst information att jobba vidare med, framförallt nu när det sker så stora förändringar i reglementet och däcken också förändras.
Samtidigt är Barcelona betydligt billigare och det är enklare att skicka dit nytt material under testerna eftersom alla teamen har sina fabriker i Europa. Dessutom är banan bra, den är en rejäl utmaning för både chassi och aerodynamik, de två första sektorerna utmanar vissa saker och den avslutande andra. Det brukar vara så att den bilen som är bra i Barcelona är bra på alla banor under säsongen.
– Jag föredrar att stanna i Europa. I slutet av februari går temperaturen upp. Dessutom kämpar 65 till 70 procent av teamem  med ekonomin och då är det inte ekonomiskt försvarbart att testa i Bahrain , om nu inte Mercedes betalar frakten åt alla teamen, säger Christian Horner, stallchef hos Red Bull, till motorsportmagazin.
Mercedes anser att vädret är för osäkert i Spanien, risken för regn för stor och att det inte är tillräckigt vart. I våras var det lite över tio grader under inledningen av testerna, även om det blev varmare.
– Det vore galenskap att bara testa de nya bilarna och däcken i Europa. Vad händer om det regnar?, säger Niki Lauda enligt Auto Motor und sport.

Formula One - F1 - Malaysia Grand Prix - Sepang, Malaysia- 30/9/16 Red Bull's Max Verstappen of the Netherlands gets out of his car after second practice. REUTERS/Edgar Su
I år vann Max Verstappen Spaniens GP; även om det till stor del berodde på att Mercedes båda bilar krockade i den första kurvan. Foto: REUTERS/Edgar Su

Även däcktillverkaren Pirreli vill testa utanför Europa. Chefen Paul Hembrey har vid flera tillfällen påtalat att han vill testa på ett ställe där det är högre och jämnare temperaturer än vad det är i Europa.
– Vi testar däcken i Abu Dhabi i november och det är ett gemensamt test, säger Horner som föredrar att testa i Europa.
– Därför förstår jag inte varför vi ska välja det klart dyrare alternativet.
Försäsongstesterna är planerade att genomföras mellan den 27 februari och 2 mars, samt mellan den 7 och 10 mars.

•••

För övrigt är teamorderns tid förbi hos Red Bull. Nu är det fri fart som gäller och det var också anledningen till att Daniel Ricciardo tog sin första seger på två år.  Ingen Mulitorder – ni minns väl Webber och Vettel ? Multi 21 – icke angreppspakten som ledde till en kollision och ett jättebråk för ett par år sedan.
•••
Sergio Perez bekräftar att han kör för Force India 2017.
Därmed är det bara 12 platser som inte är bekräftade till nästa säsong.

Här är platserna som förarna slåss om till 2017 – läget i samtliga F1-stall

Mercedes: Nico Rosberg och Lewis Hamilton är bekräftade.

Red Bull: Daniel Ricciardo och Max Verstappen har båda kontrakt.

Ferrari: Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen har avtal för 2017.

Force India: Enligt teamägare Vijay Mallya fortsätter både Sergio Perez och Nico Hülkenberg. Perez har bekräftat det själv också.

Ericsson är en av dem som sägs diskutera med teamet.

Williams: Ingen förare har kontrakt. Valtteri Bottas har Mercedes Toto Wolff som rådgivare och så länge Williams kör med Mercedes motorer lär finländaren finnas kvar i teamet. 18-årige Lance Stroll som varit utvecklingsförare i teamet lär ersätta Felipe Massa som slutar. Stroll leder EM i F3 och hans pappa är en av teamets större sponsorer.

McLaren-Honda: Fernando Alonso kör 2017 och det gör Stoffel Vandoorne också. Jenson Button blir därmed utvecklingsförare i teamet.

Toro Rosso: Carlos Sainz har kontrakt. Det ryktas om att teamet plockar upp Red Bulljunioren Pierre Gasly från GP2.

Haas: Romain Grosjean har antytt att han stannar i teamet

Renault: Ingen förare har kontrakt. Kevin Magnussen vill stanna, Felipe Nasr är intresserad precis som Marcus Ericsson. Carlos Sainz flirtar också med teamet och Valtteri BOttas sägs vara intresserad av att lämna Williams för Renault..

Sauber: Har inget kontrakt med någon förare. Teamets nya ägare har däremot kontakter till Tetra Pak som också sägs sponsra Marcus Ericsson.

Manor: Har inte förlängt med Pascal Wehrlein och Estebahn Ocon än. Båda stöttas av motorleverantören Mercedes.

– Vi vill gärna behålla dem, om omständigheterna är de rätta, hälsar teamet.

•••
Lewis Hamilton var förbannad efter Malaysias GP. Han påtalade att det är märkligt att det bara är hans motor som går sönder.
– Mercedes har byggt 43 motorer vad det är men detta händer bara mig. Det är bara min motor som går sönder. Jag vet inte varför det inte är någon annan förare med en Mercedesmotor som drabbas.
Han påpekade att det kunde vara sabotage och dessutom var han kritisk till att Mercedes inför säsongen gjorde en dörändring bland mekanikerna, det team som arbetade med Hamilton 2014 och 2015 arbetar i år med Rosberg och tvärtom.

Mercedes gjorde det bytet inför årets säsong för att hitta en bättre balans  i garaget och för att det inte skulle bli för stor konkurrens mellan de båda sidorna. Mot slutet av förra året var det för mycket intern konkurrens, tyckte Toto Wolff och Niki Lauda.
Lauda var  för örigt tydlig med att det inte handlade om något sabotage i Malaysia utan påpekade att det var ren tillfällighet. Han jämförde det med att slå flera sexor i rad när man spelar tärning.

– Men vi måste ta reda på vad haveriet berodde på. Det är inaceptabelt, säger han.

I dag har Mercedes ett stormöte på fabriken för att diskuera det som hänt och gå vidare.
•••
Mer inför helgens deltävling i Japan får du i morgondagens blogg.

Motorhaveriet och VM-titeln

av Anna Andersson

Lewis Hamilton hade ett gyllene läge att ta över ledningen i VM.
Då havererade motorn.
Snacka om otur för Hamilton som genomförde ett antal motorbyten inför Belgiens GP för att han skulle ha fler motorer tillgängliga under hösten. Istället för en VM-ledning när fem lopp återstår så rasade han ännu längre ner efter Rosberg som tog sig tillbaka efter kollisionen på det inledande varvet och gick i mål på plats tre. Nu skiljer det 23 poäng mellan Rosberg och Hamilton när fem deltävlingar återstår och en seger ger 25 poäng.

Red Bull driver Daniel Ricciardo, centre, of Australia celebrates on the podium with second placed teammate Max Verstappen, left, of the Netherlands and third placed Mercedes driver Nico Rosberg of Germany after winning the Malaysian Formula One Grand Prix at the Sepang International Circuit in Sepang, Malaysia, Sunday, Oct. 2, 2016. (AP Photo/Vincent Thian)
Foto: AP Photo/Vincent Thian

Den tredjeplatsen kändes säkerligen som en seger för Rosberg.
Daniel Ricciardo tog sin första seger för säsongen, han tog Red Bulls andra och i och med att Max Verstappen körde in som tvåa tog Red Bull en dubbelseger. Om jag inte räknat fel var det Red Bulls första dubbelseger sedan det nya motorreglementet kom 2014.

Mer om racet läser du här:

 

 

Lite andra snabba tankar efter loppet:

•Marcus Ericsson gick i mål som 12:a. Sauber verkar ha gjort framsteg, var inte lika frånåkta som tidigare under säsongen. Låt oss hoppas att det inte bara var banan som passade Ericssons Sauber extremt bra. Vi får en ny indikation i Japan om en vecka.
– Det var ett riktigt bra race. Jag kämpade stenhårt från första till den sista metern och är riktigt nöjd med mitt race, säger svensken till Viasat Motor.
– Jag tycker att vi har fått ut max den här helgen vi gjorde ett bra kval och var nära Q2 av egen kraft. Vi kämpade med Toro Rosso och Renault i racet. Vi gjorde inga misstag, strategin var bra och vi gjorde allt för att ta poäng. Tyvärr räckte det inte den här gången, men vi är närmare än tidigare.
Han är dessutom positiv inför Japans GP på Suzuka, en bana där han trivs riktigt bra.

•Det var ett tufft race, 34 grader i luften och över 50 grader i asfalten. Sex bilar bröt, flera av dem eftersom påfrestningarna blev för stora.

•Snacka om mardröm för de tyska F1-fansen. Det var säkerligen många som satte sin söndagskaffe i halsen när Nico Rosberg och Sebastian Vettel gick i hop redan i den första kurvan. Rosbergs bil klarade sig utan större skador, men han rasade ner till slutet av fältet vilket inte alls var det läget som han talade så varmt om efter kvalet. För Sebastian Vettel gick det ännu värre. Han tvingades bryta och drömmen om ännu en seger i Malaysia sprack.
– Jag hade ingen stans att ta vägen, jag försökte undvika att röra någon annan, men det var synd, säger Vettel.

Domarna var inte nöjda med hans förklaring och han flyttas tillbaka tre platser i starten av Japans GP om en vecka.
•Romain Grosjean Haas bröt Malaysias GP. Det såg ut som om det var bromshaveri, igen. Haas har haft stora problem med bromsarna under den senaste tiden. Inte heller teamkollegan Esteban Gutierrez klarade av att ta sig i mål. Han bröt sedan han tappat ett hjul.
•Valtteri Bottas valde en strategi med ett enda deåstopp.  Det gav honom plats fem.

 

McLaren Honda's British driver Jenson Button drives during the qualifying session of the Formula One Malaysian Grand Prix in Sepang on October 1, 2016. / AFP PHOTO / PEDRO UGARTE
Foto: AFP PHOTO / PEDRO UGARTE

•Jenson Button körde sitt 300:e F1-lopp. Fler har bara Rubens Barrichello (323) och Michael Schumacher (307) kört.
– När jag pratade med min pappa för ett par år sedan sa jag till honom att 300 lopp klarar jag aldrig, säger Button till Blick.
Kör han resten av racen i år kommer han upp i 305…
•Fernando Alonso visste han skulle starta sist, struntade i kvalet och satsade allt på racet. Det gjorde han med den äran. Han körde enormt bra och gick till slut i mål på plats 7.
Målet för Honda är att köra bra nästa race – hemma i Japan. Det avgörs på söndag kl 07.00

•••
En annan lite smårolig historia som Blick berättar och får du översatt här. Bakgrunden är att Mercedes och Niki Lauda vill ha försäsongstesterna i Bahrain eftersom det är varmare där och mindre risk för regn, medan hans vän, Red Bulls Helmut Marko, vill ha testerna i spanska Barcelona eftersom det är lättare att leverera nya delar dit.
– Dessutom är det ofta sandstormar i Bahrain, säger Mako till den schweiziska tidningen.
– Det spelar ingen roll, svarar Lauda.
– Du ser ju ändå ingenting.
Marko är inte sen med repliken:
– Du hör inget.
Helmut Marko var med om en racingolycka 1972, en sten flög upp och skadade hans öga. Niki Lauda förlorade halva sitt öra i samband med branden efter  F1-olyckan på Nürburgring 1976
•••
Senaste ryktet är att Nico Hülkenberg kör för Renault nästa år….ett annat rykte säger att Valtteri Bottas kan ta den platsen. Nu körde dessutom Jolyon Palmer in sin första poäng i Malaysia medan Kevin Magnussen tvingades bryta. De två vill också stanna i teamet
Snacka om Silly Season

Regnspioner och starter

av Anna Andersson

Kampen om VM-titeln i F1 är otroligt tuff.
Betydligt tuffare än vad den har varit de senaste åren.

Formula One - F1 - Malaysia Grand Prix - Sepang, Malaysia - 1/10/16 Mercedes' Lewis Hamilton of Britain celebrates pole position as Mercedes' Nico Rosberg of Germany walks by. REUTERS/Edgar Su
Foto: REUTERS/Edgar Su

Nu skiljer det bara åtta poäng mellan VM-ledande Nico Rosberg och de två senaste årens världsmästare Lewis Hamilton och det återstår sex lopp. Båda kör samma bil och nu står de i första startled även i Malaysias GP. Lewis Hamilton tog sin fjärde pole position i Malaysia, men att han är snabbast i kvalet är ingen garanti för en seger. Efter sommarlovet är det Rosberg som varit bäst, och tagit fyra raka segrar  – men innan lovet var det Hamilton som hade övertaget. Nu blir det spännande att se vad som händer i starten i morgon, den lär vara avgörande för Mercedes förare. Hamilton har haft problem med sina starter och  inför loppet i Singapore talade han verkligen i klartext:
– Ser man till hela säsongen så kan jag förlora titeln på mina usla starter. Om man tänker på hur många race som jag har startat på pole position, men ändå förlorat direkt i starten.
Hela det inlägget som handlar om starterna läser du här:

Red Bull Racing's Belgian-Dutch driver Max Verstappen takes a corner during the qualifying session of the Formula One Malaysian Grand Prix in Sepang on October 1, 2016. / AFP PHOTO / MANAN VATSYAYANA
Foto: AFP PHOTO / MANAN VATSYAYANA

Annars har Red Bull imponerat i Malaysia. Under fredagen var det Max Verstappen som körde bäst på sina longruns, han låg på tider kring 1,39, medan ingen av Mercedes förare gick under 1,40. Vad betyder det för morgondagen?
– Våra longruns ser riktigt bra ut, sa Verstappen på presskonferensen efter kvalet.
– Vi har gjort några förändringar efter Singapores GP och de verkar fungera bra.
Hela texten om kvalet läser du här.
Här är resultatet:
1 Lewis Hamilton    Mercedes    1m32.850s    –
2 Nico Rosberg    Mercedes    1m33.264s    0.414s
3 Max Verstappen    Red Bull/Renault    1m33.420s    0.570s
4 Daniel Ricciardo    Red Bull/Renault    1m33.467s    0.617s
5 Sebastian Vettel    Ferrari    1m33.584s    0.734s
6 Kimi Räikkönen    Ferrari    1m33.632s    0.782s
7 Sergio Perez    Force India/Mercedes    1m34.319s    1.469s
8 Nico Hülkenberg    Force India/Mercedes    1m34.489s    1.639s
9 Jenson Button    McLaren/Honda    1m34.518s    1.668s
10 Felipe Massa    Williams/Mercedes    1m34.671s    1.821s
11 Valtteri Bottas    Williams/Mercedes    1m34.577s    1.727s
12 Romain Grosjean    Haas/Ferrari    1m35.001s    2.151s
13 Esteban Gutierrez    Haas/Ferrari    1m35.097s    2.247s
14 Kevin Magnussen    Renault    1m35.277s    2.427s
15 Daniil Kvyat    Toro Rosso/Ferrari    1m35.369s    2.519s
16 Carlos Sainz    Toro Rosso/Ferrari    1m35.374s    2.524s
17 Marcus Ericsson    Sauber/Ferrari    1m35.816s    2.966s
18 Felipe Nasr    Sauber/Ferrari    1m35.949s    3.099s
19 Jolyon Palmer    Renault    1m35.999s    3.149s
20 Esteban Ocon    Manor/Mercedes    1m36.451s    3.601s
21 Pascal Wehrlein    Manor/Mercedes    1m36.587s    3.737s
22 Fernando Alonso    McLaren/Honda    1m37.155s    4.305s

•••

McLaren driver Jenson Button of Britain waves to the crowd after qualifying for the Malaysian Formula One Grand Prix at the Sepang International Circuit in Sepang, Malaysia, Saturday, Oct. 1, 2016. (AP Photo/Vincent Thian)
Foto: AP Photo/Vincent Thian

Jenson Button körde sitt 300:e F1-kval i Malaysia. Han körde in i Q3 och startar Malaysias GP från plats 9. Han har kört 16 säsonger i F1. Nästa år kommer han att vara utveckingsförare åt McLaren och även om han själv säger att det är ett sabbatsår så får vi väl se om han kommer tillbaka till F1 eller väljer någon annan typ av racing.
Det ryktas om att han är intresserad av både långlopp och rallycross.
•••
Fernando Alonso har testat en ny motor under helgen. Det ger honom en bestraffning och därför visste han redan innan kvalet att han startar han sist i morgon. Han kommer dock inte att köra med den nya motorn utan den ska teamet spara till Japans GP om en vecka.
•••
Marcus Ericsson var den av Saubers förare som var närmast Q2, men det räckte inte. Han startar från position 17 och Felipe Nasr från position 18.
– Det känns som om jag var varit nära Q2 många gånger i år, men i dag var vi det faktiskt på egen fart, säger Ericsson.
Mer om kvalet och fler uttalanden från Ericsson läser du i texten från kvalet. Du hittar den här.
•••
Kevin Magnussen var 14:e man i kvalet. Han slog sin teamkollega rejält och frågan är om han inte kör till sig en förarplats hos Renault även nästa år?
Det teamet letar efter två förare. Sergio Perez har flirtat med dem, det har Carlos Sainz också medan både Esteban Ocon och Marcus Ericsson drömmer om en plats hos det franska fabriksteamet.
Magnussen är lite missnöjd med att han inte har fått något besked än, men när han kör så som han gjort på slutet så ökar naturligtvis hans chanser att få stanna.

•••

I morgon startar Malaysias GP kl 09.00 – det kan mycket väl regna under loppet. I Malaysia kommer regnet snabbt, kanske bara i vissa kurvor.

När Sebastian Vettel körde hos Red Bull ställde teamet ut regnspioner i vissa kurvor. Man ansåg att det var bättre att lita på en utsträckt hand än på radarn och att man på så sätt kunde få informationen snabbare till förarna.

– Det är klart att vi har en radar också, men det finns ingenting som är bättre än att hålla ut en hand,  känna och se om det regnar, sa Sebastian Vettel då till Bild.

– Oftast är det ju tydligt att det regnar, men här kan det hända att det är blött från kurva fem till kurva åtta, men att resten av banan är helt torr. Vi kan alla det för en tillförlitlig mänsklig radar.

 

Magnussens bil i lågor

av Anna Andersson

Det var verkligen hett under fredagens träningspass i Malaysia.
Dels var det 34 grader i luften och runt 60 grader i asfalten.
Dels började Kevin Magnussens bil att brinna.

Renault Sport F1 Team's Danish driver Kevin Magnussen car is engulfed in flames at the pit during the first free practice session of the Formula One Malaysia Grand Prix in Sepang on September 30, 2016. / AFP PHOTO / MOHD RASFAN
Foto: AFP

Det slog rejält med lågor ur bilen, Magnussen var snabb ur och klarade sig oskadd, men även Renaults personal lyckades släcka lågorna så tog det fart igen. Det läckte beänsle och därför tog branden ny fart.

– Vi hade förväntat oss att det skulle vara varmt i Malaysia, men inte så varmt, säger Magnussen.

– Jag fick ett meddelande över radion att jag skulle hoppa ur bilen och de behövde inte säga till mig två gånger…
Träningen avbröts under en period, men kunde sedan återupptas efter en halvtimme och Renault lyckades också få ordning på bilen så att Magnussen kunde köra det andra passet, även om han startade 45 minuter efter alla andra.

– Vi fick till ett par ordentliga varv och det överstyrde lite för mycket med de inställningar vi började jobba med, men vi vet vilken väg vi vill gå, säger dansken.
När det gäller det som hände på banan så har Mercedes fortfarande övertaget. Nico Rosberg var snabbast under den första tärningen och Lewis Hamilton under den andra – men det var under ett varv.
Det ser däremot mer spännande ut om vi kikar på longrunsen. Där verkar Ferrari få konkurrens av både Red Bull och Ferrari. Max Verstappen körde sina varv konstant,  på 1,39. Ingen av Mercedes förare var under 1,40. Hamilton körde soft/hard och Rosberg soft/medium och de låg kring 1,40 men inte under.

Formula One - F1 - Malaysia Grand Prix - Sepang, Malaysia- 30/9/16 Red Bull's Max Verstappen of the Netherlands gets out of his car after second practice. REUTERS/Edgar Su
Foto: REUTERS/Edgar Su

– Våra longruns var verkligen bra, säger Max Verstappen.
– Däremot har vi lite att jobba med när det gäller farten över ett kvalvarv. Pacen var bra med de mjuka däcken och jag är nöjd. Jag kunde göra det med bilen som jag ville.
Även Daniel Ricciardo låg bra på sina longruns ( 1.40). Vettel låg kring 1,40 han också och Räikkönen på 1.39 ( däremot började Räikkönen lite senare med sina runs eftersom han hade problem med inställningarna och stod kvar i depån längre och då var förhållandena på banan något bättre).
– Tiderna är bättre än känslan jag hade i bilen sa Räikkönen efteråt.
Sebastian Vettel var däremot nöjd:
– Det var en bra dag. Vi har testat en del. Historiskt sett så fungerar det bra för oss när det är varmt och här i Malaysia är det alltid varmt. Det kan hjälpa oss. Jag tycker inte att vårt tempo var så pjåkigt faktiskt.
•••
För övrigt körde Hamilton på  1:39.790.
Det är  nästa tio sekunder snabbare än den tid som gav honom pole position för ett år sedan.

Han tog pole med tiden 1.49,834,

Den gången körde man i Malaysia under inledningen av säsongen då bilarna inte är riktigt lika uppdaterade som nu, till säsongens 16e lopp. Dessutom är det tredje säsongen med ungefär samma tekniska reglemente.

Här är alla tiderna från det andra passet:
Plats, Namn, team, varvtid, tidsskillnad och antal varv
1 Lewis Hamilton    Mercedes    1m34.944s    –    35
2 Nico Rosberg    Mercedes    1m35.177s    0.233s    36
3 Sebastian Vettel    Ferrari    1m35.605s    0.661s    37
4 Kimi Räikkönen    Ferrari    1m35.842s    0.898s    31
5 Max Verstappen    Red Bull/Renault    1m36.037s    1.093s    29
6 Sergio Perez    Force India/Mercedes    1m36.284s    1.340s    33
7  Fernando Alonso    McLaren/Honda    1m36.296s    1.352s    27
8 Daniel Ricciardo    Red Bull/Renault    1m36.337s    1.393s    30
9 Nico Hülkenberg    Force India/Mercedes    1m36.390s    1.446s    37
10 Jenson Button    McLaren/Honda    1m36.715s    1.771s    22
11 Carlos Sainz    Toro Rosso/Ferrari    1m36.836s    1.892s    30
12 Jolyon Palmer    Renault    1m36.940s    1.996s    36
13 Valtteri Bottas    Williams/Mercedes    1m37.016s    2.072s    37
14 Esteban Gutierrez    Haas/Ferrari    1m37.048s    2.104s    28
15 Felipe Massa    Williams/Mercedes    1m37.110s    2.166s    19
16 Daniil Kvyat    Toro Rosso/Ferrari    1m37.297s    2.353s    29
17 Marcus Ericsson    Sauber/Ferrari    1m37.449s    2.505s    28
18 Felipe Nasr    Sauber/Ferrari    1m37.547s    2.603s    26
19 Kevin Magnussen    Renault    1m37.664s    2.720s    19
20 Romain Grosjean    Haas/Ferrari    1m37.789s    2.845s    25
21 Pascal Wehrlein    Manor/Mercedes    1m37.878s    2.934s    34
22 Esteban Ocon    Manor/Mercedes    1m37.990s    3.046s    36

 

Mer om träningen och om Ferraris uppdateringar läser du här.

•••
Grattis Max Verstappen som fyller 19 år i dag.

•••

Jenson Button kör sitt 300:e GP-lopp i helgen. Imponerande.

•••

För Sauber handlar det om en kamp värd 340 miljoner kronor. Mer om det läser du här.

Här kan du läsa om läget på förarmarknaden:
•••
Det är fortfarande osäkert om det blir F1 på Silverstone framöver.
– Vi får se var vi står 2019 om vi kan köra GP eller om Silverstone får klara sig utan F1. Har man inte råd så har man inte råd, säger BRDC-President Derek Warwick.
– Vi har arrangerat Storbritanniens GP utan stöd från varken regeringen eller någon annan partner i många år. VI har investerat 50 miljoner pund och vi har renoverat. Vi har gjort allt det som Bernie ville för att säkra F1-loppet.

•••

Vill du ha nyheterna direkt i ditt flöde? Gilla Sportbladet Motor på Facebook. Där får du tips om artiklar, snackisar och andra kortare nyheter. Där skriver vi om allt från F1 till motorGP och speedway. Du hittar också motocross, rallycross och information om de svenska talangerna som kör i Formula E, GP2 och F3-EM.

Nyheter och resultatrapportering som inte får plats på hemsidan hittar du där.

 

Många nyheter – inför helgen och inför 2017

av Anna Andersson

Start bakom säkerhetsbilen när det regnar?
Nej inte från och med 2017.
Då blir det stående start även i regn.

Toyota Formula One driver Timo Glock of Germany controls his car during heavy rain in Sepang outside Kuala Lumpur, Malaysia, Sunday, April 5, 2009, during the 2009 Malaysian Formula 1 Grand Prix. Brawn GP Formula One driver Jenson Button of Britain won ahead of BMW Sauber Formula One driver Nick Heidfeld of Germany and Toyota Formula One driver Jarno Trulli of Italy in a races that was stopped after 32 laps of a 56 lap race. (AP Photo/Rob Griffith)
Så här såg det ut i Malaysia 2009. Toyotas Timo Glock ser inte många meter framför sig. Foto: TT

Det har FIA:s världsråd beslutat. Tanken är att åskådarna inte ska gå miste om starten, som ofta är det mest spännande under ett GP-lopp.
En annan förändring är att mastodontstraffen för att man byter delar på bilen försvinner. I år bytte Lewis Hamilton motor flera gånger under tävlingshelgen i Belgien för att slippa straff under kommande lopp. Han skulle starta sist oavsett så om han fick tio platsers nedflyttning till eller 65 platsers nedflyttning spelade liksom ingen roll. Från och med nästa år tar man ut straffet på den sista saken som man byter.
Dessutom kommer förarna inte få välja däck inför de första fem loppen 2017. Anledningen är att man måste göra valet 14 veckor före loppet och då har teamen inte hunnit testa än. Därför tar Pirelli över det beslutet och däcktillverkaren förser alla förare med två set av den hårdare däckblandningen, fyra av den mellersta och sju av den mjukare däckblandningen till vart och ett av de fem första loppen.
En annan ändring som publiken kommer att kunna notera är att föraren ska behålla en liknande hjälmdesign under hela året, men från och med nästa år får man välja ett lopp att ha en annorlunda design. Kanske ett hemmarace eller ett annat lopp som betyder mycket. Dessutom får föraren ändra hjälmdesign om han byter F1-team under säsongen.

•••
Sauber eller Manor?
Det är den stora frågan just nu.
Vilket team blir tia och vilket team blir elva. Just nu leder Manor med 1-0 och den lilla poängen betyder 340 miljoner kronor.
Så stor är den ekonomiska skillnaden mellan plats tio och plats elva i konstruktörsmästerskapet.
Mer om det läser du här
Andra nyheter inför helgen är att…
…. Honda kommer med en ny motor. Fernando Alonso får den nya versionen och han ska enligt de uppgifter jag har enbart testa den under fredagen och sedan ska motor bytas tillbaka igen. Detta gör ändå att Alonso flyttas tillbaka tio platser i startuppställningen på söndag.
Jenson Button får vänta med att testa den nya versionen.
…Ferrari har uppdateringar med sig.

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany jumps on the podium as he celebrates after winning the Malaysian Formula One Grand Prix at Sepang International Circuit in Sepang, Malaysia, Sunday, March 29, 2015. (AP Photo/Andy Wong)
Vettel jublar efter segern 2015. Foto: AP

– Stämningen i teamet är bra, vi har nya delar med oss och de ska vi testa. Vi gör framsteg hela tiden, säger Sebastian Vettel som körde upp sig från sista startplats till plats fem i Singapore. Han vann för övrigt i Malaysia förra året.
….Manor har också uppdateringar med sig till Malaysia.
…David Coulthard sätter sina pengar på att Lewis Hamilton vinner VM.
– Att satsa på Hamilton är aldrig fel, säger britten till Sport Bild.
… Max Verstappen hoppas på regn under racet på söndag.
– Det blir tufft. Vi hoppas på regn, men det blir svårt att slå Mercedes. Målet är att vara före Ferrari, säger han.
… banan i Sepang är nyasfalterad. Räkna med att däckslitaget i år är större än vad det brukar vara i Malaysia.
…Lance Stroll är väldigt nära ett kontrakt med Williams. 18-åringen leder EM i F3, är utvecklingsförare hos teamet och har en pappa som sponsrar teamet
…Den första inofficiella kalendern för 2017 är klar.  Det handlar om 21 lopp och så här ser den ut:
26. Mars – Australien
9. April – Kina
16. April – Bahrain
30. April – Ryssland
14. Maj – Spanien
28. Maj – Monaco
11. Juni – Kanada*
18. Juni – Europas GP (Baku)
2. Juli – Österrike
9. Juli – Storbritannien
23. Juli – Ungern
30. Juli – Tyskland*
27. Augusti – Belgien
3. September – Italien
17. September – Malaysia
1. Oktober – Singapore
8. Oktober – Japan
22. Oktober – USA
5. November – Mexiko
12. November – Brasilien*
26. November – Abu Dhabi

*Inte bekräftat än.
När det gäller Tysklands GP är det under förutsättning att loppet körs på Hockenheim och något sådant kontrakt finns inte än. Hockenheim har kontrakt på jämna år, tidigare kördes tävlingen under ojämna år på Nürburgring.

Ericsson omplåstrad efter krock med kyckling

av Anna Andersson

Var det varmt i Singapore?
Japp.
Men nu väntar en liknande hetta. Det är dags för Malaysias GP, en tävling som brukar köras i mars men i år har flyttats till oktober. Enligt väderprognosen väntar uppehåll, men det kommer att vara över 35 grader varmt mitt på dagen och luftfuktigheten närmar sig 75 %.

Med andra ord kan vi vänta oss en tuff helg för både människor och motorer.

Tidsschemat som gäller i helgen:
Fredag:
Träning 1: kl 04.00
Träning 2: kl 08.00
Lördag:
Träning 3 kl 08.00
Kval: Kl 11.00
Söndag:
Race kl 09.00

Sepang International Circuit
F1-debut: 17 oktober 1999. Eddie Irvine vann loppet.

Längd: 5,543 km (56 varv)
Kurbvor: 10 höger, 5 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 4 (T1, T2, T9, T15)
Kurvor över 250 km/tim: 3 (T3, T12, T13)
Avstånd till första kurvan: 650 m
Högsta fart utan DRS: 310 km/tim.
Genomsnittshastighet: 205 km/tim.
Segrar från Pole position: 9
Däck: Soft, medium, hard.
Bromszoner: 8 ( fyra hårda)
Flest segrar: Sebastian Vettel (2010, 2011, 2013, 2015)
Vinnande strategi 2015: 2 depåstopp ( vilket också var den strategi som flest förare valde)
Säkerhetsbilen: Sedan 2003 har säkerhetsbilen varit ute på banan vid ett lopp ( vid två tillfällen).
Seger från lägsta startposition: 2012: Fernando Alonso från startposition 8.

Här tar Sebastian Vettel med dig på ett varv runt banan.

Senaste fem årens segrare:
2015: Sebastian Vettel, Ferrari
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Fernando Alonso, Ferrari
2011: Sebastian Vettel, Red Bull

Resultat – topp 8 2015:
1. Sebastian Vettel, Ferrari
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Nico Rosberg, Mercedes
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Valtteri Bottas, Williams
6. Felipe Massa, Williams
7. Max Verstappen, Toro Rosso
8. Carlos Sainz, Toro Rosso
Marcus Ericsson bröt.

Topp 8 i kvalet 2015:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Nico Rosberg, Mercedes
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Daniil Kwjat, Red Bull
6. Max Verstappen, Toro Rosso
7. Felipe Massa, Williams
8. Valtteri Bottas, Williams

Annars kan vi också konstatera att…
…Marcus Ericsson har krockat – med en kyckling.

Kycklingen sprang vidare och Ericsson fick plåstras om.

… F1-teamen är överens om nya regler till 2017.
….Robert Kubica är tillbaka. Han har körde inpå en pallplats i Renaults Sports Trophy  som avgjordes på Spa. Han förberedde sig i Renaults simulator. Kubica körde F1 för Renault när han gjorde ett inhopp i en rallytävling och skadade sig så illa att han fick avsluta F1-karriären. Nu är han alltså tillbaka inom banracingen.
– Det var första gången sedan 2010 som jag körde på en racerbana. Jag ville veta vad som fanns där och Spa-Francorchamps med en R.S 01 var nästa steg. Jag vill se om jag kan köra som ett proffs och sedan får vi se vad jag kan göra framöver.
Han funderar på att köra WEC och möjligen Le Mans.
…BMW är tillbaka i LeMans, men någon F1-comeback blir det inte.
…Felix Rosenqvist är i Spanien och kör simulator inför Formula E, i helgen ska han köra GT och nästa vecka är det dags för VM-premiär i VM för elbilar.  Redan nu kan du ge honom en extra skjuts i Hongong om lite mer än en vecka. I Formula E kan fansen rösta på sin favoritförare och de tre förare som får flest röster får också en extra boost.

Malaysia – en ny bana för teamen

av Anna Andersson

I helgen är det dags för Malaysias GP, en bana som egentligen sett likadan ut sedan 1999 – men i år har det skett en stor förändring.
Nio kurvor har renoverats och förändrats.
Anledningen är att man vill se mer omkörningar på banan. Den italienska firman Büro Dromo Circuit Design har hämtat inspiration från racingen på ovalbanor i USA och i flera kurvor har man höjt vägbanan utåt för att det ska vara lättare att hålla emot när en motståndare försöker köra om på insidan.
– För teamen kommer det att kännas som om de är här och tävlar för första gången, säger banchefen  Razlan Razali enligt motorsporttotal.
Den stora förändringen sker i målkurvan, där använder man sig nu av så kallad negativ banking.
Den är numera höjd negativt med fyra procent, istället för två procent positiv som det var tidigare. Den inre delen av banan har höjts med en meter och det gör att förarna väljer en helt annan linje, dessutom kommer det inte att samlas något vatten intill kantstenen om det regnar under loppet. Dräneringen har också förbättrats på andra ställen så att man slipper ett sådant kaoslopp som exempelvis 2008.
– Det gör att den klassiska ideallinjen är inte är den snabbaste och det kommer verkligen att ställa till problem, säger Jarno Zaffelli, Dromosgrundare, till motorsporttotal.
Här ser du hur man arbetat i kurva 15 – målkurvan:

Även tävlingsledare Charlie Whiting är nöjd med förändringarna:…
– Hela banan och även depårakan har fått ny asfalt och h banan har dessutom fått en ny profil på flera ställen, banan har ett bättre flyt och dessutom har man förbättrat dräneringen.

••••
Annars kan vi konstatera att….
…Jenson Button varnar Stoffen Vandoorne inför nästa säsong:
– Stoffel har redan uppnått mycket under sin karriär, men det har flera förare före honom också gjort innan de kom till McLaren. Han har gått i den allra bästa skolan varit en del av team sedan 2013 och i år har han varit på varje lopp och gjort allt utom kört bilen på banan, säger Button till Sky Sport.
– Han har lärt sig mycket, men det är svårt att köra för McLaren. De är ett av de äldsta teamen  i F1 och det har en lång historia. Dessutom är det inte enkelt att köra intill Fernando Alonso.
2007 körde den dåvarande världsmästaren Alonso körde intill en nykomling hos McLaren. Han körde intill Lewis Hamilton. Det slutade med bråk, tårar och skilsmässa sedan McLarens interna bråk gjorde att man tappade VM-titeln till Ferrari eftersom man.
….Nico Rosberg utsatts för en enorm storm på internet. Detta sedan han postat en bild på sin fru och deras dotter när de är ute med båten. Flickan som är 13 månader, har ingen flytväst på sig.
– Hos oss gäller alltid en regel, en hand på barnet. Oavsett om vi är hos vänner på deras båt eller på vår, försvarar sig Rosberg i tidningen Bild.
…Honda har byggt ut fabriken i Milton Keys ( där också Red Bull arbetar) motortillverkaren letar efter ännu ett team.
– Vi vill hitta ett team till som kan hjälpa oss att driva utvecklingen framåt, säger Yusuke  Hasegawa.
Urvalet är däremot inte så sort, Force India, Manor och Williams är nöjda med sina motorer från Mercedes. Då återstår Haas och Sauber som båda jobbar med Ferrari och där Ericssons team inte varit så överdrivet lyckliga med samarbetet.
…Haas har löst de problemen man hade med bromsarna och till helgens lopp i Malaysia ska man testa ett nytt underrede och en ny framvinge.
…Renault sägs vara intresserat av Carlos Sainz, men enligt Toro Rossos stallchef Frans Tost komemr han aldrig att få lov att byta stall.
–Carlos har ett kontrakt med Red Bull och jag tror inte att Red Bull vill se honom köra för ett annat team med tanke på hur mycket de investerat i hans karriär.
– Carlos är ett proffs och jag ser ingen anledning till att släppa honom Toro Rosso behöver Carlos, han är snabb och har talang. Vi behöver en förare av hans dignitet 2017.
•••
I morgon är det onsdag. Då hittar du den stora genomgången av banan här på bloggen.

Sida 190 av 390