Russell efter F1 i Bahrain: Red Bull vinner alla lopp

av Anna Andersson

Efter F1 i Bahrain är George Russell säker. Red Bull vinner VM.

– Jag slår vad. De vinner alla lopp i år, säger han.

F1 i Bahrain 2023
Red Bulls Max Verstappen vann F1 i Bahrain 2023. (AP/TT)

Red Bull dominerade F1-premiären i Bahrain 2023, Max Verstappen vann före Sergio Perez. Ferrari var på gång men återigen var det problem med tillförlitligheten och Charles Leclerc bröt.

Noll poäng på det kontot. Mer om loppet läser du här.

Mercedes var långt efter och George Russell var tydlig.

– Red Bull har redan en hand på VM-pokalen, jag tror inte att det är något stall som kan konkurrera med dem. Jag utgår i från att de vinner, säger han efter premiären.

– Vi saknar fart, jag tycker inte att man måste skönmåla det. Det avstånd vi har till Red Bull är för stort.

Han blev intebara från körd av Red Bull utan också omkörd av Aston Martin och Fernando Alonso som har samma motor från Mercedes. Ett team som var sist för ett år sedan, men gjort en strålande comeback.

F1 i Bahrain 2023
Aston Martins Fernando Alonso kör om George Russell under F1 i Bahrain (TT)

Red Bull dominerade F1 i Bahrain

Redan inför premiären sa hans stallchef Toto Wolff samma sak. Han påpekade att Mercedes W14 har problem och att han anser att Mercedes måste överge hela konceptet.

– Vi måste inse att vi, även om vi vann ett lopp, låg fem tiondelar efter och den skillnaden är det fortfarande, säger Wolff till tyska Sky.

– Vi har inte hämtat in avståndet och inte förbättrat oss. Jag tror att vi måste gå åt ett annat håll.

Mercedes stallchef påpekar att stallet har gjort det bästa man kunnat under de senaste tre månaderna.

– Men så kommer det tillfället  när man tar ut klockan och den visar att det inte räcker. Vi måste fundera över vilka lösningar som finns, vad vi kan göra, säger Mercedes stallchef.

Teamet som dominerade F1 mellan 2014 och 2020 har, sedan den nya regeländringen 2022, inte varit i närheten av att kunna utmana Red Bull. Mercedes valde ett annat koncept än sina konkurrenter och det har inte varit framgångsrikt.

– Jag tror inte att det paket som vi har kommer att kunna konkurrera med dem heller, säger Wolff.

– Vi behöver göra en omstart av bilen och det kommer vi att göra.

Då kommer Mercedes uppdatering

Stallet planerar en rejäl uppdatering till Imola den 21 maj, det är säsongens sjätte lopp. I det här läget har Mercedes lite tur att det är ett långt uppehåll mellan tävling tre och fyra eftersom Kinas GP har ställts in.

– Vi måste ta ett möte med ingenjörerna, de har inte några politiskt korrekta svar, ingenting är skyddat. Vi måste bestämma oss för vilken inriktning vi ska utveckla bilen så att vi kan vara med och konkurrera om segrar igen, säger Wolff.

– Jag är säker på att vi fortfarande kan nå dit att vi kan vinna lopp i år.

Han ser Aston Martin, som tog en tredjeplats med Fernando Alonso, som ett lovande exempel.

– Hade det varit hjulupphängningen hade Aston Martin haft samma problem. Var förlorar vi farten? I kurva 5, 6 och 7. Det är okej i de andra kurvorna och på rakan, hävdar Wolff.

– Det som Aston Martin har gjort är imponerande, de har hittat två sekunder på sex månader även om deras bil har samma grund som vår. De har samma motor, samma växellåda, samma vindtunnel. Det finns så många paralleller och vi måste erkänna att de har gjort ett fantatsiskt jobb.

Max Verstappen är den första förare sedan Nico Rosberg 2015/2016 som vunnit säsongens sista race och även säsongens första. Rosberg vann också VM-titeln 2016, men sedan dess har det hängt en förbannelse över den förare som vunnit premiären.

Mer om det läser du här.

Svenska framgångar i IndyCar och Formel 3

Marcus Ericsson vann premiären av Indycar och Dino Beganovic startade Formel 3 med en pallplats. Han tog en  fjärdeplats i säsongens inledande sprintrace på lördagen, vär han var bästa rookie. I söndagens featurerace klättrade han från åttonde startruta fram till plats tre.

– Det här är en väldigt bra start på säsongen, och jag är nöjd med hur hela F3-premiären har fungerat rent generellt, säger Dino Beganovic som tillhör Ferraris förarakademi.

– Det är fantastiskt att åka härifrån med en fjärde- och en tredjeplats. Det är definitivt något vi kan bygga vidare på. Jag kände mig hemma i bilen direkt, så stort tack till teamet som har gjort den här övergången så smidig det bara går. Efter den första tävlingshelgen är han trea i mästerskapet, fyra poäng från ledningen.

Dino Beganovic I Formel 3
Dino Beganovic i Formel 3 (Prema)

 

F1 i Bahrain: Räddar taktiken Ferrari?

av Anna Andersson

Inför F1 i Bahrain har FIA i princip försett förarna med munkvale. Det bryr sig inte Lewis Hamilton om.

Han satsar på en regnbågsfärgad hjälm – utan att bli bestraffad.

I december bestämde FIA (internationella bilsportförbundet) att reglerna kring racehelgerna skulle skärpas. FIA förbjöd förarna att visa ”religiösa, politiska eller personliga uttryck eller kommentarer som bryter mot i synnrehet den allmäna principen om neutralitet som främjas av FIA enligt dess stadgar”

Den som under att göra något uttalande under säsongen måste de anmäla det  skriftligt och få det godkänt, annars riskerar föraren en bestraffning.

Lewis Hamilton bestämde sig tidigt för att strunta i den nya regeln – och inför F1 i Bahrain så gör han sitt första statement.

Med en regnbågsfärgad hjälm.

F1 i Bahrain
Lewis Hamilton under fredagens träningar inför F1 i Bahrain (Mercedes)

FIA meddelar att förbundet inte har något problem med en regnbågsfärgad hjälm, men skulle arrangören för F1 i Bahrain ha det kommer FIA att tittat på Hamiltons hjäln en gång till.  Just HBTQ-frågor är ett kritiskt tema i Bahrain och flera av grannländerna.

– När man ser på nyheterna så tycker jag att vi går åt fel håll, sa Hamilton under FIA:s presskonferens.

– Det går tvärtemot vad jag och vårt team försöker att förändra genom att prata med F1:s ägare. De finns fortfarande människor som inte förstår vikten av att leva i ett integrerat samhälle. Antingen förstår man det eller så förstår man det inte.

Han som tävlar för Mercedes fortsätter:

– Kanske låter jag som en gammal trasig skiva, men det kommer jag att fortsätta med. Det är en kamp som jag kommer att ta även framöver, säger Lewis Hamilton.

Han startar prmeiären från plats sju.

Kvalet till F1 i Bahrain

Det blev ett mycket jämnt kval där vi fick se McLaren med stora problem, en Pierre Gasly som bytte team och var sist och en Williams som inte alls ser så illa ut som förväntat. Under Q1 skillde det 1,1 sekunder mellan första och sista bil, 0,5 sekunder mellan förare 1 och 10. I Q2 skiljde det 0,012 sek mellan plats två och fem. Har det varit så jämnt någonsin tidigare?

Kanske?

Notera att de tre F1-debutanterna åkte ur i Q1, Norris försvann i Q2 och Nico Hulken Hülkenberg tog sig till Q3 i en Haas. Snacka om succécomeback. Det måste vara lite tungt för Kevin Magnussen som gjorde ett imponerande kval i premiären 2022, men nu fick klart stryk av sin kollega.

En annan fundering för Ferraris beslut att plocka ut Charles Leclerc ur bilen och inte köra sitt sista försök. Det gjorde att han fick startplats tre, men att han också kan starta racet med nya däck. Ett taktiskt beslut. Hade den teamledning som styrde hos Ferrari färra året tagit samma beslut? Är det racern Fred Vasseur som redan nu sätter sin prägel på teamet.

Mer om F1 i Bahrain läser du här.

Här är resultatet av kvalet och startuppställningen inför F1 i Bahrian.

För övrigt är det ingen idé att vinna premiären:

Fernando Alonso ja. I dag är det 22 år sedan han debuterade i F1 och i kvalet körde han in på plats fem. Imponerande.

Vill du ha koll på däcken och en guide till F1-premiären finns den här.

Nytt kval till F1

F1 kan vara på väg mot ett nytt kval och det väntas testas redan på Imola 2023. Konkret handlar det om att minska antalet däck som stallen använder under en tävlingshelg. Däcktillverkaren Pirelli vill spara produktion- och transportkostnader, samt reducera sitt CO2-avtryck. För att göra det vill man ta bort möjligheten för stallen att själva välja vilka däck de ska köra i kvalet. Under pilotförsöket på Imola 2023 är det tänkt att stallen enbart ska köra de hårdaste däcken i Q1, medium i Q2 och sedan de mjuka däcken  i Q3. Blir det regn är det däremot fritt däckval. I varje segment är det 2 set däck som får användas.

Tanken är att detta ska testa i år och enligt Motorsport.com Italien sker det ett test på Imola och ytterligare ett efter sommaruppehållet.

 

F1 i Bahrain: Alonso snabbast

av Anna Andersson

Fernando Alonso, är han favoriten inflör F1 i Bahrain?

Han hade den bästa tiden – och imponerar inför premiären av Formel 1.

F1 i Bahrain
Fernando Alonso snabb inför F1 i Bahrain (Aston Martin)

Efter testerna snackades det om Fernando Alonso och Aston Martin och inför dagens två träningar var Alonso tydlig. Han räknade med en dramatisk förändring hos stallet under det andra träningspasset så var han inte bara snabbast, 1.30,907 före Red Bulls Max Verstappen och Sergio Perez.

Han visade också upp konstanta tider och de bästa longrunsen. Hans kollega Lance Stroll, som missade vintertesterna efter en cykelolycka, var inte långt efter. Kanadensaren  körde på den sjätte snabbaste tiden, 0,543 efter Alonso.

Det är intressant att se den 41-årige spanjoren inför säsongen som verkar ha fått en nytädning hos Aston Martin.

– Han tycker fortfarande verkligen om att tävla och han säger att han tänker fortsätta så länge det är möjligt. Han har tagit med sig enormt mycket energi till teamet, säger Aston Martins tekniska direktör Dan Fallows.

Även Alonso hyllar sitt nya team och dess ägare Lawrence Stroll.

– Oavsett var Lawrence gör så gör han det riktigt bra. Det är väldigt svårt att se honom misslyckas med någonting. Jag tror att det bara är en tidsfråga innan Aston Martin kan utmana toppteamen, säger Alonso till media i Bahrain.

– Vi har en lång väg kvar, men vi är i en intressant process, med en helt ny bil och en ny teknisk avdelning  och har mycket kvar att lära.

F1 i Bahrain: Alonso toppar

Favoriter inför helgen är ändå Red Bull och Max Verstappen, men han var inte helt nöjd efter den andra träningen inför F1 i Bahrain.

– Jag har känslan att bilen hoppar mer än vad den gjorde under testerna, sa han över radion.

När motorsportkonsult Helmut Marko fick frågan om det citatet svarade han att stallet troligen skulle kunna rätta till det ganska snabbt och under träningen så blev det allt bättre.

Här kan du se hela resultatet för fredagen, båda träningarna.

Hur illa är det för Mercedes? Lewis Hamilton suckar efter träning 2:

– Vi fick ett bevis på att vi ligger långt efter. Efter testerna hade vi en känsla av det, men  det är ett riktigt stort gap framåt. Jag försöker allt, men det är som det är, säger han.

Vem stängs av först?

En liten påminnelse över hur det ser ut med straffpoäng och vilka förare som riskerar en bestraffning.

 

Kval klockan 16.00 i  morgon lördag, men redan klockan 13.00 kan du chatta med mig på sportbladet.se.

Vill du ha koll på alla helgens tider? Här hittar du Formel 3, Indycar och F1.

Alonsos varning: Dramatisk förändring

av Anna Andersson

Fernando Alonso är redo inför helgens F1-kval i Bahrain. Han är nu hos Aston Martin, men testerna har varit optimistiska och Alonso är lika så.

F1-kval i Bahrain
Fernando Alonso tävlar för Aston Martin kan han överraska i årets F1-kval i Bahrain? (Aston Martin)

Även om han inte tror på någon seger.
– Det är inte vårt primära mål, utan de tre toppteamen från förra året tävlar i en egen liga., säger han i samband med F1-premiären i Bahrain.
– Det fanns lopp i fjol då fyran varvades och tillfällen när det bara var sju bilar på samma varv. Det är svårt att hämta in ett sådant försprång på en vinter. Samtidigt är vi nöjda med bilen, vi måste ha båda fötterna på jorden och jobba hårt med att utveckla den vidare.

Hans racesimulering var en av de bästa under testerna, men alla stall körde inte någon racedistans under de tre testdagarna i Bahrain.
– Jag vet inte var vi ligger jämfört med de andra, men målet var att förbättra bilen under vintern och det har vi gjort, säger han.
– Detta är bara början. Bilen kommer att förändras dramatiskt under säsongen. Det är planen. Enligt stallet ska vi förändra två tredjedelar. Vi har en bra form för att utveckla bilen vidare och nästa år kanske vi kan vara med och slåss ännu högre upp i tabellen.

Fernando Alonso, når han en andra vår redan i samband med lördagens F1-kval i Bahrain? Han är 41 år gammal, har vunnit två VM-titlar och tävlat i F1 i mer än 20 år. Faktum är att Oscar Piastri, debutant för McLaren, föddes en månad efter det att Fernando Alonso debuterade i Formel 1.

Notera också att Lance Stroll är tillbaka efter sin skadefrånvaro under testerna i Bahrain.

F1-kval i Bahrain – nu startar säsongen

F1-kval i Bahrain
George Russell tävlar i F1 för Mercedes (Mercedes)

George Russell är övertygad:
– Red Bull kommer att tävla i en egen liga i Bahrain, säger Mecedes förare.
Även hans kollega, Lewis Hamilton, är tveksam till Mercedes fart, men hoppas att bilen är snabbare än under testerna.
– Vi har en ny bakvinge som vi ska testa och vi hoppas att den passar banan bättre.

Även Mika Häkkinen tror på Red Bull, han anser att det enda som kan stoppa Max Verstappen är bilen…. levererar den kommer Verstappen att leverera.

En guide inför helgen hittar du här.
Däckval och alla viktiga tider finns här

Det är premiär för IndyCar i St Petersburg, med Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson. Här berättar Marcus Ericsson om sina tankar inför 2023.

Det är också premiär för Dino Beganovic i Formel 3 i Bahrain. Här är tiderna att hålla koll på:

Alla tider F1, Formel 3 och IndyCar

Fredag 3 mars:

Fredag 3 mars
Formel 3 Fri träning: 08.55-09.40

F1: Träning 1 kl 12.30
Formel 3 Kval: 14.00-14.30

F1: Träning 2: 16.00

IndyCar: Fri träning 1:21.00-22.15

Lördag 4 mars

Formel 3: Race 1: 10.15-11.00

F1: Träning 3: 12.30
F1: Bahrain GP: Kval kl 16.00

IndyCar: Fri träning 2: 16.00-17.00
IndyCar Kval: 20.15-21.30

Söndag 5 mars
FIA Formel 3: Race 2: 09.50-10.35
IndyCar Warm-up: 15.00-15.30
Formel 1: Bahrain GP kl 16.00
IndyCar: Firestone Grand Prix of St. Petersburg (100 varv): 18.20

Samtliga mästerskap går att streama på Viaplay, och visas på Viasat Motor.

Stroll gör comeback i Bahrain

av Anna Andersson

Lance Stroll kör F1 i Bahrain 2023. Det meddelar Aston Martin.

F1 i Bahrain 2023
Lance Stroll (Aston Martin)

Kandensaren föll med sin cykel förra veckan, han skadade sin handled så pass illa att han missade samtliga tre testdagar, men han kommer att köra säsongens premiär i helgen.

F1 i Bahrain 2023 startar med träningar i morgon fredag och det är också starten på den 23 lopp långa säsongen.

– Det var frustrerande att inte kunna köra testerna och jag var besviken över att jag missade tre testdagar. Samtidigt kände både stallet och jag att det var bättre för mig att rehabilitera min skada så att jag skulle vara redo för premiären och den långa säsong som väntar, säger Lance Stroll som tävlar för Aston Martin.

– Olyckan var ren otur. Jag körde ner i ett hål på vägen när jag varute och cyklade. Det var ingen större fara och jag genomgick en mindre operation i min högra handled, men den läkte snabbt.

Det innebär att han tar plats intill Fernando Alonso när det är dags för premiären av F1 2023. Årets första tävlinghelg avgörs i Bahrain, här hittar du alla tider och däckvalen.

Här finns en guide med statistik och fakta inför F1 i Bahrain.

Korta nyheter inför F1 i Bahrain 2023

AlphaTauri är till salu. Det meddelade den ansedda tyska tidningen Auto, Motor und Sport tidigare i veckan. Nu har AlphaTauri och stallchef Franz Tost dementerat ryktena på sociala medier.

Susie Wolff, tidigare utvecklingsförare hos Williams och hustru till Mercedes teamchef, blir ny managing director för F1:s akademi med ansvar för att utvecklina unga kvinnliga förare.

F1 fortsätter att göra succé. 2022 innebar ett rekord i omsättning, ett vinstrekord och ett rekordstort antal besökare. Detta betyder också att stallen får tillbaka en rekordstor summa pengar, 1,157 miljarder dollar vilket går att jämföra med 1,068 miljarder dollar under 2022.

Under 2022 besökte 5,7 miljoner människor ett F1-lopp under säsongen och det är en ökning med 36 procent jämfört med 2019 ( den senaste säsongen som inte påverkades av pandemin).

Har du tagit ut ditt lag i Motor manager 2023? Här kan du läsa hur Johan Kristoffersson, Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist tänker och se vilka lag de har tagit ut.

Jag har också tippat säsongen. Innan de kört en meter i Bahrain. Ett kamikazetips är alltid lika svårt.

IndyCar – nyheter för Felix Rosenqvist

Felix Rosenqvist IndyCar
Premiär för IndyCar i St Petersburg den 5 mars (INDYCAR)

ArrowMcLaren utökar sitt stall från två till tre bilar 2023. Det innebär att Felix Rosenqvist och Pat O´Ward får sällskap av Alexander Rossi.

– Den stora grejen för oss i år är helt klart expansionen till tre bilar, säger Felix Rosenqvist.

– Det ger oss ett väldigt konkret, nytt, starkt kort att spela med. Det hjälper oss både med datainsamling och med strategiarbetet inför racen. Det känns positivt och Alex (Rossi) har kommit in i gänget på ett bra sätt. Rent sportsligt är detta det största som hänt oss under min tid i teamet, så det ska bli väldigt spännande att se hur den här säsongen utvecklas.

För Rosenqvists egen del innebär expansionen till tre bilar att han till den här säsongen har bytt startnummer, från #7 till #6, samt att han har fått en ingenjör. Hans nya samarbetspartner heter Chris Lawrence.

En annan nyhet är att Indy 500 inte längre ger dubbla mästerskapspoäng. Den nyheten kom för någon vecka sedan. Här läser du om Marcus Ericssons tankar inför IndyCar 2023.

 

Marcus Ericsson satsar på titeln i IndyCar 2023

av Anna Andersson

Segern i Indianapolis 500 är inte tillräckligt. Inför IndyCar 2023 vill Marcus Ericsson ha mer. Mycket mer.

– Målet är att försvara titeln i Indy 500 och även vinna mästerskapet.

Marcus Ericsson
Marcus Ericsson under testerna inför IndyCar 2023 (Penske)

Han imponerade förra säsongen när han vann Indy 500 efter stor dramatik, men han tappade sedan under slutet av säsongen och var inte riktigt med i kampen om titeln. I år ska det bli en förändring.

– Vi har en plan, säger Marcus Ericsson.

– Det finns många saker som vi vill utveckla och göra  bättre, det är nyckeln till att vi ska kunna vara med och slåss om segern i mästerskapet. Samtidigt är jag ödmjuk inför den utmaningen och övertygad om att detta kommer att bli en jämn och tuff säsong.

Säsongen startar på söndag den 5 mars,  som vanligt körs det första loppet på stadsbanan i St Petersburg, Florida. Därefter pågår säsongen fram till i mitten av september och mästerskapet tävlar på traditionella racerbanor, stadsbanor och ovaler.

Med vilka tankar startar du IndyCar 2023?

– Jag går in i säsongen med ett bra självförtroende efter de framgångar som jag har haft och är övertygad om att det kan hjälpa mig att nå målen. I fjol lyckades vi lösa nyckeln när det gäller ovalracingen och där känner jag mig trygg. Vi har också snabba på stadsbanor, i år ska vi lägga ett lite större fokus på roadcourses.

Vad behöver du förbättra för att lyckas?

– Vi måste vara självkritiska efter förra säsongen, vi måste se oss i spegeln för den nivå vi kom upp till i slutet av säsongen räcker inte, varken för teamet eller för mig. Vi måste utvecklas när det gäller inställningar och vi måste lära oss att förstå  däcken på ett bättre sätt. Den har vi saknat och vi måste se till att utveckla våra kval och det kan vi göra genom att hitta det optimala däckfönstret.

Kan du förklara vilka svårigheter du upplever med däcken i IndyCar?

– Jag har inte haft en klockren känsla för dem. Jag har kört med däck från Pirelli i tio år, men i IndyCar tävlar man med Firestone och de däcken beter sig annorlunda. Det tar tid att förstå och jag tycker att vi har jobbat bra i vinter och hittat saker och detaljer som kan hjälpa mig och stallet att optimera däcken.

Marcus Ericsson
Marcus Ericsson är laddad inför IndyCar 2023 (Penske)

Du pratar om en jämn säsong, vilka blir dina tuffaste konkurrenter i IndyCar 2023?

– Vi måste steppa upp i förhållande till Penske och McLaren om vi ska kunna utmana om titeln, så enkelt är det.

Säsongen har startat med ett två dagar långt test i och därefter fortsätter uppladdningen inför den 17 deltävlingar långa säsongen där Indy 500 i slutet av maj är den stora höjdpunkten.

– Målet är ju att försvara den segern, säger Marcus Ericsson.

– För att sedan ta ytterligare steg under resten av säsongen. Då kan det bli riktgt bra.

IndyCar 2023 – kalender för Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist

5.3 St. Petersburg: Kl: 18:00
2.4 Fort Worth: Kl: 18:00
16.4 Long Beach: Kl: 21:00
30.4 Barber: Kl: 21:00
13.5 Indianapolis 1: Kl: 21:30
28.5 Indy 500: Kl: 17:00
4.6 Detroit: Kl: 21:00
18.6 Elkhart Lake: Kl: 19:00
2.7 Mid-Ohio: Kl: 19:30
16.7 Toronto: Kl: 19:30
22.7 Iowa 1: Kl: 21:00
23.7 Iowa 2: Kl: 20:00
6.8 Nashville: Kl: 18:00
12.8 Indianapolis 2: Kl: 20:00
27.8 Gateway: Kl: 21:30
3.9 Portland: Kl: 21:00
10. 9 Laguna Seca: Kl: 20:30

Fotnot: Även om det finns en officiell starttid behöver det inte alltid betyda att racet startar just det klockslaget, det kan ske förändringar med kort varsel.

Ericsson kommer att bli stjärna i en TV-serie som spelas in inför Indy 500 och även visas i samband med eventet. En guide till IndyCar finns här.

Många av er ställer frågan:

Vilken TV-kanal sänder IndyCar 2023?

Det är Viaplay och Viasat Motor som sänder IndyCar med Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson även 2023.

Mer sugen på F1 än IndyCar?

Det kommer här på bloggen. Håll utkik. Du kan börja med att läsa gårdagens guide till F1-premiären och läget i teamen inför Formel 1 2023.

Sedan fick jag lov att tippa säsongen också, inann första träningen har startat. Det läser du här (PLUS).

Sedan har jag bett ett antal kompetenta racerförare plocka ut ett plocka ut sina lag i F1 manager. Hur de har tänkt läser du här. Där kan du också själv vara med och spela.

Experten: Mercedes säsong är körd

av Anna Andersson

Det närmar sig F1-premiär 2023 och givetvis får du en guide till Bahrain GP i Formel 1.
Men först veckans hetaste snackisar.
Det pratas återigen om stora problem för Mercedes. Enligt Skys expert Ralf Schumacher kan säsongen redan vara körd.
– Det verkar som om det har gått troll i det. Man når inte sina mål eller man jobbar på fel sätt och bilen är återigen svårkörd. Om man kämpar med samma problem som ifjol kan det bli ett svårt år för Mercedes.

George Russell, Mercedes, under testet i Bahrain (Mercedes)

I samband med lanseringen av bilen sa stallchef Toto Wolff att man jobbade med att ta fram ett helt nya sidepods och att det kommer ett stort uppdateringspaket efter ett par lopp. Sett till resultaten på testerna så skulle det vara välbehövligt.

Lewis Hamilton var tydlig med att vilen ärvt en del av problemen från W13 och efter testerna är det många som tror att Aston Martin kan ha tagit sig förbi Mercedes.

– Förarna fick verkligen kämpa med bilen, Lewis låg ofta på curben och jag tror att Mercedes har en del jobb kvar att göra, säger Schumacher som är lillebror till Michael Schumacher och själv har tagit GP-segrar i Formel 1.

Nytt hos Mercedes inför Bahrain GP

När vi är inne på Mercedes står det nu klart att George Russell får en ny tävlingsingenjör. Riccardo Musconi, som även var Valtteri Bottas tävlingsingenjör hos Mercedes har fått ett nytt jobb i stallet. Russell ska istället jobba med Marcus Dudley, som tidigare varit performance engineer och bland annat ersatte Lewis Hamiltons tävlingsingenjör Peter Bonnington under Österrikes GP ifjol.
SAmtidigt som det mumlas om Mercedes kommer det positiva ord från Red Bull. Alex Albon, tidigare Red Bull och numera Williams, påstår i Players Tribune att bilen är skräddarsydd för Verstappen och  Red Bulls motorsportkunsult Helmut Marko bara myser.
– Jag tror aldrig att vi har haft ett så bra försäsongstest, säger han till Sport1.
– Max är inte bara otroligt snabb och konstant, han håller också däcken vid liv längre än alla andra förare.

Vill du ha mer snack inför F1-premiären?
Missa inte vår F1-podd, Plattan i Mattan, där vi lägger fokus på F1-premiären i Bahrain.

Guide till Bahrain GP i F1 2023

Bahrain International Circuit
Loppet avgörs i strålkastarnas sken.
F1-debut: 4 april 2004. Michael Schumacher vann loppet från pole position.
Längd: 5,412 km ( 57 varv)
Antal kurvor: 6 vänster, 9 höger:
Kurvor över 250 km/tim: 3 (T5, T9, T12)
Kurvor under 100 km/tim: 3 (T1, T8, T10)
Tider för Bahrain GP i Formel 1 finns här:
Däckslitage: Medel
Däck: Mer om däcken läser du här.
Bromsslitage: Medel
Bromszoner: 8 (5 hårda)
Maxhastighet utan DRS: 315 km/tim.
Genomsnittshastighet: 208 km/tim
Högsta fart utan DRS: 315 km/timmen

Avstånd till första kurvan: 400 m
Vinnande strategi 2022: 3 depåstopp, flest förare valde två stopp.
Antal GP: 19
Segrar från pole position: 9
Vinst från sämsta startposition: Startplats 4. 2009: Jenson Button, Brawn, 2006: Fernando Alonso, Renault (Sergio Perez vann från startplats 5, 2020, men det var på den kortare bansträckningen)

Statistik Bahrain GP i F1

Kval till Bahrain GP i Formel 12022

1. Charles Leclerc, Ferrari
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Carlos Sainz, Ferrari
4. Sergio Perez, Red Bull
5. Lewis Hamilton, Mercedes
6. Valtteri Bottas, Alfa Romeo
7. Kevin Magnussen, Haas F1
8. Fernando Alonso, Alpine

Snabbaste kvalvarvet:

Absolut: 0:53.377 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2020)
2022: 1:30.558 (Charles Leclerc, Ferrari)
2021: 1:28.997 (Max Verstappen, Red Bull)
2020: 0:53.377 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2020: 1:27.264 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2019: 1:27.866 (Charles Leclerc, Ferrari)

Förarna med flest pole position i Bahrain GP:

Lewis Hamilton (3)
Sebastian Vettel (3)
Michael Schumacher (2)
Valtteri Bottas (2)
Charles Leclerc (2)
Nico Rosberg (2)
Max Verstappen (1)
Robert Kubica (1)

 

Resultat Bahrain GP 2022:

1. Charles Leclerc, Ferrari
2. Carlos Sainz, Ferrari
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. George Russell, Mercedes
5. Kevin Magnussen, Haas F1
6. Valtteri Bottas, Alfa Romeo
7. Esteban Ocon, Alpine
8. Yuki Tsunoda, AlphaTauri

Snabbaste varvet på Sakhir:

Absolut: 0:55.404 (George Russell, Mercedes, 2020)
2022: 1:34.570 (Charles Leclerc, Ferrari)
2021: 1:32.090 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2020: 1:32.014 (Max Verstappen, Red Bull)
2020: 0:55.404 (George Russell, Mercedes)
2019: 1:33.411 (Charles Leclerc, Ferrari)

Senaste fem vinnarna av Bahrain GP i F1:

2022 Charles Leclerc Ferrari
2021 Lewis Hamilton Mercedes
2020 Lewis Hamilton Mercedes
2020 Sergio Perez Racing Point
2019 Lewis Hamilton Mercedes

Förarna med flest vinster:

Lewis Hamilton (5)
Sebastian Vettel (4)
Fernando Alonso (3)
Felipe Massa (2)
Max Verstappen har aldrig vunnit i Bahrain.

F1-premiär 2023 – tider, däck och snack

av Anna Andersson

Racevecka! Nu är det dags att ladda inför F1-premiär i Bahrain 2023 och det stall som jag är mest nyfiken på är Alpine.

F1-premiär 2023
Överraskar Alpine 2023 (Alpine)

Alpine visade absolut ingenting under testerna, men meddelar att det kommer en visuell förändring och uppdatering redan till helgen.
– Testet var som vi hade förväntat oss, aerodynamiken fungerar och vi har testat flera spännande utvecklingsmöjligheter, säger teknikchef Matt Harman

Till helgens F1-premiär i Bahrain väntar en första uppdatering.
– Det kommer att ske en visuell förändring och det r en bra uppdatering och förhoppningsvis hjälper den oss att ta ett kliv närmare plats tre eller så har vi redan tagit det klivet.

I gårdagens blogg gick jag igenom alla F1-bilar 2023 och hur de testade. Läs gärna mer.

Framgång för Scuderia Ferrari 2023?

Det pratas mycket om Red Bull Racing efter deras fina tester, men även om Ferrari. Där har både Carlos Sainz och Charles Leclerc hyllat sin nya teamchef Fred Vasseur.
– Han hade en tydlig bild av vad han ville göra när han kom, det är ett stort stall och det är inte enkelt att få grepp om det, men det tog honom bara ett par dagar innan han hade koll på läget, citeras Leclerc av motorsporttotal.com.

Sainz säger:
– Vi börjar att se vilket håll han vill gå år, säger spanjoren.
– Förhoppningsvis kan vi ta ett stort steg i rätt riktning i år. Ferrari har ett förtroende i honom, så att han kan hjälpa oss at ett annat håll.

F1-premiär 2023
Charles Leclerc tog pole position i F1-premiären i Bahrain förra året. (TT/AP)

F1-premiär i Bahrain 2023 – tider

Fredag 3 mars…
Träning 1 kl 12.30
Träning 2 kl 16.00

Lördag 4 mars
Träning 3 kl 12.30
Kval kl 16.00

Söndag
F1-premiär:

Bahrain GP 16.00

F1-premiär i Bahrain 2023 – däcken

Det är dags för F1-premiär och däckleverantören Pirelli är laddade inför säsongsstarten.
– Premiären är ett viktigt test så att vi får se resultatet av det utvecklingsarbete som vi har gjort under förra året. Vi har förbättrat däcken och även introducerat nya däck. Vårt senaste tillskott, C1 debuterar redan i Bahrain, det är ett nytt däck som är baserat på C2 och gör att vi kan minska skillnaden mellan de allra hårdaste däcken. Vi räknar med att det blir ett användbart alternativ i helgen, säger Mario Isola.
– Det brukar vara vanligt med ”undercuts” i Bahrain och det blir spännande att se hur stallen hanterar det när vi nu har ett nytt däck med oss.

Nyheter kring Formel 1

Är du nyfiken på hur experterna har tippat säsongen? Läs F1-bibeln. Den finns i butik nu och där hittar du allt du behöver inför starten av F1 och även av IndyCar. Där finns en genomgång av förare och team, banguider, intervjuer och mycket, mycket mer.

När kommer Lance Stroll tillbaka? Det finns inget besked från Aston Martin. Det ryktas om allt från att han stukade en fot när han föll med cykeln till att han har brutit handleden, men Aston Martin säger ingenting. Om Stroll inte kan köra premiären är det testförare Felipe Drugovich som kör, det har stallet bekräftat. Han vann Fomrel 2 2022.

Det sker än förändring av banan inför Spanien GP.
Detta är den andra förändringen som Circuit de Barcelona-Catalunya gör på kort tid, redan 2022 ändrades kurva 10.

Läget inför F1-premiären – alla team

av Anna Andersson

Nu har vi sett alla F1-bilar till 2023 och efter testerna och inför F1-premiären kommer här en liten genomgång.

Alla F1-stall – rankade från botten till toppen.

Vilket team är din favorit till årets F1-premiär i Bahrain? Lägg en kommentar!

Williams

Fjolårets sämsta team verkar inte ha rört sig allt för mycket framåt. Racesimuleringar ligger runt tre sekunder efter Aston Martins Fernando Alonso i snitt vilket är ett bra mått att gå efter. Williams ligger långt efter Red Bull, som känns som det starkaste stallet, och upp till fem tiondelar efter McLaren.
Vad kan nya stallchefen James Vowles göra när han nu har börjat jobba hos Williams?

Det lär ta ett tag innan vi vet det.

Haas F1
Hulken är tillbaka (HAAS)

Haas

Ifjol gjorde Haas ofta riktigt bra kval, men tappade sedan i racet. Efter testerna känns det som om den trenden fortsätter. Deras racesimuleringar låg kring 1.40. Fernando Alonso, Aston Martin, låg på 1.37,465 i snitt.

Det blir spännande att se vad rutinerade Nico Hülkenberg och Kevin Magnussen kan göra med teamet.

 

McLaren

McLaren verkar ha tappat och det rejält och känns som åttonde stall. Nya stallchefen Andrea Stella var inte nöjd och enligt VD Zak Brown har stallet inte nått alla de viktiga utvecklingsmålen och aerodynamiken stämmer inte. Bilen gör ett för stort luftmotstånd.
– Vi har tagit ett steg tillbaka och vi har inte utvecklat bilen tillräckligt snabbt, säger Andrea Stella.

Det finns en risk att vi får se McLaren lämna kvalet i Q1 under premiären.

AlphaTauri

Näst sist i fjol och nu rykts det om att Red Bulls systerteam är ute till försäljning. Hur såg då testerna ut?

Nyck de Vries gjorde sin racesimulering samtidigt som Valtteri Bottas gjorde sin och AlphaTaurin var i snitt en sekund efter finländaren.

F1-bilar 2023
Alfa Romeo redo för F1-premiär 2023 (Alfa Romeo)

Alfa Romeo

Valtteri Bottas och Alfa Romeo gjorde en stark säsong 2022 och inför 2023 ser det också riktigt bra ut. På grund av ett tekniskt fel fick han avbryta sin racesimulering på varv 52 av 57, men innan dess var han runt två tiondelar per varv snabbare än George Russell och det under de första 32 varven. Russell var snabbare i slutet av racesimuleringen.

Alpine

Det är oerhört svårt att rangordna Alpine efter testerna. Pierre Gasly har varit väldigt positiv och aldrig haft en bil som känts så bra inför en säsong, men enligt det stallet har visat på banan bör det ligga på plats fem, lite mer än en sekund efter Red Bull per varv.
Om stallet nu har visat allt.
Det säger Alpine själva att det inte har.

Aston Martin

Det gröna stallet var testets stora överraskning. Fernando Alonso var bara tre hundradelar efter Max Verstappen under den första dagen och racesimuleringen under testets sista dag imponerande. Hans tider var oerhört konstanta och det var inte heller något däckslitage att räkna med. Aston Martin lämnar ett positivt intryck och det känns som om stallet var snabbare än Mercedes, kanske kan det även utmana Ferrari?
Orosmolnet är att Lance Stroll missade testet på grund av en cykelolycka. Stallet vet ännu inte om han är återställd till premiären.

F1-bilar 2023
George Russell Mercedes (Jiri Krenek)

Mercedes

Det tidigare mästarstallet hade inte alls de tester som det ville ha, även om problemen med porpoising verkar ha försvunnit. George Russell genomförde en racesimulering och han var i snitt runt nio tiondelar efter den racesimulering som Sergio Perez gjorde. Valtteri Bottas, Alfa Romeo, som också var ute på en racesimulering samtidigt var runt två tiondelar snabbare än Russell.
Stallet hade också problem med tillförlitligheten, hittade inte balansen i bilen och kallade till krismöte i Bahrain, ingenjörerna fick jobba nattskift och stallet har mycket jobb kvar att göra. Lewis Hamilton antydde också att W14 ärvt vissa problem från W13, Toto Wolff pratade om att det kan ta ett par race innan de hittar rätt.

Ferrari

Ferrari gjorde ett bra test, men framförallt under förmiddagarna när solen stod på och de var varmt verkades Ferraris bil SF-23 ha problem med högt däckslitage. Leclerc körde exempelvis elva varv i följd under lördagen och Sainz tio under fredagen med däcken C3 och plötsligt tappade båda förarna närmare tre sekunder på ett varv.
Samtidigt vet vi inte hur mycket bränsle som förarna hade ombord eftersom de inte körde en hel tävlingsdistans och bränslemängden påverkar naturligtvis tiderna.
Enligt Leclerc är bilen snabbare på rakorna, men långsammare i kurvorna, jämfört med förra året.
Intressant är dock att Ferraris tider låg närmare Red Bulls under eftermiddagarna när det var svalare, kanske är det tur för Ferrari att de två första loppen under säsongen avgörs under kvällstid?

F1-bilar 2023
Max Verstappen (AP Photo/Darron Cummings)

Red Bull

Max Verstappen är mycket nöjd efter testerna och pratar om att det finns mycket potential i RB 19. Sergio Perez körde på testets snabbaste tid, en tid som var snabbare än den tid som gav pole position förra året. Sett till racesimuleringarna som gjordes under testerna har Red Bull ett försprång på mellan tre och fem tiondelar, jämfört med Ferrari medan Mercedes verkar ligga ytterligare tre till fyra tiondelar efter.
Men hur mycket visare Red Bull av sin sanna kapacitet?

Det vet vi inte, men mästarteamet är favoriter inför premiären.

Ranking efter F1-tester inför F1-premiären 2023

1. Red Bull
2. Ferrari: +0,4 sekunder
3. Aston Martin: +0,7 sekunder
4. Mercedes: +0,9 sekunder
5. Alpine: +1,2 sekunder
6. Alfa Romeo: +1,3 sekunder
7. AlphaTauri: +1,7 sekunder
8. McLaren: +1,9 sekunder
9. Haas: +2,3 sekunder
10. Williams: +2,6 sekunder

Sportbladets F1-bibel – den finns i butik nu. Allt du behöver inför säsongerna i F1 och i IndyCar.

Missa inte det.

Är F1-stallet AlphaTauri till salu?

av Anna Andersson

Är F1-stallet AlphaTauri till salu? Det är helgens snackis. Men först kikar vi mot F1-testerna i Bahrain som nu är över.

F1-test 2023 Red Bull
Max Verstappen under F1-testerna i Bahrain 2023 ( Red Bull Content Pool)

Nästa gång vi ser samtliga stall på banan är under på fredag. Då är det F1-premiär 2023.
Det är inte ens sex dagar dit.
Från F1-testets tredje och sista dag tar vi med oss den tid som Sergio Perez, Red Bull satte. Han slog till med 1:30.305 , med däcken C4  vilket är snabbare än den tid som gav pole position i Bahrain för ett år sedan (1:30.558).
Det känns som om vi kan räkna med att det blir snabbare tider i kvalet till årets F1-premiär 2023 än vad det var 2022.

Från den tredje och sista testdagen kan vi ta med oss att Red Bull orsakade en rödflagg när stallet förlorade en sensor efter ungefär sju minuter. Även Alfa Romeos Valtteri Bottas orsakade en rödflagg när han rullade ut efter ungefär tre timmar.
Oscar Piastri, McLaren, snurrade i kurva nio, men bilen fick inga skador. McLaren hade dock fortsatta problem. Det verkar som om den orsakar ett för stort luftmotstånd och McLarens nya stallchef Andrea Stella har låtit bekymrad.
Det var också flera stall som experimenterade med olika bakvingar under den sista testdagen.
Resultatet ser du här nedan:

Lance Stroll är fortfarande skadad efter sin cykelolycka. Hinner han tillbaka? Eller får vi ett dreamteam med Fernando Alonso och Sebastian Vettel i Bahrain?

Vill du läsa mer om testerna? Gör det här.

Är F1-stallet AlphaTauri till salu?

Dagens stora snackis bjuder annars Auto, Motor und Sport på. Den tyska tidningen levererar uppgifter som säger att det kan ske stora förändringar hos AlphaTauri. Att stallet antingen måste flytta från Italien till England eller säljas.

Är AlphaTauri till salu?

Är AlphaTauri till salu?
Yuki Tsunoda under testerna i Bahrain (Red Bull Content pool)

Oliver Mintzlaff är ny sportsligt ansvarig hos Red Bull. Nu ställs saker på sin spets, bland annat kostar AlphaTauri betydligt mer än Red Bull och niondeplatsen i konstruktörsmästerskapet gjorde att stallet förlorade inkomster på närmare 100 miljoner dollar. Systerteamet Red Bull vann märkes-VM och drar in mer pengar än vad man, enligt budgettaket, får använda sig av. Hos AlphaTauri är det tvärt om.

Stallet har sin fabrik i Italien, Faenza, men aerodynamikavdelning i Bicester, England. Det är allt annat än kostnadseffektivt. Nu finns det enligt motorsporttidningen två möjligheter, antingen så flyttar stallet till England där det får en naturlig närhet till Red Bull eller också säljs det. Det finns tre stall som är intresserade.
Tre kandidater som alla har anmält sitt intresse till FIA att starta stall i F1 och FIA har möjligheten att undersöka om kandidaterna är lämpliga för F1 fram till den 30 april 2023.

Det handlar om Andretti Autosport, om brittiska Hitech GP, som har tävlat i Formel 2 och Formel 3 och indiska Mumbai Falcons Racing Team, som tävlat i F3 i Asien och Formula Regional Middle East.
Enligt Auto, Motor und Sport är Hitech GP favorit, de senaste åren har Red Bulls juniorförare Liam Lawson och Juri Vips tävlat för stallet. Teamet finansierades tidigare av Dmitry Mazepin, men efter Rysslands invasion av Ukraina sägs stallet ha hittat en finansiär från Dubai.

Sedan påminner jag återigen om vår F1-bibel. 84 sidor om allt inför premiären av F1, men även av IndyCar. Den finns i butik nu. Här kan du se ett smakprov av innehållet i Sportbladets F1-bibel.

Sida 3 av 336
  • Tjänstgörande sportredaktör: Martin Björkman
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB