Felix Rosenqvist inför Indy 500: En hatkärlek

av Anna Andersson

Månaden maj är här. Den som betyder mest för samtliga förare i IndyCar. Från och med helgens deltävling i Indianapolis handlar allt om Indy 500.

– Man har någon slags hatkärlek till detta, säger Felix Rosenqvist.

Indy 500
Felix Rosenqist – det är dags för Indy GP och Indy 500 (INDYCAR)

Indianapolis 500, I år avgörs det klassiska ovalloppet för 108:e gången. Deltävlingen har, under en period, varit en del av Formel 1 men är numera kronjuvelen inom amerikansk racing. Bara loppet lockar fler än 400 000 åskådare och är världens största sportevent som avgörs under en dag.

En förare som vinner loppet blir historisk. Det kan både Kenny Bräck och Marcus Ericsson bekräfta.

Nu börjar uppladdningen inför årets event som avgörs den 26 maj. Det startar med Indy GP, enligt traditionen är det starten på “Month of May” och deltävlingen avgörs på den traditionella racerbanan, som sträcker sig längs innerplanen av den stora ovalen Indianapolis Motor Speedway.

– Jag gillar Indy GP, jag har två pole positions där och det har varit en bra bana för mig överlag. Jag känner mig redo, och väldigt sugen på allt som väntar under de här kommande veckorna. Det blir kul!

Ladda för Indy 500 2024

Han var fyra i den senaste deltävlingen på Barber Motorsport Park och är bäst av svenskarna i mästerskapet. Rosenqvist är en av bara fem förare i fältet som tagit målflagg i topp tio i samtliga race så här långt under säsongen.

– Jag känner mig laddad inför Indy GP. Vi gjorde ett bra race senast på Barber, vår första road course för säsongen, och om det är något att gå på bör vi ha en bra chans även i helgen.

Efter lördagens lopp handlar allt att handla om Indy 500, träningar, kval, förberedelser och festligheter.

– Det är som en stor högtid. Efter Indy GP går det rakt in på ovalen och så kör vi nästan varje dag. Det är väldigt kul för att det är så mycket historik i eventet som funnits i över 100 år. Det betyder mycket för förare, team och fans och det kommer åskådare från hela världen. Samtidigt är man också glad när det är över och man får sova lite, säger Felix Rosenqvist.

Sedan ifjol delas inte längre dubbla poäng ut för segern i Indy 500, vilket gör att deltävlingen inte blir lika avgörande för mästerskapet.

– Jag tycker att det är bra, för Indy är ett sådant race där det kan gå lite hur som helst och även om det är vinnaren som tar allt så har det varit så många gånger som vinnaren av Indy 500 och avgjort hela mästerskapen och det är inte heller kul för mästerskapet är viktigt, säger han.

–  Även om en seger i Indy 500 är ännu viktigare. Jag tycker ändå att det är bra, för om man kraschar och det är många som kraschar i just Indy 500 så sabbar det inte hela säsongen.

Indianapolis 500 med Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson

Felix Rosenqvist har inför årets säsong bytt från McLaren till Meyer Shank Racing, ett litet team som har blommat ut efter ett tungt år 2023. Stallet som vann Indy 500 med Helio Castroneves 2021 har inte alls varit i närheten av någon seger de senaste åren.

– Det är väl både lite av en välsignelse och förbannelse. Därefter har stallet haft det tufft och det året var det verkligen bara han som var med i täten och hittade något unikt, säger Felix Rosenqvist.

– Han ska köra för oss i år igen och jag ser det som en chans för mig att få honom som teamkollega. Det är coolt att han har chansen på en femte seger i Indy 500 och att jag får möjligheten att lära mig av honom.

Inför årets säsong snackade vi med Mathias Jönsson, en svensk chefsmekaniker som vunnit ALLT inom IndyCar. Du kan höra avsnittet av Plattan i Mattan här.

Helio Castroneves och Felix Rosenqvist inför Indy 500
Helio Castroneves och Felix Rosenqvist inför Indy 500 (INDYCAR)

TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid

NTT INDYCAR SERIES | Rd. 4

Sonsio Grand Prix
Indianapolis Motor Speedway – road course (USA)

Fredag 10 maj
Fri träning 1: 15.30-16.45
Fri träning 2: 19.10-20.10
Kval: 22.20-23.50

Lördag 11 maj
Warm-up: 17.15-17.45
Race (85 varv): 21.30

TV: V Sport Motor / Viaplay /

Hamilton bjöd modellen på en F1-tur: Jag hatar dig!

av Anna Andersson

Lewis Hamilton tog Kendall Jenner på en tur i samband med F1 i Miami. Hennes svar?

– Jag bokstavligen hatar dig!

Kendall Jenner under kvalet till F1 i Miami
Kendall Jenner under kvalet till F1 i Miami (AP-TT)

I samband med Formel 1 i Miami den gångna helgen tog den sjufaldige världsmästaren Lewis Hamilton, 39, den amerikanska modellen Kendall Jenner, 28, på en tur runt banan.

– Jag är livrädd, säger hon redan innan han trampade ner gaspedalen på den gula Mercedes AMG GT som han gav henne skjuts i.

Efter ett varv frågar han om hon vill köra ett varv till. Hon skrattar och säger:

– Nej, jag kan inte.

Lewis Hamilton svarar att det ska de visst. Han gör en donut och hon tjuter av skratt.

– O herregud, jag bokstavligen hatar dig, skriker hon.

– Detta är helt galet, jag kommer att gråta.

Efteråt påpekar hon att turen var både skrämmande och roligt.

Frågan är om det inte var det roligaste som Lewis Hamilton hade i en Mercedes under F1 i Miami?

Mercedes hade en uppdaterad bil, men i sprinten körde han för fort bakom säkerhetsbilen i depån och blev utan poäng. I GP-loppet, som vanns av Lando Norris, slutade han sexa.

Hamilton som vann sju VM-titlar mellan 2007 och 2020 ligger bara nia i VM och har tagit 27 poäng på sex deltävlingar. Det är långt under hans förväntningar. Till nästa säsong lämnar han Mercedes för att tävla för Ferrari.

Ferrari med F1-test på Fiorano

Ferrari genomför i dag eller i morgon ett privat test på sin egen testbana Fiorano. Det skriver Motorsport Network. Det handlar om filmdagar där Ferrari, som har en ny huvudsponsor, kan filma bilen i kommersiellt syfte. Dessutom har teamet planerat en stor uppdatering inför nästa tävlingshelg på Imola och då finns möjligheten att jämföra de siffror som kommer från tester i vindtunnel och datorer med den data som man får efter att ha kört bilen på banan. Därefter har stallet en vecka på sig att jobba vidare med det resultat man får.

En annan möjlighet är att förbereda testförare Oliver Bearman, som ska köra fredagspasset för Haas på Imola. Han ersätter Nico Hülkenberg under det första passet. Han ska sedan genomföra ytterligare fem FP1 under året.

 

Vilka regler gäller för F1-tester?

Under filmdagen får stallet köra med årets bil, men max 200 km. Det är 100 km längre än förra året. Teamen får köra två filmdagar per säsong med den aktuella bilen, detta är Ferraris andra test.

Anledningen till att ett team reserverar två testdagar är att man vill säkra upp för väderförhållandena. Ingen vill testa i regn och kyla.

Det verkar som om Imola har ersatt vissa tidigare asfalterade avåkningszoner med grus?

 

Lando Norris tog sin första F1-seger i söndags. Därmed har 12 av årets 20 förare stått överst på prispallen i ett GP-lopp.

Räikkönen och Häkkinen – Finlands framtid i Formel 1?

av Anna Andersson

Mika Häkkinen har lagt av, Kimi Räikkönen har lagt av. Nu väntar F1 på deras barn.

Robin Räikkönen och Ella Häkkinen har inlett säsongen med segrar!

Robin Räikkönen son till Kimi Räikkönen, F1
Robin Räikkönen son till Kimi Räikkönen (Instagram)

Kimi Räikkönen, Iceman, har lämnat Formel 1 efter en VM-titel med Ferrari och racesegrar med stall som Ferrari, McLaren och Lotus. Det betyder dock inte att familjen Räikkönen lämnat motorsporten.

Istället är det hans son Robin Räikkönen, 9, som nu har inlett sin karriär.

Och som han har inlett årets säsong i karting. I slutet av mars och början av april vann han två tävlingar som hölls i Zürich, Schweiz och i helgen slutade han tvåa vid en tävling i Italien.

Efteråt lade han själv upp en bild på sociala medier och skrev:

”Efter en hård kamp kom jag idag på andra plats”

Vid en av segrarna lade mamma Minttu upp en bild på sina sociala medier och den kommenterades bland annat av Robin Räikkönens gudfar, Gino Rosato, som under många år arbetade med PR-frågor hos Ferrari. Han var lyrisk över prestationen.

”En stolt gudfar! Pole position och seger, F1, här kommer vi. Iceman har gett oss Aceman” skrev Rosato och hänvisade till Robins andranamn som är Ace.

Tar sig Kimi Räikkönens son eller Häkkinens dotter till F1?

Men Robin Räikkönen är inte det enda barnet till en finländsk världsmästare som är framågngsrik på racerbanan. Vi har givetvis familjen Rosberg, Keke är Finlands första världsmästare och hans son Nicoblev världsmäsatre år 2016 ( även om han tävlade för Tyskland), men det finns fler.

Som Ella Häkkinen.

Hon är dotter till Mika Häkkinen.

Ella Häkkinen dotter till Mika Häkkinen mästare i F1
Ella Häkkinen dotter till Mika Häkkinen (instagram)

I början av april tog 12-åringen sin första seger när hon vann en deltäling i champions karting academy i Italien. Hon startade från ruta tre när hon tog sin första seger. Pappa Mika var redan i augusti förra året tydlig med att hans dotter mycket väl kan bli den första kvinnan i Formel 1 på mer än 40 år.

– Hon kan klara det, sa Mika Häkkinen till sport1.de

– Hon är väldigt talangfull, väldigt speciell och har en enorm kraft.

Motorsport tycks vara en av de grenar där barnen följer sina föräldrar, exempelvis är Max Verstappen, Kevin Magnussen och Alexander Albon som i dag tävlar i Formel 1 alla söner till racerförare. Carlos Sainzs pappa är världsmäsatre i rally och vann även Rally Dakar tidigare i år. I IndyCar återfinns bland annat Pietro Fittipaldi, barnbarn till Emerson Fittipaldi,  Colton Herta, vars pappa var framgångsrik och Tom Blomqvist, vars pappa Stig vann rally-VM 1984.

•••

PIM – I dag är det onsdag och dags för vår F1-podd. I denna vecka snackar vi givetvis om lando Norris första seger i F1, men också om däcken. Vad var det egentligen som hände för Max Verstappen fick stryk?

Här hittar du Sportbladets F1-podd, Plattan i Mattan.

Har ni hämtat er efter Lando Norris seger?

F1-chefen kräver hårt straff för Magnussen

av Anna Andersson

Kevin Magnussen försvarade sig hårt mot Lewis Hamilton under sprinten i under F1 i Miami. Han fick en bestraffning.

Men det räcker inte. McLarens stallchef Andrea Stella kräver en avstängning.

Kevin Magnussen  mot Lewis Hamilton i F1
Kevin Magnussen mot Lewis Hamilton (AP-TT)

För andra gången i år drabbades Kevin Magnussen, Haas, av inte bara en utan flera bestraffningar. Bestraffningar läggs på hans tid efter loppet och han fortsatte därför att försvara sig och köra hårt. Allt för att hjälpa sin kollega Nico Hülkenberg till poäng.

Magnussen drabbades av ytterligare tio sekunders bestraffning – men  hans kollega tog två viktiga poäng för stallet.

– Jag förtjänar verkligen bestraffningen, det är inget snack om saken, sa Magnussen till Sky Sport efter sprintloppet.

– Men jag var tvungen att spela det här spelet igen. Jag hade en bra position bakom Nico. I början av loppet tog jag ett par platser och låg åtta, på poängplats och försvarade mig mot Lewis, jag fick DRS av Nico och hade bra fart, men Nico genade i en chikan, jag tappade DRS och han kunde inte ge mig tillbaka DRS för då hade vi aldrig klarat plats sju och åtta. Jag blev väldigt sårbar, Lewis jagade och jag försvarade mig allt jag kunde.

Stängs F1-föraren Kevin Magnussen av?

Magnussen påtalar att han behövde göra samma sak som under Formel 1 i Jeddah, då han fick två bestraffningar, men ändå lyckades skapa ett sådant avstånd att hans kollega tog poäng.

– Så jag använde mig av samma dumma taktik. Jag gillar det inte, men i slutändan är det mitt jobb som lagkompis. Nico tog poäng för att jag gav honom det gapet, varken Yuki Tsunoda eller Lewis Hamilton kunde köra i kapp honom. Det är inte så jag vill köra, men det var det jag behövde göra.

Så ser inte McLarens teamchef Andrea Stella på situationen. Han anser att Kevin Magnussen bör stängas av.

– Hur kan bestraffningen bara adderas? Den borde vara exponentiell, citeras Andrea Stella av sport.de.

– Fem plus fem plus fem är inte femton.

Istället kräver han tuffare bestraffningar mot förare som bestraffas för samma förseelse flera gånger.

– Kanske borde de tillbringa en racehelg hemma med sina familjer och fundera över vad det betyder att vara sportslig innan de kommer tillbaka, säger Stella.

– För mig är detta relativt enkelt. Vi har ett fall där det handlar om ett medvetet beteende för att skada en annan tävlande. Det här beteendet fortsätter under samma lopp och upprepar sig sedan under samma säsong.

Kevin Magnussen, Haas F1
Kevin Magnussen, Haas F1 (LAT Images)

Hur många straffpoäng har Magnussen i Formel 1?

Han anser att Magnussen förstörde racet för sina konkurrenter och att det är rätt, sett ur ett sportsligt perspektiv. Är du utanför poängen spelar det ingen roll om du får 20 sekunders tidstillägg.

– Men de konkurrenter som han stoppar har ingen chans på poäng. Detta upprepas medvetet och ihärdigt. Det är helt oacceptabelt. Stellas åsikter delas dock inte av hans förare, Lando Norris, som anser att Magnussen gjorde rätt.

– Du vet att du får en bestraffning, men visar en fantastisk prestation för laget. Det beror på hur hårt du kämpar för teamet. Det är både bittert och svårt att vara den andra föraren, men jag tycker att han var smart, säger Norris.

Kevin Magnussen drog också på sig fem straffpoäng och ligger nu på tio straffpoäng. När han är tolv stängs han av ett lopp, det är en bestraffning som ingen förare någonsin har drabbats av tidigare. Poängen behålls även ett år, vilket gör att han inte förlorar några poäng förrän i mars 2025. Då kan hans F1-karriär redan vara över.

Här kan du se hur många straffpoäng alla förare har i Formel 1 efter F1 i Miami.

Kort om F1

Det ryktas om att Carlos Sainz har tackat nej till ett erbjudande från Audi. Sainz själv dementerar ryktet.

Brittiska The Times skriver att Red Bull riskerar att tappa ytterligare en medarbetare efter det att nu Adrian Newey har sagt upp sig.

Tidningen skriver att Jonathan Wheatley, sportdirektör i teamet, är på väg att lämna.

– Jag tror att det händer saker där som ändrar stabiliteten lite och troligen är han (Newey)  bara den första dominobrickan som faller, sa McLarens vd Zak Brown i fredags.

Enligt F1 Insider ska Mercedes testa Mick Schumacher och Kimi Antonelli under veckan som kommer. Det handlar om ett test med en äldre F1-bil på Silverstone.

Detta gör man för att se vilken nivå supertalangen Antonelli, 17, håller och Alpine ( där Mick kör i WEC) är också nyfikna på att se hur Schumacher, 25, står sig. Även i det stallet kan det öppnas möjligheter framöver.

F1 i Miami: Lando Norris är en VINNARE

av Anna Andersson

Lando Norris har tagit sin första seger i Formel 1. Han vann F1 i Miami – efter en smart strategi, bra körning.

Och lite tur.

– Lando förtjänar verkligen detta, det var inte hans sista seger, säger Max Verstappen.

Max Verstappen, Red Bull, tog starten av F1 i Miami och han hade också ledningen av loppet. Han hade varit i depå när Kevin Magnussen, Haas, och Logan Sargeant, Williams krockade på varv 29.

Det gjorde att säkerhetsbilen kom ut på banan – och då tog McLaren chansen.

Lando Norris, McLaren, som startade från position fem gick i depå, tjänade tid på att göra stoppet under säkerhetsbilen och han tog också ledningen av loppet.

Han försvarade sedan ledningen i omstarten – och drog ifrån Max Verstappen som flera gånger klagade över att bilen var okörbar.

– Jag kände det i morse, jag sa att det var en dag full av möjligheter, säger  en överlycklig Lando Norris till teamet efter loppet.

Han var oerhört lycklig efter sin första seger och hade svårt att sätta ord på sina känslor och tankar.

– Hela helgen har varit bra, vi hade vissa små problem, men det har varit okej. Jag visste redan i fredags att bilen var bra, sedan har det varit lite småtrassel, men i dag fick vi ihop det, säger Lando Norris som tog sin första seger efter 109 lopp.

– Fantastiskt.

Lando Norris F1 i Miami
Lando Norris har tagit sin första seger (AP-TT)

Lando Norris vann F1i Miami

McLaren kom med en uppdatering till den här helgen, Norris fick hela uppdateringspaketet. Hans kollega Oscar Piastri fick 50 procent av uppdateringen. Det var, precis som i fjol, ett positivt drag för Norris.

När McLaren gav Norris en uppdatering till Österrikes GP 2023, betalade den sig bra. Det var starten på McLarens fina sommar och höst som gjorde att stallet kunde konkurrera om pallplatser lopp efter lopp. Men den gången klarade Lando Norris aldrig av att vinna något F1-lopp.

Den segern kom under F1 i Miami, under det sjätte loppet under F1 2024.

– Ser vi till den senaste tolvmånadersperioden har vi utvecklat bilen mer än någon annan. Jag tror inte att Red Bull uppdaterade så mycket förra året. Det är tydligt att de jobbade i bakgrunden eftersom de redan hade en så innovativ bil, det tar en lång tid att utveckla en så innovativ bil, sa Andrea Stella till motorsport.com inför helgen.

– Därför måste vi titta på detta över en längre period. Över en lång tid har vi en stark trend så det är det som jag sa tidigareOm vi kan hålla den här utvecklingstrenden, varför inte. Vi kan nå Red Bull.

Det tog inte måpnga dagar innan han fick rätt. Efter årets sjätte lopp är det två andra stall som vunnit GPlopp, vid sidan av Red Bull. Det är mer än vad vi hade under F1 2023.

Resultatet då? Max Verstappen slutade tvåa i sin Red Bull och Charles Leclerc, Ferrari trea. Resultat F1 i Miami.

Verstappen, som vann sprinten i lördags, leder fortfarande VM.

Nu gär Formel 1 uppehåll en helg innan mästerskapet flyttar till Europa.

•••

Notera att detta är McLarens andra seger på tolv år. Den senaste kom 2021. Vinnaren hette då Daniel Ricciardo.

Alpine tog sin första poäng för i år och att Racing Bulls tog poäng i både sprint och GP.

Samt att Kevin Magnussen fick ytterligare straffpoäng på sin licens. Nu har han elva. Vid tolv så stängs han av ett lopp.

F1 i Miami: Verstappen närmar sig Senna

av Anna Andersson

Efter kvalet till F1 i Miami närmar sig Max Verstappen Ayrton Senna.

Senna har tagit åtta pole position i rad. Verstappen har nu sju.

Max Verstappen, Red Bull,  har tagit  38 pole positions i karriären, sex i år och med säsongsfinalen 2023 blir det sju. Därmed är han bara en pole position från Ayrton Senna som har rekordet, åtta stycken i Formel 1 från Spanien 1988 till USA 1989.

Men det var inte självklart att Red Bulls förare skulle ta pole position under F1 i Miami. Verstappen har, trots segern i sprinten tidigare i dag, haft problem med bilen.

– Det var en överraskning, säger Verstappen när han får frågan inför tv-kamerorna direkt efter kvalet.

– Varje år när vi komer hit är det så svårt, det är svårt att vara jämn över hela varvet. Känslan i bilen och kring däcken kan variera väldigt mycket under ett varv. Den kan kännas bra i sektor ett och inte alls bra i sektor tre. Det ärväldigt svårt att hitta balansen och detta var inte mitt bästa varv, men det räckte.

Max Verstappen närmar sig Ayrton Senna

Intill honom startar Charles Lelcerc, Ferrari, och under racet kommer mycket att handla om temperaturen. Asfalten i Miami är extremt varm och det är viktigt att inte överhetta däcken. En annan viktig faktor är vinden som kan ställa till problem för förarna.

– Jagfhoppas att jag kan ge Max en fajt, säger Charles Leclerc som påpekade att han överhettade däcken i både sektor två och tre under kvalet.

– Om jag inte kommer förbi honom i kurva ett måste jag ta honom med DRS för den är kraftfull här, men klarar vi inte det i början av loppet blir det svårt att komma inom DRS-avstånd.

Carlos Sainz, Ferrari startar från ruta tre och Sergio Perez, Red Bull från ruta fyra. Lando Norris, McLaren var femma i kvalet.

Max Verstappen F1 i Miami
Max Verstappen,har nu tagit sju pole positions i rad (Giorgio Viera/Pool Photo via AP)

F1 i Miami – korta tankar

En överraskning under kvalet var att Daniel Ricciardo som var fyra på sprinten inte ens överlevde Q1 och eftersom han har en bestraffning med sig så startar han sist i morgondagens GP.

– Jag hade inget grepp alls, jag har ingen förklaring, sa han till Viaplay efter kvalet.

– Det var lite som Lando Norris i sprintkvalet.

Han syftar på att Norris dominerade kvalomgång ett och två, men tappade farten när han körde med röda däck i SQ3.

En annan överraskning var att Aston Martin inte fick någon bil med sig till Q3, medan Nico Hülkenberg återingen körde in Haas i topp tio.  Fast det kanske itne är någon överraskning. Han är väldigt snabb på ett varv.

Resultatet från kvalet till F1 i Miami hittar du här.  Missade du sprinten kan du läsa mer om den här, notera att Daniel Ricciardo har en bestraffning från förra racehelgen och flyttas ner tre platser i kvalet.

Givetvis kan ni följa Miami GP i vår F1-live.  Vårt virtuella vardagsrum för F1-fans och andra. 

En guide till F1 i Miami hittar du här, med statistik och annat matnyttigt inför racet.

Sedan vill jag passa på att tipsa om vårt nyhetsbrev – Racingbrevet. Du behöver vara inloggad på Aftonbladet för att kunna anmäla dig, men det är helt gratis. Anmäl dig i länken här.

 

Verstappens ilska under F1 i Miami

av Anna Andersson

En usel bil – men det spelar ingen roll. Max Verstappen säkrade segern i sprinten i Miami.

Efter ungefär halva sprinten under F1 i Miami frågade Max Verstappens raceingenjör vad han tyckte om balansen och däckslitaget. Svaret?

– Det är hemskt. Lika illa som under kvalet.

Max Verstappen, Red Bull, var ilsken över att bilen inte alls fungerade, men trots det var han överlägsen i sprinten under F1 i Miami. Den regerande mästaren vann före Charles Leclerc, Ferrari, Sergio Perez, Red Bull och Daniel Ricciardo, Visa Cahs App – Racing Bulls.

Men nöjd var han inte.

– Det finns mycket att göra med balansen i bilen inför nästa kval och race, muttrade Verstappen på radion efter att han tagit segern i sprinten under Miami GP i Formel 1.

Han var lika tydlig när han fick frågor efter segern.

– Det var inte helt perfekt, fördelen med det nya formatet är att vi kan finjustera lite inför kvalet och retsen av helgen.

F1 i Miami
Max Verstappen tog en seger under sprinten i F1 i Miami (AP)

Korta noteringar efter sprinten under F1 i Miami

Sprintens behållning var annars Daniel Ricciardo sog tog sina första fem VM-poäng i år. Han kvalade in som fyra, behöll fjärdeplatsen och ser nu fram emot ett kval där han har tre platsers nedflyttning med sig från förra racehelgen. Det gör att chansen för poäng i morgon är väldigt liten.

Därför var dagens poäng otrolgit viktiga för både honom och teamet.

Resultat F1 i Miami – sprinten.

•••

Kevin Magnussen fick en bestraffning av domarna, men körde fortsatt hårt och nästan fult för att skydda sin kollega Nico Hülkenberg. Han hindrade Lewis Hamilton, som rapporterade det till domarna.

Domarna gav dansken ytterligare tio sekunders tidstillägg, med vad spelade det för roll egentligen? Magnussen var redan utanför poängplats och hans syfte var att till varje pris hålla fritt bakom sin kollega och hjälpa denne till poäng.

Det är andra gången nu som Hulken tagit poäng, tack vare en bestraffad KMAG. Är det okej att en bestraffad förare hjälper sin kollega till VM-poäng?

I efterhand fick Hamilton också en bestraffning för att han körde för fort i depån, bakom säkerhetsbilen, och därmed tog Yuki Tsunoda den sista poängplatsen vilket gav poäng till två av Racing Bulls bilar. Stallet tog se xpoäng i sprinten och fördubblade nästan sin poängskörd från sju till 13 poäng.

Missa nu inte kvalet till Miami GP i kväll. Jag finns som vanligt med er på F1-live.

Här hittar du en guide till helgens F1 i Miami, med fakta och statistik.

F1 i Miami: Vad sjutton hände?

av Anna Andersson

McLaren dominerade – till dess att de röda däcken sattes på. Då tog Max Verstappen första startposition till sprinten. Vad hände under F1 i Miami?

Max Verstappen startar först i sprinten under F1 i Miami
Max Verstappen startar först i sprinten under F1 i Miami (AP Photo/Wilfredo Lee)

Med sin nyuppdaterade bil dominerade Lando Norris både den första och den andra kvalomgången till sprinten under F1 i Miami, så länge som bilarna körde med mediumdäcken. Men när de röda, mjuka däcken, sattes på till den sista kvalomgången så kunde ingen utmana de senaste årens världsmästare.

Max Verstappen, Red Bull, gjorde ett förhållandevis dåligt avslutande varv, men han konkurrenter var ännu sämre.

Det slutade i ett riktigt antiklimax.

– Ärligt så kändes det riktigt illa, säger Max Verstappen direkt efter det att han säkrat första startposition i sprinten.

– Kanske var det svårt att få däcken att fungera i den sista kvalomgången. SQ2 kändes inte alls bra och SQ3 kändes lika illa. Det kändes inte alls bra att köra i dag, jag vet inte riktigt varför.

Vad hände med Lando Norris?

Det är det nog ingen annan som riktigt vet heller, mer än det faktum att förhållandena förändrades totalt när de mjuka däcken skulle användas.

Charles Leclerc slutade tvåa i sin blåtonade Ferrari, Sergio Perez, Red Bull var trea medan Daniel Ricciardo Racing Bull slutade fyra. Det var ett riktigt bra kval för Ricciardo som har sett betydligt starkare ut sedan han fick ett nytt chassi i Kina.

Ändå kan jag inte låta bli att fundera över vad det var för konstigt med kvalet? Jag menar Norris som dominerade i början tappade allt i den sista omgången. De mjuka däcken fungerade inte alls.

Mercedes fick ingen bil med sig till kvalomgång två, detta trots att stallet hade ett nytt golv med sig. Ett golv som skulle ha introducerats på Imola om två veckor.

Lance Stroll slog Fernando Alonso. Det enda som kändes som vanligt var det faktum att Nico Hülkenberg kvalade ut Kevin Magnussen, att Williams var sist – och Verstappen var snabbast.

Igen.

Resultat sprintkval till F1 i Miami.

Kort inför F1 i Miami

Logan Sargeant. Hur länge får han vara kvar i Formel 1? Sprintkvalet i Miami var en ny miss för Williams och för honom. Mercedes vill ha en dispans för 17-årige Kimi Antonelli ( som fyller 18 i slutet av augusti). Är det tänkt att han, när han får sin superlicens, ska köra för Williams? Killen körde Formel 4 förra året.

Aston Martin fick med två bilar till SQ3, Stroll studsade tillbaka, han slog Alonso. Den killen är både högt och lågt….aldrig på en konstant nivå.

Valtteri Bottas har en ny raceingenjör under F1 i Miami, frågan är om det är början till slutet? Steve Petrik ersätter Alex Chan. Det sägs att Carlos Sainz har fått ett erbjudande av Audi ( Sauber), men att han inte har svarat än.

Bottas åkte ut i SQ1 och hade inte riktigt koll på att Oscar Piastri kom bakom. Den incidenten tittar domarna på.

En guide till helgens F1 i Miami hittar du här.

Har du tid över i morgon, inför sprinten som startar klockan 18, kan jag tipsa om vår F1-podd Plattan i Mattan. Vi snackar bland annat om Adrian Newey och hans framtid, han har sagt upp sig från Red Bull. Vad ska Red Bulls superdesigner göra fram över?

Vi ses väl i F1-live klockan 17.45? Då drar vi igång snacket inför sprinten.

Andretti tar hjälp av kongressen för att nå F1

av Anna Andersson

Inför F1 i Miami tar Andretti nästa steg för att nå Formel 1.Ett antal kongressledamöter har skrivit ett brev till F1:s ägare med hård kritik.

“ Det är orättvist och fel att försöka blockera amerikanska företag från att ansluta sig till Formel 1, vilket också skulle kunna bryta mot amerikanska konkurrenslagar”.

F1 i Miami
Mario Andretti och hans son Michael kämpar för en plats i Formel 1 (AP -TT)

Michael Andretti och Andretti Global har länge kämpat för att få en plats i Formel 1. I januari avslog F1:s ägare, Formula One Management som i sin tur ägs av Liberty Media, Andrettis  ansökan om att delta i F1 nästa år.

Detta trots att FIA, internationella bilsportförbundet, bara ett par månader tidigare hade godkänt deras ansökan. Andretti har gjort en storsatsning mot Formel 1, rekryterat personal från flera konkurrerande stall, samt färdigställt en fabrik i Europa. Men stallet har ännu ingen motorleverantör utan vill köpa en motor till 2025 för att efter 2028 köra med en motor från Cadillac.

Det gillades inte av F1.

I sitt beslut påtalade F1 att ett elfte team skulle lägga en onödig ekonomisk press på nuvarande arrangörer samt “skada mästerskapets rykte” om det måste köpa en obligatorisk motor “potentiellt över flera säsonger”.

“ Vår utvärderingsprocess har fastställt att ett elfte team inte kan bidra med värde till mästerskapet. Det mest betydande sättet för en ny deltagare att bidra med värde är genom att vara konkurrenskraftig. Vi tror inte att sökanden skulle vara en konkurrenskraftig deltagare.”

Andretti får inte tävla i F1 2025

Michael Andretti och hans pappa Mario Andretti, världsmästare 1978, ger sig inte. Enligt Autosport besökte Mario Andretti Capitol Hill i Washington DC tidigare i veckan. Han träffade republikanen John James – som är en av de 12 politikerna som har undertecknat brevet – för att se om beslutet kan motverka den fria konkurrensen.

Kongressledarmöterna har adresserat brevet till Liberty Medias chef Greg Maffei. Enligt Autosport skriver de att att FOM:s avslag ”verkar drivas av den nuvarande uppsättningen av europeiska F1-team, varav många är anknutna till utländska bilföretag som direkt konkurrerar med amerikanska bilföretag som GM. Det är orättvist och fel att försöka blockera amerikanska företag från att ansluta sig till Formel 1, vilket också skulle kunna bryta mot amerikanska konkurrenslagar.”

Kongressledarmöterna anser att alla stallens medverkan bör baseras på förtjänst inte enbart syfta till att skydda de nuvarande stallen. De påpekar också att det är viktigt med tanke på att F1s ökade närvaro i USA, med tre deltävlingar i olika delstater.

De 12 kongressledamöterna har bett om ett svar på sina frågor fram till och med den 3 maj, samma dag som F1 i Miami inleds.

Korta nyheter inför F1 i Miami

David Sanchez har bytt team igen. Under två år har han gått från Ferrari, till McLaren och nu till Alpine. Han är ny teknisk direktör i det franska fabriksteamet.

Så blå blev Ferrari.

Tävlingshelgen i Miami inleds med växlande molnighet. Eventuellt kan det komma kraftiga vindbyar som kan ge motvind  från kurva 8 in på den långa rakan för att sedan ge medvind påd en andra raksträckan. Temperaturen väntas nå 28 grader, men det är ingen risk för regn. Under lördagen väntas temperaturen ligga kvar  kring 28 till 30 grader och vinden uppträder ungefär som under fredagen. Under söndagen finns det däremot en risk för regn under racet. Temperaturen väntas sjunka till 27 grader, återigen kan det blåsa från ost.

Alla tider för F1 i Miami finns här.

Här hittar du däckval och en guide till F1 i Miami.

Ralf Schumacher tror att det blir större rörelser på förarmarknaden. Efter att Red Bull nu bekräftar att Adrian Newey lämnar Red Bull är den tidigare F1-föraren övertygad om att Max Verstappen gör samma sak.

 

F1: Adrian Newey lämnar Red Bull – för Ferrari?

av Anna Andersson

Adrian Newey lämnar Red Bull. Det bekräftar stallet inför F1 i Miami.

F1 i Miami
Adrian Newey, designat bilar åt Red Bull Racing i 19 år. Inför F1 i Miami står det klart att han lämnar stallet. (AP)

Efter 19 år lämnar Adrian Newey Red Bull i Formel 1. Det avslöjades av tyska Auto, Motor und Sport förra veckan och vi skrev även om det här på F1-bloggen.

Då var uppgifterna inte bekräftade. Nu är de det.

Red Bull meddelar att Adrian Newey lämnar stallet under det första kvartalet 2025, han kommer att dra sig tillbaka från sina uppdrag som formel 1-designer för att fokusera på den slutliga utvecklingen och leveransen av Red Bulls första hyperbil, den mycket efterlängtade RB 17. Han kommer att fortsätta vara involverad och engagerad i projektet tills det är färdigt.

Det lär det vara under året.

– Ända sedan jag var en ung pojke ville jag bli en designer av snabba bilar. Min dröm var att vara ingenjör i formel 1, och jag har haft tur nog att förverkliga den drömmen. Under nästan två decennier har det varit en stor ära för mig att ha spelat en nyckelroll i Red Bulls framsteg, från nykomling till flerfaldiga mästare. Men jag känner att det är ett lämpligt tillfälle att lämna över stafettpinnen till andra och att söka nya utmaningar för mig själv. Under tiden är de sista utvecklingsstadierna av RB 17 här, så under den återstående tiden med teamet kommer mitt fokus att ligga där, säger Adrian Newey i en kommentar.

Adrian Newey lämnar Red Bull

Det låter som om att han ska lägga sin tid där, fram till det första kvartalet nästa år för att sedan vara redo att göra någonting annat.

Vad är inte klart, men stall som Ferrari, McLaren, Audi, Aston Martin och Mercedes är väldigt intresserade av att knyta honom till sig. Det har ryktats om att Mercedes är intresserade av att locka över både Newey, Helmut Marko och Max Verstappen till teamet. Allt för att vara redo för nästa stora regeländring 2026.

Samtidigt kommer uppgifter från italienska Gazzetta dello Sport. Tidningen skriver att Frederic Vasseur, stallchef hos Ferrari, reste till London redan igår för att träffa Newey. Enligt tidningen är det troligt att Neweys deal med Ferrari presenteras kort efter F1 i Miami den kommande helgen.

Ska Adrian Newey designa den bil som Lewis Hamilton ska tävla med 2026? Många frågor väcks inför F1 i Miami
Ska Adrian Newey designa den bil som Lewis Hamilton ska tävla med 2026? Många frågor väcks inför F1 i Miami (AP-TT)

Värvar Ferrari Newey?

Lyckas Ferrari värva Newey, 65, blir det stallets andra stora prestigevärvning på bara ett par månader. I januari presenterades Lewis Hamilton som förare för stallet 2025.

Newey kommer inte att hinna vara med och utveckla bilen till nästa år, men han kan redan nu börja fundera över kommande regelverk och den stora förändringen som sker till 2026.

Det kan vara ett vinnande koncept för det stall som lyckas knyta honom till sig.

– Hans exceptionella förmåga att visualisera och förstå saker bakom F1 och hitta inspiration från andra områden när han designar F1-bilar, hans anmärkningsvärda talang för att omfamna förändring och kunna fokusera på de mest givande områdena i reglerna samt hans outtröttliga vilja att vinna har hjälpt Red Bull Racing att bli en större kraft i Formel 1 än jag tror att till och med den tidigare ägaren Dietrich Mateschitz hade kunnat föreställt sig, säger Christian Horner i en kommentar.

– Mer än så har de senaste 19 åren med Adrian varit enormt roliga. För mig var Adrian redan en superstjärna när han kom till Red Bull. Två decennier och 13 mästerskapstitlar senare lämnar han som en sann legend.

Adrian Newey är en superdesigner, mannen som sägs kunna se luften runt en F1-bil. Han vann VM-titlar med Williams och McLaren innan han kom till Red Bull. Under sina år i stallet har han ritat bilar som vunnit 13 VM-titlar på 20 säsonger.

Inför F1 i Miami – nu händer det grejer!

Det händer mycket runt Formel 1 inför F1 i Miami, Günther Steiner stämmer sin tidigare arbetsgivare Haas. Det  och en guide till F1 i Miami kan du hittar du här.

I veckans avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan snackar vi också om Adrian Neweys framtid. Den lyssnar du på här.

Hjälp mig nu och diskutera ämnet. Var tar Adrian Newey vägen? Vilka konsekvenser får detta för Red Bull?

Vem sa att 1 maj var en ledig dag?

 

 

Sida 3 av 377
  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB