Felix Rosenqvist lämnar McLaren. Han är klar för Meyer Shank Racing.
– Jag är verkligen taggad på att inleda ett nytt kapitel i min karriär, säger han.
Tre svenska förare tävlar i IndyCar 2024.
Felix Rosenqvist byter team i IndyCar ( Felixracing)
Efter att ha tävlat för Chip Ganassi Racing och McLaren i IndyCar byter han nu till en uppstickare. Det nya stallet heter Meyer Shank Racing. Det är samma team som Helio Castroneves vann Indy 500 med år 2021. Det var där som Linus Lundqvist tävlade under sina tre första lopp i IndyCar.
– Tidpunkten är rätt för att ta det här steget. Jag tror att det här är en bra möjlighet för både mig själv och MSR att utvecklas och växa starkare tillsammans, säger Rosenqvist.
Felix Rosenqvist har skrivit ett flerårigt avtal och ska bilda par med Tom Blomqvist. Utöver de två ordinarie förarna ställer Meyer Shank Racing också en tredje bil på startlinjen i Indianapolis 500. Den rattas av veteranen Helio Castroneves.
– Jag ser också fram emot att jobba med Tom igen. Vi har känt varandra sedan 2009 när vi tävlade ihop i Sverige, det blir kul. Jag är redo att börja jobba och känner stor tillförsikt inför nästa säsong, säger Felix Rosenqvist.
Felix Rosenqvist byter team i IndyCar
Felix Rosenqvist har haft en ganska tung säsong hos McLaren, även om han kvalade mycket bra till Indianapolis 500 och var tvåa i Portland senast. Nu väntar en helt ny satsning med ett stall som återfinns längre ner i fältet.
– Vi är väldigt glada att ha vårt INDYCAR-program för 2024 på plats och att få välkomna Felix till Meyer Shank Racing, säger teamägaren Mike Shank.
– Felix är en förare som varit på vår radar en längre tid. Nu fanns möjligheten äntligen att få till det här tillsammans med honom. Det är ingen hemlighet att vi haft en tuff säsong under 2023, på grund av saker både utanför och inom vår kontroll. Jag tror att vi alla ser fram emot en nystart och att få borra ner huvudet och börja jobba.
Kan Lando Norris vara på väg att lämna McLaren F1?
Det hävdar Nico Rosberg.
Max Verstappen, Red Bull och Lando Norris, McLaren (AP-TT)
Den tidigare världsmästaren i Formel 1 (2016) är numera expert för Sky, han syns i sändningarna i Tyskland och även i Storbritannien och på Monza var han återigen på plats i paddock.
Då gav han sig in i spekulationerna kring förarna för kommande säsong och hävdar att Lando Norris kan vara på väg att lämna McLaren.
trots att han har ett kontrakt och trots Zak Browns dementi. VD:n gick så långt att han påstod att det inte finns någon väg ur kontraktet och inga klausuler.
Lando Norris lämnar McLaren?
Rosberg som diskuterade med David Croft i Skys sändning påstår dock att han har annan information:
– Och var ska Lando sedan Crofty? Jag hör att det kan bli ett byte redan till nästa år, säger Nico Rosberg.
Lando Norris ligger åtta i VM och har tagit poäng i varje lopp sedan McLaren uppdaterade sin bil i Österrike. Han är högt rankad i fältet och även Red BullsMax Verstappen visade för någon vecka sedan sitt intresse för Lando Norris som teamkollega.
Rykten och silly season, visst är det spännande. Framförallt när det inte är racehelg!
Kort om F1
För övrigt skulle Max Verstappen kunna hoppa över de kommande fyra loppen – och ändå åka till Mexiko i slutet av oktober som ledare av VM i Formel 1. Han är nu 145 poäng före Perez och även om Perez vinner de kommande fyra loppen, tar det snabbaste varvet och också vinner sprinterna i Qatar och Austin så når han inte Verstappen. Det hade nämligen bara gett honom 120 poäng.
Ferrari imponerade på Monza, men Fernando Alonso är inte imponerad:
– Nej, Monza är alltid Ferraris bana, de kommer med ny motor och alla möjliga grejer, men VM har ytterligare 21 lopp, säger han.
Mercedes Toto Wolff kommer inte att resa till Japan för deltävlingen i Suzuka, det skriver Oe24. Anledningen är att han ska operera korsbandet i knät. Han skadade sig när han körde mc och har nu en planerad operation. Wolff ersätts av Jerome D’Ambrosio, den tidigare F1-föraren anslöt till Mercedes tidigare i år och har ofta synts intill Wolff. Wolff räknar med att vara tillbaka på plats i när VM kör i Qatar.
Comeback för Daniel Ricciardo
Det är också den deltävlingen som Christian Horner räknar med att Daniel Ricciardo gör comeback. Han har hittills ersatts av Liam Lawson och Helmut Marko, som ibland kan vara lite väl kritisk är nöjd.
– Han gjorde ett bra jobb i Italien och körde på varvtider. Jag ska ta reda på varför han gjorde två depåstoppp, men han skötte sin uppgifte med den ära. Han gjorde det vi förväntade oss av honom, säger Marko enligt motorsporttotal.com.
AlphaTauri har inte bekräftat någon förare för 2024. Det blir spännande.
Vill du veta hur det annars ser ur när det gäller förare i F1 2024? Klicka på länken.
Ferraris Carlos Sainz körde in en pallplats till Ferrari under F1 på Monza.
Ett par timmar senare blev han rånad i Milano. Efter en intensiv jakt lyckades Sainz stoppa rånarna och han återfick sin klocka – värd flera miljoner kronor.
Carlos Sainz , Ferrari, blev rånad på sin klicka i Milano (AP -TT)
Därefter levererade han en härlig kamp mot sin teamkollega Charles Lelcerc och det slutade med en pallplats på hemmaplan. Tiotusentals fans invarderade banan efter loppet och hyllade Sainz efter hans tredjeplats under F1 på Monza.
Men kvällen slutade betydligt tyngre.
Carlos Sainz rånad i Milano
Ett par timmar senare blev han rånad utanför Armani Hotel på Viale Manzoni i Milano. Tre personer, som väntat utanför hotellet en längre stund, gav sig på honom och stal hans klocka av märket Richard Mille. Sainz och hans personliga tränare tog upp jakten tillsammans med ytterligare medarbetare från Ferrari.
Jakten pågick med bil och till fots. Till slut lyckades Sainz och hans tränare stoppa en av de tre rånarna, en annan Ferrarimedarbetare stoppade den andra rånaren och de kunde även fånga den tredje innan polisen kom till platsen och omhändertog rånarna. Samtliga rånare var mellan 18 och 20 år gamla.
F1-förarnas dyra klockor stulna
Ferrari är sponsrade av den schweiziska klocktillverkaren Richard Mille och enligt Autosport hade Carlos Sainz en klocka av modellen Alexander Zverev, döpt efter den tyska tennisspelaren. Den är värd närmare 3,3 miljoner svenska kronor. Han återfick klockan i samband med att polisen grep rånarna och han kunde ta med den tillbaka till hotellet.
I fjol rånades Sainz kollega Charles Leclerc i samband med deltävlingen på Imola. Även han hade en klocka av samma märke. Rånarna stal klockan när han stanade för att ta foto med ett par fans. Även McLarensLando Norris har blivit av med en klocka av samma märke, den stals i samband med EM-finalen på Wembley 2021.
– Jag är inte speciellt imponerad, säger Lewis Hamilton till italienska Sky.
– När jag kvalade en halv sekund eller sex tiondelar före Valtteri (Boittas) sa inte media samma sak som de gör i dag när Max kvalar sex tiondelar före Perez. Allt har blåsts upp.
Han fortsätter med att räkna upp de stallkompisar som han har haft sedan debuten 2007:
VM-ledaren har tagit 263 poäng under 14 lopp, VM-tvåan Sergio Perez 219. Efter Max Verstappens rekord fick även Mercedes stallchef Toto Wolff fick frågan om Verstappens tio segrar i rad. Han svarade:
– De siffrorna är bara för wikipedia. Det är ingen som läser det ändå.
– Verstappens situation är något annorlunda än vår, vi hade två förre i i teamet som kämpade mot varandra.
Max Verstappen, Red Bull, svarade givetvis på kritiken från Hamilton:
– Kanske är han lite avundsjuk på våra framgångar. Jag tror att det äre väldigt svårt för Mercedes att hantera förluster. Det är ett problem som givetvis uppstår när du har vunnit under så många år.
Max Verstappen has bit back at Lewis Hamilton's recent suggestion that the Red Bull driver has never had teammates as good as the 7-time champ 👀#F1#ItalianGPpic.twitter.com/SKixbbcUpa
Alex Palou säkrade titeln i IndyCar under gårdagen, men vi kan också glädjas åt en svensk pallplats. Felix Rosenqvist var tvåa i sin McLaren. 5,4 sek bakom Palou.
– Det känns skönt att vara tillbaka på pallen och bevisa vad vi kan göra när saker och ting går vår väg, säger Felix Rosenqvist.
Han startade från position elva sedan han haft tekniska problem under kvalet.
– Bilen var snabb hela helgen, vi hade en bra strategi, och vi genomförde racet så som vi ville. Jag försökte sätta press på Alex (Palou) på den sista stinten, men han var lite för snabb idag – det är bara att gratulera till segern och till titeln.
Rosenqvist tog också en bonuspoäng eftersom han ledde loppet under en kortare sekvens.
– De senaste racen har varit ganska frustrerande, så det här är lite av en omstart för oss, säger Felix Rosenqvist.
– Vi gick vår egen väg med inställningarna på min bil den här helgen och följde vår magkänsla, och det gav resultat.
Marcus Ericsson slutade sjua och säsongsfinalen avgörs på Laguna Seca nästa helg.
Dino Beganovic sexa i Formel 3
Den svenska tonåringen, som är en del av Ferraris akademi, hade stora utkmanignar framför sig. Hans enda varvtid i det kaotiska kvalet ströks för att han var över den vita linjen. I det första loppet körde han upp sig från plats 23 till plats 13 och i det andra loppet tog han målflagg som nia.
– Det har varit en händelserik helg – som alltid här på Monza – och tyvärr dikterades den helt av det som hände i kvalet, säger Dino Beganovic.
– Vi fick bara ett varv på oss, som det blev, och jag borde ha hållit bilen innanför vita linjen på det försöket. Det var mitt eget fel. Med tanke på var jag startade tycker jag ändå att vi kom tillbaka väldigt starkt och visade vår sanna fart. Att ta poäng här idag från 23:e startruta känns som en positiv avslutning på säsongen.
Hans stall Prema vann teammästerskapet.
– Jag är förstås väldigt glad att teamet får vinna mästerskapet, avslutar Beganovic.
– Det är de verkligen värda. Jag är också nöjd med min egen prestation under min första säsong i det här tuffa mästerskapet. Vi har varit på pallen flera gånger, visat att farten finns där, och jag har lärt mig massor.
Dino Beganovic noterades för fyra pallplatser och slutade säsongen som sexa, vilket är tredje bästa rookie.
Max Verstappen är historisk. Han har tagit tio segrar i rad.
Men hur ska vi ranka det under en säsong när han egentligen bara tävlar mot sig själv?
Max Verstappen och Sergio Perez firar en dubbelseger på Monza (TT)
Att vinna tio lopp i rad, på olika banor, i olika väderförhållanden och under olika kvalförhållanden är imponerande. Men det väcker också frågor.
Hur ska vi ranka den prestation som Max Verstappen har gjort i i F1-historien? Den frågan har jag nu fått flera gånger och jag har inget riktigt bra svar på den. Å ena sidan är det fantatsiskt att vinna tio lopp i rad.
Å andra sidan finns det inget stall som kan konkurrera med Red Bull och Max Verstappen har i ärlighetens namn inte ens en konkurrent inom stallet. Sergio Perez saknar farten i både kval och race. Där Verstappen upplevs som omänsklig är Perez högst mänsklig och allt som oftast både för osäker och frustrerad över att han inte bara blir omkörd.
Max Verstappen har gjort och gör en fantatsisk prestation, men han har å andra sidan 22 lopp under en säspong. När Sebastian Vettel vann nio lopp på rad var det bara 19 lopp under en säsong, när Alberto Ascari vann nio 1952 och 1953 kördes åtta respektive nio lopp på en säsong och när Michael Schumacher vann sju kördes det 18 lopp och han hade inlett säsongen med fem segrar innan han kolliderade med Juan-Pablo Montoya i Monaco. När Nico Rosberg vann sju i rad hette hans teamkollega Lewis Hamilton och var flerfaldig världsmästare.
Hur ska vi kunna mäta de prestationerna mot varandra? Det går inte.
Var och en är stark, under de förutsättningar som vederbörande har haft.
Max Verstappen är en fantatsisk förare, som har utvecklats enormt de senaste åren det bevisar bland annat hans omkörning av Carlos Sainz. För fyra år sedan tror jag inte att han hande klarat sig ur den situsationen med en hel bil, nu stressade han Sainz till ett misstag. Körde om, rent och snyggt, för att sedan glida hem tilll ännu en överlägsen seger.
Men att mäta det mot förare från tidigare generationer? Mot Michael Schumacher, Sebastian Vettel, Alberto Ascari eller för den sakens skull Lewis Hamilton som när Mercedes var som bäst hade en utmanare i sitt eget stall?
Jag tycker inte att det känns rätt.
Däremot är det klart och tydlig att Max Verstappen är den stora föraren av 2020-talets inledning, han är som gjord för sin bil och han har ett självförtroende som inte tycks ha några skråmor.
Han är just nu kungen av Formel 1, i år kan ingen förare peta honom från hans tron jag får allt svårare att se hur någon förare ska kunna vinna ett lopp i år. Möjligen efter det att han säkrat titeln och tappat lite av motivationen, så som Lewis Hamilton i slutet av 2015 – vilket leddet till Nico Rosbergs titel 2016.
Han är historisk. Men han är långtifrån störst i historien.
F1 på Monza – korta nyheter
VM-poäng till Valtteri Bottas. Det behöver Alfa Romeo som nu bara är en poäng efter Haas. Haas hade å andra sidan en hemsk helg. Eller som Nico Hülkenberg sa
– Den var underjordiskt uselt.
Fernando Alonso har nu kört 20 000 tävlingsvar i Formel 1. Det är imponerande – och det är också historiskt.
Varför bröt Esteban Ocon F1 på Monza?`
Enligt Alpine tog man bilen ur Italiens GP på grund av säkerhetsskäl.
Gasly som var på pallen senast var nu 15:e man. En tung helg för Alpine.
Oscar Piastri tog det snabbaste varvet, men han tog inte en plats bland de tio främsta och därför delades ingen poäng ut.
MotoGp skakas av en förskräcklig olycka. Brad Binder körde över VM-ledaren Francesco Bagnaia under deltälvingen i Barcelona.
– Det är varje föraren värsta mardröm, säger Binder.
Samma dag som Formel 1 tävlade på Monza i Italien tävlade motoGP i Spanien, utanför Barcelona. På det första varvet, i den andra kurvan, kraschade VM-ledaren Francesco Bagnaia. Han hade ledningen av loppet när han kastades av sin Ducati och landade mitt på banan. Han landade framför KTM:s förare Brad Binder som inte hade en chans att väja.
Istället körde Binder över Bagnaias ben.
Det är riktigt otäcka bilder och Bagnia hade tur som inte råkade ut för några riktigt allvarliga skador.
– Det svåraste är att gå vidare efter en sådan sak. Det var skönt att jag såg att han rörde sig, säger Binder som bröt loppet med tekniska problem.
– Jag vet att jag körde över hans ben, eller båda benen, jag kom över honom tillräckligt mycket för att inte köra rakt över honom.
Francesco Bagnaia överkörd i motoGP
Han berättar att detta var hans värsta mardröm.
– Att se någon ligga där, framför, är skrämmande och att sedan köra på dem är ännu värre, om jag ska vara ärlig, säger han till Autosport.
– Jag såg ingenting. Jag hade två cyklar framför mig och när jag såg någonting igen så var det en mc och att han låg där.
Francesco Bagnaia befinner sig under söndag eftermiddagen på sjukhus och enligt MotoGP:s läkare Angel Charte har han klarat sig utan några svarare skador.
– Pecco mår bra, han blev påkörd i området kring lår och smalben. Vi röntgade honom och hittade en liten skada, men vi vet inte om det är en ny eller gammal skada, säger läkaren till DAZN Spanien.
Aleix Espargaro vann deltävlingen före Maverick Vinales. Francesco Bagnaia leder fortfarande mästerskapet som genomför nästa deltävling i San Marino kommande helg.
•••
Här kan du läsa mer om F1 på Monza och Max Verstappens nya rekord. Det kommer en ny blogg om Formel 1 senare under kvällen.
Linus Lundqvist fick chansen. Han tog den – och säkrade sin framtid.
Från och med 2024 kör han IndyCar för toppstallet Chip Ganassi Racing.
– Det är en dröm som har blivit sann, säger han.
Linus Lundqvist är nu en del av Chip Ganassi Racing. Han tävlar i IndyCar, för dem från och med 2024. (Chip Ganassi Racing)
24-åringen från Tyresö har haft en framgångsrik, men tuff karriär. Han har varit snabb på banan, vunnit brittiska Formel 3, motsvarigheten i USA och även IndyCars supportklass Indy NXT.
Men han har aldrig haft något större finansiellt stöd. Det stipendium han fick efter fjolårets titel räckte inte till någon styrning utan han fick vänta, vänta och vänta.
– Jag har trakasserat de flesta teamen här i IndyCar i två och ett halvt år, säger Linus Lundqvist med ett leende.
– Jag var väldigt besviken efter förra säsongen. Då kände jag att jag hade gjort allt jag kunde, men ändå fick jag ingen chans. Så jag funderade över om jag skulle ge upp min dröm, men bestämde mig för att jag inte är sådan. Jag bestämde mig för att påminna folk om vem jag är och det finns en anledning till att jag är där jag är idag.
Linus Lundqvist: Förberett mig för det värsta
Under våren gjorde han ett par tester i IndyCar, men sedan skadade sig Simon Pagenaud och plötsligt öppnades en lucka. Han fick chansen att köra stadsloppet i Nashville för Meyer Shark Racing och han imponerade i en av fältets svagare bilar. Han körde in stallets bästa säsongsresultat på Indianapolis Motor Speedway och precis som i Nashville satte han det snabbaste varvet vid sitt senaste lopp.
Det var på ovalen i Portland. Under sina tre lopp behärskade han alla de tre bantyper som finns i amerikanska IndyCar.
– I våras trodde jag aldrig att detta skulle hända, jag hoppades på det bästa, men har hela tiden förberett mig för det värsta. När ingen ringer till dig måste du själv ta samtalen och påminna dem om att du finns och alltid ta chansen när du får den, för du får bara en, säger han.
– Jag tog chansen i Nashville och efter det var det inte jag som fick ringa och tjata på andra, utan plötsligt ringde folk till mig. Det har varit väldigt intensivt efter det, säger Linus Lundqvist.
Alex Palou, mästerskapsledaren, gör sällskap med sin nya kollega Linus Lundqvist (Chip Ganassi Racing)
En drastisk förändring
Han säkrade ett kontrakt med Chip Ganassi Racing, stallet som vunnit Indy 500 vid fem tillfällen och mästerskapet vid 14. Det leder också mästerskapet dubbelt i år, med Alex Palou och Scott Dixon.
Det är också det stall som Marcus Ericsson nu lämnar.
– Detta är första gången någonsin som jag inte bara vet vad jag ska göra nästa år utan också åren efter det. Tidigare har jag aldrig ens vetat om jag ska avsluta säsongen med samma stall som jag startat den. Detta är en drastisk förändring av mitt liv, säger Linus Lundqvist.
Han kommer att vara med i depån hos Chip Ganassi Racing under säsongens två avslutande lopp, i Portland och på Laguna Seca. Därefter börjar förberedelserna för nästa år.
– Jag är väldigt spänd och ser fram emot att få uppleva hör förarna jobbar och lär mig mycket av dem. Se hur ingenjörer och mekaniker arbetar. Det kommer att bli många frågor från min sida i början, säger Linus Lundqvist.
Nytt stall för Linus Lundqvist
Han har valt att inte sätta några resultatbaserade målsättningar till sin första säsong i IndyCar utan vill ge sig tid att växa in i sin nya roll.
– Är det något jag lärde mig i Indy NXT är det att du alltid ska maximera det material du har. Har du en bil som är tia i startfältet ska du gå för nionde platsen, inte plats fem. Den första uppgiften blir att lära känna teamet och bilen. Sedan får jag sätta min egen twist på det, säger han.
– Samtidigt vet jag att jag nu är i ett stall där det är möjligt att slåss om vinster och pallplatser i varje race, men från min sida är det i nuläget mer än önskan om att vi ska vara där i slutet av nästa år.
Det är ännu inte klart vilken bil och vilket numme rhan har i IndyCar 2024.
Felipe Massa har tröttnat på sin kamp för upprättelse efter VM 2008. Om han inte får något svar av F1 och FIA nästa vecka möts de i en domstol i London.
Fernando Alonso och Nelson Piquet Jr. två av huvudpersonerna i Crashgate (AP-TT)
Historien går tillbaka till 2008, till Crashgate, när Renaults Nelson Piquet Jr. kraschade medvetet för att hans kollega Fernando Alonso skulle vinna. Massa tappade poäng i det loppet och förlorade även VM-titeln med en mycket, mycket liten marginal. En poäng. I efterhand har det visat sig att F1, med Bernie Ecclestone i spetsen, kände till bedrägeriet.
Därför har Massa vidtagit rättsliga åtgärder och det är bråttom. Massa anser sig vara ett offer för en konspirationen och har skrivit till FIA och FOM och enligt motorsport.com har de svarat.
Men Massa är inte nöjd med svaret. Enligt webbsidan har FIA och FOM svarat att de behöver mer tid eftersom det har varit semestertider för Formel 1.
Felipe Massa avslutade sin karriär med Williams (AP-TT)
Massa är inte nöjd med svaret utan kräver nu ett svar. Innan kl 16.00 den 8 september. Annars går han till High Court i London.
En presstalesperson för FIA bekräftar att de har mottagit informationen från MASSA, men att de inte lämnar några ytterligare kommentarer.
Vill du veta mer om Crashgate? Lyssna på vår F1-podd Plattan i Mattan där vi går igenom det som hände i ett specialavsnitt.
Ferrari har en speciell design, där den gula färgen får plats och även Alfa Romeo har gjort förändringar. Här ser du Valtteri Bottas hjälm – en hyllning till Juan-Manuel Fangio.
– Han skrev på ett längre kontrakt med McLaren för ett par år sedan, det kanske inte var så smart, sa Verstappen på presskonferensen.
– Vi trivs tillsammans och jag vet att han är en av de bästa förarna just nu. Jag är övertygad om att det vore intressant att köra i samma team som Lando, men just nu är det inte möjligt.
– Kevin är inte på den bästa platsen i sin karriär just nu. Han har inget förtroende för bilen.
– Men när vi får till bilen så att han trivs i den kommer han att vara bättre igen. Vi tror på honom, därför är han kvar. Han har varit med oss både under bra och dåliga tider.
Dino Beganovic ligger sexa i F3, men inför hemmahelgen på Monza har han häng på en pallplats.
– Den här säsongen har gått så fort; det känns lite konstigt att vi redan står här i finalen, säger Dino Beganovic, som är Ferrarijunior.
– Samtidigt är det väldigt spännande. Vi vet att allting kan hända på Monza med de långa rakorna och all slipstreaming som uppstår. Vi har varit starka där tidigare, så jag tar med mig den känslan och de minnena in i den här helgen. Nu kör vi!
FIA Formula 3 Championship
Rd. 10 – Monza (ITA)
Fredag 1 september
Fri träning: 09.40-10.25
Kval: 15.05-15.35
Lördag 2 september
Race 1: 09.25-10.05
Söndag 3 september
Race 2: 08.15-09.00
Mästerskapstabell inför tävling 9 och 10:
1: G. Bortoleto (BRA), Trident, 144 p.
2: P. Aron (EST), PREMA Racing, 106 p.
3: J. Martí (ESP), Campos Racing, 105 p.
—
6: D. Beganovic (SWE), PREMA Racing, 94 p.
IndyCar i Portland
IndyCar går mot slutet av sin säsong och nu tävlar Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist i Portland. Det är dags för säsongens näst sista lopp.
– Historiskt har Portland varit en bra bana för mig, säger Felix Rosenqvist.
– Jag har varit tvåa, sexa och tia där i de tre race jag kört. Det är en ganska gammaldags bana och relativt simpel vid en första anblick, men faktum är att den är ganska klurig att få till. Framför allt den sista sektorn, som är väldigt smal och snabb. Jag ser fram emot att komma tillbaka dit och vi ska verkligen göra allt vi kan för att slåss längst uppe i toppen.
Linus Lundqvist är klar för Chip Ganassi Racing från och med 2024 och kommer att vara med stallet de avslutande två helgerna, utan att tävla. Däremot ska en annan förare med en stark svenskanknytning, Tom Blomqvist, tävla i helgen. Hans pappa Stig är en svensk rallyikon, men Tom tävlar för Storbritannien.
Alex Palou leder fortfarande mästerskapet, Scott Dixon jagar bakom. Marcus Ericsson är bäste svensk när två deltävlingar återstår. Han är sexa. Ericsson byter för övrigt stall efter säsongen och går över till Andretti Autosport.
Han kör för Chip Ganassi Racing från och med 2024. – Jag ska göra allt som står i min makt för att ta vara på den här chansen. säger 24-åringen.
Linus Lundqvist är klar för IndyCar 2024 (IndyCar)
Linus Lundqvist kör för Chip Ganassi racing i IndyCar 2024
Det är snart ett år sedan Linus Lundqvist vann Indy Lights, eller Indy NXT som mästerskapet heter i år. Det stipendium som han fick var inte alls lika stort som det tidigare vinnare har fått och räckte inte till att finansiera någon styrning i IndyCar 2023.
Istället har han väntat på sin chans.
Den kom för ett par veckor sedan när han överraskande fick ta över Simon Pagenauds bil #60 hos Meyer Shark Racing. Han imponerade på stadbanan i Nashville, körde hem stallets bästa resultat i år när han var 12:a på Indianapolis Motor Speedway och körde precis som i Nashville det snabbastre varvet vid den senaste deltävlingen. Den avgjordes på ovalen i Portland.
Hans insatser imponerade och har även gett resultat.
Linus Lundqvist klar för IndyCar 2024
Linus Lundqvist har nu skrivit ett flerårigt avtal med Chip Ganassi Racing.
– Att få ta plats i föraruppställningen hos Chip Ganassi Racing är en dröm som går i uppfyllelse, säger Linus Lundqvist.
– Med en heltidsstyrning i NTT INDYCAR SERIES, och dessutom för ett av de bästa teamen i mästerskapets historia, har jag nått en punkt jag jobbat för i hela min karriär. Det är svårt att sätta ord på hur mycket det här betyder.
Det stall som Marcus Ericsson nu lämnar för att tävla för Andretti Autosport.
– Detta blir något helt nytt för mig. Nu är jag en del av ett etablerat toppteam på den högsta nivån av den här sporten, säger han.
– Jag vet att det kommer att krävas mycket hårt jobb från min sida, men att ha förtroendet från ett team som Chip Ganassi Racing i ryggen är bästa tänkbara motivation.
På sin väg till IndyCar har Linus Lundqvist imponerat. Han har vunnit britiska Formel 3 (2018), Formula Regional Americas (2020) och supportklassen Indy NXT 2022.
Chip Ganassi Racing är ett de mest framgångsrika stallen inom amerikansk formelbilsracing. Stallet har fem segrar i Indy 500 (den senaste med Marcus Ericsson 2022) och 14 mästartitlar, den senaste 2021. Då med Alex Palou som också leder årets mästerskap. Även Scott Dixon, som är tvåa i mästerskapet, tävlar för Chip Ganassi Racing.
Två svenskar klara för IndyCar 2024
IndyCar har två lopp kvar av säsongen 2024, det näst sista avgörs denna helg och finalen helgen efter. Lundqvist ska att vara på plats tillsammans med Chip Ganassi Racing för att förbereda sig för 2024 – och framöver.
Lewis Hamilton kör F1 2024 och 2025. För det får han rekordsumman 688 miljoner kronor – om året.
Han gör det med ett löfte till Formel 1, alla fans och konkurrenter:
– Vi ger oss inte innan vi vinner.
George Russell och Lewis Hamilton kör F1 2024 och 2025 (Mercedes)
Toto Wolff sa i juli att han bara behövde dricka en kaffe med Lewis Hamilton för att säkra ett framtida kontrakt mellan Mercedes och den sjufaldige världsmästareni Formel 1. Det blev en lång kafferast – men nu är det klart.
Lewis Hamilton kör F1 2024 och 2025. Han får sällskap av George Russell som varit hans kollega de två senaste åren.
– Det var ett självklart val att fortsätta med den föraruppställning vi har, vi har det starkaste paret i hela Formel 1 och båda förarna har avgörande roller när vi nu ska utveckla teamet framåt. Den styrkan och stabiliteten som detta ger lägger grunden för att vi ska nå framgång framöver, säger Toto Wolff.
Lewis Hamilton i Mercedes F1 till 2025
Detta är en mångmiljoninvestering för Mercedes. Hamilton har vunnit sex av sina sju VM-titlar med stallet och bidragit till åtta konstruktörs-titlar. Han har tyagit 82 segrar och 78 pole positions för Mercedes och har varit en del av mästerskapet sedan 2007.
38-årige Hamilton har tävlat för Mercedes i tio år och har nu säkrat ytterligare ett mångmiljonkontrakt med stallet. Enligt The Sun får han 50 miljoner pund om året. Det motsvarar 688 miljoner per år, nästan 1,4 miljarder kronor de kommande två åren.
– Varje dag drömmer vi om att vara det bästa teamet och vi har lagt ett årtionde på att nå det målet. Du tar dig inte till toppen över en natt, eller genom att jobba hårt under en kort tid. Det kräver ambition hårt jobb och målmedvetenhet, säger han.
– Vi har aldrig varit mer hungriga efter en seger. Vi har lärt oss mycket av våra framgångar, men också av våra förluster. Oavsett violka svårigeter vi möter kommer vi att fortsätter att jaga vår dröm. Vi kommer att vinna igen.
George Russell fortsätter hos Mercedes
Mercedes har två tuffa säsonger bakom sig Hamilton har inte vunnit sedan 2021 och hans kollega George Russell tog en GP-seger förra året. Den yngre kollegan har varit en del av Mercedes sedan 2017 när han fick en roll i deras akademi, därefter debuterade han i F1 med Williams innan han blev kollega till Hamilton år 2022.
– Vi har tagit flera viktiga steg de senaste 18 månaderna och vi blir bara starkare, säger Russell som också blir kvar till 2025.
I år har Hamilton tagit en pole position i Ungern, när mästerskapet körde med samma kvalregler som när F1 nu kör på Monza i helgen.
Vi gjorde ett specialavsnitt om Lewis Hamilton i vår F1-podd, Plattan i Mattan, tidigare i år. Lyssna på det i länken ovan.
För övrigt har Aston Martins stallchef Mike Krack bekräftat att Lance Stroll kör för stallet även 2024. Om nu någon undrade.
Anna Andersson är reporter och Formel 1-krönikör på Sportbladet. Anna har varit bosatt i Tyskland och har extra koll på allt som skrivs och snackas om i det motortokiga landet. Varje lördag listar Anna det hetaste i motorvärlden i Sportbladet.