Verstappen med kritik mot Red Bull inför F1 på Monza

av Anna Andersson

Efter Lando Norris seger på Zandvoort och inför F1 på Monza är Max Verstappens pappa tydlig. 

Och kritiken mot Red Bull är hård.

– Jag är väldigt missnöjd med det som sker, säger Jos Verstappen.

F1 på Monza Max Verstappen
Max Verstappen , Red Bull har inte vunnit sedan i juni.Inför F1 på Monza 2024 är pappa Jos irriterad (AP -TT)

Lando Norris vann Nederländernas GP  i Formel 1 förra veckan, han krossade allt motstånd trots att han återigen missade starten.

Men det är inte allt. Max Verstappen har inte vunnit på de senaste fem loppen. Inte sedan Spaniens GP i mitten av juni och pappa Verstappen är mycket oroad inför säsongens nio avslutande lopp.

– 20 sekunders marginal är en mycket stor skillnad. Max hade aldrig en chans på segern, säger Jos Verstappen till tyska Bild.

– Men det är inget under med tanke på att man utvecklar bilen bakåt, inte framåt.

Red Bull har under sommaren tillfört nyheter på bilen, men sedan tagit bort dem eftersom de inte har fungerat.

– Det säger allt. Stallet har valt fel väg. Internt borde man se sig själva i spegeln och inte  bara skönmåla allt. Det är dags, om det inte redan är för sent, att rannsaka sig själva.

Verstappen missnöjd inför Italiens GP i Formel 1

Han påpekar också att stallet har förlorat nyckelpersoner som designern Adrian Newey och sportdirektören Jonathan Wheatley, vilket Verstappen anser har påverkat stallet.

– Situationen är allvarlig, man kan inte snacka bort den längre. Max är inte nöjd med bilen och nu är det Horners ansvar att få in stallet på rätt spår.

Verstappen påpekar att han anser att det måste hända mycket under hösten och att hela attityden i Red Bull måste förändras.

Även om detta är fjärde gången i år som Verstappens försprång krymper verkar Horner inte vara alltför oroad.

– Det är bara Landos andra vinst, säger Horner.

Faktum är att det är Oscar Piastri som har tagit flest poäng sedan Verstappen vann senast. Han har tagit 92, Lewis Hamilton 86, Verstappen har tagit 76, Lando Norris 75.

Fortfarande är avståndet stort och Max Verstappen var tvåa i mål senast. Det var ändå det bästa han kunde göra. Nu väntar F1 på Monza, en höghastighetsbana och McLaren är snabb på raksträckorna.

– Vi vet att vi har ett problem. Vi hörde att Max hade känslan av att bilen inte reagerade som han ville. Nu måste vi ändra inställningarna och få däcken att jobba i alla väderförhållanden, säger Horner.

Filip och jag snackar om Verstappen i veckans avsnitt av Plattan i Mattan. I vår F1-podd konstaterar vi att Lando Norris segermarginal är den största under årets säsong.

Här ser vi hur Norris omkörning av Verstappen gick till:

Logan Sargeant har fått sparken från Williams och ersätts till helgen av Franco Colapinto. Mer om det läser du här.

Guide till F1 på Monza 2024

Autodromo Nazionale di Monza

Längd: 5,793 km.
Varv: 53.
Avstånd till första kurvan: 380 meter.
Loppet totalt: 306,720 km.
Däckslitage: Högt.
Bromsslitage: Medium.

Tider

Antal kurvor: 7 höger, 4 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 2 (T1 och T2)
Kurvor över 250 km/tim: 1 (T3)
Maxfart utan DRS: 344 km/tim.
Genomsnittsfart: 237 km/timmen
Antal växlingar per varv: 40
Vinnande strategi 2023: 1 depåstopp ( majoriteten av förarna valde ett stopp)
VM-debut: 1950, Nino Farina, Alfa Romeo, vann. 73 GP-lopp har avgjorts på Monza.
Antal segrar från pole position: 25
Seger från lägsta startposition: Peter Gethin, BRM, 1971. Startplats 11.
Det var för övrigt ett klassiskt lopp där Ronnie Peterson slutade tvåa, en hundradel efter Gethin. Det skiljde bara 0,6 sekunder mellan de fem första bilarna och det var åtta ledare i det loppet.

Statistik Italiens GP på Monza 2024

Kvalet till Italiens GP på Monza – topp 8

  1. Carlos Sainz, Ferrari
  2. Max Verstappen, Red Bull
  3. Charles Leclerc, Ferrari
  4. George Russell, Mercedes
  5. Sergio Perez, Red Bull
  6. Alexander Albon, Williams
  7. Oscar Piastri, McLaren
  8. Lewis Hamilton, Mercedes

 

Snabbaste kvalvarvet:

Absolut: 1:18.887 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2020)

2023: 1:20.294 (Carlos Sainz, Ferrari)

2022: 1:20.161 (Charles Leclerc, Ferrari)

2021: 1:19.555 (Max Verstappen, Red Bull)

2020: 1:18.887 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2019: 1:19.307 (Charles Leclerc, Ferrari)

Flest pole positions under F1 på Monza:

Lewis Hamilton (7)

Ayrton Senna (5)

Juan Manuel Fangio (5)

Juan Pablo Montoya (3)

Sebastian Vettel (3)

Jim Clark  (3)

Michael Schumacher  3)

John Surtees (3)

 

Stall med flest pole positions:

Ferrari (23)

McLaren (11)

Williams (7)

Mercedes (7)

Lotus (7)

 

Italiens GP 2023:

  1. Max Verstappen, Red Bull
  2. Sergio Perez, Red Bull
  3. Carlos Sainz, Ferrari
  4. Charles Leclerc, Ferrari
  5. George Russell, Mercedes
  6. Lewis Hamilton, Mercedes
  7. Alexander Albon, Williams
  8. Lando Norris, McLaren

 

Snabbaste varvet:

Absolut: 1:21.046 (Rubens Barrichello, Ferrari, 2004)

2023: 1:25.072 (Oscar Piastri, McLaren)

2022: 1:24.030 (Sergio Perez, Red Bull)

2021: 1:24.812 (Daniel Ricciardo, McLaren)

2020: 1:22.746 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2019: 1:21.779 (Lewis Hamilton, Mercedes)

 

Fem senaste vinnarna av Italiens GP:

2023 Max Verstappen Red Bull

2022 Max Verstappen Red Bull

2021 Daniel Ricciardo McLaren

2020 Pierre Gasly AlphaTauri

2019 Charles Leclerc Ferrari

Ronnie Peterson har tre segrar på Monza, den bana där han också förlorade sitt liv efter en startkrasch i september 1978. Han avled på sjukhus dagen efter loppet.
Foto Olle Lindeborg  TT

Förarna med flest vinster:

Lewis Hamilton (5)

Michael Schumacher (5)

Juan Manuel Fangio  (3)

Rubens Barrichello (3)

Stirling Moss (3)

Nelson Piquet (3)

Ronnie Peterson (3)

Sebastian Vettel (3)

Alain Prost (3)

Omkörningar:

2023: 24

2022: 52

2021: 19

2020: 33

2019: 39

F1 på Monza: Williams sparkar Logan Sargeant

av Anna Andersson

Logan Sargeant får sparken från Williams inför F1 på Monza. Men han ersätts inte av Mick Schumacher.

Utan av en debutant.

Franco Colapinto kör för Williams från och med F1 på Monza i helgen (Williams)
Franco Colapinto kör för Williams från och med F1 på Monza i helgen (Williams)

Logan Sargeant kraschade sig ut från träningen till F1 på Zandvoort. Han missade kvalet och avslutade därmed sin egen karriär i Formel 1. Nu är det klart att han måste lämna Williams.

Inför F1 på Monza får Alexander Albon en ny kollega, Franco Colapinto.

21-åringen från Argentina kommer att tävla med nummer #43 för resten av säsongen.

– Det är en ära att få göra sin F1-debut tillsammans med Williams. Det är sådant man drömmer om. Stallet har en sådan fantastisk historia och jag kan knappt vänta på att få vara en del av deras resa tillbaka till toppen, säger Franco Colapinto.

Han är medlem av Williams förarakademi, debuterade när han körde FP1 för Williams under Storbritanniens GP tidigare i år. Han har i år vunnit ett lopp i Formel 2, samt tagit ytterligare två pallplatser.

Sargeant får sparken inför F1 på Monza

Franco Colapinto blir den första F1-föraren från Argentina på 23 år och den andra argentinske föraren i historien som tävlar för Williams. Den första var Carlos Reutemann.

– Det är inget enkelt beslut att byta ut en förare under säsongen. Men vi anser att detta ger Williams en bättre möjlighet att kämpa om poäng under avslutningen av säsongen, säger stallchef James Vowles i en kommentar.

– Vi har precis utrustat bilen med en stor uppdatering och måste maximera varje racehelg för att ta poäng. Mittfältet är väldigt jämnt. Vi tror också på att ge en förare från vår akademi möjligheten. Franco får en bra möjlighet att visa vad han kan göra under de nio lopp som återstår av säsongen.

Till nästa säsong tävlar Williams med Alexander Albon och Carlos Sainz som lämnar Ferrari för Williams.

Det är ingen överraskning att Logan Sargeant får sparken från Williams. Han har inte alls utmanat sin kollega och tagit en poäng på 36 lopp. Trots det fortsätter han samarbetet med Williams, Vowles påtalar att stallet kommer att fortsätta stötta amerikanen under hans fortsatta karriär. Även om det inte blir i Formel 1.

Detta är ett tufft beslut för Mercedes testförare Mick Schumacher. Han hade hoppats på att få möjligheten att köra för Williams från och med Italiens GP. Nu verkar det bara finnas en chans för Michael Schumachers son att få köra F1 igen. Det är Audi, det vill säga Sauber, som är klart sämst av årets team och har en plats intill Nico Hülkenberg ledig till 2025.

Nya regler i F1 – vad gäller?

Ni har snackat om bromsarna och det nya förtydligandet som FIA har gjort. Här får ni som undrar lite mer chansen att förstå det lite bättre:

Det är racevecka igen. Redo för Italiens GP på söndag?  Redan i morgon kommer vår F1-podd Plattan i Mattan och där snackar vi ner F1 på Zandvoort in i minsta detalj. Vi är inte överens heller….

F1 på Monza: Comeback för Mick Schumacher?

av Anna Andersson

Logan Sargeant satte bilen i muren. Inför F1 på Monza snackas det om att det misstaget kan ge Mick Schumacher chansen till en comeback. 

– Jag hoppas att Mick får chansen, vi har inte sett den riktiga Mick i F1 än, säger Mercedes stallchef Toto Wolff.

Logan Sargeant har ingen styrning till F1 2025. han ersattes av Carlos Sainz, men efter helgens deltävling i Nederländerna pratas det om att han kan behöva lämna F1 innan säsongen är över.

Williams stallchef James Vowles verkar ha tappat tålamodet med amerikanen som ofta har varit slagpåse under sina två säsonger i F1. Efter det att Sargeant kraschat illa under den tredje träningen missade han kvalet och reparationerna kostade väldigt stora summor.

– Det är alltid ett illa valt tillfälle att sätta bilen i muren när du precis har ett stort antal uppdateringar på din bil, sa Vowles till Sky.

Enligt motorsporttotal ska han därefter ha haft ett möte med Mercedes stallchef Toto Wolff och Skys expert Martin Brundle är tydlig i sin analys:

– Logan tar inga poäng, men han kostar Williams en förmögenhet när de måste  reparera bilen. När du dessutom måste bygga in så många reservdelar stoppar det även produktionen av nya delar. Nu måste de ändå tänka att “Vi har inte råd att låta Logan Sargeant köra klart säsongen”.

Vem kör för F1 på Monza för Williams?

Men vem ersätter honom? Ett alternativ är Liam Lawson, Red Bulls reservförare. Helmut Marko har lovat honom en styrning till 2025, men Williams har ingen plats nästa år. Ett annat alternativ är att Mercedes skickar dit Andrea Kimi Antonelli, som ska köra den första träningen för Mercedes inför F1 på Monza och anses vara en möjlig ersättare till Lewis Hamilton 2025.

Men det förnekar Toto Wolff.

– Kimi kör den första träningen för oss på Monza, men det bästa är att han fortsätter sitt program och testar den två år gamla bilen samtidigt som  han kör Formel 2, inte att bryta den planen och låta honom köra för Williams, säger Wolff till motorsporttotal.com.

– Det beslutet har vi tagit.

Wolff påtalar att han har en bra relation med James Vowles och att de har haft ärliga samtal. Han påpekar också att han hellre ser en annan Mercedesförare hos Williams – nämligen Mick Schumacher.

Nya rykten inför F1 på Monza
Toto Wolff tillsammans med Mick Schumacher (AP-TT)

F1-comeback för Mick Schumacher

Schuamcher är son till Michael Schumacher och har kört F1 för Haas under två säsonger. De senaste två åren har han varit testförare för Merceds och han drömmer om en comeback i Formel 1.

– Vi har inte sett den riktiga Mick än, säger Wolff.

– Han vann Formel 3 och Formel 2. Han förtjänar en chans och vi blir glada om han får den hos Williams, men beslutet äger James Vowles.

Givetvis ser Mercedes, som levererar motorer till Williams, hellre Schumacher än Lawson hos Williams.

Men beslutet ligger, som sagt hos Vowles och han har hela tiden stöttat Sargeant.

Frågan är om det stödet fortfarande är intakt – eller inte? Det är ett par dagar kvar till den första träningen på Monza

 

F1 på Monza  2024 – alla tider

Fredag, 30.08.2024

Träning 1 kl: 13:30

Träning 2 kl: 17:00

Lördag, 31.08.2024

Träning 3 kl: 12:30

Kval till F1 på Monza kl: 16:00

Söndag, 01.09.2024

Italiens GP startar kl 15:00

 

Italiens GP är säsongens 16:e GP av 24 och det sista loppet i Formel 1 i Europa för i år. Efter veckans lopp är det en veckas paus innan det r dags för deltävlignarna i Baku och Singapore den 15 och 22 september innan det är ett något längre uppehåll innan de avslutande sex loppen.

Inför F1 på Monza: Stor oro hos Red Bull

av Anna Andersson

För första gången förlorade Max Verstappen hemma på Zandvoort. Nu växer Red Bulls oro inför F1 på Monza.

Stallet riskerar att förlora båda VM-titlarna.

– Resultatet är alarmerande, påtalar motorsportchef Helmut Marko.

Max Verstappen, Red Bull, fick stryk på hemmaplan. Kan han slå tillbaka under F1 på Monza?
Max Verstappen, Red Bull, fick stryk på hemmaplan. Kan han slå tillbaka under F1 på Monza? (AP Photo/Patrick Post)

Max Verstappen tog starten av Nederländernas GP i Formel 1, men Lando Norris, McLaren,  vann Nederländernas GP. Och han vann med mer än 20 sekunder. Han dominerade Verstappen och det gap som var på 78 poäng i  förarmästerskapet i samband med sommaruppehållet är nu 70.

I konstruktörsmästerskapet har Red Bull under en helg tappar ytterligare 12 poäng på McLaren vilket gör att skillnaden har krympt till 30 poäng när nio lopp återstå¨r av säsongen

– Vi har en hel del saker att ta tag i, en ledningen med 70 poäng räcker inte när det återstår nio lopp av säsongen, varnar Marko till tyska Sky.

–  Idag blev vi helt klart slagna,  rättvist besegrade, och det i en omfattning som också är alarmerande.

Han fortsätter:

– Vi kunde inte hänga med i deras tempo, inte på något sätt. Det gick inledningsvis, men när däckslitaget kom med i bilden så såg vi hur enkelt Lando körde om oss.

Förlusten i F1 på Zandvoort oroar Red Bull

Även Max Verstappen var tydlig med att stallet saknade verktyg för att jobba sig ikapp Lando Norris.

– Vi försökte allt vi kunde, men under loppet blev det klart och tydligt att vi inte var tillräckligt snabba. Därför försökte vi bli tvåa istället.

På presskonferensen efter loppet påtalade Verstappen att han hade svårt med balansen i bilen, att framaxeln och bakaxeln inte harmoniserar med varandra. Han sade också att bilen inte bara är långsam utan att den sliter däck.

– Det är märkligt, säger han.

– De senaste åren har vi varit säkra på den punkten. Någonstans har det gått snett i utvecklingen av bilen, men vi förstår det och måste naturligtvis förbättra det.

Nu har det gått fem lopp sedan Verstappen vann ett lopp, det är en tendens som vi inte har sett sedan 2020.

– Just nu har vi inte den snabbaste bilen. Vi har ett par problem som vi måste lösa. Mer kan jag inte säga. Vi har flera race kvar, på olika banor. Den här helgen var helt enkelt inte vår bästa helg.

Helmut Marko kommenterade resultatet även i Servus TV och sa där att problemen kan bero på banan i Nederländerna.

– Jag tror att det till viss del handlade om banan och till viss del handlar det om temperaturerna. Det var relativt kallt.

Resultatet från F1 på Zandvoort.

Redan till helgen är det dags för F1 att tävla igen. Då på Monza.

Korta nyheter inför F1 på Monza

Toto Wolff bekräftar att Kimi Antonelli ska köra den första träningen inför F1 på Monza.  Precis som vi skrev här på F1-bloggen förra veckan.

Annars var Mercedes stallchef Toto Wolff otroligt besviken.

– Bilen var absolut inte på rätt plats. Man kan inte vara etta och tvåa på Spa för tre veckor sedan och nu plötsligt sjua och åtta.

– Vi gick åt fel håll, både med aerodynamiken och mekaniken.

Han är otroligt besviken över att stallet var en minut från segern.

– Det är något som vi inte har löst, men vad kan jag inte svara på nu.

Han påtalar att det antagligen inte handlar om inställningar utan att det är något mer fundamentalt

– Jag vill inte att vi drar slutsatserna för snabbt utan förhoppningsvis får vi hjälp av datan. Var det inställningsring? Vad gjorde vi fel? Var det golvet? Var det båda delarna? Vi hoppas att vi kan lösa det innan Monza och konkurrera om pallplatser där.

Kan Haas köra F1 på Monza?

Bråket mellan Haas och den tidigare sponsorn Uralkali går in i nästa rond och Haas material stannar kvar i Zandvoort.  Enligt ett uttalande från ägaren Gene Haas är allt klart, men betalningen är inte bekräftad. Under helgen i Nederländerna fick Haas besök av kronofogden.

Flavio Briatore kritiserar den tidigare teamledningen hos Alpine. Italienaren menar att stallet har saknat styrning.

Från Zandvoort till Monza – vilka tankar har ni med er efter helgens deltävling?

F1 på Zandvoort: Lando Norris dominerade Max Verstappen

av Anna Andersson

Lando Norris missade starten av F1 på Zandvoort.

Igen – men han vann ändå Nederländernas GP.

– Det känns fantastiskt, säger britten efter sin andra GP-seger.

Lando Norris imponerade under kvalet och hade första startposition intill Max Verstappen, men för sjätte gången så missade han starten och tappade ledningen.

Den här gången lyckades han komma tillbaka och på det 18:e varvet tog han hjälp av DRS i kurva 1 och körde om Verstappen.

– Jag vill inte säga att det var ett fantatiskt race, efter det som hände på första varvet, men det kändes verkligen bra, säger Lando Norris i intervjun som F1 gör efter målgång.

Norris dominerade loppet och var mer än 20 sekudner före Max Verstappen in i mål. Han lyckades också avsluta med att sätta det snabbaste varvet – på hårda däck.

– Tidigt i loppet, på varv fem och sex, så hade jag förväntat mig att Max skulle puscha men han gjorde inte det. Jag upplevde att han tappade fart när jag kunde trycka på och öka farten. Jag kände mig väldigt bekväm i dag och sedan var det bara att hålla undan.

Lando Norris dominerar på Zandvoort

Lando Norris , McLaren, vann sin andra GP-seger för säsongen. Han vann F1 på Zandvoort.
Lando Norris , McLaren, vann sin andra GP-seger för säsongen. Han vann F1 på Zandvoort. (AP-TT)

Därmed tog han in ytterligare poäng på Max Verstappen i kampen om VM-titeln  (295-225) och McLaren fortsätter att närma sig Red Bull i kampen om konstruktörs-VM (-12 poäng).

Faktum är att Max Verstappen nu inte har tagit en enda seger sedan i Spanien under midsommarhelgen.

– Jag vet att vi har bra starter och det hade vi också, sedan försökte jag göra ett bra race och i dag så var det så här, säger Max Verstappen efter sin andraplats på hemmaplan.

Charles Leclerc slutade trea och han var överraskad över sin tredjeplats.

– Det är inte ofta jag är nöjd med en tredjeplats, men i dag är jag det, säger Leclerc i intervjun efter loppet.

– Det har varit en tuff helg, vi har haft problem men jag hittade lite mer fart i racet och hade en bra strategi.

Resultat Nederländernas GP 2024

Korta tankar efter F1 på Zandvoort

Vid sex tillfällen under sin karriär har Lando Norris startat från position 1. Vid sex tillfällen har någon annan lett efter det första varvet. Risken är stor att det blir en mental  grej. Han fick frågan redan efter kvalet och han kommer att få frågan igen och igen. Hur kommer det att påverka honom framöver?

•••

McLaren lät Oscar Piastri stanna lite för länge på banan, vilket gjorde att de som jag ser det tappar en tredjeplats. Ferrari vann den. Det är något som McLaren måste lösa, den typen av misstag har stallet inte råd att göra om de ska slåss om VM-titlar.

•••

Ferrari lämnar Nederländerna med plats tre och sex, en andra pallplats i rad för Leclerc.  Nästa vecka är det dags för hemmaplan. Vad har man med sig då? Vi fick Fred Vasseurs svammel inför racet och kanske är det som vanligt att det är viktigare och lyssna på vad han inte säger än det han säger?

•••

Oliver Oakes inledde sin karriär som teamchef för Alpine med poäng för Pierre Gasly.

•••

Mattia Binotto har tagit över rodret hos Audi, men har två bilar som kör i en annan division än resten. Bottas 19:e man och Zhou sist. Hur och när ska han kunna vända den trenden?

F1 reser nu vidare till Italien och Monza. Om en vecka är det dags för Italiens GP. Vad kan Ferrari göra där?

 

F1 på Zandvoort: McLaren imponerar i Nederländerna

av Anna Andersson

Lando Norris startar F1 på Zandvoort från pole position.

Kan han sätta starten – och bli den första föraren som slår Max Verstappen på dennes hemmabana.

McLaren har varit sommarens poängsäkraste stall och kom till F1 på Zandvoort med flera uppdateringar. Återigen visade teamet att det är mycket säkra med sina uppdateringar och stallet såg bra ut under de tre träningarna, oavsett väderförhållanden.

Även i kvalet var de snabba, snabbast var VM-tvåan Lando Norris. Han var tre och en halv tiondelar före hemmaföraren Max Verstappen.

– Det var en fantastisk dag, det var ett bra varv och kvalet gick väldigt bra, säger Lando Norris efter kvalet.

– Det är första gången på ett tag som vi har uppdateringar och de fungerar väldigt bra. Det känns väldigt bra.

Lando Norris med pole i F1 på Zandvoort

Han har imponerat oavsett väderförhållanden, varit snabb i vind, regn och sol. I morgon väntar sol och uppehåll, men väderförhållandena kan förändras snabbt i Zandvoort som ligger vid Nordsjökusten.

Lando Norris, McLaren, har pole position i F1 på Zandvoort 2024
Lando Norris, McLaren, har pole position i F1 på Zandvoort 2024(AP-TT)

För Norris del handlar det om att sätta starten, någonting som han har haft svårt med tidigare i år då han har tappat placeringar under inledningen av loppet. Framförallt när han har haft pole position som i Barcelona och Budapest.

Norris skrattar lite generat när Jolyon Palmer, som ställer frågorna för Formel 1:s räkning, påpekar det.

– Jag vet inte varför du säger så, svarar Norris med ett leende.

– Jag ser fram emot morgondagen. Säkerligen blir det tufft och jag vet att Max kommer att ge allt på sin hemmabana.

De senaste årens världsmästare har vunnit samtliga tre lopp som körts på Zandvoort sedan Formel 1 kom tillbaka till banan, men den här gången är han försiktig i sina uttalanden inför Nederländernas GP i Formel 1.

– Jag hoppas att bilen är bra i morgon, säger Max Verstappen som var tvåa i kvalet.

– Jag ska ge det chansen men när du är tre tiondelar efter i kvalet så måste man vara realistisk. Vi ska göra det bästa vi kan.

Oscar Piastri, McLaren startar från tredje rutan och i andra led. Intill honom står George Russell, Mercedes.

Resultat kvalet till Nederländernas GP.

Kort inför F1 på Zandvoort

Lewis Hamilton var snabb i Q1, men tappade farten och klarade inte av att ta sig vidare till Q3. Han bestraffades dessutim med tre platsers nedflyttning för att han hindrade Sergio Perez i Q1. Det kan bli en tung söndag för Hamilton som vann senast.

Även Alexander Albon bestraffades, golvet på hans Williams höll sig inte inom regelverket. Han förlorar sin åttondeplats och diskas från kvalet.

Notera att Max Verstappen kör sitt 200:e GP i morgon och att han och Charles Leclerc är de enda två förarna som inte åkt ut i Q1 under de senaste tolv månaderna.

Daniel Ricciardo åkte ut i Q1. Igen. Han kör för sin framtid, jag tror inte att varken Dr Helmut Marko eller Christian Horner är speciellt imponerad. Vi kan snart börja räkna med att Liam Lawson har en plats i RB nästa år.

Logan Sargeant var inte med i kvalet. Han kraschade illa under träning 3 och stallet han inte bygga ihop hans reservchassi.

Enligt väderprognosen väntas uppehåll och sol under Nederländernas GP i morgon.

Häng med i vårt virtuella vardagsrum. F1-live är så klart med er i morgon, jag också. Start klockan 14.45.

Inför Nederländernas GP på Zandvoort kan du också läsa experternas tankar inför omstarten och även era intressanta kommentarer. Här gör du det.

Brutal krasch för Logan Sargeant under F1 på Zandvoort

av Anna Andersson

Logan Sargeant kraschade otäckt under den tredje träningen. Nu finns en risk att han missar kvalet till F1 på Zandvoort.

Williams amerikanske förare Logan Sargeat har haft en tung tid i Formel 1, i fjol och i år. Han är också medveten om att han måste lämna sin plats till Carlos Sainz nästa år och det beskedet har inte direkt gjort honom säkrare i bilen.

Efter ungefär 15 minuter av den tredje träningen inför Nederländernas GP missbedömde han situaitonen och körde av ordentligt i högfartspartiet vid kurva 3.  Banan var blöt, Sargeat kom ut med hjulen på gräset och tappade kontrollen över bilen som snurrrade och slog hårt i barriären.

Föraren hoppade ur oskadd. Av bilen åtstod ett vrak.

– Det är inget bra misstag det där, säger Viaplays Janne Blomqvist i sändningen.

– Det är faktiskt en ganska rejäl missbedömning.

Williams Logan Sargeant kraschar under F1 på Zandvoort 2024
Williams Logan Sargeant kraschar under träning 3 inför  F1 på Zandvoort 2024 (AP -TT)

Brutal krasch för Logan Sargeant inför F1 på Zandvoort

Efter kraschen slog ur lågor bilen och det är tveksamt om Williams hinner få ordning på ett reservchassi till kvalet i eftermiddag.

Träningen flaggades rött och återupptogs efterungefär en halvtimmes väntan.

•••

F1 startar nu om och tio lopp återstår av säsongen. De frågor vi vill ha svar på under hösten hittar du här.

Här hittar du experternas tips inför omstarten. Vi ses väl i F1-live, Sportbladets målservice, till kvalet? Start för lajven är klockan 14.45.

 

 

 

 

Omstart i Formel 1 – här är frågorna som behöver svar!

av Anna Andersson

Formel 1 är tillbaka. Max Verstappen kör sitt 200:e GP-lopp när F1 tävlar i Nederländerna, på en bana där han brukar dominera.
Men det är inte det som F1 snackar om inför omstarten efter sommaruppehållet.
Istället handlar det om betydligt större saker.

Här samlar Sportbladet sju av de viktigaste frågor som nu kräver svar.

INför F1 på Zandvoort
Kan McLaren med Lando Norris och Oscar Piastri utmana om VM-titeln i Formel 1? Det är en vanlig fråga inför helgens omstart (AP-TT)

Stannar Sergio Perez hos Red Bull i F1?

I samband med sommarens sista deltävling i Belgien väcktes återigen stora frågor kring om Perez får fullfölja sitt kontrakt med Red Bull. Stallet kallade till ett möte – och trots att teamchef Christian Horner påpekat att teamet bara sprungit med ett ben och motorsportchefen Helmut Marko hävdade att Perez kollapsat så fick han fortsatt förtroende. Perez har tagit hälften så många poäng som Verstappen och är sjua i mästerskapet. Räkna med att den här historien har flera kapitel kvar innan den sista punkten är skriven.

Kan McLaren vinna VM i Formel 1?

Det skiljer 42 poäng i konstruktörsmästerskapet, vilket inte alls är mycket och om Perez form består så varför inte. McLaren har inte vunnit något konstruktörs-VM sedan 1998 och bilen är snabb.
Men man har gjort misstag, både förare och stall.
Trots det har McLaren tagit flest poäng av alla sett till de åtta senaste loppen. Håller trenden i sig kan de vara i  kapp Red Bull när F1 når Austin i oktober.
Om inte innan dess.

Andrea Kimi Antonelli (Mercedes)

Vem ersätter Lewis Hamilton hos Mercedes?

Det är också en intressant fråga. Nästa vecka kan Kimi Antonelli få köra sina första meter under fredagsträningen inför Italiens GP på Monza. Det är i alla fall den information som kommer från italienska motorsport.com. Det är nästa steg i hans utbildning, men vågar Mercedes satsa på honom?

Vem är Oliver Oakes?

Det är Alpines nya teamchef och tillsammans med rådgivare Flavio Briatore ska han försöka få styrning på Alpine. I går presenetrades Jack Doohan som förare för 2025, intill PIerre Gasly, men ytterligare ett beslut gäller motorleverantören. Ska stallet köpa motorer från Mercedes framöver och när? Redan 2025 eller först till 2026. Här är det många frågor kvar att svara på.

Fortsätter Red Bull att tappa kompetens?

Designern Adrian Newey lämnade in sin avskedsansökan i våras, sportchef Jonathan Wheatley följde efter i augusti. Efter 18 år hos Red Bull flyttar han till Sauber för att bli en del av Audis fabrikssatsning som går in i F1 2026. Vad händer nu? Helmut Marko har försäkrat att han ska stanna i teamet till 2026, vilket gör att Max Verstappen inte kan nyttja sin klausul som hänger samman med Marko, eller? Det är inte bara Sergio Perez som väcker frågor hos Red Bull.Vad händer med Daniel Ricciardo och Liam Lawson?
Det är nästa fråga som också rör Red Bull. Ricciardo ska köra resten av säsongen hos Racing Bull, tillsammans med Yuki Tsunoda. Så heter det i alla fall. Men 2025?

Reservförare Liam Lawson, som ersatte Ricciardo när denne skadade sig 2023, är redo. Det har han varit hela året och Marko påtalade inför helgen att Lawson ska köra F1 2025, men var? Red Bull måste också hitta en plats för Isack Hadjar som troligen vinner Formel 2. Han tillhörde också Red Bulls Junior team och får då inte tävla vidare i F2, tar han över som reservförare?

Utmanas Max Verstappen, Red Bull fortsatt av McLaren med Oscar Piastri och Lando Norris i kampen om VM-titeln i Formel 11
Utmanas Max Verstappen, Red Bull fortsatt av McLaren med Oscar Piastri och Lando Norris i kampen om VM-titeln i F1?(AP-TT)

Vem vinner VM-titeln i Formel 1?

Troligen vinner Max Verstappen förar-VM, hans försprång är väldigt stort och konkurrenterna snor poäng av varandra. Däremot är kampen om konstruktörsmästerskapet öppen och så lär den vara även de kommande 18 månaderna. Just nu finns det tre, kanske till och med fyra stall som kämpar mot varandra och F1 är mer spännande än på länge. Faktum är att vi måste gå tillbaka till 1990, så länge sedan minst fyra stall vann mer än en GP-seger under en säsong.

•••

Nu är vi redo för omstart.

Höär hittar du experternas tankar inför den spännande hösten i Formel 1.

Haas fick besök av kronofogden – krävs på miljoner

av Anna Andersson

Haas fick besök av kronofogden och polis på F1-banan. Teamet har miljonskulder till en tidigare ponsor.

Nu riskerar stallets bilar att tvingas kvar i Nederländerna.

F1
Nikita Mazepin tävlade för Haas, men avtalet bröts efter Rysslands fullskaliga invation av Ukraina 2022. .(AP -TT)

Den tidigare sponsor Uralkali har lämnat in en ansökan om att beslagta Haas tillgångar, även bilar, efter Nederländernas GP i F1.

I juni dömde en schweizisk domstol Haas till att återbetala en del av sponsorpengarna som betalades till stallet innan sponsorkontraktet med Uralkali och oligarken Dmitrij Mazepin avbröts efter Rysslands invasion av Ukraina år 2022.

Domstolen gav Haas rätt att avsluta avtalet, men påtalade att stallet bara fick behålla en del av de 13 miljonerna dollar som betalats ut.

Enligt Autosport måste det amerikanska stallet måste betala tillbaka nio miljoner dollar, men enligt Uralkali missade Haas en betalningsfrist i juli.

Kan Haas bilar beslagtas?

Det ryska företaget har tagit ärendet vidare vilket ledde till att nederländka myndigheter besökte Haas på Zandvoort för att inventera företagets garage och motorhome.

Och stallet får inte ta med sig sina bilar och tillgångar från Nederländerna innan skulden är betald.

“ Haas har arbetat med sina advokater för att säkerställa att betalningarna följer alla relevanta amerikanska, EU- och schweiziska regler och sanktioner. Vi kommer att fortsätta arbeta med Uralkali under de kommande dagarna för att slutgiltigt lösa ärendet” skriver Haas i ett uttalande.

Uralkali skriver i ett uttalande att de välkomnar Haas arbetade för att ordna betalningen.

”Vi är medvetna om att nederländska kronofogdar, åtföljda av polis, anlände till Haas paddock i går kväll och inventerade all tävlingsutrustning och annan egendom. Detta är den förväntade konsekvensen av Haas vägran att följa skiljedomen som tilldelar betalning och en tävlingsbil till Uralkali.”

F1 tävlar i Nederländerna denna helg, nästa vecka fortsätter säsongen i Italien.

F1 på Zandvoort: Experternas tankar omför omstarten

av Anna Andersson

F1 på Zandvoort och Helmut Marko bekräftar att Liam Lawson ska köra Formel 1 2025.

Det är intressant.

Frågan är om det dröjer så länge?

Det är mycket snack inför omstarten och jag har tagit hjälp av ett par välkända experter för att höra deras tankar inför omstarten. Alla har fått svara på samma frågor, vill ni gärna svara på frågorna i kommentarerna och fortsätta diskussionen.

Marcus Ericsson tävlar nu i IndyCar
Marcus Ericsson tävlar nu i IndyCar  här svarar han på frågor inför F1 på Zandvoort. (Joe Skibinski | IMS Photo)

Marcus Ericsson, fd F1-förare, numera förare i IndyCar, Indianapolis

Vilka förväntningar har du på F1 hösten 2024?

– Det kommer att bli väldigt roligt och intressant när vi har fyra stall i toppen som verkar kunna vinna race. Det för att varje racehelg känns spännande och oviss på ett sätt som inte händer så ofta i F1.

Kan något stall utmana Red Bull och Verstappen i kampen om titlarna?

– Jag tror att Verstappen är för långt före i förarmästerskapet, dock kan McLare utmana i konstruktörsmästerskapet som är otroligt viktigt för teamen. Det blir kul att följa den kampen som kan pågå hela vägen in i det sista racet.

Vem och vilka vinner VM?

– Verstappen vinner förar-VM och Red Bull konstruktörs-VM.

Får vi se ytterligare någon transferbomb innan säsongen är över?

– Jag tror inte det. Det är många rykten kring Sergio Perez och hans vara eller icke vara i Red Bull. Jag tror att han kommer att studsa tillbaka som han brukar göra på hösten och köra till sig ett fortsatt förtroende, men lyckas han inte med det blir han ersatt av Ricciardo de sista racen 2024 alternativt för 2025

Ole Kristian Ström, F1-journalist på VG, Oslo

Vilka förväntningar har du inför F1 på Zandvoort och hösten 2024?

–  Jag tror att hösten 2024 kan bli något av det mest spännande vi någonsin har sett i Formel 1. Sedan Monacos Grand Prix har fyra olika team och fem olika förare vunnit lopp (plus Lando Norris som vann i Miami), och alla dessa kan få en stark höst. Självklart är det extra intressant att Lewis Hamilton vinner lopp igen. Jag tror att vi kan få se många olika vinnare under hösten.

Kan något stall utmana Red Bull och Verstappen i kampen om titlarna?

– När det gäller förar-VM: Nej, det tror jag inte. Även om flera team nu är på Red Bulls nivå, är det så många som kämpar om segrarna att det gynnar Verstappen. Om en förare hade utmärkt sig, som Lando Norris, som ”bara” ligger 78 poäng bakom, då hade det funnits en chans att komma ikapp Verstappen. Nu tror jag att det blir så jämnt från lopp till lopp att Verstappen kommer att behålla sin ledning. Konstruktörs-VM däremot kan bli väldigt spännande, om inte Sergio Pérez börjar prestera bättre.

Vem och vilka vinner VM?

– Verstappen och … oj, det är knepigt! Jag gissar på McLaren!

Får vi se ytterligare någon transferbomb innan säsongen är över?

– Tja, jag är fortfarande inte helt övertygad om att Sergio Pérez kör för Red Bull 2025. Han har inte varit på prispallen sedan Kina i april. Jag hoppas att Liam Lawson får chansen i Formel 1 nästa säsong. Men tyvärr får jag nog acceptera att Norge inte heller 2025 får sin första Formel 1-förare i historien. Dennis Hauger har inte riktigt övertygat i år.

Stefan Johansson inför F1 på Zandvoort
Stefan Johansson svarar också på frågor inför F1 på Zandvoort  (Hanna von Matern)

Stefan Johansson, tidigare F1-förare för bland annat McLaren och Ferrari

Vilka förväntningar har du på F1 hösten 2024?

Förhoppningsvis kommer det att bli en av de bästa säsongerna på länge, det är många bilar som har chans att vinna nu, och det kan bli en riktig fight om konstruktörstiteln i alla fall!

Kan något stall utmana Red Bull och Verstappen i kampen om titlarna?

Som de ser ut nu och som vi har sett dom fem senaste racen så kan nog McLaren hota om konstruktörstiteln, förartiteln blir nog lite svårare. Verstappen har ett stort försprång

Vem och vilka vinner VM?

– Det blir nog Verstappen igen, men mycket jämnare än tidigare.

Får vi se ytterligare någon transferbomb innan säsongen är över?

– Den stora transferbomben lär väl blir var Adrian Newey hamnar…

Inför F1 på Zandvoort
Charlie Häggstam jobbade tidigare som mekaniker, för bland annat Caterham (IVARSSON JERKER / Aftonbladet)

Charlie Häggstam, tidigare F1-mekaniker, Karlskoga

Vilka förväntningar har du på F1 hösten 2024?  

Tror att den sista delen av säsongen kommer bli spännande med fyra  team som kommer att kunna vinna lopp.

Kan något stall utmana Red Bull och Verstappen i kampen om titlarna? 

Ja, jag tror att  McLaren kan utmana, men för att lyckas måste de skärpa till sig och vara smarta annars kommer det inte att fungera.

Vem och vilka vinner VM? 

Red Bull och Verstappen, men då måste de samla ihop sig efter alla intriger och  alla medarbetare som har lämnat stallet.

Får vi se ytterligare någon transferbomb innan säsongen är över? 

Sergio Perez lämnar Red Bull  om han inte får ihop det, men jag tror han har till Mexico på sig att bevisa att han klarar av det.

Janne Blomqvist, F1-kommentator Viaplay, Uppsala

Vilka förväntningar har du på F1 hösten 2024?  

– Jag förväntar mig en jämn och spännande andra halva av säsongen. För första gången på länge är inte utgången given mellan fyra olika team och jakten på Max Verstappen och Red Bull har börjat.

Kan något stall utmana Red Bull och Verstappen i kampen om titlarna? 

– Just nu är McLaren främsta utmanare och jag tror det är McLaren som kommer ge Red Bull mest motstånd. Mercedes avslutade innan sommaruppehållet på topp och kan också blanda sig i. Ferrari däremot, är ett större frågetecken inför hösten.

Vem och vilka vinner VM? 

– Max Verstappen håller undan och blir WDC medan Mclaren vinner konstruktörs-VM

Får vi se ytterligare någon transferbomb innan säsongen är över? 

– Nej.

 

Inför F1 på Zandvoort  får ni givetvis också mina svar på samma frågor:

Vilka förväntningar har du på F1 hösten 2024?  

– En fortsatt jämn säsong där vi inför racehelgen inte kan vara säkra på vem som ska vinna loppet. Jag tror på en fortsatt intensiv kamp mellan tre, möjligen fyra stall.

Kan något stall utmana Red Bull och Verstappen i kampen om titlarna? 

– Ja, det går inte att skriva Max Verstappens namn på någon pokal längre, utan han och Red Bull måste leverera. McLaren är just nu den främsta utmanaren, men de måste städa bort misstagen. Mercedes har haft en mycket bra sommar och det går aldrig att räkna bort en Lewis Hamilton med vittring.

Vem och vilka vinner VM? 

– Max Verstappen vinner förar-VM, men jag tror att McLaren vinner konstruktörs-VM.

Får vi se ytterligare någon transferbomb innan säsongen är över? 

– Det beror på Sergio Perez prestation i Red Bull och på vad Mercedes tar för beslut kring sin återstående förarplats. I F1 ver man aldrig vad som väntar, det enda man vet är att det inte blir som man förväntar sig.

Jack Doohan klar för Alpine F1

Inför F1 på Zandvoort har Alpine presenetrat sin förare intill Pierre Gasly 2025. Det är Jack Doohan, vars pappa Mick är en legendar inom roadracingen. Doohan är 21 år gammal, tävlar för Australien och kontraktet är skrivet över ett år. Jack Doohan var tvåa i Formel 3 2021, trea i Formel 2 förra året och har varit test och reservförare i Alpine i år.

Har du missat vårt senaste avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan hittar du det här. Där snackar vi omstart.

I dag är det dessutom dags för träningar och givetvis kan du följa hela helgen i F1-live. Där hittar du ockaå alla tider och jag hänger med er under kval och race. Här får du dessutom en väderprognos inför Nederländernas GP i Formel 1 samt guiden inför helgen.

Missa nu inte tat det är IndyCar i helgen också, Grand Prix of Portland. Kvalet körs på lördag kväll svensk tid. Racet avgörs på söndag med start kl. 21.30 svensk tid och sträcker sig över 110 varv.

Sida 2 av 388
  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB