Stallchefen erkänner – ekonomiska problem för Sauber

av Anna Andersson

Försäsongen är över. Åtta intensiva dagar på Circuit de Catalunya har nått sitt slut och det är dags att summera.
Vilka stall har imponerat?
Mercedes, så klart. Mästarteamet har kört mer än något annat team. De har inte jagat tider utan pressat materialet till max. Det märks att det är den tredje generationen av den bil som dominerade redan 2014 och den är nog näst intill perfekt. De har kunnat jobba med detaljer och finjustera. När Lewis Hamilton säger att det är de bästa försäsongstester han har varit med om – ja då förstår ni.
Ferrari kom med stora förhoppningar och målsättningen är att kunna slå Mercedes redan i premiären. Bilen är förändrad, nosen kortare, fjädringen fram är numera pushroad och motorpaketet ska vara utvecklat. Bilen verkar snabb och tillförlitlig. Frågan är väl om det räcker för att stänga gapet till Mercedes.
Vad tror du? Det blir spännande att se.
Williams har gjort bra tester och har arbetat hårt med att förbättra bilen på långsamma ställen på banan. Testerna har varit stabila och bilen är tillförlitlig, men vad händer på krävande banor, som i Australien där det är en blandning av stadsbana och racerbana? När det plötsligt blir betydligt varmare eller när det börjar regna?
– Jag är otroligt nöjd med denhär veckan, med det höga antal varv som vi har kört och med det jobb som vi har lagt ner på att förstå hur bilen faktiskt fungerar. Den sista dagen var lika framgångsrik som torsdagen och vi kommer att veta ännu mer när vi kommer till Australien Jag är nöjd och redo att starta säsongen, säger Felipe Massa.

För Sauber var det också en bra avslutning på veckan. Marcus Ericsson sa i går att han gärna ville köra över 100 varv.
Han körde 132.
– Till slut var det en positiv dag i vår nya C-35, 132 varv var precis det vi behövde i dag, säger han.
– Vi kunde kör amånga kilometer, köra både kortare stinter och en längre racesimulering. Vi kunde ta ett steg framåt med den nya bilen, trots att vi hade vissa tekniska problem.

Resten av teamen kan du läsa om i morgondagens tidning och det ska hamna här på webben i morgon med. I morgon blir det rejält med F1 i tidningen – enligt planeringen i alla fall.
•••
Men allt är inte soligt hos Sauber. Teamet har problem med ekonomin redan innan säsongen har startat och har inte betalat ut lönerna till alla 300 anställda under februari.
– Ja, det stämmer. En del av lönerna från februari har vi inte betalat ut än, jag är väldigt ledsen för det, säger stallchefen Monisha Kaltenborn enligt tidningen Blick.
– Situationen är spänd, just nu är det en period med höga omkostnader och det har funnits problem vid en överföring från en utländsk sponsor.
Enligt Kaltenborn ska situationen snart vara löst.
– Vi kommer att få grepp om den här problematiska situationen och ta oss ur denhär svåra situationen. Vi kämpar och tar oss ut det, så som det har varit de senaste åren.
En tuff start för Ericssons stall.

d_reinhard_barcelona-test_2_16_2935

•••
Det blir ett nytt kvalsystem redan till premiären.
Så går det nya kvalet till:
Q1 – 16 minuter.
Efter sju minuter inleds utslagningen. Var 90:e sekund slås föraren med sämst varvtid ut.
7 förare får sina startpositioner, 15 går vidare till Q2.

Q2 – 15 minuter.
Efter sex minuter inleds utslagningen. Var 90:e sekund slås föraren med sämst varvtid ut.
7 förare får sin startposition, 8 går vidare till Q3.

Q3 -14 minuter.
Efter fem minuter inleds utslagningen. Var 90:e sekund slås föraren med sämst varvtid ut. När två förare återstår körs en final på 90 sekunder, föraren med snabbast varvtid startar loppet från första startruta.

– Spontant så känns det lite krångligt, säger Marcus Ericsson till Sportbladet.
– Jag tycker att det kval som vi nu har haft under flera år har fungerat bra. Det har varit dramatiskt för fansen framför TV:n, för fansen på banan, för teamen och förarna. Vid varje segment när tiden har rullat ner så har det varit dramatik. Jag tycker att det känns lite som om man försöker att laga någonting som inte är trasigt. Jag hade föredragit om vi hade haft kvar det gamla kvalsystemet som vi har haft de senaste säsongerna.
Den åsikten delar han med Lewis Hamilton:
– Det är slöseri med tid att ens ta fram ett förslag, säger Mercedes världsmästare.
– Jag tror inte att det blir någon skillnad, det är bara ett spel för galleriet.

Vad tycker du?

Trevlig helg!

Marcus tankar inför sista testet

av Anna Andersson

Kimi Räikkönen satte vintertesternas snabbaste varv i Barcelona.
Med 1.22,765 på de ultramjuka däcken slog han Ferrarikollegan Sebastian Vettels tid från förra veckan med 0,045 sekunder.
– Det var rätt okej, varvtiderna var snabba och jag kunde köra mer. Det var en bra testdag, inklusive en racesimulering, även om vi fick avbryta den på grund av e rödflagg.
Han var även snabb och konstant på mediumdäcken, inledde med 1.27,9 innan han sedan höll sig kring 1.29,0 och det var först på slutet som han tappade ungefär en sekund på sina varvtider.
– Det var inte så illa, men man kan inte säga så mycket eftersom man inte vet vad de andra gör. Känslan var i alla fall okej, säger Räikkönen.
– Det var min sista testdag för i år vi har gjort allt vad vi har kunnat och vi är mer eller mindre nöjda med allt som vi har gjort. Det finns saker som vi kan förbättra, men det är helt normalt.
Känslan efter sju av åtta testdagar är att Mercedes är riktigt bra. Kanske till och med bättre än förra året.
Det håller till och med världsmästaren Lewis Hamilton med om.
– Jag har känslan att vi kanske till och med har en starkare position nu än för ett år sedan, säger han till motorsporttotal.
– Framförallt när man ser till antalet km som vi har kört, men vi har inte testat bilens gränser än för att hitta den balans som krävd för ett riktigt snabbt varv.
Eftersom Mercedes har kört så otroligt mycket under varje testdag har teamet delat tiden mellan förarna. Det kommer man att göra i morgon också.

1 Räikkönen Ferrari 1:22.765 136
2 Massa Williams 1:23.193 119
3 Hülkenberg Force India 1:23.251 137
4 Verstappen Toro Rosso 1:23.382 159
5 Rosberg Mercedes 1:24.126 81
6 Nasr Sauber 1:24.760 116
7 Alonso McLaren 1:24.870 118
8 Wehrlein Manor 1:25.913 48
9 Kvyat Red Bull 1:25.141 121
10 Palmer Renault Sport 1:26.224 98
11 Hamilton Mercedes 1:26.488 63
12 Grosjean Haas 1:27.196 78

För Sauber var det Felipe Nasr som satt i bilen i dag. han hade lite problem under inledningen av dagen, men kom edan igång och körde bland annat en racesimulering och han hann också med några kvalvarv. Tiderna där låg i paritet med Force India och Toro Rosso.
Det verkar bra inför morgondagen då Marcus Ericsson kör sin sista testdag:
– Det är klart att jag hoppas på en problemfri dag, helst på 100 varv eller mer. Det hade varit perfekt. Sedan hoppas jag på att vi får gå igenom både en tyngre bil och en lite lättare bil så att jag får känslan för hur bilen beter sig, sa Marcus Ericsson till mig i dag.
•••
I dag testade Kimi Räikkönen det nya Halosystemet, bara för ett varv men han körde med det. Bilderna ser du i förmiddagens blogg.
•••
Annars kör Volvo bra i WTCC-testerna, lite mer om det hittar du på Sportbladet Motor på Facebook. Gilla oss där om du vill ha snabba nyhete.
Joel Eriksson har ocksp testat bra i F3. Han var snabbast.

1: Joel Eriksson, 1m28.488s
2: Niko Kari (Finland), +0.154s
3: Guan Yu Zhou (Kina), +0.235s
4: Sérgio Sette Câmara (Brasilien), +0.285s
5: Alessio Lorandi (Italien), +0.468s

– Jag hade förstås inte väntat mig att vara snabbast av alla idag, men det är en trevlig bonus, säger Joel Eriksson. Jag är fullt medveten om att det bara är ett test och att vi inte ska dra några växlar av det här, men det är alltid roligare att vara i topp än att inte vara det. Det viktigaste är känslan i bilen; det har fungerat bra både i regn och på torrt idag, och jag trivs med balansen. Vi har i alla fall lagt en väldigt bra grund att stå på och jag ser fram emot att slipa vidare på min körning i morgon.

Missnöjda förare och en flipflop

av Anna Andersson

I går var det ett möte mellan förare som Sebastian Vettel, Nico Rosberg, Jenson Button och Sergio Perez och Charlie Whiting, däremot saknades Lewis Hamilton och Fernando Alonso. Man diskuterade det nya kvalförslaget, ja det förslag som kom förra veckan har reviderats igen, men förarna verkar inte vara allt för intresserade.
– Vi är inte helt nöjda med det, säger Sergio Perez till Sky Sport F1.
– Vi får se om vi kan göra ytterligare några förändringar. Det känns inte som om fansen kommer att förstå det.

Kevin Magnussen var mest nöjd med att förarna ens tillfrågats:
– Charlie ville veta vad vi tycker i ett par frågor, kvalet var en av dem, säger han enligt motorsporttotal.
– Vi säger vad vi tycker, men det är inte vårt beslut. Det är positivt att han frågar oss och förhoppningsvis händer det oftare framöver

Som det ser ut nu är kvalet i tre delar, Q1 och Q2 är varje 16 minuter lång. Efter sju minuter börjar tidsjakten och var 90:e sekund plockar man bort den långsammaste föraren. Åtta förare går till Q3. Där är det samma format som tidigare – samtliga förare kör i 12 minuter och kämpar om pole position
•••
Här är tiderna kring lunch: Felipe Nasr har hunnit köra 37 varv eftersom Saubern stod still en stund under morgonen. Marcus Ericsson ska köra i morgon.

Här är tiderna när det var dags för lunchpaus kl 13.00

1 Räikkönen Ferrari 1:22.765 40
2 Hülkenberg Force India 1:23.251 49
3 Verstappen Toro Rosso 1:23.382 57
4 Rosberg Mercedes 1:24.126 80
5 Nasr Sauber 1:24.760 37
6 Alonso McLaren 1:24.870 57
7 Kvyat Red Bull 1:25.141 59
8 Massa Williams 1:25.420 43
9 Palmer Renault Sport 1:27.182 26
10 Grosjean Haas 1:28.110 56
11 Wehrlein Manor 1:28.476 19

•••
Här är Ferraris version av det nya Haloskyddet. Det testades idag.

Jag tycker mest att det ser ut som en sån sko, flipflop, som man slänger på sig på väg till stranden på sommaren ….

Alex Wurz har tidigare sagt att det inte kommer att vara något problem för förarna att se ordentligt. Mer om själva skyddet kan du läsa här. Artikeln skrevs redan i januari.

•••

Ericssons första varv med nya bilen

av Anna Andersson

Marcus Ericsson är igång.
Han har kört ut de första varven med den nya C-35. I går körde Felipe Nasr 103 varv med den nya bilen och var positiv efteråt. Det blir spännande att höra vad Marcus tycker ikväll.

Här är han på väg ut på banan:

De blev bara sju varv för Marcus som sedan fick parkera i depån. Problem med bilen gjorde att Marcus fick ta tidig lunch, det har ryktats om att det är Ferrarimotorn som är problemet. Det är bara att hoppas att man löser trasslet så att han kan köra i eftermiddag också.

Här är tiderna till lunch kl 13.00

1 Hamilton Mercedes 1:23.622 73
2 Magnussen Renault Sport 1:23.933 56
3 Vettel Ferrari 1:24.611 63
4 Bottas Williams 1:25.151 57
5 Button McLaren 1:25.183 45
6 Ricciardo Red Bull 1:25.235 42
7 Sainz Toro Rosso 1:25.300 59
8 Pérez Force India 1:26.188 58
9 Wehrlein Manor 1:27.064 43
10 Ericsson Sauber 1:30.309 7
11 Gutiérrez Haas 1
Källa: www.f1i.com

Vill du kika på bilarna gör du det här.

Här har du Marcus bil
•••
Bernie Ecclestone vill fortsätta att plocka racen från Europa och ut i andra delar av världen.
– Det ser så ut, säger han till Handelsblatt.
Han har påpekat för arrangörerna av Tysklands GP att det inte alls är säkert att det blir en förlängning av kontraktet med Hockenheim och Nürburgring har ju redan försvunnit.
– Jag skulle gärna se ett lopp i Afrika där kör vi inget VM-lopp. Vi har redan inlett samtalen.
Mellan 1934 och 1993 körde Sydafrikas GP 33 gånger och det finns också banor i Angola, Namibia, Marocko, Senegal och Zimbabwe. Ecclestone vill dessutom ha fler lopp i USA, han drömmer sedan länge om ett race i New York.
– Kanske blir det ett lopp till i USA, säger han.
Det körs ett lopp i Austin, Texas, i höstas regnade kvalet bort och racehelgen var allt annat än välbesökt. Detta berodde dels på vädret, men också att Mexiko har fått ett eget lopp och många av besökarna valde att se den tävlingen istället.
•••
Funderade lite över det där nya kvalsystemet själv också. Vid närmare eftertanke känns det som om det egentligen är samma sak som det har varit de senaste åren, bara förpackat på ett annat sätt. Du behöver ha den snabbaste tiden var 90:e sekund, men det är ingenting som säger att du behöver köra hela tiden eftersom du behåller tiden under den kvalomgången i alla fall. Så sätter man en snabb tid kan man helt enkelt vänta ut de andra.
Pratade lite med Viasats Janne Blomqvist om just det där och han var av ungefär samma åsikt. Det är mycket väsen – för ingenting egentligen. För Marcus del så kommer han behöva att göra två snabba tider i Q1 för att ta sig vidare, väl i Q2 gäller det sedan att sätta en snabb tid och hoppas att så få konkurrenter som möjligt är snabbare.
Den stora skillnaden är väl bara att det blir två bilar på banan som slåss om pole position och att det bara är åtta man som går vidare till Q3 och det kan naturligtvis vara en fördel att ta den där nionde eller tiondeplatsen eftersom man då får välja vilka däck man startar på i racet.
Ge det ett par lopp och sedan lär alla ha lärt sig hur de ska tajma och hur de ska hantera situationen.
Som det verkar nu kommer det inte att införas före det femte loppet eftersom det krävs en uppdaterad mjukvara och dröjer det till det femte loppet är det möjligt att det dröjer lite till….
•••
Jag försöker uppdatera tiderna här regelbundet under dagen sedan komemr det en rejäl uppdatering efter Marcus första dag i bilen.

Mercedes sjukt snabba

av Anna Andersson

Nu är det dags. Det är bara fyra dagar kvar av testsäsongen i F1 och som Nico Rosberg sa förra veckan:
– Mal schauen wer als erster die Hosen runter zieht.
Direktöversatt betyder det vi får se vem som drar ner byxorna först, men ni förstår allihop att han menar att det är dags att se vem som först visar vad de kan.

I dag körde alla bilarna med årets bilar för första gången, Sauber visade upp sin C-35 och Toro Rosso visare upp STR 11 och för första gången fick vi dessutom se en Mercedes stående. Lewis Hamilton blev stående strax efter det att han lämnade depån och mekanikerna kunde rulla tillbaka bilen och efter det att bilen reparerats kunde de två senaste årens världsmästare köra ut på banan igen.
Snabbast under dagen var Nico Rosberg. Han satte sin tid på mjuka däck, men enligt stallchefen Toto Wolff kommer Mercedes inte att köra mer på mjuka däck innan det är dags för avresa till Australien och hittills har tyskarna varit klart snabbare än alla andra på den hårdare gummiblandningen.
– Vi tog ur bränslet och attackerade, sa Rosberg.
– Jag hade två försök och båda var rätt okej.
Han var bara två tiondelar sämre med de mjuka däcken än vad Sebastian Vettel var med de ultramjuka förra veckan. Med andra ord verkade Fernando Alonso ha koll på läget när han sa:
– Jag tror att Mercedes är ännu mer dominanta i år än tidigare.

Williams Valtteri Bottas körde näst snabbast under den första testdagen. Han var två tiondelar långsammare än Rosberg, men han körde med de ultramjuka däcken.
– Mercedes är fruktansvärt snabba, säger finländaren till motorsporttotal.
– Jag hoppas att vi kan slåss mot Ferrari och Red Bull.

Det fanns också ett par team som hade problem, Haas hade problem med bränsletillförseln och tappade tid på banan, Red Bulls Daniil Kvyatt blev stående och det rök ur bilen som hade problem med bromsarna, Fernando Alonso och McLaren hade problem med telemetrin, Manor startade dagen sent eftersom det var en oljeläcka i bilen och Kevin Magnussen blev stående i sin Renault.
Ferrari hade också vissa problem:
– Men det är helt normalt att man har lite problem under testerna, så som vi hade med växellådan i dag, men jag är inte orolig vi har tid att fixa till det, säger Kimi Räikkönen.
– Det är det som är poäng med testerna, vi ska lära oss nya saker och testa olika grejer. Det finns saker som vi ska göra och denna process är helt naturligt under denhär tiden av året. Det är en helt annan grej när vi väl bärjar tävla. Snart vet vi vad som kommer att hända i Australien, men bilen känns rätt bra.
Däremot hade Sauber en bra dag. Felipe Nasr körde 102 varv och körde med de mjuka däcken. Marcus Ericsson kör i morgon och teamet kommer att testa supersoft och ultrasoft senare i veckan.

Här är resultaten från den andra dagen.

1 Rosberg Mercedes 1:23.022 82
2 Bottas Williams 1:23.229 123
3 Alonso McLaren 1:24.735 93
4 Räikkönen Ferrari 1:24.836 72
5 Kvyat Red Bull 1:25.049 69
6 Hamilton Mercedes 1:25.051 90
7 Verstappen Toro Rosso 1:25.176 144
8 Hülkenberg Force India 1:25.336 121
9 Nasr Sauber 1:25.493 103
10 Magnussen Renault Sport 1:25.760 119
11 Gutiérrez Haas 1:26.661 23
12 Haryanto Manor 1:27.625 45

•••
Jordan King behåller jobbet som utvecklingsförare hos Manor.
•••
Vill du se bilder på Toro Rosson? Kolla in förmiddagens inlägg.

Hör Sauber – se Toro Rosso

av Anna Andersson

Den första testdagen den andra veckan är igång i Barcelona.
Vi får se den nya Saubern på banan för första gången i år och jag hoppas innerligt att den kommer att köra många varv och att teamet får in så mycket ny information som möjligt. Marcus Ericsson och Felipe Nasr har bara fyra dagar på sig:
– Vi har inte råd att stå i garaget, som Marcus säger.
Han får testa bilen i morgon, i dag kör Felipe Nasr.

I går presenterades även den nya bilen från Toro Rosso.
P-20160229-00566_HiRes JPEG 24bit RGB

Max Verstappen och Carlos Sainz körde också en modifierad version av fjolårsbilen den första veckan. Teamet har haft lite tidspress med tanke på att man lörde med en motor från Renault förra året och fick klart med Ferrari som motorleverantör sent 2015 och det har tagit tid att så att säga bygga om bilen efter motorn. En motor från Renault och en från Ferrari är två väldigt skilda saker.

Här har du tiderna strax efter kl 12.00:

1 Rosberg Mercedes 1:24.329 66
2 Räikkönen Ferrari 1:24.907 28
3 Bottas Williams 1:25.263 39
4 Verstappen Toro Rosso 1:25.356 40
5 Alonso McLaren 1:25.519 32
6 Hülkenberg Force India 1:25.954 32
7 Kvyat Red Bull 1:26.227 22
8 Gutiérrez Haas 1:26.661 22
9 Magnussen Renault Sport 1:26.981 39
10 Nasr Sauber 1:28.676 32
11 Haryanto Manor 1

Återigen är det Mercedes som satsar på att köra varv efter varv. Nico Rosberg förklarade det med:
– Om vi vill veta exakt hur bilen beter sig och hur den fungerar så måste vi köra mycket. Det är då problemen dyker upp.
•••
För övrigt hävdar Bernie Ecclestone att det nya kvalkonceptet inte kommer att testas före maj. Det saknas en mjukvara för att få det att fungera.
Det nya förslaget är att man ska plocka bort den långsammaste föraren var 90:e sekund, precis som tidigare handlar det om tre kvalperioder och den första är 16 minuter lång, den andra 15 och den tredje 14. Varje period inleds med fri fart och sedan inleds utslagningen efter sju, sex respektive fem minuter. Till slut blir det en final mellan två förare om pole position.
– Man måste naturligtvis utveckla en säker mjukvara för att unna förklara det för bland annat TV-tittarna, säger Ecclestone enligt Sport Bild.
– Det går inte att säga ”hej då, du var långsammast”. Det hela är en komplicerad process som vi måste göra tydlig för åskådaren.

•••
Alex Lynn stannar som utvecklingsförare hos Williams, men hans första prioritet är att vinna GP2.

•••

Vi hörs under dagen.

Pressen på Sauber

av Anna Andersson

Marcus Ericssons nya bil är presenterad.
En evolution av fjolårets version heter det.
Det låter bra, men vad det egentligen innebär är omöjligt att säga än så länge. Teamet är sist ut med att presentera årets bil och har fyra dagar på sig att testa den i Barcelona under denhär veckan. Det betyder att varje förare har två dagar var i bilen. Det är inte mycket tid.

SauberC35-Ferrari_FrontLow_300dpi_01
– Det ska nog gå bra, sa Marcus Ericsson när jag träffade honom under testerna förra veckan.
– Men om vi får problem och måste lägga mycket tid i garaget så blir det naturligtvis tajt. Det har vi inte råd med.
Därför är det tydligt att de kommande fyra dagarna blir enormt viktiga för teamet. Förra veckan gjorde man större tester på däck och inställningar på förra årets bil och nu återstår om man kan ta med sig de resultaten till den nya bilen och hur den reagerar på det. Sedan handlar det om att testa tillförlitligheten på bilen och se om den beter sig så som man förväntar sig, gör den inte det blir det kort om tid och svårt att hitta rätt inställningar.

SauberC35-Ferrari_FrontSide_300dpi_01

Inledningen av säsongen kommer att bli enormt viktig för teamet, det är den alltid. Det är då det är enklast att ta poäng, innan alla teamen har fått ordning på sitt material, men i år finns det ännu fler anledningar till att det blir enormt viktigt att vara med redan under våren.
Dels är det ytterligare ett stall i år och Haas har gjort och ett bra intryck under den första veckans tester och dels eftersom Manor i år kör med motorer från Mercedes och väntar ta ett steg framåt. Det kommer att bli enormt jämnt i kampen om de sista poängplatserna, eftersom vi inte har sett Saubers bil ännu är det svårt att prata om teamets chanser, men jag är lite orolig. Det kommer att bli en enormt tuff säsong för teamet och om Sauber ska kunna upprepa fjolårets åttondeplats i VM så måste de prestera.
Under alla 21 race, ända fram till i slutet av november.

Hulken i topp – Hamilton uttråkad

av Anna Andersson

När Nico Hülkenberg fick chansen i bilen satte han den snabbaste tiden.
Även om det kanske ser märkligt ut med en Force India i topp så var den tredje testdagen i Barcelona allt annat än märklig. Hos Force India får de ordinarie förarna Nico Hülkenberg och Sergio Perez bara chansen att köra en dag var vilket gör att de förmodligen har ett något bredare program än sina konkurrenter och Hülkenberg var den enda förare son satte sin tid med super soft.
Det gör en skillnad och förklarar varför han var snabbare än sina konkurrenter.
Näst snabbaste förare var Romain Grosjean som kör för nykomlingarna Haas F1. Amerikanerna har gjort bra tester så här långt, om man räknar bort den tappade framvingen under den första dagen. De verkar ha koll på materialet då här långt och dessutom en motor från Ferrari som det är lite fart i.
– Enligt den informationen som jag har fått har vi alla samma material till säsongsstarten, men det är klart att det sedan kan skilja lite på de olika motorerna från Ferrari, sa Gene Haas på en mediaträff i går.
Grosjean satte sin tid med mjuka däck i slutet av passet, då när jag redan var på väg ner för trapporna för att hinna med ett race mellan de olika presskonferenserna.
För Kimi Räikkönen var det en tung dag. Ferrari hade problem med bränsletillförseln under förmiddagen och han körde bara något varv före lunch. Därefter körde han varv efter varv, men han var inte intresserad av att jaga några tider.
– Jag är övertygad om att årets bil är bättre än den vi hade förra året, men det är alltid saker som skiljer bilarna åt. Två bilar är aldrig likadana, jag tycker att vi har förbättrat många saker, men det finns ännu mer som vi kan förbättra, säger han.
Inte heller Mercedes jagade några tider, man inledde med Nico Rosberg under förmiddagen och sedan körde Lewis Hamilton under eftermiddagen. Teamet har kört flest av alla, Hamilton 156 varv den första dagen och Rosberg över 170 den andra. I dag körde de 162 varv tillsammans.
– Det är inget vidare roligt, bara köra runt, runt runt och det är tungt för kroppen, sa Lewis Hamilton efteråt.
– Det blir betydligt roligare för oss förare sedan när vi ska testa inställningar och annat, nu handlar det bara om att samla kilometer.
Rosberg var också nöjd med att de delar på jobbet:
– Två förare som kör en halv dag var gör ett bättre jobb än om en förare kör 170 varv själv, säger han.

Att McLaren hamnade långt ner berodde på att Jenson Buttons bil råkade ut för en hydralikläcka, även Williams hade problem och Felipe Massa fick bryta med en oljeläcka efter 109 varv. Även Red Bull har problem, vad det är vill teamet inte säga, men chefsingenjören Guillaume Rocquelin säger:
– Det var en frustrerande dag, samma problem dök upp ännu en gång.
Daniil Kvyat var ändå positiv:
– Det känns som om balansen finns där, som om allt ligger på rätt plats. Den första känslan är väldigt positiv, säger han.

För övrigt kör Toro Rosso med en bil från 2015 och man har bara satt på delar från bilen som ska köra 2016. Det erkänner föraren Carlos Sainz. Teamet presenetrar sin nya lack nästa vecka för denna version är helt marinblå. Då presenterar man antagligen också bilen.
Sedan är det också värt att notera att Sebastian Vettels tid med Ferrain i går var snabbare än den tid som Hülkenberg satte i dag.

Testerna fortsätter i morgon, Marcus Ericsson kör däremot först nästa vecka.

Resultat:
1 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1m23.110s – 99
2 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m25.874s 2.764s 82
3 Kimi Räikkonen Ferrari 1m25.977s 2.867s 78
4 Kevin Magnussen Renault 1m26.014s 2.904s 111
5 Nico Rosberg Mercedes 1m26.084s 2.974s 74
6 Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 1m26.239s 3.129s 161
7 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m26.392s 3.282s 115
8 Lewis Hamilton Mercedes 1m26.421s 3.311s 88
9 Daniil Kvyat Red Bull/TAG Heuer 1m26.497s 3.387s 74
10 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m26.712s 3.602s 109
11 Jenson Button McLaren/Honda 1m26.919s 3.809s 51
12 Rio Haryanto Manor/Mercedes 1m28.249s 5.139s 78

•••
Ni såg om det nya förslaget till kvalet va?
Notera bara att det är ett förslag, ingenting som är klubbat än. Med andra ord kan det hända mycket innan kvalet till Australiens GP och det kan också hända att vi har kvar samma kvalsystem som vi haft de senaste åren.

Nytt kvalsystem och förändring hos Mercedes

av Anna Andersson

Blir det ett nytt kvalsystem eller inte?
Nu finns i alla fall ett nytt förslag som påminner om det som används i dag, men som betyder att förarna slås ut en efter en och att man måste sätta tider var 90 sekund för att inte tvingas lämna kvalet.
allt efter följande modell:

Q1:
16 minuter
Efter sju minuter måste den föraren som har sämst varvtid lämna kvalet. Därefter plockas den långsammaste föraren bort var 90:e sekund.
Sju förare slås ut, övriga 15 går vidare till Q2.

Q2:
15 minuter.
Efter sex minuter måste den föraren som har sämst varvtid lämna kvalet. Därefter plockas den långsammaste föraren bort var 90 sekund.
Sju förare slås ut. Åtta kvalificerar sig för Q3.

Q3:
14 minuter.
Efter fem minuter måste den föraren som har sämst varvtid lämna kvalet. Var 90 sekund måste den långsammaste föraren lämna kvalet och till slut återstår bara två förare. DE kör en final under en minut och 30 sekunder. Den snabbaste av dem båda har pole position.

Det är inte bestämt än utan nu ska teamen diskutera det internt och sedan ska FIA:s världsråd ta ett beslut nästa månad. Det kan alltså bli aktuellt redan till årets premiär i Australien, men jag är tveksam. Varför skulle teamen gå med på att tvingas pressa fram varvtider var 90:e sekund? Vad betyder det för däcken?
•••
2017 kommer det nya skyddet i cockpit – halo. Det är designat för att skydda föraren mot flygande föremål på banan. Om en bil tappar ett däck, om en förare kör föbi en annan bil som har krockat eller liknande.

– Jag gillar det inte. Jag anser att cockpit ska vara öppen, så har det alltid varit inom formelsporten, säger Nico Hülkenberg, men Jenson Button däremot är för det nya skyddet:
– Om det gör sporten säkrare är det bra, men det kan vara svårt att ta sig ur bilen på fem sekunder. Den regeln finns ju och det är redan nu svårt att kränga sig ur en F1:a på fem sekunder och om hur det går med Halo kan jag inte säga än så länge.

•••
McLaren har bytt motor över natten. Om d et handlar om ett planerat byte framgår inte av informationen.
•••

Mercedes fortsätter att testa sina nya bargeboards och Nico Rosberg var positiv i går:
– Vi måste hela tiden ligga steget före alla andra, sa han i går.

•••
Det har skett förändringar hos Mercedes. Nico Rosberg och Lewis Hamilton delar de båda avslutande dagarna i bilen.
Egentligen skulle de ha kört en heldag var, men Hamilton kände sig sliten efter måndagens 156 varv och behövde lite mer vila:
– Det är som att träna på gymmet om du itne har varit där på flera månader, säger han enligt motorsporttotal.
– Du kan inte träna på att köra en F1:a.
Han känner av musklerna i nacken och i den nedre delen av ryggen, men ska kunna köra i eftermiddag och då lär det inte bli över 100 varv.

Annars är det följande förare som kör i dag:
Kimi Räikkönen (Ferrari)
Felipe Massa (Williams)
Daniil Kwjat (Red Bull)
Sergio Perez & Nico Hülkenberg (Force India)
Kevin Magnussen (Renault)
Carlos Sainz (Toro Rosso)
Felipe Nasr (Sauber)
Jenson Button (McLaren)
Rio Haryanto (Manor)
Romain Grosjean (Haas)

Strax efter klockan 10.30 har Kimi Räikkönen inte varit ute på banan än, det sägs att Ferrari har ett problem med bränsleförsörjningen av bilen, men att det ska vara löst till eftermiddagens tester.

Marcus Ericsson har kört sina två dagar denna vecka och kliver in i den nya bilen nästa vecka.
•••

Volvos nya samarbete med McLaren

av Anna Andersson

Solen skiner och den andra testdagen i Barcelona och nu har däcken med den lila markeringen använts för första gången – super soft.

Sebastian Vettel satte dagens snabbaste tid med de supermjuka däcken. 1.22,810.
Missade du gårdagens texter hittar du dem här:

Och texten om Marcus här

•••
Jolyon Palmer fick avsluta sin dag i förtid. Han orsakade en röd flagga och sedan fick Renault lägga tid på att arbeta med bilen och Palmer twittrade:

Han tar det på det sättet i alla fall. Det har varit en tuff comeback för Renault.
•••
När framvingen lossnade för Romain Grosjean i går så blev det lite lätt panik i teamet. Nu har den fästs med vågräta skruvar istället för lodräta.
– Men vi måste hitta en annan lösning. Så kan vi inte ha det, säger Gene Haas
•••
Bernie Ecclestone gick ut och fick stora rubriker för att han hävdar att F1 är tråkigt.
– Jag skulle aldrig ta med min familj, säger han.
Ändå är det hans egen produkt, eller är det fortfarande det? Ecclestone vill inte ha någon demokrati för då anser han att det inte blir något gjort. Han vill naturligtvis bestämma själv. Så som det var tidigare.
Teamen däremot vill vara med och bestämma om de ska satsa sådana pengar som de gör. De vill få sin vilja fram, alla elva – och Ecclestone har väl egentligen precis samma åsikt. Han vill få sin vilja fram.
Teamen svarar på hans kritik här.

Vi får väl se vad strategigruppen kommer överens om, om de kommer överens om någonting. Red Bull driver på för förändringar, Mercedes vill absolut inte ändra någonting. De som har någonting att vinna på en förändring vill ha den, de andra vill behålla allt som det är.
•••
Om du undrar varför den amerikanska flaggan på Haas är åt fel håll så beror det på att stjärnorna alltid ska vara i färdriktningen. Flaggan på amerikanska stridsflygplan ser ut på samma sätt.
•••
Mercedes presenterade en ny bargeboard i dag. Man väntar på en ny framvinge och kommer garanterat att komma med ett stort antal nyheter till under testerna. Bilen som kör i Australien lär inte ha många likheter med denna. Det gäller även andra av teamen, Renault har också testat en ny framvinge i dag.
Även Haas, som hade problem med framvingen i går. Den lossnade från Romain Grosjeans bil har arbetat med en ny framvinge i dag.
•••
Volvo i F1?
Ja visst.
Den svenska tillverkaren har skrivit ett avtal över fyra år med McLaren och kommer att sköta logistiken åt F1-teamet.
– Vi är väldigt stolta över att kunna inleda ett samarbete med ett så prestigefyllt märke, vi ser verkligen fram emot att få de nya lastbilarna från Volvo i april, säger VD:n Jonathan Neale
•••
Hondas motorchef Yasuhisa Arai lämnar sitt uppdrag. Efter fjolårets misslyckande så får ny Yusuke Hasegawa ta över ansvaret redan i början av mars.
Fernando Alonso var förra året så frustrerad att han jämförde Hondas motor med en motor som körs i GP2.
I år krävs en rejäl förbättring av det klassiska teamet som kör med två världsmästare, Jenson Button och Fernando Alonso.
•••
Efter ett år av bråk och en skilsmässa bestämde sig Renault och Red Bull för att återförenas, men efter inledningen av testet är Daniel Ricciardo allt annat än lugn.
– Det känns precis som när vi avslutade förra säsongen, säger han.
– Men det är inte bara dåligt. Jag tycker att det är en bättre bas att jobba vidare på än vi hade förra året vid samma tidpunkt.
Stjärndesignern Adrian Newey håller med.
– Det är väl inget jättestort steg framåt i år, men jag tycker ändå att killarna har gjort ett bra jobb när de skruvat samman paketet, säger han.

•••
Sedan är Felix Rosenqvist klar för Indy Light. Mer om det på Sportbladet snart.
Nu måste jag rusa till presskonferens.

Sida 201 av 390