Senaste nytt inför Singapores GP

av Anna Andersson

Välkomna till Singapores GP. Som det ser ut så blir det ett race, smogen har lättat och under torsdagen beräknas PSI-värdet ligga på 84, i måndags över det är 220. Myndigheterna räknar med att värdet håller sig så lågt, om inte vinden vänder, då finns det risk att värdet återigen når hälsofarliga nivåer.
Singapore är ett nattrace för folk på plats, det avgörs i skenet av strålkastare, men för förarna är det faktiskt ingen större skillnad. Inte när de sitter i bilen. De behåller den europeiska tidsrytmen för att slippa jetlagen, går och lägger sig vid fem på morgonen och går upp vid klockan 14.00.
– Det är lite märkligt, jag äter frukost när andra äter middag, säger Nico Rosberg och han är ju tysk och tyskarna äter sitt varma mål mellan klockan 13 och 14 på dagen. På kvällen är det bröd (Abendbrot) som gäller, men det är en annan historia.

För förarna är loppet väldigt tufft, det tar nästan alltid två timmar, ett varv är över 5 km långt och det innehåller 23 kurvor, fler än någon annan bana under året. Den längsta rakan är inte mer än 670 meter och det finns ingen tid att andas ut. Dessutom är luftfuktigheten väldigt hög och en förare som väger mellan 66 och 70 kg förlorar nästan fyra liter vätska i ren svett under ett race.
– Det är rätt kritiskt för oss i bilen och det påverkar verkligen koncentrationen, säger Rosberg.
– Sista delen av loppet handlar det bara om att bita ihop och kämpa.

Mer fakta inför loppet hittar du i gårdagens blogg inlägg, här.

Marcus Ericssons tankar hittar du här.

Här är för övrigt Saubers nya nos:

Här är tidsschemat – med svenska tider:

Fredag
12:00 – 13:30 Träning 1
15:30 – 17:00 Träning 2

Lördag:
12:00 – 13:00 Träning 3
15:00 – 16:00 Kval
Söndag:
14:00 Race.

Lewis Hamilton kan vinna sin 41:a seger och då har han vunnit lika många lopp som idolen Ayrton Senna, mer om det på Sportbladet.se

•••
Manor byter förare till helgen, amerikanen Alexander Rossi får chansen. GP2-föraren ersätter Roberto Mehri. Rossi kommer att köra fem av de loppen som återstår av säsongen.
Rossi är den första amerikanen som kör F1 sedan Scott Speed gjorde det 2007, förra året körde han en träning för Marussia på Spa och dessförinnan var han testförare för Caterham. Rossi ligger just nu tvåa i Gp2 och under loppen i Sotji och Abu Dhabi kommer han därför att köra det mästerskapet eftersom det inte går att kombinera de två under samma tävlingshelg.
Du vet väl att USA har haft två världsmästare i F1?
Phil Hill 1961 och Mario Andretti 1978.
•••
När det gäller Jenson Buttons framtid säger han själv att han antingen stannar hos McLaren eller lägger av.
•••
Nico Rosberg hade enorma motorproblem på Monza, det betyder att han behöver använda en ny powerunit i helgen och det är den sista han har för säsongen – och sju lopp återstår. Om han kommer att behöva ta ett straff för att göra ytterligare ett byta får vi ett någorlunda svar på i morgon, då ska han nämligen texta den första motorn som gick sönder på Monza. Den första analysen från Brixworth är att motorn kan användas igen, men man är inte helt säker på vilken prestanda den har.

Red Bull bryter med Renault

av Anna Andersson

Red Bull och Toro Rosso lämnar Renault. Det franska företaget bekräftar att man inte levererar några motorer till F1 från och med 2016. VD:n Carlos Ghosn säger:
– Antingen ställer vi upp med ett eget team eller så lämnar vi F1.
Renault förhandlar med Lotus om en gemensam framtid, det är samma team som Renault vann VM-titeln med 2005 och 2006.
När det gäller Red Bull och Toro Rosso så letar de efter en ny motorleverantör och Mercedes har redan sagt nej, Ferrari har däremot lämnat en dörr på glänt.

•••
När det gäller luftföroreningarna så har de minskat något, de kommande 24 timmarna beräknas PSI-vördet som man möter med ligga mellan 97 och 117, från och med 100 kan det vara känsligt för känsliga människor, från och med 150 påverkas alla.
Det senaste meddelandet är:

Som jag skrev i går är detta värde ingenting någon kan påverka. Det brinner kraftigt på Sumatra, rökmolnet har dragit in över Singapore och väderförhållandena avgör om läget förändras. Blåser det från brandområdet blir det värre.
Här är en rätt bra bild:

Här är ännu en:

Så går vi över till lite siffror inför Singapores GP:
Längd: 5,073 m/ 61 varv ( motsols)
Distans till första kurvan: 200 m
Antal kurvor: 14 vänster, 9 höger. Det är den bana i kalendern som har flest kurvor.
Kurvor över 250 km/tim: 1 (T6)
Kurvor under 100 km/tim: 6 (T3, T8, T13, T14, T16, T18)
Däck: Supermjuka och mjuka.
Bromszoner: 15 ( 4 hårda och bromsslitaget är högt)
Maxfart utan DRS: 300 km/tim.
Lägsta fart: 75 km/tim
Genomsnittsfart: 166 km/timmen.
Vinnande strategi 2014: 3 depåstopp (vanligaste strategin 2 depåstopp)
Segrar från pole position: 5 ( Fernando Alonso vann från startplats 15 premiäråret 2008 efter den omtalade crashgaten där hans teamkollega medvetet krockade sin bil. )

2014 Kval – topp 8:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Sebastian Vettel, Red Bull
5. Fernando Alonso, Ferrari
6. Felipe Massa, Williams
7. Kimi Räikkönen, Ferrari
8. Valtteri Bottas, Williams

Race: Topp 8 2014:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Red Bull
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Fernando Alonso, Ferrari
5. Felipe Massa, Williams
6. Jean-Eric Vergne, Toro Rosso
7. Sergio Perez, Force India
8. Kimi Räikkönen, Ferrari
15. Marcus Ericsson, Caterham.

Senaste fem vinnarna:
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Sebastian Vettel, Red Bull
2011: Sebastian Vettel, Red Bull
2010: Fernando Alonso, Ferrari

Förare med flest segrar:

Sebastian Vettel (3)
Fernando Alonso (2)
Lewis Hamilton (2)

Ericsson: – Säsongens höjdpunkt

av Anna Andersson

Blir det ett F1-lopp i helgen? Tanken är att Singapores GP ska avgöras, men det finns en risk att det inte blir av.
Skogsbränder i Indonesien gör att det ligger ett smogmoln över staden luften är inte alls bra, mer om det läser du här.

Det vore synd om det inte gick att genomföra racet, det är trots allt en fantastisk upplevelse både på plats och framför TV:n eftersom det kärs under kvällstid. 1600 strålkastare lyser upp banan, det är fyra gånger så ljust som på en fotbollsarena. Det är spektakulärt.
Marcus Ericsson ser fram emot racet, som jag för övrigt tar ett större grepp om i morgon när det gäller fakta och statistik.
– Det är en fantastisk kuliss för fansen, det är alltid ett speciellt race och jag tycker verkligen om det. Jag kan knappt bärga mig, den stadsbanan är också en av mina personliga favoriter, säger han.
– Jag gillar verkligen att racet körs i strålkastarnas sken, det ger oss en underbar atmosfär och det är absolut en av säsongens höjdpunkter. Jag ser även fram emot den uppdatering som vi har när det gäller aerodynamiken, vårt mål är att ta ut max av de förändringar som vi har gjort.
•••

Lewis Hamilton har gett F1 ett nytt sound:

Han har även anlänt till Singapore:

•••

Ferrari rustar upp

av Anna Andersson

Ifjol var Ferrari inte alls i närheten av några segrar.
I år har bilen kunnat hota Mercedes och 2016 ska det bli ännu bättre. Med en revolutionärbil ska man vara i närheten av Mercedes redan vid säsongsstarten.
– Vi förväntar oss stora förvändringar, vi arbetar sedan länge på motorn och bilen för 2016, säger president Sergio Marchionne till Sky Sport F1
– Jag är rätt övertygad om att Ferrari kommer tillbaka och blir en riktigt bra konkurrent, att vi inte ska fortsätta att jaga.
Han anser att teamets problem till största del nu ligger bakom dem och ser fram emot nästa år. Det gör jag med. Det vore riktigt kul om det kunde finnas en, eller kanske två utmanare till Mercedes. F1, precis som all annan sport, mår inte bra av att det finns en gigant som sopar rent, gång på gång. Sport behöver spänning och känslor. Då är den som allra bäst.
•••
Enligt Mika Häkkinen så har finländarna inte förstått Valtteri Bottas potential, den tidigare mästaren menar att finländaren är underskattad på hemmaplan, men räknar själv med att han kommer att vara en förare som vinner race framöver.
•••
En förare har är i dag reservförare hos Ferrari, den andre är i alla fall ingen amerikan. Så kan vi sammanfatta Gene Haas tankar inför premiäråret 2016 då Haas ställer upp i F1.
Kevin Magnussen, dansken som körde för McLaren förra året och är reservförare för teamet nu är intresserad och utesluter inte ett stallbytte:
– Jag kan hjälpa alla team, säger han.
– Det är flera team som har visat intresse och det känns bra. Det visar att jag borde vara med på griden. Jag kan inte säga vilka som har frågat, men Haas verkar vara ett inressant projekt.
För Pastor Maldonado kan det också bli ett tufft år 2016. han har kontrakt med Lotus, men om Renault nu tar över stallet så är hans plats inte längre säker. Lotus måste betala tillbaka de 50 miljoner US-dollarna till PDVSA och sedan är det frågan om vad Renaults sponsorer säger, blir det en konflikt kan Pastor lämna F1.
Själv är han dock lugn.
– Vi har kontrakt över nästa säsong, om Renault kommer eller inte ska inte spela någon roll. Allt ska vara okej, säger han till Autosport.
•••
Manor-Marussia bekräftar att deras nya bil kommer först till nästa säsong, 2016.

•••
I helgen ser jag på motoGP. Det är dags för Valentino Rossis hemmarace på Misano och det brukar alltid vara något extra. I år slåss han och Jorge Lorenzo om VM-titeln.

Förarkarusellen 2016

av Anna Andersson

Lite mer än en vecka till race igen och precis som vanligt så diskuteras förarkarusellen under hösten. Vilka stannar+ Vilka lämnar? Hur många platser finns det kvar.
Jag gör en lite genomgång av de senaste snackisarna här och presenterar läget:

Stannar Jenson Button hos McLaren eller inte?
– Som läget är nu vill vi behålla den aktuella förarduon, men jag är den enda som fattar det beslutet, säger stallchefen Eric Boullier.
Jenson Button själv vill ha ett snabbt besked:
– Jag hoppas att vi får ett besked inom de närmsta veckorna, oavsett vilket beslut det blir.
När det gäller Pascal Wehrlein, killen som anses vara en minst lika stor talang som Sebastian Vettel så vill Mercees inte vänta längre. F1-teamet överväger om de kan sälja motorer till Manor-Marussia för att parkera Wehrlein där, så som Ferrari gjorde med Jules Bianchi som dog i somras. Fransmannen tillhörde Ferraris akademi och hade även ett förarkontrakt med Ferrari och han var tänkt som ersättare till Kimi Räikkönen. Han fick möjligheten att samla erfarenheter hos Manor (som då hette Marussia), men han avled av de skador han ådrog sig i samband med en krasch i Japan för mindre än ett år sedan.
När det gäller Haas kommer den ena bilen att köras av antingen Esteban Gutierre eller Jean-Eric Vergne.
– Den ena föraren är idag reservförare hos Ferrari och vi fortsätter att leta efter en erfaren förare, säger Gene Haas och påtalar att han kommer att lämna ett besked inom de närmsta veckorna.
Han påtalar att det inte är aktuellt med en debutant i någon av deras bilar.
När det gäller den andra förarplatsen så pratas det om Romain Grosjean, som kör för Lotus och Kevin Magnussen som körde för McLaren förra året och som i år är reservförare hos teamet.

Så är läget på förarmarknaden just nu:

Mercedes Lewis Hamilton Nico Rosberg
Red Bull Daniel Ricciardo
Williams Valtteri Bottas Felipe Massa
Ferrari Sebastian Vettel Kimi Räikkönen
McLaren Fernando Alonso
Force India Sergio Perez Nico Hülkenberg
Toro Rosso Max Verstappen
Lotus Romain Grosjean Pastor Maldonado
Manor
Sauber Marcus Ericsson Felipe Nasr
Haas

•••
När det gäller Red Bulls flirt med Mercedes, det tidigare mästarteamet vill ha en ny motorleverantör istället för Renault, är den vslutad. Mercedes är inte intresserade.
Det är däremot Ferrari och enligt Ferrari kan det bli en deal redan till nästa år.
•••

Rysslands GP var ett sömpiller frra året Tanken är att vi ska orka hålla oss vakna i år:

•••
Nelson Piquet Jr kör Race of Champions, han gör det tillsammans med Felipe Massa.

Ericsson riktigt bra – igen

av Anna Andersson

Marcus Ericsson tog poäng igen. Han tog poäng för tredje loppet i rad, inte undra på att teamchef Monisha Kaltenborn är nöjd
– Det var ett bra lopp av Marcus, säger hon.
– Resultatet ger hela teamet en skjuts inför kommande lopp och det är också viktigt infört den nya uppdateringen av bilen.
Svensken har utvecklats under året, han är i form och han lyckas minimera sina misstag. Han håller nu en bra nivå på sin körning och han plockar ut max av vad bilen klarar av. Nu kommer ny aerodynamik till tävlingen i Singapore. Det är en uppdatering av chassit för att öka downforce och Ericsson och Sauber är väldigt hoppfulla inför slitet av säsongen.
Det är väldigt viktigt att teamet fortsätter att ta poäng, varje placering i märkes-VM är värd många sköna miljoner och därför är det enormt viktigt att man håller så väl Marussia som McLaren bakom sig. Just nu skiljer det åtta poäng ner till McLaren och det är sju lopp kvar av säsongen.
•••
Mercedes vann, Lewis Hamilton gjorde allt rätt och det är inte så mycket att orda om. Han lär vinna VM i år igen. Det skiljer 53 poäng till Nico Rosberg nu och det är lite mer än två racevinster. Det lär han inte släppa och han visar med sina imponerande resultat i så väl kval som race att han har varit – och är årets bäste förare.
Däremot tycker jag att det är uselt av honom att ha kepsen på när man har en tyst minut för en omkommen kollega.
Men det är en annan historia.
Mer om det kan ni läsa här.
Här kan ni läsa mer om loppet och här om vad Marcus tycker om tänker.
Det blev inget straff för Mercedes, trots att teamets bilar ska ha haft för långt tryck i däcken, klart under det givna lägsta värdet. På något sätt är det lite typiskt F1, som vanligt är F1 en värld av gråzoner dr det gäller att utnyttja varje lucka som finns. Är det så att man har brutit mot reglerna så ska även Mercedes straffas, oavsett om man är mäktigast och leder VM.
Vad tycker du om den historien?

•••
Enligt McLaren saknades det 200 hästkrafter i deras motor under helgen på Monza.
– Vi blev omkörda överallt, säger Button.

Straff, straff och Monza

av Anna Andersson

Ferrari älskar Monza och Monza älskar Ferrari. Det är en underbar bana för F1 och det är Ferraris hemmabana och där lyckas det italienska stallet ofta klämma ur mer i de där bilarna än vad de gör annars. I dagens kval var det också så, Kimi Räikkönen var näst snabbast, bara slagen av årets kvalkung Lewis Hamilton, och Sebastian Vettel var trea i kvalet. Mer om kvalet läser du här:
Personligen tycker jag att det var otroligt roligt att de röda bilarna var snabba i kvalet och jag hoppas att Ferraris framgångar kan göra att vi får ett spännande lopp i morgon. Sebastian vettel satt redan efter kvalet och drömde om en seger, snacka om att det hade fått italienarna att avguda honom. Räkna med att båda han och Räikkönen kommer att göra allt som står i deras makt i morgon och med en liten Monza bonus kanske det kan räcka till en seger.
Vad tror du?
För Nico Rosberg var kvalet tungt, han fick problem med motorn under det tredje träningspasset och tvingades byta motor. Han har bytt tillbaka till den motor han använde på Spa och den hade inte alls samma kapacitet som den motor som Hamilton kör med ( som är en nyare version).

– Den är sex lopp gammal och Monza är verkligen en motorbana Detta är ett enormt hårt straff, säger Rosberg själv.
– Det blir ett tufft race för den motorn stannar kvar.

Han straffas inte av tävlingsledningen eftersom det är en motor som han redan har tävlat med.
•••
Marcus Ericsson tog sig till Q3, det är första gången på åtta lopp som han tagit sig vidare till den sista kvalomgången och i den interna kvalkampen har han nu utjämnat, efter 12 lopp står det sex lika mellan Ericsson och Felipe Nasr. Det som känns positivt är att Ericsson har varit snabbast de fem senaste kvalen och det är ingen tillfällighet. Det känns som en trend. Svensken straffades sedan för att han hade hindrat Hülkenberg under kvalet och flyttades ner tre positioner och går in i racet från plats 12.

•••
Historien om Red Bull och deras motorer går vidare, Daniel Ricciardo bytte två motorer på Monza, men en av de båda är redan trasig….
– Som det ser ut har vi redan förlorat en till, säger Christian Horner enligt motorsportmagazin.
Även Daniil Kvyat har bytt två motorer, det betyder att Ricciardo flyttas tillbaka 50 startplatser i morgon och Kvyat flyttas tillbaka 30. Det betyder att de båda bilarna starar långt, långt bak. Daniel Ricciardo körde inte ens klart kvalet, han visste att han måste starta sist oavsett om han tog pole position eller inte och då är det smartare att spara på materialet till racet.
Hos Toro Rosso bytte Max Verstappen en motor (+10 startplatser) och Carlos bytte två ( + 35 startplatser).
Det har varit mängder av bestraffningar vilket gör att Manor startar med sina två bilar på plats 12 och 14. Så långt uppe brukar de inte vara på startgriden….
Så ser det ut just nu:

1 44 L. Hamilton Mercedes
2 7 K. Räikkönen Ferrari
3 5 S. Vettel Ferrari
4 6 N. Rosberg Mercedes
5 19 F. Massa Williams
6 77 V. Bottas Williams
7 11 S. Perez Force India
8 8 R. Grosjean Lotus
9 27 N. Hülkenberg Force India
10 13 P. Maldonado Lotus
11 12 F. Nasr Sauber
12 28 W. Stevens Manor-Marussia
13 9 M. Ericsson Sauber +3
14 98 R. Merhi Manor-Marussia
15 22 J. Button McLaren Straffad för motorbyte
16 14 F. Alonso McLaren Straffad för motorbyte
17 55 C. Sainz Toro Rosso Straffad för motorbyte
18 33 M. Verstappen Toro Rosso Straffad för motorbyte
19 26 D. Kwjat Red Bull Straffad för motorbyte
20 3 D. Ricciardo Red Bull

•••
Nico Rosberg har redan gett upp, det hävdar Jac Villeneuve och enligt Niki Lauda är Lewis Hamilton oslagbar just nu.
Det kan du läsa mer om här:
•••

Ferrari har förlängt kontraktet med teknikchefen James Allison.
– Det kan jag bekräfta, säger teamchefen Maurizio Arrivabene.
– Han har ett längre kontrakt med oss.
•••
Enligt Bernie Ecclestone går Monza en dyster framtid till mötes. Banan har kontrakt även 2016, men sedan kan F1-eran vara över på den klassiska banan.
•••
Vill du ha fler nyheter i ditt flöde? När det gäller tips om F1-artiklar, snabba nyheter från andra motorserier och tips om videolänkar? Då ska du gilla Sportbladet Motor på Facebook.

Vrålåket som Vettel inte får

av Anna Andersson

Ibland är det tillåtet att skvallra lite också, Sebastian Vettel vill ha en LaFerrari som bara har gjorts i 499 exemplar. Den kostar mer än 25 miljoner och Vettel vill beställa en av sin arbetsgivare, problemet är bara att han bestämde sig för sent. Det blir ingen bil för Vettel.
Men skulle han vinna VM så fixar stallchefen Maurizio Arrivabene ett sådant monster åt honom i alla fall.
För övrigt har Lewis Hamilton och Felipe Massa redan säkrat sig sina exemplar….

•••
Pirelli hade lite problem efter lpet på Spa då Sebastian vettels däck exploderade. Här är däcktilvlerkarens tankar inför helgens lopp på Monza:
kommer hem till Monza nu i helgen. På den klassiska banan som kallas ”fartens tempel” snuddar man vid de högsta topphastigheterna under hela F1-säsongen eftersom bilarna körs med speciell aerodynamik för att skapa så lite luftmotstånd som möjligt. Pirellis P Zero medium/vit och P Zero mjuk/gul är de däck som valts ut för Italiens Grand Prix, gummiblandningar med allsidig karaktär som kan balansera de unika krav på både prestanda och hållbarhet som Monza ställer. Med höga sidokrafter – upp till 4,5G – och hårda påfrestningar när bilarna går över banmarkeringarna i de snabba kurvorna, utmanas däckstrukturen och gummiblandningarna under hela varvet.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Monza är alltid en av höjdpunkterna under säsongen, med mycket historia och skön atmosfär. Vi har med oss gummiblandningarna medium och mjuk, ett steg mjukare än förra året, något som skall passa banan och de höga hastigheterna som noteras här. Vi förväntar oss en lagom mängd slitage och greppförlust och som vanligt är arbetet under friträningarna mycket viktigt för teamen när de skall räkna ut de bästa strategierna. De två gummiblandningarna är rätt lika när det kommer till varvtider och detta ger många möjligheter.

Bilarna körs med låg downforce på Monza och det ger faktiskt större påfrestningar på däcken, speciellt under acceleration och inbromsningar eftersom aerodynamiken inte hjälper till att pressa bilen mot banan. Alltså krävs högre mekaniskt grepp. Banmarkeringarna, kerbsen, är också tuffa här och däcken måste kunna ge både grepp och hållbarhet. Vi har slutfört undersökningen av Sebastian Vettels däck från Spa och detaljerad information om detta kommer under helgen.”

De största utmaningarna för däcken
En snabb bana som Monza är förstås mer krävande än en långsam eftersom alla krafter ger hög värmeutveckling, speciellt i däckets skuldra. Varvet runt Monza ger väldiga sidokrafter i de långa snabba kurvorna, till exempel Parabolica, liksom längsgående påfrestningar vid acceleration och inbromsning.

Bilarnas setup med låg downforce gör att förarna måste vara rädda om sina bakdäck i första hand, för att undvika hjulspinn vid acceleration. Vinsten med den låga downforcen är höga topphastigheter, runt 360km/h.

Förra årets strategi och hur racet vanns
Lewis Hamilton använde en enstoppstrategi för racet över 53 varv. Förra året användes kombinationen hårda och mediumdäck, Hamilton startade på medium och bytte till hårda däck på 25:e varvet.

Väntad varvtidsskillnad mellan de två gummiblandningarna: 0,8 – 1,0 sekunder/varv.

•••

Red Bull bekräftar att man byter motorer hos sina förare inför loppet. Därmed flyttas så väl Daniel Ricciardo ochh Daniil Kvyat tillbaka i startuppställningen. Det gör även McLarens båda förare och Carlos Sainz, Toro Rosso. Totalt ska de flyttas tillbaka 65 placeringar om jag har räknat rätt, det är fördelat som följer:
Ricciardo (+ 25), Kvyat (15), Sainz (10), Button (5) och Alonso (10).

Vill du läsa mer om träningen gör du det här:

Resultat träning 2

1 Lewis Hamilton Mercedes 1m24.279s 27
2 Nico Rosberg Mercedes 0.021s 35
3 Sebastian Vettel Ferrari 0.759s 36
4 Sergio Perez Force India/Mercedes 0.999s 34
5 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1.046s 43
6 Kimi Räikkonen Ferrari 1.101s 39
7 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 1.218s 41
8 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 1.234s 41
9 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1.368s 34
10 Felipe Massa Williams/Mercedes 1.612s 31
11 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1.835s 30
12 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1.854s 32
13 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1.943s 27
14 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 2.175s 38
15 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 2.362s 50
16 Fernando Alonso McLaren/Honda 2.687s 31
17 Will Stevens Marussia/Ferrari 3.922s 29
18 Roberto Merhi Marussia/Ferrari 4.160s 27
19 Jenson Button McLaren/Honda 4.192s 3
20 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 4.444s 28
•••

Därför exploderade däcket

av Anna Andersson

Efter förra loppet på Spa var däckens framtid ett mycket hett ämne. Stefan Johansson föreslog i sitt inlägg här på bloggen att F1 bär återgå till ett däckskrig som det var tidigare och Sebastian Vettel skällde ut Pirelli för att hans däck exploderade.
Däckstillverkaren har undersökt däcket, det är inget fel på strukturen men man har hittat 63 små stickhål i gummit, under tidigare lopp och tester i år har det i snitt inte varit fler än 1,2. Dessa tros ha orsakats av de många olyckorna som var i de andra serierna som körde på banan under helgen. Det har legat små, små delar kvar på banan och de har gjort att det gått hål i däcket vilket i sin tur ledde till att däcket gick sönder.
– De undersökningar och analyser som gjort förklarar en del, men inte alls. Därför fortsätter vi att titta på det, säger Vettel i en första kommentar.
– Vi kan inte acceptera att däcket exploderar när man kör i en sådan hastighet.
Till helgens lopp har Pirelli ändrat sina riktlinjer till teamen när det bland annat gäller lufttrycket, vilket bland annat har gjort Lewis Hamilton irriterad.
– Det är en katastrof säger, VM-ledaren som är orolig för att fästet blir sämre.
Han har för övrigt en ny tatuering:

•••
Mercedes har uppdaterat motorn till helgen. Full gas på Monza, tanken är att man ska testa nyheterna inför 2016 på banan och Petronas kommer också med nytt bränsle till Italien. Nyheterna är dock enbart för Mercedes fabriksteam, Force India, Lotus och Williams får inte använde sig av dem nu, om de får göra det senare i år är oklart.
•••
Det finns en viss risk för regn under dagens tärningar på Monza och det kan också hända att det blir ett blött kval i morgon.
Däremot ser väderprognosen för söndag bättre ut, då ska det vara uppehåll.
I alla fall enligt de som säger sig veta.

Här kan du se en video från Ferrari om vad som är viktigt på Monza:

•••
Vill du läsa om förarsituationen i F1?
Håll utkik på motor.sportbladet.se. Där gå¨r du direkt till alla motornyheter.

Vill du läsa om fakta inför helgens race? Gör det här.

Sedan vet du väl att alla snabba nyheter kommer på vår FB-sida? Gilla Sportbladet Motor på Facebook och få nyheterna direkt i ditt flöde. Där finns även sådant som inte får plats i tidningen eller på webben.

•••

Här svarar Marcus Ericsson på fansens frågor inför Italiens GP:

•••
Det sägs ju att Renault har köpt Lotus och har ett fabriksteam till nästa år, det sägs också att det är en sådan kaos hos Lotus att Bernie Ecclestone betalar lönerna till de 400 medarbetarna i teamet.

Jag återkommer här eller på motor.sportbladet.se efter dagens träningar. I morgon är det som vanligt motor och F1 i papperstidningen också, varje lördag.

Inför Monza – och förarkarusellen 2016

av Anna Andersson

Nu närmar vi oss ett av mina favoritlopp, Italiens GP på Monza. Jag skrev om mina känslor för den banan och lite historia kring den till tidningen förra året. Den artikeln hittar du här.

Den ligger som Plus, men det brukar finnas erbjudanden du vill testa att få tillgång till allt materianl på aftonbladet.se.

Här nedan har du tidschemat i helgen:
Fredag:
Träning 1 kl 10.00
Träning 2 kl 14.00
Lördag:
Träning 3 kl 11.00
Kval kl 14.00
Race kl 14.00

Och nu följer en kort banstatistik, precis som inför varje race:

Lopp: 13 av 20.
Längd: 5,793 km.
Varv: 53.
Loppet totalt: 306,720km.
Varvrekord: 1.21,046 (Rubens Barrichello).
Kurvor: 7 höger, 4 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 2
Kurvor över 250 km/tim: 1
Maxfart utan DRS: 340 km/tim.
Antal växlingar per varv: 46
Vinnande strategi 2015: 1 depåtstopp ( den strategin valde också majoriteten av förarna=
VM-debut: 1950, Nino Farina, Alfa Romeo, vann.
Antal segrar från pole position: 22
Seger från lägsta startposition: Peter Gethin, BRM, 1971. Startplats 11.
Det var för övrigt ett mycket klassiskt lopp. Det siljde bara 0,6 sekudner mellan de fem första bilarna och det var åtta ledare i det loppet. Du kan färska upp minnet här:

Här ser du målgången från en annan vinkel:

Kontrakt till och med 2016.
Topp 8 i kvalet 2014:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Valtteri Bottas, Williams
4. Felipe Massa, Williams
5. Kevin Magnussen, McLaren
6. Jenson Button, McLaren
7. Fernando Alonso, Ferrari
8. Sebastian Vettel, Red Bull

Topp 8 i racet 2014:

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Felipe Massa, Williams
4. Valtteri Bottas, Williams
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Sebastian Vettel, Red Bull
7. Sergio Perez, Force India
8. Jenson Button, McLaren
19) Marcus Ericsson, Caterham.

Här är Lewis Hamiltons tankar inför loppet:

Segrare sedan 2010:
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Lewis Hamilton, McLaren
2011: Sebastian Vettel, Red Bull
2010: Fernando Alonso, Ferrari

Flest segrar på Monza:
Michael Schumacher (5)
Ronnie Peterson (3)
Sebastian Vettel (3)
Alain Prost (3)
Juan Manuel Fangio (3)
Rubens Barrichello (3)
Stirling Moss (3)
Nelson Piquet (3)
Fernando Alonso (2)
Damon Hill (2)

•••
De två DRS-rakorna befinner sig mellan kurva sju och åtta, samt start och målrakan, mellan Parabolica och Rettifilo (den första chikanen).

•••
Nico Hülkenberg har förlängt kontraktet med Force India och stannar i minst två säsonger till. Det nya avtalet gäller till och med 2017.
– Jag är väldigt glad över att jag vet hur framtiden ser ut. Jag känner teamet som om det vore min egen byxficka och trivs verkligen, säger Hülkenberg.
Jos Verstappen bekräftade i går också att hans son stannar hos Toro Rosso:
– Vi har ett längre kontrakt med Red Bull och vi är nöjda med det, säger Verstappen den äldre till Servus TV.
Williams har också förlängt med sin förarduo.
När det gäller förarmarknaden för 2016 ser det ut på detta sätt den 3 september:

Mercedes: Lewis Hamilton Nico Rosberg
Red Bull: Daniel Ricciardo
Williams: Valtteri Bottas Felipe Massa
Ferrari: Sebastian Vettel Kimi Räikkönen
McLaren: Fernando Alonso Jenson Button
Force India: Sergio Perez Nico Hülkenberg
Toro Rosso: Max Verstappen
Lotus: Romain Grosjean Pastor Maldonado
Manor:
Sauber: Marcus Ericsson Felipe Nasr
Haas:

När det gäller Lotus beror det väl lite på vad som händer med försälningen av teamet.

Sida 210 av 390