Efter Ungern

av Anna Andersson

Här är dagens tidningstext, har inte sett den på webben än:

Sebastian Vettel korsade mållinjen som en vinnare.
Men segern var inte bara hans.
– Tack Jules, ropade han.
– Du kommer alltid att finnas i våra hjärtan.

I oktober förra året skadades Marussiaföraren Jules BIanchi svårt sedan han förlorat kontrollen över sin bil och krockat med ett bärgningsfordon under Japans GP. Efter nio månader i koma somnade 25-åringen in och i tisdags begravdes han.
Då var de andra F1-förarna på plats för att säga adjö och i går hyllade de hans minne med en tyst minut inför loppet i Ungern och samtliga förare på prispallen tillägnade den döde vännen sina resultat.
– Det har varit en tufft, en tuff vecka, framförallt med tanke på vad som hände i tisdags. Sedan tänkte vi på Jules igen inför starten. Det var väldigt känslosamt och det var svårt att komma tillbaka till rätt rytm, säger Sebastian Vettel på presskonferensen efter loppet.
– Sedan hittar du dig själv i bilen, stänger visiret och det är så många saker som du måste tänka på och då finns det inte någon plats för andra saker. Jag antar att vi gör det vi älskar och det vi måste göra.
Den fyrfaldige världsmästaren tog säsongens andra seger när han vann det spännande och mycket händelserika loppet i Ungern. Han inledde med en fantastisk start från andra led och lyckats ta sig förbi de båda bilarna från Mercedes. Bakom honom var det sedan väldigt dramatiskt. Ferraris Kimi Räikkönen hade en pallplats när han tvingades bryta med motorproblem, VM-ledaren Lewis Hamilton halkade ner i fältet sedan han varit inblandad i en incident med Daniel Ricciardo där han skadade bilen och straffades av domarna och Nico Rosbergs vinstchanser försvann sedan han fått punktering sedan han haft kontakt med Ricciardos Red Bull i slutet av loppet.
Det slutade med att ingen Mercedesförare stod på pallen, det är har inte hänt sedan 2013.
– Tack Jules, ropade segraren Sebastian Vettel över radion när han körde i mål och tog sin 41:a GP-seger.
– Du kommer alltid att finnas i våra hjärtan och vi alla vet att du förr eller senare hade varit en del av denhär familjen.
Fransmannen Jules Bianchi tillhörde Ferraris förarakademi och körde F1 för Marussia förra året. Planen var att han skulle köra för Sauber (som köper motorer av Ferrari) 2015 för att sedan slussas vidare till det klassiska F1-stallet, men ödet ville annorlunda.
– Jag anser att den här dagen handlar om Jules och om hans familj, säger Sebastian Vettel.
– Det är större än allt annat.
F1 har nu sommarlov och fabrikerna stänger i två veckor. Nästa deltävling avgörs i Belgien den 23 augusti.

Sedan ett litet tillägg om hur den färsta halvan har varit:

Dominanten:
Mercedes har haft två förare på pallen i nio av tio F1-lopp, varit snabbast i samtliga kval och leder VM med båda förarna. Lewis Hamilton har 202 poäng, Nico Rosberg, 181.

Comebacken: I fjol var Ferrari omkörd och frånåkta, men med Sebastian Vettel har det klassiska teamet tagit två segrar och är nu tillbaka i toppen av VM-tabellen.

Missräkningen: McLaren-Honda satsar hårt med två världsmästare och båda två tog poäng i går, men 17 poäng på Fernando Alonso och Jenson Button på tio lopp är för lite. De ligger på plats 15 respektive 17 i VM-sammanställningen och näst sist i det så viktiga teammästerskapet, även om de närmar sig Sauber som har 22 poäng.

Svensken: Marcus Ericsson inledde säsongen med att ta sina första fyra VM-poäng i Australien, sedan har det blivit två till. I går var han tia sedan han kört kontrollerat och plockat sju placeringar under loppets gång. Ericsson har skrivit ett nytt kontrakt med Sauber och kan nu arbeta fokuserat resten av säsongen.

Ryktet: Lotus har varit sena med betalningarna i år, det ryktas om att stallet är på väg att säljas och nu erkänner Renaults motorsportchef att tillverkaren är intresserad av att köpa tillbaka teamet som man vann VM med 2005 och 2006.
– Vi tittar på olika möjligheter, vi har inget kontrakt för 2016 än. Om Lotus är en möjlighet? Varför inte, säger Cyril Abiteboul till motorsportmagazin.

Tonåringen: Max Verstappen körde in på plats fyra i Ungerns GP. Killen är 17 år och har inte ens körkort, men han han är elva i VM.

Superstjärnan: Lewis Hamilton visar upp sitt liv på sociala medier, där kan du följa honom i hans privatjet runt jorden, se bilder hans dyra bilar, hans tatueringar och hans hundar. Han kryddar det med privata hälsningar till teamkollegan Nico Rosberg och selfies med filmstjärnor och modeikoner.

•••
Enligt Helmut Marko, den frispråkige konsulten hos Red Bull, var pallplatserna i Ungern bara en dagsslända.
– Regnar det inte på Spa eller monza blir det lika tråkigt som tidigare, säger han.

•••
Här har du Pirellis sammanfattning av loppet:

Merci, Jules

av Anna Andersson

Jag hoppas att du såg Ungerns GP, det var ett riktigt spännande, dramatiskt och rörande F1-lopp. Som jag ser det var det årets bästa lopp, det innehöll lite av allt, dramatik, krascher, bestraffningar, omkörnignar och många, många känslor.
Nu, direkt efteråt, är jag rätt omtumlad, men ska ändå försöka samla mina intryck i en blogg som ni kan diskutera sedan.
Vi fick se ett händelserikt lopp där Ferrari och Sebastian Vettel satsade allt redan i starten. Tysken var snabbast och körde om både Mercedesbilarna i det första startledet och kollegan Kimi Räikkönen följde med av bara farten. Det var dubbelt rött i toppen av fältet redan på det första varvet och det såg ut som om det skulle kunna bli en dubbelseger, men när Kimi Räikkönen fick tekniska problem och säkerhetsbilen kom ut på banan efter det att Nico Hülkenberg kraschat så förändrades alla förutsättningar igen och sådant gillar i alla fall jag.
Lewis Hamilton tappade sina vinstchanser efter en duell med Daniel Ricciardo och även Nico Rosbergs seger chanser försvann efter en duell med Ricciardo.
Sebastian Vettel vann före Daniil Kvyat och Daniel Ricciardo – en prispall utan någon Mercedesförare och det har inte hänt i år.
När hände det senast?
Jag tror att det var Abu Dhabi 2013.
•••
Kimi Räikkönen fick problem med KERS på det 41:a varvet och tappade i effekten. Ferrari lyckades inte lösa problemet och finländaren hade fick sedan bryta loppet. Otroligt trist för Räikkönen som hade en riktigt bra möjlighet att ta flera viktiga poäng.
•••
Sebastian Vettel tillägnade Jules Bianchi segern och han gjorde det redan i teamradion, otroligt snyggt gjort. Alla förarna tillägnade sedan den omkomne föraren sina pallplatser. Det var Vettels 41:a seger, nu har han lika många som Ayrton Senna.
– Det är helt fantastiskt, jag har svårt att beskeiva det med ord, säger tysken.
•••
Två bilar från Red Bull på prispallen, Daniil Kvyat tog sin första pallplacering någonsin och Daniel Ricciardo följde upp med en tredjeplats trots att han var inblandad i tre incidenter.
–Det var ett helt galet race. Jag trodde att racet var över efter den första kurvan eftersom jag hade skador på bilen. Sedan så hade jag kontakt med Lewis efter omstarten och då trodde jag att det var över, men det gick. Därefter var jag och Nico i varandra och då trodde jag också att det var över. Jag gav verkligen allt på banan i dag, det hade Jules velat. Denna pallplatsen är för honom, sa Daniel Ricciardo.
Tonåringen Max Verstappen körde sedan in som fyra för Toro Rosso.
En bra dag för de röda tjurarna.
•••

•••
Lewis Hamilton fick sig en rejäl smäll i kampen med Red Bulls Daniel Ricciardo efter omstarten. Han skadade framvingen och tappade placeringar eftersom han var tvungen att hämta en ny nos i depån och eftersom han fick ett straff för den tuffa omkörningen så var hans vinstchanser borta.
Samtidigt så lyckades han dryga ut ledningen i mästerskapet eftersom Rosberg fick punktering. Det som såg ut att bli Rosbergs revansch slutade återigen med att Hamilton tog flest poäng.
– Jag finner inga ord. Det var verkligen en dålig insats från min sida, säger Hamilton
– Jag är inte alls nöjd. Det var verkligen en dålig dag på jobbet.
Även Nico Rosberg var besviken:
– Det är skit helt enkelt. Men ibland är idrotten bara så. Det är förbannat hårt, äckligt och synd, säger tysken.

•••
Nico Hülkenberg var med om en otäck smäll på det 42:a varvet, han tappade sin framvinge och körde rätt fram i en däckstapel i kurva ett. Tysken klarade sig utan skador, men av bilen återstod med bråte, det var den andra rejäla kraschen för Force India under helgen. Sergio Perez slog runt under det första träningspasset och teamet stod över det andra passet.
Två sådana smällar för teamet under en helg, där båda beror på att hållfastheten inte är hundra känns inte alls bra. Det är en rejäl säkerhetsrisk.

•••
Marcus Ericsson lyckades hålla fokus i det röriga racet och svensken som startade från plats 17 körde in på plats tio och tog VM-poäng igen. Han var nöjd efteråt och vill du läsa hans kommentarer gör du det i texten om racet.

•••
Fernando Alonso visade att han är en mycket kompetent förare när han körde upp McLaren-Honda till plats fem. även Jenson Button tog poäng för teamet.

Här är resultatet:

1 Sebastian Vettel Ferrari 69 1h46m09.985s
2 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 69 15.700s
3 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 69 23h13m50.s
4 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 69 23h13m50.s
5 Fernando Alonso McLaren/Honda 69 23h13m50.s
6 Lewis Hamilton Mercedes 69 23h13m50.s
7 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 69 23h13m50.s
8 Nico Rosberg Mercedes 69 23h13m50.s
9 Jenson Button McLaren/Honda 69 23h13m50.s
10 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 69 23h13m50.s
11 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 69 23h13m50.s
12 Felipe Massa Williams/Mercedes 69 23h13m50.s
13 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 69 23h13m50.s
14 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 69 23h13m50.s
15 Roberto Merhi Marussia/Ferrari 67 2 varv
16 Will Stevens Marussia/Ferrari 65 4 varv
-Förare som bröt:
Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 60
Kimi Räikkönen Ferrari 55
Sergio Perez Force India/Mercedes 53
Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 41

•••
Enligt Renaults motorsportchef Cyril Abiteboul är det ett alternativ att ta över Lotus F1-team och göra ett eget fabriksteam igen.
– Vi tittar på olika möjligheter, vi har inget kontrakt för 2016 än. Om Lotus är en möjlighet? Varför inte, säger han till motorsportmagazin.
•••

Här hittar du lördagens tidningstext om Ferraris återtåg. Av någon anledning publicerades motorsidan aldrig på webben, men den ligger här på bloggen:

•••

Om du inte har läst dagens tidning kan du läsa om vad männen på depåmuren gör. Under rubriken ”Så fjärrstyrs en mästare” berättar Mercedes om hur deras arbete under loppet ser ut. Du läser det här:

•••
Nu är det sommarlov inom F1. Fabrikerna stängs, teamen får inte använda sin jobbmejl och så vidare. Det innebär att det inte kommer at finnas allt för mycket att rapportera om de kommande veckorna. Därför blir det färre inlägg än brukligt. Inför omstarten i Belgien den 23 augusti är det full fart här igen och sedan kör vi vidare.
•••
Vill du ha fler motornyheter? Gilla Sportbladet Motor på Facebook. Då får du fler nyheter direkt i ditt flöde.

Uträknade för ett år sedan – nu är Ferrari i topp.

av Anna Andersson

Här är texten från lördagens motorsida, som av någon anlending inte blev publicerad på webben:

För ett år sedan var Ferrari uträknade, omkörda och frånåkta.
Men det var då. Nu jagar det klassiska stallet segrar igen.
– Vi vinner tre lopp till i år, säger den nye stallchefen Maurizio Arrivabene.

Förra året bytte Ferrari teamchef mitt under säsongen och Fernando Alonso bestämde sig för att lämna teamet. Inför årets säsong värvades Sebastian Vettel från Red Bull och Maurizio Arrivabene tog över som chef för stallet. Plötsligt förändrades inställningen och Ferrari är det enda team som har besegrat Mercedes i år.
– När jag kom till Ferrari hade teamet ingen kraft, säger Arrivabene till Sport Bild.
– Det var otroligt viktigt för mig att vi kunde arbeta med raka ryggar och höga huvuden igen.
Sebastian Vettel vann säsongens andra lopp och tredjeplatsen i Storbritannien senast visar att Ferrari är den enda riktiga utmanaren till Mercedes. Tysken ligger tre i VM-tabellen efter de båda förarna från Mercedes och målet är givet.
– Vi vill bli världsmästare igen, före 2020, säger Arrivabene och hyllar sitt nyförvärv Vettel:
– Han arbetar ofta sent, sent på nätterna. Han funderar över olika data och diskuterar med ingenjörerna. Han unnar sig inga raster vilket gör att vi inte heller gör det. Han har bidragit till att vi tror på oss själva igen.
Vettel däremot hyllar Ferrari som team:
– Det är fenomenalt, säger Sebastian Vettel när han möter media inför helgens deltävling.
– Jag tror inte att man kan önska sig en bättre start i ett nytt team än vad jag har fått.
Det finns nu ytterligare tio möjligheter att ta poäng den här säsongen och således också tio chanser att ta tre segrar till. Den första redan i Budapest i morgon, även om Ferrari inte har vunnit där sedan Michael Schumacher gjorde det 2004.
– Vi visste redan när vi inledde säsongen att det skulle finnas ett team som var otroligt svårt att besegra, säger Vettel.
– Men jag anser att Ferrari har tagit det största klivet framåt om man jämfört med våra konkurrenter. Projektet går framåt och det ser väldigt lovande ut. Tittar man på var Ferrari var 2014 så är det en väldigt stor skillnad.
Då var Ferrari omkörda och hade tagit en pallplats. I år har teamet haft en förare på prIspallen efter sju av nio lopp.

Otäck krasch inför Ungerns GP

av Anna Andersson

Fredagen inleddes med en svår krasch under den första träningen. Sergio Perez Force India förlorade kontrollen över bilen, kraschade in i staketet och slog runt innan han kraschade. Bilen var kaffeved efteråt, men Sergio Perez klarade sig utan skador.
– Det var en rejäl olycka, rätt olycklig, säger Sergio Perez efteråt.
– Det var väldigt smutsigt på banan och jag kom ut på konstgräset. Sedan slog jag i staketet på ett rätt dumt ställe och det gjorde att bilen slog runt. Jag är okej.
Här ser du den rätt bra:

Det var ett problem på bakdelen av bilen som orsakade olyckan och Perez kunde inte köra den andra träningen utan återkommer först i morgon. Det tar så lång tid att återställa bilen i körbart skick. Force India lät inte heller Nico Hülkenberg köra det andra passet, teamet vill säkerställa att det inte finns någon risk för ett liknande problem på hans bil.
Snabbast under den första träningen var Lewis Hamilton, snabbare än sin Mercedeskollega Nico Rosberg. Marcus Ericsson var 16:e man i sin Sauber. Lewis Hamilton var snabbast även på den andra träningen, 1.24,949. Efter honom följde de bpda bilarna från Red Bull ( 1.24.300, 1.24,451 för Ricciardo.) Ericsson var 16:e man med de två bilarna från Manor bakom sig.

•••
Det är en väldigt liten risk för regn i helgen, med andra ord lät loppet i Ungern bli ungefär lika varmt och tufft som det brukar.
•••
I går blev det klart att Marcus Ericsson förlänger kontraktet med Sauber. Mina tankar kring det kan du Iäsa om i dagens tidning, eller också kan du läsa det här, men då får du det utan någon snygg förpackning:

Marcus Ericsson har förlängt sitt kontrakt med Sauber i ett år till.
Det är helt rätt för hans framtid.

För ett år sedan satt Marcus Ericsson i en hopplös Caterham. Teamet hade sålts och bilen blev varvad om och om igen. Ändå lyckades han prestera när det gällde som mest och skrev kontrakt med Sauber.
Det schweiziska stallet, som blev utan poäng 2014, hade en bra bil när säsongen startade och både Marcus och hans teamkollega Felipe Nasr inledde säsongen med poäng. Båda förarna har sedan kört in på fler placeringar bland de tio främsta, där Nasr är den som ligger högre upp i sammandraget med sina 16 poäng jämfört med Marcus fem. Även om teamet inte har tagit några poäng på de tre senaste loppen eftersom bilen inte har uppdaterats jämfört med konkurrenterna, ligger man bra med i det så viktiga teammästerskapet. Placeringen där lägger grunden till de prispengar som Bernie Ecclestone delar ut efter säsongen och en bra placering ger mer pengar och mer pengar ger en större utvecklingspotential och möjligheter till ännu bättre placeringar nästa år.
Efter helgens lopp i Ungern är halva säsongen avklarad och för Ericsson är det bra att han redan har förlängt kontraktet. Han behöver inte pressa fram resultat för att överleva i F1 utan kan koncentrera sig på att fortsätta utvecklas. Det första han måste göra är att förbättra sina kvalvarv, oftast har kollegan varit bättre och kvalet är nyckeln till ett bra resultat. Den förare i teamet som kvalar bäst, startar först och prioriteras under depåstoppen. Han har därmed större möjligheter att spela med strategin och når därför oftast bäst resultatet.
Sauber är ett klassiskt privatteam, med stora erfarenheter av att ta hand om talanger som Felipe Massa och Kimi Räikkönen. Det är ett team där Marcus Ericsson har råd att göra misstag, så länge han fortsätter att utvecklas som förare. Det är ett stall som har många kunniga medarbetare, men något sämre ekonomi. Just nu ligger Sauber i den nedre halvan och slåss med team som Marussia, McLaren, Lotus och Toro Rosso om platserna bakom topp tio, men till tävlingen på Spa den 23 augusti uppdateras motorn och till loppet i Singapore en månad senare uppdateras chassit. Nu har teamet förlängt kontrakten med båda förarna för att få arbetsro och målet är att ta viktiga poäng under avslutningen av säsongen. Det ger bättre pengar vilket brukar resultera i en bättre bil, bättre resultat och i en förare som ser ännu bättre ut.
Med andra ord var det helt rätt att förlänga kontraktet med Sauber.

•••

I det senaste blogginlägget gick jag igenom banan. Hann du inte läsa det gör du det här. Här är Pirellis tankar inför loppet i helgen:
”Pirelli P Zero medium/vit och P Zero mjuk/gul är däckvalet för Ungerns Grand Prix som körs utanför Budapest på en bana som en gång beskrevs av en f.d. världsmästare som en ”gigantisk gokartbana”. Detta ger en bra bild av anläggningens karaktär, smal och knixig med kurvor som leder in i varandra. Den är mycket populär bland F1-fansen på grund av den omgivande naturen som gör det lätt att se stora delar av banan från en och samma plats.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Vi kommer från Silverstone som är en av årets snabbaste banor med idel högfartskurvor, till Hungaroring som är en av de långsammaste under året, med tekniska kurvor på rad. Racet är en stor utmaning för förare och bil samt förstås även för däcken som får jobba hårt under större delen av varvet. Förutom rakan förbi depån finns det egentligen ingen plats på banan där man kan vila. En av de stora utmaningarna är också vädret, det kan bli extremt hett i Budapest i juli, något som förstås påverkar däckens prestanda när den förändras på grund av värmeutvecklingen. För att nå bästa balansen mellan fart och hållbarhet har vi valt gummiblandningarna medium och mjuk, samma som förra året. Dessa däck är mjuka nog att ge mekaniskt grepp i kurvorna och samtidigt tillräckligt hårda för att klara hettan och den tuffa banan. Hungaroring är inte den lättaste banan att köra om på, så däckstrategierna kan verkligen bli utslagsgivande”.

Största utmaningarna för däcken

Det finns i princip bara en raksträcka på Hungaroring, vilket innebär att däcken inte får många tillfällen att svalna av. Därför kommer mediumdäcken – som fungerar som bäst i lägre arbetstemperatur – få jobba i ett högre temperaturområde om det blir hett. Vi har dock upplevt regn i Ungerns GP, exempelvis förra året.

Banan är inte bara tuff mot däcken, den är också fysiskt krävande för förarna och brukar jämföras med Singapores GP som anses vara det hårdaste racet under året. Detta på grund av de många kurvorna och värmen kombinerat med liten luftgenomströmning genom bilen.

Hungaroring är rätt välbalanserad när det gäller acceleration ut ur kurvor, bromszoner och sidokrafter. Alla de krafter som påverkar bilen är ungefär lika höga vilket innebär att en neutral setup behövs. Teamen tenderar att använda maximal downforce för att ge högsta aerodynamiska grepp.

Förra årets strategi och hur racet vanns

Daniel Ricciardo vann tävlingen över 70 varv i fjol i sin Red Bull efter tre depåstopp och en strategi som avgjorde racet. Regn vid starten innebar att förarna startade på intermediates och inte behövde använda de båda olika torrdäcksblandningarna. Efter en öppningsstint på intermediates körde Ricciardo resten av racet på det mjuka däcket. Strategierna påverkades också av två perioder med säkerhetsbil. Mercedes Lewis Hamilton gjorde ett fantastiskt race och utnyttjade sin däckstrategi till att köra in på tredje plats efter att ha startat från depån.

Förväntat tidsgap mellan de båda gummiblandningarna: 1,2 – 1,5 sekunder/varv.”

Så kör en mästare i Ungern

av Anna Andersson

Ungerns GP, det brukar kallas för ett av årets tuffaste lopp. Det är varmt, det är en klassisk bana och den är enormt tufft för förarna.
Vill du hänga med Sebastian Vettel på ett varv gör du det här:

Här har du all hårdfakta du behöver inför helgens race.
Fakta om Hungaroring:
Längd: 4381 km/ 70 varv.
Start: kval och race kl 14.00 lördag och söndag.
Avstånd till första kurvan: 610 m
Antal kurvor: 14 ( 7 höger och 7 vänster.
Kurvor över 250 km/tim: 0
Kurvor under 100 km/tim: 3 (T1, T6, T13)
Däck: Mjuka och medium.
Däckslitage: Medel
Bromsslitage: Lågt
Bromszoner: 11 ( 5 hårda)
Högsta fart utan DRS: 310 km/tim
Genomsnittlig fart: 190 km/tim.
Vinnande strategi 2014: 3 depåtopp.
Mest valda strategi 2014: 2 depåstopp.
Antal lopp med säkerhetsbil sedan 2003: 2 lopp.
Antal GP: 29, Nelson Piquet vann första loppet 1986.
Antal segrar från pole position: 13.
Seger från högsta startposition: 2006, Jenson Button, plats 14, 2006.
Topp 8 kvalet 2014
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Red Bull
3. Valtteri Bottas, Williams
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Fernando Alonso, Ferrari
6. Felipe Massa, Williams
7. Jenson Button, McLaren
8. Jean-Eric Vergne, Toro Rosso

Topp 8 racet 2014:
1. Daniel Ricciardo, Red Bull
2. Fernando Alonso, Ferrari
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Nico Rosberg, Mercedes
5. Felipe Massa, Williams
6. Kimi Räikkönen, Ferrari
7. Sebastian Vettel, Red Bull
8. Valtteri Bottas, Williams

Snabbaste varvet, kval:
1:18.773 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2010)
2014: 1:22.715 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:19.388 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2012: 1:20.953 (Lewis Hamilton, McLaren)
2011: 1:19.815 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2010: 1:18.773 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Förare med flest segrar:
Lewis Hamilton (4)
Michael Schumacher (4)
Ayrton Senna (3)
Jacques Villeneuve (2)
Mika Häkkinen (2)
Nelson Piquet (2)
Jenson Button (2)
Damon Hill (2)
Fernando Alonso (1)
Nigel Mansell (1)

Banan är svår, en ganska liten bana egentligen ganska smal med många gupp och kurvor, det är ofta extremt varmt där i slutet av juli. Vi måste verkligen ta hand om däcken för att kunna arbeta vidare i rätt riktning. Det är en stor utmaning, men vi får avvakta träningarna för att se hur konkurrenskraftiga vi är här, säger Marcus Ericsson.
– Så vitt jag vet kommer det dessutom många svenskar till loppet, minst ett dussin av mina vänner och det blir säkert härligt att se så många landsmän runt om banan och som förhoppningsvis kan deras stöd föra mig framåt.
•••
Dagens roligaste tweetkonversation:

Och Magnussens coola svar:

•••
I går begravdes Jules BIanchi. Mer om det läser du här.

Jules Bianchis begravning

av Anna Andersson

I dag, tisdag, begravs Jules Bianchi. Ett flertal av F1-förarna, däribland Marcus Eriksson, kommer att vara på plats i katedralen Saint-Réparate i Nice, Frankrike.
På söndag inför starten av Ungerns GP kommer det också att hållas en tyst minut för den avlidne fransmannen och FIA har meddelat att nummer 17, det nummer som Jules Bianchi hade, aldrig kommer att lämnas vidare till någon annan förare. Sedan 2014 får förarna välja nummer när de kör sin första säsong i F1, men nummer 17 är för alltid reserverat.
Efter den fruktansvärda tragedin i Japan förra hösten har FIA fortsatt att förbättra säkerheten, den virtuella säkerhetsbilen (som visar en maxhastighet på en display på ratten) är redan där och 2016 kommer en minikamera som byggs in i bilen (vid kanten av cockpit eller vid backspegeln) för att filma vilka rörelser som förarens huvud gör. Efter det ska man arbeta fram en lösning som ska skydda förarens huvud ännu bättre.
– Det största säkerhetsrisken för en F1-förare är absolut huvudet som är väldigt exponerat, säger David Coulthard som själv kört formel 1.
– Men varje förare som sätter sig i bilen vet vad han gör och att han riskerar sitt liv.
Bernie Ecclestone skrev i veckan på Facebook (!!!) att:
– Vi får inte tillåta att det någonsin händer igen.
Jag hoppas att han har rätt.

•••
Lotus har betalt de mest akuta skulderna och teamet kommer att överleva, i alla fall ett tag till.

•••
Både Michelin och Pirelli vill leverera däck till F1 2017.
•••
Daniel Ricciardo ska köra Race of Champions för första gången i år. Han har haft en tung F1-säsong, precis som Red Bull. Här är i alla fall hans egen presentation av sig själv:

Ricciardo har redan sagt att teamet har flyttat fokus till 2016 och varken han eller teamet räknar med några segrar i år.
Här ser du också Daniil Kvyats presentation av sig själv:

På söndag avgörs Ungerns GP i Budapest. Det är det sista loppet innan fabrikerna stängs i två veckor för sommarlov. Därefter startar säsongen om i Belgien den 23 augusti.

När döden kom tillbaka

av Anna Andersson

F1-sporten hade glömt bort döden. Den mörka skugga som tidigare var en självklar följeslagare var död.
I 21 långa år.
Nu är den tillbaka och den kommer alltid att finnas kvar.

1994 omkom Roland Razenberger och Ayrton Senna under tävlingshelgen på Imola. Sedan dess har F1 varit förskonad från dödsolyckor i samband med tävlingar. I en sport där döden tidigare satt med i cockpit varje tillfälle bilen var på banan har den varit frånvarande i 21 år. I 21 långa år har FIA (internationella bilsportförbundet) gjort bilar, banor och hjälmar allt säkrare och förarna förträngt hur farlig sporten är, men i går fick alla ett slag i magen.
Jules Bianchi somnade in efter nio månader i koma.
Hade hans död kunnat undvikas?
Troligen inte.
Sedan 1994 har FIA gjort en stor förbättring av säkerheten, cockpit är betydligt högre och stabilare, nackskyddet HANS skyddar förarens huvud vid krockar, krocktesterna blir allt hårdare och banorna byggs om för att bli allt säkrare.
Men det går aldrig att skydda en racerförare till 100 procent. Alla som sätter sig i en tävlingsbil är medvetna om riskerna, men kärleken till racingen är större än så.
Jules Bianchi levde för sporten. Han var talangen som stöttades av Ferrari, skulle skaffa sig erfarenheter hos Marussia, gå vidare till Sauber för att sedan köra intill Sebastian Vettel hos Ferrari 2016. Vägen var utstakad – men Jules Bianchi han knappt börja sin vandring mot toppen.
Vad var det som gjorde att han inte tog de dubbla gula flaggorna i oktober 2014 på allvar? Blev han, precis som många andra, invaggade i en falsk säkerhet efter två decennier utan dödsolyckor?
Dubbelt gult betyder att det befinner sig människor på banan och att föraren sänka hastigheten för att kunna stanna. Det regnade och var dålig sikt på Suzuka i Japan den här söndagen och enligt FIAs undersökning körde Jules Bianchi fortare än alla andra på den aktuella delen av banan, dessutom var inte hans däck i bästa skick. Han tappade kontrollen över bilen och slungades av banan, in i bakdelen på det bärgningsfordon som skulle flytta Adrian Sutils kvaddade Sauber. Kraften i samband med kraschen mättes upp till 92 g (92 gånger kroppsvikten) och hela den vänstra sidan av Bianchis Marussia slets bort. Fransmannen ådrog sig svåra skallskador, han föll in i koma och återfick aldrig medvetandet. I går dog han, 25 år gammal.
Olyckan var resultatet av ett antal olyckliga omständigheter. Efter den har FIA förbättrat säkerheten ytterligare. Numera använder man sig av en virtuell säkerhetsbil när det uppstår farliga situationer och en display på ratten visar den hastighet som föraren inte får överskrida. Arbetet med säkerheten är en ständigt pågående process och det finns hela tiden saker att förbättra – men det går aldrig att lämna några garantier.
Under 21 år hade döden släppt sitt grepp om F1, nu är den tillbaka och dess skugga kommer alltid att finnas kvar. Det går inte att skydda sig till 100 procent, vare sig det handlar om racing, ridsport eller ishockey.
Alla förare är medveten om riskerna, men kärleken till racingen är större än så.
•••
Max Chilton vann i Indy Car light i natt. Han tillägnade sin framlidne teamkollega Jules Bianchi segern.

– Det var perfekt. Denna segern är för Jules. Jag tillägnar honom segern för jag vet att han hade kört det perfekta loppet, precis som alltid, sa Max Chilton som var teamkollega till Jules Bianchi.
– Han var en förare som med största sannorlikt hade blivit världsmästare. under två år låg jag för det mesta steget efter honom. Ibland fick jag till det, men det gillade han inte och han hittade en annan väg att vara snabbare nästa gång. Under två år så iaktog jag honom och jag lärde mig väldigt mycket.

RIP

av Anna Andersson

Jules Bianchi är död. Han förlorade kampen efter nio månader i koma.
Det är tragiskt. Det är fruktansvärt och jag saknar ord.
Efter 21 år har nu en F1-förare dött efter det att han varit inblandad i en olycka under en tävlingshelg. En hel motorvärld sörjer och mer om det kan du läsa här.

•••

•••

En hel F1-värld sörjer. Vila i frid Jules Bianchi.
•••
33 F1-förare har omkommit under officiella tävlingshelger och tester:
• Onofre Marimon (Argentina) 1954 Nürburgring

• Bill Vukovich (USA) 1955 Indianapolis

• Eugenio Castellotti (Italien) 1957 tester Modena

• Luigi Musso (Italien) 1958 Reims

• Peter Collins (Storbritannien) 1958 Nürburgring

• Stuart Lewis-Evans (Storbritannien) 1958 Casablanca

• Chris Bristow (Storbritannien) 1960 Spa

• Alan Stacey (Storbritannien) 1960 Spa

• Giulio Cabianca (Italien) 1961 tester i Modena

• Wolfgang Graf Berghe v. Trips (Tyskland) 1961 Monza

• Carel Godin de Beaufort (Frankrike) 1964 Nürburgring

• John Taylor (Storbritannien) 1966 Nürburgring

• Lorenzo Bandini (Italien) 1967 Monaco

• Bob Anderson (Storbritannien) 1967 tester på Silverstone

• Jo Schlesser (Frankrike) 1968 Rouen

• Gerhard Mitter (Tyskland) 1969 Nürburgring

• Piers Courage (Storbritannien) 1970 Zandvoort

• Jochen Rindt (Österrike) 1970 Monza

• Jo Siffert (Schweiz) 1971, Race of Champions Brands Hatch

• Roger Williamson (Storbritannien) 1973 Zandvoort

• Francois Cevert (Frankrike) 1973 Watkins Glen

• Peter Revson (USA) 1974 tester på Kyalami

• Helmut Koinigg (Österrike) 1974 Watkins Glen

• Mark Donohue (USA) 1975 Zeltweg

• Tom Pryce (Storbritannien) 1977 Kyalami

• Ronnie Peterson (Sverige) 1978 Monza

• Patrick Depailler (Frankrike) 1980 tester på Hockenheimring

• Gilles Villeneuve (Kanada) 1982 Zolder

• Riccardo Paletti (Italien) 1982 Montreal

• Elio de Angelis (Italien) 1986 tester på Le Castellet

• Roland Ratzenberger (Österrike) 1994 Imola

• Ayrton Senna (Brasilien) 1994 Imola

• Jules Bianchi (Frankrike) 2014 Suzuka

Italiensk tidning: Bottas petar Räikkönen

av Anna Andersson

Nu borde vi ladda för Tysklands GP på Nürburgring. Det gör vi inte. Det blir inget lopp där i år på grund av ekonomin och nu meddelar arrangörerna från Sotji att även Rysslands GP har problem. En promotor har gått i konkurrs och efterträdaren har svårt att få ekonomin och gå ihop. Den finansiella krisen i Ryssland gör det väldigt svårt för arrangören och enligt den tyska tidningen FAZ så saknas det närmare 65 miljoner Euro för att tävlingen ska kunna genomföras i oktober.
Förra året var Rysslands GP en publiksuccé med 146 000 åskådare, däribland Vladimir Putin. I år har man sålt 20 000 biljetter till loppet i oktober och 2016 ska loppet avgöras i maj. Det betyder att det enligt planen ska genomföras två F1-lopp i Sotji på bara ett halvår, men det finns inga pengar.
•••
I Italien sägs det nu att Valtteri Bottas redan har skrivit på för Ferrari, men att stallet inte vill säga någonting eftersom Kimi Räikkönen har en option och den går ut först den 31 juli. Därför kommer Bottas att presenteras först i augusti.
När det gäller Williams sägs det att den kanadensiske miljardären Lawrence Stroll är beredd att investera 120 miljoner euro i teamet, förhoppningen är att hans son, F3-föraren Lance Stroll ska få ett kotnrakt med teamet från 2017.
•••
Den tidigare F1-föraren Jean Alesi åkte fast för fortkörning i Tyskland i går. Han trodde antagligen, som så många andra, att det alltid är fri fart på Autobahn. Det stämmer inte.
Han dundrade med 140 km/timmen där det var 80 km/timmen.
– Jag hade kört ett par timmar i min Mercedes och ville så snabbt som möjligt till Nürburgring där min son skulle testa en Formel Renault, han har redan vunnit lopp i Formel 4, säger Alesi till Blick.
– Polisen var väldigt snäll, vi pratade om racingen, men han ville ändå ha 1000 euro i böter. Dessutom måste jag lämna in körkortet och får inte köra bil i Tyskland på två månader.
•••
Carmen Jorda har än så länge bara kört i Lotus simulator, men är övertygad om att hon snart får testa för teamet.
•••
FIA har också ändrat reglerna för superlicensen, bland annat får förarna i DTM nu också poäng för att kunna samla till sig en superlicens, vinnaren av Formel E får en superlicens och en testförare som inte har chansne att köra F1 behåller sin superlicens i tre år.

•••
Trevlig helg! Som vanligt blir det motor i tidningen i morgon lördag, ni vet väl att vi kör en sida motor, allt från F1, till roaadracing, rallycross och enduro varje lördag, med undantag av de tre veckorna i augusti som F1-fabrikerna stänger och jag är ledig.

Ericsson: – Det gör livet svårt.

av Anna Andersson

Marcus Ericsson har haft några dagar ledigt, eller aktiv vila som det så fint heter. Nu har han pratat med motorsportmagazin och berättat att han inser att han måste bli bättre under kvalet. Han ligger under med 6-3 jämfört med sin teamkollega, även om han har ett års mer erfarenheter från F1.
– Det är rätt tydligt att jag måste förbättra mig i kvalet. Det är det som tynger mig mest, framförallt när man jämför det med min teamkollega, säger han.
Han säger att det största problemet är att när han kvalar in bakom Felipe Nasr är han inte teamet prioritet udner loppet.
– Det gör livet rätt svårt för en.
Han påpekar att en anledning till att han har haft det tungt är att Saubern inte riktigt har passat hans körstil.
– Ibland måste man hitta vägar att anpassa bilen mer till sin körstil så att man kan få ut mer av bilen, säger han.
Sauber inledde säsongen bra, men har halkat efter. Bilen väntar fortfarande på en rejäl uppdatering och den kommer efter sommaren. Ferrari uppdaterar motorn till Belgiens GP i slutet av augusti och nyheter till chassit kommer till Singapores GP en månad senare.
– Det är klart att det inte är jättekul att inte kunna konkurrera på samma sätt som vi gjorde under början av året, men vi måste alltid ta ut max ur bilen och vi hoppas att vi kan vara i bra form under den andra delen av säsongen, säger han.
När det gäller framtiden diskuterar Eje Elgh och Marcus Ericsson med Sauber om en förlängning av kontraktet.
•••
För övrigt uppdaterade Force India bilen till Storbritanniens GP, det var en B-version av den bilen som körde under inledningen av säsongen och det gav teamet åtta poäng.
– Det var två steg framåt, sa Nico Hülkenberg efteråt.
Teamet planerar nu att göra ytterligare tre uppdaterignar under säsongen. Till nästa helg i Ungern kommer en ny bakvinge som ska ge bakdelen av bilen ett bättre fäste på långsamma banor och till loppet på Spa den 23 augusti kommer nästa nyhet:
– Till dess har vi en ny framvinge, vi förändrar den främre delen av underredet och diffusorn, säger designern Andy Green till auto, motor und Sport.
Till tävlingen i Singapore den 20 september kommer sedan ännu en uppdatering, då handlar det om bromsarna.
•••
Adrian Newey, stjärndesignern från Red Bull som inte längre bara jobbar med F1-bilar, ger RB ett rätt uselt betyg. Han hävdar att det inte bara är motorns fel att bilen inte är tillräckligt bra utan att chassit också har problem.
– Ska jag vara rättvis är det så att bilen inte är lika bra som Mercedes eller Ferrari i år, säger han till F1i.com
– Jag ser inte hur vi ska kunna vinna något lopp i år, i alla fall inte utan en rejäl skopa bondtur.

Sida 212 av 390