Startsida / Inlägg

Otäck krasch inför Ungerns GP

av Anna Andersson

Fredagen inleddes med en svår krasch under den första träningen. Sergio Perez Force India förlorade kontrollen över bilen, kraschade in i staketet och slog runt innan han kraschade. Bilen var kaffeved efteråt, men Sergio Perez klarade sig utan skador.
– Det var en rejäl olycka, rätt olycklig, säger Sergio Perez efteråt.
– Det var väldigt smutsigt på banan och jag kom ut på konstgräset. Sedan slog jag i staketet på ett rätt dumt ställe och det gjorde att bilen slog runt. Jag är okej.
Här ser du den rätt bra:

Det var ett problem på bakdelen av bilen som orsakade olyckan och Perez kunde inte köra den andra träningen utan återkommer först i morgon. Det tar så lång tid att återställa bilen i körbart skick. Force India lät inte heller Nico Hülkenberg köra det andra passet, teamet vill säkerställa att det inte finns någon risk för ett liknande problem på hans bil.
Snabbast under den första träningen var Lewis Hamilton, snabbare än sin Mercedeskollega Nico Rosberg. Marcus Ericsson var 16:e man i sin Sauber. Lewis Hamilton var snabbast även på den andra träningen, 1.24,949. Efter honom följde de bpda bilarna från Red Bull ( 1.24.300, 1.24,451 för Ricciardo.) Ericsson var 16:e man med de två bilarna från Manor bakom sig.

•••
Det är en väldigt liten risk för regn i helgen, med andra ord lät loppet i Ungern bli ungefär lika varmt och tufft som det brukar.
•••
I går blev det klart att Marcus Ericsson förlänger kontraktet med Sauber. Mina tankar kring det kan du Iäsa om i dagens tidning, eller också kan du läsa det här, men då får du det utan någon snygg förpackning:

Marcus Ericsson har förlängt sitt kontrakt med Sauber i ett år till.
Det är helt rätt för hans framtid.

För ett år sedan satt Marcus Ericsson i en hopplös Caterham. Teamet hade sålts och bilen blev varvad om och om igen. Ändå lyckades han prestera när det gällde som mest och skrev kontrakt med Sauber.
Det schweiziska stallet, som blev utan poäng 2014, hade en bra bil när säsongen startade och både Marcus och hans teamkollega Felipe Nasr inledde säsongen med poäng. Båda förarna har sedan kört in på fler placeringar bland de tio främsta, där Nasr är den som ligger högre upp i sammandraget med sina 16 poäng jämfört med Marcus fem. Även om teamet inte har tagit några poäng på de tre senaste loppen eftersom bilen inte har uppdaterats jämfört med konkurrenterna, ligger man bra med i det så viktiga teammästerskapet. Placeringen där lägger grunden till de prispengar som Bernie Ecclestone delar ut efter säsongen och en bra placering ger mer pengar och mer pengar ger en större utvecklingspotential och möjligheter till ännu bättre placeringar nästa år.
Efter helgens lopp i Ungern är halva säsongen avklarad och för Ericsson är det bra att han redan har förlängt kontraktet. Han behöver inte pressa fram resultat för att överleva i F1 utan kan koncentrera sig på att fortsätta utvecklas. Det första han måste göra är att förbättra sina kvalvarv, oftast har kollegan varit bättre och kvalet är nyckeln till ett bra resultat. Den förare i teamet som kvalar bäst, startar först och prioriteras under depåstoppen. Han har därmed större möjligheter att spela med strategin och når därför oftast bäst resultatet.
Sauber är ett klassiskt privatteam, med stora erfarenheter av att ta hand om talanger som Felipe Massa och Kimi Räikkönen. Det är ett team där Marcus Ericsson har råd att göra misstag, så länge han fortsätter att utvecklas som förare. Det är ett stall som har många kunniga medarbetare, men något sämre ekonomi. Just nu ligger Sauber i den nedre halvan och slåss med team som Marussia, McLaren, Lotus och Toro Rosso om platserna bakom topp tio, men till tävlingen på Spa den 23 augusti uppdateras motorn och till loppet i Singapore en månad senare uppdateras chassit. Nu har teamet förlängt kontrakten med båda förarna för att få arbetsro och målet är att ta viktiga poäng under avslutningen av säsongen. Det ger bättre pengar vilket brukar resultera i en bättre bil, bättre resultat och i en förare som ser ännu bättre ut.
Med andra ord var det helt rätt att förlänga kontraktet med Sauber.

•••

I det senaste blogginlägget gick jag igenom banan. Hann du inte läsa det gör du det här. Här är Pirellis tankar inför loppet i helgen:
”Pirelli P Zero medium/vit och P Zero mjuk/gul är däckvalet för Ungerns Grand Prix som körs utanför Budapest på en bana som en gång beskrevs av en f.d. världsmästare som en ”gigantisk gokartbana”. Detta ger en bra bild av anläggningens karaktär, smal och knixig med kurvor som leder in i varandra. Den är mycket populär bland F1-fansen på grund av den omgivande naturen som gör det lätt att se stora delar av banan från en och samma plats.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Vi kommer från Silverstone som är en av årets snabbaste banor med idel högfartskurvor, till Hungaroring som är en av de långsammaste under året, med tekniska kurvor på rad. Racet är en stor utmaning för förare och bil samt förstås även för däcken som får jobba hårt under större delen av varvet. Förutom rakan förbi depån finns det egentligen ingen plats på banan där man kan vila. En av de stora utmaningarna är också vädret, det kan bli extremt hett i Budapest i juli, något som förstås påverkar däckens prestanda när den förändras på grund av värmeutvecklingen. För att nå bästa balansen mellan fart och hållbarhet har vi valt gummiblandningarna medium och mjuk, samma som förra året. Dessa däck är mjuka nog att ge mekaniskt grepp i kurvorna och samtidigt tillräckligt hårda för att klara hettan och den tuffa banan. Hungaroring är inte den lättaste banan att köra om på, så däckstrategierna kan verkligen bli utslagsgivande”.

Största utmaningarna för däcken

Det finns i princip bara en raksträcka på Hungaroring, vilket innebär att däcken inte får många tillfällen att svalna av. Därför kommer mediumdäcken – som fungerar som bäst i lägre arbetstemperatur – få jobba i ett högre temperaturområde om det blir hett. Vi har dock upplevt regn i Ungerns GP, exempelvis förra året.

Banan är inte bara tuff mot däcken, den är också fysiskt krävande för förarna och brukar jämföras med Singapores GP som anses vara det hårdaste racet under året. Detta på grund av de många kurvorna och värmen kombinerat med liten luftgenomströmning genom bilen.

Hungaroring är rätt välbalanserad när det gäller acceleration ut ur kurvor, bromszoner och sidokrafter. Alla de krafter som påverkar bilen är ungefär lika höga vilket innebär att en neutral setup behövs. Teamen tenderar att använda maximal downforce för att ge högsta aerodynamiska grepp.

Förra årets strategi och hur racet vanns

Daniel Ricciardo vann tävlingen över 70 varv i fjol i sin Red Bull efter tre depåstopp och en strategi som avgjorde racet. Regn vid starten innebar att förarna startade på intermediates och inte behövde använda de båda olika torrdäcksblandningarna. Efter en öppningsstint på intermediates körde Ricciardo resten av racet på det mjuka däcket. Strategierna påverkades också av två perioder med säkerhetsbil. Mercedes Lewis Hamilton gjorde ett fantastiskt race och utnyttjade sin däckstrategi till att köra in på tredje plats efter att ha startat från depån.

Förväntat tidsgap mellan de båda gummiblandningarna: 1,2 – 1,5 sekunder/varv.”

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB