Lill-Lövis: Sauber ska tacka Gud

av Anna Andersson

Nico Rosberg är frustrerad efter loppet i Kanada. Oavsett vad han gör, så kopierar Lewis Hamilton det.
Så här skriver han i Bild:

Det är förbannat att vi har likadana bilar. I Kanada räckte det till plats två och det är ju bra, men det är också irriterande. Det känns naturligtvis bättre att vinna.
Det är många som frågar mig varför jag helt enkelt inte bara trycker på gasen och attackerar Lewis – men det är lättare sagt än gjort.
Du kan bli galen av att du har din tuffaste konkurrent i teamet. Oavsett vad är han svår att slå och när han dessutom sitter i samma, snabba bil är det dubbelt så svårt att köra om honom.
”Ett exempel: Jag kan köra i DRS-zonen, menjag måstefalla tillbaka lite eftersom luften bakom hans bil är för varm och det är som gift för mina bromsar. Jag kunde inte attackera. Jag var tvungen att lämna positionen bakom honom för att få kall luft till mina bromsar och samtidigt sitter Lewis ingenjörer och han full kontroll på min data och exakt på vad jag gör i bilen. Det gör att de kan kopiera, svara och jag kan inte göra någonting. Jag är helt maktlös. Jag måste vara snabbast i kvalet, det var lite otur i Kanada där jag plötsligt fick problem med däcken, men nu är det tydligt att pole position är viktigare än någonsin”

•••

Återigen har Stefan Johansson lämnat ett ett eget bidrag till bloggen, jag vet att det är uppskattat och därför så gör han det så fort tiden tillåter. Den här gångern skriver han om F1-loppet i Kanada och om helgens fantastiska event i Frankrike – det är dags för Le Mans:

Nu är jag i Europa, det är dags för Le Mans igen. Det är en väldigt stor grej varje år, det ultimata testet för uthållighet och hastighet. Att klara hela den pressen, hålla igång en hel vecka inför racet, det kräver både tålamod en enorm uthållighet. Jag har kört loppet 17 gånger och egentligen är det rätt komiskt hur loppet är byggs upp under tävlingsveckan. Dom börjar med besiktning på måndagen redan sedann är det träning varje dag från och med onsdag, passet börjar vid 18.00 och den pågår till midnatt. Det betyder att du inte är på hotellet förrän klockan 03.00 efter du har gjort debrief med ingenjörer och teamet, och när du vaknar nästa morgon så går du och rullar tummarna till dess att klockan är 18.00 igen. Samma rutin varje dag, sedan helt plötsligt, när det är lördag och dags för race så är det uppvärmning klockan 08.00 vilket betyder att man måste kliva upp typ 5.00 och köra till banan för att vara säker på att du hinner med tanke på all trafik och så. När uppvärmningen sedan är klar så går man där och rullar tummarna igen för plötsligt är det ledigt till dess att starten går klockan 15.00. Det betyder i alla fall att när man väl har kört sina 24 timmar så har man varit vaken i typ 36 timmar. Helt galet.

En annan viktig orsak till att loppet är så speciellt är publiken, de som åker till LeMans åker på ett race om året och det är ett slags kult evenemang för dem. Det är många engelsmän, tyskar och en hel del danskar. Engelsmännen tar det riktigt på allvar, det är ett gäng där som har byggt upp en pub, en kopia av den lokala puben, mitt på ett fält. Sedan kör de där hela veckan. Det är helt underbart och det finns mängder av sådana historier att berätta. Där finns de riktiga fansen, orginalen och bara det är värt en resa.

Annars är Le Mans är svårt att beskriva. Det är en fantastisk tävling, den ultimata racertävlingen och det är en utmaning hela vägen, precis så som racingen skall vara.

Det kan vi däremot inte säga att F1-loppet i Kanada var. Det var ”Följa John” från start till mål igen och jag tycker att Fernando Alonsos kommentar var rätt intressant och väldigt pricksäker när han sa att han gav fan i teamets order om att sakta ner för att spara däck och bensin, istället ville han ägna sig åt racing. Det summerar upp hela grejen, när förarna är frustrerade över att det inte är racing längre – då är det något som gått fel.

Jag hade hoppats på mer denna gången eftersom det brukar kunna hända grejer på banan i Montreal, den är tuff mot materialet, det är flera rakor, det finns omkörningsmöjligheter och det är inte sällan som säkerhetsbilen kommer ut på banan. Men den här gången så hände det inte mycket. Det verkade nästan som om Lewis Hamilton och Nico Rosberg i täten var överens om att hålla ett gap på ungefär en sekund mellan sig. Eller så var det Lewis som hela tiden kunde kontrollera loppet och hålla Nico lite mer än den där sekunden bakom sig så att Nico aldrig fick använda DRS. I slutändan var det inget lopp som gick till historien i alla fall.

Däremot fanns det en positiv sak och det var Marcus Ericsson. Jag tycker att han gjorde ett bra jobb, han krigade bra mot de stora namnen och det var inte hans fel att han inte tog några poäng. Bilen går inte fortare än vad den gör. Han slog sin teamkollega och det är den enda riktiga mätstickan som han kan ha och den här helgen var Marcus snabbare i både kvalet och racet och det är den enda riktiga mätstickan han har. När det gäller Saubers närmsta framtid ska vi nog vara lite försiktiga i våra prognoser. Redan inför säsongen sa jag att de enklaste poängen tar man alltid i början av säsongen. De tre till fyra första tävlingarna går det att överraska om man har ett bra paket till att börja med, sedan blir det allt tuffare. Nu ska Sauber tacka Gud för de poängen de tog i början, så enkelt är det.

Sedan kliver pengarna in i handlingen, så är det inom all motorsport, men inom F1 är det extremt. Det är “Cubic Dollars” som gäller. Enkelt sagt är det så att ju mer pengar du har, ju fortare går det, om man inte klantar till det fullständigt genom att gå i helt fel riktning vilket vi har sett dom senaste två åren framför allt på motorsidan. Allt handlar om ett utvecklingskrig som så många i Formel 1 verkar älska, men som jag personligen inte förstår någonting av. De stora stallen spenderar miljoner, efter miljoner på småsaker som gör att det går fortare, men som inte hjälper racingen framåt. Så är det. Det gör bara att det är de teamen som har pengar som vinner. I år har det dock varit lite speciellt eftersom både Red Bull och McLaren är helt ute och cyklar, det gör att fyra bilar som normalt slåss om poängen ligger betydligt längre bak. Vad jag har förstått så har Sauber ett paket med uppdateringar som kommer under sommaren, men innan dom får det så kan varken Marcus eller Felipe köra snabbare än vad bilen går.

Med tanke på allt detta så vet du ungefär vart i resultatlistan du kommer eftersom du vet vad bilen kan prestera och tittar man på var Sauber är i dag så ligger man någonstans mellan plats 12 och 16. Det betyder att ska det bli poäng så måste det hända något radikalt, men det gjorde det inte i Kanada. Loppet bara rullade på utan några incidenter alls egentligen. Det blir så ibland och alla race kan ju inte bli spännande. Montreal är ett av dom Grand Prix’s brukar bjuda på lite överraskningar, men inte denna gången tyvärr.

Det var förra helgen det. Nu är jag i Frankrike för LeMans och den här helgen vet jag att jag kommer att bjudas på racing av allra yppersta världsklass, det kommer att bli en episk fight mellan Audi och Porsche denna gången som kommer bli mycket spännande att följa. Själv är jag där och jobbar som Sporting Director för Ferrari North America’s team, vi har 3 förare som aldrig har kört Le Mans innan, det kommer bli tufft!

Håll tummarna!

Stefan

Därför förlorade Rosberg

av Anna Andersson

Lewis Hamilton vann Kanadas GP. Han hade ledningen från start till mål i ett lopp som var rätt…jäsp….tråkigt. Inför Kanadas GP hade jag stora förhoppningar och trodde att det skulle kunna bli ett kul race.
Förutsättningarna fanns där, Ferrari hade en uppdaterad motor, det är en bana där det går att köra om och säkerhetsbilen brukar också komma ut på banan vilket kan öppna upp för spännande strategier och förändringar i resultatlistan.
Men det kändes som om det inte hände någonting.
Visst, Sebastian Vettel gjorde en snygg uppkörning från 18:e till femte plats, Williams Valtteri Bottas fick gå upp på pallen igen och Felipe Massa körde upp sig till plats sex efter ett uselt kval, men dramatiken uteblev.
Hamilton slog tillbaka, han hade pole position och Nico Rosberg hade aldrig någon chans. I och med att Hamilton startade först, gjorde den bästa starten och sedan inte gjorde något misstag så gick det helt enkelt inte att besegra honom. Han vann han och har återigen kommandot i mästerskapet och vi får väl se om Nico Rosberg kan slå tillbaka i Österrike under midsommarhelgen.
Rosberg behöver tända till i kvalet, se till att han får allt att stämma där och är snabbast över ett varv. Det var han bra på förra året och det behöver han lyckas med i år också. Annars avgör Hamilton VM allt för tidigt.

•••
Kimi Räikkönen snurrade i kurva tio. Där förlorade han sin pallplacering. Han körde däremot tävlingens snabbaste varv och det har han gjort 42 gånger. Det är bara Michael Schumacher som har kört det snabbaste varvet
Sebastian Vettel startade 15 platser efter Räikkönen, men körde up sig och var placeringen bakom i mål.
•••
Marcus Ericsson körde stabilt. Han var 14:e man i mål och han slog sin teamkollega som hade en mycket tung helg. han gjorde ett bra lopp, men materialet är inte tillräckligt bra. Det är den bistra sanningen. Enligt de senaste uppgifterna kommer en uppdatering av motorn först i Belgien, det är sista helgen i augusti. Hoppas bara att det inte blir en alt för lång sommar.
•••
En miserabel helg för McLaren-Honda. Nyheter till motorn, men materialet håller inte riktigt än och eftersom banan är fruktansvärt hård mot materialet så tvingades båda förarna bryta Kanadas GP.
Här har du resultatet:

1 Lewis Hamilton Mercedes 1h31m53.145s
2 Nico Rosberg Mercedes 2.285s
3 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 40.666s
4 Kimi Räikkonen Ferrari 45.625s
5 Sebastian Vettel Ferrari 49.903s
6 Felipe Massa Williams/Mercedes 56.381s
7 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 1m06.664s
8 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1 varv
9 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 1 varv
10 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 1 varv
11 Sergio Perez Force India/Mercedes 1 varv
12 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1 varv
13 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1 varv
14 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1 varv
15 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 1 varv
16 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 2 varv
17 Will Stevens Marussia/Ferrari 4 varv
– Roberto Merhi Marussia/Ferrari Bröt
– Jenson Button McLaren/Honda Bröt
– Fernando Alonso McLaren/Honda Bröt

VM-ställingen
1 Lewis Hamilton 151
2 Nico Rosberg 134
3 Sebastian Vettel 108
4 Kimi Räikkonen 72
5 Valtteri Bottas 57
6 Felipe Massa 47
7 Daniel Ricciardo 35
8 Daniil Kvyat 19
9 Romain Grosjean 17
10 Felipe Nasr 16
11 Sergio Perez 11
12 Nico Hülkenberg 10
13 Carlos Sainz 9
14 Max Verstappen 6
15 Pastor Maldonado 6
16 Marcus Ericsson 5
17 Jenson Button 4
18 Fernando Alonso 0
19 Roberto Merhi 0
20 Will Stevens 0
•••
Vill du läsa mer om loppet så gör du det här:
Och här kan du läsa en exklusiv intervju med Max Verstappen. Jag träffade honom för en pratstund och han berättade bland annat om sin relation till sin far, hur det är att vara 17 år och köra F1 och vad TV-spelen har betytt för hans karriär.

Vettel stoppad – av en detalj värd 100 spänn

av Anna Andersson

ewis Hamilton slog tillbaka. Han var överlägsen i kvalet till Kanadas GP och tog sin 44:e pole position.
Nico Rosberg var klart slagen och nu kommer de båda teamkompisarna att tampas in i första kurvan i morgon. Det kan mycket väl bli ett spännande lopp, Det går absolut att köra om på F1-banan i Kanada och den är dessutom tuff mot bromsarna, det är långa rakor och hårda inbromsningar och är det någonting som Mercedes har haft problem med så är det just bromsarna.
Kan det öppna upp så att vi får ett spännande race i morgon?
Vad tror du?
Vill du läsa mer om banan och se Kimi Räikkönen guida dig genom ett varv så gör du det här:
Här kan du läsa om hur Pirelli har tänkt när de har valt däck:
•••
Kimi Räikkönen slog sedan till med säsongens bästa kval, han startar från ruta tre i morgon och Ferrari som i år har jobbat med smarta lösningar när det gäller strategin kanske kan hitta på någonting i morgon också.
•••
Force India gjorde ett imponerande kval. Två bilar i Q3, det hade Lotus också. Det blir spännande att se om Pastor Maldonado, som brutit alla lopp utom ett i år, kan ta sig i mål på en poängplats.
•••
Marcus Ericsson gjorde ett helt okej kval. Han tog sig till Q2, slutade på plats 13 i kvalet och startar från plats 12 i morgon. Han var illa ute i Q1, men han redde ut det och kvalade sig vidare till Q2.
Det gjorde däremot varken Sebastian Vettel, Ferrari, eller Felipe Massa, Williams. Därmed försvann i alla fall en förare som förväntades vara med och slåss om placeringar i toppen, Ferrari har en uppdatering av motorn med sig till Montreal, men Vettel fick inte ut full effekt och var 16:e man i Q1. Det var första gången i år som Kimi Räikkönen kvalade ut sin Ferrarikollega Vettel. Enligt Ferraris stallchef Maurizio Arrivabene var det en trasig transistor som ställde till problem för Vettel och italienaren hävdar att den lilla detaljen var värd typ 100 kronor….
– Vi byter den och jag är övertygad om att Sebastian gör ett bra lopp, säger teamchefen om Vettel.

De bygger bilar för miljoner, så faller det på en liten grej värd 100 spänn.

För övrigt flyttas Vettel tillbaka fem platser i starten i morgon, anledningen är att han körde om Roberto Mehri när den röda flaggan var ute under den tredje träningen. Det är straff på Vettel, Verstappen och Button körde inte ens kvalet, exakt hur FIA tänker när det gäller startpositioner och straff i samband med depåstoppen får vi se när det officiella startlistan kommer i morgon, den brukar dyka upp kring middagstid.

Att Massa inte lyckades var däremot ingen enorm överraskning, han har på 12 försök i Montreal aldrig kvalat ut en teamkompis….Inte hans bästa bana med andra ord.
Vill du läsa texten om kvalet och se vad toppförarna och Marcus tycker? Då gör du det här.
•••
Jenson Button missade kvalet till Kanadas GP. Han hade problem med ERS under den tredje träningen och tvingades byta motor, numera tar ett sådant byte flera timmar och Buttons bil var inte klar till kvalet. Det betyder att Button startar längst bak i fältet i morgon, om han får tillstånd att starta av stewardsen.

Här har du resultatet:

1 Lewis Hamilton Mercedes 1m14.393s –
2 Nico Rosberg Mercedes 1m14.702s 0.309s
3 Kimi Räikkonen Ferrari 1m15.014s 0.621s
4 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m15.102s 0.709s
5 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 1m15.194s 0.801s
6 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 1m15.329s 0.936s
7 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1m15.614s 1.221s
8 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 1m16.079s 1.686s
9 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m16.114s 1.721s
10 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m16.338s 1.945s
11 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m16.042s –
12 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m16.262s –
13 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m16.276s –
14 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m16.620s –
15 Sebastian Vettel Ferrari 1m17.344s –
16 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m17.886s –
17 Roberto Merhi Marussia/Ferrari 1m19.133s –
18 Will Stevens Marussia/Ferrari 1m19.157s –
19 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 1m16.245s –
20 Jenson Button McLaren/Honda – –

•••
Max Verstappen, Toro Rosso, flyttas tillbaka 15 placeringar i starten, fem platser för incidenten i Monaco och tio platser ner för otillåtet motorbyte (hans femte). Nu startar han i sista led och måste stanna tio sekunder extra i samband med sitt depåstopp.
•••
Det var Lewis Hamilton själv som ville gå in i depå under Monacos GP, det ledde till att han tappade segern. Läs texten om radiomeddelandet som fick teamet att ändra sitt beslut och ta inom honom för ett däckbyte.
•••
Hade du hoppats på att få se Danica Patrick i F1?
Då blir du besviken.
Det amerikanska F1-teamet Haas vill inte arbeta med henne, anledningen är att hon inte har tillräckligt mycket erfarenheter.
– Det vore en för stor chansning och jag är inte säker på om hon har kommit så långt än, säger teamchef Günther Steiner till BBC och till Sky Sport säger han:
– Det vore en stor risk för henne och jag är inte säker på att hon vill ta den.

Snabb Hamilton kraschade i regnet

av Anna Andersson

Lewis Hamilton var snabbast under de båda träningarna inför Kanadas GP, men ta tiderna med en nypa salt. Himlens portar öppnade sig under den andra träningen och förarna kunde bara köra under den första tredjedelen av det passet. Mercedes båda förare trotsade dock regnet, publiken applåderade och Hamilton fick vattenplaning i kurva tio vilket gjorde att han körde in i en däckstapel. Arrangörerna tog fram den röda flaggan, bilen kunde bärgas och Hamilton klarade sig utan skador.
Hamiltons bästa tid var 1:15.988, men fler än 22 varv hann han inte med, Ferraris Sebastian Vettel var tvåa (+0,316) och kollegan Kimi Räikkönen (+0,322) trea.
Detta var med den gamla motorn, den nya plockar man fram först i morgon lördag.
Under det första passet körde Hamilton på 1.16,212, Rosberg var fyra tiondelar bakom.

Här är alla resultat från den andra träningen:

1 Lewis Hamilton Mercedes 1m15.988s – 22
2 Sebastian Vettel Ferrari 1m16.304s 0.316s 19
3 Kimi Räikkonen Ferrari 1m16.310s 0.322s 20
4 Nico Rosberg Mercedes 1m16.440s 0.452s 22
5 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 1m16.600s 0.612s 15
6 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m16.849s 0.861s 18
7 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 1m16.864s 0.876s 15
8 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m17.041s 1.053s 19
9 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 1m17.092s 1.104s 10
10 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m17.111s 1.123s 16
11 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1m17.120s 1.132s 15
12 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m17.261s 1.273s 17
13 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m17.318s 1.330s 23
14 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m17.367s 1.379s 20
15 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m17.627s 1.639s 21
16 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 1m17.657s 1.669s 23
17 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m17.751s 1.763s 21
18 Jenson Button McLaren/Honda 1m18.135s 2.147s 20
19 Roberto Merhi Marussia/Ferrari 1m19.531s 3.543s 15
20 Will Stevens Marussia/Ferrari 1m19.734s 3.746s 13

Marcus Ericsson var 18:e man på det första passet. / 1:19,165 min (32 varv) och 12:a på det andra / 1:17,261 min (17 varv):
– Under det första passet jobbade vi med inställningarna och de fungerade inte riktigt så som vi hade tänkt oss, varken med de supermjuka eller de mjuka däcken. Trots det kunde vi samla viktig data. Under det andra passet gick vi tillbaka till inställningar som vi har haft tidigare och som vi har mer data att jämföra mer. Då fungerade det bättre. Jag är nöjd med den första träningsdagen i Kanada och ser fram emot kvalet.

Enligt väderprognosen ska det vara uppehåll under resten av helgen. Träning 3 startar kl 16.00 och kvalet först kl 19.00.

•••
Sebastian Vettel var besviken över att det inte var några tjejer på griden i Monaco man hade bytt gridgirls mot gridboys.
Men i Montreal är tjejerna tillbaka.
– Jag är väldigt glad över det, säger han till UOL Esporte.
– Jag tyckte inte alls om det i Monaco, ta det inte personligt, men jag kan helt enkelt inte njuta av att se snygga killar.

••••
För övrigt var Lewis Hamilton i USA under uppehållet mellan tävlingarna i Monaco och Kanada. Där körde han bland annat Gumball 3000. Där fick han bensinstopp i Death Valley, just då var det runt 48 grader, skriver Bild och mästaren fick vänta på en bärgningsbil.
Därefter anlände han till Montreal i sitt privatflygplan och postade en bild på twitter:

Rosberg däremot var med sin gravida fru på sjukhuset för en undersökning.
Olika liv för grabbarna som slåss om VM-titeln.
– Hamilton kommer stärkt från Monacos GP, tror Mika Häkkinen och Jac Villeneuve är inne på samma spår och påpekar att Hamilton var starkast efter de att de båda kolliderat på Spa 2014.
– Då väckte Nico jätten som sov. Nu är det en liknande situation, säger kanadensaren.
– Nu vill Lewis förgöra honom.
•••
Det nya regelförslaget innehåller bland annat ett förslag om att tankningen ska komma tillbaka i F1, allt för att öka utrymmet för olika strategier, men teamcheferna är inte alls intresserade.
En majoritet av dem säger nej till det förslaget.
•••
Force Indias nya bil har klarat FIAs krocktest och det på det andra försöket. Bilen kommer att debutera till F1-testerna i Österrike, dagarna efter midsommar och tävlingen på Red Bull Ring.

Tungt Marcus – Sauber måste vänta på uppdatering

av Anna Andersson

Efter omstarten i Barcelona har Sauber haft problem och även om Marcus Ericsson hoppas på en förbättring i Kanada för att banan ska passa deras bil så får han och Sauber vänta på den där riktiga farten.
En uppdaterad version av motorn låter vänta på sig, även om Ferrari, som levererar motorer till Sauber redan har en uppdatering.
– Ferrari har en uppdatering av motorn, säger Felipe Nasr.
– Men den får inte vi. Kanske måste vi vänta till Belgiens GP. Vi har samma version av motorn som vi har använt oss av hela året och jag använder mig av samma powerunit som i Monaco. Planen är att vi ska ha den nya poweruniten på Spa.
Det är först sista helgen i augusti, med andra ord kan det bli en lång väntan för Sauber.
Enligt Nasr saknas traction och downforce.
– Vi får inte rätt energi till framdäcken och det gör att vi saknar downforce, det gjorde att det var enormt svårt i Monaco, här borde det vara något enklare.
Kanadas GP ja, här kommer lite banfakta och tiderna som gäller i helgen.

Fredag:
Träning 1 kl 16.00
Träning 2 kl 20.00
Lördag:
Träning 3 kl 16.00
Kval kl 19.00
Söndag: Race kl 20.00
Här är Kimi Räikkönens tankar inför loppet:

Lite mer kortfakta om banan:
Circuit Gilles Villeneuve

Varvlängd : 4361 m/70 varv
Antal kurvor: 6 vänster, 8 höger
Kurvor över 250 km/tim: 2 (T5, T12)
Under 100 km/tim: 3 (T2, T6, T10)
Däck: Supersoft/Soft
Bromszoner: 6 ( 1 hård)
Maxfart utan DRS: 315 km/tim
Vinnande strategi 2014: 2 depåstopp
Första segrare: 1978: Gilles Villeneuve, Ferrari
Antal segrar från pole position: 15.
Resultat 2014:
Kval:
2014
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Red Bull
4. Valtteri Bottas, Williams
5. Felipe Massa, Williams
6. Daniel Ricciardo, Red Bull
7. Fernando Alonso, Ferrari
8. Jean-Eric Vergne, Toro Rosso

Race:
1. Daniel Ricciardo, Red Bull
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Red Bull
4. Jenson Button, McLaren
5. Nico Hülkenberg, Force India
6. Fernando Alonso, Ferrari
7. Valtteri Bottas, Williams
8. Jean-Eric Vergne, Toro Rosso
Marcus Ericsson bröt på det åttonde varvet med ett tekniskt fel.

Förare med flest segrar:
Michael Schumacher (7)
Nelson Piquet (3)
Lewis Hamilton (3)
Ayrton Senna (2)
Alan Jones (2)
Jean Alesi (1)
Michele Alboreto (1)
Kimi Räikkönen (1)
Gerhard Berger (1)
Jacques Laffite (1)

•••
Hur blir då vädret i helgen?
Enligt prognosen kan det, precis som i Monaco, bli en blöt fredag och det är risk för rejäla regnskurar vilket kan störa morgondagens träningar.
Sedan ska vädret bli bättre och enligt prognosen ska det vara uppehåll under kval och race.
•••
Fabio Leimer, Schweiz, är reservförare hos Manor.
•••
Tack för att du tar dig tid och läser.

Välkomna till Kanadas GP

av Anna Andersson

F1-cirkusen har anlänt till Kanada och till den fantastiska banan Circuit de Gilles Villeneuve, en blandning av vanliga gator och racerbana. En bana med flera långa rakor, fina omkörningsmöjligheter och en bana som sliter oerhört på bromsarna.
Kan det möjligen ställa till ett problem för Mercedes och ge Ferrari som har uppdaterat motorn en extra god möjlighet att vinna sitt andra lopp för året?
Mer om det tänkte jag skriva i morgon.
Här kan du följa världsmästaren Lewis Hamilton under ett varv i simulatorn:

I dag får ni Pirellis tankar inför helgen:
Till Kanadas Grand Prix har Pirelli valt samma däckkombination som senast i Monaco – mjuk och supermjuk gummiblandning. Banan bjuder dock på större utmaningar för däcken, den är tuffare och ger mer slitage och greppförlust på grund av värmeutveckling i däcken. De krafter som påverkar däcken mest är de längsgående vid acceleration och inbromsningar, snarare än de sidokrafter som uppstår i kurvorna.

Banans karaktär innebär också att taktik kan användas för att tjäna placeringar, i förra årets race fick vi se en mängd olika däckstrategier. Även om påfrestningarna på däcken inte är speciellt höga eftersom beläggningen har relativt dåligt grepp, finns här också höga banmarkeringar som kräver en stabil däckkonstruktion. Banan är också känd för att vara tuff mot bromsarna. Ostadigt väder är dessutom en faktor att räkna med eftersom Albert Park delvis består av allmän väg med ojämnt grepp, något som ger ytterligare osäkerhet.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Kanadas GP brukar bli ett av säsongens bästa race, på en bana som inte liknar någon annan under säsongen. Därför kan vi räkna med överraskningar, här är också möjligt att vinna från en lägre startposition, speciellt om man använder en smart däckstrategi. Eller om det regnar. Eller om det kommer ut en säkerhetsbil. Allt detta är möjligt i Montreal… Vi har återigen valt mjuka och supermjuka däck, den supermjuka gummiblandningen har i år gjorts om för att än mer minska risken för graining och blåsbildning i slitbanan. Med de relativt låga temperaturer vi ofta ser här, borde just motståndskraften mot graining vara något som teamen uppskattar. Eftersom allt kan hända i Kanadas GP är bästa strategin att ha ett visst mått av flexibilitet och kunna reagera på förändrade omständigheter. Som vi såg i Monaco, kan insatsen vid strategispel vara väldigt hög.”

De största utmaningarna för däcken

Greppet i banan är generellt sett lågt, speciellt i början av helgen när banan är ”grön”, dvs innan gummi lagts ner i asfalten. Banan i Albert Park, som en gång byggdes upp för olympiaden 1976, används sällan under året. Det låga greppet brukar också finnas kvar till racet, en av anledningarna till att så många förare fått närkontakt med den ökända muren efter chikanen i början av start- och målrakan, kallad ”wall of champions”. Bara en av anledningarna till att säkerhetsbilen kan komma ut på banan.
Banmarkeringarna är en viktig faktor eftersom bilarna kör över dem i runt 130 km/h, en tuff test på däckens struktur. Pirellis tekniker i Milano har dock testat F1-däcken i farter upp till 450 km/h för att se hur mycket strukturen klarade utöver det vanliga och konstruktionen var fortfarande intakt.
Till skillnad mot Monaco körs bilarna med låg downforce i Kanadas GP för att ge maximal toppfart på över 300 km/h på rakorna. Banan har inga långa kurvor utan det handlar mest om accelerationer och inbromsningar. Påfrestningarna på bromsarna har ställt till det för team förr om åren, det gäller också för förarna att undvika hjulspinn som kan påskynda slitaget.

Förra årets strategier och hur racet vanns
Vi fick se en variation på en- och tvåtoppstrategier under fjolårets race, som utmärktes av två perioder med säkerhetsbil. Daniel Ricciardo i Red Bull vann med en tvåstoppare som han utnyttjade på bästa sätt genom att med fräschare däck ta ledningen med bara två varv kvar. Topp fyra gjorde samtliga två depåstopp, den högst placerade enstopparen var Force Indias Nico Hülkenberg på femte plats. Han startade på mjuka däck och körde en stint på hela 41 varv innan han bytte till den supermjuka gummiblandningen.

Väntad tidsskillnad mellan de två gummiblandningarna: 1 – 1,2 sekunder/varv.

•••
Marcus Ericsson är positiv inför helgen i Kanada, trots två tunga tävlingar i Barcelona och Monaco:
– Jag ser fram emot Kanadas GP, banan tycker jag väldigt mycket om, det är en kombination av stadsbana och racerbana och dessutom är det ett traditionellt lopp med mycket historia. Det är också en bana som borde passa vår bil, eftersom vi kommer upp i en hög hastighet i slutet av rakorna så kan det vara en fördel för oss att det är så många rakor. Vid sidan av motorns prestanda så kommer också stabiliteten på bromsarna och de snabba riktningsändringarna att vara avgörande. Det finns flera bra omkörningsmöjligheter på rakorna och jag tror att banan kommer att göra att vi kan prestera bättre i Montreal än vad vi har gjort i de senaste loppen.
•••
Bernie Ecclestone har inte träffat Michael Schuamcher efter dennes skidolycka.
– Nej, säger F1-gurun.
– Jag vill inte se honom så, jag vill minnas honom som den han var. Så vill jag se honom och om han kommer tillbaka vill jag ha Michael igen.
•••
Jag ber om ursäkt för min usla uppdatering den senaste tiden, jag har flyttat tillsammans med familjen och det har inte varit enkelt att hitta någonting i röran. Allra minst få till internet….
Men nu ska det vara fixat.
Äntligen.

Indy – det är världens bästa racing

av Anna Andersson

Jag är ledsen att bloggen har varit uruselt uppdaterade i veckan. Jag har flyttat. Just nu sitter jag på en verktygslåda och skriver detta med ungefär 200 flyttlådor omkring mig.
De är inte min favoritsysselsättning, men så länge maken fortsätter sitt idrottande liv är det bara att acceptera.

Något har jag i alla fall fixat åt er, en krönika från Stefan Johansson. Han gästbloggar här ibland och den här gången har han jämfört två kronjuveler – Monacos GP och Indy 500.

Här är hans tankar:

Jag såg också det loppet på TV. Men framförallt såg jag Indy 500, eftersom jag var där på plats. I mina ögon är det världens bästa tävling, rent racing mässigt. Det var som vanligt spännande från första till sista varvet och det är indy i ett nötskal. Det är alltid spännande. Det är äkta, ren racing.

Vi börjar ändå med F1 och Mercedes klantiga beslut. Precis som jag skrev inför Monacos GP så måste man ha en halv minut tidsbuffert med sig för att vara säker på seger, eftersom det nästa alltid händer oväntade saker där, har du mindre gap än 30 sekunder räcker det inte om man behöver göra ett depåstopp. Hamilton hade inte det, han gick i depå och förlorade en given seger. Det var ett otroligt klantigt misstag av Mercedes, men det känns lite typiskt F1. Alla sitter där och tittar på sina TV-skärmar, de tittar på data och temperaturer, men de glömmer bort loppet.
När det är tolv varv kvar i Monaco stannar man helt enkelt inte, så länge du har inte något mekaniskt fel på bilen som gör det omöjligt att fortsätta. I Monaco handlar allt om placeringen på banan. Det spelar ingen roll om du är fem sekunder långsammare än killen bakom, han kan inte komma förbi i alla fall, så länge den som leder inte gör något misstag. Det går inte helt enkelt.
Med tanke på allt det och på hur ofantligt många exempel från tidigare år man kan titta på så är Mercedes beslut är helt ofattbart.

Detta hade aldrig hänt om Ross Brawn hade varit kvar. Han hade otrolig koll på den här typen av situationer, när man måste lita på känsla och “gut feel” mer än all data och information om väder, däck slitage eller vad du nu kan vara. När Ferrari hade sin storhetstid med Michael Schumacher så gjorde McLaren en massa missar liknande den Mercedes gjorde i helgen när Mika Häkkinen jagade Schumacher. Ferrari med Ross Brawn vann flera lopp som egentligen var givna att gå till McLaren bara för att dom klantande till det eller att Ferrari eller enkelt var smartare i sin strategi. Han litade på magkänslan, på det han såg på banan, samt den information han fick från Schumacher på radion, och tillsammans var dom helt otroligt duktiga på att alltid få det rätt. Det är inte lätt att fatta ett sådant beslut på kanske tio sekunder eller ibland ännu mindre tid. Men när TV-skärmarna tar för stor plats är det risk att magkänslan sviker. Nu står Toto Wolff där och säger att datan aldrig ljuger, men i detta fallet är det fullständigt bullshit.
I det läget är det bara en sak som gäller och det är positionen på banan, end of story. När du leder Monacos GP får du inte gå in i depå när det är 12 varv kvar, punkt slut.
Jag tillbringade helgen i Indianapolis, Indy 500. Det är en otrolig show och den här gången var det också otroligt spännande. Jag är manager åt Scott Dixon och det såg mycket bra ut nästan hela racet för hans del. Han ledde de flesta varven och hade bra koll på situation, men tyvärr överhettade motorn det sista stinten när det verkligen gällde och han fick förlorade runt 40 hästar de sista 10 varven och kunde inte attackera på slutet. Han slutade fyra, Juan-Pablo Montoya som vann körde otroligt bra och gjorde några fantastiska omkörningar som sista varven. Han var nere på en av de sista platserna efter en kollision i början av loppet, men lyckades ändå komma tillbaka och vinna allt ihop efter en otroligt spännande fajt. Han är väldigt bra i de situationerna, han är djärvare än dom flesta och han är väldigt erfaren. Han vann Indy 500 redan år 2000 och sedan har han kört F1 också, men nu är han sedan ett par år tillbaka i USA, först i NASCAR och dom senaste två åren i Indycar.

Jag föredrar faktiskt Indy och ovalbanor före F1, det är i regel mycket mer öppet under loppet, fler bilar och team som är lika i prestanda vilket bättre möjligheter till omkörningar, och förarna kör om varandra i stort sett hela tiden. Jag var inne på det lite sist, att på F1-banorna är det svårare att köra om, det blir mer ”Följa John” av det hela. Det är svårt att komma tillräckligt nära framförvarande bil, tack vare att aerodynamiken på F1 bilarna är så otroligt beroende av fram vingen och när du kommer i “smutsig” luft från bilen framför förlorar man all luft under framvagnen och då går det inte att attackera. Barcelona var ett klassikt exempel av det där även med DRS systemet engagerat gick det inte att komma tillräckligt nära för att kunna åka om i slutet på rakan.
Vill du se riktig racing så är i min uppfattning Indycar den allra bästa racingserien i världen just nu. Loppen är sällan avgjorda innan det är fem-sex varv kvar, det är nästan alltid en strid mellan tre och fyra förare som slåss om segern och det är minst lika många som slåss om mästartiteln. Serien är fantastisk, tyvärr håller inte de som sköter marknadsföringen av serien lika hög klass.

Vi hörs
Stefan

•••
Ni är välkomna att diskutera hans krönika här på bloggen eller på Facebook motor. Har han rätt? Har du en annan åsikt?

•••
Radiotrafiken från Monacos gP visar att Lewis Hamilton själv ville byta däck under avslutnignen av Monacos GP.
– Säkerhetsbil på banan, säkerhetsbil. Vi stannar ute, ropar man till Hamilron.
– Är ni säkra att det är bäst att stanna ute? Däcken har tappat i temperatur och alla komemr att köra med super soft, svarar Hamilton:
– Okay. Copy, copy. Box, Box, svarar teamet.
Där tappade Hamilton den givna segern.

Trevlig helg!

Hamilton förtjänade segern

av Anna Andersson

29 gånger har föraren med pole position nu vunnit Monacos GP. Lewis Hamilton gjorde sitt jobb, tog starten från pole position och körde in sin andra seger i det klassiska loppet.
Det skrev jag på det 60.e varvet för att vara förberedd så att jag skulle hinna med allt efter loppet.
Men så kraschade Max Verstappen, säkerhetsbilen kom ut på banan och Lewis Hamilton gick in i depå.
Det var ett taktiskt misstag från de som bestämmer på Lewis Hamiltons sida av garaget. Det beslutet kastade om i resultatlistan och Hamilton kom ut som trea på banan, bakom Ferraris Sebastien Vettel och sin teamkollega Nico Rosberg. Den givna segern var plötsligt borta och Rosberg som inte var i närheten av ledningen i racet hade plötsligt initiativet och kunde ohotad köra hem sin tredje raka seger i Monaco. Snacka om att få en present.
Lewis Hamilton däremot är riktigt förbannad. Jag förstår honom.

Han hade allt i egna händer, sedan klantar teamet till det, räknar fel i en situation som egentligen inte alls är speciellt stressad och han förlorar inte bara segern utan två placeringar och viktiga poäng i kampen om VM-titeln.
Niki Lauda, Mercedes styrelseordförande, trefaldig världsmästare och expert hos RTL var riktigt irriterad efter loppet. Han pratade om att det var för många kockar hos Mercedes, så många strateger som diskuterar fram och tillbaka, men ingen som går in och tar rätt beslut.
Jag hade gärna velat vara en fluga på väggen när Mercedes nu har ett möte efter loppet. Hamilton lär vara riktigt irriterad, Rosberg lär backa, han fick segern till skänks och Lauda lär ryta.
Samtidigt så visar detta återigen att F1 är en lagsport alla är mänskliga och kan göra fel, på banan och i depån. Det gäller att alla detaljer fungerar, som det så fint heter – kedjan är inte starkare än den svagaste länken.

För F1 var ett bra resultat. Nico Rosberg tog in tio poäng i kampen om VM-titel och nu skiljer det tio poäng mellan VM-ledande Hamilton och tvåan Nico Rosberg inför Kanadas GP som avgörs om två veckor.
Här har du resultatet:

1 Nico Rosberg Mercedes 78 1h49m18.420s
2 Sebastian Vettel Ferrari 78 -8’01.379
3 Lewis Hamilton Mercedes 78 -7’59.812
4 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 78 -7’53.900
5 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 78 -7’52.257
6 Kimi Räikkonen Ferrari 78 -7’51.519
7 Sergio Perez Force India/Mercedes 78 -7’50.852
8 Jenson Button McLaren/Honda 78 -7’49.802
9 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 78 -7’42.245
10 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 78 -7’40.809
11 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 78 -7’39.633
12 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 78 -7’37.450
13 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 78 -7’34.706
14 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 78 -7’20.076
15 Felipe Massa Williams/Mercedes 77 1 varv
16 Roberto Merhi Marussia/Ferrari 76 2 varv
17 Will Stevens Marussia/Ferrari 76 2 varv
Förare som bröt:
– Max Verstappen Toro Rosso/Renault 62 Körde in i däckstapeln
– Fernando Alonso McLaren/Honda 41 Växellådan
– Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 5 Bromsarna

•••
Rosberg var juste efter loppet:
– Jag är medveten om att jag har haft tur, en väldig tur i dag. Lewis förtjänade den här segern. Han har varit bättre än vad jag har varit hela helgen.
Att vinna Monacos GP tre år i rad är imponerande. Oavsett om det skedde med lite tur eller inte.
•••
Hamilton var också mycket korrekt efteråt:
– Teamet har jobbat fantastiskt hela året och man vinner tillammans och förlorar tillsammans. Nästa år kommer jag tillbaka och vinner loppet.
•••
Carlos Sainz startade från depån med sin Toro Rosso. Han körde in på plats tio. Det är starkt. Lika starkt är det av Felipe Nasr att köra in på poängplats igen. Han var nia och återigen slog han, som debutant, teamkollegan Marcus Ericsson.
Sergio Perez körde in som sjua med Force India. Snyggt.
•••
I går sa Jenson Button att han såg fram emot säsongens första poäng. Han är erfaren och han hade rätt. Han slutade åtta och tog McLaren-Hondas första poäng för säsongen. Fernando Alonso däremot bröt loppet. Vi kan konstatera att problemen med tillförlitligheten fortsätter för det brittisk/japanska teamet – men det går framåt.
•••
Max Verstappen har kört en riktigt bra säsong, men när han började attackera Romain Grosjean Lotus, så kändes det som om det bara fanns två alternativ. En omkörning eller en krasch.
Det slutade i däckstapeln. Ett nybörjarmisstag som fick enorma konsekvenser i resultatlistan.
•••
Marcus Ericsson hade en dålig start position och därför hade han inte en ärlig chans att ta poäng. han slutade på plats 13, fyra placeringar bakom sin teamkollega.
– Plats 13 är en besvikelse, men jag startade från plats 17 och vi visste att det skulle bli ett svårt lopp, säger han.
– Vi måste analysera datan för att få en bättre förståelse för vad som händer. Vi ska lära oss av detta och göra ett bättre jobb nästa gång. Balansen i bilen kändes bra och under en del av loppet så var pacen rätt bra.
Tungt för Marcus som återigen fick stryk av sin teamkollega. Felipe Nasr tog poäng, han körde upp sig från plats 14 till plats nio. Det gjorde att Sauber nu är femma i VM och Nasr har tagit 16 poäng i år. Marcus har tagit fem.
•••
Pastor Maldonado bröt Monacos GP. Därmed har han brutit fem lopp i år.

•••
Bernie Ecclestone gillar inte de tyska F1-förarna. Först får Nico Rosberg en skopa kritik.
– Ur ett rent affärsmässigt perspektiv måste jag säga, ursäkta Nico, men du är inte bra för mina affärer.
Sedan får Sebastian Vettel också en smäll:
– Sebastian gör inte heller mycket för F1. Folk på gatan känner knappt igen honom.
•••
Pirelli vill gärna fortsätta som däckleverantör i F1, från 2017 till 2019, men inte till varje pris.
Även Michelin har visat intresse för F1, men Pirelli är inte intresserade av något däckkrig, så vi får väl se var det hela slutar.
•••
Fortsätt gärna att diskutera loppet här. För mig är det nu tidningsjobb som gäller ett par timmar framöver.

Hamilton: – Inte ens halva jobbet är gjort.

av Anna Andersson

Lewis Hamilton drömmer om att få göra en perfekt tävlingshelg i Monaco om att vinna det klassiska loppet för andra gången.
Han inledde med att ta pole position – och ett bättre utgångsläge är det svårt att skaffa sig. 28 gånger har segraren i Monacos GP startat loppet från pole position, nio av de tio senaste åren har killen som haft pole också tagit segern i racet.
Det blir en spännande start i morgon, det är bara 210 meter till den första kurvan och i Monaco straffas alla misstag stenhårt. En liten miss och bilen sitter i muren.
– Inte ens halva jobbet är gjort nu, sa Hamilton på presskonferensen efter kvalet.
– Det är mycket jobb kvar att göra, både fysiskt och psykiskt. Ingenting kunde stoppa mig i dag. Nu tänker jag på alla gånger som ha har försökt här, men som jag har misslyckats. Jag tänker på alla små missar jag har gjort genom åren, senaste gången jag hade pole position här var 2006 och då körde jag GP2. Bilens performance är fantastisk, nu hoppas jag bara på ett bra resultat i racet också.

Det finns inget utrymme för småmissar och förarna måste vara koncentrerade i två timmar, i 78 varv och vart och ett av dem är lite längre än tre km. Frågan är vem som klarar den där pressen bäst? Hamilton, Rosberg eller Sebastian Vettel?
Den sistnämnde sa en intressant grej på presskonferensen:
– Det var många som hade problem med däcken i dag, även om vi körde med supersoft. Det var kallare än vad det brukar och det var svårt att få däcken i rätt temperatur eftersom solen valde att stanna kvar bakom molnen.
I morgon ska det bli varmare och soligare, i alla fall enligt väderprognosen.
Vilken betydelse tror du att det har för racet?
Vill du läsa mer om kvalet och se vad Hamilton, Rosberg och Vettel tyckte? Läs texten här:
•••
Fem av de tio bilarna i Q3 kör med motorer från Renault. Det märks att det inte är en bana där motorn är avgörande.
Red Bulls Daniel Ricciardo startar från plats fyra och kritiserade Daniil Kvyat från plats fem, det är deras bästa kvalresultat i år.
•••
Det blir spännande att se vad McLaren-Honda kan göra i racet, Jenson Button missade Q3 på grund av en gulflagg på banan. Fernando Alonso satte ingen tid i Q2, ett tekniskt problem med bilen.
– Vi gör framsteg och jag tycke att vi borde kunna ta poäng, säger han när han mötte media efter kvalet.
•••
Nej, Marcus Ericsson hoppades på ett bra kval i Monaco, men nej. Det var ett bedrövligt kval. Inte nog med att han fick stryk av Felipe Nasr igen (1-5 står det), men ingen av bilarna gick inte vidare från Q1. Inte heller Williams Valtteri Bottas gick vidare, inte Manor Marussia heller.
– Det var inget strålande kval, vi hade inte farten och vi hade problem att få bilen att fungera på den banan, säger MArcus Ericsson till Viasat Motor.
– På mitt bästa försök fastnade jag tyvärr bakom Fernando Alonso och tappade tre tiondelar, det gjorde kanske en placering eller två. Vi hade ändå inte farten för Q2, det är tråkigt att det inte riktigt fungerar.
Han tyckte ändå att bilen kändes bättre på kvalet än på träningen.
– Bilen har inte det greppet vi önskar och det kommer att bli tufft i morgon, säger han och påpekar att varken Barcelona eller Monaco passar deras bil.
– Vi behöver mer downforce, nästa lopp avgörs i Montreal och det är en bana med mer toppfart och det borde passa oss bättre. Samtidigt måste vi jobba hårt för att det inte ska fortsätta på det här sättet.
Här har du resultatet:
1) Lewis Hamilton Mercedes 1m15.098
2) Nico Rosberg Mercedes 1m15.440s 0.342s
3) Sebastian Vettel Ferrari 1m15.849s 0.751s
4) Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m16.041s 0.943s
5) Daniil Kvyat Red Bull/Renault 1m16.182s 1.084s
6) Kimi Räikkonen Ferrari 1m16.427s 1.329s
7) Sergio Perez Force India/Mercedes 1m16.808s 1.710s
8) Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m16.931s 1.833s
9) Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 1m16.946s 1.848s
10) Max Verstappen Toro Rosso/Renault 1m16.957s 1.859s
11) Jenson Button McLaren/Honda 1m17.093s –
12) Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1m17.193s –
13) Felipe Massa Williams/Mercedes 1m17.278s –
14) Fernando Alonso McLaren/Honda 1m26.632s –
15) Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m18.101s –
16) Romain Grosjean Lotus/Mercedes 1m17.007s –
17) Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m18.434s –
18) Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m18.513s –
19) Will Stevens Marussia/Ferrari 1m20.655s –
20) Roberto Merhi Marussia/Ferrari 1m20.904s –
* Romain Grosjean flyttas tillbaka fem platser i starten. Därför flyttas Marcus Ericsson fram en placering.

•••
Det är fortsatt osäkert om Italiens GP kommer att avgöras på Monza framöver eller inte. Förhandlingarna har strandat
•••
Enligt Michael Schumachers manager Sabine Kehme så gör världsmästaren framsteg i sin rehabilitering. Vad det innebär säger hon däremot inte.
– Vi är glada att återigen kunna meddela att han gör framsteg i sin rehabilitering, men jag säger det med tanke på hans svåra skada, säger hon till SID.
Michael Schumacher skadade sig illa när han föll i skidbacken i slutet av 2013 och han behandlas numera hemma. Däremot finns det ingen information om hur svårt skadad han är.
•••
Race kl 14.00 i morgon.

Monaco: Hamilton i topp på jakt efter perfekt helg

av Anna Andersson

Efter att ta satt sin namnteckning på ett nytt treårskontrakt med Mercedes är Lewis Hamilton nu sugen på att verkligen lyckas i Monaco.

Han är besviken över att Nico Rosberg lyckades vinna i Barcelona och han vill ta tillbaka taktpinnen.
– Monaco är den plats som alla förare vill vinna på. Jag har gjort det en gång och det vill jag göra igen, skriver han i sin kolumn hos BBC.
– Jag tror aldrig att jag har haft en perfekt helg i Monaco, jag var i en av barriärerna när jag vann 2008 också, men då hade jag tur och kunde köra vidare.
I år ska allt gå rätt till:
– Under åtta år i F1 har jag aldrig lyckats sätta Sainte Devote, Tabac och Rascasse tillräckligt bra. I år koncentrerar jag mig på det, det stör mig. Men om jag lyckas få till en perfekt helg? Jag har ingen aning, men jag ska göra allt för att lyckas.
Han var i alla fall riktigt kvick på den första träningen:

1) L. Hamilton, Mercedes , 1:18.750 –49
2 ) M. Verstappen, Toro Rosso, 1:18.899, 0:00.149, 42
3) D. Ricciardo, Red Bull, 1:19.086, 0:00.336 , 27
4) S. Vettel, Ferrari, 1:19.134 , 0:00.384 , 31
5 ) C. Sainz, Toro Rosso , 1:19.245 , 0:00.495 , 40
6) P. Maldonado , Lotus , 1:19.454 , 0:00.704 , 35
7 ) D. Kwjat , Red Bull , 1:19.520 , 0:00.770 , 33
8 ) K. Räikkönen , Ferrari , 1:19.679 , 0:00.929 , 31
9 ) N. Rosberg , Mercedes , 1:19.762 , 0:01.012 , 47
10 ) F. Massa , Williams , 1:19.766 , 0:01.016 , 32
11 ) F. Alonso , McLaren , 1:19.791 , 0:01.041 , 28
12 ) J. Button , McLaren , 1:20.202 , 0:01.452 , 15
13 ) R. Grosjean , Lotus , 1:20.274 , 0:01.524 , 34
14 ) S. Perez , Force India , 1:20.619 , 0:01.869 , 35
15 ) N. Hülkenberg , Force India , 1:20.784 , 0:02.034 , 34
16 ) F. Nasr , Sauber , 1:20.857 , 0:02.107 , 24
17 ) V. Bottas , Williams , 1:20.917 , 0:02.167 , 36
18 ) M. Ericsson , Sauber , 1:21.219 , 0:02.469 , 25
19 ) W. Stevens , Manor-Marussia , 1:23.234 , 0:04.484 , 28
20 ) R. Merhi , Manor-Marussia , 1:23.404 , 0:04.654 , 31

Ericsson har stora förhoppningar inför helgen, men bilen började brinna i garaget och han körde ingenting under det andra passet.

Det regnade under passet och därför blev det inte så mycket kört, Rosberg körde mest och han körde 15 varv. Under förmiddagen körde Hamilton 49.

Här är resultaten pass 2:

1 Lewis Hamilton Mercedes 1m17.192s – 12
2 Nico Rosberg Mercedes 1m17.932s 0.740s 15
3 Sebastian Vettel Ferrari 1m18.295s 1.103s 14
4 Kimi Räikkonen Ferrari 1m18.543s 1.351s 15
5 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 1m18.548s 1.356s 16
6 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m18.659s 1.467s 14
7 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 1m18.782s 1.590s 12
8 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m18.906s 1.714s 18
9 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1m19.151s 1.959s 13
10 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 1m19.266s 2.074s 13
11 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m19.300s 2.108s 13
12 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m19.560s 2.368s 15
13 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m19.566s 2.374s 14
14 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 1m19.577s 2.385s 13
15 Jenson Button McLaren/Honda 1m19.606s 2.414s 14
16 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m19.639s 2.447s 13
17 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m20.263s 3.071s 10
18 Roberto Merhi Marussia/Ferrari 1m22.017s 4.825s 9
19 Will Stevens Marussia/Ferrari 1m22.943s 5.751s 13

•••
Bäst av alla har Ayrton Senna kört i Monaco. Hans kvalvarv 1988 var helt galet. Han var 1,427 sekunder före sin dåvarande teamkollega hos McLaren, Alain Prost. Senna beskrev det senare som sitt livs upplevelse, som om han körde i trans.
•••
1996 var en riktig kraschfestival. I Monaco, där man inte kan köra om vann Oliver Panis i en Ligier från startplats 14.
•••
Ferrari är för övrigt positiva inför helgen. Teamet tror att de supermjuka däcken gynnar dem. Kan de utmana Mercedes?
Ferrari har inte vunnit i Monaco på 14 år.
•••
Daniel Ricciardos leende har inte visats lika många gånger i år som förra året. Nu erkänner han också att deras bil inte är ”stark någonstans”.
– RB11 har många problem, vi jobbar hårt för att hitta vad det är så att vi kan lösa dem, säger han.
– Vi visste redan innan Spaniens GP att det inte bara handlar om motorn. VI är långsammare än toppteamen på rakorna, men de är snabbare än vad vi är i kurvorna också.
•••
Lotus har bytt Romain Grosjeans växellåda, därför flyttas han tillbaka fem platser i starten till Monacos GP.

Sida 214 av 390