Rosberg bjuder in Vettel till Mercedes

av Anna Andersson

Enligt holländska medier har Giedo van der Garde gått med på att bryta kontraktet med Sauber för 140 miljoner kronor och att det var Bernie Ecclestone som tappade tålamodet och löste saken. De borde betyda att Marcus Ericsson har säkrat sin säsong.
Men ännu har vi ingen officiell bekräftelse på detta.
Så vänta och se, behandla uppgifterna därefter.
När det gäller Ecclestone så ska han också ha blivit så irriterad på att Manor tog sig till Australien utan att ha material att tävla med så att han kräver att de ska betala räkningen för frakten.
– Vi skulle aldrig ha låtit Manor göra det som de har gjort. Det är vårt fel. Vi borde ha sett det komma, säger Ecclestone till Reuters.
– De tänkte inte ens köra i Australien, absolut inte. De hade inte ens kunnat köra om någon hade riktat ett maskingevär mot deras huvuden. Det var helt omöjligt. De hade inte ens planerat det. Nu får vi vänta och se och de får betala för att ta sig ur detta och för att åka härifrån.
•••
Nico Rosberg bjöd in Sebastian Vettel att kolla in läget hos Mercedes efter loppet i Australien. Nu kommer en officiell inbjudan:

Synd bara att Vettel inte har twitter;-)
Rosberg skriver:
Kära Sebastian, här är en officiell inbjudan till dig att vara med på vår debrief på fredag kl 16.00 i Sepang. Glöm inte bort ditt antecklingsblock;-)
Han twittrade också:
”Jag har snackat med Toto och Paddy om inbjudan till Seb och de tar den med ro.”
I sin kolumn i Bild Zeitung skriver Rosberg ( jag översätter till svenska).

Det blev snack om Sebastian Vettel på presskonferensen. Redan innan vi gick ut på prispallen frågade jag honom hur nära det var med Massa egentligen och hur han lyckades hålla undan. Sedan menade Sebastian att jag inte var ärlig när jag sa att jag skulle bli glad om Ferrari kunde komma närmare oss på banan. Därför bjöd jag in honom till oss så att han kanske kan lära sig någonting nytt. För mig handlar det om den stor abilden här, om att ett starkt Ferrari är bra formel 1. Jag har snackat med vår teamchef Toto Wolff om det och ja, Sebastian får komma förbi.

•••
Enligt Fernando Alonsos flickvän Lara Alvarez är han redo att köra i Malaysia. Men McLaren avvaktar läkarunder sökningen.
•••
Kritiken mot Renault fortsätter. Först var Red Bulls chefer irriterade. Nu är även Jos Verstappen, pappa till det så kallade underbarnet Max Verstappen som kör för Toro Rosso, irriterad. Verstappen jr bröt också med motorproblem och Toro Rosso använder motorer från Renault.
– Jag var riktigt förbannad, citeras han av motorsporttotal.
– Detta var motsatsen till en saga.
Han är enormt kritisk mot Renault och säger till De Telegraaf:
– Där fungerar saker inte om de ska. Renault måste jobba ännu hårdare och prestera. Det är frustrerande för Max, det är bra att han är i F1 och kan samla nya erfarenheter, men med en annan motorleverantör så hade han verkligen kunnat lysa.
•••
Ha en bra tisdag

Red Bulls hot

av Anna Andersson

Australiens GP kan vi lägga till handlingarna med fyra fina svenska poäng. En bra inledning av Marcus Ericsson och när jag pratade med Stefan Lill-Lövis Johansson i går så sa han att det är nu som Marcus ska attackera. Det läser du här.
Han pratade också om den nya tidens F1 och han är rätt kritisk till att kostnaderna rusar och tycker att bilarna är för lika varandra.
– Om du hade målat alla vita så hade inte ens jag som äter, sover och lever F1 kunnat skilja dem åt, säger han.
Han tycker nya motorerna kostar för mycket i förhållande till vad de levererar:
– Det heter att det är hybrid och batteri. Men de byter batteri efter varje träningspass så hur miljömedvetet är det egentligen?, säger han.
– Vi vill se racing på banan och eftersom FIA ständigt ändrar reglerna så blir det svårt för de mindre teamen at hänga med. När man låter reglerna vara kvar i fyra, fem år så kan kanske ett mindre stall vinna ibland. Så var det förr när Jordan plötsligt vann, annars blir det de stora ekonomiskt starka stallens om dominerar, säger han.
– Tittar man på den stora bilden så ser man hur sjuk det är när statisterna, de som bara är med för att göra show av det, måste betala flera hundra miljoner dollar. Det är helt sjukt.
Vill du läsa min krönika efter loppet gör du det här.
•••
Han har kört F1 en gång i tiden. Sägs vara en av seriens sämsta förare någonsin – men han är en jäkel på att twittra:

•••
Red Bull verkar ha tröttnat på att bli omkörda av Mercedes. Daniil Kvyat kom inte ens till start i går och Daniel Ricciardo slutade sexa, han var varvad av Hamilton som vann. Nu hävdar Christian Horner att Mercedes har hundra hästkrafter mer i sin motor och kräver att FIA ska hjälpa till och utjämna skillnaderna i motorerna. Samtidigt kritiserar Helmut Marko Renault hårt och hotar till och med att lämna F1:
– Vi är missnöjda med hur F1 styrs och därför har vi funderat på att lämna serien om nu inte in och uttäkterna går ihop, säger han enligt auto, motor och sport.
Red Bull var teamet som dominerade med fyra VM-titlar 2009 till 2013.
Sedan kom regeländringen och numera är det Red Null…
Det är tydligt att teamet inte är nöjt med tanke på att man gick från att regera världen till att se Mercedes göra det och nu kämpar man med alla medel för att ta sig tillbaka.
•••
Fernando Alonso tränar inför Malaysias GP, men McLaren vill inte bekräfta att han kör än:
– Jag har sagt det hundra gånger bara den här helgen, det är läkarnas beslut, påtalar teamchef Eric Boullier.
– Jag vet inte när testerna ska genomföras, om det är i Paris eller i Schweiz, men när de är klara med det så tar läkarna sitt beslut.
Här är i alla fall ett bevis på att Alonso tränar och att reaktionen fungerar:

•••
Susie Wolff är testförare hos Williams hon fick inte köra Australiens GP, trots att Valtteri Bottas var skadad och inte kunde köra. Hon fick inte köra eftersom hon inte hade kört kvalet, utan kval får ingen förare köra racet. Men inte heller framöver vill teamet ge henne platsen som reservförare, även om hos har den superlicens som krävs.
– Vi har ingen reservförare, vi jobbar med det, säger Pat Symonds till Sky Sports F1.
– Susie är inte vår reservförare, hon är vår testförare.
Men en man som känner henne väl vet att hon gärna skulle köra om Bottas inte kan:
– Så som jag känner Susie så kommer hon att trycka på så att hon får köra, säger hennes make, Toto Wolff, som också är en av cheferna hos Mercedes och äger en del av Williams F1-team.
•••
En snabb statistisk koll visar att tio av de senaste 14 åren har segraren i det första loppet också vunnit VM. Fjolåret är ett undantag, då vann Rosberg premiären eftersom Hamilton bröt med ett tekniskt problem.
Med andra ord borde Hamilton ta sin tredje VM-titel i år, men jag hoppas att det blir kamp om den.
•••
Fick ett mejl från Pirelli om däcken i Melbourne. Klipper in delar av det här:

Pirellis motorsportchef Paul Hembery: ”Som väntat blev Australiens GP ett tufft race för teamen, men däcken levererade det de skulle. De svala temperaturerna och en tidig period med säkerhetsbil gjorde att den snabbare tvåstoppstrategin förvandlades till enstoppare för de flesta förare. Liksom vi fick se topprestationer från de etablerade förarna i täten gjorde årets rookies riktigt bra körningar som visar att de på kort tid lärt sig årets däck och hur man hanterar strategivalen.”

Snabbaste varvtider per gummiblandning

Medium: HAM 1:30.945, ROS 1:31.092, VET 1:31.457
Mjuk: RAI 1:31.426, ERI 1:31.560, HAM 1:31.940

Längsta stint per gummiblandning

Medium: Sergio Perez (38 varv)
Mjuk: Jenson Button (27 varv)
•••
Såg någon kommentar, här eller på facebook, om att det var 1-0 till Sverige i kampen mot Finland. Jag skulle snarare kalla det 1-1.
Nico Rosberg var tvåa, han har finskt blod i sina ådror och Sebastian Vettel trea, han har precis köpt en sommarstuga i Finland.
•••
Här har du artikeln om alla svenska F1-förare. Den är pluslåst, jag vet, men med tanke på vilken tid det tog att leta rätt på alla så kan jag förstå det. Vissa delar är redan publicerade i bloggen, men här är den kompletta serien och den är betydligt längre än den som var i tidningen igår.

•••
Återignen har jag lämnat en blogg med många delar och för er som tycker att det är spretigt så förklarar jag det igen. Bloggen är ten plats för det som inte får plats någon annanstans. Texter kring loppet har jag skrivit, krönika också. Här ska det som inte anses få plats i tidning eller på sportbladet.se få plats. Förr i tiden (oj vad gammal jag lät nu) kallade vi det i tidningen för plocksida.
Jag anser att det är bättre att lägga det här än att inte ha med den informationen alls.
Må gott och tack för alla kommentarer de senaste dagarna. Ni gör bloggen till något mer än en nyhetsplats, ni gör den till ett levande forum. Behandla varandra med respekt så blir det hur bra som helst;-)
Ha en ritkigt bra måndag.

Terminator och svenska poäng

av Anna Andersson

För ett år sedan var motorerna nya det pratades om en risk för kaos i premiären.
Då tog sig 13 bilar i mål.
I år var det bara elva som klarade sig till målflagg i Melbourne. En av dem var Marcus Ericsson som tog Sveriges första VM-poäng på 26 år.
Ericsson körde avvaktande i inledningen, gjorde ett misstag när han hade sitt andra set mjuka däck på och var ute i gruset vilket tvingade honom att byta däck igen. Där tappade han lite tid, men med nya däck så attackerade han igen, han körde kontrollerat och tufft när han körde upp och förbi Carlos Sainz.
Efteråt var han glad över poängen, men självklart lite besviken över att han fick stryk av sin teamkollega Felipe Nasr som slutade femma. Sauber tog inte en poäng i fjol, nu körde båda bilarna in på poängplats och det är en mycket bra start på säsongen.

Samtidigt kan jag inte låta bli att hissa en liten varningsflagg, banan i Australien är väldigt speciell och det är ofta som förare kör bra där och sedan har en tyngre säsong. Förra året hade McLaren två bilar på pallen i Melbourne, 2009 var BMW fyra med Robert Kubica och Toyota sexa med Timo Glock, 2011 var Renault sexa med Vitalij Petrov och 2012 hade McLaren återigen två bilar på prispallen så det är en bana som lockar fram överraskningar. Så tjoa inte för högt, tjoa lagom. Det är en mycket lång säsong.

Vill du läsa mer om loppet så läser du här. På bloggen så är det som vanligt ett nyhetssammandrag med allt det som vi inte kan behandla i tidningen eller i en vettig artikel på webben.
Här kan du också läsa vad Marcus Ericsson sa efter loppet.

•••
Valtteri Bottas, Williams, fick problem med ryggen under kvalet. Han var på sjukhus under naten och arbetade med en sjukgymnast under söndagen, men det hjälpte inte. En timme före premiären lämnade han återbud. FIAs läkare tillät honom inte att starta.
– Valtteri ville verkligen köra, men läkarna sa nej, berättar Williams testförare Susie Wolff till motorpsortmagazin.
Hon får inte ersätta sin teamkollega eftersom hon inte körde kvalet.
– Vi hade inte beslutet i vår hand. Ingen hade önskat mer än jag att jag skulle få köra.
•••
Kevin Magnussen (McLaren) fick motorproblem och kom inte till start, det gjorde inte Red Bulls Daniil Kvyat heller (växellådan).
Båda Lotus bilar bröt under det första varvet. Pastor Maldonado körde in i muren och Romain Grosjean hade problem att ens komma av statlinjen.
•••
Tung dag för den 17-årige debutanten Max Verstappen. Det rök från bilen och han bröt på varv 34:a. Även fältets äldste förare Kimi Räikkönen, Ferrari bröt. Han sa efteråt att han hade haft problem sedan han blev påkörd under inledningen av loppet.
•••
McLaren tog en bil i mål. Det var faktiskt riktigt bra gjort av Jenson Button.
•••
Undrar om Lewis Hamilton var mest nöjd med segern eller med det faktum att han fick skaka hand med prisutdelaren Arnold Schwarzenegger
– Wow man, it is Arnold Schwarzenegger. You are tall man. Wow, jag trodde du var ännu större med tanke på The Terminator.

•••
Bakom honom var  även Nico Rosberg nöjd:
– Det är härligt vara tvåa här också. Det var en härlig start på året,  vi har en fantastisk bil och Lewis ett körde ett otroligt lopp. Han körde som en världsmästare hela helgen, säger Rosberg.
– Jag försökte slå honom i dag, jag ska köra på samma sätt hela året och jag ska göra allt för att besegra honom.
•••
Sebastian Vettel tog sig in på plats tre i sin debut för Ferrari. Han kan inte göra något bättre än så med tanke på hur överlägsna Mercedes är just nu. Den enda förloraren var väl Williams Felipe Massa som tappade tredjeplatsen till en fjärdeplats. Han gick in i depå lite för tidigt, medan Vettel stannade ute på banan något längre och det var anledningen till att Vettel slutade tre och Massa fyra.

•••
I veckan går den rättsliga striden mellan Sauber och Giedo van der Garde vidare. Van der Garde vill ha en förarplats och enligt domstolen har han ett kontrakt. Vi får se var den historien landar.
Den fick en paus under helgen eftersom han ”från sa sig rätten” att köra loppet, men lär blossa upp i veckan. Vi får se hur den slutar. Den 29 mars är det dags för nästa lopp. Då i Malaysia.

•••
Tack för den här morgonen och fortsätt att gilla Sportbladet Motor på Facebook också. Där får du de snabba nyheterna direkt i ditt flöde.

Svensk kvalmiss – smärtor för finländsk förare

av Anna Andersson

Mercedes mot resten av världen. Så kan vi sammanfatta kvalet i Melbourne. Lewis Hamilton var klart snabbast, han var mer än en halv sekund före sin teamkollega Nico Rosberg. Mercedes båda bilar var 1,4 sekunder före Felipe Massa, Williams.
Mercedes startar där man avslutade fjolåret, i topp. Man han utökat det och bilen ser ruskigt imponerande ut.
Nico Rosberg var däremot besviken efter kvalet. Han var inte nöjd med att vara sex tiondelar efter teamkollegan och det är lite mycket. Samtidigt är Hamilton stark i Melbourne, han är den förare som har haft flest pole positions där. ( fyra gånger).
– Nu är det mycket jobb som ska göras i natt så att vi kan komma tillbaka och göra ett bra lopp i morgon och ta båda bilarna i mål, säger Hamilton på presskonferensen.
Förra året hade han också pole position, men bröt loppet. Då vann Nico Rosberg.
– Jag hoppas på en bra fajt med Lewis i morgon, säger han.
Bakom dem står det en Williams och en Ferrari i både andra och tredje startled. Det var otroligt jämnt mellan de fyra bilarna i kvalet och Williams Felipe Massa och Valtteri Bottas lär utsättas av en mycket hård press från Ferraris världsmästare Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen. De duellerna ser jag verkligen fram emot.

Vi får bara hoppas att den blir av – Valtteri Bottas har rejält ont i den nedre delen av ryggen och har undersökts av läkare. Det finns en risk att han inte kan köra loppet:

Enligt Williams chefsingenjör Rob Smedley var det inget fel på sitsen i bilen, men banan i Melbourne går delvis på stadsgator och den är väldigt ojämn vilket kan ställa till problem för förarna. Bottas hade stora problem under Q2 de han till slut var sexa.
– Hans snabbaste varv var perfekt, men han hade kunnat köra ännu fortare, säger Smedley.
Bottas tappade 1,7 sekunder på Hamilton som var snabbast och fyra tiondelar på teamkollegan Massa.
– Med tanke på omständigheterna är jag nöjd med plats sex, säger Bottas.
– Felipe visade vad bilen är kapabel till. Detta var en indikation på den pace vi har. Eftersom jag hade sådana smärtor i ryggen under kvalet kände både jag och teamet att det bästa är att låta en läkare titta på det. Vi avvaktar deras diagnos.

Mer om kvalet läser du här:

d_reinhard_aus_15_1521För Ericsson och Sauber var kvalet en stor besvikelse. Svensken slutade på plats 16 i Q1 med tiden 1.31.376 och slogs ut direkt. Han var klart långsammare än under den sista träningen (1:30.613), tappar alltså en halv sekund från den sista träningen till kvalet. Även om han har haft tekniska problem i helgen så är det inte godkänt. Även Nasser tappade i Q1, men han var 15:e man och tog sig vidare till Q2 och körde sedan in på plats elva i Q2. Det visar att bilen har kapacitet.
– Generellt har vi haft problem med bilen i dag, säger Ericsson som startar från plats 16 till Viasat.
– Vi hade hoppats på att vara mer konkurrenskraftiga.
Nu väntar ännu mer jobb:
 – Nu måste vi analysera och ser vad det är som gör att jag inte får rätt känsla i bromszonerna. Vi måste analysera och se vad som hände under Felipes longrun under träningen i går för den såg bra ut, jag hann tyvärr inte göra det eftersom hjulupphängningen gick sönder. Det känns lite ovisst, men vi ska ändå göra det vi kan.
Även Jenson Button (McLaren) och Kevin Magnussen (McLaren) slogs ut i Q1, det är inte speciellt överraskande med tanke på hur stora problem McLaren har haft med motorn från Honda. Jenson Button räknade redan inför kvalet med sista startled och för McLaren är Australiens GP ännu ett försäsongstest. Så långt efter är man och så lite har man kört under testerna.

•••
Precis som väntat kom Manor Marussias bilar inte ut på banan. Det saknas delar (framförallt mjukvaran till datorerna) till bilarna för att de ska kunna köra. Stallet räknar med att kunna delta i Malaysia om två veckor.

Här har du resultaten:

1 Lewis Hamilton Mercedes 1m26.327s
2 Nico Rosberg Mercedes 1m26.921s 0.594s
3 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m27.718s 1.391s
4 Sebastian Vettel Ferrari 1m27.757s 1.430s
5 Kimi Raikkonen Ferrari 1m27.790s 1.463s
6 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m28.087s 1.760s
7 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m28.329s 2.002s
8 Carlos Sainz Jr. Toro Rosso/Renault 1m28.510s 2.183s
9 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 1m28.560s 2.233s
10 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 1m29.480s 3.153s
11 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m28.800s –
12 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 1m28.868s –
13 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 1m29.070s –
14 Nico Hulkenberg Force India/Mercedes 1m29.208s –
15 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m29.209s –
16 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m31.376s –
17 Jenson Button McLaren/Honda 1m31.422s –
18 Kevin Magnussen McLaren/Honda 1m32.037s –
•••

Giedo van der Garde och Sauber har nått en överenskommelse. Det betyder att VDG, som han kallas, låter bli att kräva sin rätt att köra Saubers bil i Australiens GP – men samtalen kommer att fortgå efter tävlingen.

Här är hans inlägg på FB:

”Av respekt för motorsport, och framför allt F1, ger jag upp mina juridiska rättigheter att köra Melbourne Grand Prix denna helg. Eftersom jag är en passionerad racerförare har det här varit ett väldigt svårt beslut för mig”, skriver han.

”Men jag vill även respektera FIA, Sauber Motorsport, och även Nasr och Ericsson. Vi kommer att fortsätta att föra en diskussion med Sauber tidigt nästa vecka för att hitta en acceptabel lösning för båda parter. Jag är säker på att vi kommer att hitta en sådan lösning och jag kommer att informera media då”

Stallet säger:
Sauber F1-team kan bekräfta att man har nått en överenskommelse med Giedo van der Garde, som avstår från att köra Australiens GP vilket gör att teamet kan hålla sig till sin ursprungliga plan. Saubers F1 Team, van der Garde och hans manager fortsätter att ha konstruktiva samtal för att hitta en gemensam lösning. Sauber F1 team är här för att köra Australiens GP och det är det teamet kommer att fokusera på, vi kommer att kunna ge mer information under nästa vecka.
Det var därför Marcus Ericsson och Felipe Nasr körde kvalet i morse.
Det betyder också att denna soppa kommer att fortätta under veckan som kommer…

•••
Vi har pratat och skrivit mycket om Tysklands GP, om dess vara eller inte vara. Nu är Bernie Ecclestone säker på sin åsikt:
– Just nu är Tysklands GP dött, säger Ecclestone till Independent.
– Vi ersätter inte loppet. Om ett lopp stryks så är det så, så är det alltid och det finns inte mycket vi kan göra åt det.
•••
I morgon startar loppet klockan 06.00 svensk tid. Glöm inte att ställa klockan;-)

Krascher, tekniska problem och nya domstolsförhandlingar

av Anna Andersson

Nu är dagens båda träningar avslutade, jag kommer att gå in på vad som hände där lite längre ner i bloggen, men först kan vi konstatera att fallet Giedo van der Garde och Sauber inte kommer att nå någon lösning under fredagen.
Det blir nya förhandlingar under lördagen (23.30 svensk tid) och domaren har uppmanat parterna att prata med varandra för att hitta en lösning. Van der Garde var på Albert Park i morse, klädd i Saubers teamoverall testsatt han Marcus Ericssons bil och från det holländska lägret sägs det att Saubers stallchef Monisha Kaltenborn har sökt en dialog med företrädarna för van der Garde. Än så länge har han ingen superlicens, den kräver det internationella bilsport förbundet av alla förare som ska köra F1, men det sägs att det enda som saknas är en underskrift av Sauber.
Med andra ord kommer affären att rulla vidare.

Sauber brukar vara ett öppet team, men den här helgen går det inte att få tag på någon information alls.
Jag förstår att ni är nyfikna, det är jag med och ibland undrar jag vad detta egentligen handlar om. Att skriva kontrakt med fyra förare (Adrian Sutil har också kontrakt) när man har två bilar känns som ett felsteg.
Men det känns lika illa att om man nu har fått sparken kräva tillbaka sin plats via en domstol. Vem vill jobba med dig då? Hur ska du kunna nå resultat när ingen vill jobba med dig? Vem vill skriva nästa kontrakt med dig när du hanterar situationen så?
På något sätt känns det som en revanschaktion från familjen van der Gardes sida. Vill han verkligen ha den där förarplatsen eller vill han köra in teamet i muren?
Får han en plats finns det andra förare som också kan stämma teamet.
Oavsett hur det slutar så lägger den ett mörkt moln över hela säsongspremiären och alla inblandade är förlorare.

•••
Nico Hülkenberg lämnade Force India för Sauber, men efter ett år återvände han till Force India. Nu är han inte alls överraskad över affären:
– Nej, inte eftersom jag en gång var en del av det stallet och jag vet hur det fungerar där.
– Han ( Van der Garde) vill bara ha det som han blev lovad och som han har rätt till. Då har han också rätt att sätta ner foten.
•••
Börjar 2015 som 2014 slutade?

Nu går jag in lite mer på vad som faktiskt hände på banan – i kort form för att få plats med så mycket som möjligt utan att det blir långrandigt:
•Mercedes dominerade, Nico Rosberg (1:27.697) var 0,100 sekunder före Lewis Hamilton. Värt att notera är att ingen av dem var nöjd med inställningarna på bilen. De har en träning till på sig att fixa det. Nytt för i år är att reglerna för Parc Ferme gäller från och med inledningen av det tredje träningspasset. Sedan är det alltså färdigjobbat med bilen.
Trots att Rosberg hade problem med DRS i inledningen känns bilen komplett, snabb med mjuka och hårda däck. Snabb med mycket och med lite bränsle. Det enda man kan konstatera r att avståndet inte verkar vara lika stort när det är mycket bränsle i bilarna, förhoppningsvis kan det ge oss spännande race.
Men det krävs mycket av den som vill slå Mercedes.
• Ferrari verkar ha tagit ett steg framåt. Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen var trea och fyra på den andra träningen. Det är möjligt att Räikkönen hade kunnat vara snabbare ändå, han hade problem med kopplingen och var inte nöjd efteråt.
•Kevin Magnussen kraschade i kurva sex under den andra träningen.

Hans teamkollega Jenson Button klagade över att motorn tappade i prestanda i slutet av passet. Under förmiddagspasset hade man också tekniska problem.
•Valtteri Bottas, Williams var femma. Hans teamkollega Felipe Massa däremot hade problem med en vattenläcka i motorn och kan köra igen i morgon.
•Hemmaföraren Daniel Ricciardo hade också tekniska problem. Han tvingades byta motor.
•Sauber körde inte det första passet, då testade Giedo van der Garde Marcus bil. Under det andra passet körde sedan Marcus Ericsson och Felipe Nasr. Nasr hann med 33 varv, Ericsson fick problem sedan den bakre hjulupphängningen brutit på vänster sida. Han körde 17 varv.
– Det var en okej start, men det var synd att vi fick ett tekniskt problem som tvingades oss att sluta köra ungefär mitt i det andra passet. Jag hann köra ordentligt med mediumdäcken och jag lyckades förbättra mina varvtider och fick en bättre känsla för bilen. Tyvärr hade jag ingen chans att testa de mjuka däcken. Allt som allt är det skönt att vara tillbaka i Austyralien, säger Ericsson i en kommentar.

•Hos Manor gick det inte heller något vidare, man fick inte bilarna klara att ens köra ut på banan.
•Toro Rossos Max Verstappen hade problem med ett batteri, men Red Bulls Juniorteam körde in sina bilar på plats 7 (Carlos Sainz) och tretton.
•Lotus fick in båda bilarna band de tio första, trots att bilarna snurrade ett par gånger på banan.
•Även Force India hade problem, framförallt med vibrationer:
– Så illa har det aldrig varit tidigare, sa Nico Hülkenberg som var tia – nästan tre sekunder efter Rosberg på ett enda varv.
• I dag skiljde det 1,2 sekunder mellan de båda gummiblandningarna. Det kan öka under helgen, enligt Pirelli.
Här hittar du F1-bevakaren. Där har du resultat från träningarna och fakta om banan. En bra grej för dig som vill ha koll på alla tider och statistik.

•••
Monisha Kaltenborn fanns med på den presskonferens som FIA anordnade i dag. Hon svarade inte på några frågor när det gäller processen mellan Sauber och van der Garde. Hon svarade inte heller på fråga:
– Med tanke på allt det som har hänt. Känner du att du är kompetent nog att leda ett F1-team?

•••
Red Bull hade hoppats på att köra med den nya kortare nosen i helgen. Den ska tydligen ge 0,2 sekunder, men det blir inget. Den klarade inte FIA:s krocktest.

Säsongspremiär – den fakta du behöver

av Anna Andersson

Det drar ihop sig till säsongspremiär och jag har haft så mycket med seatgate – Giedo van der Garde vs Sauber – att göra att jag inte har hunit leverera den fakta som behövs inför helgen.

Den kommer här:

Här är tidsplanen (svenska tider) att hålla sig till i helgen:

Fredag:
02:30 – 04:00: Träning 1
06:30 – 08:00 Träning 2
08:30: Presskonferens med Arrivabene, Boullier, Kaltenborn, Lowdon, C. Williams, Wolff
Lördag:
04:00 – 05:00Träning 3
07:00 – 08:00: Kval
Söndag:
06:00 Race.

Jag fick just ett pressmeddelande från Pirelli:
Här är däckleverantörens tankar inför helgens lopp:

Pirellis däckval för årets första GP är gummiblandningarna mjuk och medium. Banan är relativt hal med lågt grepp och bilarna körs med hög downforce, dessutom finns flera sektioner där förarna bromsar hårt, allt detta gör att däcken utsätts för starka påfrestningar.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Vår femte säsong i Formel 1 startar nu med Australiens GP. Ett av årets mest spännande race eftersom det är premiärtävlingen på en bana som alltid är väldigt utmanande, oförutsägbar och dessutom mycket populär. Precis som förra året har vi valt gummiblandningarna medium och mjuk, de täcker in alla tänkbara förhållanden som kan uppstå i Melbourne. Årets bakdäck har en ny struktur som ökar greppet och hjälper förarna att gå på gas tidigare, en av de faktorer som kommer leda till snabbare varvtider i år. Som vanligt så här i början av säsongen finns stora frågetecken kring vilka team och bilar som är bättre än andra, allt vi vet är att det kommer gå snabbare allteftersom säsongen pågår. Detta kommer oundvikligen påverka hur däcken och bilarna fungerar tillsammans. Däckens uppträdande var som vi förväntade oss under försäsongstesterna, men man kan förstås inte jämföra tester med tävlingarna, då förarna kör på gränsen. Därför ser alla väldigt mycket fram mot helgens GP i Melbourne.”

De största utmaningarna för däcken

Albert Park tog över Australiens Grand Prix från Adelaide 1996. Eftersom banan delvis går på allmän väg är racinglinjen ofta ”grön”, dvs smutsig och hal, framförallt i början av helgen. Detta leder till ökat hjulspinn och att däcken tappar effekt snabbare. Vridmomentet i den nya generationen turbo-hybridmotorer påskyndar också detta fenomen.

Acceleration och inbromsningar är nyckeln till snabba varv i Melbourne, de längsgående krafterna som påverkar däcken är större än sidokrafterna. Det ökade greppet i årets P Zero-däck är ett stort steg framåt på detta område.

Vänster bakdäck får jobba hårdast runt Albert Park, här finns 10 höger- och sex vänsterkurvor. Asfalten är väldigt slät vilket leder till längre livslängd för däcken och teamen kör med hög downforce. Banan har många långsamma kurvor som kräver högt mekaniskt grepp.

En bra strategi med utrymme för flexibla lösningar, samt förmåga att ta hand om däcken ger utdelning i Australiens GP, där säkerhetsbilar och oförutsägbart väder ofta påverkar resultatet. Av de startande förarna är Jenson Button den mest framgångsrika i Australien med tre segrar och McLaren är det team som vunnit flest race, nämligen 11 stycken.

Förväntad tidsskillnad mellan de två gummiblandningarna är 1,2-1,5 sekunder/varv.

Albert Park Circuit:
Längd: 5,303 km
Tvälingsdistans: 58 varv.
Kurvor: 10 höger, 6 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 2.
Kurvor över 100 km/tim: 2.
Avstånd till kurva 1: 265 m.
Längsta passage med full gas: 10,5 sek.
Marcus Ericssons kommentar om banan:
Det är en lurig bana, en mix av stadsbana och en banlig racerbana. Ett nyckelparti är kurvorna tre, fyra och fem, en kombination av höger, vänster, höger som kräver mycket av bilen. Det är först en hård inbromsning till höger, men det gäller att ta med mycket fart in i vänsterkurvan för att sedan svänga åt höger igen. Det är tekniskt svårt och det gäller att sätta varje kurva . Kommer du lite fel i in i en kurva kan det förstöra hela varvet. Där måste du vara extremt noggrann.

Australiens GP 2014:
Segrare: Nico Rosberg – från startruta 3. Däckbyte på varv 12 och 38.
Pole position: Lewis Hamilton. Han bröt loppet på varv tre (motorn)
Vinnande strategi: mjuk-mjuk-medium, den använde de efterföljande åtta bilarna också.
Kevin Magnussen McLaren var överraskande tvåa och Jenson Button, McLaren trea. …Daniel Ricciardo, Red Bull, körde in på pallen, men diskvalificerades.
Marcus Ericsson bröt på var 28 (oljetrycket).

Nyheter inför premiärhelgen

av Anna Andersson

F1-stallet Sauber fick avslag på sin överklagan.
Därmed har Giedo van der Garde en rätt till en förarplats – och Marcus Ericsson riskerar att förlora sin.
Kort sagt, det är en jävla soppa. Jag ska kort försöka sammanfatta läget åt er:

Giedo van der Garde var testförare i Sauber förra året. I hans kontrakt står det att han ska köra F1 för stallet 2015 och han tog med sig ungefär åtta miljoner euro till stallet.
Förra året tog teamet inget poäng alls, det gjorde att det inte blev mindre prispengar än vad man fått tidigare och det handlar om många, många miljoner. Van der Garde fick sparken i höstas, enligt teamet för att rädda stallet från konkurs. Även föraren Adrian Sutil, som hade kontrakt, fick gå.
Stallet skrev kontrakt med Marcus Ericsson och Felipe Nasar. Enligt uppgifter till Aftonbladet har de med sig ungefär 20 miljoner euro var. Det räddade stallet från ekonomisk kollaps.
Adrian Sutil har stämt stallet, han vill ha ekonomisk ersättning.
Giedo van der Garde har också stämt stallet. Han vill inte ha pengar. Han vill ha den utlovade förarplatsen.
I en skiljedomstol i Schweiz fick han rätt och han även domstolen i Melbourne dömde till hans fördel. Enligt domen ska han köra för stallet under resten av säsongen. Det enda som kan hindra honom i Melbourne är om han inte har den superlicensen som FIA kräver. Den ska han enligt Auto, motor und sport ha ansökt om i går, normalt tar det två veckor för FIA att godkänna en sådan. Får han inte den får han inte köra i helgen, men han lär ha fått den till Malaysias GP den 29 mars.
Det betyder att stallet nu står med tre förare som alla har betalat för sig, men man har bara två bilar. Ericsson och Nasr har dessutom betalat pengar redan under vintern.
Nu har anmälningslistan kommit och Ericsson och Nasr står på den. Vi får helt enkelt se hur det utvecklar sig.

Frågan är: Hur man löser situationen.

I natt fortsätter soppan i domstolen, van der Gardes advokater har ett nytt möte i domstolen. Bara ett par timmar före den första träningen. Advokaterna vill tvinga Sauber att följa domstolsbeslutet, gör man inte det kan domstolen begära utmätning av Saubers tillgångar i Australien och domaren har begärt in en lista över Saubers tillgångar i Australien – det betyder i det här fallet formel 1-bilarna och övrig utrustning.Det ryktas också om att van der Garde kan stämma Saubers stallchef Monisha Kaltenborn.
•••
Detta är F1:

•••
En kul historia från PK:n i Melbourne. Återberättad av en kollega:
Lewis Hamilton:
– Jag insåg precis att jag är den äldste föraren här. Jag insåg det precis nu.
Han vänder sig till Max Verstappen och frågar:
– Föddes du 1997?
Verstappen:
– Yes.
Hamilton:
– Jeez. 1997 skrev jag på mitt första kontrakt med McLaren. Fasen!
•••
Lite kul siffror från däckleverantören Pirelli:
pirelli
•••
Vettel döper alltid sina bilar efter damer. Han har vunnit VM med fyra av dem. I år är det Eva som ska köra hem vinster åt honom och Ferrari.
•••
Det ryktas om att Fernando Alonso kan missa även Malaysias GP. Men det är ett rykte.

Ericssons F1-premiär hotad

av Anna Andersson

Giedo van der Garde vill köra F1-premiären. Därför stämde han stallet – och han vann.
Därför har Sauber nu tre förare med giltiga kontrakt, men bara två bilar.
Detta är en mardröm både för Marcus Ericsson och Sauber.

CORRECTION Singapore F1 GP Auto RacingI natt kom beskedet som Marcus Ericssons rådgivare Eje Elgh inte var det minsta oroad över för bara ett par dagar sedan. Domstolen i Melbourne dömde till Saubers tidigare förare Giedo van der Gardes fördel, den anser att han sparkades på felaktiga grunder och att han därför ska ha en förarplats i premiären.
En vinst för holländaren, men en stor förlust för Sauber, Marcus Ericsson och Felipe Nasr.
Nu står man med tre förare med kontrakt, egentligen fyra eftersom Adrian Sutil också har ett, men han verkar vara mer intresserad av ett skadestånd.
Vem ska nu köra?
Hur ska Sauber välja, efter vilka sponsorer som betalar bäst eller vilket efter kontrakt som är lättast att ta sig ur?
Vilka sponsorer ska bli besvikna?
Vem blir näste man att inleda en process mot stallet? Hur stallet än gör bryter de ett kontrakt.

Hur ska en förare som inte har testat för stallet och som fått sparken kunna samarbeta med stallet och nå resultat?
Enligt Eje Elgh har Marcus Ericsson också ett vattentätt kontrakt och hur hanterar de situationen nu?
Giedo van der Garde har gjort klart mer än en gång att han inte är intresserad av pengar utan bara av en förarplats. Domen väcker enormt många frågor som varken jag eller någon annan vet svaret på just nu, onsdag morgon innan klockan ens har slagit sju i Sverige.
Sauber kommer att överklaga domen, det väntas ett besked på torsdag klockan 09.30 australiensisk tid och samma dag klockan 16.00 ska stallet anmäla de två förare som ska köra premiären.
Men vilka det blir? Det är bara att vänta och se.
Det enda vi kan konstatera är att detta är en mardröm för Marcus Ericsson och hans nya stall. Oavsett vad domaren meddelar i morgon så finns det bara förlorare.
För Marcus Ericssons del så finns det en risk att han inte kör F1-premiären på söndag.
•••
Eje Elgh är en mycket vänlig själ. trots en massa timmar på flygplamn hörde han av sig och berättade att han egentligen inte vet så mycket.
– Jag har ingen aning om vad som händer. Det är natt här och jag kom just fram till hotellet., säger svenskens rådgivare Eje Elgh.

– Förnärvarande är det en tvist mellan två andra parter. Vi har inte gjort något galet och därför har vi inte hörts av någon domstol. Nu återstår att se hur de ska lösa situationen.

•Finns det en risk att Marcus inte kör i helgen?

– Vad ska jag svara på det? Vi får se hur de andra två parterna löser situationen.

• Är du oroad?

– Jag är så gammal att jag har slutat att oroa mig för saker jag inte kan påverka. Detta är utanför vår sfär och vi hoppas att det förblir så.

– Marcus förbereder sig för att köra. Det har han gjort hela veckan.
Vi får se vart detta landar. Ericsson sa till mig för någon vecka sedan att den här försäsongen har gått nästa för bra, allt har nästan fungerat bättre än vad han hade trott.
Just nu så testas han. Igen.
•••
Det är en himla soppa, men det är inte första gången som ett F1-stall har varit en av ingredienserna i en rejäl en soppa och förmodligen inte sista heller. Jag har vid flera tillfällen skrivit att inom F1 är ingenting skrivit i sten.
Och om någon skulle råka ha skrivit någonting i sten så går det att krossa den stenen också.
Så fungerar Formel 1.

Nu återgår vi till dagens nyhetskoll. En genomgång av vad som har hänt i Australien det senaste dygnet.
Här får du bland annat veta vad Ferraris förare tänker inför premiären:
Kimi Räikkönen:

Sebastian Vettel:

•••
Mercedes gör en sista snabb förändring inför premiären. Man har förändrat den främre hjulupphängningen.
– Jag vet inte riktigt vad det betyder, jag har inte kört med den än, säger Nico Rosberg till motorsportmagazin.
– Men i teorin så måste det fungera.

•••
Väderprognosen inför helgen talar om fint väder under fredagen och lördagen, däremot finns det en risk för regn under söndagen.
•••
Självklart försöker jag att hålla er så uppdaterade jag bara kan. Händer det något hittar ni der här på bloggen och på Sportbladet på Facebook. Gilla och få nyhetstips och andra snackisar direkt i ditt FB-flöde.

Ny förare klar för F1

av Anna Andersson

Tre dagar kvar.
Sedan startar motorerna i Melbourne och det är hög tid för F1-säsongen 2015. I morse presenterades den sista föraren:
Det är spanjoren Roberto Merhi som kör den andra av Manor Marussias bilar.
– Det är ett stort ansvar, men jag känner mig beredd att ta detta steget i min karriär. Jag vill visa att jag kan vara med och utveckla stallet framåt, säger spanjoren.

Han blir därmed teamkompis med Will Stevens, men det är inte säkert att det förarparet kör tillsammans hela säsongen. Kontraktet gäller enbart över F1-premiären.
– Jag behöver en sponsor om jag vill fortsätta, säger Merhi som tidigare har kört DTM där han varit 15:e man totalt som bäst, Formel Renault 3.5 där han varit trea och han har kört F3 i Macau fem gånger. Där var han fyra när Felix Rosenqvist vann i höstas.
Han körde tre träningar för Caterham förra året också, i Italien, Japan och Ryssland, men något F1-lopp har han aldrig kört.
– Tyvärr har jag inte det stödet som behövs i Spanien, men förhoppningsvis kan detta hjälpa mig att förändra situationen så att jag kan se med tillförsikt på framtiden.
som testförare har stallet skrivit kontrakt med 21-åringen Jordan King från Storbritannien. King körde förra året EM i F3 och han testar just nu för GP2. Han är också son till Justin King, styrelseordförande i Manor.
Vad tror vi om Manor då?
Tja, jag har inga större förhoppningar. Teamet kör med en bil från förra året, den är uppdaterad och håller sig efter årets reglemente, men har inte genomfört något test i år. Motorn från Ferrari verkar vara bättre än förra året, men jag tror nog ändå att målet är att klara 107 procentsregeln. Ett nytt chassi kommer någon gång under året, när pengarna finns.
En tuff uppgift för Stevens och Merhi med andra ord.

•••
Här är Red Bulls film inför säsongen:

•••
När det gäller fallet med Giedo van der Garde och Sauber så väntas domen i morgon.

För övrigt så kikade l’ste jag på ännu lite mer om just Sauber eftersom det är där Marcus Ericsson kör i år. Förra året tog stallet inte en enda poäng, man körde 9056 km, vilket var minst av alla de F1-stall som nu är kvar i serien. Sju gånger gick bilen sönder och nio gånger var den inblandad i någon olycka. Bilen ansågs svår att köra.
I år har bilen testat 3168 km, näst flest körda km efter Mercedes (4360) och båda förarna är nöjda.
– Vi har slimmat bakdelen, det är enklare för förarna att följa bilen, säger chefsingenjören Giampaolo Dall‘Ara till Blick.
Dessutom har Ferrari förbättrat motorn, den väger mindre, lägg där till att bromsarna är stabilare och bilen är snabbare i de långsamma kurvorna.
– Trots att våra förare är relativt tunga ligger vi klart under viktgränsen på 701 kg.
Det är positivt eftersom man då kan jobba med att placera ut ballasten på bästa sätt.
•••
Jules Bianchi ligger fortfarande i koma, fem månader efter den svåra olyckan i Japan. Enligt hans pappa gör han små framsteg och fadern uppmanar alla fans att ha tålamod.
•••
Bloggen kommer de närmsta dagarna att vara mer ännu mer nyhetsfokuserad än vanligt eftersom jag har rätt mycket att göra inför premiären, olika jobb till nätet och tidningen. Ni får gärna dra igång diskussionen här.
Vilket stall vinner VM i år?
Är det något stalls om kan rå på Mercedes? Är det Hamilton som är bäst i år igen eller kan Rosberg slå tillbaka?
Ligger det någonting i ryktet om att Ferrari vill ha Hamilton när Kimi Räikkönen lägger av?
Hur kommer det går för Marcus Ericsson och Sauber?
•••
Jo just det. Mästaren är på plats också:

•••
Ni vet väl att ni kan följa F1-tävlingarna och tränignarna i vår F1-bevakare? Där finns också fakta om förare och banor.
Vill ni ha fakta från tidigare säsonger föreslår jag denna sajt, Motorpsorttotal. Visserligen är det på tyska, men statistiken är internationelll;-)
•••
Sedan blir jag glad om ni går in och följer Sportbladet Motor på Facebook. Gilla och dela. Ju fler ni blir, ju större blir resurserna och ju bättre bevakning kan vi ge er!
Där får du tips om artiklar och blogguppdateringar direkt i sitt flöde, där finns andra motornyheter och ännu en chans att diskutera.

Ännu en världsmästare till Ferrari?

av Anna Andersson

I morse australiensisk tid klev Marcus Ericsson och Felipe Nasr in i en domstolsbyggnad i Melbourne. Anledningen är att Saubers före detta testförare Giedo van der Garde har stämt teamet.
Han vill ha en förarplats till premiären.
Han anser att han hade ett hållbart kontrakt med stallet om en förarplats för 2015, och att han har fått sparken på felaktiga grunder.
Stallet, med chefen Monisha Kaltenborn som själv är en mycket slipad jurist och som har skrivit avtal med F1-förare mer än en gång tidigare, är däremot övertygad om att stallet gjort helt rätt när det avslutande samarbetet med van der Garde.
Jag är däremot ingen jurist och kan inte gå in i några djupare analyser, men om jag har fattat historien rätt så skulle van der Garde behöva testa sitt fall i en domstol i varje land inför varje F1-lopp för att ha en chans att köra. Dessutom skulle han behöva vinna överallt. Det låter inte så väldigt troligt.
Skulle han kunna nå några resultat i ett stall som inte vill ha med honom att göra?
Därför är det väl troligare att det handlar om en ekonomisk uppgörelse.
Domen väntas på onsdag morgon, australiensisk tid. Det betyder natten till onsdag, svensk tid.
•••
Marcus Ericsson är i alla fall redo för racing:

•••
Väderprognosen inför helgen talar om solsken och sommarvärme. Inget regn.
•••
Det ryktas om att Giedo van der Garde är aktuell för den andra förarplatsen i Manor, stallet som inte har gjort några tester och som har Will Stevens klar som en förare. Teamet ska köra kvalet på lördag med en ombyggd Marussia från 2014.
•••
Lewis Hamilton förhandlar med Mercedes om ett nytt kontrakt, men nu hävdar brittiska The Mirror att även Ferrari är intresserade av världsmästaren. Satllet vill ersätta Kimi Räikkönen med Lewis Hamilton
•••
Det ser inget vidare ut för Tysklands GP 2015.
– Jag skulle gärna ha ett lopp på Nürburgring, det vet arrangören och vi har träffats för att diskutera det, säger Bernie Ecclestone.
– Problemet är bara att de inte vill betala den avgift som krävs.
•••
Vill d ha fler snabba motornyheter, följ Sportbaldet Motor på Facebook. Där tipsar vi om nyheter och andra snackisar.

Sida 219 av 390