”Det finns talanger, men ingen vill jobba hårt”

av Anna Andersson

Tysklands GP skulle ha avgjorts på Nürgurgring. Det står det i planen, men Bernie Ecclestone är en man som gärna ändrar på saker och ting.
Därför säger han nu att loppet ska köras på Hockenheimring istället.
– Det körs på Hockenheimring. Vi är mitt inne i planeringen om hur vi ska få till det tillsammans, säger han till Reuters och hävdar att Nürburgring inte längre är aktuellt:
– Loppet kan inte avgöras där, det går inte att nå någon där.
Tysklands GP har varvat mellan Hockenheim och Nürburgring och i somras avgjordes det på Hockenheimring
– Vi kommenterar inga förhandlingar utan kommer att lämna ett meddelande när vi har ett konkret resultat, säger Nürburgrings VD Carsten Schumacher till crash.net.
•••
Med tanke på hur många pokaler som stals gäller det att räkna igenom grejerna:

•••
2007 debuterade förra årets världsmästare Lewis Hamilton i F1. Han tog nio pallplaceringar i rad och vann fyra lopp med McLaren.
han fick stående ovationer av experterna och döptes om till underbarn.
2014 debuterade Kevin Magnussen för McLaren, han fick en säsong och 2015 är det dags för bland annat 17-åriga Max Verstappen i Toro Rorsso och pappa Hamilton som arbetar som manager är kritisk:
– Anledningen till att jag sällan jobbar med unga förare och deras föräldrar är att ingen vill göra det som vi gjorde då. Ingen är beredd att arbeta hårt utan alla vill såå framgången väldigt snabbt, säger han enligt motorsportmagazin.
– Tittar man på motorsporten som den ser ut i dag kör unga talanger max ett år i en klass innan de har nog av den och går in i en annan klass. Strax därefter sitter de i en F1-bil eller förväntar sig att få köra F1. Självklart finns det en massa talanger, problemet är att ingen av dessa är beredda att vänta.

Vad tycker ni om hans uttalande?
Ligger det något i det?

Nu förändrar ju FIA superlicensen till nästa år, vilket gör att man måste ha kört i ett antal klasser, varit framgångsrik där, man måste ha fyllt 18 år och ha ett körkort innan det är dags för F1.
Hamilton själv vann Formel Renault 2005, GP2 2006 och sedan fick han köra F1 2007.
– När han fick sin F1-bli hade han samlat många olika erfarenheter och lärt sig att hantera dem, men det hade aldrig varit möjligt utan den tiden vi körde go-kart och de åren vi lade ner i andra serier, säger Hamilton som då var manager för sin son.
– Genom den process som vi har gått igenom har jag blivit klokare.

•••
För övrigt så följ Sportbladets motor på facebook också, snabba nyheter, ovaäntade tv-klipp och direktlänktill våra artiklar. Inte bara F1 utan annat också.

Vettels selfie

av Anna Andersson

_8166042

Så har det sett ut på Maranello i dag. Sebastian Vettel har varit på besök för att skaffa sig en bättre bild av teamet han ska jobba med framöver.
– Jag vet att det kommer att krävas enormt mycket jobb för att föra tillbaka Ferrari till toppen igen. Mercedes har ett väldigt stort försprång just nu, sa Vettel till Sport Bild för ett tag sedan.
– Men jag tror att möjligheterna finns där. Viljan finns här och hela Italien längtar efter framgång.

Sebastian Vettel har följt sina drömmar. Han har alltid velat gå i Michael Schumachers fotspår och han har alltid drömt om att köra om sin idol och vän. Därför var Ferrari ett naturligt val för honom, nu återstår att se hur det fallet ut.
Vad tror du?

Ericssons nya bil?

av Anna Andersson

Förra F1-säsongen var domarna otroligt aktiva. Faktum är att antalet straff har fördubblats sedan 2012. 2014 utdelade domarna över 100 straff, framförallt var det många fem sekunders straff (23-stycken) och 22 gånger dömde domarna en förare för att han ”leaving the track and gaining an advantage”.
Flest straff under 2014 ådrog sig Marcus Ericsson och Pastor Maldonado, båda drog på sig totalt 10 olika straff, sex av dem orsakade de var och en själva, fyra stod teamen för.
De enda förare som inte drog på sig några straff förra året var Kimi Räikkönen, Ferrari, och Nico Rosberg, Mercedes.

När det gäller förare som har straffpoäng på superlicensen så här såg det ut när vi avslutade säsongen 2014:
Ericsson 5
Maldonado 5
Bianchi 4
Magnussen 4
Vergne 3
Bottas 2
Perez 2
Sutil 2
Gutierrez 1
•Efter 12 poäng under ett år så stängs föraren av ett lopp. Ingen förare kom upp till det förra säsongen.
•••
Det är inte långt kvar nu:

•••
Viasat fortsätter att köpa motorrättigheter och där kan ni nu förutom F1 se MotoGP, Nascar, VM i rallycross och VM i speedway. Mer om det läser du här.
•••
David Coulthard kritiserar Toro Rossos val av förare. Den tidigare F1-föraren anser att Carlos Sainz jun. (20) och Max Verstappen (17) inte har den erfarenheten som krävs. Båda två debuterar i F1 i Melbourne den 15 mars.
– Det är ingenjörer och designers som utvecklar bilen efter sitt vetande och kunnande, säger Coulthard till Sky Sport.
– Men för att vidareutveckla bilen måste det finnas kunskap i cockpit. Arbetet mellan förare och aerodynamiker och chefsmekaniker är otroligt viktigt. De unga förarna måste först samla den erfarenhet som krävs. Därför vore det bättre med ett förarpar där det finns en erfaren förare och en nykomling.
Vad tror du om Toro Rossos förarpar?
•••
Är det såhär Marcus Ericssons nya bil ser ut?

Det är ett av förslagen som snurrar runt på twitter just nu.
•••
Efter det att Jules Bianchi skadade sig så svårt i Japan vill Malaysia nu starta sitt GP-lopp tidigare än 16.00 som planerat. Man vill starta klockan 15.00 lokal tid istället.
Genom att starta tidigare så minskar man risken för monsunregn, men det betyder också att tittarna i stora delar av Europa måste gå upp klockan 09.00 och i Storbritannien startar det då redan klockan 08.00.
•••
Glöm inte bort att Sportbladet Motor nu även finns på facebook. Klicka in, gilla och hitta alla nyheter och nya artiklar direkt i ditt eget nyhetsflöde.

Så slapp F1-stjärnan böter

av Anna Andersson

Jag vill gärna dela med mig av en liten story som jag hörde och fick mig att le mitt i detta förbannade ösregn, jag har inte blå himmel här på flera veckor och det regnar från alla håll. Dessutom stormar det.
Då behöver man en glad historia.
Nog om det, Daniel Ricciardo bor som många andra F1-förare i Monaco. Han fastnade i en helt vanlig trafikkontroll, problemet var bara att han hade glömt att anmäla sin bil till myndigheterna.
Dessutom hade han glömt att ta med sig körkortet.
Polisen hade inte mycket förståelse för det utan frågade helt enkelt var han bor:
– Här i Monaco, jag har en lägenhet här, svarade Daniel.
Polisen tittade undrande på honom och frågade:
– Vad jobbar du med?
Ricciardo berättar vidare:
– Det kändes rätt pinsamt, men jag lade armen i fönstret, skrattade och sa: Jag är F1-förare.
Den ursäkten bör polisen ha hört ett par gånger eftersom det bor en F1-förare i varje gathörn i Monaco, men den här polismannen var fortfarande skeptisk och gick tillbaka till sin bil.
– Jag har ingen aning om han googlade mitt namn eller vad han gjorde, berättar Daniel Ricciardo för ESPN.
– Men han kom tillbaka skrattade och sa: Du kan köra, ha en bra dag.
Det var tydligen en riktig höjdare för unge herr Ricciardo:
– Yes, en dröm blev sann, säger han när han berättar om händelsen.
– Men utanför banan pratar jag inte så mycket om det, när någon direkt frågar mig vad jag jobbar med så säger jag det, men jag försöker att ligga lite lågt.
Exakt sanningshalt i storyn är väl som storys är när de är som bäst. Något ord kan vara ändrat här och där, men sedan jag hörde storyn har jag också sett att Ricciardo har kommenterat den så…
Därför passar den bra på en blogg.
•••
Jean-Eric Vergne har lämnat Toro Rosso för en testförarroll hos Ferrari. Han ser det som en väg tillbaka till F1 när Kimi Räikkönens kontrakt går ut.

•••
I Monaco har man lite jobb att göra.

Så såg det ut i går, inte läge för F1 med andra ord:
•••
Ha en bra dag. Missa inte Sportbladet motor, nu även på Facebook. Där finns lite smått och gott från Dakar, lite kul filmklipp och inför och under säsongen kommer det även att dyka upp andra motornyheter där, betydligt snabbare än vad det gör här.
Så gilla oss och häng med!

Snabb svensk imponerar

av Anna Andersson

Nu finns Sportbladet motor även på facebook. Sjävlklart under namnet Sportbladet Motor;-)
Där kommer jag att lägga ut snabba nyheter, lite klipp och bilder.
Det vore självklart kul om du hängde med även där.
•••
Marussias fabriker har sålts. Det sägs att det är Gene Haas som köpt dem och därmed har det amerikanska stallet som ska köra i VM 2016 en bas även i Europa.
•••
Toro Rossos nya bil har klarat samtliga krocktest som FIA kräver.
•••
I Dakar har Thomas Berglund fortsatt att imponera. Han leder sin klass Malle Moto, han leder maratontävlingen och han ligger på plats 22 totalt. Imponerande.
Tävlingen avslutas den 17 januari.
Här är Annie Seels tankar efter sitt första Dakar som förare:

Sammanfattning och funderingar kring årets Dakar rally Vi hann köra 5 etapper, sedan hann allt jävelskap ikapp – en massa tekniska problem, sena nätter, hann inte serva bilen – allt samlades på hög och slutade med straff för förseningar, och vi fick inte börja etapp 6. En stor besvikelse förstås, eftersom jag alltid haft målet att komma i mål. Kanske Ökenkrigaren hade behövt mer kärlek… Men utgången var nog rättvis, i Dakar får man inte göra så här många misstag. “Dakar väntar på ingen” – denna gång lämnades jag kvar. Men jag är inte knäckt, jag är revanschsugen. Jag kommer att ta med mig alla erfarenheterna och lära av dem. Körningen har gått bra, och dakar är rätt väg för mig. Men man måste träna mycket, köra in sig, ha en bra bil och ett stödjande team. Det är så många samverkande bitar jämfört med motorcykel. Nu har bilen fått en stor service och är körbar igen. När de andra tävlande kört etappen färdigt, åkte vi ut på andra halvan av etappen. Jag “tröstkörde” lite. Senare var vi ute och “friåkte” lite mer. Imorgon söndag ska vi ut och träna i sanddynerna. Måste passa på när jag ändå är här. Det är ju väldigt bra dakar-träning för framtiden!

•••
Vi hörs igen

Hamiltons drömlön

av Anna Andersson

Är Lewis Hamilton värd mer än 572 miljoner kronor?
Ja det tycks Mercedes tycka. De vill ge den dubble världsmästaren 20 miljoner kronor om året och en miljoner euro för varje race han vinner och ytterligare fem miljoner euro om han vinner VM-titeln.
Skulle Mercedes fortsätta att dominera och han vinner hälften av loppen blir det tio miljoner euro extra om året.
Skulle inte tro att Nico Rosberg är nöjd med det, men vi lär få se en fortsatt kamp mellan de två Mercedesförarna.
Rosberg förlängde för övrigt sitt kontrakt i somras.
Pappa Antony Hamilton är övertygad om att sonen förvarar sin titel 2015 och han tror att han är klar mästare redan efter halva säsongen:
– Man vet ju aldrig vad som händer, men om Lewis startar säsongen bra, har en bra och tillförlitlig bil så borde han vinna titeln och det redan mitt under säsongen, säger pappa till Sky Sport.
– Samtidigt förväntar jag mig att Nico Rosberg ger 150 procent. Jag tror att han kommer att ta sig an säsongen på ett annat sätt och att han har en annan förståelse för Lewis och hur han ska slå honom.

Här är Lewis tankar om 2014:

Pappa säger också.
– De känner båda två vänskap och respekt för varandra. De känner varandra sedan de var 13 år gamla, även om det är intensivare när man kämpar på en sådan nivå. Det är affärer, som om du slåss med din bäste vän om jobbet. Man försöker slå den andra, men man träffas vid sidan av i alla fall.
David Coulthard varnar dock för Nico Rosberg:
– Jag tror att Nico kommer att vara starkare framöver, nu vet han hur det är att slåss om VM-titeln, säger den tidigare F1-föraren.
– Det var första gångens om han verkligen stod i rampljuset. Många förare tror att det är enkelt att vinna när man har en riktigt bra bil, det trodde jag också. Men faktum är att det inte är enkelt, inte ens i fältets bästa bil.
Han säger också följande om Hamilton:
– Jag ser inte att det finns någon potential för honom att bli ännu bättre. Han håller redan en otroligt hög nivå. Han har varit med och slagits om VM-titeln fyra gånger, vunnit två och han är betydligt mer mogen i dag jämfört med tidigare under sin karriär, menar Coulthard.
– Nico var tvungen att få en tjockare hud, han fick gå igenom buropen. DEt gär en starkare och Nico blir en tuff utmanare åt Lewis.
••
Här är Paul Hembery och Pirellis tankar inför 2015:

•••
Tungt för Vijay Mallya, han har skatteskulder på runt 48 miljoner kronor från hans flygbolag Kinmgfischer och han får bara lämna Indien om han meddelar var 48 timmar innan av resa. Enligt The Economic Times måste han också ha två personer som kan garantera att han också kommer tillbaka.

Seel har brutit Dakarrallyt

av Anna Andersson

Annie Seel tvingades bryta Dakarrallyt, det var hon långtifrån ensam om. Här är en sista hälsning från Sydamerika för den här gången:

Tyvärr hann vi inte få allt klart till start för etapp 6. Det var så många delar som gått sönder och så lite tid att reparera allt. Så tråkigt när vi kämpat så hårt.
Men Dakar är världens hårdaste tävling, man måste klara alla moment. Vi har haft grym otur, lite tur ändå som kom vidare, men den sista biten tur saknades.
”Dakar waits for for no one” – som de säger. Nu åkte vi ut. 🙁

De här första dagarna har ändå varit bland de tuffaste även i dakar-mått mätt. Att vi ändå med mig som nybörjare klarade oss till topp 50, när två tredjdelar brutit redan inledningsvis, tar jag som en liten seger. Jag var här för att köra som team assistans och lära mig så mycket som möjligt. Det har jag verkligen gjort! Varje dag har innehållit ”extra allt” av teknisk jävelskap, tuff körning, samt både fysisk och mental prövning.
Körningen har jag klarat med bravur enligt Paul, och det känns ju kanonbra och uppmuntrande. Jag tar med mig allt bra och dåligt, och kommer igen ännu starkare.
Jag är inte knäckt, jag är revanschsugen…

En mardröm

av Anna Andersson

Årets Dakakrrally har varit ett av de allra tuffaste någonsin. Jag har haft lite kontakt med Annie Seel och hon som är en mycket optimistisk och otroligt tuff själ har faktiskt påpekat att det är en mardröm.
Gör hon det.
Då är det en fruktansvärd mardröm för alla andra.
Det är svårt att få kontakt med henne borta i öknen och hon har inte speciellt mycket tid över, på tre dygn fick hon tre timmars sömn. I natt brast växellådan och nu har hon tvingats ge upp, enligt dakar.com har hon brutit tävlingen.
Här är i alla fall de tre SMS:en jag fick av henne i natt och nu på morgonen:
Första:
Ss5, tufft idag igen. Körde på hela vägen till check point 3. Där fick vi växellådsproblem. Kör nu i 25-30 km/h mot målet. Hoppas det håller.
Andra:
Nu framme i bivack, kl 03.30. Äntligen. Växellåda lät fördjävligt sista 34 km, som ett tröskverk. Att den fortfarande gick i mål. Sen 6 mil transport i 40-50 km/h ”hemåt”… Och precis någon kilometer innan bivack så pajade växellådan helt. Som tur var kom en del racetruckar förbi fortfarande och kunde dra sista biten.
Fy fan vad jag är trött. Blir ju ännu en kort natt.
Hoppas bara meckarna hinner sätta i ny växellåda.

Tredje:
Duschat första gången på ett antal dagar! den var kall i en ”dusch-bajamsja” men kändes helt underbar!
Åt sen middag i kantinen, tillsammans ned mina forna tävlingskollegor – mc förarna. Kändes konstigt, vi kör Samma tävling men det är milsvid skillnad. Jag ser dom knappt, råkar nu äta min kvällsmiddag för igår, medan för dem är det frukost idag. Helt olika tidzon fast ändå samma. Natti och godmorgon!

Vilken otrolig tuffing hon är. En förebild för oss alla som kämpar på i vår egen motvind.
Får jag kontakt med henne framöver så lägger jag ett par rader här, men utan Annie i Dakar blir detta en F1-blogg igen.
Precis som vanligt
•••
Enligt Niki Lauda kommer Lewis Hamilton att förlänga sitt kontrakt med Mercedes. Han är deras första val, annars har stallet, enligt Toto Wolff, sneglat mot Fernando Alonso och Valtteri Bottas.
När det gäller Wolff så tror han att han har varit en bromskloss för sin hustru Susie Wolff som är testförare för Williams.
Han menar att namnet har ställt till problem för henne och inte alls hjälpt henne i hennes karriär.
•••
Den 29 januari presenterar McLaren sin bil i Woking, Force India är vid sidan av britterna det stallet som har ett datum för sin presentattion, 21 januari.
Här är datumen för årets tester:

1 februari- 4 februari: Jerez de la Frontera
19 februari 22 februari- Barcelona
26 februari- 1 mars Barcelona

Säsongsstart : 13 – 15 mars in Melbourne

12-13 maj: Barcelona
23-24 juni: Spielberg

Ingen licens för Räikkönen, Button och Ericsson

av Anna Andersson

FIA inför från och med 2016 nya regler för vilka förare som får lov tt köra F1. Man måste vara 18 år, ha ett vanligt körkort och 40 poäng.
Poängen tjänar man i andra serier, exempelvis hade Max Verstappen inte fått köra F1 2015 om de reglerna hade gällt nu, han är inte tillräckligt gammal, har inget körkort och hans tredjeplats i F3 EM gav honom bara 30 poäng – och en förare behöver samla ihop 40 poäng under tre år för att få den superlicens som krävs.
Europåamästaren Esteban Ocon hade däremot samlat ihop sina 40 poäng, precis som mästaren i LMP1, WEXC och IndyCar. I GP2 räcker det med plats ett eller två för att ta 40 poäng medan en mästartitel i GP3 ger 30 poäng, precis som World Series by Renault.
Däremot ger varken DTM, Formel E eller WTCC några poäng. Därmed kanske Felix Rosenqvist som hoppats på DTM för att kanske så småningom nå drömmen om F1 får tänka om. Paul di resta, som körde för Force India i ett par tog sig till F1 via en seger i DTM, men det går alltså inte framöver – om man inte når rätt poäng under två säsonger innan man kör i DTM…

Här är poängnyckeln:
Formel 2
60 – 50 – 40 – 30 – 20 – 10 – 8 – 6 – 4 – 3

GP2
50 – 40 – 30 – 20 – 10 – 8 – 6 – 4 – 3 – 2

Formel-3-EM, WEC (LMP1), IndyCar
40 – 30 – 20 – 10 – 8 – 6 – 4 – 3 – 2 – 1

GP3, Formel Renault 3.5
30 – 20 – 15 – 10 – 7 – 5 – 3 – 2 – 1

SuperFormula (tidigare Formel Nippon)
20 – 15 – 10 – 7 – 5 – 3 – 2 – 1

Nationale Formel-3-Serien, Formel 4
10 – 7 – 5 – 2 – 1

Formel Renault 2.0 (ALPS, Eurocup, NEC)
5 – 3 – 1

Motorsporttotal har gått igenom alla aktuella F1-förare och faktum är att två världsmästare, Jenson Button och Kimi Räikkönen inte hade fått någon superlicens om detta reglemente hade gällt när de debuterade och Marcus Ericsson hade inte heller klarat sig 2014. Han samlade 24 poäng på sina två år i F3 och fyra säsonger i GP2 när han debuterade förra året.
Inte helelr mIchael Schumacher hade kunnat göra comeback, 2010. Han hade tre års frånvaro bakom sig och det hade inte räckt för en superlicens.

Så många poäng hade årets F1-förare samlat vid sina F1-debuter:
Lewis Hamilton: 103 poäng
Nico Rosberg: 63 poäng
Daniel Ricciardo: 38 poäng
Daniil Kvyat: 42 poäng
Valtteri Bottas: 81 poäng
Felipe Massa: 55 poäng
Sebastian Vettel: 45 poäng
Kimi Räikkönen: 10 poäng
Fernando Alonso: 50 poäng
Jenson Button: 5 poäng
Nico Hülkenberg: 150 poäng
Sergio Perez: 43 poäng
Carlos Sainz jun.: 49 poäng
Max Verstappen: 20 poäng
Romain Grosjean: 60 poäng
Pastor Maldonado: 88 poäng
Felipe Nasr: 63 poäng
Marcus Ericsson: 24 poäng

Vad tycker ni om det här systemet? Är det rätt? Är det fel?
Ett bra sätt att få ordning på problemet betalförare, eller är det onödigt?
Reglerna gäller som sagt från 2016 och framöver så blir det verkligen viktigt att prestera i de olika serierna. Enbart pengar kommer inte att räcka till.
•••
Teamkompisar;-)

•••
F1 stannar på Spa i Belgien till 2018.
•••
Sydkoreas GP är nu, precis som vi förväntat oss, struket ur kalendern och det ryktas om att US GP har ekonomiska problem och kan komma att försvinna ur kalendern.
•••
Annie Seel har haft ett litet helvete i Sydamerika och inte alls hunnit blogga på det sättet som hon hade hoppats på.
Här är ändå en kort rapport:

Vi kom till bivacken först på förmiddagen – 6 jan ca kl 11. Men vi får fortsätta!!! Har dock bara 2 timmar för service, sedan på’t igen!
Hur vår klass ska hanteras är dock lite oklart.
Men vi fick starta etappen efter en massa strul vid in- och utcheckning. Startfunktionären hade sagt att vi kunde fortsätta men vägrade ge vårt tidkort för att vi kommit in så sent från etapp 2. Jag krävde tidkortet ändå, fast vi kunde få strafftid. Men han skickade iväg oss utan tidkort, så det stod i resultatlistorna att vi var ute ur tävlingen, ”ej startad”.
Sedan pratade jag med etapp-chefen som sa att vi visst skulle fått tidkortet redan vid omstart. Det ordnades till slut, och vi kom iväg.
Vi kom i mål utan större problem, enligt bossen Paul Round.
Men även denna målgång blev mycket sen.

7 jan, Stage 4.
Annie startar sent, men är på gång… det blir en ”kvälsstur”.

Övrigt:
Våra vänner i team RallyRaid UK har tyvärr avbrutit efter etapp 2. Bil 424 Navarro hade sex punkteringar, och fick reservhjul av Annie. Möjligen fick de också andra allvarligare problem med bilen. Bil 411 familjen Ernesto vurpade på S2 och kraschade illa. Alla förarna klarade sig utan skador, som tur.

Rally Raid UK, Team-chefen Paul Round kommenterar:
Årets Dakar har krävt sina offer redan tidigt, många deltagare berättar om sina upplevelser, strapatser och olyckor. Tävlingen lever redan upp till sitt våldsamma rykte…

Hotet mot Kimi

av Anna Andersson

Enligt uppgifter till Autosprint kör ska Ferrari använda sig av så kallad ”pullrod” även 2015, detta trots att Kimi Räikkönen inte lär vara speciellt nöjd med det. Övriga team kör med pushrod, innan Ferrari bytte till pullrod 2012 var väl Minardi (2001) det senaste teamet som använde sig av det. Det var ett stall som Fernando Alonso körde för och han trivdes bra med den lösningen. Han har nu lämnat Ferrari för McLaren och i år är det Kimi Räikkönen och Sebastian Vettel som kör för Ferrari. Vettel har en körstil som är något mer lik Räikkönens jämfört med Alonso vars körstil skiljer sig från finländarens.
Men Kimi Räikkönen är ungefär lika avslappnad som vanligt och säger:
– Jag skulle säga att det är uteslutet att jag får samma problem som 2014. Den nya bilen skiljer sig väldigt mycket från fjolårets modell, även om det kanske inte ser ut så vid en första anblick. Jag tror nog att vi kommer att vara där som vi också ska vara med den nya bilen.
•••
2014 körde Kevin Magnussen F1. 2015 är han testförare, men han får inte någon fredagsträning av McLaren.

•••
Den tidigare F1-föraren Jean-Pierre Beltoise, Frankrike, har avlidit. 77-åringen var på semester i Senegal där han drabbades av två strokes kort efter varandra.
Beltoise körde även mc i VM, men bytte från två till fyra hjul efter en olycka. Han vann ett F1-lopp, Monacos GP 1972. Han var en mycket mångsidig racerförare och har också kört 24-timmarsloppet Le Mans och rallycross.
•••
Om Caterham inte har någon köpare till testerna (och det är mindre än en månad dit) ja då är det över. Det ser inte heller så bra ut för Marussia även om drömmen om ännu en F1-säsong lever.
•••
Här är Annie Seels hälsning från Dakar:

Just gått i mål. En helvetes-sträcka!
Samma som dödade min motorcykel i Dakar 2011.

Första 400 km körde jag kanon. Fast vi fick ligga bakom våra andra förare och det gick långsamt. Sen kom de sista 100 km med bara fesh-fesh vegetation, sandspår och alla satt fast.
Vi hjälpte våra andra förare i teamet, så till sist började kopplingen att slira. Paul försökte fixa men den funkade illa pga det tunga underlaget. I ca 100 km kämpade vi, blev även bogserade av en annan tävlande, tills det var bara 40 km kvar, där vi blev fast i en uppförsbacke. Kom inte vidare och måste sova ute.
På morgonen hade kopplingen svalnat och funkade lite bättre. Fortsatte sedan med stort besvär. Släppte ut luft ur däcken för att klara sandbackarna uppför.

Nu är vi på bivacken. Och vi får fortsätta!!! Har 2 timmar för service, sedan på’t igen!

Sida 225 av 390