Se Ferraris nyförvärv

av Anna Andersson

God måndag,
Jag kan inte låta bli att dela med mig det nyaste skvallret här från norra Tyskland, bara kilometer från gränsen till Danmark.
Rons Dennis har varit i Billund, det är ungefär en timme härifrån. Där har han förhandlat med eventuella sponsorer för Kevin Magnussen och han har bland annat snackat med Billunds stolthet. LEGO.
Kanske McLaren-Honda satsar på ett bra legobygge till nästa år, kanske kommer den längre än de 28 km man körde med årets bil under testet i Abu Dhabi?
•••
Carlos Sainz Jr är ny förare för Toro Rosso. De har två debutanter nästa år. En 20-åring och en 17-åring. Båda kommer med motorsporten i blodet:
– Vi har snackats vid i en timme ungefär och det fungerade jättebra, bättre än vad jag hade trott. Det var absolut inte spänt eller kändes konstigt på något sätt, säger Sainz Jr.
Här kan du höra honom prata om sin framtid hos Toro Rosso:

Det blir ett rekordungt förarpar, det yngsta i stallets historia. Det blir intressant att se vad de kan prestera nästa år.
Vad tror du?

För övrigt vill Carlos Sainz Jr ta bort Jr från sitt namn:
– Det vore skönt att bara få heta Carlos Sainz, säger han.
– Hade jag varit rallyförare jade det varit en sak, men nu är jag F1 förare och jag ser ingen anledning till att bli kallad för junior.
Han vill inte heller jämföras med sin far och har valt nummer 55 för sin F1-karriär. Han hade velat ha nr fem, men det numret har Sebastain Vettel redan vald och därför får den första femman vara en symbol för hans favoritnummer och den andra för bokstaven S i hans namn.
•••
Esteban Gutierrez tappade sin plats hos Sauber och jagar en plats som testförare och han vill visa att han kan betydligt mer än vad han fick möjlighet att visa med Sauber:
– Jag tror det, säger han till NBC.
– Jag ska inte prata om det, men det är mycket som händer bakom de stängda dörrarna, som det är många som aldrig ser. Under mitt första år var jag nykomling och det hände en massa saker som gjorde situationen stressad, trots det gjorde jag bra resultat under den andra halvan av säsongen.
Han fortsätter:
– Sedan kom jag tillbaka till mitt andra år för att visa min potential och för att prestera och jag inser att stallet har tagit ett par steg tillbaka i utvecklingen och jag kan inte visa någonting alls.
– Ofta kvalade jag bra och jag körde bra, men från utsidan kan du inte förstå det eftersom resultatet är det som syns och det måste man acceptera.
•••
Alla Ferrarifans – här är han:
Sebastian Vettel i rött:

För övrigt vill Lewis Hamilton inte alls köra för Ferrari.
– Jag har aldrig haft den drömmen. Visst ser den röda bilen cool ut, men då kan jag lika gärna köpa mig en Mercedes och lacka den röd.
•••
Mercedes chef Dieter Zetsche drömmer om äkta motstånd i F1. Han vill se Audi och BMW i formel 1.
Med andra ord en annan version av DTM:-)
Men hur troligt är det?
BMW hare inga tankar på F1, man lämnade serien där man hade ett samarbete med Sauber för ett par år sedan.
Audi Satsar på längdistans och DTM. Troligare är det väl att moderkoncernen Volkswagen som också kör WRC gör en satsning med Porsche.
Men inte före 2020.

•••
Vi lär knappast få se Marussia i F1 igen. Under helgen har deras bilar och teamets tillhörigheter lagts ut för auktion i mitten av december. Hos Caterham hoppas man fortfarande på att hitta en köpare.
•••
Mark Webbers krasch i WEC var riktigt läskig, men han ska må bra, efter omständigheterna.

I dag testar Vettel för Ferrari

av Anna Andersson

Ett stort tack för alla lovord efter säsongen. Det värmer och ger mig energi.
Jag vill också passa på att tacka er för allt ert engagemang alla kommentarer och alla diskussioner. Stämningen har blivit betydligt bättre under säsongen och det är inte så ofta saker plockas bort. Så tack för att ni hänger med, för allt ni gör och för att ni diskuterar.
Det är ni som gör bloggen till ett levande diskussionsforum.
•••
Nico Hülkenberg ska köra LeMans 24-timmarslopp i sommar. Han gör det tillsammans med Porsche och som förberedelse ska han även köra Spas sextimmarslopp.
– Jag har varit ett fan av Porsche under en lång tid och har följt deras comeback i LMP1, jag kände att jag gärna skulle vilja köra deras bil på Le Mans och jag är otroligt glad att F1-kalendern tillåter det och jag är tacksam för att Force India låter mig göra det. De är ingen självklarhet, säger Nico Hülkenberg.
– Nu är det upp till mig att arbeta så att jag kan prestera på båda arenorna.

Innan Le Mans avgjordes i somras pratade jag med flera svenskar som kört loppet och alla var rörande överens, du är ingen riktig racerförare innan du kört just Le Mans.
För övrigt kör Mark Webber LMP1 för Porsche.
•••
Susie Wolff är nu officiell testförare hos Williams, 2015 ska hon köra under två fredagar (precis som i år). Hennes huvuduppgift är arbete i simulatorn och hon ska vara med och utveckla FW37 och FW38. De senaste tre åren har hon varit utvecklingsförare hos Williams.

Hon är en rätt cool tjej, gift med Toto Wolff, men mycket bestämd när det gäller sin egen karriär. Snackade länge med henne i Barcelona i somras. Artikeln kan du läsa här.

•••
Jean-Eric Vergne lämnar Toro Rosso:

•••
Sebastian Vettel är klar för Ferrari, men han räknar inte med att ta sin femte VM-titel 2015.
– Jag är medveten om att vi har en mycket stor uppgift framför oss och den behöver tid, säger Vettel till die Welt.
– I början vill jag bara bevisa att det var rätt steg, för Ferrari och för mig. Det kommer att ta lite tid.
Enligt Gazetta dello Sport ska Vettel testa en Ferrari F2012 i Maranello i dag.
•••
Det ryktas om att den dubbla poängen i säsongsfinalen försvinner efter bara en enda säsong och det där med en stående start efter säkerhetsbilen förkastas innan man ens hunnit besluta det. Ett beslut kommer när Motorsport Council sammanträder nästa vecka.

•••
Trevlig helg.
I morgon är det lördag och precis som vanligtär det en sida motor i tidningen. Det är dags för mig att ta tag i det – så har du en långtråkig lördag – köp Sportbladet. Där kan du läsa om motorsport med F1-anknytning och sedan diskutera det här;-)

Marcus i topp

av Anna Andersson

Nu kan vi lägga F1-säsongen 2014 till handlingarna. Den andra testdagen i Abu Dhabi är avslutad och Marcus Ericsson har haft två mycket bra dagar tillsammans med Sauber.
Han körde 95 varv den första dagen och hela 112 den andra. Det var klart flest av alla förarna.
Han var också den förare som körde mest sett till hela testet (1149 km ), men han körde också båda dagarna. Det var det långtifrån alla som gjorde.
Han hade också den fjärde bästa tiden, 1.44,561, snabbast var Mercedes testförare Pascal Wehrlein, 1.42.624.
Tyngst var det för McLaren, Stoffel Vandoorne som körde tre varv i går fick inte till någon tid i dag heller.
Hör är alla resultaten:
01. Pascal Wehrlein (Mercedes) – 1:42.624 Minuten (96 Runden)
02. Raffaele Marciello (Ferrari) – 1:43.208 (91)
03. Max Verstappen (Toro Rosso) – 1:43.763 (78)
04. Marcus Ericsson (Sauber) – 1:44.561 (112)
05. Will Stevens (Caterham) – 1:44.888 (76)
06. Spike Goddard (Force India) – 1:44.944 (89)
07. Daniel Ricciardo (Red Bull) – 1:45.151 (88)
08. Felipe Nasr (Williams) – 1:45.937 (83)
09. Alex Lynn (Lotus) – 1:46.168 (52)
10. Esteban Ocon (Lotus) – 1:47.013 (34)
11. Stoffel Vandoorne – Ingen tid.

För Ericsson handlade det mycket om aerodynamiktester och om att testa de nya däcken inför nästa år. Samla så mycket information som möjligt för att lära sig mer om bilen och utveckla den under vintern.
– Jag hade två mycket bra testdagar med bara ett par problem. Vi genomförde ett mycket späckat testprogram under båda dagarna och vi lyckades genomföra nästan allt som vi hade planerat, säger Ericsson i en kommentar.
– Jag fick gott om tid att lära känna folk inom teamet och börja jobba med alle sammans. Det var väldigt viktigt att få köra C33, bygga upp min känsla för bilen och skaffa mig information inför nästa år. Allt som allt var det två mycket produktiva dagar. Vi kunde jobba vidare med olika inställningar dag, arbeta med aerodynamiktester och lära oss mer om de nya däcken och det kommer att vara viktigt inför nästa år. Detta var en mycket bra start och nu är jag ännu mer motiverad till att jobba extremt hårt tillsammans med stallet över vintern så att vi är så bra förberedda som möjligt inför nästa säsong.

•••
För McLaren-Honda var testet allt annat än bra. Tisdagen var fylld av elektronikproblem och onsdagen var inte mycket bättre.
– Jag har hellre problemen nu är i februari, säger racedirektören Eric Boullier i en kommentar:
– Det hade gjort otroligt ont om vi hade drabbats av dessa problem i Jerez, men nu kan vi svälja det. VI har lärt oss massor.
•••
När det gäller de nya däcken så verkar inte skillnaden vara speciellt stor.
– Det är lite inställningar här och där, sa Nico Rosberg.
– De slits på ett jämnare sätt än årets däck, sa Valtteri Bottas och Charles Pic sa att det var bättre traciton.
•••
Jag kommer att uppdatera bloggen under vintern absolut, den ska leva vidare.
Men det kanske inte blir lika frekvent som under de senaste månaderna när jag uppdaterat varje dag och ibland flera gånger om dagen. Det beror lite på vad som händer helt enkelt.
Nu kommer jag dessutom att unna mig lite lediga dagar emellanåt, inga fler sjudagarsveckor innan säsongen drar igång.

Marcus nöjd med sin första testdag

av Anna Andersson

Säsongen avslutades i söndags.
Och startade om i dag.
Herre jösses, jag hann i alla fall inte vara ledig däremellan….
Men nu har vi fått se en skymt av nya McLaren-Honda. Det tog slut efter tre varv, vi har fått se Valtteri Bottas köra snabbast av alla, Nico Rosberg vara flitigast av alla och Marcus Ericsson köra för Sauber:
– Det var en bra dag. Jag körde många varv och huvudmålet var att vänja mig vid bilen och börja jobba tillsammans med teamet. Jag är otroligt glad för den möjligheten. Det var en bra första dag, säger Marcus Ericsson i ett pressmeddelande.
– Vi fokuserade mycket på aerodynamikjobb inför 2015, men även på de nya däcken. Jag tror att alla är nöjda och jag är väldigt glad över att ha kört mina första varv med C33.

Good first day testing with @sauberf1team . Full test programme completed (95 laps) and a lot of data gathered. Great feeling to drive the car as well. For more info visit marcusericsson.com Looking forward to drive again tomorrow #ME9

Här har du resultaten:
1 Valtteri Bottas Wiliams 1:43.396 80
2 Kimi Räikkönen Ferrari 1:43.888 0.492 81
3 Nico Rosberg Mercedes 1:44.512 1.116 114
4 Jolyon Palmer Force India 1:44.516 1.120 37
5 Carlos Sainz jr. Red Bull 1:45.339 1.943 100
6 Will Stevens Caterham 1:45.436 2.040 102
7 Charles Pic Lotus 1:46.167 2.771 89
8 Marcus Ericsson Sauber 1:46.253 2.857 95
9 Max Verstappen Toro Rosso 1:47.194 3.798 55
10 Stoffel Vandoorne McLaren – – 3

Resultatet säger inte speciellt mycket. Det är tester i november och de förare som ännu inte har en plats i startfältet och har betalat för sina tester, ja de måste prestera. Då är det fokus.
De team som har sina förare klara kan ha ett annat fokus, mot framtiden. Så tiderna bryr jag mig inte så mycket om.
För Mercedes var det viktiga att testa de nya däcken:
– Det var inte så stor skillnad, sa Nico Rosberg till motorsportmagazin.
– Det va lite här och där, jag vill inte gå in på detaljer, men man måste anpassa inställningarna lite och då fungerar det.
Ungefär samma sak sa Valtteri Bottas efter sina 444 km med FW36.
– Det var lite skillnad, men däcken slits mycket jämnare än tidigare, säger han.
Hos Ferrari var det Kimi Räikkönen som körde i dag, i morgon är det Raffaele Marciello, från Ferraris juniorprogram som testar. Sebastian Vettel var på plats i depån, men kontraktet med Red Bull förbjuder honom att testa för sitt nya stall.
För McLaren-Honda började först på eftermiddagen, på förmiddagen arbetade man med elektroniken, men det blev bara 17 km på banan eftersom man fick problem med just elektroniken. Även Force India hade problem med sin powerunit och GP2-mästaren Palmer körde bara 37 varv.

Se Marcus i nya bilen

av Anna Andersson

Nu är det dags:
I dag tar Marcus Ericsson nästa steg i karriären.
Han testar för sitt nya stall Sauber F1.

I söndags avslutades F1-säsongen 2015, men redan i dag startar F1-säsongen 2015. Under två dagar testar serien i Abu Dhabi och för Marcus Ericsson blir det den första bekantskapen med sitt nya stall Sauber F1.
Han får köra årets bil för teamet under båda dagarna.
– Vi visste inte hur det skulle bli när vi kom hit, men de bad oss att vara här hela tiden så förhoppningen fanns, säger Marcus Ericssons rådgivare Eje Elgh.
– Han blev glad när han fick beskedet och drog direkt in på möte för att förbereda sig på bästa sätt.
Sauber har haft en mycket tung säsong 2014, för första gången sedan F1-debuten i början på 1990-talet tog stallet inte en enda poäng på ett helt år. Bilen fungerade inte och båda förarna Adrian Sutil och Esteban Gutierrez fick lämna sina uppdrag efter söndagens final. Nu satsar det schweiziska stallet på att ta sig uppåt i resultatlistan och därför blir Ericssons uppdrag under dagen och morgondagen extra viktigt.
Svenskens kommande teamkollega Felipe Nasr ska testa för Williams en av de två dagarna. Han har varit reservförare för det brittiska stallet under säsongen och hans kontrakt med Sauber F1 börjar gälla först efter testerna.

Den testen finns me di dagens tidning:
Så ser det ut i Abu Dhabi i dag:

•••
Nej det blir ingen etta på bilen för Lewis Hamilton. Han behåller nr 44.
– Jag vann mitt första mästerskap i karting med nr 44 och jag ska fråga teamet om jag kan behålla det numret.
44 är hans lyckonummer, han har även tatuerat in det bakom ena örat ( tror det är höger)
•••
Jag skrev om ryktet, i helgen tror jag det var, och nu är det faktum. Ferrari låter Marco Mattiacci lämna jobbet som stallchef och ersätter honom med årets tredje teamchef. Maurizio Arrivabene kommer från Phil Morros (Marlboro) och har även suttit i styrelsen hos fotbollsklubben Juventus.
•••
Jag återkommer med mer efter dagens tester.

Marcus Ericsson kör F1 – i morgon

av Anna Andersson

I går avslutades F1-säsongen.
I morgon börjar den nya.
Då är det dags för Marcus Ericsson att testa sin Sauber för första gången. Han komemr att köra för stallet både under tisdagen och insdagen.
– Han fick precis besked och drog in på ett möte direkt, bekräftar rådgivaren Eje Ejgh för Sportbladet.
Här är alla förarna som testar:
Tisdag-onsdag
Mercedes: Rosberg – Pascal Wehrlein
Red Bull: Carlos Sainz Jr – Daniel Ricciardo
Ferrari: Kimi Räikkönen – Raffaele Maricello
Williams: Valtteri Botas – Felipe Nasr
McLaren- Stoggel Vandoorne -Vandoorne
Force India Jolyon Palmer – Spike Goddard
Toro Rosso: Max Verstappen- Verstappen
Lotus: Esteban Ocon – Charles Pic
Sauber: Marcus Ericsson – Ericsson
Caterham: Will Stevens – Stevens
•••

Mercedes och Lewis Hamilton förhandlar om en förlängning av kontraktet.

Hamilton – en värdig mästare

av Anna Andersson

Lewis Hamilton vann VM-titeln i F1.
Men det var ett rejält antiklimax. Jag hade hoppats på att Nico Rosberg skulle ta starten, Valtteri Bottas och Felipe Massa hota Lewis Hamilton i kampen om andra platsen så att vi skulle få ett mycket spännande race med flera härliga dueller.
Men vad hände?
F1-finalen fick sämsta möjliga start – om man vill ha spänning. Rosberg missade starten fullständigt och Hamilton tog ledningen. Valtteri Bottas tappade från plats tre till plats åtta under inledningen och förhoppningen om att finländaren skulle blanda sig i kampen om andraplatsen – tja den sprack direkt.
Istället kunde Hamilton köra i från allt och alla, han gled fram till sin andra VM-titel medan Rosberg drabbades av motorproblem, han fick kämpa med en handikappad bil utan ERS och föll som en sten genom fältet.
Nej kampen försvann och VM-titeln är Hamiltons. Som jag ser det är det rättvist, för mig är han den bäste förare in år och en mycket värdig världsmästare. Att han dessutom fick vinna det sista loppet känns rättvist, det gjorde Storbritanniens Prins Harry som var plats och fick hylla den nye mästaren över radion.
Det betyder att titeln gick till den man som vunnit flest lopp i åt, elva stycken, och att de omdiskuterade dubbla poängen i finalen inte fick någon betydelse. Däremot tycker jag att det var otroligt synd att det var ett tekniskt problem som snuvade oss på VM-fajten.
Vad tycker ni?
Vann rätt man VM? Vad tycker du om finalen?
Jag tycker att det var en rejäl gäspning….
•••
Mercedes har imponerat i år, vunnit samtliga lopp utom tre ( Daniel Ricciardo har vunnit de). Vunnit elva lopp dubbel och haft pole position i alla utom ett (Felipe Massa i Österrike) – men man har också haft stora problem med tillförlitligheten. Vid flera tillfällen har bilarna gått sönder och det är otroligt tråkigt att det var tillförlitligheten som blev avgörande även i F1-finalen. Toto Wolff, stallchef, sa inför finalen att det absolut inte skulle ske, att alla detaljer skulle kollas flera gånger för att undvika det.
Lider med Rosberg som körde om kring i ungefär halva loppet med mer än 150 hästkrafter färre än sina konkurrenter. Vilken mardröm. Han kommer att vara något förbannad i kväll, men samtidigt var han otroligt proffsig när han gratulerade Hamilton till titeln efteråt. Han visade upp en mycket mogen sida, bet ihop, förklarade att Hamilton var bättre och förklarade också hur han skulle attackera igen.
Genom att arbeta ännu mer och ännu hårdare.
Det är en egenskap som bygger en mästare. Det går inte bara att träna de dagar de känns bra och ge upp när det gör ont, därför sitter Rosberg i bilen och ger allt han kan på testerna på tisdag.
•••
Williams satsade med supersoft på Felipe Massa i det sista depåstoppet. Härligt gjort. Kul att de vågar och för första gången sedan 2005 stod två bilar från Williams på prispallen.
Och Valtteri Bottas är övertygad:
– Williams kommer att vara ännu bättre nästa år, sa han i veckan.
Det ser jag fram emot.
Williams var trea i märkes-VMi år före stall som McLaren och Ferari.
•••
Daniel Ricciardo startade från depån med sin Red Bull och han körde in på plats fyra. Där demonstrerade han vem som är Red Bulls bäste förare i år.
•••
Detta kan ha varit Jenson Buttons sista F1-lopp. Han avslutade med plats fem och han firade med ett par doughnuts. Själv vill han fortsätta köra i serien, men han sneglar även på långlopps-VM. McLaren ska presentera sitt förarpar för 2015 i december.
•••
Här är du VM-ställningen 2015:

1 Lewis Hamilton 384
2 Nico Rosberg 317
3 Daniel Ricciardo 238
4 Valtteri Bottas 186
5 Sebastian Vettel 167
6 Fernando Alonso 161
7 Felipe Massa 134
8 Jenson Button 126
9 Nico Hülkenberg 96
10 Sergio Perez 59
11 Kevin Magnussen 55
12 Kimi Räikkönen 55
13 Jean-Eric Vergne 22
14 Romain Grosjean 8
15 Daniil Kvyat 8
16 Pastor Maldonado 2
17 Jules Bianchi 2
18 Adrian Sutil 0
19 Marcus Ericsson 0
20 Esteban Gutierrez 0
21 Max Chilton 0
22 Kamui Kobayashi 0
23 Will Stevens 0
•••
Ross Brawn har fyllt 60 år. Mannen som kallats för superhjärnan eftersom han har legat bakom samtliga sju VM-titlar som Michael Schumacher tagit, vann VM med Brawn GP 2009 och som sägs vara hjärnan bakom årets Mercedes och den personen som lockade Lewis Hamilton till Mercedes, kan också vara på väg tillbaka till F1. Det ryktas om att Ferrari vill tt han ska komma tillbaka och göra om Schumachers reda med Sebastian Vettel.
När vi pratar om Schumacher så ber hans taleskvinna Sabine Kehm oss alla att bortse från alla rykten och spekulationer som pågår. Att strunta i vad vänner och själv utnämnda vänner berättar i olika medier.
– Jag anser att man måste ha tålamod. Man måste ge det tid. Man får inte fråga efter nyheter hela tiden utan man måste låta tiden ha sin gång, säger hon enligt motorsporttotal.
– Jag kan inte ge en seriös bild av hur det kommer att gå, det är omöjligt i den här situationen.
Hon säger vidare:
– Michael gör framsteg på det sätt som han kan göra med tanke på hur svår hans skada är. Han är inne i en rehabiliteringsfas. Det är en lång och tuff väg att gå, men vi ser fram emot det med tillförsikt.
•••
Ni får gärna fortsätta diskussionen här. Jag ska koncentrera mig på efterarbete och göra tidning.

Red Bull diskade

av Anna Andersson

Red Bulls båda bilar har diskvalificerats från kvalet där de var femma och sexa.
Anlednignen är att det flexar på deras framvinge.

Red Bull bryter mot artikel 3.15 i det tekniska reglementet och måste nu starta längst bak i fältet.
Här är pressmeddelandet som just landade hos mig:

20141122_191108

Det står:
Following the decision of the Stewards regarding the front wings on both our cars (Car 1 and Car 3), we are disappointed that we have been singled out for a front wing deflection test when it is clear that other teams are interpreting the rules in a similar fashion.

The team accepts the decision of the Stewards and will start the race from the back of the grid.
•••
Det var knappast så Sebastian Vettel ville avsluta sin tid hos Red Bull och inte så Adrian Newey ville lämna över jobbet nu när han ska arbeta med lite annat än bara F1…

•••
För övrigt la Lewis Hamilton ut denna på twitter för ett par dagar sedan och i psykkriget mellan honom och Nico Rosberg så lämnas naturligtvis ingenting åt slumpen.

Så gissa vad Rosberg gjorde?
Jo han sa till Bild:
– Jag såg att Lewis inte ens vet vad Tower Bridge är för något. Han twittrade något och skrev fel namn på bron. Till och med de flesta tyskarna vet vad den bron heter..

•••

Så ska Rosberg vinna titeln

av Anna Andersson

Det är Mercedes som har första startled i morgon. Allt annat hade nog varit en överraskning, men det var Nico Rosberg som var snabbast i kvalet och som höll koncentrationen hela passet igenom.
Detta trots att det var Lewis Hamilton som var snabbast under fredagens träningar.
De flesta hade nog förväntat sig att Hamilton skulle vara snabbast i kvalet, men han fick klart stryk av Rosberg som återgen gjorde ett mycket, mycket bra kval. Han presterade när han som bäst behövde det, tog säsongens elfte pole position och har perfekta förutsättningar inför morgondagen.
Hamilton däremot kändes lite pressad, gjorde några småmissar och kanske kan det sätta lite extra press på britten inför den avgörande finalen?
Nu ska vi dock komma ihåg att Rosberg behöver hjälp av en annan förare för att ta hem titeln, är Hamilton tvåa i mål bakom Rosberg vinner han VM. Därför måste Rosberg hoppas på att Hamilton gör ett misstag eller att Williams får upp farten på sina bilar och tja, kan Valtteri Bottas eller Felipe Massa hot Hamilton som gör ett misstag kan det bli spännande.
Men det kan också bli ett race där Rosberg kör ensam mot mål Hamilton håller kylan bakom och vinner titeln. Det är väl det allra troligaste. Själv bryr jag mig inte så mycket om vem som vinner, däremot hoppas jag att det blir en spännande final. Då är det betydligt roligasre att jobba efteråt.

Vad tror du? Här kan du läsa var ett antal experter som Sebastian Vettel och Lill-Lövis tror
Vilken förare känns lugnast? Hur ser det ut in i första kurvan och hjälper Rosbergs SPAinbjudan?
•••
Kimi Räikkönen kvalade ut Fernando Alonso hos Ferrari, det var tredje gången i år.
•••
I Q2 försvann Kevin Magnussen (McLaren), Jean-Eric Vergne (Toro Rosso), Sergio Perez (Force India), Nico Hülkenberg (Force India) och Adrian Sutil (Sauber). I Q1 lämnade Romain Grosjean (Lotus), Esteban Gutierrez (Sauber), Pastor Maldonado (Lotus), Kamui Kobayashi (Caterham) och Will Stevens (Caterham). Sutil var 22 tusendelar före Grosjean i Q1….
Här är resultatet:
1 Nico Rosberg Mercedes 1m40.480s –
2 Lewis Hamilton Mercedes 1m40.866s 0.386s
3 Valtteri Bottas Williams 1m41.025s 0.545s
4 Felipe Massa Williams 1m41.119s 0.639s
5 Daniel Ricciardo Red Bull 1m41.267s 0.787s
6 Sebastian Vettel Red Bull 1m41.893s 1.413s
7 Daniil Kvyat Toro Rosso 1m41.908s 1.428s
8 Jenson Button McLaren 1m41.964s 1.484s
9 Kimi Räikkönen Ferrari 1m42.236s 1.756s
10 Fernando Alonso Ferrari 1m42.866s 2.386s
11 Kevin Magnussen McLaren 1m42.198s 1.718s
12 Jean-Eric Vergne Toro Rosso 1m42.207s 1.727s
13 Sergio Perez Force India 1m42.239s 1.759s
14 Nico Hülkenberg Force India 1m42.384s 1.904s
15 Adrian Sutil Sauber 1m43.074s 2.594s
16 Esteban Gutierrez Sauber 1m42.819s 2.339s
17 Pastor Maldonado Lotus 1m42.860s 2.380s
18 Kamui Kobayashi Caterham 1m44.540s 4.060s
19 Will Stevens Caterham 1m45.095s 4.615s
20 Romain Grosjean Lotus 1m42.768s 2.288s
•••
Romain Grosjean har straff med sig. Han flyttas tillbaka i startuppställningen eftersom han har bytt sin powerunit och eftersom det är sista loppet får han både ett startstraff (minus 20 platser) och ett tidsstraff.
•••
Red Bull har tredje startled, men det finns en risk att förarna flyttas tillbaka. Stewardsen kikar på om framvingen flexar. Vi väntar på besked.
•••
Här är förutsättningarna inför finalen:
Hamilton vinner VM om:
…han vinner eller är tvåa i loppet.
…om han är före Rosberg i mål.
…om han bryter loppet och Rosberg inte är bättre än sexa.

Rosberg vinner VM om:
…han vinner loppet och Hamilton inte är bättre än trea.
… han är tvåa och Hamilton inte är bättre än sexa.
…han är trea och Hamilton inte är bättre än sjua.
…han är fyra och Hamilton inte är bättre än nia.
…han är femma och Hamilton inte är bättre än tia.
•••
Sergio Perez har förlängt kontraktet med Force India, till 2015 och framöver.

•••
Fernando Alonso lämnar Ferrari och säger till finländska MTV3:
– Jag tror inte att det överraskade någon att jag lämnade Ferrari och det r inte heller någon överraskning vart jag ska.
McLaren ska tillkännage sitt förarpar i december.
När vi pratar om Ferrari så meddelar Gazzetta dello Sport att Ferrari har anställt 60 nya medarbetare till nästa år. Allt för Vettel?
Annars skriver Auto Bild motorsport att Marco Mattiacci kan vara på väg att lämna jobbet som teamchef för Ferrari och ersättas av Maurizio Arrivabene, som är chef för Malboro i Italien och därmed har haft mycket med Ferrari att göra.
•••
14.00 söndag.
Då startar F1-finalen i Abu Dhabi.
Lokalt är klockan 17.00 och det gör att loppet startar i skymningen och avslutas när det är mörkt.

Hamilton – en hand på bucklan?

av Anna Andersson

Lewis Hamilton hade nosen först under fredagens träningar i Abu Dhabi. Han var något snabbare än Rosberg, på det första träningspasset, snabbare på det andra och snabbast på longrunsen.
Det ser med andra ord ut som om han är på väg mot sin andra VM-titel.
Samtidigt är inte tysken var inte oroad. Han satsar allt på att vinna – och då behöver han hjälp av en annan förare för att ta titeln – är Hamilton tvåa tar han hem VM-titeln.
– Åtta hundradelar, det kan jag nog hitta, om inte mer. Jag fick inte till något perfekt varv, men det var en bra dag allt som allt, säger Rosberg till tysktalande journalister.
Någon hjälp lär han däremot inte få av Lotus Romain Grosjean. Han måste sätta in sin sjätte motor och byta samtliga komponenter. Därför straffas han med 20 platsers nedflyttning i starten och han inte kör in på pole position kan han inte flyttas tillbaka 20 platser och han kan inte heller ta med sig straffet till nästa lopp.
Det betyder i så fall att han både flyttas ned max antalet platser på griden och får ett tidsstraff.
– Det är inte helt perfekt, men vi har i alla fall en ny motor och det finns ett antal rakor här och det kan hjälpa oss lite, säger Grosjean i ett försök att vara positiv.
Fernando Alonso var inte heller nöjd efter fredagens pass, två varv på den andra träningen:

•••
Resultaten:
1 Lewis Hamilton Mercedes 1m42.113s – 34
2 Nico Rosberg Mercedes 1m42.196s 0.083s 37
3 Kevin Magnussen McLaren 1m42.895s 0.782s 37
4 Sebastian Vettel Red Bull 1m42.959s 0.846s 33
5 Valtteri Bottas Williams 1m43.070s 0.957s 34
6 Daniel Ricciardo Red Bull m43.183s 1.070s 32
7 Kimi Räikkönen Ferrari 1m43.489s 1.376s 33
8 Jenson Button McLaren 1m43.503s 1.390s 23
9 Daniil Kvyat Toro Rosso 1m43.546s 1.433s 38
10 Felipe Massa Williams 1m43.558s 1.445s 34
11 Sergio Perez Force India 1m43.746s 1.633s 37
12 Pastor Maldonado Lotus 1m44.005s 1.892s 38
13 Nico Hülkenberg Force India 1m44.068s 1.955s 32
14 Jean-Eric Vergne Toro Rosso 1m44.157s 2.044s 39
15 Esteban Gutierrez Sauber 1m44.316s 2.203s 38
16 Adrian Sutil Saube 1m44.763s 2.650s 37
17 Romain Grosjean Lotus 1m44.986s 2.873s 35
18 Kamui Kobayashi Caterham 1m45.505s 3.392s 38
19 Will Stevens Caterham 1m47.057s 4.944s 34
20 Fernando Alonso Ferrari – – 2

En text hittar du här
Caterham kör i Abu Dhabi och det betyder att det är 20 bilar på griden och det blir ett nytt kvalsystem – igen.
Det betyder att de fem långsammaste förarna lämnar efter Q1 och i Q2 är det också de fem långsammaste förarna som har kört färdigt. Därefter gör de tio snabbaste upp om pole position i Q3.
•••
I veckan sa Bernie Ecclestone att han inte brydde sig om vad ungdomarna tycker:
– Ingen aning varför folk hela tiden pratar om den unga generationen. Vad ger det? Vi kan inte sälja någonting till dem. De flesta av de ungarna har nämligen inga pengar.
– Jag är mer intresserad av 70-åringarna, de har tillräckligt mycket pengar. Det finns ingen anledning för mig att tänka på ungarna för de köper ingenting och om några PR-människor säger att de behöver den åldersgruppen så kan de arbeta med Disneyland.
Han får kritik av Christian Horner, stallchef för Red Bull:
– Är du 84 så verkar 70 är rätt ungt, log Horner på FIAs presskonferens.
•••
Egentligen skulle Robert Fernley (Force India), Christian Horner (Red Bull), Monisha Kaltenborn (Sauber), Gerard Lopez (Lotus), Marco Mattiacci (Ferrari), Claire Williams (Williams) och Toto Wolff (Mercedes). ha varit med på FIAs presskonferens. Men Kaltenborm Fernley och Lopez bojkottade den , troligen en protest mot fördelningen av prispengar.

•••
Trevlig fredag.

Sida 228 av 390