Överlever Caterham?

av Anna Andersson

Problemen kring Caterham fortsätter. Än är det ingen lösning i sikt. Colin Kolles, rådgivare till stallet säger i en intervju med motorsporttotal att stallet numera tillhör Tony Fernandez eftersom han inte har lämnat över alla aktierna till de nya ägarna. Han säger också att de nya ägarna har betalat alla löner och alla skulder, trots att det var så illa att teamet var på väg att upplösas inför Storbritanniens GP i somras.
Kolles säger också att det är glasklart att CLS, Caterham Sports Limited, som har gått i konkurs och F1-teamet Caterham (1 MRT) är två skilda saker och att om konkursförvaltaren försöker stoppa bilarna från att resa till USA:s GP så tänker man vidta rättsliga åtgärder.
– Det pågår många samtal mellan jurister just nu, men själv deltar jag inte i några. Men en sak är klar, om konkursförvaltaren tror att F1-teamet tillhär honom så har han fel. Den saken är glasklar. Om han tror att bilarna och utrustningen tillhör honom har han fel. Det tillhör 1MRT, säger Kolles.
– De ansvariga måste förstå att CSL och 1MRT är två skilda saker.
Kolles säger också att om stallet missar USA:s GP:
– Så kommer de ansvariga personligen att få stå till svars för det.
Jag har pratat med Eje Elgh ett flertal gånger de senaste dagarna och han säger att han inte vet någonting mer än vi just nu, men erkänner nu att han är lite oroad för USA:s GP.
– Samtidigt måste man förstå att det handlar om tre F1-lopp. Det finns många betydligt värre katastrofer i världen än det. Titta på vad som händer i Afrika till exempel.
Ericsson skulle ha flugit till USA i veckan, men enligt Elgh har han inte åkt än.
– Bilarna ska skickas över i helgen och åker de över åker Marcus över.
Fabriken i Leafield har stängts av konkursförvaltaren. F1-teamet kommer inte heller åt sina lokaler….
Vad tror ni om detta?
Står Marcus Ericsson på startlinjen i Austin?
Överlever Caterham säsongen?
•••

SENASTE NYTT:
Kring kl 13.00 fick jag följande pressmeddelande av Caterham:

CATERHAM F1 TEAM STATEMENT

24 October 2014

Following a request of yesterday evening at 21.55hrs CET from Caterham Sports Limited’s administrators and the legal advisors of Mr Tony Fernandes’ related EXIM Bank, representatives of 1MRT/Caterham F1 Team have agreed, with all rights reserved, to hand-over management of the Caterham F1 Team to the adminatrator Mr Finbarr O’Connell in the higher interest of allowing the team to continue operating and preparing for the next events.

Ends

Här är hjälmen som Daniel Ricciardo ska använda sig av i finalen:

Stort bråk hos Caterham

av Anna Andersson

Här är senaste nytt när det gäller Caterham.
Lägger ut kvällens pressmeddelande:

CATERHAM F1 TEAM STATEMENT

22 October 2014

On 29 June 2014, Caterham Enterprises Ltd, Caterham (UK) Ltd and Sheikh Mohamed Nasarudin (Seller) and their shareholders Tony Fernandes and Datuk Kamarudin Bin Meranun entered into a Sale and Purchase Agreement (SPA) with Engavest SA (Buyer) with regards to 1Malaysia Racing Team Sdn Bhd/Caterham F1 Team.

Since the date of the Agreement, the Seller has refused to comply with its legal obligations to transfer their shares to the Buyer. The Buyer has been left in the invidious position of funding the team without having legal title to the team it had bought. This is in total contradiction to the Seller’s press release of 3 October 2014 which stated that Mr Fernandes and his Caterham Group had no longer any connection with the Caterham F1 Team.

The administrators of Caterham Sports Limited have been appointed on behalf of Export-Import Bank of Malaysia Berhad (Exim), a creditor of Mr Fernandes and the Caterham Group. The Buyer has no connection with Exim. Caterham Sports Ltd was a supplier company to the Caterham F1 Team. Very regrettably, the administrators’ appointment has had devastating effects on the F1 Team’s activities. Since their appointment, the administrators have released various press statements which have been severely detrimental to the management of the Caterham F1 team.

After three months of operating the Caterham F1 Team in good faith, the Buyer is now forced to explore all its options including the withdrawal of its management team. Lawyers have been instructed by the Buyer to bring all necessary claims against all parties, including Mr Fernandes who, as an owner, will run the F1 operation.

Ends

Med andra ord verkar det vara en himla soppa. En köpare som inte har sina andelar och en ägare som inte vill lämna i från sig sina andelar. De lär säkerligen vara en hel del diskussioner via olika telefonlendignar under kvällen och natten och vad de mynnar ut i vet jag inte.
Däremot vet jag att jag är otroligt trött på den här typen av nyheter.
Lös problemen, lös dem fort. Detta skadar stallet. Ingen vill läsa om jurister hit och jurister dit. Köparen hit och säljaren dit. Folk vill se racing, folk vill läsa om racing och om vad som händer på banan.
Jag hoppas för Marcus Ericssons dela att det löser sig, för hans racing har varit bra på sistone och han behöver fortsätta köra bra. Han slåss för sin framtid.

Vad händer med Caterham?

av Anna Andersson

Caterham Sports Limited har begärts i konkurs. Hur påverkar det Marcus Ericsson?
Ja det är en mycket bra fråga.
Caterham SPorts Limited är ett företag som är skilt från racingstallet som tävlar under licensen 1 Malaysia Racing Team (1MRT) och ägs av investerare från Schweiz och Mellanöstern.
Det är två skilda företag och det mesta av värdet, sponsorpengar och prispengar, hamnar hos F1-stallet. NU hävdar konkursförvaltaren att han inte vill släppa några bilar från fabriken, där båda företagen återfinns, men frågan är egentligen vem som äger bilarna?Vem äger materialet?
Den frågan är nyckeln till framtiden.
Är det F1-stallet ja då ska det inte vara några problem att tävla vidare, är det inte det…
Ja ni förstår själva.
Eje Elgh var inte orolig, men det är han å andra sidan aldrig. Han är otroligt duktig på att inte bry sig om saker som han inte kan påverka. En imponerande inställning om du frågar mig.
•••
Sergio Perez antyder att han stannar hos Force India och vill ha kontraktet klart till USAs GP den 2 november.
•••
I dag är det 19 år sedan Michael Schumacher vann sin andra VM-titel i F1.
Exakt elva år senare, 2006, avslutade han sin karriär hos Ferrari – just den 22 oktober. Det var då han skadade ett däck, låg sist i Brasiliens GP och körde upp sig till plats fyra.
•••
Efter Felipe Massas kritik har Pirelli ändrat däckvalet i Brasilien.
– Det är helt oacceptabelt , det kan vara kallt, det kan vara fuktigt och kör du med hårda däck kan det bli riktigt farligt. Jag förstår inte det beslutet, sa Massa.
Istället för medium och hard så har däckleverantören ändrat sig och det blir nu medium och soft.
•••
Sam Michael lämnar McLaren. Han och familjen återvänder till Australien.

F1 till Las Vegas?

av Anna Andersson

I fjol var genomfördes vintertesterna i Bahrain, till Pirellis stora förtjusning. Det hjälpte dem med utvecklingen av däcken. Värmen var betydligt bättre än den kyla som det var i Barcelona åren innan.
Men nästa år flyttas testerna tillbaka till Barcelona.
Det glädjer stallen som får en billigare resa, men däcktillverkaren är besviken:
– Det är en besvikelse, vi drog nytta av att vi kunde testa på en riktig racerbana i riktiga förhållanden. Det var viktigt för oss, säger Paul Hembery enligt motorsporttotal.
Nästa år testas det 1-4 februari i Jerez, samt 19-22 februari och 26 februari till 1 mars i Barcelona.
•••
Ross Brawn och Stefano Domenicali ingår i den grupp av tio personer som ska utreda omständigheterna kring Jules Bianchis olycka i Japan. Där finns även professor Gerard Saillant, som har varit med på sjukhuset i Japan och är president för den medicinska kommittén och Alexander Wurz är förarnas representant.
•••
Är Giedo van der Garde på väg tillbaka till F1-banan? Han körde för Caterham förra året, men har varit testförare hos Sauber i år och nu antyder han att han ska köra 2015.

Nästa förare bekräftad

av Anna Andersson

Nico Hülkenberg stannar hos Force India. Det bekräftar stallet:

•••
Alain Prost är rätt övertygad.
han tror att Fernando Alonso tar en paus nästa år för att sedan satsa på en förarplats his Mercedes 2016.
– Går han till McLaren-Honda blir det svårt att vinna första året, säger den fyrfaldige mästaren.
– Det är omöjligt för dem att öppna dörren för honom för bara ett år.
Vidare säger fransmannen:
– Om han har ett kontrakt med Mercedes för 2016 kan han absolut ta en paus, men i annat fall skulle jag inte göra det. De är inte enkelt att vara borta i ett helt år.
•••
DTM-mästaren Marco Wittmann får testa F1 för Toro Rosso, men han är inte intresserad av att satsa på F1 isätllet för DTM.
•••
Robert Kubica drömmer om en F1-comebakc.
Men än så länge är det svårt han klarar fysiskt inte av den trånga cockpiten
– Det vore en dröm att återkomma till F1, men vi måste också vara realistiska. Om jag bestämmer mig för att försöka måste jag genomgå flera operationer under denna vinter. Kanske är det möjligt med hjälp av läkarna och lite tur.

Ecclestone hyllar Putin

av Anna Andersson

Bernie Ecclestone är imponerad.
Av Rysslands president Vladimir Putin.
–Han är en enastående person, säger Ecclestone till den ryska tidningen Vedomosti.
– Han kan kontrollera Europa, eller Amerika. Han kan klara av det. Men jag tror han är väldigt upptagen. Låt honom avsluta det han håller på med först, sedan får vi se.
•••
Grattis Kimi Räikkönen. Finländaren som har för avsikt att avsluta sin karriär hos Ferrari, fyller 35 år. Han har ett år kvar på kontraktet och en option på ett år till.

•••
Herman Tilkes medarbetare har lämnat lite information kring den nya banan i Mexiko, bland annat är det så att maxhastigheten ska vara 328 km/timmen och genomsnittshastigheten 204 km/timmen.

•••
McLaren kommer med nya uppdateringar till Abu Dhabi.
– Det handlar mer om att lägga en grund för framtiden, säger Eric Boullier.
– Hundra procent av det vi testar kan vi ta med oss till nästa års bil.
•••
Trevlig helg!

Alonso lämnar Ferrari

av Anna Andersson

Fernando Alonso lämnar Ferrari
Det bekräftar Luca di Montezemolo.
– För det första vill han ha en ny omgivning, säger stallets avgående president.
– För det andra är han i en ålder där han inte vill vänta på att vinna.
Frågan är väl var spanjoren tar vägen. Är det McLaren-Honda?
Det har det ryktats om länge och jag skulle nog sätta mina pengar på det alternativet.
Eller är det Lotus som kör med motorer från Mercedes nästa år? Eller är det så att han väljer att ta ett sabbatsår och köra Le Mans med polaren Mark Webber för att sedan hoppas på en plats hos Mercedes 2016?

Jac Villeneuve tror att Alonso har spelat bort sina kort den här gången:
– Han är väl bäst av alla, eller. Det är vi alla överens om, men i bland måste man veta vilka kort det är som man ska spela och Fernando är inte alltid så bra på just det, säger Villeneuve till motorsportmagazin.
Villeneuve tror att Alonso ansluter till McLaren-Honda, men han är inte direkt övertygad om att det är en bra lösning.
– Jag tror inte att de kommer att vara framgångsrika inom en snar framtid, säger kanadensaren som vann VM 1997, men som kanske inte heller gjorde de smartaste valen under sin karriär.
•••
Enligt Eje Elgh diskuterar han och Marcus Ericsson med fyra stall till nästa år.
– Det finns de höger upp i resultatlistan och hans körning under hösten har imponerat på flera stall, säger Elgh bland annat.
•••
Det har sagts att Marussia jagade på Bianchi över radion för att han skulle öka takten under gulflaggen och inte tappa Marcus Ericsson och att det kan ha orsakat den hemska olyckan i Japan.
Marussia slår tillbaka mot de anklagelserna och säger att stallet är djupt skakat av det ryktet att de är upprörda över att det kommer sådana rykten när deras förare ligger på sjukhus och kämpar för sitt liv och att uppgifterna är osanna.
•••
Det pratas också om att det är dags för Alexander Rossi att köra för Marussia framöver. Stallet körde bara med en bil i Ryssland.
•••

Adderly Fong mästare i Audi R8 LMS Cup får chansen att testa F1 för Sauber. Han är den första kinesen från Hong Kong som får den möjligheten, han ska köra en Sauber C31 från 2012 och testet går av stapeln i spanska Valencia den 22 oktober.

Hey guys how's it going? So it took a long time, lots of negotiating with sponsors and teams. I finally have the chance to try out an F1 car! I will be testing the 2012 C31 Sauber Ferrari F1 car; which Sergio Perez competed with, on the 22nd of this month in Valencia Spain. Really anxious and excited about this upcoming test as it will be my first time driving a car with such an extreme power to weight ratio. Also this car will have a blown diffuser which I am really looking forward to experiencing the downforce the car can generate. Hopefully the weather will be good the whole day that day!

•••
Japp, det blev lite ledighet efter det att det var jobb varje dag i två veckor. Men tack ändå för ert engagemang.
Jag får ganska ofta kommentarer från folk som saknar sina kommentarer så jag tar det igen:
För att kunna kommentera direkt måste man ha ett antal godkända kommentarer på bloggen och innan det antalet är uppnått måste de modereras. Detta för att hålla en vettig nivå på kommentarerna. Jag är den enda som jobbar med bloggen och jag jobbar inte 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan. Ibland är det annat jobb som prioriteras, det kan vara resor som gör att jag inte är uppkopplad konstant och ibland är jag ledig. Jag modererar så snabbt jag hinner och när ni har slängt in ett antal kommentarer som bidrar till diskussionen så vitflaggas ni och tjoff. Då går det snabbare.

Mercedes mästare – tre bilar 2015?

av Anna Andersson

Mercedes är världsmästare i formel 1.
I och med dubbelsegern i Rysslands GP så säkrade stallet konstruktörsmästerskapet och i nästa lopp i Austin, USA; är det faktiskt så att Lewis Hamilton Nico Rosberg kan dra i från Red Bulls Daniel Ricciaro så pass mycket poängmässigt att kampen om VM blir en intern histria för Mercedes.
Men när det handlar om loppet, Rysslands GP kan vi konstatera att Nico Rosberg satsade allt och chansade. Han bromsade hårt i kurva två, tog sig förbi Hamilton, men genade över avåkningszonen och skadade däcken. Han fick meddelande om att han skulle ge tillbaka positionen till Hamilton, men behövde ändå gå in i depå för att byta däck och valde då den hårda gummiblandningen. Han kom tillbaka ut på plats 19…
…sedan körde han på den gummiblandningen in i mål och slutade tvåa bakom Lewis Hamilton.
Britten vann för fjärde loppet i rad och utökade sin VM-ledning. Statistiskt sett talar det för att han ska vinna sin andra titel, ingen förare har tidigare vunnit fyra lopp i rad utan att vinna VM-titeln. Nu skiljer det 17 poäng till Hamiltons fördel och det är 100 poäng kvar att slåss om.
Ska Rosberg lyckas ta hem den där VM-titeln måste han också besegra Hamilton. Just nu handlar det om att begränsa skadorna lopp efter lopp och det räcker inte.
Men som sagt det är tre lopp kvar och dubbla poäng i finalen. Det lär bli en otroligt spännande kamp i Abu Dhabi.
Hur tror ni att den slutar?
•••
Felipe Massa gjorde precis som Rosberg och bytte däck tidigt i racet. Men han gick från hårda till mjuka däck. Det gick inte lika bra för honom som för Rosberg som gick från mjuka till hårda.
•••
Sebastian Vettel är tydlig när det gäller nästa lopp i Austin:
– Jag lär inte ha så mycket att göra under lördag eftermiddag. Varför ska jag kvala och köra om plats ett till 22 när jag ändå måste starta från depårakan? Det gäller att spara kilometer, säger Vettel till RTL.
– Det är ju så roliga regler i år när det handlar om de olika delarna till motorn och då lönar det sig inte att köra kvalet. Som jag har förstått så handlar det om att man kan byta allt en gång och starta från depån. Då ska man spara kilometer på den motorn och med andra ord blir det en lugn lördag i USA.
•••
Marcus Ericsson slutade på plats 19, sist av förarna som tog sig i mål.
•••
Personligen tyckte jag att det var ett ganska händelsefattigt lopp, bara ett depåstopp, ingen strategisk kamp och det brukar vara med olika strategier. Nej. Jag hade hoppats på mer.
•••
Det finns en diskussion om att stallen ska få möjlighet att köra med en tredje bil.
– Enligt reglerna får FIA och den som äger de kommersiella rättigheterna be stallen att sätta in en tredje bil om det är under 10 bilar totalt, säger Mercedes stallchef Toto Wolff till motorsporttotal, men påpekar att det inte är helt enkelt att göra det före nästa säsong.
– Det är en del jobb.
Han fortsätter:
– Man måste lösa logistiken, budgeten och teamets struktur så att det går att använda en tredje bil. Man behöver också regler, vem kör bilen och var? Får han ta poäng, vilken lack ska den bilen ha? Det finns mycket att diskutera. Samtidigt visar historien att stallen i F1 kommer och går. Det är ingen större chock, även om jag gärna ser att alla stannar i F1.
Man räknar med att en tredje bil kostar ungefär 25 miljoner euro per säsong.
•••
Kimi Räikkönen hoppas att Sebastian Vettel kommer till Ferrari.
– Han är min närmsta vän, säger finländaren.
•••
Mercedes bekräftar att Hamilton stannar nästa år. Vad gör Alonso nu, är det McLaren-Honda som gäller, tar han en paus, blir det Lotus eller stannar han hos Ferrari. Vettel är inte bekräftad som förare hos Ferrari, men det mesta tyder på att han kör där.
Är det så att Alonso har spelat ett för högt spel?
Spännande tider framöver.

Ericsson: ”Fantastiskt kval”

av Anna Andersson

Lewis Hamilton håller på att ta ett grepp om VM, han kom till Sotji med tre segrar i rad och nu har han pole position i Ryssland också.
Inte för att jag tror att VM kommer att vara avgjort innan Abu Dhabi, de dubbla poängen där gör sitt till, men psykiskt går det Hamiltons väg just nu. Nico Rosberg däremot har det något tuffare och måste jobba mentalt för att ta sig tillbaka till den starka position han hade fram till och med Tysklands GP i somras.
Nu ser jag fram emot starten i morgon, det är bara en liten knyck vid den första kurvan och den kan nog ställa till vissa problem när det är trångt efter starten och en rejäl avåkningszon…. Vi får se. Alla pratar om att banan är väldigt snäll mot däcken, till skillnad från alla andra banor i år och frågan är vad det betyder för strategierna. Vill du läsa mer om kvalet och läsa vad Hamilton, Rosberg och Ericsson sa så klickar du här:

Här är kvalresultatet:
1 Lewis Hamilton Mercedes 1m38.513s –
2 Nico Rosberg Mercedes 1m38.713s 0.200s
3 Valtteri Bottas Williams 1m38.920s 0.407s
4 Jenson Button McLaren 1m39.121s 0.608s
5 Daniil Kvyat Toro Rosso 1m39.277s 0.764s
6 Daniel Ricciardo Red Bull 1m39.635s 1.122s
7 Fernando Alonso Ferrari 1m39.709s 1.196s
8 Kimi Räikkönen Ferrari 1m39.771s 1.258s
9 Jean-Eric Vergne Toro Rosso 1m40.020s 1.507s
10 Sebastian Vettel Red Bull 1m40.052s –
11 Kevin Magnussen McLaren 1m39.629s –
12 Sergio Perez Force India/ 1m40.163s –
13 Esteban Gutierrez Sauber 1m40.536s –
14 Adrian Sutil Sauber 1m40.984s –
15 Romain Grosjean Lotus 1m41.397s –
16 Marcus Ericsson Caterham 1m42.648s –
17 Nico Hülkenberg Force India 1m40.058s –
18 Felipe Massa Williams 1m43.064s –
19 Kamui Kobayashi Caterham 1m43.166s –
20 Max Chilton Marussia 1m43.649s –
21 Pastor Maldonado Lotus 1m43.205s –
•Magnussen, Hülkenberg och Maldonado har alla straff med sig och har flyttats tillbaka fem placeringar.
•••
Otroligt imponerande av Daniil Kvyat att ta plats fem med sin Toro Rosso på hemmaplan. Han visar Red Bull att det finns något att hämta hos honom till nästa säsong. Han skåpade ut Vettel och han slog även Daniel Ricciardo.
•••
Tungt för Ferrari. Ingen av bilarna är bland de sex bästa. Om Williams har en så bra bil som Bottas visar och Felipe Massas mekaniker löser hans problem med bilen så kan det bli en tuff fajt mellan Williams och Ferrari i morgon. Den handlar om en mycket viktig placering i konstruktörs-VM – plats tre.
•••
Sebastian Vettel i Red Bull var en mycket stor besvikelse. Både för sig själv och för andra. Han försvann i Q2 och slutade på plats 11. Säsongen är körd för Vettel som ska lämna teamet och nu tja, var är motivationen?
Inte på banan i alla fall.
•••
Ett riktigt bra kval av Marcus Ericsson som kvalade in på plats 17 (1.42,648) och han var bara 0,122 från Q2. Han slog Kamui Kobayashi klart och han var en sekund före Max Chilton, Marussia. Men Marussia har det tufft med tanke på vad som hände Jules Bianchi förra helgen och man kör bara med en bil. Tankarna är naturligtvis någon annanstans.
– Vilket fantastiskt kval. Jag gjorde ett bra varv och bilen uppförde sig också mycket bra. Vi ska vara mycket nöjda med plats 17, säger Ericsson som kommer att starta från plats 16 på grund av bestraffningar på andra förare.
– De är lite frustrerande att vara så  nära Q2, men allt som allt tycker jag att vi ska vara nöjda med det vi presterade i dag. Även det tredje passet i dag var bra, vi byggde vidare på det vi hade lärt oss i går och jag hade självförtroende när vi gick in i kvalet. Jag visste var jag var tvungen att göra och allt föll på plats. Nu ser jag fram emot loppet och jag vill verkligen köra ännu en riktigt bra tävling.
För Kobayashi är det inte heller helt enkelt, han vet inte om han ska köra de kommande loppen utan kallas till banan på tisdagen eller onsdagen inför tävlingshelgen.
Vi kan också konstatera att Felipe Massa, Williams, hade enorma problem med bilen under kvalet och han var en besviken 18:e man.
– Jag hade stora problem med motorn, prestandan var usel, säger han.
– Vi provade olika inställningar för att vi skulle få in mer bränsle i den, men det hände ingenting.
•••
FIA har kommit med ett utlåtande när det gäller Jules Bianchis olycka. Det var inget tekniskt problem utan en rad av olyckliga omständigheter som ledde fram till olyckan.
– Det fanns ett torrt spår, men när det började regna mer kom det allt mer vatten på det torra spåret och vad som hände när bilarna då kom ut från den torra området såg vi på Adian, säger Charlie Whiting, FIA.
Ett varv efter det att Adrian Sutil fått vattenplaning kom Jules Bianchi och råkade ut för samma sak.
– Han snurrade inte som Adrian utan korrigerade bilen och kom av banan i en annan vinkel.
Däremot kunde han inte säga någonting om farten när fransmannen slog i bärgningsfordonet:
– Än så länge har vi bara haft uppgifterna från GPS:em för att beräkna hastigheten och de är inte tillförlitliga. Fram till dess att vi analyserat det ordentligt är det för tidigt att säga någonting om hur hög farten var när Bianchi krockade.
•••
Det har ryktats om att Fernando Alonso försöker ta en plats hos Mercedes, samtidigt som Hamilton är på väg till McLaren. Det finns uppgifter som säger att Hamilton redan har skrivit på, samtidigt som han själv påstår att Mercedes är hans familj och han vill inte diskutera framtiden förrän efter säsongen.
Niki Lauda försöker döda det snacket:
– Det finns ingen plats för Alonso, säger han.
•••
Race kl 13.00 i morgon!

Vettel, Räikkönen och Hamilton – alla körde av

av Anna Andersson

Marussia väljer att bara starta med en bil i helgen. Max Chilton kör. Av respekt för Jules Bianchi står hans bil kvar i garaget
Först anmälde stallet Alexander Rossi som är testförare, men man har valt att låta bilen stå.
Enligt Bild Zeitung har fransmannens tillstånd försämrats, men det finns inga officiella uppgifter på det. Tillståndet är fortfarande kritiskt. Han kämpar för sitt liv.
•••
Mercedes Lewis Hamilton slog tillbaka på den andra träningen. Han var snabbast med tiden 1:39.630, Kevin Magnussen, McLaren var tvåa där efter följde Fernando Alonso och Nico Rosberg. Valtteri Bottas. avslutade topp fem.
Daniel Ricciardo såg till att det blev rött ljus under passet, enligt Red Bull fick han problem med sin power unit.
– Det var ändå dags för den att gå i penson. Den skulle bara hålla i sju minuter till, sa Christian Horner efteråt.
Annars så var Sebastian Vettel av banan i kurva 17, Hamilton, Räikkönen och Daniil Kvyat kollade in avåkningszonen i kurva två, den är rätt trång fden kurvan och ställer till problem.
En text om dagens pass hittar ni här
Här är Pirellis ord om däckvalet inför helgen:

Sochi är en medelsnabb bana med stor variation på kurvor, inklusive en som inspirerats av den långa vänstern med tre apex som utgör kurva 8 på Istanbul Park och som ger enorma påfrestningar på höger framdäck. Totalt finns här 12 höger- och 6 vänsterkurvor med en 650 meter lång raksträcka mellan kurva 1 och 2 där bilarna når en toppfart på runt 320 km/h. Medelhastigheten kommer hamna omkring 215 km/h och bakom layouten ligger den kände banarkitekten Hermann Tilke, som senast designade banan i Austin, Texas.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Ryssland är en nyckelmarknad för Pirelli, liksom för de stora biltillverkarna i världen, så vi ser mycket fram mot Sochi och det första ryska GP:t som blir en milstolpe i sportens historia. Ur däcksynpunkt kommer det bli en intressant utmaning; vi har en stor variation på kurvor som kommer testa däcken ur alla tänkbara aspekter. Liksom under alla andra GP:n i år satsar vi på mellan två och tre stopp och vårt däckval speglar detta. Om man ser till total påverkan på däcken jämfört med övriga banor ligger Sochi någonstans i mitten och våra mätningar indikerar slät asfalt, de första väderleksrapporterna talar också om milda temperaturer. Att komma till en ny bana är alltid spännande och det är bara när vi är på plats som vi vet vad vi har att vänta. Arbetet under friträningarna kommer bli extra viktigt för alla.

•••
Marcus Ericsson körde bra i Singapore och i Japan. Nu börjar han trivas i bilen och själv säger att det är Break-by-wire som har ställt till det för honom:
– Vi hade problem hela året och jag kände inget förtroende när jag skulle bromsa. Där tappade jag för mycket tid jämfört med min teamkollega, säger han till Sky.
– Nu känns det helt enkelt bättre för jag vet vad bilen gör när jag bromsar. Det är en stor förbättring för mig.
Ändå fick han stryk av Roberto Mehri på den första träningen, på den andra var han 19:e man, före Chilton och Kobayashi.

•••

Här är en kortare text från dagens tidning:

I söndags kraschade Jules Bianchi svårt.
F1-föraren ligger i koma.
Nu hyllas han av alla förarna.

Marussiaföraren krockade med den hjullastare som skulle bärga en annan bil under Japans GP. Han drabbades av svåra skallskador, har opererats och ligger i koma. Enligt läkarna är läget fortfarande kritiskt, men stabilt.
F1 har rest vidare till Sotji och premiären för Rysslands GP, men det mesta handlar om den skadade Marussiaföraren och inte om den nya banan.
– Mina känslor är oblandade, säger Toro Rossos ryske förare Daniil Kvyat på presskonferensen.
– Våra tankar är fortfarande i Japan, så kommer det att vara ett tag framöver. Samtidigt är det speciellt för mig att få köra i Ryssland.
Under helgen ska samtliga förare i F1 och de båda supportserierna GP2 och GP3 köra med ett klistermärke på hjälmen för att visa sitt stöd för Jules Bianchi. ”Tous Avec Jules” – Alla är med dig Jules.
– Inget av det som vi diskuterar nu hjälper Jules. Jag hoppas att FIA gör sitt jobb och noga analyserar olyckan, säger Jean-Eric Vergne, Toro Rosso, som är mannen bakom den gemensamma aktionen.
– För mig är det enda som räknas att vi snart får positiva nyheter.

•••
Lotus kommer att köra med motorer från Mercedes 2015. Det har både Lotus och Mercedes bekräftat.
•••
Red Bulls Daniel Ricciardo diskades ju i premiären. Nu är han lite orolig.
För att de 18 poängen som han fråntogs då ska avgöra hela säsongen.
– Om jag till slut förlorar VM på grund av de 18 poängen blir jag besviken, säger VM-trean.
– Men vi är lite efter.
– Just nu är han 73 poäng efter Hamilton som leder VM och med tanke på att det delas ut 50 poäng för en seger i Abu Dhabi så är säsongen långtifrån avgjord.
•••
Tänk på att det är 13.00 som gäller för både kval och race.

Sida 232 av 390