Buttons ursäkt

av Anna Andersson

52 000 åskådare. Fler kom inte till Hockenheim i helgen. Det är inget vidare för den klassiska tyska banan, en anledning är säkerligen de höga biljettpriserna, en annan avsaknaden av Michael Schumacher som tyskarna älskade och som också var ett med fansen. Många har lite svårare att identifiera sig med Vettel, Hamilton och gänget som många tyskar anser har näsan i en lite annan värld. Lägg där till att många klagar på motorljudet från de nya turbomotorerna.
Dessutom var det fruktansvärt varmt på Hockenheimring i helgen. Över 35 grader och att sitta i solen på läktaren i flera timmar är inte riktigt hälsosamt och många av sistaminutenköparna från regionen valde att krypa upp i soffan med en kall öl, dra ner jalusierna (ni vet de där metallgardinerna i vitt eller brunt som tyskarna har på utsidan av fönsterna som täcker hela rutan och rullas ner klockan 19.59 i varje tysk ort och upp klockan 06.25 till ett förbannat rassel) och se loppet på gratis TV:n RTL istället.

•••
Här är Nico Rosbergs hälsning från helgen, på tyska, men i alla fall…

•••
Jenson Button ber Lewis Hamilton om ursäkt:

•••

Tidningen Blick har källor som säger att Michael Schuamcher snart kan komma att flytta hem och fortsätta sin rehabilitering hemma.

Rosbergs fantastiska vecka

av Anna Andersson

VM-ledaren Nico Rosberg har haft en underbar vecka. Han gifte sig med sin Viviane förra fredagen, han jublade när Tyskland vann VM i fotboll förra söndagen, han skrev ett nytt kontrakt med Mercedes i veckan och i dag vann han Tysklands GP på Hockenheim för första gången.
Det är bara att gratulera Rosberg som gjorde allt rätt på Hockenheimring.
För två veckor sedan tappade tysken många viktig poäng på VM-tvåan Lewis Hamilton när han tvingades bryta Storbritanniens GP, men redan i dag slog han tillbaka i och med att han vann samtidigt som Hamilton var trea efter ett tungt kval.
Nu har tysken vunnit fyra lopp i år och han har 14 poängs ledning i VM inför det sista loppet inför sommarlovet.
•••
För VM-tvåan Lewis Hamilton gick det lite tyngre, även om han körde imponerande. Hans bromsar gick sönder under kvalet och skulle ha startat från plats 15, men man tvingades bryta hans växellåda och VM-tvåan hade startplats 20. Därifrån genomförde han en helt galen jakt på en plats i toppen. Han krokade ihop med Jenson Button på det 29:e varvet och skadade bilen, men fortsatte ändå att jaga en pallplats och var trea i mål. Plus 17 placeringar.
•••
Glöm inte att det är dubbla poäng i VM-avslutningen i år. Det känns som om det kan bli en otrolig fajt ända in i november.
•••
Valtteri Bottas. Valtteri Bottas.
Han körde in på sin tredje pallplatsen på lika många race. Williamsbilen har bra balans, den är otroligt skonsam mot däcken och Bottas lyckas plocka fram max ur den. Finländaren har tagit poäng i alla race utom ett i år (Monaco). Mycket imponerande
•••
Felipe Massa försvann efter en kollision med Kevin Magnussen i den första kurvan. Det var tredje gången i år som Williamsföraren inte ens överlevde ett varv, i Australien, på Silverstone och nu i Tysklands GP.
•••
För Red Bull var Sebastian Vettel snabbast på Hockenheimring, troligen hade det en hel del att göra med att Daniel Ricciardo tappade många placeringar när han tvingades köra undan för att undvika startkraschen mellan Magnussen och Massa.
•••
Kamui Kobayashis Caterham började brinna under ett av träningspassen, Danil Kyvats Toro Rosso gjorde det under racet. Därmed har två av bilarna som kör med motorer från Renault fattat eld den här helgen.
Här är resultatet:

Nico Rosberg Mercedes 1h33m42.914s
2. Valtteri Bottas Williams +20.789s
3. Lewis Hamilton Mercedes +22.530s
4. Sebastian Vettel Red Bull +44.014s
5. Fernando Alonso Ferrari +52.467s
6. Daniel Ricciardo Red Bull +52.549s
7. Nico Hülkenberg Force India +1m04.178s
8. Jenson Button McLaren +1m24.711s
9. Kevin Magnussen McLaren -1 varv
10. Sergio Perez Force India-1 varv
11. Kimi Räikkönen Ferrari -1 varv
12. Pastor Maldonado Lotus -1 varv
13. Jean-Eric Vergne Toro Rosso -1 varv
14. Esteban Gutierrez Sauber -1 varv
15. Jules Bianchi Marussia -1 varv
16. Kamui Kobayashi Caterham -2 varv
17. Max Chilton Marussia- -2 varv
18. Marcus Ericsson Caterham -2 varv

•••
Marcus Ericsson var sist av bilarna som tog sig i mål. Här är hans kommentar:
– Jag startade från depån och det var klart att det skulle bli ett tufft lopp, visst fick jag hjälp av säkerhetsbilen men eftersom vi bröt mot reglerna i parc fermé i går så fick jag ett straff och jag var tungen att ta det. Det betyder att jag var tvungen att jaga hela loppet, säger Ericsson.
– Jag gjorde mitt första stopp på varv 19, från de supermjuka till de mjuka för min andra stint, men sedan fick jag hela tiden blå flaggor och tappade mer tid utan att det var någonting jag kunde göra åt det. Jag hade rätt bra varvtider, sett till den pace vi hade och jag fick köra på till det andra stoppet på varv 4. Jag körde den sista stinten på de supermjuka däcken och jag fick order om att trycka på ända til mål, jag tog in lite tid på Marussian framför mig, men när det var fem varv kvar var däcken helt slut så jag kunde aldrig ge Chilton en match utan slutade på plats 18.

•••
Fotbollsspelaren Lukas Podolski sa inför VM i att Tyskland skulle vinna titeln för Michael Schumacher och nu är han på plats på Hockenheimring och hälsar via RTL:
– Jag vill hälsa till Michael och hans familj. Jag önskar honom styrka, bucklan i Brasilien vann vi även för honom.
•••
Pirelli testade ju däcken med 18 tum på Silverstone, nu diskuterar man om det är möjligt att även köra med 19 tum.
•••
Dags att göra tidning. Återkommer ikväll om det finns något mer att rapportera om, annars hörs vi i morgon. Ni är välkomna att fortsätta diskussionen, precis som vanligt.

Hamilton straffas

av Anna Andersson

Lewis Hamilton har bytt växellåda och flyttas tillbaka ytterligare fem platser i starten. Han startar från plats 20.
Marcus Ericsson starar från depån.
•••
Vill du kolla in Marcus Ericssons ratt?
Köp tidningen i dag.
•••
Pastor Maldonado kör för Lotus även 2015. Det bekräftar stallet.

Hur många kör Hamilton om?

av Anna Andersson

Det är åtta år sedan Michael Schumacher vann på Hockenheimring. Sedan 2006 har ingen tysk vunnit på hemmaplan, men nu har Nico Rosberg chansen.
Han har pole position på Hockenheimring och han har haft en fantastisk vecka, giftemål, tysk seger i fotbolls-VM, ett nytt kontrakt med Mercedes och så pole position på hemmaplan.
Nu får vi se vad det betyder i morgon, hans teamkollega Lewis Hamilton startar från plats femton och lär ge oss en rejäl show när han kör om bil efter bil. Kanske kan det bli en spännande kamp i alla fall?
•••
Williams har två bilar i topp tre på Hockenheimring, Bottas verkar vara i en riktigt bra form och efterandraplatsen på Silverstone flaggade han för att han ville kliva upp ett steg till. Gör han det i morgon?
Nu starar han från ruta två, på Silverstone körde han upp sig från polats 14 till plats 2.
•••
Hos Red Bull är det inga muntra miner, Vettel har inte haft en så dålig startposition på Hockenheimring sedan 2008 då han körde för Toro Rosso och hos Toro Rosso har man aldrig haft en så bra startposition som den åttondeplats Kvyat  körde in på i dag. Vettel fick för övrigt stryk av Ricciardo igen. Det står 7-3 i kvalen till australiensaren.

•••
Två bilar från Force India i Q3…Snyggt jobbat.
•••
Esteban Gutierres har en bestraffning med sig, minus fem platser i starten, det gör att Hamilton startar från plats 15, inte 16.
•••
Nej det är inte alltid enkelt att vara gammal världsmästare, både Kimi Räikkönen och Jenson Button fick lämna i Q2.
Jenson Button (McLaren), Kimi Räikkönen (Ferrari), Jean-Eric Vergne (Toro Rosso), Esteban Gutierrez (Sauber), Romain Grosjean (Lotus) och Lewis Hamilton (Mercedes) har startplats 11 till 16.
•••
För alla som hade sett fram emot duellen mellan Hamilton och Rosberg på Hockenheim så blev kvalet en besvikelse. Hamilton kraschade i Q1, på väg mot kurva 13 gick bromsarna på höger fram sönder och han var passagerare i sin egen bil. Det var en rejäl smäll, men även om Hamilton lät skakad på rösten så vinkade han och sa att han var okej.
Toto Wolff bekräftade efter kvalet att bromsskivan som sprack var helt ny, med andra ord måste det ha varit ett materialfel.
I och med att hans tid var den tolfte bästa i Q1 var han 16:e man i kvalet, men startar från plats 15 ( en bestraffning på Gutierrez).
Övriga förare som lämnade i Q1 var: Adrian Sutil (Sauber), Jules Bianchi (Marussia), Pastor Maldonado (Lotus), Kamui Kobayashi (Caterham), Max Chilton (Marussia) och Marcus Ericsson (Caterham).
Ericsson hade problem med hydrauliken och körde inte någonting under kvalet. Därför startar han från pitlane i morgon.
•••
Det var över 35 grader varmt i dag, vilket gjorde att asfalten höll närmare 55 grader och det var otroligt svårt för förarna att få de supermjuka däcken att hålla ett helt varv. För de förare som inte tog hand om dem ordentligt blev det problem redan i den sista sektorn.
I morgon ska det vara något svalare, men också över 30 grader varmt. Jag har bott i närheten av Hockenheim under tre år vet att den där värmen inte är att leka med. Det är ingenting du är i närheten av i Sverige. Det finns inte en vindpust, inte ett hav i närheten och luften står stilla. Den dallrar och den pressar dig från alla håll.
Man väntar och väntar på ett åskväder, men när det har dragit förbi är det dags för samma tryckande hetta igen.
Det kommer att bli ett otroligt tufft lopp i morgon, för människan, maskinen och däcken.

Laudas kritik

av Anna Andersson

Inget FRIC, ingen av teamen kör med det systemet som man tidigare under säsongen har använt för att kontrollera markfrigången och förbättra aerodynamiken. Mercedes behåller initiativet, även om avståndet har krymp. Mer om det kan du läsa här.

Dagens två träningar visade annars att det kommer att bli tufft för däcken om värmen behåller sitt grepp över Tyskland. Enligt prognosen kommer det att vara upp till 35 (!) grader varmt i luften under kvalet och över 30 grader varmt i luften under loppet, däremot ska det inte regna förrän under natten till måndag.
Enligt Lewis Hamilton kan det bli ett av årets tuffaste lopp.
•••
Caterhams nya teamchef Christijan Albers bekräftar att han har pratat med Carlos Sainz jr, men han säger att det inte handlade om en förarplats. Holländaren påtalar att han har förtroende för Kamui Kobayashi.
•••
Auto, motor und sport har räknat ut att det har gjorts 77 regeländringar inom F1 de senast tio åren.
Niki Lauda är kritisk.
– Om vi fortsätter på den här vägen är det snart ingens om är intresserad av F1. Klockan är redan fem över tolv.
•••
Susie Wolff fick chansen på den första träningen. Hon var 15:e förare, 0,227 efter teamkollegan Felipe Massa, men de hade lite olika setups.
– Det var ett viktigt steg och det var en bra första träning. Nästa steg är målet, men vi vet alla att det är väldigt tufft, säger hon.
•••
Sauber bekräftar att man kör med motorer från Ferrari även 2015.
•••

FIFA stoppar VM-ledaren

av Anna Andersson

Nej, det blir ingen VM-pokal på Nico Rosbergs hjälm som han hade tänkt.
FIFA förbjuder honom av rättsliga skäl att använda sig av en hjälm med pokalen på, de har rättigheterna till pokalen och Rosberg får vackert lackera om hjälmen igen.
Det blir en hjälm i Tysklands färger och med fyra stjärnor – men utan FIFAs pokal.

•••
Här är Pirellis tankar kring helgens race, saxat från deras pressmaterial:

”Formel 1 tävlar denna helg på tyska Hockenheim, en bana där Tysklands GP avgörs vartannat år. Eftersom tävlingen körs växelvis på Nürburgring är det första gången sedan 2012 som Pirelli finns på plats, då var det företagets andra år som leverantör av däck till F1-VM. Hockenheim består av två halvor, en tight, teknisk stadiondel med relativt långsamma kurvor, samt en serie snabba raksträckor.

P Zero soft med gul dekor är däckvalet tillsammans med P Zero supersoft med röd märkning. Samma kombination som i Österrikes GP. Precis som i den tävlingen och den senaste på Silverstone kan väderförhållandena i den övre Rhendalen vara oförutsägbara så här års, bl a med stora temperaturskillnader. Efter Tysklands Grand Prix åker teamen direkt till Ungern för race redan nästa helg (där de mjuka- och mediumdäcken används). Det är enda gången som man kör ett så tätt program på den europeiska delen av säsongen.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Det är ett nöje att komma tillbaks till Hockenheim efter uppehållet, men det innebär förstås mer arbete för oss och teamen eftersom all data vi har är två år gammal. Både bilar och däck var ju dessutom helt annorlunda då. Så vi väntar oss att fredagsträningarna kommer bli extremt viktiga, teamen kommer arbeta hårt för att samla in så mycket relevant information som möjligt. Vi har aldrig använt supersofts på Hockenheim förut, men med den data vi har från årets tävlingar anser vi att den gummiblandningen kommer passa bra. Fredag eftermiddag vet vi mer om hur många depåstopp vi kan vänta oss under racet. Banan brukade vara en av de snabbaste i världen innan man byggde om den 2002. Tyskland är inte bara en speciell plats i F1 utan även för hela bilindustrin, så vi ser fram mot att visa upp våra produkter för den extremt entusiastiska och kunniga tyska publiken.”
•••
Hos Caterham fortsätter det att ske förändringar bland annat lämnar Simon Shinkins Force India för jobbet som COO, ny teammanager är Miodrag Kotur, som tidigare jobbat för Ferrari och Lotus. John Iley är ny teknisk direktör, han har funnits i teamet sedan 2012.
•••
– Det är skönt att veta att vi har den tuffaste tiden bakom oss, det är Corinna Schumachers hälsning till fansen inför Tysklands GP.
– Nu börjar en fas som komemr att ta väldigt lång tid. Vi arbetar för att tiden, precis som under alla åren i F1, kommer att arbeta tillsammans med Michael. Framtill dess önskar jag er och era familjer allt gott. På återseende.
Hon tackar också för det fantastiska stödet.
Det är första gången som Corinna Schumacher uttalar sig efter skidolyckan i slutet av förra året.
Därmot är det tveksamt om hon är på plats under racet i helgen.

Vettel har gett upp

av Anna Andersson

Grillröken blir allt tjockare över campingplatsen runt banan och i morgon torsdag är det dags för presskonferenser och de första teammötena på Hockenheimring.
Mer fakta om banan hittar du i onsdagens första inlägg och jag återkommer framöver när bilarna har börjat köra, men här samlar jag ihop de senaste nyheterna:

Hos Caterham får 40 personer lämna sina jobb. Det gäller bland annat testföraren Alexander Rossi som skulle ha kört en fredagsträning för teamet i USA. Han lämnar också GP2-stallet.
– Jag är känd för att vara effektiv, F1 handlar om effektivitet. Det är grunden för prestation och även för en framgångsrik ekonomi, säger Colin Kolles som är ny rädgivare till de nya ägarteamet till BBC.
•••
Sebastian Vettel har gett upp hoppet om att vinna fem VM-titlar i rad. Han ligger nu 70 poäng efter VM-ledaren Nico Rosberg.
– Jag tvivlar starkt på att vi kan stänga igen luckan till Mercedes den här säsongen säger Vettel till motorsport aktuell.
– Mercedes är måttstocken.
Vettel som vann Tysklands GP förra året (på Nürburgring) fortsätter:
– Vi hos Red Bull och våra kollegor hos Ferrari måste inse att vi är långt efter Mercedes när det handlar om power. Om de inte göra några misstag kan de i princip vinna lopp som återstår av säsongen.
•••
Kimi Räikkönen är tillbaka och han är i form, det meddelar Ferrari. Finländaren kraschade på Silverstone och det var en rejäl smäll (47 G) han körde inte heller de påföljande testerna eftersom han hade ont i vristen.
Men nu ska han vara helt återställd.

•••
En så kallad unsafe release ska inte bli lika kostsam framöver. Flera team är besvikna över att förare flyttas tillbaka i startuppställn för att teamet har gjort misstag i depån. Enligt Autosport är det även flera förare som har klagat över detta. Därför ska teamen nu rösta om det, är alla överens kan det ske en förändring redan till loppet på Spa i slutet av augusti.
•••
Befinner du dig i Skåne framöver kan du kolla in utställningen om Lill-Lövis F1-karriär. Den och många andra gobitar finns på Autoseum i Simrishamn.

Vettels strategi

av Anna Andersson

Det är dags att vända blickarna från Brasilien till Tyskland och från fotboll till F1.
Tysklands GP körs ju som bekant vartannat år på Hockenheim och vartannat på Nürburgring. I år är det dags för Hockenheim, en bana där de flesta av de europeiska förarna har kört många, många gånger. Som Nico Rosberg säger:
– Där har jag vunnit i alla klasser, det är dags att göra det i F1 också.
Lite fakta:
Banlängd: 4,574 km (67 varv)
Kurvor 10 höger 7 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 2
Över 250 km/tim: 3
Avstånd till kurva 1: 350 m.
Vinnande strategi 2012: 2 depåstopp.
Medelhastighet 2012: 201,843
Längsta passage med maxfart: 15 sek /1100 m.
Däck: Soft och supersoft.
Tre saker att tänka på enligt Sebastian Vettel:
Nordkurve: Efter start kan det bli rätt trångt här, säger Sebastian VEttel till SPort Bild.
– Man måste alltid vara beredd på att dra ut utanför banan, till vänster, för att undvika en kollision. Redan här börjar jag förarbetet för att kunna kära om i Spitskehjre, men ligger man för nära killen framför här får man problem med luften i kurvan, så kallad ”dirty air” och då tappar man lätt fästet.
Parabolica:
– Vid infarten till Parabolica finns den första omkörningsmöjligheten, men då måste man bromsa ordentligt. Men man får inte bromsa för mycket, då blir det svårt att styra in i kurvan och har du en motståndare intill dig blir det ännu trängre och jag försöker att undvika att köra om här. Jag väntar till Spitzkehre.

Spitzkehre:
– Jag stannar helst bakom min motståndare både i infarten till parabolica och i parabolica, anledningen är rätt enkel. Om jag kör om förtidigt är det som i fotboll, då åker jag på en kontring eftersom jag inte får tillräckligt mycket avstånd till min konkurrent och han kan komma tillbaka och attackera. Därför försöker jag att köra om under inbromsningen och se till att jag också avslutar omkörningen där, efteråt finns det nästan ingen chans att köra om.
Citaten kommer från Sport Bild.

•••
Enligt väderprognosen ska det vara varmt och mellan 30 och 35 grader kring Hockenheim under fredag och lördag, på söndag kan det däremot bli betydligt kallare. Då kommer en regnfront in från söder och det är risk för regn – omen det är än så länge oklart om det kommer någon skur under eller först efter loppet.
•••
Mika Häkkinen är lite irriterad på Kimi Räikkönen och misstänker att Ferrari kommer att ge Fernando Alonso fördelar.
– När man funderar på att lägga påverkar det motivationen negativt. Då kan man inte längre koncentrera sig på så många saker som man behöver göra i F1, säger Häkkinen bland annat.
Har du missat denna är den värd tre minuter:

The Häkkinen story
•••
Nico Rosberg har förlängt kontraktet med Mercedes till och med 2017, skriver Bild. Enligt Mercedes är kontraktet bara förlängt. Han kör dessutom med en speciell VM-hjälm i helgen.

Risk för protest

av Anna Andersson

McLaren är första teamet att ta ett beslut. Det blir inget FRIC på Hockenheim.
Enlgit tidningsuppgifter har Mercedes och Red Bull tagit samma beslut, allt för att inte riskera att några andra team protesterar och man därför blir av med poäng i efterhand.
Vad är då denna bokstavskombination FRIC?
Enkelt förklarat front and rear interconnected suspension ett system som hydrauliskt kopplat samman fjädringen fram och bak för att ge bilen aerodynamiska fördelar (rätt markfrigång ride high). Det sägs att det är just det systemet som har gjort Mercedes så överlägsna i år, men även Lotus, Red Bull och Ferrari använder sig av ett sådant och det är inget nytt system. Det användes även förra året och var en av nycklarna till Lotus framgångar.
FIA vill förbjuda systemet eftersom det, precis som de omtalade massdämparna för ungefär tio år sedan, bryter mot artikel 3:15 i det tekniska reglementet.
Förbjuds systemet redan till helgen? Möjligt.
Om alla stallen är eniga kan förbudet skjutas upp till 2015, men när var F1-stallen eniga senast?

•••
Tysklands GP på Hockenheim till helgen. Glöm glitter glamour och F1…när mästerskapet kommer till Tyskland är det dags att gå tillbaka till motorsportens rötter. Redan nu kan du följa doften av grillkorv när du kör A7 söderut och via näsan ta sig vidare till de gigantiska campingplatserna utanför motorstadion. Det handlar om bratwurst, öl och campingliv. På med kepsen och ta en tysk flagga i handen. Det kommer att bli fest hela veckan, först VM-titeln i fotboll och nu detta.

Tiderna som gäller är:
Fredag
kl 10.00 träning 1
kl 14.00 träning 2
Lördag
kl 11.00 träning 3
kl 14.00 kval
Söndag
kl 14.00 race.

Rosberg är redan i högform:

•••
Pirelli vill gärna köra det nya däcket 18″ redan 2015.
I helgen har man valt de mjuka och de supermjuka däcken, samma kombination som i Österrike under midsommarhelgen.

Button: – Då är Hamilton oslagbar

av Anna Andersson

Lewis Hamilton kommer att vara oslagbar i år – om han har huvudet på rätt plats.
Det säger Jenson Button.
Han om någon bär veta. Britterna har delat stall under ett par säsonger och känner varandra väl.
Nästa vecka är det dags för Tysklands GP, Nico Rosberg anser att det är hemmaplan.
Hamilton hävdar att Rosberg är från Monaco.
Blir en spännande vecka med uppsnack inför ett race som jag verkligen gillar, Tysklands GP på Hockenheimring.
•••
Luca di Montezemolo, Ferraris president menar att F1 saknar charm. Han vill att Bernie Ecclestone ska göra någonting, annars tar han saken i egna händer.
Undrar hur många gånger Ferrari har hotat med att lämna serien de senaste tio åren?
Frågar du mig skulle jag svara:
– För många för att man ska tro att det ligger allt för mycket allvar bakom det hotet.
•••
FRIC, det är den senaste bokstavskombinationen som kan förbjudas redan från och med nästa race. Det sägs att skillnaden kan vara upp mot en halv sekund per varv

Sida 239 av 390