Caterham sparkar chefen

av Anna Andersson

Så, tillbaka på banan. Även om det inte varit så stillasittande de senaste dagarna direkt så är det en skön utsikt från skrivbordet.
20140510_110344

När jag väl sitter där. De två senaste dagarna har varit mördande långa, som det ofta är när man är ute på jobb och det är några av er som frågat lite om hur det är ute på det så kallade fältet. Jag försökte skildra det för någon dag sedan och har fått ännu för frågor sedan dess så jag försöker en gång till….

Det tar ungefär 30 minuter att köra till banan som ligger utanför Barcelona, i Australien gick vi faktiskt för att slippa trafiken. Tungt framförallt för Jerker, Sportbladets fotograf, som fick släpa stativ, gluggar och kameror – och för mig som så klart fick hjälpa till…. Jag vill inte riktigt veta hur många kilometer han traskar varje dag med uppskattningsvis mellan tio och 15 kilo extra på ryggen. Just nu tar han en promenad kring banan för att plåta ännu mer och förbereda för kval och lopp.
Bilvägen hit är olika avspärrad varje dag. Ibland funkar det och ibland funkar det inte. Vi brukar gå till någon fysiskt stoppar oss….
Väl på plats är det sköna klinget från spärren när man kliver in i paddock det första och det sista du hör varje dag. Ljudet är sjukt irriterande och sitter kvar….
Efter att ha lämpat av det värsta uppe i pressrummet, som numera är fyllt till bredden och tvären – och luktar därefter – så tar jag en tur till schemaväggen där dagens pressträffar står noterade. Eller träffar – jag borde skriva huggsexa.
Varje ställ har ungefär tio minuter med sina förare på engelska och tio minuter på deras hemspråk utöver den officiella presskonferensen som erbjuds på torsdagen. Det sker i de olika motorhomsen och en förares popularitet speglar ofta av sig på hur trångt det är.
TV får fem till tio minuter och då menar jag 25 olika TV-bolag som alla trängs med en kameraman och en reporter. Därefter får all skrivande press tio minuter.
Hos Red Bull handlar det om fem minuter för all media (TV, radio och skrivande) utanför garaget, det gör det hos Mercedes och Ferrari också alla dagar utom torsdagen då det är något mer städat – läs man behöver inte ducka för en kamera och slå ut fem armbågar för att få ställa en fråga. Ni kan själva förstå ungefär hur det ser ut.
Det gäller att träffa rätt med armbågen och slå en snygg spärr för att inte få en kamera i skallen eller bli helt omkullsprungen. Att vara reporter är ungefär som att spela på linjen i handboll. Den erfarenheten har jag nytta av nu kan jag säga….Pressträffarna är inte heller speciellt koordinerade vilket gör att du får lägga upp ett schema och springa. Från stall till stall – om du har mer än ett jobb att göra.
Där till är det också andra tider att passa, träningar att titta på, folk att snacka med för att försöka få tillgång till något mer än mainstream och dessutom ska det skrivas texter, bloggas och läggas ut bilder på instagram.
Lunch – tja det finns mackor i pressrummet. Och chipspåsar.
Något att handla finns inte på området. Där finns bara lukten av de fina middagar som serveras till sponsorerna en våning upp – till det VIPigaste VIPna.
Hos Ferrari går det att få lunch – om du är där i tid. Efter tio minuter har hungriga journalister och fotografer röjt bort allt som finns på borden och då är det slut. Behöver jag säga att den där armbågen får jobba igen?
TT:s utsände har i alla fall prioriteten klar:
– Målet i dag är att äta lunch hos Ferrari.
Någonstans efter klockan 19 har vi hunnit med det mesta, bloggar, texter till nätet och snack. Då är det bara skrivandet till tidningen kvar. Bilen går tillbaka till Barcelona, huvudet måste struktureras upp inför arbetet till morgondagens tidning och efter en löptur vid strandkanten ligger det mesta på plats och man måste äta igen eftersom det var åtta timmar sedan sist – sedan är det jobb som gäller igen. Texter som ska skrivas, tillägg som ska gås igenom och morgondagens jobb som ska förberedas.
Med andra ord är det jobb och ingenting annat under dagarna här – från halv nio på morgonen till efter midnatt. Så är det för mig och så är det för alla andra på Sportbladet också. Vi gör allt vi kan för att tidningen varje dag ska vara så maxad att du väljer att läsa den och känner att vi tar sporten på allvar. Detta är ingenting du lämnar och går hem klockan fem, det är ett sätt att leva.
Men jag klagar inte. Absolut inte.
Jag gillar mitt jobb är otroligt tacksam över allt jag får uppleva, över att jag har det jobbet jag drömde om som 14-åring när jag klev in på SvD:s sportredaktion för första gången och hoppas att jag lyckas dela med mig lite av det till er via någon av alla Aftonbladets kanaler – eller kanske via alla?
•••
Under morgonen har det redan hänt ett par saker, hos Caterham har teknikchefen Mark Smith fått städa ur sitt skrivbord och lämna jobbet. Detta för att man bygger upp en ny ledning som också ska se till att resultaten stämmer framöver.
– Det är inte lätt att ta beslutet att låta en person med Marks kapacitet gå, men denna förändring är nyckeln till en omstrukturering som även ska leda till att vi presterar på banan, säger stallchefen Cyril Abiteboul.
Posten som teknikchef ersätts inte utan John Iley, Jody Egginton och Gerry Hughes tar över arbetsuppgifterna och stötta stallchefen.
•••
Det ryktas om att Ferrari har erbjudit Adrian Newey jobb.
•••
Toro Rossos Jean Eric Vergne flyttas tillbaka tio platser och stallet får böta 30 000 euro för att han tappade hjulet på den andra träningen.
•••
Marcus Ericsson var sist på den tredje träningen och båda Caterhams förare har problem med greppet. Redan i går jämförde han det med att halka omkring på is och det såg inte bättre ut idag. Nu har stallet lite mer än en timme på sig att fixa det.

Drömmen som sprack

av Anna Andersson

En tung fredag.
Känns meningen igen?
Ja för Marcus Ericsson var det återigen tungt, tungt, tungt. Han och Caterham hade hoppats på att de nya uppdateringarna skulle ta dem framåt i startfältet, men istället verkar det som om de står kvar medan konkurrenterna har gått framåt.
– Vi var på samma nivå som Marussia och hade hoppats att vi skulle kunna gå framåt, men nu får vi slåss med dem igen. Jules Bianchi såg riktigt vass ut i bilen så vi får koncentrera oss på att slåss med Max Chilton och jag får knäppa Kobayashi, säger Ericsson när vi ses efter träningen.
Det syns att han är frustrerad och irriterad, även om han är otroligt duktig på att behålla lugnet (något som också stallet berömmer honom för). Han har under flera tillfällen under sin karriär haft det tungt och lärt sig hantera motgångar. Så han lär knyta handen i fickan och ge allt i morgon.
Det gäller bara att hoppas att det räcker.
– Det är inte omöjligt att få till inställningarna, vi har bara haft en kort genomgång än och inte gått igenom detaljerna än.
•••
Även Sebastian Vettel har haft en nattsvart dag. Han fick elproblem efter fyra varv av den första träningen och sedan hann teamet inte reparera och bygga om bilen till den andra.
Där var Daniel Ricciardo trea för övrigt….
Tror inte att Vettel är så lättpratad i dag. Har inte sett till honom än, men tyska kollegor meddelar att han sa ungefär såhär:
– Det var en himla tur attde t inte var något lopp i dag. Egentligen är det inte så svårt att fixa, men det tar betydligt längre tid än fem minuter eftersom det sitter lite dumt till.
– Vi behöver inte torka några tårar utan vi behöver titta framåt och se till att morgondagens träning går bättre. Vi har just nu många ställen som vi måste arbeta med, det är vi medvetna om. Vi vet vilka problem vi har och vi vet att det inte fungerar helt perfekt just nu.
•••
Mercedes verkar otroligt starka. Lewis Hamilton var snabbast på båda träningarna och han var överraskad. Vem ska kunna slå honom och Rosberg?
Rosberg hade problem med kylningen av ERS på den första tärningen, men var inte orolig.
– Det var inget som ställde till några större problem, säger tysken som fortfarande leder VM.
•••
Kvalet kommer att vara avgörande i morgon. Det är bara två förare, Michael Schumacher och Fernando Alonso, som har vunnit i Barcelona utan att stå i första startled.
Alonso vann från ruta tre förra året, det var då Mercedes hade första startled, men båda bilarna föll som stenar genom fältet.
•••
Pirellis tankar inför loppet får ni här, saxat ur deras pressmeddelande:

Till tävlingen på den snabba och krävande banan har Pirelli valt de två hårdaste gummiblandningarna: orangemarkerad hård och medium med vit dekor. F1-teamen har jobbat hårt med uppgraderingar på bilarna den senaste treveckorsperioden, något som kommer öka påfrestningarna på däcken.
Efter tävlingen är det dags för den andra av årets tester under pågående säsong, där Sauber, Toro Rosso, McLaren och Force India ska testa däck för Pirellis räkning.

Banan i Montmelo är välkänt territorium för teamen och traditionellt används detta GP för att testa rejäla uppdateringar av bilarna med högre prestanda och förbättrad aerodynamik. Detta medför ännu större påfrestningar på däcken på en redan krävande bana med snabba, svepande kurvor. Därav Pirellis val av de två hårdaste gummiblandningarna i F1-sortimentet.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Man säger ofta att Spaniens GP är det race där teamen och bilarna visar upp sin riktiga form under året. Går en bil bra i Barcelona kan den förväntas vara snabb på alla andra banor. Detta gäller även för däcken eftersom banan är en av de mest krävande under hela säsongen. Långa och snabba kurvor, t ex kurva 3, som skickar mängder av energi genom konstruktionen, vilket gör att däcken i hög grad förlorar grepp allteftersom man kör. Asfalten är mycket sträv och vi brukar få höga lufttemperaturer, något som ytterligare påverkar däckens funktion. Tidigare har vi haft upp till 4 depåstopp här, men med de förändringar på däcken vi genomfört till i år hoppas vi nu på max tre stopp för majoriteten av förarna. Vi fick en bra start på vårt förberedelsearbete inför nästa år med den första testen under pågående säsong i Bahrain. Nu ser vi fram mot att bygga vidare på det jobbet med nästa test efter Spaniens GP, där fyra team deltar.”
•••
Normalt används banan här under försäsongstesterna, men så var det inte i år. Ändå är det inte många förare som oroar sig för det eftersom det oftast är betydligt kallare under testerna i februari än under loppet i maj och därför har datan från testerna ingen större betydelse.
•••
Måste rusa – igen.
Känns som om hela dagen har varit ett intervallpass;-)

Elfel och dåligt fäste

av Anna Andersson

Vid sidan av fönstret surrar bilarna förbi under dagens andra träning. Hann aldrig dra i väg något inlägg efter den första träningen, stod i depån under passet och därefter har jag kutat mellan olika intervjuer. Tio minuter här och en halvtimme där.
In till nästa ställe, vänta, vänta, vänta och i tio minuter till.
Jag vill inte veta hur många dagar jag har väntat sedan jag började jobba som sportjournalist för allt för många år sedan – och då ska ni veta att mitt tålamod aldrig varit det bästa.
20140509_102147

Efter den första träningen klagade Marcus Ericsson på att det var dåligt fäste. Han tyckte att det var svårt att hitta balansen, det överstyrde och det understyrde.
Men han var långt i från den enda som hade problem. Sebastian Vettel avbröt första träningen efter fyra varv eftersom han hade elproblem med sin Red Bull. Det var så illa att han inte kör under det andra passet heller.
– Vi ska reparera bilen så att den är körklar i morgon, säger stallet i ett uttalande.
Annars var det som väntat Mercedes som var snabba, även om Nico Rosberg hade problem med kylningen av ERS. I dag har man dessutom döpt om bilen, silverpilen heter numera F1 W05 Hybrid.
•••
På onsdag ska Mercedes för övrigt testa om det går att göra motorljudet högre.
•••
Återkommer lite senare. Vill ni se bilder från Barcelona så kolla in sportbladets instagram.

På pitlane

av Anna Andersson

Solen skiner över Barcelona och över Circuit de Catalunya och det kommer den faktiskt att göra under resten av helgen också.
Enligt väderprognosen så ska det vara mellan 20 och 25 grader och sol under hela helgen.
Med andra ord perfekta förutsättningar.
Nu närmar sig klockan lunchtid och det har varit en ganska hektisk förmiddag, i alla fall har tiden gått fort. Tänkte berätta lite för er vad som händer under en arbetsdag på banan.
Vi lämnade Barcelona vid nio ungefär, packade med kameror och annat livsnödvändigt. Efter en stunds köande med bilen hittade fotograf Jerker rätt, på en väg vi egentligen borde kunna vid det här laget, men eftersom GPS:en varje gång ger oss nya vägar ut ur stan så är det som det är…. när vi vek av från autopistan så bar det precis som vanlig här i Barcelona av ut på grusvägar mellan höga staplar av bildäck och efter en stund i dammet dök det numera välkända plåtliknande garaget upp. Där fick vi stå i kö för ackreditering i någon halvtimme eller så.
Efter det är det bara att ta bilen vidare genom fler kontroller och parkera utanför arenan. Vänta på en transport till paddock och sedan stå i ännu en kö för att få din plats i pressrummet. Där gäller det att stå lagom bredbent och lägga en bra handbollsspärr så att inte tre japaner in sumoklassen tränger sig före och sedan peta till med armbågen i sidan av en mjuk ölfylld tysk mage så man kommer in i på rätt plats ännu en kö för att få köpa en internetuppkoppling för 60 euro och vill du ha en sladd kostar det tio euro extra.
Naturligtvis så saknas det alltid någonting när du kommer fram i till desken och man måste börja om från början – och oj det var fel lista som den alltid lika leende tjejen tittade på….
Där försvann typ två timmar.
Efter det har vi hunnit ner och fixa möten hos Caterham där vi ska snacka lite med Marcus senare i eftermiddag, vi smitit in på pitlane – stoppas i ännu en kontroll för att kontrollanten just då inte hade något att göra och ville kolla passet med chefen en extra gång – för att plåta och kika på bilarna. Lägga upp bilder på instagram måste ju också göras.

20140508_115208

20140508_114319

Sedan ska vi självklart ta bylinebilder, snacka med folk och säga hej till folk som behöver uppmärksammas för att man sedan ska få möjlighet att få ut det som vi behöver vid ett senare tillfälle.
Jag tror att det kallas för att odla kontakter.
Sedan ska man koppla upp datorer och självklart saknas det något lösenord på en lapp som ligger i helt fel ficka och – ja ni förstår.
Men nu börjar det ordna upp sig.
Eftermiddagen ägnas sedan åt ett presskonferensmaraton där vi under tre-fyra timmar sprintar mellan olika motorhomes för att hinna med så många intervjuer som möjligt. Därefter väntar texter som ska skrivas, eventuellt ska det göras TV-inslag och det är dags att göra research till nästa dag. Klara är vi nog kring midnatt eller någon timme senare.
Typ.
En helt vanlig torsdag på F1-banan – för er som undrar.
•••
När det gäller nyheterna så kan jag berätta att Caterham kommer med en ny framvinge och en ny bakvinge till Barcelona. Man har även mindre nyheter till underredet på bilen. En okej uppdatering, hälsar stallet, men även de andra har naturligtvis nya grejer med sig.
Sebastian Vettel får ett nytt chassi i Barcelona, Daniel Rcciardo får inte sitt nya förrän i juli, till Storbritanniens GP. Red Bull misstänker att det har funnits små, minimala, skador på Vettels tidigare chassi och därför har man planerat in bytet till Spaniens GP.
•••
Dags att springa. Måste i väg på ett möte. På återhörande.

Mot Barcelona

av Anna Andersson

Jag har varit lika usel på att uppdatera bloggen som ni har varit fantastiska på att kommentera. Allt har naturligtvis sina rutiga skäl och randiga orsaker.
Jag har varit fullt upptagen med förberedelser inför nästa F1-resa. Ska bli något skönt att slippa en 38 timmars resa till Australien, av de nio dygnen jag var borta tillbringade jag fyra på flyg…. I morgon drar jag till Barcelona och för att få ut så mycket som möjligt av en sådan helg, både för er del och för tidningens del (vilket också är för er läsare) så krävs det ett antal timmars planering, mejlkonversationer och samtal.
Då blir vissa saker lidande, men jag hoppas att vi allihop får ut så mycket av det i slutändan att ni förlåter mig för den usla uppdateringen.
Innan vi kikar mot Barcelona så tycker jag att du bör ge detta klipp lite mer än två minuter av ditt liv.
Det är det värt:

Remember Senna.

Denna är också värd din tid;-)
•••
Det ryktas om att Rysslands GP inte blir av i år. Oroligheterna mellan Ryssland och Ukraina ställer till det för finansiärerna. Eventuella sanktioner kan göra det svårt att genomföra loppet tror brittiska politiker och det kan även ställa till problem för Sergej Sirotkin som stöttas av ryska intressen och hoppas på en plats i F1 2015.
•••
Här är läget i stallet inför premiären i Europa:
Mercedes
Har dominerat säsongsstarten, men aldrig vunnit i Barcelona. Hamilton har tre segrar i rad. Vad kan Rosberg göra?
Banan har många snabba kurvor och ett bra flyt i de två första sektionerna, vilket är en fördel för bilar med bra aerodynamik, sedan finns den kilometerlånga start/målrakan och en tredje sektor som har långsamma kurvor och egentligen inte alls passar till resten av varvet och den biten bör passa silverpilen bättre.
Red Bull
Kan de äntligen hämta in Mercedes. Enligt Helmut Marko ska man vara ikapp Mercedes i Spanien eller senast i Monaco. Sebastian Vettel får ett nytt chassi, han har haft problem med däckslitaget i år (precis som de senaste åren i Barcelona), men nu har Pirelli med de två hårdaste gummiblandningarna, är det en fördel för mästaren?
Ferrari
Fernando Alonso är alltid i form i Barcelona och efter pallplatsen senast så är han säkerligen mycket sugen på ännu en bra placering. Hur har Ferrari arbetat de senaste veckorna?
Det blir spännande att se.
För Kimi Räikkönen handlar det om att prestera ett bra resultat och förhoppningsvis slå Alonso, annars lär inte den hårda kritiken mot honom som bubblat upp tystna.
Force India
Säsongens stora överraskning, men VM-fyran Nico Hülkenberg är lite orolig:
– Banan är verkligen ett test för bilens downforce. Om man inte trivs helt i bilen så påverkar det varvtiden direkt.
McLaren
Inledde säsongen starkt, men har nu kört två lopp utan att ta poäng. Ron Dennis jobbar hårt med att driva teamet framåt och både Jenson Button och Kevin Magnussen är två duktiga förare – frågan är väl om det räcker. Kan bli ännu en tuff helg.
Williams
Starka under testerna, inte lika starka under säsongsinledningen. Kan Williams hålla emot när konkurrenterna nu rustar. I Barcelona borde poäng vara möjligt om de gör en optimal helg, pallen lär de däremot inte klara av.
Toro Rosso
En utmanare, Daniil Kyjat har tagit poäng i tre av fyra lopp och kan kanske överraska igen – även om det på pappret verkar svårt för Toro Rosso som inte har lika stora resurser som sina konkurrenter.
Lotus
En usel start på säsongen, nu är pressen på teamet stor. Kan man ta poäng? Enligt Renault är motorn lika bra som Mercedes motor i Kanada – det är i juni…
Sauber
Satsar på att vara lättviktare i Barcelona. Man har plockat bort så mycket vikt som möjligt från bilen med sina nya uppdateringar – men alla kommer med uppdateringar till Barcelona så…

Marussia:
Återigen handlar det om kampen mot Caterham.
Caterham:
Tuff start på säsongen, både för stallet och för Marcus Ericsson. Återigen måste målet vara att slå Marussia…

Senna – så minns vi honom

av Anna Andersson

På torsdag är det 20 år sedan en F1-förare senast förolyckades på banan.
Det var den 1 maj 1994 som Ayrton Senna om kom på Imola.
Dagen innan hade Roland Ratzenberger mist livet på samma bana, då var det under kvalet till San Marinos GP.
En helg som ingen av oss glömmer bort, eller som Bruno Senna, systerson till Ayrton själv sa:
– Det var en sådan dag…jag tror att de flesta människor vet var de var eller vad de gjorde när Ayrton dog.
Har du lite tid över, kolla på den fantastiska avslutningen av Monacos GP 1992 – när Nigel Mansell jagar Senna på de trånga gatorna. Det var Sennas fjärde seger i Monte Carlo.

Det har sagt att Senna egentligen inte ville köra det där loppet, att han efter Rubens Barrichellos krasch under träningen och Ratzenbergers dödliga olycka under kvalet, inte hade någon bra känsla i kroppen. Men han körde i alla fall.
Något liknande har Niki Lauda sagt om sin krasch på Nürburgring 1976, han påtalade då på förarmötet att det var för farligt, men blev nedröstad och han körde precis som alla andra.
Han hade tur som överlevde den kraschen.
•••
Simona de Silvestro har kört sina första meter i en F1:a, Sauber C31, på Fiorano. Hon stöttas av en indier, Imran Safiulla, som bland annat arbetar med kärnkraftsindustri och bilen var nylackerad i sponsorns färger, vit, blå och grön ch det stod ”Nuclear Clean Air Energy”.
Hennes mål är en plats i F1 2015.
•••
Sebastian Vettel får ett nytt chassi till tävlingen i Barcelona.
•••
Bernie Ecclestone gjorde en bra affär när han skilde sig från sin andra hustru Slavica efter 24 års äktenskap, det var 2009. Enligt Telegraph har hon hittills betalt honom ungefär en halv miljard dollar. Enligt tidningen måste hon betala tillbaka 100 miljoner dollar av de pengar hon fick vid skilsmässan varje år….
Ecclestone är numera gift med 36-åriga Fabiana Flosi.
Under förhandlingarna i München i veckan, Ecclestone är åtalad för muta, sa domaren Peter Noll:
– Jag läser att ni är skild, jag trodde att ni var gift.
– Jag är båda två, svarade Ecclestone.
– Men jag minns min skilsmässa med glädje.

Red Bull ger Vettel en ny bil

av Anna Andersson

Red Bull är inte nöjt. Sebastian Vettel är inte nöjd.
Därför får han nu en ny bil.
– Enkelt förklarat är det så att när Sebastian växlar ner behöver han en bil med en stabil bakända, det passar hans speciella körstil. Med alla nya system så är den inte så stabil längre, säger tjurarnas motorsportkonsulent Helmut Marko till Sport Bild.
Han påminner om säsongen 2012 då tysken inte heller var nöjd med bakdelen av bilen.
– Sent på säsongen så var han nöjd och då var han också oslagbar, säger Marko.
Red Bull undersöker nu varför Vettels bil äter däck medan Daniel Ricciardos inte gör det.
– Vi förstår inte varför det är så, men vi undersöker nu om det är något fel på Sebastians bil, säger Marko.
– Men Sebastian är en perfektionist. Han pular så änge med bilen tills han är nöjd.
•••
Bernie Ecclestone har under veckan varit i München där han står åtalad för att vara inblandad i en muthärva. Allt härrör sig från när rättigheterna till F1 såldes 2005. Han ska då Ecclestone ha mutat Gerhard Gribkowsky från den tyska banken BayernLB med 44 miljoner dollar för att denne skulle se till att rättigheterna hamnade hos CVC (vilket Ecclestone ville) och inte hos Constantin Medien som lagt ett bättre bud.
Gerhard Gribkowsky dömdes till åtta och ett halvt års fängelse 2012.
Ecclestone själv hävdar att han är oskyldig och att han betalade eftersom han var utsatt för utpressning. Det lär ta ett tag innan det kommer någon dom i ärendet, nästa datum för vidare förhandlingar är den 2 maj.
•••
Italiens basketbollförbund är intresserade av Stefano Domenicalis tjänster. Han lämnade som bekant jobbet som stallchef hos Ferrari före påsk.
För övrigt har president Luca di Montezemolo sagt till sitt team och de n nya stallchefen Marco Mattiacci att man måste lägga i en växel till.
•••
Caterham låter testföraren Alexander Rossi köra den första fria träningen i både Kanada och USA.
– Montreal och Austin är två viktiga lopp för mig. Jag tackar Caterham för att man ger mig möjligheten att ta ännu ett steg mot en förarplats i F1, säger amerikanen.
Han har testat för stallet sedan 2011 och kör även i GP2 för teamet. Det finns inga uppgifter på om det är Kamui Kobayashis eller Marcus Ericssons bil som Rossi ska köra.
•••
Grattis Felipe Massa på 33-årsdagen!
•••
Återigen måste jag be er att låta bli att gå till personangrepp och hålla diskussionen på en respektabel nivå.
Tack och trevlig helg.

Resultatet i Kinas GP ändras

av Anna Andersson

Lewis Hamilton gjorde allt rätt. Han hade ledningen från start till mål och det var aldrig ens någon kamp om segern – mer en jäspning under påskdagens långa sega morgon.
Hamilton tog sin tredje seger i rad, men ändå räcker det inte för att ta ledningen i VM. Den behåller hans teamkollega Nico Rosberg som var tvåa i mål, men tysken var 20 sekunder efter Hamilton. För Rosbergs del så förstördes loppet av att han hade en för dålig startposition. Rosberg har en seger och tre andraplatser på fyra lopp. Ett bra facit.
Mercedes dominerar just nu F1 fullständigt. Stallet tog sin tredje dubbelseger i rad, så överlägset har inte ett F1-team varit på tio år, det har inte ens Red Bull fixat. Silverpilarna har en bättre motor än sina toppkonkurrenter och framförallt handlar det om att deras fart på rakan är makalös, men jag är ändå inte helt säker på att de kommer att behålla den överlägsenheten när de kommer till Europa om ett par veckor. Red Bull är på gång, det syntes på kvalet i går och man får aldrig, aldrig räkna bort ett stall som har sådana resurser.
Det är tre veckor till starten på Europasäsongen och då komemr som vanligt alla stall med uppdateringar. Till dess kan det hända någonting, så de kommande tre fyra racen blir spännande.
Däremot är det väl frågan om vad som händer internt hos Red Bull. Vettel är pressad och Ricciardo är en betydligt tuffare motståndare för tysken än Mark Webber. Jag hade gärna varit en fluga på väggen i deras garage i eftermiddag.
– På den här banan är det tufft, vi tappar 100 meter på rakorna här. Det är 23 km/timmen, säger Christian Horner som är stallchef för Red Bull till RTL.
– Men jag räknar med att vi är med och slåss om det i Barcelona igen. Det är en annan bana och fram till dess ska vi arbeta väldigt, väldigt hårt.
•••
När Sebastian Vettel fick frågan om varför han var långsammare än Daniel Ricciardo svarade han:
– Jag vet inte.
Sedan frågade RTL när de får se den gamla Sebastian Vettel igen så svarade han:
– Man glömmer inte bort hur det är att köra, men just nu måste vi arbeta vidare det fungerar inte riktigt med bilen än. Vi ska jobba hårt för att ta oss tillbaka och se till att den silverstjärnan där framme släcks.
Niki Lauda, den trefaldige världmsästaren och styrelseordföranden hos Mercedes kommenterade det med att:
– Han kanske inte har glömt hur det är att köra, men han måste visst lära sig att köra på ett annat sätt. Han har med sig erfarenheter från den gamla Red Bull bilen, hur den gick att köra. Nu är det nya regler, en helt ny bil och Daniel Ricciardo kommer med andra erfarenheter från Toro Rosso och tar till sig det nya direkt medan Sebastian måste anpassa sig efter en helt ny bi. Det är inte helt enkelt.
•••
Force India fick in två bilar på poängplats. Hülkenberg har nu varit topp åtta i sex race (vi räknar med två från förra året).
•••
Fernando Alonso gjorde ett imponerande lopp i sin Ferrari. Han körde in som trea i mål och han har nu tagit ett starkt grepp om sin plats i teamet. Alonso visade återigen att han är otroligt duktig på att hålla koll på bilen, på att köra snabbt precis när han behöver det och kunna hålla emot när däcken sedan blir sämre. Han disponerar ofta loppen helt rätt och klarar av att bemästra sin bil. Spanjoren har ett klart grepp om Kimi Räikkönen och kanske var detta ett steg i rätt riktning för italienarna som nu har ny stallchef. Ni minns väl att Stefano Domenicali lämnade teamet i veckan.
Kimi Räikkönen har fortfarande svårt att hitta rätt i bilen, så till inställningarna så att den passar honom och hans körstil.
•••
Inga poäng för McLaren alls i dag. Alla resultat och en text från loppet hittar du här:
•••
Marcus Ericsson hade en tung start på loppet, men efter det andra depåstoppet så fick han fart med sina mjuka däck. Då körde han plötsligt ungefär lika snabbt som killarna i täten, men efter ett par varv så släppte däcken och Marcus tider blev sämre. Svensken var sist i mål av de bilar som nådde ända fram.
•••
Mannen med flaggan viftade av loppet ett varv för tidigt, Hamilton körde ett varv till. Det gjorde de andra också, men enligt en regel från FIA så ska loppet avslutas när flaggan viftas. Det gör att resultatet ändras till ställningen som den var efter 54 varv.
Det betyder att Kamui Kobayashis sista omkörnign av Marussias Jules Bianchi inte räknas. Därmed slutade japanen 18:e och fransmannen 17:e. Irriterande för Caterham som behöver ta poäng av Marussia.
Annars ändrar sig också tidsintervallen mellan förarna efter den incidenten.
•••
Det är spänt läge mellan McLaren och Red Bull. Mästarna har skrivit kontrakt med aerodynamikern Dan Fallows som har ett avtal med McLaren. Därför vill McLaren och Ron Dennis tar till rättsliga åtgärder.
– Han hade ett giltigt kontrakt med oss och gör plötsligt en kovändning och säger att han inte vill jobba för oss mer. Det är oacceptabelt. Det finns ingen rättslig grund för att lämna oss och jobba för en annan fabrik i närheten av Woking, säger Dennis enligt motorsporttotal.
Christian Horner håller inte med:
– Jag är besviken över Rons kommentar, säger Red Bull stallchef till Press Association.
– Ärendet ligger nu hos våra jurister och detta är någonting som vi kommer att försvara oss mot. Jag är besviken över att McLaren väljer den vägen.
•••
McLaren räknar med att man kan presentera en ny huvudsponsor under 2014. Det ryktas om den kommande motorpartnern Honda, men även om Sony.
•••
Från och med nästa vecka måste Bernie Ecclestone befinna sig i München två dagar i veckan. Det är dags för domstolsförhandlingar förhandlingar. Ecclestone är anklagad för att ha delat ut mutor.
•••
Nästa race är Barcelonas GP den andra helgen i maj. Då startar europasäsongen och borta är de små motorhomen och tillbaka är de stora svulstiga F1 som syns.
Däremot lär det inte höras på samma sätt som tidigare år…..

Viktigt besked

av Anna Andersson

Det diskuteras hur vädret kommer att bli i morgon, vissa pratar om regn, andra om att det är uppehåll och inte ens väderleksrapporterna är ense. Det diskuteras också om det blir två eller tre stopp.
Ifjol vann Fernando Alonso med tre depåstopp. Totalt var det 57 depåstopp i Kina i fjol och 60 omkörningar.
•••
Pastor Maldonados Lotus läckte olja. Därför missade han kvalet. Han startar sist i Kinas GP.
•••
Depåinfarten i Shanghai är inte helt enkel. Pastor Maldonado slog i en däckstapel där under träningen och Lewis Hamilton parkerade där 2007.
Om något sådant händer i morgon så beläggs just den biten in mot depån med gulflagg. Däremot så kommer inte start/målrakan att drabbas av den gula flaggan vilket gör att förarna kan gasa på utan att riskera straff.
•••
Vill du ha koll på hur läget är för alla powerunits? Kolla in den genomgång som motorsportmagazin har gjort.

Hamilton överlägsen

av Anna Andersson

Det regnade under kvalet till Kinas GP. Det gjorde att förhållandena var väldigt svåra och återigen var det Lewis Hamilton som visade upp en storslagen form. Britten som har vunnit de två senaste loppen fortsatte att imponera och han tog pole position. Det var egentligen ingen som kunde hota honom.
Daniel Ricciardo lyckades plocka ut max ur sin Red Bull och körde in som tvåa, Sebastian Vettel tog plats tre och den andra Mercedesen med Nico Rosberg snurrade strax före mål och han startar som fyra.
Vettel sa på presskonferensen att han var övertygad om att det blir svårare för Red Bull i morgon. Enligt väderprognosen ska det vara torrt då och då har Red Bull svårt att komma ikapp Mercedes som är enormt snabba på rakorna och i Kina finns det två rejäla raksträckor.
– Vädret kan förändras snabbt här, men det verkar vara bra i morgon. Samtidigt är det enda vi kan vara säkra på är att det är kallt, säger Hamilton.

https://twitter.com/MercedesAMGF1/status/457416281613164544

•••
Lewis Hamilton tog sin 34:a pole position, därmed är han bästa brittiska förare och det är väl bara tre förare som har fler pole position än vad han har, Michael Schumacher, Ayrton Senna och Sebastian Vettel.
•••
Kimi Räikkönen fick återigen stryk av Fernando Alonso i den interna teamduellen. Alonso tog sig vidare till Q3 medan Räikkönen stannade i Q2. Finländaren trivs inte riktigt i bilen än.
– De två senaste dagarna har varit svåra för oss. I går hade vi ett tekniskt problem och i morse körde jag bara ett varv. Jag trvs allt bättre i bilen, men tyvärr tappade jag mycket tid i den sista sektorn när jag gjorde mitt snabba varv i Q2. Bilen var opålitlig Den var stabil på vissa delar av banan, men inte på andra. Jag hade problem med balansen och det påverkade min prestation. Jag kan inte säga exakt vad som hände än, men det hjälpte inte att vi tappade så mycket tid i går. Nu vill jag koncentrera mig på loppet så att vi kan avsluta den här helgen med ett bra resultat, kommenterar Räikkönen.
•••
Marcus Ericsson försvann återigen i Q1, han hade den 20:e bästa tiden. Max Chilton, Marussia var långsammare än svensken och Pastor Maldonado kom inte alls ut i kvalet och startar sist.
Kamui Kobayashi slog återigen Marcus Ericsson, japanen är en erfaren F1-förare och slog återigen till med ett mycket imponerande kval. Han körde på 1:59.260 och Marcus bästa kvalvarv var 2:00.646.
•••
Återigen får Pirelli kritik för däcken.
– Rent körtekniskt är däcken inte alls bra. De håller för ett snabbt varv, sedan släpper de och det är svårt att ens hålla bilen på banan, säger Adrian Sutil till Bild.
– Vi behöver däck som håller. Det får inte vara så att de släpper efter ett enda varv. Så behöver det inte vara heller.
••••••
Sebastian Vettel hade stora problem under den tredje träningen. Återigen var det mjukvaran som spökade.
– Vi hoppas att alt är okej nu. Han är alltid mycket saklig och koncentrerad när det gäller feedbacken säger Christian Horner till Sky.
Red Bull är lite oroligt för loppet.
– Svagheten ligger på den långa rakan, säger Horner om rakan mellan kurva 13 och 14, den som är 1370 m lång.
– Under träningarna har vi sett att vi tappar 0,7 sekunder bara på den rakan. Det är vårt stora problem.
Inför helgen trodde Helmut Marko att de skulle tappa 1,3 sekunder bara på den rakan, men riktigt så illa är det inte.

Sida 243 av 390