Snyggast i stan

av Anna Andersson

Det är dags för en ny dag, solen strålade när jag gick upp i morse och något mindre jetlaggad ska jag i alla fall försöka ge er en bild av torsdagen i Melbourne.
I dag handlar det, både för min del och även för Marcus Ericssons del mycket om att media. För mig och fotograf Jerker blir det intervallträning mellan de olika pressmötena och därefter ska det skrivas, sammanställas,bloggas och diskuteras.
För Marcus del handlar det om möten, möten och möten. Med ingenjörer och med press.
En helt ny värld.
I GP2 var det sällan mer än tre man på presskonferenserna.
Nu…är det en helt annan grej.
Just nu dånar det veteranbilar förbi mitt fönster och på väg till banan i morse mötte jag den här skönheten som en gång kördes av Jack Brabham.

20140313_102914_1
Nyhetsmässigt kan vi konstatera att…
… Sebastian Vettel döpt sin krånglande skönhet till Suzie. Han gillar ju att ge sina bilar kvinnliga namn, Hungry Heidi, Kinky Kyle, Randy Mandy…..Enligt Gerhard Beger kommer Red Bull att vara tillbaka i full kraft redan till det tredje racet.
…McLaren promotar en gammal trogen partner när man nu inte har någon huvudsponsor. I Melbourne är det Mobil1 som får en stor plats på lacken. Parterna har arbetat tillsammans i 20 år.
….Jenson Button för första gången sedan 2001 kör ett lopp där hans pappa inte är på plats. John Button hittades död i sitt hus i närheten av Monte Carlo för ungefär två månader sedan.
… att det blir en förändring på kvalet. Det blir ett extra set däck till Q3, det lämnas tillbaka efter kvalet. Detta för att se till att ingen låter bli att köra i den sista kvalomgången. Den som inte klarar sig till Q3 får också ett extra set options och kan använda dem i loppet. Q1 kortas ner från 20 till 18 minuter. Q3 ökas från tio till tolv minuter.
Här kan du ta en tur runt banan med Lewis Hamilton, Mercedes:

)

•••
Dags att dra igång dagens intervallpass. Får se när jag hinner höra av mig igen. Det finns också vissa bilder på Instagram där Sportbladet tar dig med bakom kulisserna.

Första bilderna från Melbourne

av Anna Andersson

Gubbar som snarkar, småbarn som skriker i timmar och flygplan som skumpar. 36 timmars resa är över. Det var jävligt segt.
Nu är det ungefär lika segt för huvudet är helt väck.
Men i alla fall är vi på plats i Australien, har hunnit säga hej till Marcus Ericsson och också hunnit fixa allt som behöver fixas på banan för att jobbet ska fungera – ackreditering, internet, rätt papper på rätt ställe och en plats i presscentrat.
Första synen är rätt vacker, en svensk, en dansk och en finländsk flagga. Det vart länge sedan F1 var så nordiskt.
20140312_030733

Och här är också en bild vi har väntat på:
20140312_025813
Och denna så klart – tillbaka i mästarstallet:
20140312_030600

Vi ska göra vårt bästa för att fylla tidningen och bloggen med jobb de kommande dagarna.
Vi hörs snart igen

Hyllningen av Senna

av Anna Andersson

I år är det 20 år sedan F1-sporten miste en av sina alldra största stjärnor – Ayrton Senna. Han omkom den 1 maj 1994.
För att hedra honom kör Williams FW36 med en speciell dekal i år, det står Ayrton Senna Siempre. Där finns också en bild av honom
Översatt betyder det: Ayrton Senna – för alltid.
– Den nya logon är vårt sätt att hedra hans insatser och framgångar som racerförare, säger Sir Frank Williams.
I år kör återigen en brasiliansk förare för Williams, Felipe Massa har lämnat Ferrari för stallet.
•••
I Italien ryktas det om att Michael Schumacher reagerar på röster. Enligt hans manager Sabine Kehm stämmer det inte. Hon hänvisar återigen till att de enda uppgifter som är sanna är de som kommer från Schumachers management eller läkarna. Hon förklarar att Schumacher fortfarande befinner sig i uppvakningsfasen.
Den sjufaldige världsmästaren har legat i koma sedan hans skidolycka den 29 december förra året.
•••
Det blir ett antal däcktester i år – här är det schemat som Pirelli offentliggjort:

Bahrain (8. – 9. April)
Dag 1: Caterham
Dag 2: Mercedes & Williams
Barcelona (13. – 14. Maj)
Dag 1: Sauber & Toro Rosso
Dag 2: McLaren & Force India
Silverstone (8. – 9. Juli)
Dag 1: Ferrari & Lotus
Dag 2: Red Bull & Marussia
Det blir också ett två dagar långt test direkt efter säsongsfinalen i Abu Dhabi. Då levererar Pirelli prototyperna för 2015.
•••
Williams + Martini = SANT

•••
Efter en fullspäckad jobbvecka och innan nästa överfulla arbetsvecka så ska jag ta helg. Ändå kan jag inte låta bli att fundera lite över den kommande helgen och racet i Australien. Jag tycker att Adrian Sutil sammanfattar det ganska bra.
– Det blir ett lotteri, vi får se vilka som står på pallen. Det kommer att bli enormt spännande. Vi kan konstatera att sedan 2006 är det mästare som vunnit Down Under – Alonso (2006), Räikkönen (2007, 2013), Hamilton (2008), Vettel (2011) och Button (2009, 2010, 2012).
Men trevlig helg. Nästa vecka kör vi från Australien.

F1-2014 – inget är säkert

av Anna Andersson

Aktuella tabellplaceringar i F1


Det är stressiga dagar. Bara lite mer än en vecka till F1-premiären och ja, jag har fullt upp. Det ska förberedas, ringas oändligt många samtal, skriva, göra fakta kollar och läsa en massa magasin.
Därför har jag helt enkelt inte hunnit med att uppdatera bloggen så ofta som jag har velat – en jag tror att ni alla som läser på sportbladet.se (motor) och tidningen kommer att vara nöjda nästa vecka när det drar igång.
Då har vi mängder av roligt material att se fram emot.
Så håll ögonen öppna.
Jag tycker att det känns spännande att kika mot premiären, ingenting känns säkert i år.
Mercedes är möjligen favoriter. De har länge jobbat målmedvetet och har haft bra koll på grejerna under testerna och de andra stallen som kär med Mercedes motorer har också en fördel jämfört med de som kör med powerunits från Renault (som ha haft enorma problem) och Ferrari.
Red Bull har återigen en bil som är snabb i kurvorna, men vad hjälper det om du tappar på rakan eller ännu värre inte ens når målflagg?
Jag tror att vi får en spännande premiär och det kan vara så att bilar tvingas parkera på det allra sista varvet och plötsligt så förändras ett givet resultat.
Jag har svårt att tänka mig att något fan kan klaga på att det blir lika långtråkigt som under hösten 2013.
•••
Powerunit – inte motor. Så heter det i år. Möjligen kan vi kalla det för motorenhet. Skillnaden är att tidigare fästes KERS-enheten på motorn. I år är det en hel enhet som är byggd tillsammans.
Därför heter det powerunit. Men det vet jag inte om jag kan skriva i tidingen så det får nog bli motorenhet…..
•••
Marcus Ericsson har inspirerats av Emil Jönsson.
– Jag såg sprinten i efterhand. Kanske kan det bli lite så i premiären också. Jag tror att det viktigaste blir att jag tar bilen i mål, för det är många som kan försvinna där fram under loppets gång. Så varför inte…..
•••
Gerhard Berger, som kört F1 för bland annat Ferrari och arbetat som motorsportchef för BMW och var delägare i Toro Rosso när Sebastian Vettel vann det där historiska regnloppet på Monza, har gjort en intervju med Sport Bild efter testerna i Bahrain.
Han säger bland annat:
– Just nu är det Mercedes fabriksteam som är klar favorit, de har fått ihop en enhet med motorn och det komplicerade systemet runt omkring. Man märker att de har förberett sig bra på de nya reglerna och allt verkar väldigt homogent. Sett till utvecklingen ligger de ett steg före alla andra, säger Berger som följde testerna på plats.
– Exempel är det mycket mer flyt när de växlar. Ferrarin verkar inte alls vara lika smidig och där låser bakhjulen ibland när bilen bromsar och det sliter mer på däcken. Det har jag inte sett hos Mercedes som verkar ha en bättre software till motorn.
Han anser att McLaren också verkar bra.
– Dels får de hjälp av Mercedes motor, men bilen har också gjort ett bra intryck. Där bakom anser jag att Williams och Ferrari ligger, säger österrikaren.
– Williams har byggt en bra bil, den ser snabb ut och den verkar vara tillförlitlig, men det är klart. Precis som McLaren har de tur att de har Mercedes som motorleverantör. Bortsett från det är Williams ett bra exempel på att även de små stallen med en mindre budget kan göra ett riktigt bra jobb.
Däremot är han övertygad om att Red Bull kommer tillbaka i storform under säsongen.
– Man ska aldrig glömma bort dem. Jag tror att de är med för fullt efter tre lopp. Red Bull har fantastiskt folk och de kan även hjälpa Renault att få ordning på den komplicerade elektroniken och sedan har de Sebastian Vettel. Som jag ser det är han den bästa föraren av alla och jag anser att han kommer att bli ännu bättre framöver för egentligen är de nya reglerna perfekta för honom.
Enligt Berger kommer föraren att ha en stor och viktig roll.
– Det börjar med att spara däck och slutar med att spara bränsle. Med den extra kraft som motorerna har så kör bilarna rätt genom kurvorna, de låser bakhjulen enkelt och det belastar dem. Den förare som kan klara av det bäst får en fördel och därför anser jag att Vettel är bäst, han kan läsa racen på ett sätt som ingen annan klarar av.
•••
Dags att jobba vidare. Vi hörs. Dela gärna med er av era tankar inför premiären.

Så gick sista testet

av Anna Andersson

Så är testerna över. Jag tänkte sammanfatta dem lite kort här, vad känner ni inför säsongen? Diskutera och kom med inlägg. Låt oss börja snacka rejält nu inför det som komma skall.

Vinnare är:
Mercedes:
Även om Lewis Hamilton hade problem med växellådan den sista dagen och det tog en stund innan han visade sig så har tyskarna imponerat med tillförlitlighet och snabba förare. Verkar mycket väl rustade inför säsongen.
Williams: Tycks ha hittat rätt med Felipe Massa, han verkar trivas med teamet och teamet med honom. Mercedesmotorn gör också sitt till. Valtteri Bottas körde 104 varv den sista dagen och var näst snabbast, bortsett från att han blev stående på banan i lutet av passet. Enligt stallet berodde det på att motorn hade kört för mycket.
Spännande att se vad Williams lyckas med i år, tillbaka efter djupdykningen förra säsongen?

McLaren: Trots en dåliga sista dag där man tvingades byta sin powerunit eftersom den hade kört för mycket och det tog en stor del av dagen i anspråk så har McLaren sett stabila ut. Ett frågetecken för farten.

Gänget i mitten:
Force India
Sergio Perez verkar trivas och även Nico Hülkenberg är positiv inför säsongsstarten. Tysken arbetade i dag med balansen i bilen och gjorde längre stinter. Mercedes motor verkar fungera här också.
– Jag är rätt nöjd, även om du alltid vill köra mer, säger Hulken.
Ferrari: Testerna har varit lite upp och ner. Fernando Alonso arbetade under förmiddagen med att finjustera vissa grejer på poweruniten (konfigurera elektroniken), men tvingades mitt i det att byta växellåda. Under eftermiddagen handlade det både om längre och kortare stinter och system.
– Det finns mycket att lära sig när det gäller motorn och vi kan förbättra prestandan, vi är inte där vi vill vara.
Toro Rosso: Jean Eric Vergne arbetade med både kortare och längre tinter. Hans tid räckte i dag till plats fem. Toro Rosso har haft vissa tyngre dagar och vissa bättre. Renultmotorn är ett frågetecken.
Sauber: Adrian Sutil och Esteban Gutierrez delade på den sista dagen eftersom man tvingades byta motor i går och förlorade en hel dag på banan. Totalt var det 177 varv som kördes i dag och både Sutil och Gutierrez var nöjda med jobbet som gjorts och ansåg att bilen nu kändes bättre än tidigare.
Marussia:
Inledde de sista testerna starkt. I dag hade Max Chilton problem med elektroniken i början, men sedan kom han ut på banan igen och efter de 61 varven hoppas han nu på poäng i år.
Caterham: 117 varv för Marcus Ericsson i går, 106 för Kamui Kobayashi i dag och bilen känns tillförlitlig. Japanen jobbade med bränsleförbrukningen i dag och med däskslitaget. Bilen är långt från den snabbaste i fältet, förhoppningen är att den är tillförlitlig och kan ta sig i mål och ta poäng där andra bryter – lite som Emil Jönsson i OS-sprinten.
– Jag såg det inte live, men har sett det sedan och varför inte, säger Marcus Ericsson.

Förlorare:
Red Bull: Sebastian Vettel avslutade testet med 77 varv. Det är det mesta antal han har kört under en dag under hela testsäsongen. På förmiddagen hade han ett mekaniskt problem och någon racesimulering blev det inte. Han var i dag fyra sekunder efter täten och är medveten att det är mycket jobb kvar.
– Vi måste ta in på de andra på många områden. Därför är jag glad att vi körde så pass mycket i dag. Vi lärde oss mycket och det var ett bra slut på en tuff vecka, säger han.

Red Bull har vunnit fyra VM på lika många år. De kommer att komma ikapp konkurrenterna, frågan är väl när. Stallet har den kapacitet och de resurser som krävs.
Lotus: Romain Grosjean såg till att det flaggades rött två gånger den sista dagen. Båda gångerna var Renaults powerunit skyldig.
– Vi klarade inte ens hälften, inte ens en tredjedel av det vi ville göra, sa Grosjean efteråt.
Det var fjärde dagen i rad som Lotus fick sluta före alla andra.

Här är resultaten dag 4 – då det var åtta röda flaggor:

1. Hamilton, 1:33.278 – 69 varv
2. Bottas, 1:33.987 – 108 varv
3. Alonso, 1:34.280 – 74 varv
4. Hülkenberg, 1:35.577 – 74 varv
5. Vergne, 1:35.701 – 74 varv
6. Sutil, 1:36.467 – 91 varv
7. Chilton, 1:36.835 – 61 varv
8. Gutierrez, 1:37.303 – 86 varv
9. Vettel, 1:37.468 – 77 varv
10. Button, 1:38.111 – 22 varv
11. Kobayashi, 1:38.391 – 106 varv
12. Grosjean, 1:39.302 – 32 varv

•••
Williams körde flest varv under det andra testet i Bahrain – totalt 2370 km. Sett till alla tester har Mercedes kört mest 4792 km, Lotus har kört minst, 1288 km.

Däcken vi får se de kommande racen är:
Australien: Mjuka och medium
Malaysia: Medium och hårda
Bahrain: Mjuka och medium
Kina; Mjuka och medium

Pirelli förväntar sig mellan två och tre depåstopp de första racen

En finländare i topp

av Anna Andersson

Så är den sista dagens tester igång och hos Williams är man nöjda till lunchtid i Bahrain.

https://twitter.com/WilliamsF1Team/status/440063959237148672/photo/1

Men det finns ganska många som har haft det jobbigt också. Gårdagen var en katastrof för Sebastian Vettel. Dagen började bättre, men likförbannat så fick han problem med bilen. Han stannade i den första kurvan sedan han hade problem med bromsarna fram, men stallet hoppas att han hinner ut igen i eftermiddag.
Hos Mariussia är det problem med elektroniken, hos Lotus har Romain Grosjean också tillbringat mer tid i garaget än på banan, Fernando Alonso fick skjutas tillbaka i sin Ferrari sedan han stannat på depårakan och Lewis Hamilton inledde förmiddagen i garaget sedan man har haft problem med den nya växellådan.

Resultatet kring lunch:
1. Bottas, 1:34.797 – 60 varv
2. Alonso, 1:35.509 – 27 varv
3. Hülkenberg, 1:35.577 – 33 varv
4. Vergne, 1:35.701 – 43 varv
5. Sutil, 1:36.467 – 91 varv
6. Button, 1:38.111 – 20 varv
7. Hamilton, 1:38.650 – 5 varv
8. Kobayashi, 1:36.653 – 58 varv
9. Grosjean, 1:39.302 – 26 Runde
10. Vettel, 1:39.708 – 44 varv
11. Chilton, 1:41.242 – 10 varv

För Caterham är det alltså Kamui Kobayashi som kör. Marcus Ericsson avslutade gårdagen med 117 varv och hans snabbaste tid låg på ungefär 1.38, men då var han själv mycket medveten om att han inte hade fått ut max ur däcken eftersom det var hans första test med de supermjuka och de håller bara ett enda varv.

Day four, run eight for @kamuikobayashi - 25 minutes left if the morning session #TeamGreen

Mer snack med Marcus Ericsson hittar du i dagens tidning.

Ericsson i topp

av Anna Andersson

Det är svenskt i topp. Marcus Ericsson är den förare som körde flest varv i Bahrain i dag. En riktigt bra avslutning på försäsongstesterna för svensken.

Däremot var det ännu en riktigt tung dag för Sebastian Vettel. Han satte ingen tid alls, Red Bull hade problem med elektroniken och fick byta batteri.
Någon tid satte inte heller Adrian Sutil.

Marcus Ericsson körde 117 varv, det är riktigt bra. Här kan du Marcus tankar:

Här är resultaten:

1. Massa, 1:33.258 – 99 varv
2. Rosberg, 1:33.484, 103 varv
3. Räikkönen, 1:35.426 – 87 varv
4. Magnussen, 1:35.894 – 88 varv
5. Kvyat, 1:36.113 – 81 varv
6. Hülkenberg, 1:36.205 – 115 varv
7. Bianchi, 1:37.087 – 78 varv
8. Ericsson, 1:38.083 – 117 varv
9. Grosjean, 1:42.166 – 33 varv
10. Sutil, ingen tid – 1 varv
11. Vettel, ingen tid – 1 varv

Annars kan vi sammanfatta dagen på följande sätt:
09:00: Red Bull och Mercedes bytte motorer, Lotus jobbade med reparationer från gårdagens brand och var inte klara i tid.
09:09: Adrian Sutils Sauber började brinna under installationsvarvet.
10:10: Räikkönen (Ferrari) kom tillbaka på banan, han hade ”mindre problem” som Ferrari beskrev saken.
10:49: Ericsson (Caterham) började på en tävlingsdistans.
11:27: Vettel (Red Bull) kom ut på banan.
11:28: Vettel (Red Bull) efter fyra kurvor av installationsvarvet rullade han ut. problem med batteriet. Då flaggades det med rött.
11:47: Grosjean (Lotus) körde ut på banan.
11:51: Rosberg (Mercedes) körde första varvet.
11:52: Magnussen (McLaren) körde ut på anan efter två och en halv timme i garaget.
12:05: Vettel (Red Bull) stannade i utfarten av depå. DEt sägs vara ett mekaniskt problem.
12:40: Räikkönen (Ferrari) parerar med problem. Dags för reparationer i garaget.
12:47: Bianchi (Marussia) stannar på banan. Rödflagg.
13:59: Hülkenberg (Force India) börjar på en tävlingsdistans.
15:20: Grosjean (Lotus) stannar på banan, den tredje röda flaggan.
16:02: Lotus har problem med elektroniken och ERS. Bilen måste repareras och dagen är över.
17:17: Massa (Williams) kör kvalvarv, han slår till med 1:33.258

Lunch i Bahrain – Ericsson flitig

av Anna Andersson

Problemen för Red Bull och Sebastian Vettel fortsätter och om han nu inte redan har fått det där vansinnesutbrottet så lär han få det snart. Det är lunchdags i Bahrain och Vettel har kört ett varv. Ingen tid.
Annars så leder Felipe Massa, sett till tiden medan det är Marcus Ericsson som har kört flest varv.
Skönt för Marcus som hade en tyngre avslutning i går.

Så här är ställningen:

1. Massa, 1:37.224, 48 varv
2. Hülkenberg, 1:38.000 – 42 varv
3. Rosberg, 1:38.557 – 22 varv
4. Kvyat, 1:39.297 – 41 varv
5. Magnussen, 1:40.252 – 24 varv
6. Räikkönen, 1:41.542 – 9 varv
7. Ericsson, 1:41.849 – 69 varv
8. Bianchi, 1:41.889 – 55 varv
9. Grosjean, 1:43.088 – 14 varv
10. Sutil, Ingen tid – 1 varv
11. Vettel, Ingen tid – 1 varv

en kort sammanfattning är att
…Jules Bianchi körde sin Marussia starkt fram till strax före lunch. Då blev den stående och den röda flaggan kom ut på bana.
..att Sebastian Vettel körde fram till depåutfarten och parkerade. Efteråt fick han frågan från motorsportmagazin vilket problem Red Bull har och han svarade:
– Om vi bara visste.

Det går lite tungt för mästarna.

Marcus får chansen igen

av Anna Andersson

Marcus Ericsson sitter i bilen i dag igen.
Det var en överraskning.
Egentligen skulle han ha kört fredag och söndag, men i går kväll kom beskedet att han kör lördag också. Så jag försöker hålla er underrättade under dagen.
Annars kan jag meddela att
… Adrian Sutils Sauber fattade eld under installationsvarvet och det lär dröja innan vi får se den på banan igen. I går var det Caterham och Lotus som brann.
…Jules Bianchi ser stark ut i sin Marussia, han har nu, strax efter nio, kört 34 varv.
…Sutil, Vettel och Grosjean har inga tider än.
…Toro Rosso har en ny nos på sin bil.
Läget just nu är följande:

1. Massa, 1:37.224, 20 varv
2. Hülkenberg, 1:38.845 – 26 varv
3. Magnussen, 1:40.252 – 7 varv
4. Räikkönen, 1:1:41.542 – 7 varv
5. Kvyat, 1:41.616 – 15 varv
6. Ericsson, 1:41.849 – 17 varv
7. Bianchi, 1:43.181 – 35 varv
8. Sutil, ingen tid- 1 varv

•••
McLarens bil har varit tillförlitlig, men enligt Jenson Button är den inte tillräckligt snabb.
– När Red Bull har löst sina problem kommer de att vara med i toppen igen, man kan aldrig räkna bort en mästare med fyra VM-titlar, säger Jenson Button som hade vissa problem i går.
– Det var poweruniten, tyvärr är det så att allt som har med den att göra inte är så enkelt att fixa. Det var synd, vi förlorade mycket tid, men det var det första större problemet som vi har haft under vintern.
– Vi är tillförlitliga, men inte snabba. Men så är det alltid när man kör med det paket man presenterade. Vi hoppas att vi blir bättre när vi kör med vårt racepaket och då borde vi ta ett steg närmare de team som nu verkar ligga före oss.
Det är osäkert om det paketet kommer under helgen, men till premiären i Australien finns det på bilen.
Läget just nu:

På återhörande.

Marcus bil brinner

av Anna Andersson

Den andra testdagen i Bahrain är över, detta var också Marcus Ericssons första tesdag under de avslutande dagarna.
Men den slutade i flammor. Hans bil fattade eld och dagen tog slut efter 55 varv:

Här är i alla fall en bild från dagens jobb på banan:

Totalt var det fyra röda flaggor, Lewis Hamilton körde ur i kurva tre (enligt Mercedes var det problem med temperaturen i däcken), den andra röda flaggan var det tekniska problemet för Jenson Button, McLaren, som tvingade honom att stå i garaget i fyra timmar och därefter fick Pastor Maldonado parkera sin brinnande bil. Han bekräftade sedan att det handlade om Renaults poweunit.
Den fjärde röda flaggan stod alltså Marcus Ericsson för.
– Det är ingen fara med Marcus, hälsar Eje Elgh.
– Det såg värre ut än vad det var.
Själv säger Marcus så här i Caterhams pressmeddelande:
– Det var min första dag i bilen på det avslutande testet och det är tydligt att den inte slutade som vi hade planerat. Vi fick stanna ett par gånger under förmiddagen,, men eftermiddagspasset gick bra till dess att jag fick ett tekniskt problem precis när jag hade lämnat depån efter den första stinten av en racesimulering. Bilen började brinna och jag fick stanna på banan.
– Efter lunch testade vi lite inställningar och sedan skulle jag köra en tävlingsdistans och det gick bra fram till det första depåstoppet. Då tvingades jag stanna. Trots det så kunde vi gå igenom många olika procedurer om vi hade tänkt göra i dag.
– Branden släcktes rätt snabbt och killarna måste nu se vad som hände och lösa det problemet till i morgon. Jag hade hoppats att jag skulle kunna köra lite fler varv, men vi har en dag kvar och jag lär mig nya saker varje varv. Jag är lika positiv som när jag kom hit och jag vill bara sätta mig i bilen igen och jobba vidare.
Sedan har det skett en ändring i planeringen under kvällen, Marcus kommer att köra i morgon lördag igen, inte söndag som stallet först tillkännagav.

Även Mercedes hade problem i dag, med växellådan, och Lewis Hamilton fick parkera efter 89 varv. Flest varv körde Fernando Alonso i dag med 122 och snabbast var Sergio Perez.

Värt att notera är också att Red Bulls Daniel Ricciardo i alla fall fick köra 66 varv och fick rätt bra fart på ett varv.
Här är alla resultaten:

1. Perez, 1:35,570 – 108 varv
2. Alonso, 1:35,634 – 122 varv
3. Ricciardo, 1:35,743 – 66 varv
4. Massa, 1:36,507 – 103 varv
5. Button, 1:36,901 – 52 varv
6. Bianchi, 1:38,092 – 75 varv
7. Hamilton, 1:39,041 – 89 varv
8. Vergne, 1:39,636 – 61 varv
9. Gutierrez, 1:39,976 – 106 varv
10. Maldonado, 1:41,613 – 31 varv
11. Ericsson, 1:42,516 – 55 varv
Annars kan vi meddela att stallens förening, FOTA, har upplösts. I slutet var det bara sju av elva stall som var med i föreningen och deras ordförande var Martin Whitmarsh, McLaren. Nu har Whitmarsh lämnat sin post hos McLaren och FOTA behöver inte leta efter någon efterträdare heller.
•••
Niki Lauda är inte direkt begeistrad över det där med dubbla poäng i säsongsfinalen.
– I dag har vi diskuterat om det ska vara dubbla poäng det sista loppet eller i de tre sisa loppen. Det är klart att det blir det vid ett tillfälle, det beslutet är redan taget, den enda som tycker det är bra är väl Bernie Ecclestone, säger han till motorsportmagazin.
– Jag kan förstå det, det handlar om kommersiella intressen. Det var därför man började diskutera tre lopp, men det gick inte igenom. Det tycker jag är bra. Nu har vi ett lopp med dubbla poäng och det måste vi nu ställa in oss på. Jag hoppas bara att det inte är punktering som avgör VM. Det är ett nytt system och vi får se om det är bra eller dåligt.
•••
För övrigt ryktas det om att Sebastian Vettel fick ett raseriutbrott i Jerez. Att han var så förbannad på bilen att han hotade med en bojkott till dess att bilen är bättre. Detta berättar den välinformerade journalisten Andrew Benson som ville beskriva hur spänd stämningen är i teamet.
Red Bull kommenterar det med en ironisk historia om deras egen spion.

Testerna har ju varit som de har varit för Red Bull och tja, dra dina egna slutsatser…..

Sida 247 av 390