Mercedes öser på

av Anna Andersson

Nu återstår ungefär två och en halv timme av dagens pass och läget är följande:

1. Perez, 1:35,570 – 45 varv
2. Alonso, 1:35,634 – 67 varv
3. Button, 1:36,901 – 20 varv
4. Bianchi, 1:38,198 – 52 varv
5. Hamilton, 1:39,041 – 72 varv
6. Ricciardo, 1:39,155 – 29 varv
7. Massa, 1:39,323 – 63 varv
8. Vergne, 1:39,756 – 37 varv
9. Gutierrez, 1:39,976 – 51 varv
10. Maldonado, 1:41,613 – 31 varv
11. Ericsson, 1:42,516 – 35 varv

Daniel Ricciardo och Red Bull är ute på banan igen, han har pressat sin tid rejält och hos Williams kör Felipe Massa en racesimulation. Han ligger på ungefär 1.42 per varv.
•••
För mer information se dagens tidigare inlägg.

Nya delar till Marcus

av Anna Andersson

Det är lunchpaus i Bahrain och vi kan konstatera att Red Bull fortfarande har sina problem. I dag har Daniel Ricciardo kört 15 varv, men han har tvingats stanna flera gånger och man även lagt tid på att träna depåstopp.
För Marcus Ericsson har det varit en resa med en del nya delar på bilen och han har hunnit med 22 varv. hans tid imponerar däremot inte, men som han sa själv i går att:
– Det är inte tiderna som är viktiga. Det handlar om att få testa bilen utan att den är nerkörd. Få träna procedurer i race, i depåstopp och start. Det är viktigare än tre tiondelar hit eller dit.

Här är resultatet vid lunch:

1. Perez, 1:35,570 – 33 varv
2. Alonso, 1:35,634 – 45 varv
3. Button, 1:36,901 – 20 varv
4. Bianchi, 1:38,198 – 33 varv
5. Hamilton, 1:39,041 – 61 varv
6. Massa, 1:39,323 – 44 varv
7. Vergne, 1:39,756 – 30 varv
8. Gutierrez, 1:40,428 – 42 varv
9. Ricciardo, 1:40,867 – 15 varv
10. Maldonado, 1:41,762 – 24 varv
11. Ericsson, 1:42,516 – 22 varv

Vill du veta mer om testerna, scrolla ner till förra inlägget. Jag uppdaterar här lite eftersom jag har tid och då finns det mer info där.

Jenson Button har tvingats stanna på banan. Så här säger McLaren nu:

När man drog igång igen efter lunch blev Pastor Maldonado stående på banan och banan tömdes på bilar. Så här säger Lotus:

•••
Kimi Räikkönen fick kritik för att han missade säsongsavslutningen för Lotus och opererade ryggen istället.
Men själv är han nöjd med ingreppet:
– Jag har inte haft några problem mer efter operationen och jag hoppas att det fortsätter att vara så, säger han i samband med testerna i Bahrain.
– Man kan aldrig vara säker när det gäller sådana saker, jag har haft problem under en längre tid. En dag är ryggen helt okej och den nästa har jag ont, men just nu känns allt mycket bra.

Följ Marcus i Bahrain

av Anna Andersson

Marcus Ericsson har inlett sina tester och just nu ligger han på plats åtta med sina 15 varv.
Han har precis fått köra ut på banan igen med lite nya delar:

Annars kan jag rapportera att Jenson Button har haft ett tekniskt problem med sin MP4-29 som han parkerade i kurva 10, att Fernando Alonso har kört mer än 30 varv med sin Ferrari och Lewis Hamilton körde av med sin Mercedes. Enligt Paddy Lowe går orsaken till det att hitta i däcktemperaturen och Marussias bil med Jules Bianchi ligger just nu på plats fyra….

Här var läget strax före klockan 10:

1. Perez, 1:36,440 – 22 varv
2. Button, 1:36,901 – 20 varv
3. Alonso, 1:36,992 – 32 varv
4. Bianchi, 1:39,448 – 21 varv
5. Vergne, 1:39,756 – 17 varv
6. Massa, 1:39,814 – 19 varv
7. Hamilton, 1:40,019 – 37 varv
8. Ericsson, 1:42,516 – 15 varv
9. Gutierrez, 1:42,530 – 21 varv
10. Maldonado, 1:43,652 – 5 varv
11. Ricciardo, ingen tid – 4 varv

Sedan den listan gjordes har Sergio Perez, Force India, förbättrat sin tid till 1.35,570.
•••
Vitalij Petrov är klar för Mercedes och DTM.

”Vi har fortfarande problem”

av Anna Andersson

Inte en testdag utan problem. Red Bull hade problem i dag igen. Daniel Ricciardo körde bara 35 varv under dagen sedan man plockat in honom i garaget för det var en sensor som strulade och sedan upptäckte man ett problem med avgassystemet.

Så säger Daniel Ricciardo:

Även för Caterham var det struligt. Kamui Kobayashi hade säkert velat köra fler än de 19 varven han lyckades med.
Jag har skrivit en text om dagens tester och den, den hittar ni här:
•••
En kort koll på varvtalen och tider lägger jag dock dubbelt:

1. Perez, 1:35,290 104 varv
2. Bottas, 1:36,184 127 varv
3. Räikkönen, 1:36,432 53 varv
4. Rosberg, 1:36,624 89 varv
5. Sutil, 1:37,700 88 varv
6. Magnussen, 1:37,825 109 varv
7. Ricciardo, 1:37,908 35 varv
8. Chilton, 1:38,610 44 varv
9. Kvyat, 1:39,242 56 varv
10. Maldonado, 1:40,599 31 varv
11. Kobayashi, 1:42,285 19 varv
•••
Däck, däck, däck. Det snackas alltid däck. Här kopierar jag in Pirellis pressmeddelande om däcken inför testet. Känns onödigt att skriva om det:

Pirelli Tyre Nordic AB – 26.02.2014 14:55 CET

– 30 set däck per bil

– Pirelli presenterar 2014 års P Zero- och Cinturato-sortiment

– Mindre slitage och likvärdiga prestanda med däcken från 2013

– Nya regndäcket Cinturato med blå dekor har i år ännu större förmåga att forsla undan vatten. 8 procents ökning, från 60 till 65 liter/sekund

Det här är Pirellis Formel 1-sortiment 2014:

P Zero Orange, det hårda däcket. Det tuffaste däcket i sortimentet som konstruerats för användning i hög värme, på banor där energin som går genom däcken är som högst, t ex på grund av extremt snabba kurvor och/eller ovanligt sträv asfalt. Gummiblandningen tar längre tid på sig att nå arbetstemperatur men ger också bäst hållbarhet, något som ofta gör däcket till en nyckelfaktor vid val av racestrategier. Årets däck är liksom alla de andra i sortimentet helt nykonstruerat och har ny gummiblandning eftersom årets bilar skiljer sig radikalt från förra årets, med ökat vridmoment från turbomotorer kopplade till ett nytt system för återvinning av energi, samt ändrad aerodynamik med mindre downforce.

P Zero Vit, medium. Teoretiskt sett är detta däck den bästa kompromissen mellan prestanda och hållbarhet. Ett mångsidigt däck som passar banor med höga snitthastigheter. Även mediumdäcket har ny profil som anpassats till bilarnas ändrade teknik för att förbättra köregenskaperna.

P Zero Gul, mjuk gummiblandning. Ett av de mest använda däcken i sortimentet, med mycket bra balans mellan prestanda och livslängd men med fokus på snabbhet snarare än att det skall fungera optimalt över långa distanser. Samtidigt kan det användas för att ge en fördel både i början av ett race, med mycket bränsle ombord, och i slutet, som ”sprintdäck”. Alla årets däck är generellt något hårdare än fjolårets för att ge likvärdig prestanda trots ökade påfrestningar.

P Zero Röd, supermjuk. Den mjukaste gummiblandningen fungerar som bäst på långsamma och kurviga banor, speciellt i lägre temperaturer då högt mekaniskt grepp krävs. Det supermjuka däcket når extremt snabbt arbetstemperatur, vilket gör det till ett perfekt kvalificeringsdäck, men fungerar också optimalt inom ett smalare tidsfönster. En av de detaljer som förbättrats i år är en optimerad greppyta och distributionen av värme i däcket. Detta ger bättre kontakt med underlaget, något som medför ökat grepp.

Cinturato Grön, intermediate. Intermediates är det mångsidigaste av våtdäcken, med ett mönster som pressar undan ca 25 liter vatten per sekund vid maximal hastighet. Dessa däck kan användas på båda våt och upptorkande bana. Cinturato Intermediates är ett helt nytt däck detta år, med flera utvecklingspunkter som också använts på regndäcket.

Cinturato Blå, regndäcket. Regndäckens mönster pressar undan upp till 65 liter vatten per sekund vid full fart (en ökning från förra årets 60 liter), vilket gör detta däck till ett självklart val vid kraftigt regn. Cinturato Blå är i år hållbarare och har fått bättre körbarhet under varierande förhållanden och fungerar också på upptorkande bana. Däcket har ny gummiblandning och ett förändrat mönster för bakdäcken som ytterligare minskar risken för vattenplaning.

Pirellis Paul Hembery: ”Vi fick se mer rena däcktester under den senaste testen i Bahrain jämfört med Jerez. Teamen lär försöka göra fler kval- och racesimuleringar denna gång som förberedelser inför premiärtävlingen och vi kan förvänta oss en ökning av arbetet med däcken under dessa sista fyra testdagar. Fortfarande är vi bara i början, men så här långt har vi fått se både snabbhet och bra livslängd från våra senaste P Zero-däck. Alla har ju nya gummiblandningar och strukturer för att optimera prestandan hos den senaste generationen Formel 1-bilar. Kontaktytan har ökats för att få ner det ökade vridmomentet i banan och däckens arbetsområden är bredare vilket gör att de fungerar effektivt under längre tid. Som vi sett av varvtiderna här i Bahrain närmar vi oss prestandan från förra säsongen, trots mindre motorer och ett nytt reglemente med helt annorlunda tekniska utmaningar.

Testfakta:

Teamen får totalt 135 set däck för tester under året. Totalt har man haft tillgång till 85 set under försäsongstesterna: 25 set i Jerez och 30 vardera för de två testerna i Bahrain.

Pirelli och teamen har valt ut 22 set per bil av bassortimentet hård, medium och mjuk, samt det speciella ”vinterdäcket”, ett testdäck av hård blandning, för att passa förhållandena i Bahrain. Dessutom har varje team i förväg fritt fått välja ytterligare 8 set.

Sista testet i Bahrain

av Anna Andersson

Det sista testet är i gång i Bahrain. Hos Caterham har Kamui Kobayashi inlett i dag, men han stoppade en stund av ett tekniskt problem och tillbringade ett par timmar i depån.
Det avslutande testet blir lite annorlunda jämfört med de senaste åren, faktum är att nästan hela depån har haft problem (bortsett från Mercedes som gått som en klocka) och även Ferrari kommer till banan med ett paket utan uppdateringar. Man har en konservativ inställning i år och Kimi Räikkönen har inga större nyheter på bilen:
– Vi testar ett par mindre delar för att se hur det fungerar, men jag kan inte kala det för uppdateringar, säger teknikchef Pat Fry till motorsporttotal.
– Viktiga uppdateringar tar vi sedan med vid olika tillfällen framöver.
Han påpekar att man har lite att hämta in på Mercedes och McLaren.
– Det vore bra om vi kunde köra 100 varv på en dag, men vi är inte riktigt där än, säger han.
Än så länge strax före lunch har Nico Rosberg hunnit med 50 varv, vilket han toppar med. Red Bulls Daniel Ricciardo har hunnit med 32 och det är mycket med tanke på vilken historia Red Bull har haft i år.

Här är tiderna:
1. Perez, 1:35,290
2. Rosberg, 1:36,624 +1,334
3. Magnussen, 1:37,825 +2,535
4. Sutil, 1:37,892 +2,602
5. Ricciardo, 1:37,908 +2,618
6. Bottas, 1:38,907 +3,617
7. Kvyat, 1:39,242 +3,952
8. Räikkönen, 1:40,505 +5,215
9. Maldonado, 1:40,599 +5,309
10. Chilton, 1:41,073 +5,783
11. Kobayashi, 1:44,060 +8,770 varv

En uppdatering av tiderna från klockan 12.30:

1. Perez, 1:35,290 – 48 varv
2. Rosberg, 1:36,624 – 65 varv
3. Magnussen, 1:37,825 – 48 varv
4. Sutil, 1:37,892 – 31 varv
5. Ricciardo, 1:37,908 – 32 varv
6. Bottas, 1:38,907 – 49 varv
7. Kvyat, 1:39,242 – 55 varv
8. Räikkönen, 1:40,505 – 12 varv
9. Maldonado, 1:40,599 – 31 varv
10. Chilton, 1:41,073 – 16 varv
11. Kobayashi, 1:42,285 – 12 varv

Återigen är det Mercedes motorer som kör mest.

•••
Lotus meddelar att det är den bil som kör i Bahrain som också kommer att köra i Melbourne den 16 mars. De första uppdateringarna kommer till Sepang den 20 mars, men å andra sidan säger ryktet att Lotus hade 120 nya delar på bilen i dag….
•••
Här kan du se mästaren Damon Hills tankar inför säsongen:

•••
Jac Villeneuve ska köra Indy 500 i år.
•••
Bernie Ecclestones seger mot Constantain Medien i den brittiska domstolen kostade honom 33 miljoner dollar.

RB:s hemliga test?

av Anna Andersson

Har Red Bull brutit mot reglerna?
Det hävdar en spansk journalist.
Mästarna däremot dementerar.

Enligt den spanska journalisten Pius Gasso, mannen som också avslöjade Mercedes hemliga Pirellitest förra året så har Red Bull genomfört ett test rakt fram på banan i Idiada, söder om Barcelona, Spanien. Den här gången finns det inga foton från det påstådda testet, men en ljudupptagning.
Red Bull har haft två mycket tunga tester, problemen har hopat sig och man har tvingats avbryta både de två inledande testerna. I morgon startar nästa test i Bahrain, men ett test på en annan bana där man kört rakt fram skulle naturligtvis kunna hjälpa stallet så att inte det tredje testet också blir ett misslyckande.
Dock är det klart att ett sådant test skulle bryta mot reglerna, det är förbjudet enligt artikel 22g och en av FIAs talesmän bekräftar för motorsporttotal att Red Bull inte har ansökt om att göra några filmdagar där man i PR-syfte får köra 100 km.
Red Bull dementerar alla uppgifter.
•••
Rob Smedley följer Felipe Massa till Williams. De båda har jobbat tajt tillsammans hos Ferrari, där Smedley var Massas tävlingsingenjör. Nu blir han Head of Vehicle Performance hos Williams och han börjar jobbet före Bahrains GP.
Mer från Williams:
Susie Wolff, gift med Toto Wolff som är en av cheferna hos Mercedes och en av delägarna hos Williams, kommer att få köra F1 i år. Hon ska köra på fredagsträningarna i sommar, troligen på Silverstone och inför Tysklands GP. Hon är testförare hos teamet, Felipe Nasr är tredjeförare. Wolff har tidigare kört DTM utan någon större framgång.
•••
Michael Schumacher befinner sig fortfarande i den så kallade uppvakningsfasen.

Elproblem för Ericsson

av Anna Andersson

Mercedes fortsätter att imponera – samtidigt som Red Bull har problem.
Så är läget efter det första F1-testet i Bahrain.
När det handlar om toppen kan vi konstatera att Nico Rosberg var förste förare att köra ett varv under 1,34 . Hans 1.33,283 var 1,6 sekunder snabbare än tvåan Jenson Button. Kimi Räikkönen som hade den tredje snabbaste tiden var närmare tre sekunder efter Rosberg.
Hos Caterham fick Marcus Ericsson fortsatt förtroende. Han fick inleda dagen, men han fick problem med elektroniken.
”Efter fyra varv fick vi elproblem och där tog min dag slut. Killarna arbetar hårt med att få ordning på bilen till Kamui ska köra under eftermiddagen, twittrade Ericsson och Kobayashi körde 17 varv på eftermiddagen.”
Efter passet var han ändå nöjd med att han fick köra i dag, trots att det inte var planerat.
– Det känndes väldigt positivt, säger han.
– Sedan gjorde det problemet att vi fick byta en massa delar och det tog väldigt mycket tid. Samtidigt är jag väldigt nöjd med att jag fick köra så mycket i går. Köra, köra, köra. Det är otrolgit roligt och viktigt. Det känns superskönt att vi kunde köra 98 varv utan problem och jag börjar få en känsla för bilen.
Mer får ni läsa i artikeln på motor.aftonbladet.se
•••
För Williams satt Felipe Nasr i bilen. F1-debutanten körde 80 varv, Red Bull körde inte mer än 15 varv. Det känns som om världsmästarna har väldigt mycket jobb kvar de kommande veckorna.
– Det kändes bra i morse, allt var klart och vi körde enligt schemat och kom ut på banan i god tid, men när Daniel körde sitt första varv insåg vi att vi hade ett problem med vår mjukvara och det kostade oss tid. Vi kom ut vid lunchtid, körde tio varv, men sedan fick vi ett mekaniskt problem, säger Red Bulls Race Engineering Co-ordinator Andy Damerum i ett pressmeddelande.
– Vi tog in Daniel och upptäckte att vi hade skador på bilen och när vi undersökte dem så insåg vi att det var värre än vad vi hade trott. Killarna jobbade hårt och vi trodde att vi skulle komma ut igen, men med tanke på att det var ett par röda flaggor på slutet så tror jag inte att det hade varit möjligt för oss. Detta var en mycket tuff vecka. Vi har tagit ett par steg framåt, framförallt under dag två, men sedan har vi haft problem igen och det har stoppat oss.

Här är dagens tider:
1. Rosberg, 1:33,283
2. Button, 1:34,957
3. Räikkönen, 1:36,718
4. Nasr, 1:37,569
5. Maldonado 1:38.707
6. Perez, 1:39,258
7. Ricciardo, 1:39,837
8. Vergne, 1:40,472
9. Kobayashi, 1:43,027
10. Ericsson, 1:45,094
Bianchi, ingen tid
Sutil, ingen tid

•••
Det blir en ny kvalregel 2014 – i alla fall om stallen får bestämma. Q1 är numera bar a 18 minuter lång, Q2 behåller sin längd och Q3 blir 12 minuter lång. När det gäller däcken så får alla förare som kommer in i Q3 ett set nya däck så att man slipper förare som står i garaget under Q3 för att spara däck. Efter passet ska däcken lämnas till Pirelli. De måste sedan starta loppet på de däck som de satte sin snabbaste tid i Q2 med, skriver motorsportmagazin.
Förslaget ska nu vidare till strategigruppen, F1-kommisionen och världsrådet, men eftersom alla stallen är överens är det mest en formsak.
•••
Gårdagens text om Marcus:

Marcus Ericsson fick chansen och körde 98 varv.
Nu har han klarat den licens som krävs för att få köra F1.
Den tredje testdagen i Bahrain var Marcus Ericssons första. Svensken hade den tionde bästa tiden, men han körde hela 98 varv.
– Ser vi till bilens tillförlitlighet är 98 varv bra och det betyder också att jag har klarat de 300 km som krävs för att jag ska få min superlicens, säger han.
– Vi hade inga större problem vilket betyder att jag kunde köra vidare med mitt program och det var dagens mål. När det gäller prestandan är det fortfarande mycket att göra och tider betyder egentligen ingenting just nu, även om det alltid är skönt att köra snabbt.
Snabbast var Mercedes Lewis Hamilton och flest varv körde McLarens Jenson Button, värt att notera att fyra av de fem snabbaste tiderna sattes av bilar med motorer från Mercedes. För Red Bull var det återigen en tung dag.
– När vi gjorde en förändring så upptäckte vi ett nytt problem, det tvingade oss att plocka ner bilen i delar, säger stallets Race Engineering Co-ordinator Andy Damerun till motorsportmagazin.
Testet avslutas i dag lördag.
•••

Marcus stark i Bahrain

av Anna Andersson

Fredagens tester är över. Marcus Ericsson lyckades pressa fram 98 varv. Det är riktigt bra. Hans bästa tid var tionde snabbast:
– Men jag tror inte att man ska bry sig om tiderna nu, det är mer nästa test. Det handlar bara om att köra så mycket som möjligt. Nästa vecka kan vi fokusera på tider, sa han inför sitt test.
Vi kan notera att Mercedes verkar ha koll på motorn i alla fall. Fyra av de fem snabbaste bilarna körde med Mercedes motorer och Red Bull har fortsatta problem:
– När vi gjorde en förändring under middagsrasten så upptäckte vi ett nytt problem, säger Andy Damerun till motorsportmagazin.
– Det problemet tvingade oss att plocka ner bilen i delar.
•••
Resultatet:

1. Hamilton, 1:34,263 – 67 varv
2. Button, 1:34,976 – 103 varv
3. Massa, 1:37,066 – 60 varv
4. Gutierrez, 1:37,180 – 95 varv
5. Perez, 1:37,367 – 57 varv
6. Räikkönen, 1:37,467 – 44 varv
7. Kvyat, 1:38,974 – 57 varv
8. Maldonado, 1:39,642 – 26 varv
9. Ricciardo, 1:40,781 – 28 varv
10. Ericsson, 1:42,130 – 98 varv
11. Chilton, 1:46,672 – 4 varv
12. Bottas, ingen tid- 55 varv

•••
Jenson Buttom var första förare att köra 100 varv i Bahrain, Williams Felipe Massa och Valtteri Bottas såg till att Williams hade flest varv, om man slår ihop deras resultat (109).
Massa har för övrigt besökt Michael Schumacher på sjukhuset innan han reste till Bahrain och han berättar att det såg ut som om Schumi sov:
– Men han reagerade med munnen flera gånger, berättar Massa för crash.net. Massa var stallkompis med Schumi hos Ferrari.
– Jag träffade honom, pratade med honom och berättade allt om mitt nya stall och om min nya bil.
•••
Du har väl läst denna kortis som jag lade ut på motorwebben i dag – det syns inte så mycket på sportens förstasida just nu på grund av OS….

Bernie Ecclestone vill revolutionera F1 – igen.
Han vill dela ut dubbla poäng de tre sista loppen.
Stallen röstar om förslaget efter helgens tester.

Det är redan bestämt att man ska dela ut dubbla poäng efter F1-finalen i höst, men Bernie Ecclestone vill ha mer spänning än så. Därför föreslår F1-gurun att det ska delas ut dubbla poäng de tre sista loppen – det betyder att om en förare vinner i USA, Brasilien och Abu Dhabi kan han ha in 150 poäng.
Enligt tyska ”Auto, motor und sport” är de flesta stallen för att dubblera poängen i slutet av säsongen. Framförallt de stall som har haft tekniska problem nu under testerna, som exempelvis Red Bull.
Efter helgens tester i Bahrain ska stallen rösta om förslaget och för att det ska gå igenom måste alla varar överens och för Ecclestones förslag.

Vad tycker du?
•••
OS ja, jag ska försöka att få tag på Marcus Ericsson i kväll – om inte OS-jobb kommer i vägen.

Marcus Ericsson kör i Bahrain

av Anna Andersson

Marcus Ericsson är i gång i Bahrain. Efter tre timmar så ser läget ut så här:

1. Hamilton, 1:34,813 – 25 varv
2. Button, 1:38,359 – 14 varv
3. Gutierrez, 1:39,325 – 30 varv
4. Maldonado, 1:39,642 – 18 varv
5. Perez, 1:40,369 – 7 varv
6. Räikkönen, 1:41,336 – 12 varv
7. Kvyat, 1:41,612 – 14 varv
8. Ricciardo, 1:41,629 – 16 varv
9. Ericsson, 1:43,602 – 19 varv
10. Chilton, 1:46,672 – 4 varv
11. Bottas, Keine Zeit – 35 varv
•••

Här är en text jag skrev til tidningen i går, nätkillarna har inte haft tid att lägga ut den än så jag lägger den här:

Ett ögonblick..
…. F1-föraren Marcus Ericsson, 23, som inleder sina tester i Bahrain i dag. Vad vill du ha ut av dagen?
– Jag vill köra fler varv än vid förra testet i Jerez, hitta en bättre känsla för bilen och börja jobba med det man inte kan göra i simulatorn. Jag vill öva startprocedurer och depåstopp.
•Vilka svar vill du ha?
– Jag vill testa olika inställningar så att man vet hur bilen svarar på dem. När bilen sedan understyr vill jag veta vad jag ska göra. Jag vill veta innan hur bilen reagerar på olika inställningar, gör jag så, händer detta. Sedan vill jag få en bättre uppfattning om hur bilen beter sig, jag vill testa var gränsen går så jag vet det.
•Inkluderat fredagen i Australien har du max fyra dagar i bilen till första loppet. Räcker det?
– Det är inte optimalt, men är det något jag lärde mig i GP2 är det att man aldrig får den tid man vill ha på banan och måste hitta greppet direkt. Då var det jobbigt, nu är det bra att kunna. Det är inget stort problem.
•Förväntar du dig att folk jämför dina tider med teamkollegan Kamui Kobayashi, som körde i går och kör imorgon?
– Nej, nu handlar det om att köra så mycket som möjligt. Nästa test blir det mer fokus på varvtider.
•Till sist, vad öskar du dig mest av allt just nu?
– Att allt går bra.

Den avslöjande bilden

av Anna Andersson

Den andra testdagen i Bahrain är över och vi kan konstatera att det var en rookie som var snabbast. McLarens Kevin Magnussen, Danmark, klippte till med den bästa tiden.
Flest varv körde däremot Williams och Valtteri Bottas.
För Caterham var det också en rätt bra dag, Kamui Kobayashi hann med att köra 66 varv och hans bästa tid var snabbare än Sebastian Vettels.
– Men det var ett steg framåt. Vi lär oss nya saker varje varv därför försöker vi köra så mycket som möjligt, även om kvaliteten på just det varvet kanske inte är det bästa. Just nu räknas bara varven, säger Vettel till motorsportmagazin.
•••
Här är dagens resultat:
1. Magnussen 1:34.910 Minuten – 46 varv
2. Hülkenberg 1:36.445 – 59 varv
3. Alonso 1:36.516 – 97 varv
4. Rosberg 1:36.965 – 85 varv
5. Bottas 1:37.328 – 116 varv
6. Kobayashi 1:39.855 – 66 varv
7. Vettel 1:40.340 – 59 varv
8. Vergne 1:40.609 – 58 varv
9. Gutierrez 1:40.717 – 55 varv
10. Grosjean 1:41.670 – 18 varv
11. Chilton 1:42.511 – 17 varv
•••
Och så vet vi nu var Charles Pic har tagit vägen. Han är testförare hos Lotus. I alla fall har han stallets overall på sig och är med på årets teamfoto….
Jag försökte lägga upp en twitterbild på det här, men det fungerade inte, tyvärr.
•••
Det verkar som om Martini kommer som ny sponsor till Williams.
•••
I morgon kommer Kimi Räikkönen att ta plats i bilen för Ferrari.
Hos Caterham är det Marcus Ericssons tur att kliva ner i cockpit. Vi får hoppas att han får mer tid på banan än vad han hade i Jerez senast. Själv är han sugen på att köra och han är nöjd med att testerna sker i Bahrain och inte i Spanien:
– Det är liknande förhållanden här som vi har under inledningen av säsongen och det är bra att få se hur bilen fungerar i de förhållandena. Hade vi varit i Barcelona nu hade det varit runt tio grader och det ger inte mycket, säger han.
– Jag vill försöka få en bättre uppfattning av hur bilen beter sig under ett varv. Jag vill kunna köra på gränsen och ta reda på var den egentligen är.

Sida 248 av 390