Marcus första dag i Jerez

av Anna Andersson

Marcus Ericsson har kört sina första meter i en F1:a 2014. Det är första gången sedan 1991 som Sverige har en förare i F1, om vi då räknar bort Björn Wirdheims år som testförare för Jaguar och Marcus F1-test med Brawn GP.
Han var nöjd efteråt och twittrade följande:

Inte heller Red Bull körde många meter och McLaren körde inte alls. Lewis HAmilton fick ge sig efter att han fått en defekt på bilen och kört in i en däckstapel. Totalt var det fyra röda flaggor under den första dagen – med andra ord en ganska väntad testupptakt – många problem och många bilar i garaget. Mycket jobb för ingenjörerna och det är inte mycket annat att vänta i år när det har skett en sådan rejäl regeländring och detta är de första testerna. Bland annat Sebastian Vettel har sagt att han oroar sig för att det är många bilar som kommer att tvingas bryta även under de första loppen i år. Tillförlitligheten blir precis som vanligt en nyckel.
Här är lite rörliga bilder från Jerez:

Här kan du se Hamiltons krasch:

Lewis Hamilton sa efteråt att det var en positiv dag, trots att han körde av.
•••
Detta är saxat ur Pirellis pressutskick – med andra ord alla fakta du behöver ha om du är intresserad av däcken:

Testen i Jerez kommer bli mycket intressant då vi för första gången får se årets bilar med sina nya motorer på banan och hur de fungerar ihop med våra däck. Första testen är speciellt intressant med tanke på hur stor skillnad det är på 2014 års bilar jämfört med tidigare. Dessa dagar är därför inte bara en officiell F1-test utan också ett tillfälle för alla inblandade att lära sig nya saker.

2014 års däck är lika annorlunda jämfört med föregående års sortiment som bilarna. Förberedelsearbetet har till största delen bestått av avancerade datasimuleringar kompletterat med bantester. Förra året förlorade teamen värdefulla testdagar i Spanien på grund av för årstiden ovanligt kallt väder, vi hade till och med is på banan vid något tillfälle. För att undvika detta har vi i år tagit med oss en speciell vinterversion av den hårda gummiblandningen. Detta ”vinterdäck” används bara på Jerez och är utvecklat för att fungera effektivt även i låga temperaturer.

Till slut, de nya reglerna säger också att en av testdagarna skall användas till test av regndäcken, dvs våra Cinturato intermediates och full wets. Vi har planerat in den sista dagen av denna testomgång till detta ändamål. Målet är att teamen så tidigt som möjligt får testa de nya däcken under varierade förhållanden, för att kunna utveckla 2014 års bilar ytterligare.”

Testfakta:

– Teamen har tillgång till maximalt 135 set däck under alla årets tester, inklusive de testdagar som körs när säsongen är igång. Totalt får 85 set däck användas under försäsongen, 25 set i Jerez och 30 vardera för de två testerna i Bahrain.

– Alla fyra slicks i P Zero-sortimentet plus våtdäcken – Cinturato intermediate och full wets – är tillgängliga under testdagarna. Dessutom tar alltså Pirelli med sig ett ”vinterdäck”, en specialversion av den hårda gummiblandningen. Detta för att minimera effekten av eventuellt låga yttertemperaturer under testerna. Detta hårda däck har optimerats för att fungera i kallt väder och minska risken för graining, något som ofta inträffar på kall bana.

– Teamen får en tilldelning av 18 set däck per bil av de olika gummiblandningarna och urvalet har anpassats till banan i Jerez. Totalt har man utöver torrdäcken tillgång till 3 set intermediates och 3 set full wets. Dessutom har teamen i förväg fått välja ut ytterligare 7 set till testen, alltså totalt 25 set per bil. Bassortimentet till testerna i Jerez, dvs ”vinterdäcken” samt slicks i hård och mediumblandning, har valts ut av Pirelli i samarbete med teamen för att passa den spanska banans karaktär.

– Reglementet för 2014 innehåller en dags test av regndäck, Pirelli har därför arrangerat konstbevattning av banan för den sista dagens test på Jerez, alltså den 31/1.

– Den 4,428 kilometer långa banan i södra Spanien innehåller långsamma, medelsnabba och snabba kurvor. Bansträckningen ställer extra höga krav på fäste i bakdäcken, som kommer få arbeta hårt för att ge traction under skiftande förhållanden. Banan används ofta för tester men senast här kördes en Formel 1-tävling var 1997.

Däckfakta 2014 års däck

– Pirelli har utvecklat sitt nya sortiment med utgångspunkt från simulatortester, data från teamen samt bantester. Förutom nya gummiblandningar och konstruktion har varje däck ökat i vikt med ca 250 gram per bakdäck och 200 gram per framdäck.

– Framdäcken har ny profil medan bakdäcken ser i stort sett likadana ut som förra årets.

– De nya gummiblandningarna är generellt något hårdare än föregångarna, för att ge maximalt grepp.

– Regndäcket, full wet, har nytt mönster för att minska risken för vattenplaning, mönstret ger ökad undanträngning av vatten i full fart, en ökning till 65 liter per sekund jämfört med 60 liter förra året. Däcket har också en ny gummiblandning som skall fungera både på våt och upptorkande bana, för att ge ökad flexibilitet för teamen när de skall fatta beslut om att byta till intermediates.

Ingen Ericsson på banan

av Anna Andersson

Banan i Jerez öppnade klockan 09.00 i morse. Sedan dess har vi sett tre röda flaggor, Kimi Räikkönen fick stanna sin Ferrari efter att man upptäckt problem på monitorn i garaget. Sergio Perez parkerade under sin installationsrunda och Lewis Hamilton körde in i en däckstapel i kurva ett.

Så twittrar Mercedes:

Red Bull, McLaren, Caterham och Marussia har ännu inte varit ute på banan…

Sebastian Vettel säger så här om sin teststart:
– Vi hade ett litet problem natt och det kostade oss tid. Starten blit lite långsammare för oss, men det bevisar bara att det är en stor utmaning att få alla system att fungera tilslammans, citeras han av motorsportmagazin.
Som sagt det är den första testdagen och med tanke på att bilarna är helt nya är det inte så konstigt att de tillbringar mer tid i garaget än på banan.

När det gäller Michael Schumacher som fortfarande ligger i koma så hyllas han av både Mercedes och Ferrari. #ForzaMichael står det på Ferraris bil, Mercedes har också en hälsning på bilen och Niki Lauda skrev följande på Ferraris anslagstavla:
– Michael, varje dag följer jag din kamp och jag är hos dig varje dag. Jag hoppas verkligen att jag mycket, mycket snart kan prata med dig igen.

#KeepFightingMichael

Två förare har satt tider, Lewis Hamilton 1:29.662 och Toro Rossos Jean-Eric Vergne, 1:36.530. Men efter Hamiltons krasch är nu dagens flitigaste förare just nu i garaget….

Ericssons debut skjuts upp

av Anna Andersson

Ungefär samtidigt som Lewis Hamilton körde ut på banan i Jerez med sin nya Mercedes kom följande tweet från Caterham:

Sedan kom detta:

Som vanligt när det är tester och nyheter med andra ord. Mycket tid i garaget och det är bara att vänta på ny information. Marcus sa när jag pratade med honom inför testerna att han hoppades på att slippa barnsjukdomar, men att det å andra sidan var därför man testade.
Jag har suttit på tester tidigare och sett ett varv av exempelvis Lotus – på en hel dag.Så är det ibland….
Inte heller Marussia kör under dagen. De meddelade i går att de hade problem med bilen och i dag kom ett tweet om attde n r på väg:

Annars är det runt sju-åtta grader varmt i Jerez, Spanien, vilket är rätt kallt och förklarar varför de två efterföljande testerna sker i Bahrain och inte i Barcelona.
Andra man på banan var Kimi Räikkönen, men hans Ferrari kom inte heller ett varv innan det vinkades med den röda flaggan. Ferraris ingenjörer meddelade sedan att man hade sett något på monitorn som man inte gillade och därför var Räikkönen tvungen att parkera.
Red Bull har inte heller varit på banan än, Christian Horner har sagt till tyska journalister att man hade lite problem med inställningarna….och där jobbar man nu. I garaget.
Med andra ord en problemfylld morgon i Jerez.
•••
Här kan du se vad stjärndesignern Adrian Newey funderar över inför 2014. En rejäl utmaning för honom och Red Bull.

Här är Sebastian Vettels tankar inför säsongen som kan ge honom hans femte VM-titel:

•••
Hör av mig under dagen.

Kimis tankar inför säsongen

av Anna Andersson

I morgon är det dags. Dags för F1-testerna i Jerez och vi har Marcus Ericsson på plats.
I helgen har både Ferrari och Sauber presenterat sina bilar. Jag har varit ledig ( efter en månad med betydligt mer jobb än vad som var planerat) och därför kommer bilderna först i dag:

Här är Ferraris:

Här är Kimis svar på fansens frågor:

Här är Alonsos svar:

Här kan du se Saubers bil:

•••
Här är det schema som gäller i veckan, i alla fall som det ser ut nu. Det kan naturligtvis ske ändringar:

Stall:  Tisdag,    onsdag torsdag fredag
F India:   Perez        Hülkenberg, Juncadell    TBA
Ferrari:    Räikkönen Räikkönen    Alonso         Alonso
Red Bull: TBA TBA TBA TBA
Mercedes TBA TBA TBA TBA
McLaren: Button Button Magnussen Magnussen
Sauber: Gutierrez Gutierrez Sutil Sutil
Toro Rosso: Vergne Kvyat Vergne Kvyat
Marussia: TBA TBA TBA TBA
Caterham: Ericsson Ericsson Frinjs Kobayashi
•Med reservation för eventuella ändring

Mercedes har redan testat

av Anna Andersson

Mercedes har kört sina första 40 km med sin nya bil. Nico Rosberg rullade ut ur garaget kl 14.21 och körde fram till 16.30. Det var en så kallad filmdag.
Mercedes Nico Rosberg twittrade följande:
– En sådan härlig känsla. Jag körde min silverpil för första gången. Den ser snabb ut, men jag vet inte än om den är det.
Även Force India var på plats på Silverstone, där körde Nico Hülkenberg de första meterna med den nya bilen och Toro Rosso har testat sin bil på Misano. Jean-Eric Vergne och rookien Daniil Kwjat turades om bakom natten.
– Det är en ära att få köra de första metera med bilen, säger Vergne enligt motorsporttotal.
•••
I morgon kl 14.30 presenterar Ferrari sin bil. Du kan se det här:

•••
Mer F1 läser ni i morgondagens Sportbladet, papperstidningen.
Nu tar jag helg och hoppas på en helt jobbledig dag. Den senaste var 28 december….

Se McLarens nya och arbetet bakom den

av Anna Andersson

McLaren har presenterat sin bil i dag, en grå historia;-)
Eller silvergrå. Själv tycker jag att den påminner om en myrslok.
Här kan de se två av; McLarens filmer:

Här ser du den i 360 grader:

Martin Whitmarsh har lämnat sin post som stallchef. Frågan är nu vem som ersätter honom. Det diskuterade vi i det förra blogginlägget. Eric Boullier nämns som en kandidat, han har nu lämnat Lotus.

Här kan du se hur Jenson Button tacklar årets säsong:

•••
Vad tycker du om McLarens nya bil?
I morgon får vi se Ferraris.

•••
Här är första bilderna på Lotus nya

•••
Trevlig helg

Lämnar han Lotus för McLaren?

av Anna Andersson

Eric Boullier lämnar Lotus och jobbet som stallchef. Gerhard Lopez tar över och kommer att dela på jobbet som styrelseordförande med Andrew Ruhan.
– Vi tackar Eric för allt det hårda jobb som han har lagt ner de senaste fyra åren och vi är övertygade om att vi kommer att vara ett toppstall även i framtiden, säger Lopez.
– Lotus har aldrig stått stilla och vi har en spännande säsong framför oss med en mycket innovativ ny bil, nya partner och en bra struktur på managementet.
Lotus presenterar sin nya bil när det första testet startar i Bahrain.
•••
Det ryktas om att även McLaren är på väg att byta stallchef. Från Martin Whitmarsh till Sam Michael, men det finns också rykten som säger att det är Boullier som tar hos McLaren. Vänta os se…

Inför dagens presnetation, här är alla McLarens bilar sedan 1998 – framtagna av motorsportmagazin.

•••
Toro Rosso har en ny sponsor: Sapinda Holding.
•••
Daniel Juncadella, som länge kämpat med Felix Rosenqvist i olika formelserier blir reservförare hos Force India.

Hur snygg är stallets nya?

av Anna Andersson

För Marcus Ericsson är det nu full fokus och jobb som gäller. Arbete i simulatorn, träning av nacken och en fortsatt kamp för att vara så stark och lätt som möjligt.
Som det är för alla F1-förare., framförallt för de som är lite längre. Nico Hülkenberg, Jenson Button och Marcus Ericsson de får kämpa lite.
Frågade Button om det vid ett tillfälle förra året och han sa:
– Jag längtar efter den dagen man kan äta det man vill.
Men så är det för många idrottsmän, F1 förare är inget undantag….
•••
McLaren och Santander har förlängt sitt samarbete. Det får mig att fundera över framtiden. Är det möjligen så att Fernando Alonso dyker upp hos britterna nästa år? Den spanska banken stöttar också Ferrari fram till 2017 och har följt Aonso under åren….
•••
Det blir ett nattlopp i Bahrain. Starten går klockan 18.00 lokaltid, det betyder 16.00 i Sverige. Samma tid gäller för kvalet.
Det betyder att det nu blir två nattlopp under en säsong, i Bahrain och i Singapore.
•••
Williams har presenterat en teckning av sin bil. Den ser du här:

Hur snygg eller ful är den?
•••
Här är Marcus Ericssons presentation för Caterham:

•••
Marussia meddelar att man är på plats till testerna i Jerez. Bilen ska presenteras den 28 februari.
Jag tror att vi överlag får se många bilar som tillbringar mycket tid i garaget under de testerna. Helt nya bilar, första testet. Det är då som barnsjukdomarna ska kureras.
•••
Nej det verkar inte som om Rob Smedley följer Felipe Massa till Williams, det heter nu att Andrew Murdoch blir Massas nye tävlingsingenjör.

•••
Stoffel Vandoorne blir tredjeförare hos McLaren, han var tvåa i WsbR bakom Kevin Magnussen 2013 och ska i år köra GP2 för ART.

Se årets första F1:a

av Anna Andersson

Dagen efter dagen – ett dygn har gått sedan Marcus Ericsson presenterades som F1-förare 2014. Sedan dess har vi kunnat läsa ett stort antal hyllningar och även historien bakom Marcus. Är ni intresserade så finns det en intervju med Marcus här:

I år gör F1-sporten om reglerna.
Därför är Marcus Ericssons tajming perfekt.
– Nu får även de erfarna killarna börja om från noll, säger F1-debutanten.
– Det är en otrolig fördel för mig.

För första gången på 23 år kommer en svensk förare att vara med och slåss om en bra startplats i kvalet till säsongspremiären av formel 1.
– Det är helt fantastiskt, jag är så stolt över att få representera Sverige i F1, säger Marcus Ericsson.
Han gör det i en serie som genomgått stora förändringar. Aldrig tidigare har sporten gjort en så stor regeländring. Turbomotorerna kommer tillbaka, växellådan görs om och aerodynamiken förändras. Kort sagt F1 2014 är allt annat än vad F1 2013 var och därför talar mycket för att rangordningen bland förare och stall också förändras.
– Nyckeln är att förstå de nya reglerna och att hitta felen på bilen direkt och kunna utveckla bilen framåt, säger han till Sportbladet.
– Som förare har du ett enormt ansvar för att leda utvecklingen i rätt riktning. Där måste man jobba bra tillsammans och under mina säsonger i GP2 har och jobbat mycket med att hitta rätt inställningar och jag tycker att jag har en bra känsla för det och tänker ta med mig det.
Marcus Ericsson har kört i Gp2, serien under F1, under fyra säsonger. Han har vunnit ett par lopp, men inte dominerat serien utan fått kämpa med sviktande kvalresultat, med tekniska problem och med att utveckla sig själv. Nu väntar en annan värld där pressen är ännu större, ett F1 där de stora stallen har helt andra förutsättningar än hans Caterham som kom sist förra året och där han måste prestera för att överleva.
– Rent körmässigt är det ingen större skillnad mot tidigare, många av banorna är de samma, men det är ett annat reglemente, det är mer media och fler sponsorer. Samtidigt känner jag att jag har gjort min hemläxa i GP2 och jag så förberedd som jag kan vara, säger han.
•Det har ryktats om F1 ett tag. Vilken roll har du haft i processen?
– Jag visste att de skulle försöka med F1, men inte mer. Därför har det varit en fruktansvärt jobbig vinter, jag har bara tränat och förstått att något var på gång eftersom det pratades. Samtidigt var det fruktansvärt nervöst att bara stå vid sidan och inte veta och inte kunna påverka någonting.
•Du ha Kamui Kobayashi, som tidigare har kört för Toyota och Sauber som teamkollega. Hur är er relation?
– Vi har träffats några gånger och han verkar vara lättsam. Dessutom har han gjort resultat och jag kan lära mig av honom.
•Vad har du för målsättning?
– Jag måste lära mig så mycket som möjligt i simulatorn och under testerna. Det här är min chans, jag måste göra ett intryck direkt och Kobayashi är en perfekt värdemätare. Jag måste matcha honom, då syns jag och det är otroligt viktigt.
•Tidigare har du stått utanför och kikat in på F1. Nu ska du köra mot Kimi Räikkönen, Fernando Alonso och Sebastian Vettel.
– Jag tänkte på det också. Det är sjukt overkligt. Det kommer att ta ett tag innan det sjunker in. Alonso och Kimi är mina barndomsidoler, nu ska jag tävla mot dem…Men när jag väl står där på griddenhar jag full fokus och då är det inte viktigt längre, säger Marcus Ericsson.
– Samtidigt är det en fördel för mig att reglerna gör om i år. Nu får även de erfarna killarna börja om på noll. Det här är en otrolig möjlighet, den tänker jag ta vara på.
Anna Andersson

Historien om hans väg till F1 här

Lill-Lövis råd till Marcus

Och en text som ger oss svar på sex viktiga frågor.

Samt en text om att ägaren hotar med att lägga ner stallet. Det är inte så allvarligt som det låter, men han gav i går stallet ett år på sig att prestera. Annars har han ingen lust att lägga ut mer pengar:
– Vi måste klara det i år, vi har den bästa infrastrukturen, de bästa förarna nu måste vi prestera, sa Fernandes i samband med presentationen.
– Fortsätter vi att ligga i botten tror jag inte att jag vill fortsätta med detta. Ingenting är skrivet i sten, men efter fem år utan en enda poäng så finns det en gräns för vad man klarar av när det handlar om tålamod, pengar och motivation. Därför är det ett viktigt år.
Fernandes står inför samma problem som andra stallägare gör – om inte resultaten kommer blir det svårt att dra in pengar och utan pengar finns det ingen satsning. Att stall läggs ner eller byter ägare är inte konstigt i F1, Sauber har hetat just Sauber, varit endel av fabriksstallet BMW och är nu Sauber igen. Red Bull kommer från Jaguar, Force India har hetat Midland och Spyker, men har sitt ursprung i Eddie Jordans stall (där Schuamcher debuterade 1991). Mercedes F1 var tidigare Brawn GP ( som vann VM 2009) och som innan dess var Hondas fabriksteam och innan dess var det BAR-Honda. Lotus är ett annat stall som sålts och haft olika ägandeförhållanden, med det stallet vann Fernando Alonso två VM-titlar, då var det Renaults fabriksteam och en gång i tiden var det stallet Benetton som vann två VM-titlar med Michael Schumacher. Att stall säljs eller läggs ner ( som HRT) är inget nytt, med andra ord är Fernandes uttalande ett sätt att påtala vikten för sina anställda för det finns inga garantier för att någon vill köpa stallet om han inte har lust att lägga ut fler miljoner.
•••
Här är alla startnummer för 2014:
1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault – fyra VM-titlar
3 Daniel Ricciardo Red Bull-Renault
4 Max Chilton, Marussia-Ferrari
6 Nico Rosberg Mercedes
7 Kimi Räikkönen Ferrari – en VM-titel
8 Romain Grosjean Lotus-Renault
9 Marcus Ericsson, Caterham-Renault
10 Kamui Kobayashi, Caterham-Renault
11 Sergio Perez Force India-Mercedes
13 Pastor Maldonado Lotus-Renault
14 Fernando Alonso Ferrari – två VM-titlar
17 Jules Bianchi Marussia-Ferrari
19 Felipe Massa Williams-Mercedes
20 Kevin Magnussen McLaren-Mercedes
21 Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari
22 Jenson Button McLaren-Mercedes – en VM-titel
25 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Renault
26 Daniil Kvyat Toro Rosso-Renault
27 Nico Hülkenberg Force India-Mercedes
44 Lewis Hamilton Mercedes – en VM-titel
77 Valtteri Bottas Williams-Mercedes
99 Adrian Sutil Sauber-Ferrari
•••
Det som händer härnäst är att alla nya bilar preseneteras. Som vanligt är det så att bilarna ser ut på ett sätt när de presenteras och på ett helt annat sätt när säsongen drar igång en månad senare. Force India presenterade sin nya bil i dag. Du kan kolla in den här:

Men här är i alla fall datumen som gäller:

24 januari: McLaren – online
25 januari Ferrari – online
26 januari Sauber – online
27 februari Toro Rosso – i depån i Jerez
28 februari – testerna startar
Mercedes, Caterham och Red Bull.

Lotus, Marussia och Williams har inte lämnat några datum än.

•••
Giedo van der Garde fick lämna Caterham. Eller själv säger han att han valde att göra det för att bli testförare hs Sauber:
– Ibland måste man ta ett steg åt sidan för att ta två steg framåt, säger han till De Telegraaf och på frågan om varför han inte kör för Caterham svarar han:
– Jag valde det, detta är ett bättre val. Mitt mål är att visa vad jag kan i år och köra för Sauber 2015. Jag är en förare som vill ha ut max, inte köra omkring längst bak, jag vill ta poäng.
I år har man ändrat lite på testförbudet och det är ett antal testdagar efter loppen i Europa. VDG hoppas på att köra där och på ett par fredagsträningar.
Sedan jämför han sig själv med Ajax fotbollsmålvakt Jasper Cillesse. Han lämnade NEC för två år sedan, satt ett år på bänken och nu är han målvakt i Ajax och landslaget.
Är det så att VDG med sina sponsorsmiljoner redan är garanterad en förarplats hos Sauber 2015?

Ericsson kör F1!!

av Anna Andersson

Nu är Marcus Ericsson klar för Caterham.
Han kör F1 2014.
Det känns otroligt stort att skriva det, jag är imponerad över vilket arbete som teamet kring honom har lagt ner för att lösa den här situationen. Visserligen är Caterham den resultatmässigt sämsta stallet fån 2013, men det är en väg in.
Nu är det upp till Marcus.
Här är en text jag precis skrev till webben:

För snart ett år sedan satt jag tillsammans med Marcus Ericsson i ett slitet pressrum i Barcelona.
Då var han klar för toppteamet i GP2, men hade betydligt större drömmar än så.
– Målet är F1, men det är en mycket lång väg, sa han och log snett.
Nu är han där.

Det har inte varit en enda svensk förare i F1 sedan 1991, men sedan Stefan ”Lill-Lövis” Johansson lämnat sporten så har det varit tunt. Närmast var Björn Wirdheim, men han fastnade i testförarollen i depån hos dåvarande Jaguar och när Red Bull tog över teamet var hans tid över.
Nu blir det ändring, en 23-åring från Kumla får chansen i det som förra året var det resultatmässigt sämsta stallet i startuppställningen.
Får chansen
Men just nu känns det inte som om det är av någon större betydelse. Marcus Ericsson har fått chansen, han har fått den chans som alla unga svenska racerförare drömmer om och den chans som han själv har drömt om under många år.
Han får det dessutom inför en säsong när F1-står inför sin största regeländring någonsin och det betyder att möjligheterna är betydligt större än vad de hade varit för låt oss säga ett år sedan. I år startar alla på noll, det dominerande mästarstallet Red Bull, jagande Ferrari, klassiska Williams och Caterham.
Utmaning
För Marcus Ericsson är detta en väg in. Han har en enorm utmaning framför sig, om detta ska bli någonting mer än en dagsslända behöver han bokstavligen sopa banan med sin stallkompis, den betydligt mer erfarne Kamui Kobayashi. Han behöver komma över de problem han har haft i kvalen under tiden i GP2, undvika misstag på banan och han behöver lära känna bilen snabbt, mycket snabbt.
Men i år finns möjligheterna, det handlar om att ta tillvara på dem.
Allt Marcus Ericsson behöver göra är att gå de sista stegen på den långa vägen till F1, kliva in i garaget, bära huvudet högt och hålla det kallt. Han ska ta vara på sin talang och trycka gasen i botten.
För köra snabbt det kan han.

•••
Hur tror du att det går för Marcus Ericsson?
•••
Annat att rapportera:
Van der Garde blir tredjeförare hos Sauber. När Caterham plockade bort hans sponsorer från sin hemsida så var han klar som reservförare till det schweiziska stallet. Förare är Adrian Sutil och Esteban Gutierrez, men även ryssen Sergej Sirotkin är reservförare.
– Detta är ett viktigt steg i min karriär. Målet är att kunna hjälpa till med utvecklingen av den nya bilen, men jag är racerförare och vill visa vad jag är kapabel till så att jag kan få en förarplats hos Sauber 2015, säger holländaren.
Enligt motorsporttotal ska van der Garde köra ett antal av fredagspassen den här säsongen.
Heikki Kovalainen får titta efter något annat att göra.
•••
Paul di Resta lämnar Force India och F1 för att återvända till DTM där han vann serien 2010.
– Det är sköt att vara tillbaka i DTM och se många välkända ansikten igen. DTM är en riktigt bra racingserie med många bra märken och ett mycket starkt startfält, säger han.
•••
Pirelli levererar däcken till F1 i tre år till. Årets däck har inte presenterats, men självklart kommer vi att ta en titt på dem längre fram.
•••
Toro Rosso har klarat krocktestet. Bilen presenteras den 27 januari, i depån inför testerna i Jerez.
•••
Jag läste att det var någon eller några som undrade över Robert Kubica och vilka skador han har. Framförallt så saknar han rörligheten höger hand och arm.
Jag skrev ett knäck om det på en lördagssida inför jul, du kan läsa det här:

Ni vet väl att det alltid är motorsport i Aftonbladet på lördagar?
•••
Michael Schumachers familj tackar återigen för allt stöd på hans hemsida. När det gäller hans hälsotillstånd är det oförändrat. Han ligger i koma, men läget är stabilt.
När det gäller Schumacher har jag medvetet valt att inte kommentera alla rykten hit och dit utan hålla mig till det om läkare och management säger, samt när det gäller utredningen om olyckan det som kommer från utredningen och polis.
•••
På förekommen anledning.
Detta är en plats för diskussioner mellan F1-fans. Inte en plats för personliga påhopp. Så respektera varandra och varandras åsikter.
Tack.
Jag har ingen lust och vara någon pekpinnetant.

Sida 251 av 390