Se bilderna – därför straffas Webber

av Anna Andersson

I Singapore tvingades Kimi Räikkönen ta kortisonsprutor för att klara av att köra loppet. Sådana smärtor hade han i ryggen.
Nu är det tveksamt om han kan köra nästa VM-deltävling i Sydkorea den första helgen i oktober.
– Jag är inte helt säker, vi får vänta och se. Det är inte första gången jag har problem med ryggen och jag har en hel del arbete som jag måste göra nu fram till årsskiftet.Vi får se hur vi kan lösa detta, säger han enligt motorsportmagazin.
Frågan är vad Ferrari tycker om det…finländaren har ju skrivit kontrakt med dem till nästa säsong och de vill naturligtvis ha honom i bästa möjliga form. Utan ryggproblem.
•••
Bernie Ecclestone vill ha en förare från Brasilien i F1 2014. Annars skulle det vara första gången på 40 år som landet står utan en F1-förare. Därför är han villig att hjälpa Felipe Massa.
– Får Felipe ett par sponsorer så förändras situationen och Brasilien ska ha en förare i F1 2014- Jag försöker hjälpa till. Det är inte enkelt, men vi jobbar på det.
•••
Vi har diskuterat Alonsos arbete som taxiförare, men vad TV-bilderna inte visade var detta:

I kurva sju, där Alonso stannade, är inte sikten något vidare. Nico Rosberg kom efter i sin Mercedes och var bara någon meter från Webber. Lewis Hamilton fick väja.
– Jag var på mitt invarv, körde in i kurvan och plötsligt stod Fernando där. Jag blev riktigt chockad. Jag körde till höger om honom och hade Mark gått ut där jag körde hade jag kört på honom. Det var ren tur att det inte hände.
Mark Webber straffas genom att flytta tillbaka tio platser i starten av nästa lopp, Fernando Alonso klarade sig undan med en varning.
Här är Alonsos hälsning på twitter:

•••
Efter 18 månader i exil öppnar Ferraris vindtunnel igen. I oktober kan man börja arbeta i Maranello igen.

•••
Fortsätt att diskutera, fundera och kommentera. Ni gör ett fantatsiskt bra jobb. Jag läser och njuter av att det finns en plattform för fans att på ett respektfullt sätt prata om sin stora passion – F1. Som vanligt är det så att det krävs ett antal okejade kommentarer innan de släpps ut direkt och kommentarer som inte är lämpade för tryck plockas bort. Så fortsätt att håll den fina nivån. Tack

Webber straffas – Alonso varnad

av Anna Andersson

Ni såg väl att Mark Webber liftade tillbaka till depån.
Han fick skjuts av Fernando Alonso. En rolig syn, roliga TV-bilder – men domarna gillade det inte.
Webber flyttas tillbaka tio platser i starten av Sydkoreas GP och Fernando Alonso varnas för att han var chaufför.
Så lägg det på minnet när det är dags för kval om två veckor.
•••
I det förra inlägget skrev jag om det nya monsterschemat för nästa år. 22 race – om det nu går igenom. Även New Jersey har fått ett datum (1 juni). Så ser den planerade kalendern ut.

16. mars – Australien (Melbourne)
23. mars – Malaysia (Sepang)
6. april – Sydkorea* (Korea International Circuit)
13. april – Kina (Shanghai)
27. april – Bahrain (Sakhir)
11. maj – Spanien (Barcelona)
25. maj – Monaco (Monaco)
1. juni – TBC
8. juni – Kanada (Montreal)
22. juni – Österrike (Red Bull Ring)
6. juli – Storbritannien (Silverstone)
20. juli – Tyskland (Hockenheim)
27. juli – Ungern (Budapest)
24. augusti – Belgien (Spa)
7. september – Italien (Monza)
21. september – Singapore (Marina Bay)
5. oktober – Japan (Suzuka)
19. oktober – Ryssland* (Sotji)
26. oktober – Abu Dhabi (Yas Marina)
9. november – Mexiko* (Mexico City)
16. november – USA (Circuit of the Americas)
30. november – Brasilien (Interlagos)
* Förhandlingar pågår.
Kalendern kommer att spikas i december, vad tycker ni om den?
•••
Sebastian Vettel buades återigen ut när han stod på prispallen. Det är långt i från första gången:
– Det är inte speciellt kul, men när man ser sig omkring har de flesta fansen röda kläder, säger han själv när han får frågan om han kan kommentera det.
– Ferrari har en stark fankultur och en stark tradition inom F1. Det har varit med längre och haft större framgångar än något annat stall. Fansen låter känslorna ta över när stallet inte vinner och de gillar inte när någon annan gör det.
Ferrari har inte vunnit på åtta lopp den här säsongen och i Singapore kunde Vettel utöka sin ledning till Fernando Alonso i konstruktörsmästerskapet.
– Men när de buar så betyder det att vi gör ett bra jobb. Det verkar som om de hänger med från lopp till lopp och är så pass rika att de kan se flera olika race på plats…men jag såg även den tyska flaggan längs banan. Dessutom var förarparaden och även ärevarvet riktigt trevligt. Då jublade folk.
Vad anser ni om Vettel och buropen?
•••
Vill du läsa mer om loppet och kolla in kommentarerna efteråt?
Här kan du göra det:
https://bloggar.aftonbladet.se/f1bloggen/2013/09/vettel-var-overlagsen-alonso-stark-och-raikkonen-masterslig/

Vettel var överlägsen, Alonso stark och Räikkönen mästerlig

av Anna Andersson

Sebastian Vettel gjorde precis som han brukar. Han tog starten, såg till att han hade fyra sekunders försprång efter två varv och 6,2 sekunder efter fyra varv och efter tio varv var det 7,1 sekunders försprång. Han drog ner farten lite för att kontrollera däcken och hålla ett konstant försprång. Precis på det sätt som vi har lärt känna Sebastian Vettel och precis på det sätt som har kört för att skaffa sig ett rejält försprång till den fjärde VM-titeln. När säkerhetsbilen kom ut på banan på det 25:e varvet sedan Daniel Ricciardo kört in i muren så trycktes fältet i hop och efter omstarten så tog Vettel starten igen.
Fyra varv efter det att säkerhetsbilen lämnat banan så hade han dragit i från med 10,4 sekunder och efter totalt 36 varv hade han 11,9 sekunders försprång. Han var naturligtvis tvungen att köra upp ett rejält försprång eftersom han inte var inne i depån när säkerhetsbilen var ute och depårakan är väldigt lång i Singapore vilket gör att det krävs ett rejält gap för att byta däck utan att tappa en placering. Han hade 30,6 sekunders försprång när han gick in i depå och han kom ut ungefär tre sekunder före Fernando Alonso och behöll ledningen.
Han var överlägsen. Han kör i en egen liga och jag tror inte att vi har sett sluten på hans dominans. Absolut inte.
Han var 32,6 sekunder före Fernando Alonso i mål.
Däremot var det en spännande duell bakom honom mellan Fernando Alonso, Ferrari, Jenson Button, McLaren och Kimi Räikkönen, Lotus som alla var inne i depån när säkerhetsbilen var ute. Kimi Räikkönen lyckades sedan med en fantastisk omkörning av Jenson Button på det 54:e varvet och tog sig upp på en tredjeplats.
Det gjorde att vi fick se tre världsmästare på pallen. Det känns inte som om det är någon tillfällighet.
Vad säger ni?

Mer om loppet kan ni läsa här:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/formel1/article17521537.ab
•••
Säkerhetsbilen var alltså ute på banan den här gången också. Varje race sedan 2008.
Mercedes tog inte in sina bilar när den var ute och det var anledningen till att deras förare rasade i fältet. Nico Rosberg var fyra i mål.
•••
Fernando Alonsos start var magnifik. Problemet är att bilen inte håller toppklass på lördagarna. Den är för svag i kvalen och Alonso plockar sedan ur max ut bilen, men det räcker inte just nu. Deras motståndare är övermäktig.
•••
Kimi Räikkönen hade ett väldigt jobbigt lopp och han gjorde en fantastisk insats. Han hade problem med en nerv i ryggen som har kommit i kläm, skadan har han haft sedan han kraschade under ett test på Magny Cours under 2001. Nu fick han återigen känningar av den sedan han kört lite väl hårt över en curb under fredagen.
Under racet gav han sedan allt och han körde upp sig tio placeringar. TIO!
Mästerligt.
•••
Det kan bli ännu en finländare i F1 2014. Heikki Kovalainen har goda chanser till en comeback med Caterham. Det säger chefen Tony Fernandes.
Caterham fortsätter föresten som kund till Renault och kör med de franska motorerna även nästa år.
•••
2014 ja, det kan mycket väl bli ett lopp i New Jersey nästa år. Bernie Ecclestone håller en plats ledig, den 1 juni. Det betyder att det kan bli det rekordstora antalet 22 lopp nästa säsong, men är det genomförbart?
Enligt den preliminära kalendern är det i så fall lopp tre helger i rad, i Monaco, USA och Kanada. Hinner teamen med det?

Så ser den planerade kalendern ut:

16. Mars – Australia (Melbourne)
23. Mars – Malaysia (Sepang)
6. April – Syd Korea* (Korea International Circuit)
13. April – Kina (Shanghai)
27. April – Bahrain (Sakhir)
11. Maj – Spanien (Barcelona)
25. Maj – Monaco (Monaco)
1. Juni – TBC
8. Juni – Kanada (Montreal)
22. Juni – Österrike (Red Bull Ring)
6. Juli – Storbritannien (Silverstone)
20. Juli – Tyskland (Hockenheim)
27. Juli – Ungern (Budapest)
24. Augusti – Belgien(Spa)
7. September – Italy (Monza)
21. September – Singapore (Marina Bay)
5. Oktober – Japan (Suzuka)
19. Oktober – Ryssland* (Sotji)
26. Oktober – Abu Dhabi (Yas Marina)
9. November – Mexiko* (Mexico City)
16. November – USA (Circuit of the Americas)
30. November – Brasilien (Interlagos)
* Förhandlingar pågår.
Kalendern kommer att spikas i december.

•••
Marcus Ericsson tog en andraplats i dagens sprintrace. Mer om det här:
<a href="http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/gp2/article17521260.ab”>
På återhörande.

Vettel har pole – men han är omkörningarnas kung

av Anna Andersson

Sebastian Vettel, Red Bull, tycks vara oslagbar i Singapore. Han var snabb under träningarna och i kvalet så körde han helt perfekt. Han strålar av självförtroende och han körde på 1.42,841 tidigt i den tredje kvalomgången. Han parkerade sedan i garaget och stod nervös framför TV:n under de sista minuterna av kvalet – och det kunde ha kostat honom en poleplats. Nico Rosberg, Mercedes, var bara 91 tusendelar efter Vettel och tysken som har fått stryk av kollegan Hamilton under den senare delen av säsongen fick en liten revansch. Som trea startar Lotus Romain Grosjean (+0,217 sek). Saubers Esteban Guiterrez tog ingen tid i Q3.
Resultat och text hittar ni här:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/formel1/article17517434.ab

Hos Ferrari kvalade Felipe Massa ut Fernando Alonso. Vad händer i loppet nu? Kör han sitt race som han har sagt eller låter han Alonso passera? Ändrar stallet hans strategi så att Alonso som fortfarande kan vinna VM får förtur?
Vad tror ni?
Det blir spännande att följa i morgon. Start kl 14.00.

•••
Q2: Kimi Räikkönen hade stora ryggproblem under träningen och kvalet i dag. Han försvann också redan i Q2. Det är tydligen en nerv som sitter i kläm och som ställer till stora problem för finländaren. Loppet i Singapore är fysiskt väldigt krävande och det tar ungefär två timmar (vilket också är maxgränsen för ett F1-lopp) och frågan är väl i vilken form Lotus medicinska team lyckas få finländaren i. Han säger att han ska köra och står nu inför en väldigt tuff utmaning i morgon.
De andra förarna som försvann i Q2 var: Nico Hülkenberg (Sauber) som hade problem med KERS, Jean-Eric Vergne (Toro Rosso), Kimi Räikkönen (Lotus), Sergio Perez (McLaren), Adrian Sutil (Force India) och Valtteri Bottas (Williams).
•••
Q1:
Paul di Resta försvann i första kvaldelen av Singapores GP. Inte alls bra för britten som jagar ett nytt kontrakt helst med något annat stall än Force India. Pastor Maldonado försvann även han i Q1, med andra ord var det Valtteri Bottas som drog det längsta strået av Williams båda förare.
Annars var det som vanligt Pic, van der Garde, Bianchi och Chilton som hade de fyra sista platserna.
•••
Det är bara tre förare som har haft pole position i år, Lewis Hamilton fem, Sebastian Vettel fem och Nico Rosberg tre.
•••
Även om Vettel tycks vara kungen av Singapore där han nu kan ta sin tredje seger så är årets omkörningskung är en annan – Lotus Kimi Räikkönen. Han har gjort 43 omkörningar på de inledande 12 loppen. På Monza där han fick hämta en ny framvinge strax efter start gjorde han sju (!) omkörningar. Flest omkörningar under ett lopp har i år Mark Webber gjort, 12 stycken, under det kaosartade loppet på Silverstone där det var så många däck som gick sönder.
VM-ledaren Sebastian Vettel har bara gjort 16 omkörningar i år (plats 18), men det kan å andra sidan bero på att han sällan behöver köra om så många eftersom han startar väldigt långt fram i varje lopp. Den som gjort minst antal omkörningar är Jules BIanchi, Marussia (5).
Här är topp fem:
1. Kimi Räikkönen (Lotus) 43
2. Mark Webber (Red Bull) 41
3. Felipe Massa (Ferrari) 40
4. Lewis Hamilton (Mercedes) 37
5. Fernando Alonso (Ferrari) 34
Den förare som är bäst på att försvara sig är Sebastian Vettel. Han har bara blivit omkörd fyra gånger i år (tre gånger i Kina och en gång i Spanien). Den som har blivit omkörd flest gånger är Valtteri Bottas, Williams (46). Flest gånger i ett lopp har Nico Rosberg och Jenson Button blivit omkörda (10).
De förare som sällan blir omkörda:
1. Sebastian Vettel (Red Bull) 4
2. Fernando Alonso (Ferrari) 6
3. Mark Webber (Red Bull) 9
4. Kimi Räikkönen (Lotus) 11
5. Felipe Massa (Ferrari) 11
Sammanställningen kommer från tyska Bild.

•••
Stallen har ett nytt förslag till att få in nykomlingar i F1, att förlänga den första fredagsträningen till två timmar och låta tredjeförarna köra under det passet. Tanken är att tredjeförarna ska köra den första halvtimmen och att Pirelli levererar ett extra set med däck för det tillfället. Sedan ska den ordinarie föraren ta över. Detta måste dock FIA godkänna innan det blir verklighet.
•••
Marcus Ericsson var sjua i dagens GP2-race. Det gör att han har första startled i morgondagens sprintrace. Jag tror mig veta att han satsar på en seger.

Jag älskar Ferrari

av Anna Andersson

Hösten fortsätter på samma sätt som den börjat.
Med Sebastian Vettel i ensam majestät.
Under dagens andra pass var han över sekunden snabbare än närmaste konkurrent (som inte rattade en likadan bil som han själv) och Fernando Alonso var ännu längre efter.
Det känns som om det blir en Vettelpole i morgon igen.
Och sedan en seger på söndag.
Vad ska stoppa honom?
Möjligen något problem med bilen, en krasch eller en regnskur.
Men risken för regn på söndag är inte större än 20 procent. Så…

Här är resultaten från den andra träningen:

1. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1m44.249s 34
2. Mark Webber Red Bull-Renault 1m44.853s +0.604s 30
3. Nico Rosberg Mercedes 1m45.258s +1.009s 34
4. Lewis Hamilton Mercedes 1m45.368s +1.119s 33
5. Romain Grosjean Lotus-Renault 1m45.411s +1.162s 18
6. Fernando Alonso Ferrari 1m45.691s +1.442s 32
7. Jenson Button McLaren-Mercedes 1m45.754s +1.505s 30
8. Kimi Räikkonen Lotus-Renault 1m45.778s +1.529s 32
9. Adrian Sutil Force India-Mercedes 1m46.002s +1.753s 27
10. Sergio Perez McLaren-Mercedes 1m46.025s +1.776s 31
11. Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 1m46.406s +2.157s 34
12. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 1m46.429s +2.180s 33
13. Paul di Resta Force India-Mercedes 1m46.606s +2.357s 33
14. Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari 1m46.808s +2.559s 36
15. Felipe Massa Ferrari 1m46.870s +2.621s 33
16. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 1m47.287s +3.038s 29
17. Valtteri Bottas Williams-Renault 1m47.434s +3.185s 33
18. Pastor Maldonado Williams-Renault 1m47.761s +3.512s 25
19. Giedo van der Garde Caterham-Renault 1m49.434s +5.185s 34
20. Charles Pic Caterham-Renault 1m49.526s +5.277s 34
21. Max Chilton Marussia-Cosworth 1m49.619s +5.370s 33
22. Jules Bianchi Marussia-Cosworth 1m49.731s +5.482s 30

•••
Nu börjar ryktena få förarna irriterade. Jenson Button röt i från på sin pressträff efter allt tjat om Alonso, McLaren och Honda:

Journalist:
– Är Alonso din teamkollega nästa år?
Jenson Button:
– Har du frågat honom?
Journalist:
– Ja.
JB:
-Vad svarade han?

Journalist:
– Att han stannar hos Ferrari.
JB:
– Då har jag ingen aning om varför det ryktet lever. Folk vill skapa historier som inte finns eftersom alla storys om nästa år börjar ta slut. Varför skulle han lämna det stallet som är hans familj?

Även Fernando Alonso dementerar ryktena.
– Jag älskar Ferrari och har tre år kvar på kontraktet, förhoppningsvis ännu fler, säger Alonso
Men storyn lär inte dö för det…
…med tanke på hur årets säsong har utvecklat sig så snackar de flesta om 2014.

Nya förarskrällen

av Anna Andersson

Ni har snackat om det, diskuterat och fungerat.
Det är ni inte ensamma om.
Nu hävdar spanska Marca (som brukar ha koll) att Honda vill att McLaren ska skriva kontrakt med Fernando Alonso.
Till 2015.
Det skulle också kunna vara aktuellt 2014, men både Jenson Button och Sergio Perez har löften om en förarplats till nästa säsong, dock är ingenting skrivet i sten när det gäller F1, Det borde vi ha lärt oss vid det här laget.
Vad säger ni om det?
•••
Här kan du se hur Lotus förbereder sig inför säsongsavslutningen:

•••
Kimi Räikkönen förklarade i går att det var den ekonomiska situationen som gjorde att han valde Ferrari framför Lotus. Lotus har helt enkelt inte kunnat betala prestationsbaserade premier som de var överens om enligt kontraktet. Flera av stallets medarbetare har lämnat och nu ryktas det om att ägaren Gerhard Lopez gärna vill ha Pastor Maldonado (och hans sponsorsmiljoner) i sitt stall. Det vore naturligtvis ett hårt slag för Nico Hülkenberg som inte har någon öppen dörr tillbaka till Williams, inte har fått lön hos Sauber och som också redan har hunnit med en sejour hos Foce India, och även för Felipe Massa som gärna vill köra i ett toppstall. Blir det inte det är han sugen på att testa DTM.
Jac VIlleneuve hade förutom sin utläggning om Ferraris förarpar för 2014 också en utläggning om hur betalförare förstör sporten i gårdagens Bild.
– När till och med McLaren går åt det hållet är det döden för sporten. När du en gång tagit det steget kan du inte ta sig tillbaka eftersom du förlorar din image, den image som en gång tiden lade grunden för F1.
Han tänker bland annat på Williams som han själv van VM med 1997.
– Det är dock vansinnigt när jag hör hur nöjda de är med en förare som Bottas. Ursäkta, han fiser runt på plats elva till sexton. Det säger de bara för att inte irritera den sponsor som han har tagit med. Nej, nej stallen kommer allt längre från sin image, den som en gång gjorde F1 till vad det är.
Hans förslag är fem till sex stall med friska finanser och tre bilar per stall, en sponsor för varje bil för att motverka att det blir stallorder eftersom varje sponsor vill at deras bil ska vinna.
Vad tycker ni om den idén?
Lite annorlunda tider i dag, träning kl 12.00 och 15.30. Ni följer den på F1-bevakaren.

http://scoreradar.aftonbladet.se/?alias=ab&layoutid=64

Jag lämnar texter efter pressträffarna ikväll.
På återhörande.

-Ferraris chefer är galna

av Anna Andersson

Jac Villeneuve är en man som säger vad han tycker, som TV-expert har han naturligtvis också betalt för det och som före detta världsmästare har han också en rätt tung åsikt.
Han anser att Ferrari är helt galet som väljer att skriva kontrakt med Kimi Räikkönen.
Mer om det här:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/formel1/article17501810.ab

Vad anser ni, har han rätt? Eller är han bara en bitter numera rätt gammal gubbe som inte fick den avslutningen på karriären som han själv hade hoppats på?
Han vann ju VM 1997, men sedan gick det mest utför.
•••
I helgen väntar 30 gradig värme och en mycket hög luftfuktighet. Det är alltid risk för regnskurar, men störst risk är det på lördag under kvalet. Det blir ett tufft lopp för förare, bilar och däck. Jag fick ett välmatat pressmeddelande från Pirelli och saxar den mest intressanta informationen vidare till er:

Paul Hembery: ”Däcken vi tar med oss till Singapore i år innebär en förändring från förra året, när vi körde mjuka och supermjuka. Anledningen är att däcken överlag är mjukare denna säsong för att ge maximalt grepp och bästa prestanda. Banan är ganska ojämn – typiskt för stadsbanor – och här finns gott om typiska gatuinslag som målade linjer och brunnslock som ger sämre grepp. Vi tävlar på kvällen, något som dessutom innebär unika parametrar när däcken skall hantera temperaturförändringarna. Bilarna har också den tyngsta bränslelasten under hela säsongen, vilket också påverkar däckens prestanda och slitaget. Det blir ett långt race och teamen har massor av möjligheter att hitta på intressanta strategier i ett evenemang som är mycket spektakulärt på alla sätt. Vi har alltid känt oss otroligt välkomna i Singapore, som förmodligen är årets häftigaste evenemang för publiken. Vårt mål är att bidra till föreställningen med däck som ger den exakt rätta kompromissen mellan prestanda och slitage för att garantera tät racing.”

Jean Alesi: ” Jag har aldrig tävlat i Singapore men var här för två år sedan och tittade på racet. Jag kan bara beskriva det som en otrolig syn, organisatörerna har verkligen skapat ett evenemang som tar andan ur en. Det är också en fantastisk tävling att se på TV som en rent visuell föreställning. Från vad jag sett är det ett race som går hårt åt förare och bilar, men kanske är lättare mot däcken: genomsnittshastigheten är inte speciellt hög och varvet har mängder av accelerationer och inbromsningar under dåligt grepp, det här straffar ju inte däcken alltför mycket. Förarna däremot får det tufft: hög värme och luftfuktighet i ett långt race kräver god fysik. Spa och Monza, som vi just kommer ifrån, är två banor som är hårda mot däcken, nu blir det något helt annat och det skall bli intressant att se vilka strategier som teamen väljer i Singapore. Med de supermjuka- och mediumdäcken finns mängder av möjligheter att försöka sig på något annorlunda, något som är en fascinerande del av modern F1-racing.”

Däckfakta

Grepp vid acceleration är en mycket viktig faktor då Marina Bay har näst flest kurvor av de banor som körs under säsongen, 23 stycken. Asfalten är ojämn och hal, greppet försämras dessutom av målade gatumarkeringar och brunnslock, trots det nås G-krafter på som mest 4,3 under inbromsning.

Luftfuktigheten i Singapore ligger mellan 75-90% och övergår ofta i regn, alltså finns det stora möjligheter att Pirellis våtdäck Cinturato Intermediates och/eller Full Wets kommer till användning.

Marina Bay har en av de längsta depåerna, 404 meter med lägre hastighetsbegränsning än vanligt, 60 km/h. Detta ger långa depåstopp, en faktor som också påverkar strategivalen.

I förra årets tävling använde alla som slutade på prispallen tvåstoppstrategier. Sebastian Vettel vann från en tredje startruta, han började racet med de rödmarkerade supermjuka P Zero-däcken och sedan körde två stints på den gula, mjuka gummiblandningen, Jenson Button som blev tvåa, använde exakt samma strategi. Alla i topp tio på griden använde supermjuka däck från start.
•••
Derek Warwick hjälper domarna i helgen. Han har varit steward tidigare och även kört F1, från 1981-1993.
•••
Enligt Jonathan Neale, VD för McLaren har vi snart en dansk förare i F1. Han anser att stallets båda juniorer, Kevin Magnussen (från Danmark, vars pappa har kört F1) och Stoffel Vandoorne, snart bör köra i serien. De båda dominerar nu World Series by Renault, där Magnussen leder 36 poäng före Stoffel.

Konflikt hos Ferrari?

av Anna Andersson

Felipe Massa har i veckan förklarat att han kommer att attackera i Singapore. Att han kör för sin framtid. Att Fernando Alonso får klara sig på egen hand.
Luca di Montezemolo, Ferraris president, tar honom dock inte på orden. Han räknar med att Massa hjälper till:
– Han ska inte hjälpa Fernando?, säger Montezemolo till Gazzetta dello Sport.
– Äh kom igen. Det kommer han definitivt att göra. Han kommer att hjälpa oss att vinna konstruktörsmästerskapen och Fernando att vinna förartiteln.
Vem drar det längsta stråt?
•••
Enligt Jenson Button är det bara en tidsfråga innan han presenteras officiellt som förare för McLaren 2014.
•••
Helgens race avgörs i Singapore. Det är spektakulärt och det är ett av de tuffaste loppen under säsongen för förarna. Temperaturerna, luftfuktigheten och längden på loppet. Det handlar om ett nattlopp, eller kvällslopp på plats, men för oss i Europa är det vanliga tider som gäller – i alla fall på söndag.
Under resten av helgen är det följande tider att hålla koll på:
Fredag: träning 1 kl 12.00
träning 2 kl 15.30
Lördag:
Träning kl 12.00
Kval kl 15.00
Söndag:
Race kl 14.00.
Banan är en stadsbana 5,073 km lång.
Man kör 61 varv och det är 23 kurvor ( 14 vänster, 9 höger)
Kurvor över 250 km/tim: 0
Kurvor under 100 km/tim: 9
Maxhastighet utan DRS: 300 km/tim.
Minsta hastighet: 65 km/tim
Genomsnittsfart 2012: 149,044 km/tim
Längsta passage med fullgas: 9 sek, ca 650 m.
Depårakan med hastighetsbegränsning: 411 m vilket tar ca 24,5 sekunder.
Flest segrar: Sebastian Vettel som vunnit 2011 och 2012, samt Fernando Alonso som vann 2008 och 2010.
Däck: Pirelli har med sig de supermjuka däcken och medium.
Här är Paul Hemberys kommentar:
– Det är höga temperaturer, även om de sjunker under loppet, och det är en enorm luftfuktighet. Banan har dåligt fäste och det är väldigt halt, även om det förbättrar sig något under helgen. I och med att det inte är några högre hastigheter är det inget större problem med att däcken slits, men förarna måste passa sig när de ska accelerera ut ur kurvorna där är det lätt att skada däcken. Här kör vi med våra mjukare gummiblandningar.
Det är hans tankar, vilka är dina?
•••
Pirelli har även presenterat däcken för loppen i Sydkorea (supermjuka däcken och medium), Japan (medium, hårda) och Indien (mjuka och medium)

Massa: Nu attackerar jag!

av Anna Andersson

Felipe Massa får sparken. Han lämnar stallet och han lämnar också den roll han har haft de tre senaste åren – som hjälpryttare åt Fernando Alonso.
Den rollen tänker han lämna redan nu.
Med andra ord, från och med Singapores GP på söndag får Fernando Alonso klara sig själv, han har ingen vapendragare längre.
– Nej, jag gör det inte längre. Nu ska jag attackera, säger Massa till den brasilianska TV-kanalen O Globo.
Massa har inget kontrakt till nästa år och för första gången på 40 år kan Brasilien stå utan F1-förare 2014. För att hitta en så bra styrning som möjligt så kommer Massa därför att satsa på sig själv och försöka köra in så bra resultat som möjligt.
– Vi förhandlar med Lotus, det går bra. De har en bil som kan konkurrera och det vill jag också. Vi har även kontakt med McLaren, men det är svårare att säga hur det går där.
Med andra ord kan vi se fram emot en spännande stallduell hos Ferrari under den avslutande delen av säsongen. Kan Massa konkurrera med Alonso?
Det blir spännande att se vad han kan leverera när han kör sin framtida karriär och det blir intressant att se hur det påverkar Fernando Alonso.
Vad tror ni om Ferraris avslutning av säsongen?

Ferraris nästa kupp

av Anna Andersson

Efter en vecka med härlig dramatik, många underbara diskussioner på bloggen, insiktsfulla och lustiga kommentarer så är det nu dags att flytta fokus fån Ferrari 2014 till Singapore 2013.
Eller i alla fall snart.
Måste först bara ta med ett par rader från en intervju som jag såg med Felipe Massa.
Han har ju kört med Michael Schumacher, Kimi Räikkönen och Fernando Alonso hos Ferrari.
Och han är mycket tydlig i sin uppfattning – Fernando Alonso är hans personliga favorit förare.
– Schumacher var riktigt, riktigt bra. Han var otrolig och en väldigt komplett förare, men som jag ser det är Alonso än mer perfekt som förare, säger han till Martin Brundle i en intervju som sänds på Sky Sport.
Jag har alltid haft väldigt duktiga teamkollegor och jag har fått lära mig att man hela tiden måste vara perfekt. Om du inte är det så kommer de att besegra dig.
Ser man till namnen som han har kört med sedan han kom till F1 så är det inga dussinlirare:
Nick Heidfeld, Giancarlo Fisichella, Jac Villeneuve, Michael Schumacher, Kimi Räikkönen och Fernando Alonso.
– Jag har upplevt en del tuffa år med riktigt starka stallkompisar, framförallt har jag haft problem med Alonso och jag tror att det kan bero på att han är nästintill komplett som förare.
Här kan ni se Stefano Domenicalis tankar om sitt nya dreamteam:

Inslaget är på italienska, men textat till engelska.
Annars har ni väl noterat att både James Allison och Dirk de Beer lämnat Lotus för Ferrari medan Nicolas Hennel lämnar Ferrari för Lotus. Hennel börjar på Enstone i oktober och har tidigare arbetat för McLaren och Renault.
•••
Har du läst texten om Ferraris nästa kupp?
Om inte så finns den här:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/formel1/article17477927.ab

•••
Pastor Maldonado vill stanna hos Williams och Paul di Resta letar efter en förarplats hos ett toppstall.
•••
Veckans grattis:
I morgon är det en stor födelsedag i kungariket Storbritannien. Då fyller Damon Hill 53 år. Britten som är en fan av Felix Rosenqvist vann VM för Williams 1996. Samma dag fyller även Stirling Moss 84 år, mannen med fyra andraplatser är numera adlad och ska tilltalas med Sir.
Christiano da Matta fyller 40 år på torsdag och en dag senare är det dags för Juan-Pablo Montoya att fira sin 38:e födelsedag.
•••
Tack igen för allt engagemang den senaste veckan. Ni har varit fantastiska, initierade, kunniga, välformulerade och också korrekta. Jag har inte behövt plocka bort ett enda inlägg.

Sida 260 av 390