Ferrari satsar tyskt?

av Anna Andersson

Inför en tävlingshelg är det många frågetecken, ett av dem kan vi räta ut redan nu. Enligt väderprognosen ska det regna…
…det vet vi väl alla vad det betyder.
På fredag ska det vara uppehåll och förhållandevis varmt, runt 25 grader. Under natten drar det sedan in ett regnväder från de brittiska öarna och den tredje träningen kan mycket väl bli blöt.
Kvalet kommer med största sannolikhet att genomföras i ihållande regn. Under söndagen ska det vara ungefär samma väder som på lördagen, kring 20 grader och regn, men det finns i alla fall vissa möjligheter till uppehåll under delar av racet.
Men å andra sidan känns det som om Spa och regn hör ihop….

Jean Alesi som själv kört F1 på banan säger så här i Pirellis nyhetsbrev:
– Spa är en bana som alla pratar om och under åren har jag aldrig hört någon säga något annat än att den är fantastisk. Den är snabb och utmanande, men den viktigaste faktorn är att varvet är så långt, något som gör att du kör få varv under racet jämfört med andra banor. Det blir aldrig monotont. Att ta hand om däcken kräver en speciell skicklighet, här finns många snabba kurvor och banlängden tillsammans med varierande temperaturer gör att däcken faktiskt kan svalna av efter den första sektorn. Om du under inledningen av träningen får för hög temperatur i däcken kan du sedan inte få ut max prestanda från dem under varvet. Det finns en mängd olika sätt att ställa in bilen här, några team väljer att köra med hög downforce för att få mer grepp i de mellersta bansektorerna och detta påverkar förstås hur däcken arbetar. Förmodligen är den höga risken för regn den viktigaste faktorn, du kan gå igenom några kurvor med torr asfalt och sedan komma ut i ett helt blött parti. Under vattnet är dock asfalten rätt sträv och ger bra grepp, så du kan fortfarande köra fort. Ett större problem är de små bäckarna av regnvatten som rinner tvärs över banan, du måste hålla reda på var de är så att du inte överraskas av vattenplaning. När det regnar blir det väldigt mycket spray efter bilarna runt banan med dålig sikt som följd.
•••
Michael Schumacher är hedersmedborgare av Spa, bland annat har ha sex segrar där, men Kimi Räikkönen är inte långt efter. Han kan ta sin femte i helgen.
Den här hyllningen till den nya kungen av Spa vill jag gärna dela med mig av. En snygg hyllning till Kimi Räikkönen:

Så hur går era tankar? Vem är kungen av Spa och vem vinner i år?
Ska Fernando Alonso äntligen ta sin första seger på Spa eller har Lewis Hamiltons form hållit i sig?
Är det Kimi Räikkönen som tar kommandot på sin favoritban?
•••
Nu ryktas det om att även Nico Hülkenberg diskuterar en eventuell framtid med Ferrari. Tysken anses vara mycket talangfull och han har verkligen fått ut max av sig Sauber i år. Samtidigt ägs det fortfarande att Kimi Räikkönen vill återända till det italienska stallet.

•••
Ryssen Sergey Sirotkin debuterar för Sauber nu i höst han ska köra en showrun i Sotji. Han har redan kört lite i simulatorn.

Se kraschen som förändrade Vettel

av Anna Andersson

Spa. Det är dags för omstart av säsongen och jag tänkte leverera lite banfakta att värma upp med.
Banrekord: Sebastian Vettel, Red Bull, 2009, 1.47,263.
Banlängd: 7,004 km.
Tävlingsdistans: 44 varv.
Kurvor: 10 höger, 9 vänster.
Flest segrar: Ferrari (16).
Förare med flest segrar: Michael Schumacher (6).
Kurvor under 100 km/tim: 3
Kurvor över 250 km/tim: 8
Avstånd till första kurvan: 160 m.
Längsta passage med full gas: 13,5 sek.
Vinnande strategi 2012: 1 depåstopp.
Segrare 2012:
Jenson Button, McLaren som också hade pole position.
Toppspeed: Ca 310 km/tim.
Genomsnittsfart 2012: 207 km/tim.
Däck: Hårda och medium.
Kommentar från Pirellis Paul Hembery:
– Spa är inte bara en vacker bana, det är också en av de största utmaningarna som vi ställs inför under en säsong. Det är en stor påfrestning på däcken hela vägen, både vertikalt som i Eau Rouge och i sidled i snabba kurvor som i Blanchimont. Ofta utsätts däcken för påfrestningar från olika håll, samtidigt, och det försvårar vårt arbete. Det kommer att vara extremt viktigt för förarna att ta hand om däcken, framförallt nu när det är ett så långt varv. Det betyder också att det finns stora möjligheter för olika strategier på Spa och det är mycket tid som en förare kan vinna eller förlora på just taktiken. Sedan måste man vara väldigt flexibel när man väljer sin taktik eftersom vädret ofta förändras mycket snabbt på Spa och det är ofta en av anledningarna till att loppen på Spa blir väldigt spännande. Väderförhållandena kan ändras enormt snabbt och en av nycklarna till framgång är hur stallen använder sig av intermediates och regndäcken. Det har vi sett många exempel på tidigare år.
Ett annat minne från Spa – Vettel vs Button 2010:

Så här säger Sebastian Vettel själv om den sista chikanen:
– Den sista chikanen är svår, bilen dras åt alla håll och man har fullt upp med att ens försöka hålla den på banan. Där orsakade jag en krasch när jag försökte köra om Jenson Button 2010, jag bromsade i sista sekunden och just där var det ett gupp och bilen stack. Det fanns inte en chans för mig att kunna hålla i den. Jenson tvingades bryta och jag fick köra in i depån och lyssna på en mängd kritik. Det var inte en enda som satte en cent på mig i VM-kampen efter det, men för mig var det vändpunkten. Jag kunde kanalisera kraften och kände att ”Nej, nu räcker det”. Efter det så kändes allt mycket enklare.

Vinnare de senaste fem åren:
2012: Jenson Button, McLaren.
2011: Sebastian Vettel, Red Bull.
2010: Lewis Hamilton, McLaren.
2009: Kimi Räikkönen, Ferrari.
2008: Felipe Massa, Ferrari.
•••
Det senaste ryktet säger att Red Bull ska ha ännu ett möte med Kimi Räikkönens manager på Spa….
Storyn lär leva ett tag till.

Kimi återvänder till Ferrari?

av Anna Andersson

Nej förhandlingarna mellan Red Bull och Kimi Räikkönen avbröts för ett tag sedan, det bekräftar Räikkönens manager Steve Robertson. Istället så pratas det nu om att det är dags för finländaren att återvända till Ferrari.
Eddie Jordan hävdar att dealen är näst intill klar. Han är tidigare stallchef och numera expert hos BBC och han var den som hade koll på att Lewis Hamilton skulle till Mercedes förra året och på att Räikkönen inte hamnar hos Red Bull i år.
Så lägg detta på minnet, även om Ferrari dementerar uppgifterna och om Kimi Räikkönens manager Steve Robertson säger att hans uppgift är att prata med alla stall.
Så spekulationerna lär fortsätta.
Annars är det läge att börja titta mot Spa. En av årets absoluta höjdpunkter, inte bara för att pommesen anses vara Europas bästa.
Ni minns väl detta, trehjulingen på Spa 1998 och efterspelet i depån:

Visserligen är kommentarerna på engelska, men bilderna säger i detta fallet betydligt mer än vad gubbarna bakom micken gör.

Tiderna som gäller inför helgen är:
Fredag:
Träning kl 10.00
Träning kl 14.00
Lördag:
Träning kl 11.00
Kval kl 14.00
Söndag:
Race kl 14.00

De senaste fem åren har vi haft fem olika segrare på banan, i fjol vann Jenson Button, McLaren från pole position. Året innan vann Sebastian Vettel.
Flest segrar har Michael Schumacher, med sex och av förarna som finns med på söndag har Kimi Räikkönen vunnit flest gånger (4), senast 2009.

Lotus bygger om bilen

av Anna Andersson

God morgon, eller god förmiddag. Nu är det i alla fall dags att vakna och sparka igång F1 igen efter ett par sömniga veckor. För min del har det handlar mycket om friidrott den senaste tiden, men inför helgens lopp på Spa så ska vi se till att det är fart på bloggen, nyheter, rykten och uppdateringar.
Jag tänkte börja med det som vi slutade med – nämligen gå igenom läget efter den första halvan av säsongen.
Team för team – fajten mellan teamkollegorna.
Red Bull:
Sebastian Vettel: Kvalsnitt: 3. Racesnitt: 2.
Mark Webber: Kvalsnitt: 7. Racesnitt: 4.
Vettel har kvalat in bland de tre bästa vid samtliga kval utom ett, Shanghai, där han inte satte någon tid alls. Han leder VM och har greppet om sin teamkamrat (bara kvalt in topp tre vid två tillfällen) som gör sin sista säsong i F1.
Ferrari:
Fernando Alonso: Kvalsnitt: 5. Racesnitt: 4.
Felipe Massa: Kvalsnitt: 7. Racesnitt: 7.
Felipe Massa tappade jämfört med sin teamkollega mellan Spaniens och Storbritanniens GP, men i Tysklands GP så kvalade han ut Alonso för första gången sedan Malaysias GP. Samtidigt är han ojämn och gör en hel del missta och det är just det som gör att Massa riskerar att tappa sin förarplats hos Ferrari.
Lotus:
Kimi Räikkönen: Kvalsnitt: 6. Racesnitt: 4.
Romain Grosjean: Kvalsnitt: 9. Racesnitt: 7.
Kimi Räikkönen tillhör VM-toppen och har ett klart grepp på Grosjean. Han är otroligt jämn, han är en av tre förare som kört i mål varje lopp den här säsongen.
Mercedes:
Nico Rosberg: Kvalsnitt: 4. Racesnitt: 5.
Lewis Hamilton: Kvalsnitt: 3. Racesnitt: 5.
Hamilton tog tre pole position före sommaruppehållet och straffet i Bahrain gör att det bara skiljer en placering. Sett till söndagarna så har Rosberg brutit tre lopp i år samtidigt som Hamilton gått i mål vid samtliga tillfällen.
McLaren:
Jenson Button: Kvalsnitt: 10. Racesnitt: 8.
Sergioe Perez: Kvalsnitt: 11. Racesnitt: 9.
Årets McLaren är svårkörd, den fungerar inte och mästaren från 2009 har ett bättre grepp om bilen. Perez har utvecklats under säsongen och kvalat ut Button vid fyra tillfällen, men däremot har han inte alls visat samma takter som när han körde upp Sauber till pallen förra året.
Sauber:
Nico Hülkenberg: Kvalsnitt: 12. Racesnitt: 11.
Esteban Gutierrez: Kvalsnitt: 17. Racesnitt: 14.
Gutierrez är nykomling och han kan inte alls konkurrera med den betydligt mer erfarne tysken. Att det inte skiljer lika mycket på söndagarna beror nog mest på att bilar har brutit loppen och Hülkenberg redan tar ut max av bilen.
Force India:
Paul di Resta: Kvalsnitt: 12. Racesnitt: 8.
Adrian Sutil: Kvalsnitt: 10. Racesnitt: 10.
Sutil är snabbast över ett varv, men i racen är det di Resta som avancerar från en sämre startposition.
Williams:
Pastor Maldonado: Kvalsnitt: 16. Racesnitt: 13.
Valtteri Bottas: Kvalsnitt: 15. Racesnitt: 14.
Det var nykomlingen från Finland som började säsongen bäst, men Maldonado har kommit ikapp och han tog också stallets första poäng i år.
Toro Rosso:
Jean-Eric Vergne: Kvalsnitt: 13. Racesnitt: 10.
Daniel Ricciardo: Kvalsnitt: 10. Racesnitt: 12.
Red Bull har ögonen på Ricciardo och han bra på ett varv, Vergne däremot är snabb på söndagen och hans sjätteplats i Kanada är Toro Rossos bästa resultat på fem år.
Caterham:
Charles Pic: Kvalsnitt: 19. Racesnitt: 16.
Giedo van der Garde: Kvalsnitt: 20. Racesnitt: 17.
Båda förarna har en 14:e plats som bäst, men Pics erfarenhet ger honom en viss fördel framför nykomlingen van der Garde.
Marussia:
Jules Bianchi : Kvalsnitt: 19. Racesnitt: 16.
Max Chilton: Kvalsnitt: 21. Racesnitt: 18.
Två nykomlingar, men Ferrarijunioren Bianchi är den bäste av dem båda, han har vunnit samtliga kvaldueller och varit först i mål varje gång båda har nått mållinjen. Bianchi har en 13:e plats som bäst
•••
Att välja Daniel Ricciardo är ett logiskt val av Red Bull. Han kommer från samma team, han känner Sebastian Vettel och har varit tredjeförare för stallet. Dessutom är han från Australien och det är en mycket viktig marknad för dryckesföretaget. Ricciardo kommer inte att hota Vettel än, men han kan växa in i en roll som en potentiell efterträdare den dagen Vettel vill göra någonting annat.
Vem hade du velat se om Webbers efterträdare?
•••
Caterham ger upp. Enligt Giedo van der Garde blir det inga uppdateringar av årets bil under hösten. Nu är det full fokus på 2014.
Lotus har däremot inte gett upp. Auto, motor und sport skriver att bilen är längre den kommande helgen i Belgien. Det är hjulbasen som är tio cm längre och det gör att fronten också blir längre.
– Men det har ingenting med de nya Pirellidäcken att göra, säger teknikchef Alan Permane.
Förändringen var planerad redan till Ungerns GP, men eftersom den banan är ganska trång och det är många kurvor så valde man att vänta till Spa och Monza som är två betydligt snabbare banor.
Till Belgiens GP lär vi också få se den passiva DRS:en
– Det är ett sätt för oss att förbättra varvtiderna, säger Alan Permane som räknar med att Lotus tjänar mellan tre och fyra tiondelar per varv på Spa.

Räikkönen lämnar Lotus för Ferrari

av Anna Andersson

Det är silly season jag vet och det dyker upp alla möjliga rykten och snack, men även om det inte är bekräftat någonstans så tycker jag ändå att det ska finans plats på bloggen för det. Se det som ett underlag till snacket vid fikabordet eller ett ämne att diskutera vidare här på bloggen.
Ilta Sanomat skriver i dag att Kimi Räikkönen har bestämt sig för att lämna Lotus för Ferrari. Tidningen hänvisar till en källa inom Räikkönens närmsta krets. Han körde för stallet mellan 2007 och 2009 och vann VM-titeln 2007, redan i juli dök det upp rykten om ett samarbete mellan Ferrari och Räikkönen, men det italienska stallet dementerade det rätt snabbt.
Så frågan är vad som ligger till grund för artikeln?
Kan ni tänka er Fernando Alonso och Sebastian Vettel hos Red Bull?
Visserligen har Alonso kontrakt med Ferrari till 2016, men det har snackats om att han kan ersätta Mark Webber eftersom stallägraren Dietrich Mateschitz sägs vara mycket intresserad av spanjoren.
Eller Fernando Alonso och Kimi Räikkönen hos Ferrari?
Vad tror ni?
•••
Felix Rosenqvists tidigare konkurrent Daniel Juncadella kör nu i DTM , men han hoppas på F1 och berättar att det kan finnas möjligheter för honom att köra för Williams framöver.
Om Daniel Ricciardo lämnar Toro Rosso för Red Bull kan han ersättas av Felix da Costa.
•••
Sauber dementerar uppgifterna om att affären med ryssarna har spruckit. Så storyn lär leva vidare ett tag till.

Ger Ferrari upp efter Monza?

av Anna Andersson

Är Ferrari på väg att ge upp?
Felipe Massas uttalande kan tolkas som om Ferrari satsar allt till och med Monza och försöker hämta in det 39 poäng stora försprång som Sebastian Vettel har på Fernando Alonso, men om det inte fungerar så läggs all fokus på 2014.
– Vi måste se hur vi presterar de kommande loppen och sedan bestämma oss för om vi ska utveckla bilen vidare eller koncentrera oss på 2014, säger Massa enligt motorsportmagazin.com.
– Vi har redan börjat fundera på nästa säsong. Det är enormt viktigt eftersom det är så många saker som ändras fram till dess och vi har en hel stab som redan arbetar med nästa års bil.
Om han sitter i den då är dock fortfarande inte bestämt. Felipe Massas kontrakt går ut efter säsongen och han har inte lyckats konkurrera med sin stallkompis Fernando Alonso.
•••
Sauber hade hoppats på ryska räddare. Så blir det inte. Styrelsen inom företaget har med en klar majoritet röstat mot en investering på 400 miljoner kronor skriver Bild.
Med andra ord är det ytterst tveksamt om och i så fall i vilken form Sauber F1 kan leva vidare.
•••
Tydligen är Lewis Hamilton och Nicole Scherzinger tillsammans igen. Om det var någon som undrade…

Se Alonso i den nya bilen

av Anna Andersson

Så länge fabrikerna är stängda så händer det inte så mycket på F1-marknaden.
I alla fall inte officiellt.
FIA kontrollerar alla simulatorer, alla fabriker och att inga E-mail skickas från firmans konton – men jag har svårt att tänka mig att allt står stilla.
I en värld där allt som ännu inte är förbjudet är tillåtet så står ingenting stilla.
Inte när det är två veckor till nästa lopp och det är dags för ett VM att avgöras.
När det gäller de senaste veckornas prat om ekonomi så verkar det inte som om Saubers deal är så säkert som den förklarades vara i samband med Ungerns GP. Det fattas en underskrift från självaste Vladimir Putin och pappret skulle ha varit undertecknat den 21 juli.
Ferrari som levererar motorer till Sauber har fått 6,5 av sina 16 miljoner euro och Pirelli har inte sett röken av den miljon som Sauber är skyldiga att betala för den här säsongen. Dessutom skriver Bild am Sonntag att stallet är skyldiga Nico Hülkenberg ungefär 2,5 miljoner euro och Esteban Gutierrez en miljon euro. Lägg där till att Kamui Kobayashi fortfarande väntar på 2,5 miljoner kronor från sin tid hos stallet.
Helt enkelt ser det inte ut att vara för Peter Sauber. Kanske är det läge att sälja stallet, men till vem i så fall?
Hos Lotus är man övertygade om att Kimi Räikkönen stannar och styrelseordföranden Gerhard Lopez, Genii Capital, hävdar att de många av de 120 miljonerna euro inte är några ”riktiga” skulder. Enligt honom har alla anställda fått sina löner och det är ingen som har hotat med strejk.
– Över hälften, 80 miljoner Euro, med andra ord över 80 procent, är inga riktiga skulder, säger han till Autosport.
•••
Här kan du se Fernando Alonso testköra den senaste stoltheten, LaFerrari.

En liten tröst i F1-torkan. Klippet är från Ferrari.

Kimis team mot konkurs?

av Anna Andersson

Med hjälp av ryska investerare verkar Sauber vara på väg åt rätt håll ekonomiskt igen, men i dag handlar det mesta snacket ändå om ekonomi.
Nämligen om Lotus ekonomi.
Det pratas nu om att Lotus har 100 miljoner brittiska pund i skulder, läget var allvarligt redan i oktober förra året, men utbetalningen från FOM räddade stallet den gången. Enigt motorsporttotal är läget återigen ytterst allvarligt.
Även Kimi Räikkönen erkände i samband med Ungerns GP att stallet har ekonomiska problem.
– Klart finns det ett problem, vi hade det förra året och vi har det nu igen, sa han under en pressträff.
– Men jag är säker på att det löser sig.
Det sägs att han har varit hos Bernie Ecclestone och diskuterat problemet. I fjol hade han ett prestationsbaserat kontrakt och det har pratats om att hela summan på närmare 18 miljoner euro aldrig betalades ut till finländaren, stallet hävdar att man har betalat (även om man gjorde det för sent). Teknikchefen James Allison har lämnat Lotus och det har pratats om att många medarbetare inte har fått sina löner.
Mycket är dock snack, det som hörs i paddock i samband med loppen, men var och en får dra sina egna slutsatser.
•••
GP2-föraren James Calado diskuterar med Force India om ett framtida samarbete. Han körde juniortesterna för stallet i juli.
•••
Franz Tost, stallchef hos Toro Rosso bekräftar att Jean-Eric Vergne kör för stallet även 2014. Daniel Riccciardo däremot kan fortsätta att drömma om platsen intill Sebastian Vettel hos Red Bull.
– Jean-Eric kom senare till F1 och Red Bull funderar över om de ska köra med Daniel Ricciardo nästa år. Han har mer erfarenhet och han har presterat under våren.
•••
Mark Webber slog Sebastian Vettels tid hos Top Gear (BBC). Banan på flygfältet i Dunsfold är 2,82 km lång och förarna kör med en Suzuki Liana. Vettel körde på 1.44,0, Lewis Hamilton på 1.42,9 och Mark Webber på 1.43,1
Här är länken:

http://www.youtube.com/watch?v=TN7_TiCBmbs

Här är en resultatlista från Top Gear:
1. Lewis Hamilton 1:42.9 Min.
2. Mark Webber 1:43.1
3. Sebastian Vettel 1:44.0
4. Rubens Barrichello 1:44.3
5. Ben Collins 1:44.4
6. Nigel Mansell 1:44.6
7. Lewis Hamilton 1:44.7
8. Jenson Button 1:44.7
9 Jenson Button 1:44.9
10. Perry McCarthy 1:46.0
11. Kimi Räikkönen 1:46.1
12. Damon Hill 1:46.3
13. Mark Webber 1:47.1
14. Michael Schumacher (tog sig inte i mål)

Njut av Mercedes nya V6

av Anna Andersson

Bernie Ecclestone vill gärna se ännu en framgångsrik förare från Brasilien i F1 och därför tar han Felipe Nasr under sina vingar. Han ligger nu tvåa i GP2 och enligt Globo har Eccestone sagt:
– Jag finns där för dig. Ring om och när du behöver hjälp. Jag behöver en förare från Brasilien.
Den stolta racingnationen har just nu en förare i F1, Felipe Massa. Hans kontrakt med Ferrari går dock ut efter årets säsong.
Vilken GP2-förare vill du se i F1 2014? Och vem vill du se där framöver och varför?

•••
Har du inget annat för din när det nu är F1-semester så kan du kolla in ännu en Tooned med Tony Stewart, Jenson Button, och Sergio Perez:

Eller så kan du lyssna och njuta av musiken från Mercedes nya V6:

Så upp med volymen och hitta känslan för 2014 redan nu.
•••
I dag fyller Leo Kinnunen 70 år. Han var den första finländaren som körde ett F1-lopp. Han körde Sveriges GP 1974, men det var också hans enda start (faktum är att hans karriär bara varade i nio varv).
I veckan fyller också Nigel Mansell jämnt, den 8 augusti fyller han 60 år. Världsmästare från 1992 var en stor profil under sin tid och var väldigt framgångsrik tillsammans med Williams. Han har även vunnit Indy Car.

Ferraris nya test

av Anna Andersson

Nej det blir inget F1-lopp i Ryssland 2014. Inte om de gällande reglerna följs. Organisationen bakom F1-loppet i OS-staden Sotji har haft interna problem och missade anmälningsdatumet.
Det blir inte heller något F1-lopp i Indien nästa år. Anledningen är att Bernie Ecclestone vill flytta Indiens GP till våren, arrangören har haft vikande publiksiffror och det skulle inte locka tillräckligt publik om man arrangerar ett lopp i oktober 2013 och sedan ett under våren 2014. Därför blir det ett års paus och sedan återkommer Indiens GP i kalendern 2015.
Annars snackas det ju om ett GP i USA, New Jersey, och om att Österrikes GP ska göra comeback. Allt detta ska diskuteras när FIAs världsråd har möte i september och ett beslut kommer i december.
•••
Gillar du McLaren Tooned?
Här är årets andra del – The real story of McLaren:

•••
Flavio Briatore gillar att snacka. Han hävdar att hans förare Mark Webber tog fel beslut när han bestämde sig för att lämna F1 efter årets säsong. Han anser att Webber skulle ha kört F1 ett år till. Sedan påpekar han också att hans andra adept Fernando Alonso kommer att stanna hos Ferrari:
– Fernando har ett kontrakt med Ferrari och sådana kontrakt ska respekteras. Han vill inte byta till Red Bull.
Vad kan då ligga bakom manager Luis Garcias besök hos Red Bull? Kanske det faktum att han är också manager för Carlos Sainz Jr. som är en del av Red Bulls talangprogram och som körde juniortestet för mästarstallet.
Annars så dementerar Ferrari ryktet om att Kimi Räikkönen är aktuell för stallet.
•••
Ferrari stryker sitt wroomevent, den numera klassiska öppningen på säsongen som man har haft tillsammans med Ducati. Det kostar för mycket pengar. I veckan har Ferrari annars testat på Magny Cours. Testet genomfördes med bilen från 2011 och med Pirellis demodäck.
•••
Trevlig helg

Sida 263 av 390