Nyheter från England

av Anna Andersson

Så, nu är jag tillbaka efter två veckors semester och gör ett inhopp under loppen i England och Tyskland innan det blir lite ledigt med familjen ingen. Under min frånvaro har det har hänt en hel del, Mark Webber gav Christian Horner ungefär fem minuters betänketid och förklarade att han är redo för Porsche nästa säsong och nu lär det bli huggsexa om platsen intill Sebastian Vettel – Kimi Räikkönen, Daniel Ricciardo eller Jean-Eric Vergne?
Nico Hülkenberg eller Adrian Sutil?
Det nämns ett antal namn.
Vem tror ni på?
Nu är det dags att ta tag i Storbritanniens GP, det regnade under d första passet på fredagen och under det andra var Mercedes Nico Rosberg snabbast, ingen större överraskning kanske eftersom Mercedes är snabba på ett varv och trivs när det inte är så himla varmt.
– Jag såg inte vad de andra gjorde, men Mercedes verkade vara riktigt snabba på ett varv. Det är väl knappast någon större överraskning, sa Sebastian Vettel efter kvalet.

Här är Jenson Buttons tankar inför helgen:

FIA har bekräftat de nya regeländringarna för 2014 och det handlar bland annat om följande:
•En motortillverkare får inte leverera motorer till fler än fyra stall (förslaget kom från Mercedes).
•Det blir ett system med straffpoäng, den som har fler än 12 poäng får stå över det kommande loppet, lite beroende på vad man gör kan föraren straffas med mellan en och tre poäng.
•För att spara pengar blir det förre tester i vindtunnlar och CFD-simulatorer.
•Det blir en förändring när det gäller tester, istället för åtta PR-event under en dag och en juniortest blir det fyra tvådagarstester, de kommer att genomföras under tisdag och onsdag efter loppen i Europa.
•Det är nya motorer 2014 och de första testerna genomförs redan i januari.
• För att det ska bli mer fart på den första delen av träningen får förarna ytterligare ett set däck som bara får användas den första halvtimmen.
•Växellådan ska hålla sex lopp och inte fem som nu.
• Förarna får använda sig av fem motorer under en säsong, den som måste använda sig av en sjätte får starta från depårakan. Är det någon del av motorn som behöver bytas en sjätte gång flyttas föraren tillbaka tio platser i starten.
•Från och med nästa år är det tillåtet att köra max 80 km/timmen på depårakan. undantagen är Melbourne, Monaco och Singapore där hastigheten begränsas till 60 km/tim.
•Knicken på nosen förbjuds, detta av säkerhetsskäl.
•Minstavikten höjs med fem kilo.
Vill du läsa allt själv?
Kolla på:

http://www.fia.com/world-motor-sport-council-4

•••
FIA har grundat en förarkommission. Emerson Fittipaldi är president, Sebastien Loeb vicepresident.
•••
Någon ny Concorde Agreement finns ännu inte.
•••
F1 stannar i Ungern till och med 2014.
•••
Matt Morris lämnar Sauber för McLaren.
•••
Red Bull ville att Mercedes skulle bli av med 162 poäng för att de genomfört testerna i Barcelona. Straffet blir att Mercedes, som stallet själva föreslog, utestängs från juniortesterna på Silverstone.

Inga nya däck i England

av Anna Andersson

Pirelli skulle ha testat de nya däcken i samband med Kanadas GP, men det gick inte eftersom det regnade under fredagen.
Det gör att det inte blir några nya däck till Storbritanniens GP och det omarbetade däcket kan då tidigast användas i samband med Ungerns GP som avgörs sista helgen i juli.
Till Storbritanniens GP tar Pirelli med sig hårda och medelhårda däck, till Tysklands GP tar företaget med sig medelhårda och mjuka däck.
När det gäller däcken och gummitgate så anser Bernie Ecclestone att Pirelli har gjort helt rätt, men att Mercedes borde ha sagt nej när de erbjöds testerna – eller så som Bernie uttrycker sig när han gör det på Bernies vis:
– En ogift flicka har rätt att säga nej, man skulle kunna tro att Mercedes borde kunna göra det.
Samtidigt så påpekar han att vi borde vänta på FIAs domstol då all fakta lyfts fram.
Förhandlingarna i Paris är planerade till den 20 juni.
•••
Sergio Perez är övertygad. Inte ens ett under kan hjälpa McLaren i år:
– Detta är inte alls det året som jag ville ha i år, säger han till AFP.
– Bilen har så många olika problem och den är så långt efter de andra att det inte finns ett enda problem som vi kan koncentrera oss på.
Han är mycket pessimistisk inför McLarens hemmalopp på Silverstone om två veckor.
– Det finns ingenting som kan rädda oss, inget regn, inget under.
•••
Nu kommer det att vara dålig fart på bloggen ett par dagar, det är dags för lite semester tillsammans med familjen. Vi hörs igen innan Storbritanniens GP.

Vettels nya kontrakt

av Anna Andersson

Då är det bekräftat. Den 20 juni, på torsdag nästa vecka, ska Mercedes och Pirelli få lämna sina versioner om däcktestet till FIAs domstol i Paris. Sedan kan vi förhoppningsvis få ett besked på vad som gäller och därefter lägga den historien åt sidan och gå vidare.
•••
Sebastian Vettel stannar hos Red Bull. Han har skrivit ett nytt kontrakt till och med 2015. Intressant att se om han tänkte prenumerera på VM-titeln fram till dess eller får se sig besegrad, vad tror ni?
Hos Ferrari hoppas Stefano Domenicali på att Felipe Massa ska kunna stanna en säsong till.
– Det vore den enklaste lösningen, säger Domenicali.
•••
Ett nytt spännande rykte är att James Allison, tidigare Lotus, håller på och bygger en testbil åt Honda. Är japanerna på väg tillbaka, är det inte nog att vara motorleverantör åt McLaren?
Spännande är det i alla fall.

Slagsmål i garaget

av Anna Andersson

F1-sporten har sorg.
Ännu en funktionär har förlorat livet när han har arbetat med att hålla förarna säkra.
Det är fruktansvärt tragiskt och det ska inte få hända.
Ändå händer det.
Tyvärr.
Motorsporten är farlig, det handlar om enorma krafter och farter,det gör att alltid risken finns där. Oavsett om du är i en bil på banan, i ett garage eller vid sidan av banan. Det är lite det som är tjusningen med sporten, att ligga på gränsen och att se andra klara av at nästan passera gränsen.
Samtidigt är det alltid otroligt sorgligt när det inträffar dödsolyckor, det ska inte behöva göra det, varken i samband med motorsport, fotboll, tennis, golf eller basket.
Ändå händer det och det är lika sorgligt varje gång.
Detta är första gången sedan 2001 som någon omkommit i samband med ett F1-lopp, då var det ett däck som flög av Jac Villeneuves bil, igenom stängslet och träffade en funktionär. Året innan var det ett däck från Heinz-Harald Frentzen som lossnade efter en startkollision på Monza och dödade en brandman.
•••
Det rykta som att det var slagsmål i Force Indias garage efter Paul di Restas usla kval (17:e), stallet säger att det bara handlade om två olika uppfattningar och verbala uttryck. Ryktet säger att det handlade om knytnävar…
•••
Fernando Alonso som gjorde en riktigt bra insats i går när han tog sig från plats sex till plats två passade på att gratulera Sebastian Vettel efter loppet:
De var en välförtjänst seger, sa Alonso på presskonferensen.
– Nu har vi bara Sebastian framför oss i VM-tabellen, men i dag var han oslagbar.

Lycklig Vettel vann i Montreal

av Anna Andersson

Sebastian Vettel fick det race han ville ha i Montreal. Vädret var stabilt, växlande molnighet, men ingen nederbörd och han tog starten från sin pole position. Sedan kunde han kontrollera racet ända till mål. Han snuddade muren en gång, hade problem i kurva ett vid ett tillfälle och tappade ett par sekunder, men det spelade ingen större roll. Han hade redan byggt upp ett sådant avstånd att det inte var någon fara.
Med andra ord – Sebastian Vettel så som vi är vana att se honom och så som han vill köra. Han tog sin första seger i Kanada och det var tydligt att det var viktigt för honom att vinna det här loppet och han tog ett ännu stadigare grepp om VM.
Däremot var det en intressant fajt om andraplatsen mellan Lewis Hamilton, Mercedes och Fernando Alonso, Ferrari. De körde max, däcken höll faktiskt för det och vi fick se förarna fajtas på den yttersta gränsen (det var till och med så att Hamilton bad sin tävlingsingenjör att hålla tyst så att han fick koncentrera sig på racingen). På varv 63, sju varv från mål, lyckades Alonso ta sig förbi med hjälp av DRS. Hamilton fajtades sedan bakifrån och försökte och försökta ta sig om Alonso igen. De snuddade varandra igen på det 66:e varvet, möjligen är det något som kan intressera domarna?
Den kampen var loppets stora behållning.
Därmed lyckades spanjoren köra upp sig från plats sex till plats två och han avancerade även i VM-tabellen där han nu är ny tvåa.
För den tidigare VM-tvåan Kimi Räikkönen var detta en helg att glömma, han hade ett allt för långsamt depåstopp (hans enda) och det kostade honom mycket tid. Dessutom blev han omkörd av Felipe Massa på det sista varvet och var bara nia i mål. Det gjorde att han halkade ner från plats två till tre i VM-tabellen.
•••
Sebastian Vettel, Fernando Alonso, Lewis Hamilton. Tre tidigare världsmästare stod på prispallen i Montreal. En tillfällighet?
Jag tror inte det.
•••
Får Sebastian Vettel lägga upp sina race på det här sättet är han oslagbar. VM är långt ifrån avgjort, det är 12 lopp kvar, men Vettel har redan satt sin prägel på mästerskapet.
•••
Paul di Resta startade på 17:e plats, han valde att bara göra ett depåstopp och var sjua i mål. Dagens prestation.
Även Jean-Eric Vergne gjorde ett riktigt bra lopp och var sexa i mål. Felipe Massa körde tog också revansch på sig själv efter kvalkraschen och var åtta i mål.
•••
Valtteri Bottas tappade något direkt i starten och var sjua efter tio varv. Han rasade sedan ännu mer och var långt från poängplats i mål (14).
•••
Bägge bilarna från McLaren utan poäng. Det var 64 lopp sedan sist….Känns inte bra inför hemmaloppet på Silverstone om ett par veckor.
•••
Nico Hülkenberg anses vara en stor talang och tanken var att han skulle lyfta ytterligare när han bytte från Force India till Sauber som var en av överraskningarna förra året. I Kanada försvann han efter en kollision med Caterhams van der Garde och än så länge har det blivit fem poäng efter sju lopp. Inte alls vad han hade hoppats på.
Inte heller den andra Sauberbilen med Esteban Gutierrez tog sig i mål. Han kraschade in i en däckstapel på det 66:e varvet.
•••
Testerna kommer tillbaka till F1. I alla fall om stallen får som de vill. Teamen har enats om att man ska ha två testdagar (tisdag/onsdag) vid fyra tillfällen under året. Det första tillfället efter fyra lopp, efter åtta, tolv och sexton lopp.
Inför säsongen blir det tre tester, fyra dagar varje gång, möjligen genomförs de i mellan östen nästa år eftersom det var så pass stora problem med vädret i Europa i år.
Ändringarna måste dock godkännas av FIAs världsråd för att bli verklighet.

•••
Vilka tankar har ni nu efter loppet? Diskutera gärna, jag måste fortsätta arbeta och ägna resten av dagens timmar åt tidningsjobb. På återhörande.

Tack Finland, vilka grabbar!

av Anna Andersson

Att Sebastian Vettel eller Lewis Hamilton skulle ta pole position i Kanadas GP var väl ingen större skräll. De två är nämligen de enda förarna som har haft pole posiiton här de senaste sex åren. Först tog Hamilton pole tre race i rad och de två senaste åren har Vettel startat först.
Det gör han i morgon igen och intill honom står – just det, Lewis Hamilton.
Hittills har dock Vettel aldrig vunnit i Kanada…. Gör han det i morgon?
Det lär bli en spännande kamp mellan de två herrarna och förhoppningsvis får vi se ett race som avgörs under bättre väderförhållanden än vad det var under kvalet. Då regnade det mer eller mindre under hela tiden som förarna var på banan och det gjorde att exempelvis Fernando Alonso som såg så bra ut under gårdagen inte alls hade samma tryck i bilen och han såg inte alls lika imponerande ut. Han starar från ruta sex i morgon och en förare som Alonso kan naturligtvis utmana om pallplatser även från den placeringen, men det blir betydligt svårare än om han hade stått längre fram – så klart.
För VM-tvåan Kimi Räikkönen var det ett tungt kval, han såg inte bekväm ut i bilen och saknade fäste. I Q3 var han bara nia. Det är ingen placering som han är nöjd med.
•••
Som svensk måste jag tacka Finland. Är inte Kimi Räikkönen med i toppen så är Valtteri Bottas det. Han överraskade med att ta sig till Q3. Väl där såg han till att köra in på plats tre. Mycket imponerande, vilket snyggt genombrott.
Sedan lär han säkert få ägna mycket tid åt att kika i backspegeln under racet, men det känns inte så viktigt just nu, det viktiga är att han har visat att han har i F1 att göra och den här prestationen kan ingen ta ifrån honom.
Pastor Maldonado lär inte vara helt nöjd med att hans teamkollega är står tio platser längre fram i starten, men eftersom det inte finns en svensk i närheten av F1 så klappar så klart hjärtat lite extra för killarna från andra sidan Östersjön. Så är det och personligen tyckte jag att Bottas tredjeplats i kvalet är en av höjdpunkterna från den här F1-våren.
•••
I Monaco kraschade Felipe Massa två gånger, i Montreal var det dags igen. Det betyder tre krascher på mindre än två veckor. Han tappade kontrollen över bilen i Q2 och då bröts kvalet. Efter det kändes det lite som lotteri, det var mindre än två minuter kvar av Q2 när man bröt passet och det gjorde att 15 bilar sedan slogs om att ta sig över linjen för att hinna med ett varv till och sedan få till en vettig tid att ta sig vidare på.
•••
McLaren hade stora förhoppningar i Montreal, men båda förarna försvann i Q2, plats elva för Sergio Perez och plats tolv för Jenson Button.
•••
Paul di Resta, Force India försvann i Q1, det gjorde även Lotus Romain Grosjean. Lotus gjorde en missbedömning när det gäller väderleksrapporten och eftersom fransmannen har ett straff med sig från Monaco startar han sist i morgon.
•••
Enligt väderprognosen ska det vara uppehåll under loppet i morgon, men det vet man aldrig…I Montreal så kan väderförhållandena skifta från kurva till kurva, från varv till varv. Så vi kan se fram emot ett spännande race i morgon. Start kl 20.00.
Vem vinner?

Alonso snabbast Ferrari med ny framvinge

av Anna Andersson

Fernando Alonso var snabbast under fredagens träningar i Montreal. Under förmiddagspasset inleddes träningen på en blöt vägbana, men under eftermiddagspasset (det som startade klockan 19.00 svensk tid) var det ungefär 17 grader varmt och torrt (även om det kom lite lätt regn under slutet av passet). Ferraris Alonso körde ett varv på 1.14,818, Lewis Hamilton, Mercedes, var tvåa (+0,012) och Lotus Romain Grosjean (+0,256) var trea. Mark Webber, Red Bull var fyra (+0,394) och Nico Rosberg som vann med sin Mercedes i Monaco senast var femma (+0,431). Över lag var det jämt, 13 bilar återfanns inom en sekund.
Resultat träning 2:
1. Fernando Alonso Ferrari 1m14.818s 48
2. Lewis Hamilton Mercedes 1m14.830s + 0.012s 45
3. Romain Grosjean Lotus-Renault 1m15.083s + 0.265s 40
4. Mark Webber Red Bull-Renault 1m15.212s + 0.394s 46
5. Nico Rosberg Mercedes 1m15.249s + 0.431s 46
6. Felipe Massa Ferrari 1m15.254s + 0.436s 43
7. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1m15.280s + 0.462s 41
8. Adrian Sutil Force India-Mercedes 1m15.396s + 0.578s 43
9. Jenson Button McLaren-Mercedes 1m15.422s + 0.604s 29
10. Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 1m15.566s + 0.748s 38
11. Kimi Räikkonen Lotus-Renault 1m15.599s + 0.781s 35
12. Sergio Perez McLaren-Mercedes 1m15.661s + 0.843s 39
13. Paul di Resta Force India-Mercedes 1m15.855s + 1.037s 22
14. Pastor Maldonado Williams-Renault 1m16.319s + 1.501s 46
15. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 1m16.351s + 1.533s 38
16. Valtteri Bottas Williams-Renault 1m16.374s + 1.556s 40
17. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 1m16.475s + 1.657s 45
18. Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari 1m16.929s + 2.111s 35
19. Jules Bianchi Marussia-Cosworth 1m17.070s + 2.252s 41
20. Charles Pic Caterham-Renault 1m17.236s + 2.418s 35
21. Max Chilton Marussia-Cosworth 1m17.888s + 3.070s 45
22. Giedo van der Garde Caterham-Renault 1m18.392s + 3.574s 39
•••
Pastor Maldonado körde in i muren vid Ile de Notre Dame i slutet av den första träningen. Williamsföraren fick ta en sväng till Medical Centre, men var okej. Bilen fick skador på fronten, men allt var reparerat till den andra tärningen.
•••
Ferrari testade en ny framvinge under träningarna.
•••
De problemen vi kan rapportera om från den andra träningen var följande:
McLarens Jenson Button hade problem med växellådan, Mark Webber, Red Bull snurrad i kurva sex men klarade sig utan skador (varken på honom eller bilen) och Adrian Sutil, Force India flög över curben i den sista chikanen.
Under det andra passet testade alla teamen de nya bakdäcken från Pirelli, det gick inte under det första passet eftersom det var blött på banan.
•••
Kvällens gummigate:
Den presskonferens som det pratats så mycket om inför helgens lopp, den där Pirellis Paul Hembery skulle medverka, blev inte alls som man tänkt sig. Pirellis motorsportchef dök inte upp. Hans advokater har bett honom att inte svara på någonting eftersom FIAs internationella domstol nu ska granska fallet med de omtalade testerna.
•••
Jag må vara morsa – och tjatig – men det är klockan 19.00 som gäller i morgon lördag. 20.00 på söndag.

Se Ferraris nya framvinge

av Anna Andersson

Torsdagen i Kanada handlade precis som på alla andra banor om presskonferensrally, FIA har presskonferenser och alla stallen har det. Dessutom sker det mesta ungefär samtidigt.
All action vid sidan av banan med andra ord.
I dag är det dags för den första träningen kl 16.00 svensk tid och den andra starar kl 19.00 svensk tid.
Det betyder att dagens blogginlägg blir en slags genomgång om vad som egentligen hände i går och vad förarna sa när de mötte pressen. Jag försöker att göra en sammanfattning här:

Vill ni veta hur Niki Lauda gjorde för att övertala Lewis Hamilton att lämna McLaren för Mercedes?
– Det största problemet under förhandlingarna var när han sa: ”Niki varför ska jag lämna McLaren? Där kan jag vinna lopp” Och man får inte glömma att McLaren var riktigt bra förra året medan Mercedes låg mitt i ingenmansland. Jag svarade att om du ser det så ska du stanna, men så fick jag en idé, säger Lauda till Daily Mail.
– Jag sa att om du kör för Mercedes efter Michael Schumacher och är framgångsrik så kan di bli en av de största namnen och en av de största legendarerna, så som han eller jag var. Även om jag brände upp mitt öra och nästan omkom i den där olyckan och ändå gjorde comeback. Han frågade om jag menade allvar och jag sa: ”Ja, men om du inte vill ta några risker så stannar du hos Ron och McLaren. Där kanske du har större framgångar, men det blir säkert långtråkigt också”. Jag såg i hans ögon att han funderade över det.

Tydligen fungerade det också för Hamilton kör som bekant för Mercedes. Han har inlett säsongen bra, men känner sig inte riktigt bekväm än.
– Det handlar om bromsarna. Jag känner en tilltro till bilen, den är fantastisk och det har Nico bevisat. Men man måste vara ett med bilen och så känns det absolut inte just nu.

•••
Sebastian Vettel anser att Mercedes måste straffas för däcktesterna i Barcelona och hanär irriterade över att de nya däcken inte är klara till helgens tävling utan att stallen får testa dem under dagens träning.
Lotus å andra sidan vill inte ha några nya däck till nästa lopp heller. Kimi Räikkönens stall trivs utmärkt med situationen som den är.
•••
Den erkände F1-reportern Ted Kravitz skickar följande hälsning från Montreal:

•••
Det är risk för regn och Jenson Button hoppas på att han ska kunna upprepa det fantastiska loppet från 2011 när han var sist, men ändå vann. McLaren har med sig uppdateringar i bagaget och väderleksrapporterna ser lovande ut…det finns risk för regn.
•••
Dagens rapport från gummigate. Medan Pirelli och Mercedes hävdar att förarna och stallet inte hade någon aning om vad de testade så säger Nico Rosberg någonting helt annat.
– Det är klart att jag visste vilka idéer de hade och vad de testade, säger han till Sky F1.
– Jag var ju tvungen att försöka ge dem information om vad som hände på banan och åt vilket håll de skulle arbeta vidare.
Han blev själv överraskad över att det har blivit en sådan debatt om testerna:
– Det hade jag inte alls räknat med. Den information som jag hade var att det var helt okej att göra det. Det trodde hela stallet och det var därför vi gjorde det. Annars hade vi inte gjort det, vi vill ju inte bryta mot reglerna.

Samtidigt är tester under säsongen förbjudna enligt reglementet och jag har någonstans svårt att tänka mig att herrar som Ross Brawn och Niki Lauda inte vet vad de gör. Det är inga duvungar precis.
Historien lär gå ett varv till. Vi får se vad som händer under sommaren.
•••
Tiderna som gäller annars är kval kl 19.00 på lördag och race kl 20.00 på söndag. Så njut av försommaren, tänd grillen och ta sedan plats framför racet.

Gummigate: Mercedes kan uteslutas ur VM

av Anna Andersson

Så är vi inne på nästa sväng av ”gummigate”, eller har ni något mer passande namn för denna följetång som handlar om Mercedes och Ferraris däcktester?
För er som inte har följt med riktigt handlar det om att Pirelli bjöd in Mercedes att göra ett blindtest av däck inför nästa säsong. Det handlade om 1000 km som Pirelli hävdar att FIA tillåter dem att göra. Mercedes genomförde testet i Barcelona, efter F1-loppet där, och man gjorde det med årets bil. Den bil som har haft enorma problem med däckslitaget, men som dominerade förra tävlingshelgen i Monaco.DE andra teamen är rasande och hävdar att det handlar om ett regelbrott.
Ferrari. som testade för Pirelli med sin två år gamla Italia 150 och inte med årets F1:a, inför loppet i Barcelona frikänns nu av FIA.
Mercedes däremot måste fortsätta sin nervösa väntan.
FIA skriver i ett officiellt uttalande at man ska behandla ärendet i den internationella FIA Tribunalen eftersom det finns saker som pekar på att man kan ha brutit mot FIAs gällande regler.
Nu har Mercedes och Pirelli två veckor på sig att ge sin syn på saken och sedan har de domstolen ungefär 14 dagar på sig att gå igenom det materials om Pirelli och Mercedes har lämnat in. 15 dagar efter det ska man träffas i en förhandling. Domstolen står oberoende från FIA och den ska vara helt neutral.
När det gäller straffet så kan det handla om allt från att Mercedes frikänns till att stallet utesluts från VM…
Med andra ord så går gummigate vidare…
•••
Vi kan vänta oss en blöt helg i Montreal. Framförallt lär det regna under fredagens träningar då det också är tänkt att teamen ska testa Pirellis nya däck.
Inte helt optimalt med andra ord.
Att det regnar i Montreal är å andra sidan ingen överraskning, ni minns väl loppet för två år sedan då Jenson Button vann efter mycket om och med sedan flera skyfall avbrutit loppet och man inte nådde mållinjen förrän mer än fyra timmar efter det att loppet startat.
Här är en liten påminnelse om det fantastiska racet där Jenson Button körde som i trans, som en gud. Den filmen är helt klart värd två minuter av din tid:

•••
Bridgestone kommer inte att leverera några däck till F1 2014.
•••
Ha en trevlig nationaldag;-)

Ett mirakel att han överlevde

av Anna Andersson

Efter racet i Monaco väntar nu en helt annan utmaning, Kanadas GP på Circuit Gilles Villeneuve. Bara på Monza utrustas bilarna med lägre vingar än i Montreal och det är en bana där däcken slits enormt hårt. För varje bil som kör, för varje varv och för varje dag som går blir banan allt mer hal och det ligger gummirester överbanan. Det gör att förarna måste vara enormt koncentrerade hela tiden. Den som bara går några centimeter utanför ideallinjen kan tappa mycket tid och där ökar också risken för olyckor – minns Robert Kubicas fruktansvärda krasch. Det är ett mirakel att han överlevde. Missade du den då, kommer kraschen här igen:

Första loppet på banan vanns av Gilles Villeneuve 1978, som också gav banan sitt namn. Han är fortfarande en stor hjälte i landet, hans son Jac har aldrig vunnit hemma i Kanada, men han vann VM-titeln i F1 1997 och han har även vunnit Indy 500 (1995).
Flest segrar har Michael Schumacher, som vunnit där sju gånger. Förra året vann Lewis Hamilton, Sebastian Vet7el hade pole position (1:13.784).

Kortfakta:
Banlängd: 4,361 km
Racelängd: 70 varv (305,270 km)
Kurvor: 8 höger, 5 vänster
Kurvor som tas i under 100 km/tim: 3
Kurvor som tas i över 250 km/tim: 1
Avstånd till första kurvan: 200 m
Längsta passage med full gas: ca 13,5 sek
Vinnande strategi 2012: 2 depåstopp.
Toppfart: 2012: 328,7 km/tim
Varvrekord: Rubens Barrichello – 1:13.622 (Ferrari; 2004).
DRS: Start/målrakan och mellan kurva 10 och 13. Förra året var det bara en DRS i Kanada, men 2011 var det två, precis som i år.
Däcken: Supersoft ( röda), Medium ( vita)
Det kommer att vara ett mycket stort slitage på däcken, banan kräver att förarna bromsar och gasar igen och eftersom det är ganska dåligt fäste så glider bilarna. Framförallt brukar bakdäcken slitas hårt här.
Det är den bana som sliter mest på bromsarna och det krävs en riktigt bra motor, men det är också den bana där bränsleförbrukningen är som störst.

McLaren är det stall som har flest segrar här, 13 stycken och mellan 2005 och 2012 har det brittiska stallet vunnit alla lopp utom två (Alonso 2006 med Renault och Robert Kubica året efter sin hemska krasch, då med BMW-Sauber 2008).
Senaste fem vinnarna:
2012: Lewis Hamilton (McLaren); 2011: Jenson Button (McLaren); 2010: Lewis Hamilton (McLaren); 2008: Robert Kubica (BMW Sauber); 2007: Lewis Hamilton (McLaren).
•••
Jag lade ut Pirellis tankar om däcktestet tidigare i dag. Det finns i ett annat inlägg om du är intresserad.
•••
Återigen, det är andra tider som gäller i helgen, kval kl 19.00 lördag.
race kl 20.00 söndag.

Sida 265 av 390