Förare straffas

av Anna Andersson

Ett par straff har gjort att startuppställningen inför morgondagens F1-lopp i Barcelona har ändrats.
Felipe Massa körde in som sexa i Q3, men domarna anser att han blockerade Mark Webber i Q2 och han flyttas tillbaka i startfältet. Det gör även Saubers Esteban Gutierrez. Enligt domarna så blockerade han Kimi Räikkönen.

Så ser den nya startgriden ut:
1. Nico Rosberg Mercedes
2. Lewis Hamilton Mercedes
3. Sebastian Vettel Red Bull-Renault
4. Kimi Räikkonen Lotus-Renault
5. Fernando Alonso Ferrari
6. Romain Grosjean Lotus-Renault
7. Mark Webber Red Bull-Renault
8. Sergio Perez McLaren-Mercedes
9. Felipe Massa Ferrari
10. Paul di Resta Force India-Mercedes
11. Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari
12. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari
13. Adrian Sutil Force India-Mercedes
14. Jenson Button McLaren-Mercedes
15. Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari
16. Valtteri Bottas Williams-Renault
17. Pastor Maldonado Williams-Renault
18. Giedo van der Garde Caterham-Renault
19. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari
20. Jules Bianchi Marussia-Cosworth
21. Max Chilton Marussia-Cosworth
22. Charles Pic Caterham-Renault
•••
Sebastian Vettel lovar att äta upp sin keps om det är någon bil som klarar sig med två depåstopp i morgon.
Jag kan inte låta bli att hoppas på att någon gör det….
•••
Kimi Räikkönen är inte speciellt oroad över att Mercedes har två bilar i första startled, själv står han ju i andra:
– Det är ingen överraskning att de står där framme. De har ofta varit snabba på ett varv, säger han.
– Vi får se vad som händer i morgon, men normalt sett är de inte så snabba i racet, så jag hoppas att jag har rätt när jag säger så…
•••
Marcus Ericsson hade ett otroligt bra utgångsläge i GP2, loppet. Han gjorde en perfekt start, men tvingades bryta sedan han blev påkörd av Sam Bird under loppet. Jag har inte fått tag på honom än, får jag det blir det en text på det hela. Annars får vi hoppas att han samlar i hop sig till morgondagens race.
Jimmy Eriksson var 19:e man i sin GP3-premiär.

Oroligt inför racet

av Anna Andersson

Gissa om Niki Luda stod och log i Mercedes garage. Det såg ut som om någon hade klistrat fast leendet i ansiktet på honom efter kvalet.
Mercedes står i första startled, Nico Rosberg före Lewis Hamilton.
Det var nog inte riktigt vad han eller någon annan hade trott inför kvalet till Barcelonas GP.
Visserligen var Mercedes snabba här under testerna, men de har inte imponerat under träningarna och både Lewis Hamilton och Nico Rosberg var väldigt försiktiga när jag pratade med dem efter träningarna i går.
I dag var de också otroligt försiktiga under presskonferensen efter kvalet. Båda två påpekade att man hade problem med däcken i Bahrain och att det är ett långt och väldigt tufft lopp. Nico var allt annat än fylld av självförtroende och Lewis påpekade att han inte riktigt trivts i bilen och att han känt sig osäker. Nu är frågan vad det betyder inför morgondagen.
Jag vet inte riktigt, men jag ser verkligen fram emot racet. Det kommer att bli galet tufft redan in i den första kurvan. Sedan handlar det enormt mycket om att ta hand om däcken och när det gäller just däcken så har Mercedes haft problem.
•••
Sebastian Vettel såg lika säker ut som vanligt och på något sätt så kändes det inte som om han tog Mercedes på allvar. Intill honom startar ju Kimi Räikkönen och bakom står Fernando Alonso. Det kan bli en riktigt roligt. Vettel var annars tydlig när det gäller den eventuella straffkatalogen som är föreslagen, men ännu inte godkänd:
– Jag tycker inte om det. Jag må vara gammaldags, men just nu har vi otroligt mycket straff och vi behöver inte fler. Vi kör inte på gatan, vi är racerförare, sa tysken.
•••
Under kvalet till Barcelonas GP handlade det mycket om att köra så lite som möjligt. Helst bara att enda varv utan misstag, på en bana som äter däck så får man inte så många fler chanser än så och det gäller att spara så många set däck som man bara kan.
•••
Tungt för Jenson Button som fick storstryk av Sergio Perez. Den förre världsmästaren var bara 14:e man i kvalet. Hans kollega var sjua i Q2 och tog sig in i Q3.
•••
I Q2 försvann Toro Rossos båda bilar, Adrian Sutil, Force India, Jenson Button, McLaren och Saubers båda bilar. Det verkar som om schweizarna är långt från fjolårsformen och jag undrar om Nico Hülkenberg har funderat över om det var rätt att byta Force India mot Sauber. Hans gamla stall fick in Paul di Resta i Q3.
•••
Pastor Maldonado hade pole position och vann i Barcelona för ett år sedan.
I dag försvann han i Q1, han startar från ruta 18 och det är väl tveksamt om han ens tar en VM-poäng. Även hans teamkollega Valtteri Bottas försvann i Q1.
•••
I Barcelona har man diskuterat ett gammalt förslag, poäng för pole position, både Red Bulls Adrian Newey och Ferraris Nikolas är för det förslaget.
– Det skulle vara en slags extra bonus och jag tycker det verkar bra, det är min personliga åsikt, säger Newey.
– Det gör kvalet ännu lite viktigare och det gör showen bättre och kvalet är ju en del av hela TV-spektaklet.
Vad tycker ni om den idén?
•••
När det gäller loppet i morgon så finns det framförallt två omkörningsmöjligheter. I slutet av start/målrakan ( där man också får använda DRS) och vid kurva tio (mellan kurva nio och tio är det också DRS).
Annars kommer det att bli ett lopp där däcken har en avgörande betydelse (föga överraskande). I Barcelona slits däcken hårt och precis som Marcus Ericsson sa efter sitt kvar så handlar det om att köra med insidan hela tiden.
•••
Det har ryktats en del om att Mercedes är intresserade av Sebastian Vettel, även om Niki Lauda har sagt att Vettel har ett kontrakt till pensionen med Red Bull. För Lewis Hamilton och Nico Rosberg har de ryktena i alla fall ingen betydelse. Hamilton bryr sig inte om det och Rosberg säger i alla fall själv att han har en säker plats hos Mercedes.
•••
I onsdags röstade stallen mot förslaget att häva testförbudet och öka antalet testdagar. Ferrari är inte näjda med det majoritetsbeslutet.
– Vi vill gärna hitta en balans mellan de extrema testande som vi hade tidigare och den andra extremen som vi har i dag, säger stallet i ett uttalande.
•••
Nu är det dags att springa igen. Från stall efter stall och försöka vara på tio ställen samtidigt.

Alonso: Allt gick snett

av Anna Andersson

Regnet har försvunnit från Barcelona och under det andra passet var det betydligt bättre väder. Värmen är tillbaka och stallen kunde genomföra det planerade programmet. Det handlade extremt mycket om däcken, men mer om det kan ni läsa i den texten som jag skrev till sportbladet.se.
Där finns det också kommentarer från Sebastian Vettel eftersom Red Bull arbetat stenhårt för att göra bilen långsammare så att den ska bli snabbare.
Det låter märkligt, men man vill minska downforcen för att på så sätt minska däckslitaget. Högre downforce gör att bilen blir snabbare i kurvorna, men det sliter också mer på däcken. Där finns också kommentarer från McLaren som gjort stora förändringar till helgens tävling.
Fernando Alonso sa efter träningarna att han ville attackera.
– Vi är positiva inför helgen, inte alls lika defensiva som vi har varit inför de tidigare loppen här med Ferrari, ar hans kommentar efter kvalet.
– Men det är fortfarande en lång väg kvar till kvalet och tyvärr så regnade den första träningen bort. Allt gick snett och därför fick vi inte alls så mycket information som vi hade behövt.
Samtidigt påpekade han att bilen känns bra och att det kändes som om Ferrari fått en bra start på helgen.
Även hos Mercedes var förarna nöjda. Lewis Hamilton påpekade att bilen känns bättre än tidigare och Nico Rosberg kände ungefär likadant.
•••
Jenson Button, Kimi Räikkönen och Valtteri Bottas har alla kört för fort i depån och måste böta.
•••
Det är återigen två DRS-rakor, i Barcelona är det start/målrakan som gäller, samt rakan mellan den snabba högerkurvan med nummer 9 (Campsa) och den långsamma kurva nummer tio (La Caixa). Det har inte gjorts några större förändringar på banan sedan tidigare år.
•••
Den tidigare världsmästaren Alan Jones hjälper stewardsen i helgen. Lite känsligt för Sebastian Vettel kanske eftersom Jones senast offentligt tagit ställning för Mark Webber och mot Vettel, men tysken verkar lugn.
– När Herr Jones har tagit på sig det uppdraget så utgår jag ifrån att han kommer att vara oberoende och neutral. Jag förväntar mig inte att det blir något problem, citeras Vettel av Express.
•••
Sebastien Loeb är gäst i Barcelona i helgen hos Porsche som firar att deras 911 fyller 50 år och han ska själv köra i Porsche Supercup vid två tillfällen under året. Den niofaldige rallymästaren passade på att hylla Sebastian Vettel och påpekar att tysken kan bli lika framgångsrik som han själv
– Han är på god väg och han har kört riktigt bra och han har en bra bil sett till det så har han allt vad han behöver. Varför skulle han inte klara det?
•••
Nu är det dags att springa i väg igen. Jag får se när jag har tid att blogga, måste i väg och snacka med Marcus Ericsson som tog pole i Gp2.

F1-förare stoppad av polisen

av Anna Andersson

En grå himmel och regntunga skyar möter förarna i dag. Det är blött på banan, men just nu så regnar det inte nämnvärt.
Gårdagen var en dag fylld av presskonferenser, i dag är det äntligen dags för lite action på banan och det betyder också att det blir mindre action vid sidan av. Det handlar om fem minuter med förarna här och där i mixade zoner, med andra ord inte helt enkelt att få ut någonting annat än klyschor och självklarheter. Det gäller också att välja sina ställen eftersom allt sker samtidigt och hur gärna jag än vill dela på mig är det omöjligt. Nästa problem är att se till att man helt enkelt får ställa en fråga vilket inte är helt enkelt i värld där störst går först och TV-kameror är ett utmärkt sätt att ploga vägen.
En liten inblick i hur det kan se ut får ni se här, men det var å andra sidan i går och då var det rätt städat.

20130509_154001#1 kopia
•••
Nico Hülkenberg stoppades av polisen på väg till banan i morse:

Välkomna till Barcelona

av Anna Andersson

God förmiddag.
Det är lite disigt i Barcelona i dag och enligt prognosen så kan det faktiskt komma att regna en del under helgen. Min kollega jublade när han insåg det – han är fotograf och regnet gör naturligtvis att det blir snygga bilder.
Som läget är nu handlar det om regn undermorgondagen och eventuellt under lördag eftermiddag, möjligen under söndag, men det kan ändra sig.
Vi har i alla fall hunnit ut till banan, precis som ett tusentals andra F1-fans, genomgått den sedvanliga och alltid tidskrävande ackrediteringsproceduren och fått ut alla papper och brickor som behövts för att kunna utföra det arbete vi är på plats för att utföra.
Än så länge har det inte hänt så mycket annat än att Lotus i går presenterade Nick Chester som ny teknisk chef. Det betyder att James Allison får flytta på sig med omedelbar verkan och han är på väg bort från stallet. Frågan är vart och jag har hört rykten om Ferrari och om McLaren. Dock verkar Ferrari ha ett försprång, även om Luca di Montezemolo än så länge dementerar det ryktet.
För Lotus är det en tung förlust och frågan är om Chester som arbetat hos stallet sedan 2000 kan fylla ut den luckan.
•••
Så är läget på Pit Line just nu, fotograf Jerker Ivarsson är snäll och delar med sig av en av sina bilder:

09Fomel_2 kopia

Inga förare är på plats än och eftermiddagen kommer att ägnas åt presskonferenser. Det blir ett intervallpass från stall till stall för att hinna med så mycket som möjligt. Det handlar mycket om fem minuter här och tre minuter där. Helst hade jag behövt hjälp av en bläckfisk….

•••
Stallen har med en knapp majoritet (6-5) tagit beslutet mot fler tester, det kommer även i framtiden att handla om 12 testdagar per år.
•••
Bahrain, Qatar eller Abu Dhabi. Där kan testerna arrangeras nästa år.

Vettel till Mercedes?

av Anna Andersson

Barcelona. Dags att återigen vända blickarna dit där F1-testera avgjordes för ett par månader sedan.
Då var Mercedes snabba.
Då klagades det mycket på däcken och Pirellis motorsportchef Paul Hembery log när jag frågade honom om stallens kritik mot däcken:
– Det är samma sak varje år, här är det kallt, sedan vänder vi till väldigt varma förhållanden och när vi kommer tillbaka till Barcelona i maj så fungerar allt plötsligt. Det är helt normalt.
I år har dock Pirelli gjort ett par ändringar. De hårdare slicksen påminner nu mer om de som användes 2012 och har ett större arbetsfönster.
– I kombination med de andra gummiblandningarna, som vi inte kommer att förändra i år, så ger detta stallen en bra möjlighet att ha ett stort spektrum när det gäller olika strategier, hälsar Pirellis chef i ett pressmeddelande.
Stallen får också extra däck till träningarna.
Vi får se vad allt detta innebär. Jag har en känsla av att detta kommer att vara till en liten fördel för Red Bull, det är min personliga känsla. Ingenting annat.
Barcelona är den bana som man testar mest på numera, förarna kan den i sömnen och det är premiär för tävlandet i Europa. Nu känns det som om F1-säsongen är på gång på allvar.
Vad väntar oss då?
Jo här kommer lite hårdfakta:
• Michael Schumacher har flest segrar, 6
•I fjol van Pastor Maldonado, som också hade pole position. Då hade vi fem olika segrare på lika många lopp. I år har Sebastian Vettel redan vunnit två lopp.
Här är Williamsförarens polevarv:

David Coulthard är kommentator, klippet är från BBC.

Mer fakta:
Banan är 4,65 km lång. Man kör 66 varv
Kurvor: Nio höger, sju vänster
Kurvor under 100 km/tim: 4
Flest segrar: Ferrari (11)
Avstånd till kurva 1: 440 m
Längsta passage med full gas: 14,8 sekunder.
Snittfart 2012: 185,838 km/tim
Del av banan som körs med full gas: 57 %
Vinnande strategi 2012: 3 depåstopp.
Kortfaktan kommer från Kicker och Sport Bild.
•••
Det ryktas om att Mercedes vill knyta till sig Sebastian Vettel.
Lewis Hamilton är övertygad om att han nu är äldre och visare och skulle kunna arbeta med vilken förarkollega som helst. Däremot tror han inte på Vettel och Alonso:
– Vettel och Alonso i ett stall, det skulle bli problem direkt. Kemin skulle vara…, säger Hamilton till motorsportmagazin.
– Jag tror nog att jag skulle hålla jämna steg med Sebastian, jag hade i alla fall inte flytta på mig varje gång.

Hamiliton förklarar läget – med hjälp av ketchup

av Anna Andersson

Hur är läget hos Red Bull egentligen?
Tja i veckan påpekade Christian Horner att det är han som tar besluten och att Helmut Marko bara är rådgivare. Den åsikten delar inte den 70-årige doktorn.
– Jag är direktör hos Red Bull precis som Christian Horner och Diterich Mateschitz, citeras han av den spanska tidningen El Confidential
– Allt som händer hos Red Bull går genom mig och om jag behöver det så går jag till ägaren. Med andra ord är det jag som fattar de avgörande besluten.
•••
Polarna Hamilton och Rosberg förklarar hur du hittar ideallinjen – med hjälp av lite ketchup så går allt…

När vi ändå är inne på ämnet Mercedes så hälsar stallet att man vill ge Robert Kubica chansen att testa F1 . Han har redan kört i stallets simulator.
– Om vi kan hjälpa honom att komma tillbaka till F1 eller DTM så skulle vi mer än gärna göra det, säger Toto Wolff till BBC.
•••
Williams har gjort en rejäl förlust, på Frankfurtbörsen noterar man en förlust på 5,41 miljoner euro.

Nu önskar jag trevlig helg och sedan laddar vi för Europapremiär i Barcelona. Vi drar dit på onsdag.

”Kimi Räikkönen vinner VM”

av Anna Andersson

Så här när det inte händer allt för mycket i F1-branschen är det rätt kul att kolla på statistik och enligt den, då kommer Kimi Räikkönen att vinna VM.
Detta baserar jag på:
2007 vann Kimi premiären för första gången. Då vann han VM med Ferrari.
Varje år en förare från stallet som håller till i Enstone har vunnit premiären (1994, 1995 och 2006) har han också vunnit VM. Michael Schumacher för Benetton och Fernando Alonso för Renault. 2005 vann Giancarlo Fisichella premiären för Renault och hans stallkompis vann VM.
Vid nio tillfällen de senaste 13 åren har föraren som vann premiären också vunnit VM.

Men statistik hit och dit, vi har 15 lopp kvar och nästa vecka är det dags för Spaniens GP i Barcelona. Fernando Alonso vill gärna ta sin andra seger på hemmabanan och han förväntar sig gåshud.
– Den värme och den känslan som man får när man kör i Spanien är något speciellt, från det tillfället när du landar på flygplatsen, kör till hotellet och nä du sedan kör på banan, säger Alonso till motorsporttotal.
– Redan det första varvet på fredagen och det första på lördagen känner du fans på läktaren och det ger mig extra motivation, för jag vill alltid ge lite extra för att se till att de får fira ännu mer.
Nu kommer ju serien till Europa, det känns som om säsongen startar på riktigt och vilka förväntningar har ni?
Vilka är era överraskningar, båda positiva och negativa så här långt och hur tror ni att säsongen kommer att utvecklas framöver.
Jag förväntar mig att däckfrågan stabiliseras, det är alltid rörigt i inledningen av säsongen när stallen inte riktigt har hittat rätt än (de har inte så många tester att använda sig av jämfört med hur det såg ut för tio år sedan) och nu stabiliseras även temperaturerna och det brukar göra saker och ting något annorlunda.
•••
För övrigt har Christian Horner klargjort att hans frispråkige kollega doktor Helmut Marko bara är rådgivare åt stallet.
Det är han själv som tar besluten.
Marko ja, han fortsätter att vara frispråkig och förklarar för tyska medier att Daniel Ricciardo är den bättre föraren i Toro Rosso. Kanske läge för en ny man från Australien i Red Bull.

•••
Alexander Rossi kör det första träningspasset för Caterham i Kanada och Luiz Razia kanske kan få en chans i F1 i alla fall. Han förhandlar med Force India om jobbet som testförare.

Kubicas nya krasch

av Anna Andersson

Robert Kubica ger inte upp drömmen om F1. Han bekräftar nu att han kört i Mercedes simulator.
– Ja, jag var där, säger han till Autosport.
– Däremot tänker jag inte tala om hur ofta eller hur många varv jag har kört.
Mercedes har inga officiella testförare, men Sam Bird, Brandon Hartley och Anthony Davidson har alla arbetat i Mercedes simulator.
Annars kör Kubia mest rally numera, han körde en EM-deltävling på Azorerna i helgen och det var mycket svåra förhållanden. Han hade ledningen i inledningen av tävlingen, men föll sedan tillbaka. Bland annat var han inblandad i en krasch, den kan ni se här:

http://www.youtube.com/watch?v=p3aZntCL08w

– Det var en väldigt tung helg för oss, kommenterade den före detta F1-föraren.
***
I helgen dök det upp citat som sades vara från Mark Webber. Han skulle ha sagt till IANS att han och Sebastian Vettel är ett team och de är goda vänner.
Men det citatet vill Webber inte kännas vid. Därför twittrade han:

Det säger väl allt om statusen på deras vänskap.
***
Bernie Ecclestone vill ta bort prispengarna för plats elva i konstruktörsmästerskapet.
Det skulle betyda att viktiga pengar försvann för det sista teamet och troligen skulle det leda till att det återigen blir färre stall i F1…
***
Nu ska det vara en dator på väg från Stockolm. Så jag väntar….
Det är mycket väntan nu…

Förbannade hel….

av Anna Andersson

Efter fjorton dagars jobb så var det dags att vara ledig. Det klarade uppenbarligen inte min dator av.
Den lade av.
Vägrar att starta upp. Skärmen är svart. Inte ens ett litet pip, ingenting.
Det är tacken efter ett par års troget samarbete.
Inte ens servicedesk på tidningen kunde hjälpa till utan skickade mig vidare till någon lokal reparatör. Känns som om det kan ta ett tag, jag ringde och då svarade de att de är överbelastade, men att jag skulle återkomma om en vecka.
Nu har jag i alla fall grävt i lådorna, hittat en gammal dator som maken dissat och försöker få till ett logg inlägg och arbetet till morgondagens tidning på den i alla fall.
Under tiden som min dator har begett sig till ett liv någon annanstans har Pirelli i alla fall bestämt sig för att ändra på sina däck, men inte på de supermjuka som många så kallade experter trodde utan på den hårda gummiblandningen. Det handlar heller inte om någon större förändring utan man har anpassat däcken något till förra årets version.
– I kombination med de andra däcken så ger det stallen en större möjlighet att hitta olika strategier, förklarar Pirellis motorsportchef Paul Hembery i ett pressmeddelande.
Redan i Barcelona, där nästa lopp avgörs om ungefär två veckor kommer det nya hårda däcket att användas. Det kombineras med däcket medium.
I Monaco är det soft och supersorft som gäller, i Kanada Supersoft och medium.
***
Mercedes meddelar att man redan nu arbetar hårt mot 2014, stallet tillverkar både chassi och motor själva och undan för undan kommer mer folk att flyttas över till arbetet med fokus på nästa år.
– I maj tror jag att vi har nått den punkten då mer än 50 procent av våra anställda arbetar mot 2014, säger Toto Wolff till formula1.com.
Målet för 2013 är att en förare ska vara bland de fyra bästa och att stallet ska vara bland de fyra bästa i konstruktörsmästerskapet. I nuläget är man just fyra medan Lewis Hamilton är trea i VM.
Men än är bara fyra av 19 lopp avklarade.
***
Sebastian Vettel har varit i Ryssland och testat banan (nåja byggarbetsplatsen) inför racet som ska avgöras på OS-området 2014.
Här ser ni den videon:

***
Vad tycker ni om däcken?
Är den förändring som gjorts tillräcklig eller skulle man ha gjort mer?
Trevlig helg

Sida 268 av 390