Ägarens fru satsar på F1-test

av Anna Andersson

Alla ögon vänds nu mot öster, men redan innan kvalet på lördag och racet på söndag blir det spännande.
Vad händer hos Red Bull?
Sebastian Vettel har bett om ursäkt i fabriken, men vad är en privat fabrik jämfört med en mångmiljonpublik?
Vad betydde ursäkten?
Kan Mark Webber förlåta honom?
Just nu känns det som om det ligger ett helvetesgap mellan dem båda.
Eller som Vettel en gång sa:
– Alla som känner oss vet att Mark och jag inte är bästa vänner.
Det blir spännande att se hur Christian Horner får i hop det under resten av säsongen. Kommer någon att respektera en stallorder? Kommer någon av förarna våga lita på den?
Enligt Helmut Marko blir det inga fler stallorder hos Red Bull, är det rätt medicin? Kan stallet hålla det löftet?
Vad säger ni?
•••
Till skillnad från tidigare år blir det två DRS-zoner i Kina, den långa rakan mellan kurva 13 och 14 som tidigare år, men även på start/målrakan.
När vi ändå pratar om helgens lopp kan jag berätta att Mark Blundell, som körde 61 F1-lopp mellan 1991 och 1995 hjälper stewardsen under Kinas GP. Han har gjort det en gång tidigare, Spaniens GP 2011.
•••
F1 förare är små. Riktigt korta, så korta att det är svårt att göra porträtt av dem. Fråga Nico Rosberg – och han är ändå 1,78 vilket är långt för en F1-förare:

•••
Hennes man är delägare hos både Williams och Mercedes, men har en chefsroll hos tyskarna. Nu hoppas även Susie Wolff på att hon får ta ett större ansvar. Efter flera år i DTM är hon nu tredjeförare hos Williams och hon ska söka en superlicens för att få köra för Williams på juniortesterna.
•••
Det har ryktats om att Barcelona och Valencia ska arrangera Spaniens GP vartannat år, men det dementerar Salvador Servia, banchef på Circuit de Catalunya hos motorsportmagazin.

Inför omg 3 – Kinas GP

av Anna Andersson

Några snabbfakta inför Kinas GP:

Flest segrar:
Lewis Hamilton, 2, 2008 och 2011
Loppet avgörs för tionde gången.
Fjolårets segrare: Nico Rosberg, han tog Mercedes första seger. Han hade även pole position.
Här kan du se honom förklara sitt polevarv från 2012:

http://www.youtube.com/watch?v=gVGnmXc5eBE

Däck: Soft och medium. Det är premiär för soft 2013. Tidsskillnaden per varv ligger på 0,5 till 0,6 sekunder. Enligt Pirelli håller de mjuka däcken mellan 14 och 16 varv.
– Banans layout gör att det blir en tuff belastning för däcken, framförallt slits vänster framdäck. Dessutom måste man bromsa hårt, kraften kan vara upp till 5g och det gör att det krävs mer av framdäcken än av bakdäcken, säger Pirellis Paul Hembery till Kicker.
I Kina så slits däcken mindre än på Sepang, men mer än på Albert Park.
Depåstopp: Två 2012, Nico Rosberg gick i depå på varv 13 och 33. Han startade på soft och bytte sedan till medium två gånger. I år räknar de flesta med tre depåstopp, möjligen har Lotus och Force India (som haft en liten fördel när det gäller däcken hittills) försöka med två stopp.
Längd: 5,451 km (65 varv)
Kurvor: 9 höger, sju vänster
Kurvor över 100 km/tim: 5
Kurvor över 250 km/tim: 1
Avstånd till första kurvan: 260 m
Medelhastighet 2012: 189,779 km/tim
Fullgas: Ca 55 procent.
•••
McLaren kommer med uppdateringar till Kinas GP, det gör de flesta andra stallen också. Hos britterna, som inte alls kunde hänga med i toppen under de två inledande loppen, handlar det om både planerade uppdateringar och sådant som man tvingats ändra efter säsongsinledningen.
•••
Red Bull har 21-årige Antonio Felix da Costa som reserv i Kina. I helgen ersätter han Sebastien Buemi som har åtaganden i Storbritannien. Är da Costa på väg till en förarplats hos Toro Rosso?

Därför skrotar Red Bull pakten

av Anna Andersson

Efter förra loppet ha det varit en het diskussion om stallorderns vara eller inte vara och jag fick följande brev av Mats Fjellström som har ett eget förslag.
Vad tycker ni om det?

Skulle det gå att få bort användningen av trista teamorder? Ja, det skulle gå om incitamenten för att använda teamorder tas bort!

I F1 finns det ett grundläggande problem som gynnar trista teamorder. Det är att det finns 2 mästerskap, konstruktörs och förarmästerskapet, som står i konflikt med varandra. Det ger ibland upphov till tråkig racing!
Det skulle dock gå att lösa. Här nedan är ett förslag. Det går i huvudsak ut på att separera det som kan ge upphov till konflikt.

Låt konstruktörerna få sina poäng baserat på lördagens kvalresultat (samma poängsskala som idag). Och låt förarna få sina poäng på söndagen som vanligt. Men för att det här ska funka riktigt bra så måste även konstruktörerna få en morot på söndagen!

Moroten ska bestå i att det blir en ny sak i F1: ”Driver of the race award”. Dvs tittarna får rösta på vilka förare de tyckt gjort dagens bästa prestation. Konstruktörerna skulle då få poäng baserat på hur bra racing deras förare presterat. De 6 mest uppskattade styrningarna skulle ge konstruktörspoäng enligt följande: 6-5-4-3-2-1.

Det innebär då att om ett team ger ”tråkiga” teamorder så kommer de antagligen inte få många konstruktörspoäng på söndagen. Dvs teamorder som förstör bra racing blir ett minne blott! Och vi får ett system som naturligt uppmuntrar till tajt och spännande racing. I dagens system så uppmuntras tråkig racing.

De tittare som röstar ska naturligtvis kunna vinna diverse priser, allt från en t-shirt till en special F1 weekend med ”Meet and greet”.

”Driver of the race award” skulle inte ha någon direkt koppling till slutresultatet. Om t.ex. Marussia gjort några helt fantastiska saker under racet och slutar 11 så skulle tittarna kunna visa sin uppskattning för det och ge dem konstruktörspoäng. Och en bil behöver heller inte gå i mål för att kunna erhålla dessa konstruktörspoäng. Låt säga att Alonso startat sist och kör upp sig till första plats men kraschar på sista varvet så skulle teamet mycket väl kunna få full pott (6 poäng) för den insatsen. Bra racing ska uppmuntras! Det skulle alla vinna på!
•••
Förresten kommer Red Bull att skrota multi 21 och multi 12 – koden som var en icke angreppspakt.
– Multi 21 betyder bil två är före bil ett, multi 12 tvärtom, säger Christian Horner till Sky Sports F1.
– Det är inte speciellt svårt, det är inte heller svårt att översätta, men de tre senaste loppen har båda våra förare misslyckats med att förstå koden och jag tror att vi måste skrota de, vi måste testa någonting annat.

Med andra ord ett tydligt bevis på att man hör det man vill höra och förstår det man vill förstå….
•••
Kimi Räikkönen passade på att tillbringa de lediga dagarna inför Kinas GP på motocrossbanan, han har ett eget team, Ice1Racing, och var med under testerna i Belgien. Hans chef hos Lotus Eric Boullier var väl inte helt nöjd med tanke på de erfarenheter han fick med sig när Robert Kubica kraschade sin rallybil.
– En av våra förare är känd för att han gör det som han vill, kommenterade Boullier Räikkönens hobby.
•••
Grattis Jac Villeneuve, världsmästaren från 1997 fyller 42 år i dag.
Här kan du se hans sista varv i Jerez 1997:

•••
Om jag uppfattar era kommentarer rätt så fortsätter vi med de engelsk-svenska racinguttrycken här på bloggen.
Då så. Nu kör vi.
Dags att ladda för Kinas GP i helgen

McLaren har bara 1,5 förare

av Anna Andersson

Nu är det en vecka kvar till det är dags att starta upp motorerna i Kina, då är det dags för säsongens tredje F1-lopp och stallen har haft tre veckor på sig att förbereda sig.
– De veckorna var verkligen välbehövliga, säger McLarens Martin Whitmarsh.
– De resultaten som vi gjorde i Australien och Malaysia nådde inte upp till våra högt ställda förväntningar.
Marc Gillian, tidigare Williams, tror att det kan ta ett tag innan McLaren är ikapp:
– Om det bara hade handlat om förändringar i aerodynamiken så hade det nog räckt med ett eller två lopp innan de varit i kapp, men nu tror jag att det kan dröja ett tag.
Den före detta F1-föraren John Watson har varit hård i sin bedömning av McLaren på BBC:s hemsida:
– Red Bull har två förare som kör på en riktigt hög nivå, det har även Ferrari och Mercedes, säger han.
– Men det verkar som om McLaren bara har en och en halv.
Han är kritisk till nyförvärvet Sergio Perez och säger:
– Det är ännu inte riktigt klart på vilken nivå som han kan hjälpa stallet än.
– Alla de stora stallen har två förare som kan bidra med mycket erfarenhet och många segrar, men jag tycket att McLaren tappar när det gäller det. I alla fall om man ser det på kort sikt.
•••
Hos Lotus är man lite oroade för att det ska regna nästa helg:
– Regn är inte direkt vår styrka, det kan jag bekräfta, säger James Allison.
– Vi har problem att få intermediatsen i rätt arbetstemperatur och det gör att vi har svårt att få rätt fäste.
Annars har Lotus testat depåstopp, man har en ny rear jack och har nu gjort depåstopp på 2,4 sekunder och ligger konstant mellan 2,5 och 2,7 sekunder.
– Det gav resultat direkt, säger Lotus Paul Seaby
Red Bull gjorde ju ett stopp på 2,05 sekunder i Malaysia.
•••
En fundering, vi har vissa språkpoliser som vill att alla engelska uttrycka ska försvenskas, inte skriva race utan lopp, inte intermediates utan däck för fuktigt väglag och så vidare. Vad känner ni, störs ni mest av de svenska eller de engelska uttrycken här på bloggen?
När det handlar om tidningen sedan måste jag använda ett mer korrekt språkbruk, men bloggen är inte riktigt lika strikt.

Lauda vs Hunt – bilderna du måste se

av Anna Andersson

Det har snackats om stallkriget i Red Bull efter Malaysias GP, men vad händer hos Ferrari?
Jackie Stewart antyder i O Estado de S.Paulo att det kan vara på väg att blossa upp ett krig även där om nu Felipe Massa fortsätter att hota Alonso och dessutom vara snabbare än vad den dubble mästaren är.
– Fernando är fantastisk, men han fungerar inte speciellt bra i ett team när hans stallkompis slår honom.
Det såg vi 2007 när han och Lewis Hamilton fajtades hos McLaren och det var inte heller helt lugnt 2004 när han och Jarno Trulli var teamkompisar hos Renault. Om jag har räknat rätt kan det vara så att om Massa kvalar ut honom i Kina nästa race så har Massa varit snabbast fem kval i rad och det är bottenrekord för Alonso.
Massa ligger just nu före Alonso i VM-sammanställningen.
Vilken betydelse har det för Ferraris stjärna?
– När det handlar om racen, då är Fernando bäst, säger Luca di Montezemolo.
•••
I brist på F1 live så kan du roa dig med att se den här filmen från BBC, James Hunt: Clash Of The Titans – Lauda Vs Hunt.
Det tar ungefär 40 minuter, men för dig som var för ung då är det ett sätt att lära känna männen bakom historierna och för dig som såg det live ett sätt att minnas och hitta känslan igen. Har du tid över? Se den.

Bland annat är det bilder från den fruktansvärda kraschen på Nürburgring där Niki Lauda höll på att mista livet.
Jag pratade med honom om den för ett par år sedan och han berättade att han inte mindes någonting av den och inte riktigt hade koll på vad som hänt när han vaknade upp på sjukhuset. Det var gripande att höra honom prata om det loppet, om hur det var efteråt och vägen tillbaka. Här får du chansen att höra honom berätta och det är verkligen ett mirakel att han lever och fortfarande är en del av F1-sporten.
•••
Är Mark Webber på väg att byta F1 mot Le Mans? Det ryktas om att han är på väg till Porsche, men tillverkaren dementerar ryktet.
•••
Jenson Button är övertygad om att McLaren kan vara med och slåss om VM-titeln i år.

Maktkampen bakom kulisserna

av Anna Andersson

Påsken är över, men vi ar ännu en vecka utan F1-lopp. Jag har haft ett par lediga dagar tillsammans med familjen och tänkte passa på att sammanfatta de nyheter som har dykt upp under ledigheten. Här är ett axplock:

Resultaten stämmer – men bakom kulisserna är det tydligen allt annat än lugnt. I Tyskland ryktas det nu om en maktkamp hos Mercedes, en kamp mellan motorsportchefen Toto Wolff och styrelsechefen Niki Lauda.
Vi får väl följa den historien vidare och se vart den landar.
I Malaysia var det i alla fall så att Lauda kritiserade den teamorder som gav Hamilton plats tre och Wolff ansåg att den var riktig.
•••
I Bahrain har det återigen varit våldsamma protester mot F1-loppet. I fredags drabbade demonstranter och polis samman och polisen använde sig av tårgas. 2011 var det så kraftiga demonstrationer att man tvingades ställa in loppet, förra året körde man trots protester.
•••
Sebastian Vettel har själv bett om ursäkt till Red Bulls medarbetare för att han ignorerade stallordern i Malaysia.
Christian Horner:
– Han säger att han inte kan vrida tillbaka klockan, men att han är medveten om att det han gjorde var fel. Han har bett om ursäkt för sina handlingar till stallet och till var och en av våra medlemmar eftersom han inser att teamet är viktigt och att stallet är en avgörande faktor om han ska kunna vara med och slåss om VM-titeln.
•••
Planerar Lewis Hamilton en andra karriär? Tja, han jobbar i alla fall tillsammans med en musikproducent, Angel, som också har arbetat med Rihanna,
– De låtar som han har spelat in känns bra, säger hon till The Sun.
– Han låter bättre än många andra sångare, han är en bra sångare och har en skön röst.
Totalt har han spelat in 12 låtar i Los Angeles, men det är inte klart om det blir någon platta eller inte.
– Jag hoppas det. Det är egentligen galet, han spelar fortfarande in och är verkligen en perfektionist och vill inte stressa. När någonting inte är riktigt bra så gör han om det.
Hans flickvän, sångerskan Nicole Scherzinger, stöttar honom.
Här kan du se honom lira gitarr:

•••
Alexander Rossi kör dem första tärningen för Caterham i Bahrain.

Vettel får ingen hjälp

av Anna Andersson

Sebatian Vettel mot Mark Webber. Den duellen fortsätter att dela en hel F1-värld, precis som duellerna mellan Ayrton Senna och Alain Prost, mellan Nigel Mansell och Nelson Piquet, samt mellan Fernando ALonso och Lewis Hamilton gjorde.
Faktum är ju att stallen vill ha dueller. De vill att förarna ska ligga på gränsen och pressa varandra framåt – men de vill inte ha en krock. Det är dålig PR och ger usla poäng i det så viktiga konstruktörsmästerskapet.
När det gäller Sebastian Vettel så fick vi säkerligen se hans rätta jag, killen som försöker att visa upp bilden av en juste och humoristisk grabb förvandlads till en best i bilen och låter instinkten styra.
Där stallet tänkte på konstruktörstiteln tänkte Vettel på sin fjärde VM-titel.
Om han tänkte överhuvudtaget.
Nu har han bett om ursäkt.Sagt att han gjorde fel och är det svarta fåret. Att han hade velat ha det ogjort.
Vad mer kan han göra? Han lär inte ändra sitt svar på den frågan som han nu har fått hundra gånger och säga:
– Jag gjorde helt rätt, jag ångrar ingenting och jag kommer att göra det igen.

Samtidigt var det bra att han bad om ursäkt.
Det tog rätt lång tid för hans idol Michael Schumacher att göra det efter Jerez 1997 och nästan tio år senare hade han precis lika svårt att säga förlåt när han parkerade i Monaco (2006).
Det stora problemet nu har Red Bull.
Hamnar stallet i samma situation igen och har en dubbel ledning när bara ett par varv återstår – vem ska då lite på vem?
•••
Red Bull är nu oroliga för att Webber ska vilja lämna stallet, man han skickat ut ett pressmeddelande där det står att:
Detta är ingen ny situation för oss. Vi har två förare hos Red Bull som vill vinna lopp och VM-titlar. Så har det varit ända sedan Sebastian Vettel och Mark Webber började köra tillsammans 2009. Under den här tiden har vi haft ett par intensiva fajter mellan våra förare på banan och varje gång har vi hanterat det på vårt sätt, bakom stängda dörrar. Det är ingen skillnad den här gången heller.
•••
Här är Bernie Ecclestones syn på saken:
– Det finns inte en chans att Mark kommer att hjälpa Sebastian efter detta. Sebastian måste själv fundera över den situationen. Kanske är det så att han skulle vilka ha Marks hjälp, men jag tror inte att Mark ger honom den.
•••
Enligt Mercedes handlade deras stallorder inte alls om att Lewis Hamilton är etta utan om att de var rädda för att inte ha tillräckligt mycket bränsle kvar i mål.

Vettel – gjorde han rätt eller fel?

av Anna Andersson

Stallorder som bröts hos Red Bull.
Stallorder som följdes hos Mercedes.
Det var de två stora grejerna efter Malaysias GP där Sebastain Vettel vann efter en mycket tuff fajt med sin teamkompis Mark Webber. Det var så tajt att stallchefen Christian Horner gick in på radion och sa:
– Detta är helt galet Seb. Kom igen nu.
Efter målgång körde Webber in på motsvarande sida jämfört med Vettel och tysken gratulerades med orden:
– Det verkade som om du verkligen ville vinna, men du har ett par saker att förklara.
Mötet mellan de båda förarna var iskallt efter loppet, det hade kunnat vara lite mycket is i Malaysia som det är i Sverige just nu. Vettel sprutade inte ens champagne på Webber, Webber visade tydligt vad han kände och Vettel hade närmat sig hade han antagligen fått flaskan i huvudet.
De snackade om Multi 21 och det var en mycket tydlig signal till båda två. Enligt Christian Horner var det en deal som man hade efter loppet i Brasilien förra året.
– De vet båda två precis vad som gäller och vad det handlar om. Resten får vi snacka igenom internt. Det är långt till nästa lopp.
Tydligt var att Vettel satte sig före teamet igen, han tog risker och han bröt mot överenskommelser. Han är medveten om det, men han bröt mot dem ändå. Han gjorde det igen.
Gjorde Sebastian Vettel rätt?
Hur långt tålamod har Red Bull med honom?
– Jag är besviken, men Red Bull är ett europeiskt märke och de vill hellre ha en europeisk segrare, sa Mark Webbers pappa till motorsportmagazin efter loppet.
– Det är frustrerande och Mark hade förtjänat ett bättre resultat.
Hos Mercedes var det tvärt om.
Där ville Nico Rosberg köra om Lewis Hamilton, han tjatade över radion, men fick order om att stanna kvar bakom Hamilton. Hamilton bad om ursäkt efter loppet och sa att Rosberg borde ha stått där.
– Jag är lite besviken, bilen var bra och farten fanns där. Jag är ju hellre trea än fyra, men självklart respekterar jag stallets beslut. Vi har haft ett par tuffa år och att vi var med där framme och det var riktigt häftigt. Då är det viktigt att hålla positionen, det är självklart och helt okej, säger Rosberg till RTL.
Direkt efter loppet sa han:
– Okej, kom ihåg denna till en annan gång.
Han höll sig i ledet, gjorde han rätt?
•••
Tungt för Fernando Alonso som skadade framvingen redan i starten. Han körde vidare, men framvingen lossnade, han körde av och tvingades bryta loppet – hans 200.e GP.
•••
På varv sju glömde Lewis Hamilton vilken bil han kör och körde in i McLarens depå….
– Jag vet inte vad som flög i mig, säger han.
•••
Skitdag för Force India, strul i depån och tillslut tvingades båda bilarna att bryta i depån. Tydligen var det hjulmuttrarna som var problemet.
•••
Jenson Button rasade i fältet efter ett misstag i depån. Höger framdäck var inte färst ordentligt, han körde lite tidigt, och han fick stanna och tappade tid – och placeringar.
•••
Lewis Hamilton ville till Red Bull, det avslöjar Bernie Ecclestone. Enligt Daily Mail insåg Hamilton i somras att han var tvungen att lämna McLaren, han tog kontakt med Ecclestone som kollade läget hos Red Bull:
– Sebastian spelade det ingen roll, säger Ecclestone.
– Men Dietrich Mateschitz (ägaren) är en väldigt reko och ärlig man. Han hade redan sagt till Mark att det fanns en dörr öppen om han vill stanna.
Webber förhandlade med Ferrari, men när han vann på Silverstone skrev han på för ännu en säsong med Red Bull.
– Hade Webber lämnat Red Bull hade Dietrich skrivit kontrakt med Hamilton.
Annars finns det uppgifter som säger att Vettel har förlängt sitt kontrakt med Red Bull, själv skakar han på huvudet åt den uppgiften.
•••
Hörs sen, massa jobb att göra nu. Lite lätt stressigt….

Massas förvandling

av Anna Andersson

Felipe Massa fortsätter att visa fin form. Han står i första startled i morgondagens lopp i Malaysia och han slog Fernando Alonso.
Två bilar bland de tre första och Massa som tvåa, det betyder att Ferrari har en riktigt bra bil och det blir spännande att se hur de kommer att attackera Sebastian Vettel, som har pole position i morgon. Vettel hade ju pole förra veckan också, men var sedan inte lika stark under loppet och var trea i mål, efter det påpekade frispråkige Helmut Marko att hans Red Bull ”kanske lade för mycket krut på att vara bra i kvalet”. Vi får se om man har hunnit ställa om det nu, om bilen är lika bra under ett lopp.
Efter kvalet var i alla fall Christian Horner nöjd med Vettel:
– Han sa att han ville ha ett nytt set intermediates och han hade ju bäst koll på förhållandena på banan och det var helt rätt beslut, säger Horner till motorsportmagazin.
– Nu har vi Sebastian längst fram och han kommer att vara en upptäcktsresande på de här däcken. Vi måste se till att däcken håller och även göra allt annat rätt.
Vettel sparade dock ett set däck under kvalet:
– Jag hoppas verkligen att det räcker, säger Horner.
– Pole är ju alltid bra, men det handlar mycket om strategi och pol betyder inte så mycket för resultatet i loppet.
Det kommer att bli ett mycket krävande lopp i morgon, både för förarna, för bilarna och för däcken. Enligt prognoserna så ska det återigen vara över 32 grader varmt och det är en stor risk för regn under loppet. Luftfuktigheten är hög – och ja ni kan själva räkna ut vad det betyder.
Malaysias GP är årets tuffaste utmaning.
Vad kan Kimi Räikkönen göra? Han kvalade in som sjua och det var en bra position i Australien, den här gången flyttas han dock tillbaka till plats tio sedan domarna ansett att han blockerat Nico Rosberg under kvalet. Kan han återigen vara så snäll mot däcken att han kan ta sin andra seger?
Vad tror ni? Vem vinner i morgon? Vem är tvåa och vem är trea?
•••
Lewis Hamilton var fyra med sin Mercedes:
– Det var jättesvårt i dag, killarna som tog de tre första startplatserna gjorde ett otroligt bra jobb, säger Hamilton.
– Vi var inte så dåliga när det var torrt, men det var enormt svårt när det började regna. Trots allt är jag nöjd och i racet är allt möjligt.
•••
Lotus vill förlänga kontraktet med Kimi Räikkönen.
– Vi har ett riktigt bra förhållande med Kimi och just nu är allt perfekt. Säkerligen måste vi prata om framtiden, men det kommer mer att handla om vad man bestämmer sig för och hur vårt gemensamma äventyr ska se ut i framtiden än om förhandlingar, säger Gerhard Lopez som äger stallet.
För övrigt har Lotus varit lite oroliga för balansen i bilen, stallchef Eric Boullier:
– Vi vet inte alls var vi står, balansen i bilen är väldigt annorlunda jämfört med gårdagen och det har väl antagligen att göra med temperaturen på banan, säger fransmannen till Sky Sport.
•••
Heikki Kovalainen är på plats i Malaysia. Hans mål är fortfarande att ta en förarplats i F1.
•••
Marcus Ericssons GP2-premiär tog slut redan på det första varvet. Han startade som 13:e man, men var inblandad i en incident som avslutade loppet:
– Just nu känns det riktigt tufft, starten var ok, men jag tappade ett par platser i den första kurvan. In i kurva nio försvarade jag mig och kollade i mina backspeglar, tyvärr bromsade Jolyon lite tidigare än vad jag trodde och jag hann inte reagera. Det var helt och hållet mitt fel, när jag snackade med Jolyon så sa han att han hade bromsat lite tidigt men det spelar ingen roll. Det var mitt fel. Men vi ska inte ge upp, i morgon ska jag göra allt för att ta mig upp genom fältet. Det känns bra att Richelmi startar från pole i morgon och sedan får vi se hur långt upp jag kan klättra udner sprintracet, säger Marcus på sin facebooksida.

Kimi i topp i Malaysia

av Anna Andersson

32 grader varmt och risk före regn – och monsunregnet kom i slutet av den andra träningen men det hann också slita innan träningen var över och det var faktiskt torrt på ideallinjen i slutet av passet. Förarna hann testa intermediates, Esteban Gutierrez körde till och med full wets.
Det kan vara viktig information för risken för regn ligger på 80 procent den här helgen.
Därför har Sebastian Vettel gått så långt att han har placerat ut tio man runt banan som själva ska kunna meddela hur vädret är på olika ställen på banan.
– Det är en mycket tillförlitlig mänsklig radar, säger han.
– Här kan det regna mellan kurva fem och åtta och vara torrt på resten av banan.
Annars kan vi sammanfatta dagens två pass så här:
Däcken:
Pirelli har med sig de hårda och mediumdäcken och däcken kommer att spela en avgörande roll även denna helg. Under träningarna nu har man fått testa på intermediets också,.
– Farten är där, men när det gäller däcken så är det ganska svårt att ha koll på hur länge däcken håller, säger Sebastian Vettel.
– Det ser inte så himla bra ut, men jag hoppas att vi har tillräckligt många däck för att överleva loppet.
Nya delar:
Det var inte så mycket nytt, men både Ferrari och Lotus testade två olika framvingar. Hos Lotus använde sig Kimi Räikkönen av den nya och han var snabbast på pass två. Hos Williams hade Pastor Maldonado ett par nyheter på bilen som Valtteri Bottas inte hade och hos Marussia testade man nyheter till avgasröret.
Problem:
Regnet ställde till med lite trassel för förarna, Nico Hülkenberg snurrade på depårakan, Sergio Perez halkade av och hamnade i gruset men kunde själv ta sig tillbaka tillbanan, Romain Grosjean och Giedo va der Garde var båda utanför banan och Adrian Sutil hade ett tekniskt problem i bilen vilket gjorde att han stod i garaget när det regnade.
Max Chilton hade problem med däcken under det första passet och hos Esteban Guiterrez gick brandsäckaren i gång…
Snabbast var Kimi Räikkönen, 19 tusendelar före Sebastian Vettel och därefter var det två Ferraribilar med Felipe Massa och Fernando Alonso.
Men som vanligt var det en fredag och det är svårt att dra några slutsatser. Kimi Räikkönen verkar ha kvar formen och Sebastian Vettel är precis som vanligt snabb på ett varv.
•••
Tungt för Marcus Ericsson, han var bara 13:e man i kvalet till premiärloppet. 0,5 sekunder från pole.
•••
Nick Fry lämnar jobbet som CEO hos Mercedes och Toto Wolff tar över hans uppgifter. Fry fortsätter att ha en rådgivande roll i stallet.
•••
Under det första passet var Mark Webber, Red Bull, snabbast före Kimi Räiklkönen, Lotus (+0.068) och Sebastian Vettel även han Red Bull.
Resultaten hittar ni här eller i F1-bevakaren:

Malaysia träning 1:
1. Mark Webber Red Bull-Renault 1m36.935s 15
2. Kimi Räikkonen Lotus-Renault 1m37.003s + 0.068s 15
3. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1m37.104s + 0.169s 21
4. Fernando Alonso Ferrari 1m37.319s + 0.384s 13
5. Nico Rosberg Mercedes 1m37.588s + 0.653s 19
6. Adrian Sutil Force India-Mercedes 1m37.769s + 0.834s 17
7. Felipe Massa Ferrari 1m37.771s + 0.836s 15
8. Paul di Resta Force India-Mercedes 1m37.773s + 0.838s 15
9. Lewis Hamilton Mercedes 1m37.840s + 0.905s 18
10. Romain Grosjean Lotus-Renault 1m37.915s + 0.980s 17
11. Jenson Button McLaren-Mercedes 1m38.173s + 1.238s 16
12. Pastor Maldonado Williams-Renault 1m38.673s + 1.738s 16
13. Sergio Perez McLaren-Mercedes 1m38.830s + 1.895s 17
14. Nico Hüulkenberg Sauber-Ferrari 1m39.054s + 2.119s 17
15. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 1m39.204s + 2.269s 16
16. Valtteri Bottas Williams-Renault 1m39.208s + 2.273s 19
17. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 1m39.284s + 2.349s 17
18. Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 1m39.567s + 2.632s 16
19. Giedo van der Garde Caterham-Renault 1m40.728s + 3.793s 17
20. Jules Bianchi Marussia-Cosworth 1m40.996s + 4.061s 14
21. Charles Pic Caterham-Renault 1m41.163s + 4.228s 18
22. Max Chilton Marussia-Cosworth 1m41.513s + 4.578s 14

Malaysia träning 2:
1. Kimi Räikkonen Lotus-Renault 1m36.569 28
2. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1m36.588s + 0.019s 27
3. Felipe Massa Ferrari 1m36.661s + 0.092s 33
4. Fernando Alonso Ferrari 1m36.985s + 0.416s 23
5. Mark Webber Red Bull-Renault 1m37.026s + 0.457s 29
6. Romain Grosjean Lotus Renault 1m37.206s + 0.637s 26
7. Nico Rosberg Mercedes 1m37.448s + 0.879s 32
8. Paul di Resta Force India-Mercedes 1m37.571s + 1.002s 30
9. Lewis Hamilton Mercedes 1m37.574s + 1.005s 32
10. Adrian Sutil Force India-Mercedes 1m37.788s + 1.219s 10
11. Sergio Perez McLaren-Mercedes 1m37.838s + 1.269s 21
12. Jenson Button McLaren-Mercedes 1m37.865s + 1.296s 29
13. Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari 1m38.068s + 1.499s 31
14. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 1m38.645s + 2.076s 23
15. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 1m38.738s + 2.169s 31
16. Pastor Maldonado Williams-Renault 1m38.801s + 2.232s 27
17. Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 1m38.904s + 2.335s 31
18. Jules Bianchi Marussia-Cosworth 1m39.508s + 2.939s 30
19. Valtteri Bottas Williams-Renault 1m39.660s + 3.091s 28
20. Charles Pic Caterham-Renault 1m40.757s + 4.188s 29
21. Giedo van der Garde Caterham-Renault 1m40.768s + 4.199s 32
22. Max Chilton Marussia-Cosworth 1m41.438s + 4.869s 23

Sida 270 av 390