Senna – den störste av dem alla

av Anna Andersson

Han var egentligen den perfekta racerföraren, han hade talang, mod, övernaturliga reflexer, tekniskt kunnande, han var ambitiös, smart, uthållig och tuff. Han hade karisma och utstrålning.
Han skulle ha fyllt 53 år i dag.
Idag vill jag skicka en tanke till Ayrton Senna. I dag skulle han, en av världens bästa F1-förare, ha fyllt 53 år. Personligen tycker jag att det känns för jävligt att han och även Roland Razenberger skulle behöva betala med sitt liv för att diskussionen om säkerheten inom sporten skulle tas på allra största allvar.
Det har inte varit något dödsfall sedan den där svarta helgen 1994, men jag och många med mig minns den som om det var i går och önskar att det aldrig hade behövt ske.
Vila i frid Ayrton Senna.
(Även om jag någonstans är övertygad om att han fortfarande har pole.)
VIlka är dina minnen av Senna?
•••
Missade du dokumentären om Senna?
Här är den igen, jag valde en textad version, men det finns andra också. Den är ungefär en timme lång, men värd varje minut.

•••
Felipe Massa har slagit ett nytt rekord, men det är inget smickrande sådant. Han har nu 68 lopp utan seger, senaste gången som han vann var i Brasilien 2008 – det var det där regnloppet där han trodde att han hade vunnit VM när han gick i mål, men Hamilton körde om Timo Glock i ösregnet och körde hem titeln när han gick i mål.
Tvåa i den rekordlistan är Jean Alesi som hade 67 lopp utan seger mellan 1991 och 1995.
•••
Sedan har vi två experter som har lämnat sin syn på tillvaron, först ut Mika Salo:
Han tror på McLaren, men inte på Williams där hans landsman Valtteri Bottas fick kämpa för att ta bilen i mål före Jules Bianchi, Marussia:
– Han gjorde det bra, men det var ändå illa. Bilen är inte tillräckligt bra, nästan sämst i hela fältet, säger Salo till finländska medier.
– Williams har enormt mycket arbete kvar, ja visst är det ett erfaret stall, men har de tillräckligt med resurser för att förbättra bilen?
Däremot tror han på McLaren:
– Jag tror att vi kommer att se hur de förbättrar sig redan de kommande loppen, säger han.
– Har du de resurserna och den erfarenheten så kan du förbättra sig, et har vi redan sett. Får de en dålig start så har de snabbt tagit ett kliv framåt och sedan kunnat vinna lopp.
David Coluthard däremot anser att Sebastian Vettel borde byta stall:
Om jag tror att han måste byta stall för att demonstrera att han är en vinnare? Ja det gör jag, skriver Coulthard i The Guardian.
– När det handlar om att ta en plats i historieböckerna så verkar det vara nödvändigt att vinna VM med olika stall.
Det bästa exemplet är enligt Coulthard Niki Lauda som vann VM med Ferrari 1975 och 1977 och sedan vann med McLaren när han gjorde comeback 1984.
– Om han byter stall och vinner igen så skulle han få en större respekt även av den breda publiken. När det går för enkelt är det inget som vi vill se och fastnar för, vi människor vill att de (stora stjärnorna) ska få kämpa med motgångar på vägen också.
•••
Fernando Alonso ser fram mot helgen:

•••
Pirelli har försett oss med lite däckfakta, här är ett utdrag ur deras pressmeddelande:
• Banan är en av de tuffaste mot däcken under hela säsongen, därför valet av det hårda och mediumdäcket.
•Det orangemarkerade hårda P Zero arbetar som bäst i högre temperatur och P Zero Medium med vit dekor i lägre, detta ger en perfekt kombination för alla eventualiteter. Karaktären hos det hårda däcket motsvarar ungefär mediumdäcket från förra säsongen och vi kan vänta oss varvtider runt 4 tiondelar snabbare än den hårda blandningen från 2012.
•Banan är byggd på en plats där det förut låg ett träsk och underlaget är relativt ojämnt. Visserligen asfalterades anläggningen om 2007 och slätades ut, men fortfarande finns en hel del ojämnheter kvar.
•Förra årets däckval till Malaysias GP var också medium/hård och de fem första i mål använde trestoppstrategier: intermediate – full wets – intermediate – slicks. Bruno Senna, som kom femma gjorde dock fyra stopp.
•Sepang ställer höga krav på däcken, det är den bana efter Barcelona som ger de största laterala påfrestningarna. Detta resulterar i höga temperaturer – upp till 130 grader – inne i däcket.
•Regn i mängder har varit ofta förekommande under Malaysias GP, 2009 fick racet t o m avbrytas och bara halva poäng delas ut till de som fullföljde. Pirelli har i år tagit fram nya versioner av våtdäcket Cinturato, med förbättrat grepp och minskad risk för plötslig överstyrning.
•Även om greppnivån är hög på Sepangbanan har det ofta förekommande regnet effekten att gummit som läggs ner i banan sköljs bort och man får en ”grön” bana – alltså med minskat grepp – vid början av varje träningspass. Ideallinjen torkar ofta upp snabbt p g a de höga lufttemperaturerna, men avrinningen på banan är inte perfekt, vilket kan resultera i vattenpölar.
•••
Helgens två DRS-zoner är dels start/målrakan (som det varit tidigare) och dels rakan som går in mot kurva 15(sista kurvan innan start/mål). Mätpunkten sittermellan kurva 12 och 13

Malaysia – här avslöjas allt

av Anna Andersson

Jag skrev lite om banan i Malaysia i går och tänkte fortsätta på det temat i dag. Banan är, precis som så många andra F1-banor ritade av tysken Hermann Tilke, där finns alla typer av kurvor och två långa rakor oc i slutet av dem är det bra omkörningsmöjligheter. Banan är inte det minsta förlåtande, utan årets första egentliga test. Den plockar fram svagheterna hos förare, chassi och aerodynamik.
– Efter loppet så vet ingenjörerna direkt vilka ställen man måste jobba vidare på, säger Nico Hülkenberg som kör för Sauber.
– Om det inte regnar förstås.
Och regnar gör det ganska ofta i Malaysia just under den här årstiden och då handlar det om ösregn, monsunregn.
– Då är det så illa att det är svårt att bara hålla kvar bilen på banan, säger tysken.
– Förra året var det växlande väderförhållanden, vilket är typiskt för Malaysia och jag hade tur som körde hem två poäng.
Är det däremot helt torrt så är det en bana som käkar däck, Kimi Räikkönen och Lotus tog hand om däcken bra i Australien och frågan är om de klarar det lika bra när det nu är betydigt varmare förhållanden. Förutsättningarna finns där eftersom bilen fungerade bra i de förhållandena förra året. Red Bull lär återigen vara snabba i kvalet, men frågan är väl om man får ordning på balansen i bilen och även däckslitaget under loppet:
– Vi trodde att vi var snabbast med slicks, intermediates och regndäcken att vi hade rätt balans i bilen, men det var ett misstag och det visade sig under loppet, säger Red Bulls Helmut Marko till Servus TV.
– Nu måste vi lära oss att förstå däcken bättre.
Han påpekar att Mark Webber hade en något annan inställning än Sebastian Vettel i Australien:
– Allt tyder på att vi måste röra oss i den riktningen, säger Marko som också påpekar att Vettel aldrig fick rätt temperatur i däcken och därför inte alls var lika snabb som under träningarna.
Han påpekade också att Red Bull som ofta varit otroligt snabba under ett enda varv kanske måste ändra sin inställning och inse att kvalet inte är allt.
– Det viktiga är att vi kan ställa in bilen så att vi har ett större arbetsfönster, säger Marko.
– Vi måste kanske lära oss att kvalet och ett enda varv inte är hela livet och att man också måste se det till en hel tävlingsdistans. Jämfört med Alonso och Räikkkönen var våra tider sett över hela loppet klart sämre.
McLaren hade stora problem med bilen i Australien och hoppas inte på några under i Malaysia – men väl på regn. Det gör även Mercedes:
– Sett till hur vår bil fungerade när det regnade i Australien så välkomnar jag absolut regnet, säger Nico Rosberg.
Ferrari blir spännande att se, det såg lovande ut i Australien och vad händer i Malaysia? Räkna aldrig bort Fernando Alonso.
Här är förresten Ferraris presentation av årets bil:

•••
Däcken har diskuterats rejält i år och Niki Lauda, numera Mercedes, har en tydlig åsikt
– Däcken gör att det hela blir tokigt. Att hela tiden skapa fler depåstopp är fel, publiken tappar översikten under loppet.
Pirelli har som uppgift att se till att det är mellan två och tre depåstopp per lopp, målet är 2,4 som man hade 2011 och det var färre i fjol och därför har däcken gjorts om. Är det rätt med fler depåstopp eller har Lauda rätt? Är det konstgjort andning?

•••
Sebastian Vettel har ett enda tips inför tävlingen i Malaysia.
– Stressa inte, du kan ändå inte springa ifrån hettan.

Kimi om återkomsten

av Anna Andersson

Vi väntar på racet i Malaysia och redan har det dykt upp två potentiella konflikter. Fernando Alonso mot Sebastian Vettel och Red Bull som redan i går var kritiska mot McLaren.
– Fråga McLaren varför ECU inte fungerade, han hade ingen telemetri, säger stallchef Christian Horner enligt motorsportmagazin.
– Det måste de få kontroll över, för det skapade vissa problem redan under testerna.
Britterna tillbakavisar kritiken.
– Vi hade naturligtvis sagt till om det hade varit ett fel på vår hårdvara, säger McLarens boss Martin Whitmarsh som påpekar att man kan skapa ett problem om man använder den på fel sätt.
– Jag hade blivit väldigt besviken om det hade varit vårt fel, för vi har än så länge inte haft en enda stillastående bil i F1, IndyCar eller NASCAR och vi är väldigt stolta över det.
Fortsättning lär följa.
•••
Vi vänder blickarna mot Malaysia nu och Kimi Räikkönen som vann i helgen tog faktiskt sin första seger i just Malaysia, 2003. Det var den 23 mars, i år tio år senare så går faktiskt kvalet den 23 mars.
Betyder det pole?
– Malaysia har varit både bra och dåligt för mig under åren, jag har haft ett p ar tunga lopp, men jag har också vunnit där tre gånger. Jag vann ju mitt första lopp där och det är alltid kull att komma tillbaka dit. Den vinsten kommer jag aldrig att glömma, säger Kimi Räikkönen ett mejl från Lotus.
– Men jag kan inte säga att den banan är speciellt viktig för mig, men jag tycker att det är ett härligt ställe att tävla på. Jag gillar banan och det är allt en mycket stor utmaning i en enorm hetta. Det är också en av de banorna där det ofta regnar någon gång under helgen så man måste planera in den risken redan från början
Sedan berättar han om sina tankar inför loppet:
– Det är väldigt annorlunda jämfört med Australien och det kommer att vara väldigt varmt. Det är alltid svårt att säga hur bilen kommer att kännas och vem som kommer att vara snabbast, vi har bara kört ett enda lopp. Vi får vänta två-tre lopp och se vad som händer. Troligen kommer det att regna under helgen och banan förändrar sig verkligen mycket i de olika väderförhållandena. Vår bil fungerade bra i Australien och vanligtvis, i alla fall var det så förra året, som var det bra för oss när det var riktigt varmt. Så jag hoppas på en bra helg.
Här är en liten påminnelse om hur det såg ut för tio år sedan:

Lite kort fakta om banan
5,543/56 varv
10 högerkurvor, fem vänster
Längd till kurva 1: 460 m
Längsta del med fullgas: 11,2 sek
Vinnande strategi 2012: Tre depåstopp.
Poleposition 2012: Lewis Hamilton, McLaren
Segrare 2012: Fernando Alonso, Ferrari, före Sergio Perez, Sauber och Lewis Hamilton, McLaren
Snabbaste varvet: Kimi Räikkönen, Lotus

I Malaysia kommer de båda hårdare gummiblandningarna att användas och Pirelli tror på en trestoppsstrategi:
– Man måste beskriva Malaysia som extremt, både när de gäller vädret och förhållandena på banan. Det är en av de helger som kräver mest av våra däck, så har det varit varje år. För första gången nu så har vi med oss den nya orange gummiblandningen och den färgen har vi valt för att det ska bli enklare att skilja däcken från de vita mediumdäcken när man sitter framför TV:n, säger Pirellis motorsportchef Paul Hembery.
– Det är samma däckval som förra året, men vi har medvetet sett till att dras performance är bättre, men att de också slits mer.
Förra året var det loppet där Fernando Alonso jagades av Sergio Perez ända in i mål.
– Vi tror att det blir tre stopp i år igen, men troligen är det vädret som kommer att avgöra.

Red Bull attackerar McLaren

av Anna Andersson

Kimi Räikkönen är årets första segrare. Hans två stoppstrategi var avgörande i Australien – men han har redan lämnat Australien så nu gör vi också det. Nu är det dags att titta vidare mot Malaysias GP som är ett av de tuffaste utmaningarna som finns i F1-kalendern.
Både sett till människan och maskinen.
Lite mer om banan tänkte jag ta i morgon, i dag vi kan konstatera att Nico Hülkenberg får ett nytt chassi för att han ska kunna komma till start (problem med bränslesystemet tvingade honom att avstå gårdagens lopp).
•••
Har det blossat upp ett ordkrig mellan Red Bull och McLaren?
När det gäller Red Bull är man något irriterade på McLaren och beskyller britterna för Webbers usla start.
– Fråga McLaren varför ECU inte fungerade, han hade ingen telemetri, säger Horner enligt motorsportmagazin.
– Det måste de få kontroll över, för det skapade vissa problem redan under testerna.
Han syftar på det enhetssystem som alla måste ha och som tillverkas av McLaren Electronic Systems (MES), det var vissa problem under testerna och MES hade lovat att det skulle vara löst till säsongsstarten.
Men så var uppenbarligen inte fallet.

•••
Lewis Hamilton påpekar återigen att det inte var pengarna som fick honom att lämna McLaren och flytta till Mercedes. Han berättar att han hade tjänat mer på att stanna, men behövde utmaningen.
Har du någon minut över så kan du kolla in när Lewis Hamilton svarar på fansens frågor. Han har ett par intressanta svar, framförallt är de ärliga:

•••

Några roliga siffror från tyska Bild:
191 miljoner – Fernando Alonsos årslön
3,3 miljoner måste varje stall betala i startavgift per år
2 miljoner kr kostar Sebastian Vettels superlicens
836000 kr kostar en framvinge
12500 betalar Red Bull i bränslekostnader, per race
•••
På torsdag skulle Ayrton Senna ha fyllt 53 år. Då tänker i alla fall jag skicka ett par tankar till en tidernas bästa F1-förare.

Kimis succé – leder VM

av Anna Andersson

Kimi Räikkönen hade problem under alla testdagarna i Barcelona, antingen var han sjuk eller så var bilen sjuk (Kimis egna ord), men när Sportbladet fick möjlighet att intervjua honom och han fick frågan om just det så svarade han helt kallt att:
– Det stör mig att jag var sjuk, men det påverkar inte mig i Australien. Jag var sjuk och missade en dag i bilen, men nästa dag så var jag tillbaka bakom ratten. Man vill alltid testa mer, men det är bättre att testa och stöta på problemen då än att inte ha några problem under försäsongen och sedan strular allt under de första loppen. Jag hoppas att vi har rättat till våra svagheter.
Vi kan bara konstatera att han visste precis vad han pratade om. I Australien valde han och Lotus att göra färre depåstopp än de andra toppförarna (två mot tre), Kimi gjorde som vanligt inga misstag, tog hand om däcken och lugnt och säkert körde han hem sin och stallets första seger för året. Han drog också in tävlingens snabbaste varv på slutet:
– Jag hade varit lite försiktig, haft lite trafik så jag ville se till att det fanns ett bra avstånd till Alonso om det skulle börja regna eller så. Men det var inte så att jag pressade, jag tog det rätt lugnt, säger han.
Det var hans andra seger för stallet. Han vann i Abu Dhabi i höstas också. Då fick han spruta rosenvatten, i går fick han smaka champagne innan han fick spruta ner de båda killarna som var före honom i VM förra året.
Det var otroligt imponerande och jag skrev inför säsongen att han var en outsider till VM-titeln.
Det håller jag fast vid – även om det kommer att bli en riktigt tuff säsong, detta var det första av 19 lopp.
Vi kan inte ens prata om tendens än.
•••
Fernando Alonsos depåstopp på det 20 varvet, Red Bull och Sebastian Vettel tvingades svara och gå in i depå, men Alonso körde om medan Vettel vad i depån En mycket snygg strategi av Ferrari. Det gav dem också andraplatsen. För Red Bull däremot måste tredjeplatsen vara en liten besvikelse, startar man med två bilar först och inte får ut mer än 15 poäng så kan man inte vara helt nöjd.
•••
Adrian Sutil imponerade i sin comeback för Force India. Räknade jag rätt när han var i ledningen vid två tillfällen av loppet?
Dessutom verkade bilen vara enormt snäll mot däcken, ända fram till dess att han fick på den supermjuka gummiblandningen och rasade genom fältet.
– Jag hade ju en annan strategi än de andra och på de hårda däcken så gick det riktigt bra. Pacen var där och det kändes bra, men på den sista stinten med de supermjuka däcken, ja det var bara att glömma, säger han till RTL.
– Jag började försiktigt, men däcken bara tog slut och det var nästan omöjligt att köra på dem redan efter två varv. Jag trodde att jag skulle behöva göra ett depåstopp till, men sedan kom de tillbaka även om jag inte kunde kämpa mot de andra. Jag försökte göra mig bred, men med de däcken hade jag ingen chans
Samtidigt så kunde han inte sluta att le:
– Jag är enormt stolt över att jag egentligen körde för första gången för tre veckor sedan och jag knappast har testat någonting. Detta är betydligt bättre än vad jag hade hoppats på.
•••
Nico Rosberg tvingades parkera sin Mercedes och bryta loppet, då låg han trea. Det var ett elektronikproblem som ställde till problem för honom. Hans kollega Lewis Hamilton startade som trea och var femma i mål:
– Jag tycker att vi ska vara nöjda, det är bättre än vad vi hade hoppats på och den första stinten var riktigt bra.
•••
Starter är inte riktigt Mark Webbers grej va?
Återigen kom han inte alls i väg och tappade flera placeringar i starten. Jag kan förstå att det muttras lite oroligt bland Red Bullfolket när deras båda bilar startar intill varandra.
•••
Valtteri Bottas debut var imponerande. Han gjorde ett klart bättre lopp än sin teamkollega Pastor Maldonado som tvingades bryta på det 26:e varvet. Det gör att vi återigen bör öppna debatten om betalförare igen.
VI har sett problem för van der Garde, för Pic, för Maldonado och för Chilton under helgen.
– Det var en tung helg, hela helgen var en besvikelse, säger Maldoado.
– Bilen kändes inte alls bra och nu måste vi jobba hårt för att lösa problemen.
•••
Nico Hülkenberg missade sin debut för Sauber. Han var visserligen elva i kvalet, men ett problem med bensinsystemet gjorde att han tvingades stå över loppet:
– Det är en säkerhetsåtgärd, vi vet inte riktigt vad det är och vi märkte det strax före start, säger stallchef Monisha Kaltenborn till RTL.
– Detta var väldigt oväntat och vi hade inga sådana problem under testerna.
•••
Nu måste jag arbeta vidare för tidningen, men vilka är era tankar? Är ni nöjda med premiären? Vem överraskade positivt och vem negativt?
Fortsätt diskussionen!
Vi hörs

Regnkaos avbröt kvalet

av Anna Andersson

Regnet ställde till problem för förarna under årets första F1-kval i Australien. Den första kvalomgången startade ungefär en halvtimme försent och då var det fortfarande mycket svåra förhållanden, trots regndäck var det många som hade problem, framförallt i området kring kurva elva och tolv. Lewis Hamilton snurrade och fick problem med sin bakvinge, Ferraris Felipe Massa snurrade och skadade sin framvinge, Sergio Perez snurrade i sin McLaren och Paul di Resta, Force India körde av, men de lyckades i alla fall ta sig vidare till Q2.
För ett par andra förare gick det sämre, Caterhams Guiedo van der Garde hade problem, hans teamkompis Chares Pic som gjorde ett misstag och åkte av. Det gjorde även Saubers Esteban Gutierrez. Ingen av dem tog sig vidare till Q2.
Förhållandena var bättre under delar av Q1, men regnet kom tillbaka och trots att man sköt upp Q2 vid flera tillfällen så gick det inte att fortsatta kvalet. När regnet minskade så blev det allt mörkare och det hade aldrig gått att genomföra Q3. Det betyder att den som vill se Q2 och Q3 sätter klockan på 01.00 i natt.
Loppet avgörs sedan kl 07.00.
•••
Hos Williams kvalade debutanten Valtteri Bottas ut den betydligt mer rutinerade Pastor Maldonado.
– Det finns inga ursäkter det är samma sak för alla när man åker ut i Q1, säger Pastor Maldonado till motorsporttotal.com.
– Men jag tycker att det känns som det gjorde 2011. Just nu är bilen helt omöjlig att köra och det måste vi arbeta med. Det är lika illa oavsett om det är blött eller torrt.
•••
Charles Pic var en hundradel efter 107 procentsregeln.
•••
Marussias båda bilar var snabbare än Caterham. Ombytta roller 2013?

Här är alla resultaten från Q1:

1. Nico Rosberg Mercedes 1m43.380s
2. Fernando Alonso Ferrari 1m43.850s + 0.470s
3. Romain Grosjean Lotus Renault 1m44.284s + 0.904s
4. Sergio Perez McLaren-Mercedes 1m44.300s + 0.920s
5. Mark Webber Red Bull-Renault 1m44.472s + 1.092s
6. Felipe Massa Ferrari 1m44.635s + 1.255s
7. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1m44.657s + 1.277s
8. Jenson Button McLaren-Mercedes 1m44.688s + 1.308s
9. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 1m44.871s + 1.491s
10. Lewis Hamilton Mercedes 1m45.456s + 2.076s
11. Kimi Raikkonen Lotus-Renault 1m45.545s + 2.165s
12. Paul di Resta Force India-Mercedes 1m45.601s + 2.221s
13. Nico Hulkenberg Sauber-Ferrari 1m45.930s + 2.550s
14. Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 1m46.450s + 3.070s
15. Valtteri Bottas Williams-Renault 1m47.328s + 3.948s
16. Adrian Sutil Force India-Mercedes 1m47.330s + 3.950s
17. Pastor Maldonado Williams-Renault 1m47.614s + 4.234s
18. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 1m47.776s + 4.396s
19. Jules Bianchi Marussia-Cosworth 1m48.147s + 4.767s
20. Max Chilton Marussia-Cosworth 1m48.909s + 5.529s
21. Giedo van der Garde Caterham-Renault 1m49.519s + 6.139s
22. Charles Pic Caterham-Renault 1m50.626s + 7.246s
•••
En helt annan grej, den före detta F1-föraren Ralf Schumacher skulle ha kört DTM för Mücke, men har nu överraskande lämnat sin plats. Det betyder att Pascal Wehrlein tar platsen bredvid Daniel Juncadella. Båda två körde med Felix Rosenqvist i F3 förra året och Wehrlein skulle ha varit svenskens teamkompis hos Mücke i F3-EM 2013.
Vad betyder det för svensken? Var det den vägen som han själv hade tänkt att gå i framtiden?

Då kommer regnet

av Anna Andersson

Red Bull i topp, Mercedes är med och nosar och Kimi Räikkönen och hans Lotus ligger som en farlig outsider.
Först där efter kommer Ferrari och McLaren är klart slagna.
Så såg det ut under fredagen i Australien.
Att Red Bull skulle vara med i toppen var ganska väntat, men att Sebastian Vettel dominera var en överrakning. Österrikarna har inte varit så snabba under testerna och det var oroliga blickar när de lämnade Barcelona. Men hemläxan har de gjort och Sebastian Vettel var riktigt nöjd, även om han inte ville dra för stora växlar av resultatet.
Men bara hans leende gör att vi alla förstår hur bra bilen känns.
För McLaren var det betydligt tuffare, Jenson Button var kritisk till bilen redan i Barcelona, även om han påtalade att han trodde att tesdagarna skulle räcka för att få bilen i ett okej skick. Men nu påpekar både han och hans kollega Sergio Perez att det är betydligt sämre än så och McLaren får kämpa om det ska bli några poäng på söndag.
– Bilen är väldigt oförutsägbar, det är inte bara det att den gör en grej. Den gör flera olika grejer och det gör att det är otroligt svårt att hitta rätt inställningar, säger Sergio Perez.
– Det kommer att bli otroligt svårt för oss att ta några poäng alls den här helgen.
För Ferrari var det en bra start, det tycker i alla fall Felipe Massa, dock påpekade han att bilen hade problem med KERS:
– Det var en bra start för oss även om man jämför med hur förra året slutade, det gäller både mig personligen och stallet. Vi får se vad detta är värt och det får vi göra under kvalet och loppen. Jag kan i alla fall säga att det var länge sedan det kändes så bra i samband med säsongsstarten. När jag körde med suprtsoft hade jag ingen KERS, men hade det fungerat så hade tiden säkert varit ännu bättre, säger Massa.
•••
Mercedes som var snabba under testerna var också med under träningarna i Australien. Nico Rosberg hade problem med växellådan, men Lewis Hamilton var ändå rätt nöjd med plats sju.
– Det var ändå en rätt bra dag, även om den inte var helt utan problem. Jag är glad över at Nico var trea, det visar att vi kan vara med och slåss där uppe, säger Hamilton.
•••
Felipe Massa, Esteban Gutierrez och Valtteri Bottas var för snabba i depån, för Bottas kostar det 2800 euro (73,8 km/tim), Massa 1400 euro (66,2km/h) och Gutierrez 800 euro (63,4 km/tim)
•••
Det verkar som om det kan bli ett blött kval i morgon, risken är överhängade att det regnar när du slår på TV:n klockan 06.59. Det finns även risk för regn under loppet på söndag.
– Låt det komma, vår bil är bra i regn, hälsar Mercedes Nico Rosberg.

Inför premiären: Vettel berömmer Alonso

av Anna Andersson

Tidsskillnaden, denna tidsskillnaden. Hur härligt det än är med en F1-premiär i Australien när det fortfarande är snö i Sverige så är det trassligt med tidsomställningen. Inte nog med att det är träningar mitt i natten för alla som bor i Europa, det är kval och lopp i ottan under helgen också;-)
Det väntar en tuff helg med andra ord.
I natt har det varit presskonferenser i Australien och de två VM-favoriterna Sebastian Vettel och Fernando Alonso har varit politiskt korrekta och mycket berömmande inför säsongen:
– Vi börjar om från noll, det är samma sak för alla. Bilarna har inte förändrats speciellt mycket från förra året och det var väldigt jämnt i slutet av förra året. Det borde inte ha förändrats speciellt mycket. Som jag ser det blir det en mycket tuff kamp och det som kommer är att avgöra är vem som får ut max ur sin bil, säger Vettel som också hyllar Alonso:
– Han är den mest respekterade föraren i fältet. Han är otroligt snabb och en väldigt intelligent förare, därför har han varit med och slagits om VM-titeln varje år. Som tur är har vi varit lite bättre se senaste åren, men han har verkligen gjort det svårt för oss.
Alonso säger följande om Vettel:
– Man behöver inte säga speciellt mycket om honom som förare. Han är trefaldige världsmästare och har kört in ett dussin rekord och det beror inte bara på bilen. Han är en kämpe och kommer säkerligen att vara en tuff motståndare de kommande åren.
•••
När vi snackar om Red Bull passar den tyska F1-experten Christian Danner på att ge sig in i debatten om Vettel vs Webber:
– När Mark får en bil som passar honom så kan han mycket väl vara snabbare än Seb. Det såg vi redan förra året, men sedan är väl frågan om han får den bilen…Tidigare har det varit så att när han har haft den bilen så har han blivit av med den igen…
Den kommentaren, från en tysk. Det hade jag inte väntat mig.
Vad säger ni om saken?
Mer Red Bull: Sebastian Vettels nya bil heter Hungry Heidi.
– Vi får inte säga Horny därför fick det bli Hungry, säger Vettel.
•••
Lewis Hamiltons bulldog Roscoe har fått en egen ackreditering och kommer framöver att finnas med i paddock. Bernie Ecclestone har själv nämnt att han kan tänka sig att ta en promenad med hunden under loppen om det behövs…
– Jag är otroligt glad över att Bernie låter mig ta med mig hunden till loppen och att han även får komma in i paddock, säger Hamilton.
– Jag kunde ju behöva någon som tar en sväng med hunden när jag sitter i bilen…
•••
McLaren och Vodafone avslutar sitt samarbete efter säsongen. Enligt uppgifter i media har Vodafone betalat McLaren kring 75 miljoner euro om året.
•••
Adrian Sutil är tillbaka hos Force India. Det är hans sponsor Medion också…

Schumachers hälsning till Alonso

av Anna Andersson

Australiens GP, nu börjar det verkligen närma sig och jag tänkte gå igenom lite fakta kring banan i dag.
Tiderna som gäller i helgen är följande:
Fredag: 02.30 träning 1
06.30 träning 2
Lördag:
Träning 3 kl 4.00
Kval kl 7-00

Söndag:
Race kl 7.00

Banan är 5,303 km lång, den totala tävlingsdistansen 307,574 km och medelhastigheten 2012 var 195,991 km/tim.
65 procent av banan körs med gasen i botten och den längsta delen där det är full gas är 735 m, ca 10 sekunder.
Pirelli har med sig däcken med namnen supersoft och medium
Förra året hade McLarens Lewis Hamilton pole position, men hans stallkompis Jenson Button tog starten. Button behöll sedan ledningen in i mål, han lämnade bara över den till Hamilton när han var i depå.
– Man behöver ha ganska mycket vinge på bilen för att få bra downforce, men också riktigt bra bromsar eftersom man måste accelerera upp och sedan bromsa ner farten igen, säger Saubers nyförvärv Nico Hülkenberg till Sport Bild.
– Det gör att både motorn och chassit spelar nyckelroller. I princip handlar banan om sex rakor, två långsamma kurvor och tre ställen där det skulle kunna gå att köra om, slutet av start/målrakan, före kurva tre och kurva 15. Men det går bara att köra om ifall killen framför gör ett misstag.
Annars har Jenson Button vunnit tre av de fyra senaste racen i Australien, Vettel vann 2011 (han var tvåa förra året).
•••
Vi kommer precis som förra året ha våra F1-bevakare aktiv. Det betyder att all info och tider från träningarna, kvalen och racen får ni där, där finns också en del info om förarna och om banan.
•••
290 000 timmar på två minuter – så förvandlas Albert Park till en F1-bana. En ganska kul videosnutt om vad som egentigen händer:

http://www.youtube.com/watch?v=bYjadjRdrjM

•••
Kikar vi fram mot hela säsongen så tror Bernie Ecclestone att Sebastian Vettel tar sin fjärde titel:
– Det vore inte alls illa, men det är lika bra om någon annan vinner, säger han till motorsportmagazin och han tror att Ferrari är den stora utmanaren:
– De är verkligen konkurrenskraftiga och Red Bull måste se dem som den största utmanaren.
•••
Michael Schumacher är inte på plats i Australien, här ser ni var han är:

Undrar om det besöket kändes extra skönt med tanke på att Fernando Alonso är en mycket stor fan av Real Madrid…
VM-premiären ska Schumi se hemma i soffan, han är numera ambassadör för Mercedes.

•••
I Sportmagasinet i morgon torsdag så kommer det att snackas F1 inför starten, gäster är bland annat Janne Blomqvist och framtidshoppet Felix Rosenqvist. Klicka in där och klicka in så mycket ni bara kan på F1-artiklarna och bloggen,för ju er ni klickar ju mer utrymme får sporten.

F1-stjärnan in på bara skinnet

av Anna Andersson

Australiens GP, Albert Park. Nu väntar en bana där vanliga trafikanter kan köra när det inte är F1 i Melbourne. Det gör att den brukar vara väldigt ”grön” och svårt att få grepp på framförallt under fredagens träningar. Fästet förbättrar sig sedan under helgen, vilket gör det mycket svårt för förarna att hitta rätt inställningar på bilen.
Mer om banan tänkte jag berätta om i morgon. Snabbt kan vi bara konstatera att den inte heller signifikativ för resten av säsongen.
Den förare i startfältet som vunnit flest lopp i Melbourne är Jenson Button som har tre segrar, 09, 10 och 12. Tidigare har man sagt att den förare som vinner premiären också vinner VM, men i Buttons fall har det bara stämmt vid ett enda tillfälle.
Hos Brawn GP 2009.
•••
Har du fyra minuter över och vill se Mark Webber förklara allt som gäller för en förare – från hjälm till underkläder. Se detta:

•••
Pirelli skickade ett pressmeddelande inför helgen och här är motorsportchef Paul Hemberys kommentar inför helgen:
– Efter 12 dagars försäsongstester är det äntligen dags för race med 2013 års däck. Dessa utvecklades under förra säsongen i våra egna tester och de är de mest högpresterande däck vi någonsin tillverkat. Det kalla vädret under vårens tester gjorde att vi inte kunde visa upp deras bästa sidor, men vi räknar med ett annat läge på Albert Park, med två till tre stopp per bil under racet. Starten på en ny säsong är alltid mycket spännande och av det vi sett under försäsongstesterna verkar startfältet tätare tidsmässigt än någonsin förr. Något som vi ser som en bedrift eftersom vi förra året hade sju olika vinnare under de första sju tävlingarna”

Alla gummiblandningar och däckens konstruktion är nya för i år, och förarna bör märka att däcken fungerar som bäst över ett större arbetsområde och dessutom har de ett bredare fönster där greppet är optimalt. Varvtidsskillnaden mellan gummiblandningarna är också större, vilket ger teamen fler möjligheter att använda olika strategier, där de kan utforska skillnaderna i varvtider och använda detta till sin fördel.

Däcken som man har med sig är P Zero Medium – med vit dekor – och P Zero Supersoft – med röd markering. Här är Pirellis egna ord om de två däckblandningarna:

• PZero Medium med vit dekor är perfekt för banor där vädret är lite svalare och asfalten mindre aggresiv, likt Melbourne. Däckets hållbarhet liknar förra årets mjuka blandning, något som kommer ge varvtider som är runt 0,8 sekunder snabbare än 2012 års mediumdäck.

• Det rödmarkerade P Zero Supersoft har designats för att snabbt komma upp i temperatur och det är som bäst när det direkt skall leverera maximalt grepp och hög prestanda på en långsam och kurvig bana.

Förra året var det soft och medium som användes i Melbourne och då var det mest framgångsrikt att använda sig av två depåstopp. Pirelli räknar med att detblir mellan två och tre depåstopp per lopp i år, däcken är något mjukare för att öka spänningen i racen.
Förra året använde man sig av däcken med namn soft och medium och de förare som var mest framgångsrika använde sig av två depåstopp.

• Vänster bak är det däck som får jobba hårdast i Melbourne, med 10 högerkurvor och 6 vänster.
•••
I Australien får stewardsen hjälp av den förre F1-föraren och Indy500-vinnaren Danny Sullivan. Detta är fjärde gången får uppdraget.

Sida 271 av 390