Vettel mot VM-titel – flopp för Alonso

av Anna Andersson

Sebastian Vettel har dominerat under träningarna och visst sjutton tog VM-ledaren pole position. Hans 36:e.
Nu har han ett riktigt bra utgångsläge för att faktiskt ta hem VM-titeln i sitt 100:e GP-lopp. För Vettel gick nämligen det mesta rätt i kvalet till USAs GP, samtidigt som Ferrari hade problem och Fernando Alonso kunde aldrig utmana. VM-tvåan fick till och med stryk av Felipe Massa.
Han var nia i kvalet, men får flytta fram en placering eftersom Romain Grosjean bytt växellåda och flyttas tillbaka fem platser. Nu startar han som åtta, inget vidare utgångsläge eftersom Sebastian Vettel vinner VM om han vinner racet och Alonso är sämre än femma.
Det får mig att fundera över en sak – Ferraris bilar, är de lika eller är det så att Felipe Massa kvalar ut Alonso med en äldre version?
Är det så att Ferrari varit så stressade med att testa nya delar, byta och ändra att man på så sätt själva sett till att man tappat chansen att vinna VM?

•••

Romain Grosjean och Pastor Maldonado startar bakom Fernando Alonso.

Som att kliva in framför en självmordsbombare?

Förstå mig rätt nu, ta uttrycket med ett par skopor salt, men det är två herrar som har en förmåga att ställa till det för både sig själva och andra i trängda situationer. Sådana förare som konkurrenterna gärna tar en omväg förbi.

Det gäller det att överleva första kurvan – och just där har Alonso försvunnit två gånger under hösten.

Den ena gången efter en märklig manöver av just Grosjean.
•••
Red Bull kan säkra konstruktörstiteln i morgon.
Men Vettel kan också bli världsmästare – här är förutsättningarna:
Så blir Vettel mästare i USA:
Han vinner och Alonso blir inte bättre än femma.
Han är tvåa och Alonso är inte bättre än nia.
Han är trea och Alonso bryter eller är elva eller sämre.

Alonsos hopp ligger till att Ferrarin hittills i år alltid varit betydligt snabbare i loppet än i kvalet och det är mycket troligt att han kör upp sig ett antal placeringar i morgon.

Jag tror fortfarande att VM avgörs först i nästa vecka, i Brasilien.
•••
Det är en klar fördel att starta på polesidan i morgon, så ett ojämnt startnummer är bra. Inte alls lika kul för Hamilton, Räikkönen och Alonso med andra ord….

•••

Mark Webber kvalade in som trea, men han ska ha missat att väga bilen när tävlingsledningen beordrade honom att göra det och han varnades för den incidenten.
•••
Men Räikkönen startade fyra i Abu Dhabi. Det gick ju rätt okej den gången….
•••
McLaren och tillförlitligheten är ett kapitel för sig i år. Jenson Button hade tekniska problem med bilen och tvingades in i depån redan under Q2 och missade Q3.
•••
För Nico Rosberg fungerade det inte alls i Austin, han var sist i Q2 samtidigt som hans teamkollega Michael Schumacher gick vidare till Q3. Schumacher startar faktiskt från ruta fem i morgon.
•••
Saubers båda bilar hade det tungt i USA. Båda bilarna höll till på den nedre halvan i Q2, placering 15 och 16.
•••
Romain Grosjean, Lotus, tvingades byta växellåda inför loppet och flyttas tillbaka fem placeringar  i starten. Han var fyra i kvalet.
•••
Det verkar som om HRTs tid i F1 snart är över. Det blev ingen deal med investeraren från Qatar och nu har man stoppat utvecklingen av nästa års bil.
•••
Det ryktades länge om att Sergio Perez skulle ta över efter Felipe Massa hos Ferrari. Samtalen var långt gångna och Ferrari ville ha honom för 2014. Det bekräftar han för El Mundo.
Med andra ord kan vi räkna med att Ferrari inte kommer att förlänga kontraktet med Massa efter nästa säsong.

Vettel dominerar fredagen i Austin

av Anna Andersson

Sebastian Vettel.
Ja, han debuterade i USA 2007. Då tog han poäng i sitt första F1-lopp.
Han kan nu köra hem sin tredje VM-titel i sitt 100:e lopp.
Också det i USA – men låt vara på en annan bana.
Han var också snabbast under dagens två inledande träningar. Under förmiddagen hade han 2,2 sekunder ner till Fernando Alonso, 1,4 sekunder till Lewis Hamilton och han var en sekund snabbare än sina motståndare i den tredje sektorn. På det andra passet fick han parkera med ett tekniskt problem efter bara ett par varv sedan hans bil drabbats av en vattenläcka, men när han kom tillbaka ut på banan satte han passets snabbaste tid (1.37,718 med mediumdäcken) och han var 0,757 före sin teamkollega Mark Webber (medium).
När Vettel stod i garaget var det för övrigt Webber som hade initiativet och var snabbast, Ferraris Fernando Alonso var bara 0,008 efter Webber.
Känns som om det blir en spännande lördag.
•••
I botten har HRT problem, de stod kvar i garaget under nästan halva passet.
•••
Resultaten från den andra träningen:
1. Sebastian Vettel      Red Bull-Renault      1m37.718s            17
2. Mark Webber           Red Bull-Renault      1m38.475s  + 0.757   36
3. Fernando Alonso       Ferrari               1m38.483s  + 0.765   35
4. Lewis Hamilton        McLaren-Mercedes      1m38.748s  + 1.030   31
5. Jenson Button         McLaren-Mercedes      1m38.786s  + 1.068   32
6. Felipe Massa          Ferrari               1m39.029s  + 1.311   33
7. Nico Rosberg          Mercedes              1m39.448s  + 1.730   32
8. Bruno Senna           Williams-Renault      1m39.531s  + 1.813   38
9. Kamui Kobayashi       Sauber-Ferrari        1m39.653s  + 1.935   36
10. Michael Schumacher    Mercedes              1m40.115s  + 2.397   30
11. Kimi Räikkonen        Lotus-Renault         1m40.166s  + 2.448   32
12. Pastor Maldonado      Williams-Renault      1m40.230s  + 2.512   35
13. Romain Grosjean       Lotus-Renault         1m40.286s  + 2.568   32
14. Sergio Perez          Sauber-Ferrari        1m40.326s  + 2.608   35
15. Daniel Ricciardo      Toro Rosso-Ferrari    1m40.435s  + 2.717   30
16. Jean-Eric Vergne      Toro Rosso-Ferrari    1m40.516s  + 2.798   32
17. Nico Hülkenberg       Force India-Mercedes  1m40.700s  + 2.982   34
18. Paul di Resta         Force India-Mercedes  1m41.430s  + 3.712   35
19. Heikki Kovalainen     Caterham-Renault      1m42.476s  + 4.758   38
20. Timo Glock            Marussia-Cosworth     1m42.652s  + 4.934   33
21. Vitalij Petrov         Caterham-Renault      1m42.846s  + 5.128   38
22. Charles Pic           Marussia-Cosworth     1m43.538s  + 5.820   38
23. Pedro de la Rosa      HRT-Cosworth          1m44.453s  + 6.735   16
24. Narain Karthikeyan    HRT-Cosworth          1m45.114s  + 7.396   20

•••
Sergio Perez varnades under den första träningen för att han blockerade Timo Glock, Marussia. Sauberföraren varnades även i Abu Dhabi och nu riskerar han att straffas.
Om han varnas en gång till riskerar han att flyttas tillbaka i startuppställningen vid kommande lopp.
•••
Robert Kubica tippar att Sebastian Vettel vinner VM-titeln.
– Alonso hade sina chanser. Visst allt kan hända, men om det är två normala lopp blir det svårt för honom, säger polacken till Sky Sport.
I Austin var Vettel den snabbare av dem båda under de två inledande passen.
•••
Pastor Maldonado antyder att han kommer att köra för Williams även 2013 och att kontraktet kan vara underskrivet redan före årsskiftet.

•••

Bernie Ecclestone gillar USA: Texas i år, New York 2014 och sedan vill han erövra Los Angeles.
•••
Kval kl 19.00 i morgon lördag.

Vettels utklassning i USA

av Anna Andersson

2,2 sekunder.
Så mycket snabbare var Sebastian  Vettel än Fernando Alonsdo på den första träningen i USA. Annars var det en mycket hal premiär. Flera förare gnällde över att de halkade omkring, bland annat Nico Hülkenberg som ansåg att det var halare än om det hade regnat.
Han snurrade två gånger under passet.
Asfaltstemperaturen förändrades också drastiskt under passet, från 15 till 23 grader under de 90 minuterna som förarna var ute på banan.
När det gäller Sebastian Vettel så var hans snabbaste varv ungefär en sekund snabbare än vad tiderna i simulatorn visat och han var en sekund snabbare än sina konkurrenter i den tredje sektorn. Men det är en ny bana, första passet och tiderna lär vara en helt annan historia redan i eftermiddag.
Annars kan vi notera att Lewis Hamilton testade en ny framvinge medan hans teamkollega Jenson Button körde med den tidigare versionen och Ferrari smyckade återigen sin bil med FloVizfärger för att kunna mäta luftströmmarna på de nya komponenterna. Fernando Alonso var också näst snabbast.
Nu väntar vi på nästa träning som startar kl 20.00 svensk tid.

Resultaten från den första träningen:
1.  Sebastian Vettel    Red Bull-Renault       1m38.125              30
2.  Lewis Hamilton      McLaren-Mercedes       1m39.543s  + 1.418s   28
3.  Fernando Alonso     Ferrari                1m40.337s  + 2.212s   29
4.  Jenson Button       McLaren-Mercedes       1m40.528s  + 2.403s   29
5.  Mark Webber         Red Bull-Renault       1m40.650s  + 2.525s   30
6.  Felipe Massa        Ferrari                1m40.966s  + 2.841s   26
7.  Nico Hülkenberg     Force India-Mercedes   1m41.023s  + 2.898s   29
8.  Kamui Kobayashi     Sauber-Ferrari         1m41.036s  + 2.911s   28
9.  Nico Rosberg        Mercedes               1m41.159s  + 3.034s   32
10.  Sergio Perez        Sauber-Ferrari         1m41.473s  + 3.348s   29
11.  Paul di Resta       Force India-Mercedes   1m41.783s  + 3.658s   29
12.  Daniel Ricciardo    Toro Rosso-Ferrari     1m41.825s  + 3.700s   28
13.  Jean-Eric Vergne    Toro Rosso-Ferrari     1m41.833s  + 3.708s   29
14.  Kimi Räikkonen      Lotus-Renault          1m41.880s  + 3.755s   23
15.  Romain Grosjean     Lotus-Renault          1m41.998s  + 3.873s   27
16.  Pastor Maldonado    Williams-Renault       1m42.539s  + 4.414s   30
17.  Michael Schumacher  Mercedes               1m42.588s  + 4.463s   25
18.  Charles Pic         Marussia-Cosworth      1m43.288s  + 5.163s   23
19.  Heikki Kovalainen   Caterham-Renault       1m43.443s  + 5.318s   28
20.  Vitalij Petrov       Caterham-Renault       1m43.522s  + 5.397s   23
21.  Timo Glock          Marussia-Cosworth      1m44.464s  + 6.339s   24
22.  Bruno Senna         Williams-Renault       1m44.548s  + 6.423s   29
23.  Pedro de la Rosa    HRT-Cosworth           1m46.917s  + 8.792s   13
24.  Ma Qing Hua         HRT-Cosworth           1m48.559s  + 10.434s  19
•••
FIA funderar på om man ska ha ett varningssystem för förarna. Att den e som bryter mot reglerna får en punkt och den som har exempelvis  tolv punkter stängs av i ett lopp.
Charlie Whiting tänker ta upp frågan med stallen i Brasilien nästa vecka.
Vad tycker ni om den idén?

•••

Felix Rosenqvist är den av svenskarna som går bäst i Macau. Han startar i andra led i kvalracet. Han hade en riktigt bra tid på gång och den hade kunnat räcka till pole, men han tvingades avbryta varvet sedan passet flaggats av med den röda flaggan efter ännu en krasch.

Jimmy Eriksson, som inte kör för sitt ordinarie stall, har däremot problem, han är 21:a och Stig Blomqvists son Tom är 16:e man. I morgon är det kvalrace och själva loppet avgörs på söndag.

Han gör sitt sista race i Brasilien

av Anna Andersson

I morgon kväll drar det igång. Tänkte att vi skulle kika lite på förutsättningarna inför helgen.
Red Bull bör säkra konstruktörsmästerskapet, om ingenting oväntat händer, och i förarmästerskapet kan Sebastian Vettel bli världsmästare i sitt 100:GP.
Detta om allt går hans väg, men ingenting fungerar för Fernando Alonso.
Det är knappast troligt. Personligen tror jag att avgörandet kommer i Brasilien nästa vecka.
Det sägs att Ferrari har gjort ytterligare ett aerodynamiktest inför helgens lopp och kommer med uppdateringar till både bakvinge och diffusorn. Red Bull har så klart uppdaterat bilen de också och dessutom känns det som om banan kommer att passa RB8 mycket, mycket bra.
Tungan på vågen kan mycket väl bli McLaren som hade en tung helg i Abu Dhabi, men där båda förarna vill avsluta säsongen betydligt bättre än så.
– Efter en mycket stark start, men till slut ändå tung helg i Abu Dhabi vet jag att både Jenson och Lewis är otroligt motiverade inför helgen och de vill föra oss tillbaka till prispallen, säger Martin Whitmarsh.
Även Lotus, som vann senast, kommer med nyheter. Man fortsätter att arbeta med Coandasystemet och enligt teknikchef James Allen kom man långt med det arbetet under juniortesterna och han räknar med att man kan få ytterligare sex hästkrafter de avslutade två loppen. Dessutom har man gjort en liten förändring på framvingen
•••
Michael Schumacher har inte tagit poäng på fem lopp. Det är första gången i världshistorien….
•••
Mark Webber ser helst att Sebastian Vettel avgör mästerskapet i Austin den kommande helgen, i alla fall vill han att Vettel har så stort försprång som möjligt med sig till Brasilien.
– Austin är en mycket viktig helg, för i Brasilien kan allt hända. Där kan det regna ordentligt och det gör att man är något mer nervös över att köra där . Jag säger inte att det inte kan regna i Austin, men i Brasilien är vädret väldigt nyckfullt och det kan påverka loppet, säger han till Western Australia Today.
•••
FIA förlänger inte kontraktet med chefsläkaren Gary Hartstein, 57. Därmed blir loppet i Brasilien hans 247:e och sista tävling. Han började arbeta inom F1 1997, då arbetade han vid sida av Sid Watkins. 2005 tog han över som chefsläkare.
– Det har varit en erfarenhet som förändrat mitt liv och jag kommer aldrig att glömma det, säger han i ett uttalande, och han påtalar att han inte vet varför kontraktet inte förlängs.
– Jag är inte helt säker på varför man tagit beslutet.
Vem som ersätter är ännu inte klart.
•••
Det kan hända att det inte blir något F1-lopp i Tyskland nästa år. Nürburgring står på tur, men har ekonomiska problem. Hockenheim skulle kunna ersätta, men har ännu inte diskuterat frågan med Ecclestone och snart blir det för ont om tid för att de ska kunna förbereda tävlingen.
•••
I helgen är det dags för stadsloppet i Macau. Både Felix Rosenqvist och Jimmy Eriksson finns på plats. Rosenqvist verkar väl vara på väg mot standardvagnar framöver, han har ju arbetat med Mücke som även har ett team i DTM, medan Eriksson hoppas på att kliva vidare inom Lotus och såsmåningom ta sig hela vägen till F1.

Hoppas jag träffar en cowboy

av Anna Andersson

Onsdag och i väntan på presskonferenser och livet på banan ska ta fart har jag samlat ihop lite citat från förarna inför helgen. Här är vad F1-förarna hoppas på inför comebacken i USA:
– Jag hoppas att jag får se några cowboys, säger Kamui Kobayasho.
– Både jag och frugan gillar USA och även Texas. Jag ser verkligen fram emot detta, säger Michael Schumacher
– Jag gillar den avslappnade attityd som amerikanerna har. De vet hur man har roligt och de älskar racing, säger Kimi Räikkönen.
– Jag har aldrig varit i USA, inte ens gjort en shoppingresa till New York, säger Roman Grosjean.
– Jag känner igen delar av banan från Silverstone, Istanbul och det finns även en del av Hockenheim, säger Jenson Button.
Antar att han syftar på Kurvorna 12-15 där Hermann Tilke vill ha fram känslan att man kör på en stadion, precis som på Hockenheim. Samtidigt så påminner den första delen av banan lite om Silverstone med kurvor som påminner om Magotts och Becketts.
•••
Har fått frågan om Sebastian Vettel kan vinna VM redan i helgen?
Svaret är ja. Men det är rätt mycket som måste stämma för hans del.
Om han vinner får Fernando Alonso inte vara bättre än femma.
Om Vettel blir tvåa får Alonso inte vara bättre än nia och om Vettel blir trea får Alonso inte ta någon poäng. Så det troligaste är att vi får en duell som sträcker sig över de två avslutande loppen.
Däremot lär Red Bull säkra konstruktörstitel i helgen. Ferrari måste ta minst 40 poäng mer än Red Bull för att hålla spänningen vid liv i en vecka till.
•••
Emerson Fittipaldi hjälper domarna Jose Abed (Mexiko) Garry Connelly (Australien) under helgen. Fittipaldi vann två VM-titlar i F1, 1972 och 1974.
•••
Det blir bara en DRS-zon i Austin, på den långa rakan mellan kurvorna elva och 12. Men det ska gå att köra om även utan DRS i Austin, vi lår få se flera dueller hjul mot hjul både i den första och den sista kurvan.
•••
För att HRT ska överleva måste man hitta en ny ägare innan december för att stallet ska överleva. Det sägs att det finns intresse från Indien och Abu Dhabi, men även testföraren Ma Qing Hua anses vara intressant… om han kan plocka fram 30 miljoner dollar så får han köra och teamet kan överleva. HRTs VD Saul Ruiz de Marcos ska ha skickat ett sådant erbjudande till det kinesiska bilsportförbundet.

Austin – designad för Red Bull?

av Anna Andersson

För första gången sedan 2007 är nu F1 tillbaka i USA den här gången handlar det om Texas och det är en helt
ny bana.
Jag gick igenom en del av nyheterna i går, men gjorde en miss när det gäller tiderna.
Gick på den tidning som jag alltid kollar på när det gäller scheman eftersom deras förhandsbibel helt enkelt är bäst (Kicker) men det skulle jag inte ha gjort. De hade nämligen räknat fel.
Jag borde ha dubbelkollat det.
Så här kommer tiderna igen.
Fredag:
Träning 1 kl 16.00
Träning 2 kl 20.00
Lördag:
Träning 3 kl 16.00
Kval kl 19.00
Söndag:
Lopp kl 20.00
Vem passar då banan? Red Bull eller Ferrari?
Det är en ny bana, den körs motsols, den är som vanligt ritad av Hermann Tilke (med hjälp av Alex Wurz som tidigare kört F1 och numera arbetar för Williams). Det betyder att det är rejäla avåkningszoner, det finns långa rakor och påminner i grund och botten en hel del om andra Tilkebanor i Turkiet och Indien. Mycket av begränsningarna beror också på FIAs regler.
Men tillbaka till frågan – passar banan bäst för Red Bull eller Ferrari?
Stora delar av banan är en downforcebana och det talar för Red Bull. Däremot säger väderprognoserna att det kan regna under racet, men inte under kvalet och det ger Ferrari en liten fördel under söndagen.
Så jag antar att Red Bull fixar de bättre startpositionerna och om det inte blir blött under söndagen säkrar de konstruktörs-VM och Vettel rycker i mästerskapet.
Men jag har mer än gärna fel.
Nu får ni gärna dela med er av era tankar.
•••
Är HRTs tid i F1 över?
Mycket talar för det.
Eftersläntrarna är till salu. Ägarna Thesan Capital har satt ut stallet till försäljning och säger att man anser att det är dags för nya investerare att komma med fräscha pengar och föra teamet framåt. Förhoppningen är att hitta en köpare inom de närmsta veckorna.
•••
Den dubbla DRSen var ett misstag. Det erkänner nu Mercedes Ross Brawn.
•••
Jämfört med samma tid 2011 har det i år gjorts klart färre depåstopp. Förra året var det 204 stopp mer och Pirellis Paul Hembery erkänner:
– Däcken var troligen för hårda i Abu Dhabi och i Indien. Det ska vi korrigera nästa år.
•••
Force India har ingen brådska när det gäller att utse den förare som ersätter Nico Hülkenberg 2013, men både Adrian Sutil, som tidigare kört för stallet, och Luiz Razia anses vara kandidater. Razia diskuterar även med Caterham.
•••
Pirelli erbjuder stallen ett extra set hårda däck till fredagens träningar.

Räikkönens T-shirt – Leave me alone

av Anna Andersson

Välkomna tillbaka efter helgen och välkomna till en mycket spännande vecka.
Och ett extra välkomna till alla engagerade kommentatorer. Fortsätt.
Era bidrag är enormt viktiga.
Nu väntar vi på ett första race i Austin, Texas. Sebastian Vettel har sin första matchboll, han kan bli världsmästare för tredje gången redan på söndag.
Om inte Fernando Alonso slår tillbaka förstås. Oavsett vad blir det enormt spännande och det på en bana som förarna aldrig tidigare kört.
På fredag kl 17.00 får vi för första gången lära känna Hermann Tilkes nya bana, den som kostat 234 miljoner euro och är 5524 meter lång. Den har elva vänsterkurvor och nio högerkurvor, det finns en raka där hastigheten ligger kring 315 km/timme och höjdskillnaden är 40 meter.
I slutet av start-målrakan ligger väntar ett berg, jo det är en höjdskillnad på 28 meter och förarna kommer med 310 km/timmen och har 85 meter  på sig att bromsa ner till 80 km/timmen.
– Det är en blind kurva, lätt att göra fel, säger den före detta F1-föraren Alex Wurz, som varit rådgivare åt Hermann Tilke när han arbetat med banan.
Här är Jérôme D´Ambrosios varv på banan:

•••
UPPDATERAT – jag var dum nog att gå på ett feltryck…

Tiderna som GÄLLER i helgen är:
Fredag:
Träning 1 kl 16.00
Träning 2 kl 20.00
Lördag: t
Träning 3 kl 16.00
Kval kl 19.00
Söndag:
Lopp kl 20.00

Tio poäng skiljer mellan VM-ledaren Sebastian Vettel och tvåan Fernando Alonso.
•••
Kimi Räikkönen har humor om det nu var någon som inte trodde det. Han har skickat 500 T-shirts med texten ”Leave me alone” till fabriken i Enstone.
Det var precis det som Kimi sa i det numera klassiska radiomeddelandet när hans ingenjör ville påtala läget på banan:
– Leave me alone, I know what I´m doing.
•••
Det ryktas om att Guide van der Garde kör för Caterham nästa säsong.
•••
Pirelli hade hoppats att Michael Schumacher skulle vilja testa deras däck nästa år.
Tysken avböjde, men tackade för erbjudandet.
Nu funderar Pirelli vidare och tydligen är företaget intresserade av Jamie Alugersuari, som haft jobbet i år, Adrian Sutil, som tidigare körde för Force India och Kamui Kobayashi.

Lucas Di Grassi, som tidigare kört F1 har kontrakt som testförare även över nästa säsong.
– Han gör ett fantastiskt bra jobb, citeras Paul Hembery av Totalrace.
•••
För övrigt kan inte Jac VIlleneuve förstå att Mercedes låter Michael Schumacher gå.
– Varför? Hamilton/Schumacher vore ett bättre förarpar.

Lotus i topp

av Anna Andersson

Veckan har handlat mycket om juniortesterna i Abu Dhabi. Där imponerade dansken Kevin Magnussen på McLaren, Davide Valsecchi avslutade i topp för Lotus och Luiz Razia körde med feber.
Ferrari fanns inte med, inte heller Mercedes och Force India. De genomförde sina tester på Magny Cours, Frankrike, i september. I juli körde Marussia, Williams och HRT på Silverstone.

Här är resultaten från den sista dagens tester i Abu Dhabi.

1         9     Davide Valsecchi     Lotus F1 Team / Renault / E20     P     1:42.677         86
2         4     Kevin Magnussen     McLaren / Mercedes / MP4-27     P     1:42.827     + 0.150     51
3         53     Esteban Gutierrez (T)     Sauber / Ferrari / C31     P     1:43.093     + 0.416     80
4         1     Robin Frijns     Red Bull Racing / Renault / RB8     P     1:43.233     + 0.556     53
5         52     Oliver Turvey (T)     McLaren / Mercedes / MP4-27     P     1:43.604     + 0.927     44
6         16     Luiz Razia     Scuderia Toro Rosso / Ferrari / STR7     P     1:45.286     + 2.609     68
7         20     Alexander Rossi     Caterham F1 Team / Renault / CT-01     P     1:46.485     + 3.808     86
•••
Efter helgen är det sedan dags att börja ladda för fullt inför USAs GP den kommande helgen. Det handlar om kvällslopp för alla i Europa, kval klockan 20.00 på lördag och race kl 20.00 på söndag. Träningarna följer ni kl 17.00 och kl 21.00 på fredag.
Det är en helt ny bana, designad av Hermann Tilke med stöd av den före detta F1-föraren Alex Wurz. Det blir verkligen spännande att höra vad förarna säger efter fredagens träningar.

Själv gillar jag Kimi Räikkölnens kommentar när jag frågade honom hur han lär sig en ny bana:

– Jag kör den. Jag vet att vissa förare jobbar mycket i simulatorer för att lära sig nya banor, men det är ingenting för mig. Jag har aldrig spelat TV-spel eller tillbringat mycket tid i simulatorn och jag tycker inte att det verkar som om det har påverkat min prestation. Man har tre timmar på sig att träna under fredagen och en timme innan kvalet på lördagen, det räcker.
Det skiljer tio poäng i kampen om VM-titeln efter förra veckans rysare och det är 50 poäng kvar att slåss om.
Vem är er favorit?
Vem vinner och varför?
•••
Jag har haft en något lugnare vecka nu, behöver lite andrum när man arbetat varje dag i två veckor, men på måndag är jag tillbaka med full kraft för ytterligare 14 dagar fyllda med F1-nyheter och diskussioner.

Sponsorn väljer förare

av Anna Andersson

Det verkar som om Sauber inte har något större val när det gäller vem som ska bli deras andra förare vid sidan av Nico Hülkenberg.
Carlos Slim Domit vill ha sin andra skyddsling Esteban Gutierrez i en bil.
I alla fall om Telemex ska fortsätta som en stor sponsor till stallet.
– Vi pratar med Sauber om 2013, säger världens rikaste man till Reforma.
Vi vill fortsätta samarbetet över 2013 och självklart ha en mexikansk förare med namn Esteban Gutierrez i en av deras bilar.
Han testade för Sauber i Abu Dhabi och han körde under fredagen i Indien.
– Det hade stallet inte gjort om man inte haft långsiktiga planer för honom och jag tänker inte vara engagerad i F1 om det inte finns någon mexikansk förare.
•••
Red Bull är på jakt efter vad det var som egentligen hände med Sebastian Vettels  il i samband med kvalet senast. Han hade för lite bränsle i bilen efter kvalet och fick starta längst bak. Både Red Bull och Renault misstänker nu att det handlar om tankanordningen. Att den har visat rätt siffror, men inte pumpat in tillräckligt mycket bränsle i bilen.
•••
Cyril Abiteboul är ny stallchef hos Caterham. Han är även CEO.
•••
Nu är även Jean Todt på jakt efter kostnaderna inom F1. En tredjedel vill han minska dem med.

Kimi, Kimi, Kimi

av Anna Andersson

Kimi Räikkönens radiomeddelanden har varit den stora snackisen efter helgens lopp och Mika Salo har full förståelse för hans irriterade tonläge:
– Man är så otroligt fokuserad under loppet att man är fullt medveten om vad som händer. Är man dessutom i ledningen är känner man själv igen en röd bil i backspegeln, säger Salo till MTV3.
Själv säger Räikkönen:
– Det är samma sak hos alla stall. De försöker bara hjälpa dig och säger samma sak varannan minut, men jag är inte så dum att jag inte kommer ihåg vad jag ska göra.
Här är klippet i alla fall:

http://www.youtube.com/watch?v=FrDDn8ZY9wk

•••
En dansk i F1?
Varför inte?
Kevin Magnussen har i alla fall imponerat på McLaren under juniortesterna i Abu Dhabi.
•••
Nicholas Prost, 31, har gjort F1-debut. han körde för Lotus o Abu Dhabi. Stallet, som vann senast, testade nya delar och han var nöjd.
Men får killen med en, mycket berömd pappa chansen att köra F1?
Tvemsamt. Han är själv inte så intresserad om inte förutsättningarna är rätt.
– Om ska det vara med ett toppstall för jag vill vinna. Annars fortsätter jag heller med långloppen, säger han.
– Men jag började inte med motorsport förrän jag var 23 år, därför ser jag allt som en bonus.
•••
Ferrari ska testa Riccardo Agostini, Italiens F3-mästare, och Eddie Cheever i  i en F10  i Vallelunga den 9 november. Även Daniel Juncadella finns med där.
– Att få sitta i en Ferrari 35 år efter det att min pappa gjorde det är en otrolig erfarenhet, säger amerikanen Cheever.
•••
Tony Fernandes lämnar jobbet som stallchef för Caterham. Han vet vem som ersätter honom, men vill inte säga det än. Det ryktas om att det är Jean-Francois Caubet, som tidigare arbetat för Renault Sport.

Sida 279 av 390