En röst som säger Kimi, Kimi, Kimi

av Anna Andersson

Det är Mercedes som regerar i Kina, Nico Rosberg var snabbast i kvalet, Lewis Hamilton, McLaren-Mercedes var tvåa i mål,  och Michael Schumacher var trea. Men eftersom Hamilton har bytt växellåda och flyttas tillbaka till startplats sju så är det dubbelt Mercedes i första startled.
Det om något är en mycket stor seger för tyskarna.
Nu är den stora frågan hur Mercedes ska kunna ta hand om sina däck så att bilen överlever hela loppet och tar en bra placering i mål.

– Frågan är ju om vi kan behålla vår placering in i mål, men det är i alla flal ett bra utgångsläge, säger Schumacher.

– Vi får helt enkelt vänta och se.

Som läget har varit de senaste tävlingarna så har stallet haft stora problem under racet och det kan ju öppna upp för en Kimi Räikkönen som
startar som fyra.
Det känns nu som om det kan bli ett riktigt spännande race i morgon. Ställ klockan för sjutton. Nio går starten.
Vem vinner? Era tips efter ett mycket spännande kval?
Jag är lite tveksam, men någonstans hör jag en röst som viskar Kimi, Kimi, Kimi.

Jag vet inte om det är önsketänkande, samtidigt hade det varit kul med en Schumacher – det ger liksom ännu lite bättre genomslag bland de om bestämmer och med andra ord mer utrymme att jobba med.
•••
Hockenheim 1986. Det var senast som det stod en Rosberg i pole position. Då hette han Keke. I morgon heter polemannen Nico – son till Keke.

•••

Michael Schuamcher i första startled. Det var ett tag sedan det med – Japan 2006 för att vara exakt.

20 år efter det att det stod en Rosberg i pole senast;-)

•••
– Det är synd att jag tvingades ta ett straff, säger Lewis Hamilton, men han har absolut inte gett upp drömmen om en seger.
– Vi har bra fart i bilen under loppen och vi är bra med när det gäller longrunsen. Bilen är bra. VI har gjort ett par ändringar i inställningarna, men det blir ett tufft race i morgon och jag ska göra mitt allra bästa.
••••
I Malaysia var det Sergio Perez som överraskade i sin Sauber, han var tvåa i mål. I Kina startar Kamui Kobayashi som trea med sin Sauber.
Snyggt av ett så pass litet team.
•••
Q2 var riktigt spännande. 15 bilar inom sex tiondelar, en helt fantastisk rysare. Fjolårets kvalkung Sebastian Vettel, Red Bull missade Q3 med fem hundradelar, i stället gick Fernando Alonso, Ferrari vidare på plats tio. Det var första gången sedan tävlingen  Brasilien 2009 som Vettel inte klarade Q3.
Vi kan också konstatera att Mark Webber var snabbast i Q2 och den nya RB8 tycks passa honom, Vettel däremot har valt att gå tillbaka till en äldre version av bilen med ett annat avgassystem i sin jakt på resultat, men i Kina hittade han absolut inte rätt.
När tävlingsingenjören meddelade Vette att:
-Vi var inte tillräckligt snabba, P11.
Vettel svarade med tystnad. Det säger väl allt – precis som det faktum att Webber faktiskt har slagit Vettel under samtliga kval i år.
•••
Lotus lovade inför helgen att uppdateringen skulle ge 0,2 sekunder per varv. Så har inte vart fallet. Därför valde stallet att lämna ende av nyheterna i depån inför kvalet.
– Uppdateringen har inte gett det resultats om vi hade hoppats på, framförallt inte när det är så kallt i luften, säger Lotus stallchef Eric Boullier till motorsporttotal och James Allison fyller i:
– Vi har lagt till många nya delar och då kan man inte vara säker på vad som egentligen påverkar vad. Jag Man kan inte säga att vi inte hade några problem alls men allt är inte dåligt. Därför kommer vi att bestämma oss för att blanda lite tror jag. VI låter vissa delar vara kvar, de som vi vet fungerar, och så ta vi bort vissa andra.
•••
Tävlingsledningen undersökte två incidenter efter kvalet. En där Pastor Maldonado och Heikki Kovalainen var inblandad och en mellan där Bruno Senna och Paul di Resta.

Schumacher snabbast – Hamilton kan ha problem

av Anna Andersson

Så är det Michael Schumachers namn som står högst upp på resultatlistan efter fredagen och nu är det många i depåområdet som tror att han har mycket goda chanser på sin första pole position sedan comebacken?
Vad tror ni?
Experterna är däremot överens om att även om han tar pole så kommer han inte att ha någonting med segern att göra, utan det är McLaren som är favoriter till den. Mercedes har fortfarande för stora problem med däcken för att kunna hota de andra toppteamen under ett helt race.
Vad är er åsikt?
Vem toppar och vem floppar i Kina?
•••

När det gäller McLaren har man inte bytt Lewis Hamiltons växellåda än, men enligt stallet är det en risk på 99 procent att han  måste göra det. Ett byte betyder fem platser tillbaka i startuppställningen. Jenson Button var inte alls nöjd efter fredagens två pass, men säger samtidigt att det finns potential i bilen.

•••

Sauber och Sergio Perez överraskade senast, men nu är stallet tillbaka i vardagen. Perez var inte alls nöjd med balansen i bilen och räknar inte med att kunna upprepa andraplatsen från Sepang.

•••
FIA har ju förklarat att Mercedes F-ducts är helt korrekt och håller sig inom reglerna. Nu ser Red Bull sig tvingade att bygga en egen kopia.
– Lotus protesterade, det är klart att de skulle göra det. Men de fick en tydlig förklaring av tävlingsledningen, säger Red Bulls Christian Horner till Sky Sport f1.
– Det var det. Nu kommer alla att vandra den vägen
•••
Emanuele Pirro, femfaldig vinare av Le Mans, är den tredje  domaren under F1-loppet i Kina. Han körde F1 mellan 1989 och 1991 och hann med 36 lopp, det bästa resultatet är en femteplats. Han hjälpte tävlingsledningen i Abu Dhabi 2010 och han hade samma uppgift i Kina förra året.
•••
Det kan bli regn på söndag. De första väderprognoserna talade om uppehåll i helgen, men det finns en risk för regn under söndagen. Det var även blött under dagens första träning, under den andra var det bättre förhållanden.
•••
Det blir tävling i Bahrain. Det säger FIA, det säger Bernie Ecclestone och teamen följer med.
Det blir spännande att se hur detta utvecklas den kommande veckan.

Sauber portar Perez – får inte längre ta plats i depån.

av Anna Andersson

Herr Perez är inte längre välkommen hos Sauber.
Då snackar vi pappa Perez.
Redan  under förra året såg han till att det blev snack om hans uppenbarelse i depån när hans son skadade sig i samband med tävlingen i Monaco förra året. Enligt Blick så såg han till att det blev oro i depån.
När sonen var tvåa i Malaysia var det dags igen. Inte nog med att han trots Saubers envisa dementier sa till italiensk media att :
– Monisha (Kaltenborn) har redan bekräftat att Ferraris folk har varit hos henne och frågat efter Sergio.
Han hade dessutom sådana glädjeyttringar i depån att Peter Sauber fick nog.
Numera får pappa Perez bara se sin son köra F1 i TV-soffan.
•••
Sionaffären mellan Force India och Caterham går vidare. Bakgrunden är att Force India samarbetade med ett företag som heter Aerolab, deras samarbete avslutades eftersom Aerolab menade att de inte fått betalt. Aerolab började därmed att arbeta med Caterham. I 2009 såg Force India de första bilderna från det dåvarande Lotus-teamets första chassi i vindtunneln och kunde direkt dra paralleller till sitt eget chassi. Force India kände sig lurade av sin före detta partner och drog saken till domstol, där dömdes Caterham och stallet ska nu betala 25 000 dollar i skadestånd. Det anser Force India är för lite. och man vänder sig u till FIA. Alla uppgifter har skickats vidare till FIAs jurister och Force India får stöd av HRT och Marussia.
Så frågan är om FIA , som tidigare varit inblandade i ett par spionaffärer, vill höja straffet. De tidigare spionhistorierna är 2003 när två före detta Ferrarimedarbetare tog med sin information till sin nya arbetsgivare, Toyota och något år tidigare hade en före detta McLaren medarbetare tagit med sig information till Renault – båda fallen slutade utan konsekvenser för teamen och 2007 när Spygate var höstens ord. En av Ferraris medarbetare försåg McLaren med information och det kostade McLaren 100 miljoner dollar och alla poängen i konstruktörs-VM.
•••
Det sägs nu att teamen inte räknar med att det blir något F1-lopp i Bahrain och enligt reglementet är det så att om ett lopp stryks två år i rad och det inte handlar typ krig så sägs även kontraktet upp. Det är en anledning till att man vill köra tävlingen i Bahrain, det är trots allt ett viktigt lopp ekonomiskt sett.
Stallen sägs även ha bett Bernie Ecclestone om att inte förlänga kontraktet efter 2016.

•••

Enligt prognoserna kan det regna i Shanghai under fredagen, däremot ska det vara uppehåll och kring 15 grader i helgen.

När det gäller DRS är det samma zon som 2011, mellan kurva 13 och 14, precis före hårnålen. Det betyder att omkörnngszonen är 752 meter lång.

•••

Lewis Hamilton meddelar att han behöver en ny växellåda. Det betyder att han inte lär vara med och slåss om segern i Kina, ett byte straffar honom och flyttar honom fem platser tillbaka i starten.

•••

Turun Sanomat, Finland, meddelar att det gjorts 70 omkörningar på de två inledande loppen – det är sju mer än förra året – och efter helgens lopp lär siffran vara typ dubbelt så hög. I fjol gjordes det nämligen 63 omkörningar i Kina.

Mercedes lämnar F1?

av Anna Andersson

Känns som om denna veckan kommer att handla lika mycket om Bahrain som om Kina… Bernie Ecclestone säger nu att han inte tänker tvinga någon att köra, men att den som inte kör gör sig skyldig till kontraktsbrott.
Är inte det ungefär samma sak?
Annars så snackas det om uppdateringar, McLaren kommer med nya delar till alla delar av bilen (den fina omskrivningen använder stallet) och Ferrari kommer med fem uppdateringar,  Lotus har hittat två tiondelar per varv och Red Bull räknar med att vara betydligt bättre i Kina.

Jules Bianchi får chansen att köra för Force India på fredag. Han tar över Paul di Restas bil.
•••
Är Mercedes dagar i F1 räknade? Säsongsstarten har inte varit den framgång stallet hade hoppats på. Stallet är inte överens med Bernie Eccletsone om Concorde agreement och aktieägarna är mycket kritiska till F1-programmet. De ser att BMW och Audi verkar ha en starkare utveckling än Mercedes – och BMW och Audi nöjer sig med motorsport som är betydligt billigare,
•••
McLaren väntar med att skaffa någon version av F-ducts till dess att stallen får ett klart besked av FIA om vad som gäller. Det handlar om Mercedes nya uppfinning som FIA  godkänt, men som teamen vill att förbundet ska titta på igen.
•••
Heikki Kovalainen funderar på att köra rally när F1-karriärn är över.
•••
Det är inte bara Bahrain som har ett frågetecken bakom sitt  race. Även i Texas finns det nu ett stort frågetecken. County commissioner Sarah Eckhardt säger till Austin American Statesman:
– Det verkar som om de (arrangörerna) inte har de pengarna som behövs för att kunna göra förberedelser som krävs.
Det är faktiskt så at det finns experter, som duktige Livio Oricchio (O Estado de S.Paulo) som varnar för att det försvinner två lopp i år, Bahrain och USAs GP i höst.

Teamchefen kräver: – Ställ in Bahrains GP

av Anna Andersson

Blir det en tävling i Bahrain eller inte?
Stallen är inte övertygade, Damon Hill som för någon månad sedan var positiv till ett lopp i ökenlandet har ändrat sig och säger att loppet borde strykas. Det anser också en teamchef, som inte vill uppge sitt namn, för The Guardian.
Samtidigt kommer rapporter från regeringen i landet att allt är lugnt.
Så vad gäller?
Senast till helgen behöver stallen ha ett svar, de måste veta om materialet ska skickas vidare till Bahrain eller tillbaka till Europa.
Om loppet stryks är ett inge katastrof, då innehåller säsongen 19 lopp – precis som i fjol.
Och då ströks tävlingen i Bahrain.
•••
Lotus kommer att finnas kvar i F1 i alla fall till och med 2017.  Detta även om Lotus Group inte längre sponsrar stallet.
•••
Monisha Kalternborn, 41, kommer att bli den första kvinnliga stallchefen i F1-sportens historia.  Enligt Peter Sauber är det hon som ska ta över den dagen han lägger av – och den kan komma snart.
– Jag har alltid sagt att jag inte tänker sitta på  kommandobryggan när jag fyller 70 år, säger 68-årge Sauber till Der Sonntag.
– En sak är säker, Minusha Kalteborn ska ta över efter mig, men när det händer är inte klart. Hon kommer att bli den första kvinnliga teamchefen, hon har varit hos oss i 13 år och haft många chefspositioner och jag är övertygad om att hon kommer att göra jobbet mycket, mycket bra.
När han sålde sitt stall till BMW lämnade han faktiskt depån, men när tyskarna valde att hoppa av F1-satsningen så klev Peter Sauber tillbaka in för att rädda sina anställda i Hinwil.
•••
För övrigt räknar Lotus med att de uppdateringarna som stallet har med sig till Kina kan ge dem två tiondelar per varv.

Kimi: Därför är jag bättre än Schumacher

av Anna Andersson

Det vekar som om Lotus har något extra med sig till Kina nästa vecka. och Kimi Rikkönen är riktigt nöjd med bilen.
– Den är bra, om den är så bra att den kan vinna vet jag inte, men den är tillräckligt bra för att vara med i toppen, säger han och det bådar gott inför nästa race.
Vi är väl många som vill se både ett spännande kval på lördagen och ett spännande race på söndagen – ska man som svensk upp klockan åtta en lördag får det sjutton vara ett bra kval – värt den missade sömnen.
Kimi Räikkönen är en hyvens man, för den som nu inte trodde det. Han så juste att han förklarar det faktum att han har haft det enklare i comebacken än vad Michael Schumacher har haft med att han har en bra bil.
– Det handlar bara om du har en bra bil eller inte. Det har gjort livet betydligt enklare för mig. Han, Schumacher, hade inte direkt någon tur.
•••
Sebastian Vettel har gjort en intervju med Sport Bild och där får vi en och annan förklaring till hans uppförande.
– Det stämmer, jag är en mycket dålig förlorare, om jag hade varit duktig på att förlora så hade jag aldrig kört formal 1. Dessutom var jag väldigt besviken, säger Vettel.
– Så kort efter loppet så svarade jag precis så som jag kände. Jag tycker att det är betydligt mer ärligt att göra det än att låtsas vara någon kille som alltid har ett påklistrat tuggumismajl.
•••
Ingen KERS för HRT 2012. Sedan har stallet skrivit kontrakt med Ma Qing Hua, kinesen ska presenteras i samband med Kinas GP och finns med i stallets juniorprogram.
•••
Rubens Barrichello utesluter inte att han gör comeback i F1.
•••
Ha en härligt lugn och go påsk. Det tänker jag ha.
Sedan återkommer jag nästa vecka när vi laddar upp inför Kinas GP, vårens sista morgonrace.

Sauber + Ferrari = sant

av Anna Andersson

Det senaste ryktet är att den nya Ferrarin kommer att påminna väldigt mycket om – Sauber. Enligt autosprint är det helt enkelt en ” Ferrauber”. Tidningen menar att bakdelen på bilen kommer att påminna mycket om Saubers C31.
– Det är inget snack om saken, Sauber är snabbare än vad vi är, sa Fernando Alonso efter segern i Malaysia.
Sedan är det ju så att Sauber har Ferraris motor och växellåda – så Ferrauber låter rätt bra och jag kan garantera att Red Bull är varnade för österrikarna är mycket väl medvetna om att rauber betyder rånare på tyska.
•••
Jenson Button har förklarat att han tänker vara McLaren trogen och att han inte alls är trött på F1, trots att han stått på startlinjen 212 gånger.
•••
Pirelli meddelar vilka däck som gäller under resten av säsongen och det är följande:
Kina – medium och hårda
Bahrain – medium och hårda
Spanien – mjuka och hårda
Monaco mjuka och supermjuka
•••
Rubens Barrichellos råd till Felipe Massa:
– Njut, slappna av och ha roligt.
Känns som om det kan vara lite svårt för Massa att ta det på allvar just nu, även om  han gärna skulle vilja.
•••
Bernie Ecclestones dotter ville tillverka ett eget schampo och sälja under märket Formula Uno.
Det gillade inte pappa, 81.
– Han sa till mig att det finns ett gäng andra som skulle betala mycket pengar för för att använda sig av det märket och jag  hade ingen chans, jag hade inte råd, säger Tamara Ecclestone till Welt.
•••
Och för att göra ett kort inlägg i Sebastian Vettels gurkdebatt så säger Helmut Marko, motorsportkonsulent hos Red Bull, att:
– Eftersläntrarna Marussia och HRT måste vara betydligt mer uppmärksamma på banan.
Är någon överraskad över det uttalandet?

Red Bulls protest – och Bahrains GP stryks?

av Anna Andersson

Det sägs att det ska bli ett lopp i Bahrain som planerat, men det har protesterats högljutt mot F1 i landet. Det är oroligt, ytterligare dödsfall har rapporterats och en av de mer välkända människorättsaktivisterna har fängslats när han var på väg till en demonstration. Dessutom sägs det att arrangörerna inte kan garantera åskådarnas säkerhet under evenemanget som ska arrangeras mellan den 20 och 22 april.
 De senaste uppgifterna är att det tas ett beslut om F1 ska till Bahrain eller inte den 15 april, då måste man bestämma sig för om man ska skicka materialet från Kina  till Bahrain eller hem till Europa.
Så ännu är det inte helt säkert att det blir ett race – även om Bernie Ecclestone har sagt att det ska köras i Bahrain.
•••
Inte heller stroyn om F-ductsen är död. I Kina ska FIA och Charlie Whiting återigen titta på Mercedes lösning, den som de vid flera tillfällen redan har klassat som tillåten. Efter det ska Red Bull ta ett beslut om hur stallet ska agera i frågan.
Mästarna vill ha full klarhet, annars så tänker de protestera – eller bygga en egen version:
– Skulle det vara så att vi också vill ha den så kommer vi att följa vår egen linje eftersom det passar vår bil bättre, säger Red Bulls stallchef Christian Horner.
Den här historien kommer att bli en följetong de kommande två veckorna. Var så säkra….
•••
Enligt Martin Brundle är Red Bulls problem den största överraskningen 2012.
Peter Sauber däremot tror inte att de första två racen för säsongen har gett oss någon bild av hur förhållandena mellan teamen är. Han tror att det kan bli ännu en omkastning i resultatöistan när F1 kommer till Europa.
Det är den 13 maj det.

Här är tidernas fulaste F1:a

av Anna Andersson

Lite döläge i veckan, jag vet, men jag har hittat en kul grej för dig som har lie tid över vid datorn.
crash.net har haft en omröstning om vilken F1:a som är den fulaste någonsin.
Resultatet är värt att kolla igenom.
Fulast anses Williams FW26, följd av Tyrrells sexhjuling P34 och McLarens Mp4/10.
Här är resultatet:
1. Williams FW26
2. Tyrrell P34
3. McLaren MP4/10
4. Renault R29
5. Honda RS08
6. Ferrari F310
7. Ferrari 2012
8. Red Bull RB3 (British Grand Prix)
9. Eifelland Type 21
10. Ferrari 312T4
Självklart kan du diskutera resultatet här.
Min egen lista skulle toppas av sexhjulingen före Brabham Alfa och Williams Ford FW07D.

Jag skrev en personlig lista över de fulaste bilarna för snart två år och om ni vill kolla på lite bilder kan ni klicka er in på:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/formel1/article7548189.ab

Och har ni egna listor – lägg upp dem på bloggen. Det käns som en härlig diskussion  nu i påsk.

•••
Christian Horner stöttar (föga överraskande) Sebastian Vettel och säger:
– Du kan väl inte gnälla på honom för att han är frustrerad.
•••
Om inte Lewis hade kört F1 hade det varit kul att ha Fernando som stallkompis.
Citat Jenson Button.
Den mannen vad han vill ha – en sporrande utmaning.

Dessutom bekräftar Button att han hade ett erbjudande från Ferrari i oktober 2011, men valde att stanna hos McLaren.

När det gäller Button så gav Martin Whitmarsh i dagarna en intervju där han berättade hur det gick till när han fick världsmästare Button i sitt stall. Han berättar hur Buttons manager ringde och han av ren artighet valde att snacka med honom:
– Men även om jag pratade med honom så var jag övertygad om att han inte skulle byta stall, säger Whitmarsh till Autosport.
– Han hade precis vunnit sin första titel, han trivdes i stallet, varför i hela världen skulle han lämna det för att komma till McLaren där det fanns en person som Lewis som var fruktansvärt snabb och som dessutom varit i stallet länge?
Button fick i alla fal en tur i McLarens fabrik och han bestämde sig direkt, han sa till sin manager att han var tvungen att lösa dealen även om han skulle köra typ gratis.
Den dealen tycks ha varit rätt välbetald för båda sidor.
– Han tog beslutet och han var medveten om utmaningen och då förstod jag för första gången vilken bra förare vi hade fått tag på, säger Whitmarsh.
– Jenson har överträffat alla förväntningar hos McLaren, de enda han inte har överträffat är väl sina egna.

•••

Adrian Sutil kommer inte att överklaga domen mot honom. Bråket på nattklubben i Kina är överspelat för hans del och nu vill han koncentrera sig på att försöka hitta en styrning i F1. FIA har låtit honom behålla sin superlincens.

Hur illa har Vettel uppfört sig?

av Anna Andersson

Hur illa är egentligen Sebastian Vettels agerande?
Det beror väl lite på vem du frågar, men om man får höra vad hans förarkollegor tycker så är det riktigt illa.
Även om FIA inte tycker att det är värt något straff.
Att visa finger till en motståndare och dessutom kalla honom för stolpskott. idiot och jävla gurka är inte speciellt populärt eller som Vitalij Petrov säger:
– Vettel borde inte ha sagt någonting och inte heller visat fingret. Jag kan fatta att han får sådana känslor under tävlingen det finna sådana situationer, men man måste kunna kontrollera sig själv.
Citatet är hämtat från RIA Novosti.
Mer om temat kan ni läsa på motorwebben i dag – eller i tidningen så klart. Ni vet väl att det är motorsport i tidningen varje lördag, hela året om;-).
Och under F1-helger är det såklart mer än så.
Så vad är er åsikt om Vettel vs Karthikeyan?
•••
Mer på temat Vettel. Nu går Red Bull, eller stallets motorsportkonsulent och Sebastian Vettels mentor,  Helmut Marko ut och försvarar hans agerande i Malaysia där han trots order om att stanna valde att ta bilen i mål.
– Sanningen är att vi ville ta in honom av säkerhetsskäl, bromsarna var överhettade, säger Marko till Sport Bild.
– Samtidigt hade vi problem med radiotrafiken och Vettel körde in i mål.
•••
När det gäller Mercedes F-ducts kan det bli ett förbud mot det före loppet i Kina. Lotus har framfört nya protester till FIA och de ska behandlas innan nästa lopp. Även Red Bull vill driva frågan vidare:
– Än är det inte över säger Helmut Marko till Auto Bild.
•••
Jaime Alguersuari och Lucas di Grassi är Pirellis testförare i år.

Sida 295 av 390