Nästa Schumi?

av Anna Andersson

Nico Hülkenberg är testförare hos Williams och nu ryktas det om att han kör F1 nästa år. Hos just Williams. Kontrakten med de nuvarande förarna går ut och Nico Rosberg är både McLaren-Mercedes och BMW intresserade av ( båda med tysk intressen vill så klart ha en tysk förare för marknadsföringens skull) och Kazuki Nakajima anses för svag för F1.
– Nico är snabb på alla tester, dessutom är han smart. Han ger ingenjörerna perfekta analyser, både när det gäller teknik och hur bilen beter sig på banan, säger Sam Michel till Sport Bild.
Han är Europamästare i Formel 3 och ska köra GP2 i år. Dessutom är hans manager Willi Weber – just det mannen bakom bröderna Schumacher.
– Jag är övertygad om att vi ser honom i F1 2010, säger Weber.
Än så länge bara ett rykte, men skvaller av den digniteten är alltid ingressant. Det rör på sig inom F1.
Anna

Lauda dissar BMW

av Anna Andersson

Nu väntar F1 i Barcelona, en tävlinghelg som  jag tror att alla stallen bara har väntat på för nu kommer det nya delar till bilarna. Här i Tyskland har det snackats mycket om BMW som inledde säsongen ganska bra och som satsat hårt på KERS, men som var urusla senast och sladdade längst bak i fältet. Båda förarna var vansinniga, men pratade mycket om Barcelona och de uppdateringar som ska komma.
Men det finns de som tvekar på deras upphämtning, en av dem är den trefaldige världsmästaren Niki Lauda.
Han är numera expertkommentator på den tyska kanalen RTL och till Sport Bild säger han:
– Barcelona är en bana som är straffar alla aerodynamiska svagheter hårt, jag är väldigt rädd för att BMW kommer att ha ännu större problem där och vara ännu längre efter toppen, säger han.
– Faktum är att BMWs bil inte är tillräckligt bra aerodynamiskt.
Men något recept på hur det tyska stallet ska komma ur krisen har han inte.
– Det är extremt svårt att komma ur den situationen som de satt sig i. Ligger du där bak så måste du utveckla bilen dubbelt så snabbt som de andra teamen och arbeta dubbelt så bra, säger han.
– McLaren och Ferrari har samma problem som BMW, det betyder att BMW måste ta två steg när de andra toppteamen tar ett och lyckas de inte med det nu så är säsongen körd.
Troligen så har han rätt. Det känns som om de kommande tre loppen blir extremt viktiga för de teamen som ligger längre bak. Det blir kul att se vilka uppdateringar de kommer med och självklart ska vi försöka att ha med allt de nyaste och senaste, både när det gäller nyheter, rykten och skvaller här på motor.sportbladet.se
Nu börjar F1-säsongen på allvar.
Anna

Buttons butt

av Anna Andersson

Den dråpligaste historien från helgen rör Jenson Button och hans rumpa…Det var så fruktansvärt varmt i bilen under Bahrains GP att han brände rumpan under de 57 varven och han är brännskador.
– Jag brände vänster skinka på en elbox och har fått lättare brännskador, men jag hoppas att vi kan lösa det problemet, säger han till planetf1.com.
– Det var fruktansvärt varmt och allt i cockpit var stekhett. Det är tufft att vara en F1-förare.
Men antagligen känns det okej eftersom han vann och leder VM.
Då kanske han kan stå ut med att låta bakdelen vila i några dagar…

Nya rykten om Ferrari, Alonso och Vettel

av Anna Andersson

Fernando Alonso tycks vara klar för Ferrari 2010, det bekräftar Gerhard Berger. Den texten finns att läsa på hemsidan i dag, men nu kommer nya rykten, än så länge obekräftade, att hans teamkollega blir en ung tysk.
Sebastian Vettel…
21-åringen har länge setts som Michael Schuamchers i Tyskland, han har bra kontakt med Schumi och även med Ferrari, i fjol körde han med Toro Rosso och Ferraris motorer.
I så fall får både Felipe Massa och Kimi Räikkönen flytta på sig senast 2010, när deras kontrakt går ut och det året går även Vettels kontrakt med Red Bull ut.
Än så länge lösa rykten, men jag skulle inte bli förvånad om det ligger någonting i dem.
Ferrari har inte råd att åka om kring och bli utskrattade som en usel komedi av Mr Bean.
Det är under deras nivå och Luca di Montezemolo kommer att göra det mycket tydligt.
Alla senast efter årets säsong.
Anna

Vettel och den nya diffusorn

av Anna Andersson

Red Bulls stjärndesigner Adrian Newey har en nu dubbel diffusor på gång, men Sebastian Vettel kommer inte att få den på bilen förrän till Monacos GP i slutet av maj.
– Det krävs enormt mycket jobb och utmaningen är att få den nuvarande bilen att fungera med den dubbladiffusorn, säger Newey till autosport.
– Men jag tycker inte att det är synd, jag ser det som en ny utmaning.
En som verkligen kan ge Red Bull vingar…
Anna

Vad gjorde Jean Tott i Shanghai?

av Eje Elgh

Det blev ett rätt avslaget race här i Shanghai. Det är inget fel på regnrace i och för sig, men det är en krydda om det torkar upp under racet så att det blir taktik med däcksval och liknande. Något sådant blev det inte i dag, och det bjöds inte heller på några riktiga fighter i racet.
Inte det roligaste F1-racet vi har sett med andra ord.

Men det fortsätter att bjudas en del svar. Det visar sig allt klarare att teamen Ferrari, McLaren, Renault och VMW inte prickat rätt med den nya bilen. Det finns många parametrar på varför de inte lyckats, men huvudsaken verkar vara KERS. De som fokuserat mest på detta är också de som har problem. Och det står klart att dessa team har mycket jobb kvar att göra.

För Red Bull kom äntligen den efterlängtade framgången. De har kämpar länge och det har ibland verkat hopplöst, så de var mycket väl värda framgången. Sebastian Vettel är ett världsmästarämne. Det finns många snabba förare, men Vettel har även kylan och verkar vara en mycket balanserad person som sällan gör misstag. Redan i hans tidiga karriär vann han otroligt mycket och det verkar kunna fortsätta. Han måste förstås fortsätta att ta rätt steg i sin karriär, men visst kan han bli en ny Schumacher.

Det roliga är att Vettel ofta ger svar med glimten i ögat, till skillnad från Schumacher som ofta verkade komma med utstuderade svar som inte verkade komma från hjärtat. Med Vettel verkar det vara tvärt om.

Ferrari är annars det stora samtalsämnet här i Shanghai. Teamet visar otrolig sårbarhet och har ingen fart, ingen tillförlitlighet och som det verkar ingen organisation just nu. Det är kris i Italien just nu, Ferrari är lika med Italien och där har man inget överseende med att det går dåligt.
I helgen fanns förre chefen Jean Tott på plats här. Han var inte klädd i några Ferrarikläder men sågs i teamets tält och det är inte utan att man fuderar varför han gjort en resa ända till Shanghai.

Nu åker jag till Abu Dhabi. Där lyser förhoppningsvis solen…

//Eje

Deutschland, Deutschland…

av Anna Andersson

…über alles. Nåja, men i Kina är det i alla fall den tyska nationalsången som spelas och eftersom jag inte ens har en timme till Sebastian Vettels födelseort Hepenheim så jublas det här på gatan. Heppenheim ligger förövrigt an der Bergstrasse,  söder ut från Frankfurt och inte alt för långt till Hockenheim. Det är en helt underbar liten stad med korsvirkeshus och ett fantastiskt glasskafé. Italienskt så klart och på vintern är det en skoaffär, eller så var det i alla fall senast jag var där.
Nu firar tyska RTL sin 300:e sändning så just nu ”Deutschland feiert”.
Bubi Schumi på väg att bli stor.
Anna

Hermann är mannen bakom allt…

av Anna Andersson

i alla fall bakom den fantastiska banan i Kina. Hans landsman Sebastian Vettel tycks trivas som fisken i vattnet på den regniga banan i Kina, 22 varv kvar. Spännande lopp trots regn. Kan inte hjälpa det, men jag gillar verkligen Hermann Tilkes banor, Malaysia, Kina,, Turkietl och Bahrain. Tysken har lyckats bygga banorna så att loppen blir spännande. Träffade honom för ett par år sedan och var riktigt imponerad över hur han tänker och hur han planerar sina banor. Källaren är fylld av modeller på banor och han har anteckningar från förarna hängande på väggarna för att göra banan så härlig som möjligt för både förare och publik.

Tyskland jublar

av Anna Andersson

Kronprinsen Sebastian Vettel har slagit till igen, Tyskland jublar. Det är perfekt för RTL som i morgon sänder sitt 300:e Gp och har stor studio i Köln och visar det bästa av det mesta från sina 300 lopp. Kan vara värt att kolla på för den som gillar F1 och har kanalen. Det går också att se en hel del av deras TV-material live på nätet, www.sport.de.
För läckra bilder behövs som bekant inga extra tyskkunskaper…
Annars är tyskarna oroliga för Nick Heidfeld, återigen utanför topp tio och även om han tog sig från en plats elva till pallen senast så är det tveksamt om han lyckas igen. Kina är en krävande bana och Sebastian Vettel var till och med orolig över sina däck, trots att han bara körde ett enda varv i Q3.
– De släppte i sista kurvan, men det kändes härligt att klara det ändå, var hans kommentar till RTL.
Nu väntar vi på fler kommentarer och hoppas på ett härligt lopp i morgon. I Tyskland regnar det som sjutton nu efter en vecka fylld av sommarvärme och det känns perfekt att kura framför TV:n i morgon bitti. I dag ska jag passa på att se lite topphandboll i Bundesliga svenskmöte mellan Grosswallstadt och Flensburg, en skön avkoppling mitt i dessa stressiga F1-veckor.
Höres

Anna
Anna

Shanghai

av Janne blomqvist

Så var dom två första passen körda i Shanghai….”Inte mycket nytt under solen”.

Brawn, Williams och Toyota, dom s k ”diffuserblarna” i täten tillsammans med ”katten bland härmelinerna”, Red Bull! Ganska väntat resultat även om en del höjde på ögonbrynen en del när Hamilton var snabbast efter den förstaträningen och man undrade om dom ”nya” uppdateringarna hade gjort bilen så snabb att den genast kunde vara med och slåss i toppen. Andra passet visade dock att så ej var fallet. Det är bara och konstatera att varken Mclaren eller Ferrari har någon vinnarbil ännu.

Alonso har uttryckt visst missnöje med valet av däck till denna helg, han tyckte dom ”supermjuka” var i mjukaste laget och det är dom kanske…för Renault. Visst ä’r dom på marginalen men snarast på ett positivt sätt där förarna och deras ingenjörer får en del att fundera på när det gäller taktiken och inställningarna på bilen.

Jag tippar Nico Rosberg i pole i morgon…

God natt, nu ska jag sova

JB

Sida 387 av 390