Helt snurrigt

av Anna Andersson

F1-världen verkar vara helt snurrig. Brawn GPp i topp, vilket naturligtvis är skoj eftersom det ger lite mer spänning åt sporten och Toyotas båda bilar diskades efter kvalet. Deras bakvinge var regelvidrig och nu startar de sist i premiären – snacka om miss. Tur för Lewis Hamilton som tvingades byta växellåda och nu startar i näst sista led.
Vi kan förvänta oss ett spännande lopp i morgon och det blir extremt skoj att se Red Bulls Sebastian Vettel, som startar som trea. Han är Tysklands stora hopp och har redan vissat att han kan vinna.
Här i Tyskland jämförs han med Michael Schumacher och spås bli näste store tyske förare.
Får se om det räcker till seger redan i premiären? Jag blir inte förvånad. Kan man vinna lopp med en Toro Rosso så klarar man det mesta…
Anna

Lång natt att vänta för BMW

av Eje Elgh

Det stora samtalsämnet här i Melbourne just nu är diffuser. Och det blev inte mindre efter dagens träning där sex av de sju snabbaste förarna under det andra passet var de som det protesterades mot under gårdagen.

Det som är skitbra är att vi fick se Nico Rosberg i topp och att team som Toyota, Williams och Brawn-Mercedes rör om i grytan. Det dåliga är att det blir en ännu mer tillspetsad situation och att vi antagligen inte kommer att få veta utgången av helgens race förrän veckan efter tävlingen i Malaysia då FIA:s court of appeal sammanträder och behandlar protesten mot teamens diffuser. Att de var snabbast nu strödde säkert salt i såren.

Man kan väl säga att det hela handlar om hur den avslutande delen av golvet ska vara utformad och att de här tre teamens lösning gör att man får dubbel verkan och att de får mer downforce på bilen bak. Men bara det gör inte en halv sekund i tid, dessa team har också gjort något med framdelen också och på så sätt fått bättre totalt grepp.

Det är förstås inte säkert att de tre teamen blir fällda. Jag tror det är 50-50, bägge parter säger att de har rätt. Ändå känns det lite tragiskt att vi inte får beslut i frågan innan racet. Skulle teamen få rätt måste de andra teamen göra samma sak och jag tror de redan ligger i startgroparna.

Kommer hela helgen att se ut som det gjorde idag? Nej, inte nödvändigtvis. I Melbourne kör vi på en bana som inte alls används annars och efter hand kan helt andra bilar börja fungera på ett sätt som de inte gjorde under första träningarna.

Jag tror att Ferrari kommer vara med därframme i helgen. Däremot tror jag BMW har en tuff kväll och natt framför sig för att få ordning på problemen.

//Eje

Upp och ner Down Under

av Anna Andersson

Nico Rosberg var fredagens man i Australien, snabbast på  båda träningarna och det var just de team som varit omdiskuterade på gtund av sina diffusorer som var snabbast.
Träning 1:
1    16    N. Rosberg    Williams    1:26.687              19
2    17    K. Nakajima    Williams    1:26.736    +0:00.049    +0:00.049    21
3    4    K. Räikkönen    Ferrari    1:26.750    +0:00.063    +0:00.014    24
4    23    R. Barrichello    Brawn    1:27.226    +0:00.539    +0:00.476    21
5    2    H. Kovalainen    McLaren    1:27.453    +0:00.766    +0:00.227    15

Träning 2:
1    16    N. Rosberg    Williams    1:26.053              36
2    23    R. Barrichello    Brawn    1:26.157    +0:00.104    +0:00.104    38
3    9    J. Trulli    Toyota    1:26.350    +0:00.297    +0:00.193    42
4    14    M. Webber    Red Bull    1:26.370    +0:00.317    +0:00.020    30
5    22    J. Button    Brawn    1:26.374    +0:00.321    +0:00.004    38

– Det var väldigt positivt, vi var bättre än vad vi förväntat oss, säger Nico Rosberg enligt motorsporttotal.
– Det var en överraskning att vi var så snabba, men målet är det samma. Man vet aldrig hur mycket bensin de andra har obord på träingen, men en sak är säker, min tank var inte tom. Jag ser fram emot morgondagen och mina förhoppningar om att få till ett toppresultat har ökat.
Anna

Taggar nico, rosberg

Godkända – Överklagan

av Janne blomqvist

Jaha….Brawn GP, Williams och Toyota har fått klartecken för sina bilar efter mer än fyra timmars överläggande, argumenterande och diskuterande mellan FIAdomarna och teamen. Så vad händer nu då? Jo, nu kommer de protesterande teamen sannolikt att överklaga och det överklangandet tar man inte ställning till förrän tidigast efter Malaysias GP vilket i praktiken innebär att vi INTE kommer att ha något definitivt resultat på söndag, en klart väntad om än olycklig utveckling av denna historia.
Ross Brawn var säker på sin sak och första ronden går till de ”innovativa”:)

Fortsättning lär följa….

//Janne Blomqvist

Ett par tips från Tyskland

av Anna Andersson

Ralf Schumacher ger sin syn på säsongsstarten i tidningen Bild och han tror på Ferrari, BMW och Toyota före Renault, Red Bull och Brawn.
McLaren?
– De har  inte varit starka på testerna och är inte favoriter i det första loppet, men de har erfarenhet och kan hantera situationen.
– Men de lär inte finnas med i toppen de fem-sex första loppen.
Niki Lauda, som är trefaldig världsmästare och expert på tyska RTL ger också sina tips:
– Jag tror att Brawn kan överraska, antingen Button eller Barrichello, säger Lauda till tidningen.
När det gälelr världsmästare tror han på Ferrari, BMW eller Renault och han varnar för McLaren-Mercerdes. Dessutom tror han att Sebastian Vettel kan vinna lopp i sin Red Bull, precis som Timo Glock, Toyota och Nick Heidfeld, BMW.

Nya nummer

av Anna Andersson

Det blir inte någon bil med nummer 18 i år och ingen med nummer 19 heller. De numren lämnas inte ut, istället  kör Brawn GP, Button och Barrichello, med nummer 22 och 23.

En arbetsdag i Melbourne

av Frida Nordstrand

Hej igen!
Här kommer lite bilder från vår första arbetsdag i Melbourne.

Tidig morgon i Melbourne. Eje gör sig inte jättepoppis i morgonköerna när han kör slalom mellan bilarna men fort går det. Något bilpass för att komma in på området har vi inte fått men Eje och Lill-Lövis snackar in oss utan. ”Jag har alltid varit bra på gräs” , säger Eje nöjt när vi sladdar in på parkeringens gräsmatta.

Förarna, bland annat Lewis Hamilton och Heikki Kovalaien var på plats tidigt och tog sig tid att skriva lite autografer.

Nelson Piquet chillar medan vi passar på att intervjua Fernando Alonso precis bredvid.

Jag står och väntar på att få interbjua Lewis Hamilton. Mclearenkillarna riggar upp intervjuposition.

Lill-Lövis is still going strong! Vi får stanna stup i kvarten och vänta på att han ska skriva autografer och fotas.

David Coulthard är på plats. I år ska han vara expertkommentator åt BBC, men han är även uppsatt som tredjeförare i Red Bull-teamet.

Efter ett gott dagsverk ska vi åka hem men möts av en ilsket röd lapp på vår ruta och av bärgningsbilen! De ska precis bogsera bort vår bil då den inte har något pass. Lill-Lövis sätter sig PÅ bilen i väntan på Eje, så de inte ska kunna ta den. Bra tänkt!

Efter en lång dag i solen kan vi konstatera att pressen är stor på team och förare inför morgondagens träning. Lewis Hamilton var inte alls trygg och sa att försäsongen har varit minst sagt orolig. Han tror att de kommer komma ikapp, men hans förhoppningar på att vara med i toppen redan i första racet var inte så stora.

//Frida

Protest!

av Janne blomqvist

Så var den då inlämnad….Protesten mot Brawn GP, Williams och Toyotas diffusers! Inte oväntat men väldigt tråkigt att det gällande reglementet inte är tydligare än att tre team kan göra en tolkning som enligt de flesta övriga är regelvidrig. Å andra sidan är detta enda sättet att få till ett förtydligande om vad som gäller bygget av bakdelen på golvet på bilen.
Ross Brawn är i allafall helt säker på att deras design är inom ramen för reglerna och skickar en riktigt ”salt gurka” åt ferrarihållet…

”Ferrari have only woken up because someone has driven faster than them,” Brawn is quoted as saying by the Mirror. ”The accusations are coming from teams who did not come up with the idea and now they are getting angry.”

”For anyone who has read the rules it was quite obvious,” Brawn concluded.

Fortsättning lär följa:)

// Janne Blomqvist

Diffusing

av Janne blomqvist

Premiärhelgen i Melbourne närmas sej och redan nu kan vi ana en strulig start på säsongen. Red Bull och åtminstone ett team till kommer att protestera mot Brawn GP:s diffuser på bilen om den skulle godkännas vid besiktningen inför säsongens första träning.
Bakgrunden är att Brawn GP, Toyota och Williams har tolkat regelverket lite annorlunda när det gäller designen av bakdelen på bilen där luften som kommer underifrån på bilen kommer ut (det plana golvet ger undertryck och downforce som kan ökas beroende på diffuserns utseende). Jag vet från säker källa att Brawn GP:s design ger upp emot 7 tiondelar vilket kan förklara varför det har rört om i grytan. Om bilarna godkänns och en protest lämnas in betyder det att vi inte kommer att få något definitivt resultat efter tävlingen på söndag utan måste vänta ett antal veckor innan beslut kommer kring en ev inlämnad protest….

Hoppas verkligen att vi slipper detta men mycket talar för att det blir en inte allt för rolig start på säsongen för FIA:s tekniker

JB

Rosberg nekad och promenad med Alonso

av Frida Nordstrand

Efter att ha tillbringat 10 av 26 restimmar spelandes Yatzy med dessa två backpackers är jag äntligen på plats i Melbourne inför den mest efterlängtade och ouförutsägbara F1-starten på mycket länge.

Min tanke är att jag ska ta er med bakom kulisserna på Formul 1-cirkusen. Ni ska få följa med på mina galna resor världen över och jag ska försöka bjuda på det ni inte får se i rutan. Jag vågar nog sticka ut hakan och säga att jag har lyckats ganska bra med det i dagens inlägg!

Förmiddagen på banan i Melbourne inleddes med att jag fick hjälpa Nico Rosberg in på området! Vakterna kände inte igen honom och han hade inget pass, men det hade ju jag, så jag gick i god för honom kan man säga. Any time Nico!

 

Efter några timmars rekande och fixande tog vi en paus och bestämmde oss för att hänga på när Fernando Alonso gick ett varv runt banan.

 

Även glade Ross Brawn tog en promenad på banan.

När dagen var slut och vi var klara med vårt fix övertalde jag kamera-Magnus att ta en springtur runt floden och vem möter vi om inte Fernando Alonso! Promenaden runt banan var visst inte tillräcklig motion för honom heller. Det ska sägas att hans löpsteg var betydligt lättare än våra, men sen ska ju också F1-förarna vara bland världens bäst tränade idrottsmän. Någon kamera hade vi förstås inte med oss på rundan, men vi tog svettigt bildbevis på att den har ägt rum.

Så, duscha, sova och ut på banan tidigt imorgon bitti igen. Behind the scenes of F1 har bara börjat!

Sida 389 av 390