Beslutet var inte oväntat

av Eje Elgh

Jag har precis satt min for i Melbourne igen. Jag flög från Stockholm i tisdags morse klockan 6.40 och har precis tagit mig till hotellet där jag ska ta en macka och sen gå och lägga mig.
Det är i alla fall 20 grader varmt här och jag lyckades ta mig in från flygplatsen till hotellet med hyrbilen. Det är vänstertrafik här, men det fixar jag.

Vid mellanlandningen i Zürich fick jag ett samtal vad jag trodde om regeländringen när det gäller poängsystemet. Jag sa då att jag inte trodde att det skulle bli en ändring och vid mellanlandningen i Singapore såg jag på internet att det gamla systemet ska gälla igen. Det var inte oväntat.

Jag tycker det är bra, det nya förslaget presenterades alldeles för snabbt. Det man måste tänka på är att varje liten ändring inom F1ger stora konsekvenser. Det här poängsystemet har man haft i 60 år och när man gör förändringar måste man se över hela biten.

Ett förslag är att ge segraren tolv poäng istället för tio för att få mer fight om segern. Det kanske inte är så dumt.

Nästa år tror jag det blir något nytt poängsystem, men då får man också ändra i hela formatet runt en tävlingshelg. Hur det kan se ut får jag återkomma till. Vi hörs i helgen.

//Eje

Coulthard is back

av Anna Andersson

Den första överraskningen i Melbourne, David Culthard som lade av i höstas har nominerats som tredjeförare av Red Bill. Det innebär att om Sebastian Vettel eller Mark Webber skadar sig är det skotten som rattar bilen. Brendon Hartley , 19, Nya Zeeland, skulle ha varit tredjeförare men han har inte fått sin licens av FIA och enligt motorsportotal lär han inte få någon licens förrän till Europasäsongen. Han saknar testkilometer.
Coulthard är på plats som expertkommentator för BBC.

Tävla mot Schumi

av Anna Andersson

Ferrari laddar upp med en ny internetnyhet, fansen kan köra ett lopp mot Michael Schumacher på stallets egen bana Mugello. Självklart görs det i cybervärlden på Ferraris hemsida. Du kan själv bestämma färg och inställningar på din älsklingsbil och sedan tävla mot den sjufaldige världsmästaren. Dessutom går det att jämföra dina tider mot de som Kimi Räikkönen. Felipe Massa och Schumi har gjort efter 2002 på banan. Det bjuds också på en rundvandring i fabriken, kolla in vindtunneln och ett depåstopp och detta öppnar på söndag, lagom till F1-premiären.

Tyskland regerar

av Anna Andersson

I alla fall när det gäller antalet förare och stall i årets F1. Även om Michael Schumacher har lagt av så är intresset för F1 stort och förhoppningarna är enorma.
Framförallt på två förare Sebastian Vettel, i Red Bull och Nick Heidfeld i BMW.
I dagens nummer av Sport Bild, sportbibeln som kommer ut en gång i veckan, har till och med Lewis Hamilton sagt att han tror att 21-årige Vettel kan vara med och slåss i toppen.
Tyskland har som bekant fem förare med i F1, Nico Rosberg ( som har dubbelt medborgarskap men kör med tysk licens), Nick Heidfeld, Sebastian Vettel, Adrian Sutil och Timo Glock. Dessutom är McLaren-Mercedes, eller Mercedes som man säger här, majoritetsägt av tyskar, Toyota har sitt huvudkontor i Köln och BMW är tysk även om fabriken ligger i Schweiz. Sedan finns det många som räknar Red Bull och Toro Rosso till Tyskland, trots att ägaren är österrikare.
Men det märkligaste är nog att Ferrari fortfarande är det stall med flest anhängare. Det flaggas med Ferrariflaggor, så var det i Kiel när jag bodde där och så är det här i Bayern. Anledningen är självklart Michael Schumacher som fortfarande är den stora hjälten. I fjol var det till och med så att fler tyskar höll på Felipe Massa än på Lewis hamilton, trots att britten kör för Mercedes.
Vissa saker går bara inte att förstå…

Sida 390 av 390