Bevis mot Christian Horner sägs ha läckt – skakar F1

av Anna Andersson

F1 skakas av en läcka. Bevis mot Christian Horner sägs ha skickats till högt uppsatta personer i Formel 1.

– Jag kommer inte kommentera anonyma spekulationer, säger Horner.

Christian Horner Red Bull
Christian Horner och hans hustru Geri Halliwell. (AP-TT)

Red Bulls stallchef har anklagats för opassande beteende och utretts av en extern jurist. Det har spekulerats i om han ska tvingas lämna jobbet som teamchef för Red Bull i Formel 1 och även om att det pågår en maktkamp i stallet mellan Horner på ena sidan och familjen Verstappen samt motorsportchef Helmut Marko på den andra sidan.

Men ingenting har bekräftats.

I går avskrevs alla misstankar mot Christian Horner, men under torsdagen tog affären  ny fart. Det som benämns som tunga bevis har läkt till flera nyckelpersoner inom Formel 1. Under dagen har närmare 150 personer, journalister och högt uppsatta personer inom Formel 1, FIA (internationella bilsportförbundet) samt alla nuvarande teamchefer och Jos Verstappen, pappa till Max Verstappen, fått ett mejl med en länk till en fil på google drive. Enligt Autosport återfinns följande text i mejlet:

”Efter Red Bulls senaste undersökning och uttalanden kommer du att vara intresserad av att se det bifogade materialet.”

Bevis mot Chritian Horner sägs ha läckt

Länken sägs innehålla bevis, bilder av konversationen som genomfördes på Whatsapp, mellan Horner och kvinnan. Där finns bilder, mer eller mindre avslöjande, kommentarer med sexuella anspelningar och antydningar.

Detta är inte verifierat och Red Bull har varken dementerat eller bekräftat sanningen i dokumenten.

– Jag kommer inte kommentera anonyma spekulationer, men upprepar att jag alltid har förnekat anklagelserna, säger Christian Horner till Autosport.

– Jag respekterar integriteten hos den oberoende utredningen och samarbetade fullt ut med den. Det var en grundlig och rättvis utredning som genomfördes av en oberoende jurist som har avskrivit misstankarna. Jag fokuserar fullt ut på säsongsstarten.

Red Bulls Dr Helmut Marko har kommenterat uppgiftera i tyska Sport Bild:

– Jag har inte uppmärksammat detta, jag är väldigt paff och överraskad över att dokumenten har läckt. Jag har själv inte sett dem, säger han.

•••

Red Bull har inlett premiärhelgen mitt i fältet, medan Mercedes chockat både sig själva och konkurrenter.

I morgon fredag avgörs årets första kval, du följer det i vår F1-live.

 

Formel 1 i chock inför F1-premiären

av Anna Andersson

Formel 1 står chockade inför F1-premiären 2024. Mercedes har de två snabbaste tiderna – medan dominanterna Red Bull ligger mitt i fältet. 

– Det är en chock att se oss så högt upp, säger Lewis Hamilton.

F1 2024 i Bahrain
Mercedes toppade träningen inför F1 2024 (LAT Images)

Under den första träningen inför F1 2024 var Racing Bulls och Daniel Ricciardo snabbast. Under den andra träningen kördes de snabbaste tiderna av Lewis Hamilton, före kollegan George Russell, därefter Aston Martins Fernando Alonso och Ferraris Carlos Sainz. Max Verstappen hade bara sjätte snabbaste tid. Alla dagens tider

Det skakar om Formel 1 – och huvudpersonen själv.

– Banam var väldigt annorlunda jämfört med testerna förra veckan. Det kändes okej, men vi visste inte var  vi stod med det mjukare däcken (C2) och vi har gjort yttrerligare förändirngar på bilen, säger Lewis Hamilton.

– Men jag förstår det inte. Det är en chock att se oss här uppe. Vi får ta det för vad det är och inte tappa fotfästet för detta utan fortsätta jobba hårt.

F1 2024 – med Mercedes i topp

Frågan är om tiden speglar förhållandena mellan stallen eller om Red Bull gömmer undan sin verkliga kapacitet?

– Vi är rätt bra i kvaltrim, vi har gjort några ändringar efter testerna och de överträffade våra förväntningar, säger kollegan George Russell efter den andra träningen

Han påtalar att stallet först måste förstå varför bilen var så snabb, för att sedan kunna använda sig av den informationen i den fortsatta utvecklingen av bilen.

– Men det handlar om pacen över ett race, longruns och där ligger Max före oss.

Torsdagens andra träning är representativ i förhållande till kvalet som avgörs i morgon eftersom den avgjordes under sen eftermiddag, men frågan är om den fart som Mercedes visade upp och den avsaknad av fart som Red Bull presenterade stämmer med verkligheten.

Lewis Hamiltons 1.30,374 var snabbare än den tid ( 1.30,907) som Fernando Alonso var snabbast med under fjolåret och håller den trenden i sig lär det går snabbare än när Verstappen tog pole  2023 ( 1.29,708 ) under morgondagen.

Samtidigt såg Red Bull bäst ut under sina longruns, tätt följda av McLaren (+ 0,23), Mercedes (+0,4) och Ferrari ( + 0,47) och Aston Martin ( + 0,85). Alpine var  långsammast, nästan 1,5 bakom Red Bull.

Oscar Piastri, McLaren, satte nog huvudet på spiken när han sa:

”We’ll see how many sandbags come off tomorrow”

 

I morgon följer du F1-kvalet i vår F1-live. Välkommen in i vårt virtuella vardagsrum!

Och har du inte köpt F1-bibeln så gör det redan innan säsongen är i gång, där finns allt från guide, till teamen, exklusiva intervjuer och mycket mycket mer!

Finns i din butik nu!

Sedan snurrar historien om Christian Horner vidare, denna gång med läckta bevis. Läs mer här.

Sedan står Dino Beganovic i pole position i helgens första deltävling av Formel 3. Mer omdet och rörligabilder från kvalet hittar du här.

 

Dino Beganovic: Mot F1 2026

av Anna Andersson

Premiär för F1 i Bahrain 2024, men också för Formel 3 med Dino Beganovic.

Dino Beganovic jagar titeln i Formel 3 – för att kunna bli nästa svensk i F1.

Han började med en kvalsuccé och pole position.

– Jag är väldigt glad, säger han.

Sedan Marcus Ericsson lämnade F1 2018 har Sverige längtat efter en ny förare i Formel 1, nu kan en efterträdare vara på väg. Dino Beganovic gör nu sin andra säsong i Formel 3, han kör för Prema och är en del av Ferraris förarakademi. Hans målsättning är att fortsätta klättra för att nå Formel 1 runt år 2026-2027, i samband med nästa regeländring.

Men för att nå dit måste han prestera för att kunna avancera till nästa steg, Formel 2. En fördel för honom är att han inte längre är debutant utan har varit på alla banor, han har dessutom förberett sig bra och avslutade testet inför säsongen med att vara snabbast på det avslutande passet.

– Det var förstås en liten bonus att avsluta testet i topp, men det betyder egentligen inte så mycket i sig, säger Dino Beganovic.

 

Är Dino Beganovic nästa svensk i Formel 1?

Mästerskapet består av tio tävlingshelger och de avgörs i samband med Formel 1. Varje helg genomförs två lopp och Beganovic som var sexa under debutsäsongen tog då fyra pallplatser.

I år är målsättningen högre ställd.

Dino Beganovic tävlar för Prema i F3
Dino Beganovic tävlar för Prema ( Prema)

– Det är rätt simpelt, att vinna titeln. Göra en bra start på säsongen, dra ifrån och sedan jobba med luckan. De flesta mästerskap vinns på det sättet och det är viktigt att få språket, säger han.

De förarna som slutade framför honom i fjol har avancerat till Formel 2, men Dino är kvar. Han vet vad han måste förbättra och är oerhört laddad.

– I fjol fokuserade vi mycket på söndagsracet där det är många poäng, men vi har insett att det är lika viktigt att ta poäng kontinuerligt och vara med på lördagarna också.

Han inledde med att svara snabbast i kvalet och ta säsongens första pole position:

– Vilken start på säsongen, jublar han.

– Bilen kändes väldigt  bra, så ett stort tack till teamet. Vi satte i hop det när det gällde och det är väldigt skönt att börja säsongen så här.

Premiär i FIA Formel 3

FIA Formula 3 Championship

Rd. 1 – Bahrain (BHR)

Alla angivelser avser svensk tid

Torsdag 29 februari

Kval: 14.00-14.30

Fredag 1 mars

Race 1: 11.15-12.00

Lördag 2 mars

Race 2: 10.00-10.45

Förbered dig inför Formel 1 2024

Christian Horner har frikänts från alla anklagelser av Red Bulls interna utredning. Däremot säger pressmeddelandet inte ett ljud om hans framtid som teamchef för stallet. Det vi vet är att han är i Bahrain för F1-premiären 2024, men vi vet inte hur detta påverkar Red Bull och vad de rapporrter som kommer om en maktkamp inom teamet betyder för framtiden.

Formel 1 gjorde en rekordvinst 2023. Tacka Las Vegas för det. Liberty Media gjorde en rekordvinst ppå 392 miljoner dollar 2023.

I dag startar träningarna, redan i morgon är det kval. Du hittar alla tider för F1 i Bahrain här. I veckans avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan snackade vi upp säsongen och om du är med och spelar på Motor Manager, men kanske inte har tagit ut ditt lag än, kan du kolla in experternas lag här. Marcus Ericsson har tagit ut ett lag, Felix Rosenqvist, Johan Kristoffersson och Charlie Häggstam också. Kanske kan du inspireras?

Sedan påminner jag om F1-bibeln, den finns i butik och du kan beställa hem den, men magasinet finns också att läsa på webben om du har PLUS.

Korta nyheter inför F1 i Bahrain

Charles Leclerc påpekar att årets Ferrari är mindre känslig för vind, men däremot har en tendens att understyra.

Valtteri Bottas vill stanna kvar hos Sauber, han ser en framtid hos Audi som kommer att ta över teamet.

– Jag fokuserar på att ta en plats i Audi-projekt, sa han på gårdagens presskonferens.

– Det är många kontrakt som går ut nu. Därför vill jag naturligtvis starta säsongen så bra som möjligt, sedan får vi se.

Här ser du mitt tips inför säsongen.

Anmäl dig gärna till vårt racingbrev. Det är gratis och kommer en gång i veckan. Då får du bra koll på det mesta inom F1, IndyCar och även Formel 3.

 

F1 i Bahrain: Mercedes om planen för tiden EFTER Hamilton

av Anna Andersson

I dag får du en guide till F1 i Bahrain 2024, men först spännande snack kring Mercedes och vem som ersätter Lewis Hamilton.

Toto Wolff förlorade kampen om Max Verstappen. En sådan förlust vill han inte uppleva igen. 

Därför funderar han på om supertalangen Andrea Kimi Antonelli är redo för Formel 1.

F1 i Bahrain
Vem ersätter Lewis Hamiltonhos Mercedes? (AP-TT)

2014 letade Jos Verstappen efter en förarplats i Formel 1 åt sin son Max. Han tävlade i Formel 3, var 16 år gammal och pappa Jos erbjöd Mercedes sonens tjänster.

Men Mercedes hade ingen plats i F1, där tävlade Lewis Hamilton och Nico Rosberg. Istället kunde de erbjuda en plats i Formel 2 – men det var Jos Verstappen inte intresserad av utan han pratade med Red Bull och Helmut Marko.

Ett år senare, 2015, debuterade Max Verstappen för Toro Rosso i Formel 1. Då var han 17 år gammal och 2016 körde han sitt första lopp för Red Bull.

Det är åtta år och tre VM-titlar sedan.

Den missen vill inte Toto Wolff göra igen och i Mercedes juniorsatsning finns supertalangen Kimi Antonelli  som hoppat över Formel 3 för att i år debutera i Formel 2. Är han rätt man för att ersätta Lewis Hamilton som lämnar för Ferrari till 2025?

Vem ersätter Lewis Hamilton hos Mercedes?

När Mercedes förlängde kontraktet med Hamilton i augusti förra året ville Hamilton skriva tre år, Mercedes ville skriva ett och enlgit uppgifter hos bland annat motorsporttotal.com  enades de då om ett plus ett. En klausul som Hamilton nyttjade under vintern när han skrev på för Ferrari för ungefär en månad sedan.

Enligt Toto Wolff var tidpunkten för avslöjandet lite märklig, men han ser över marknaden väldigt noga, en förarplats hos Mercedes är attraktiv och han vill inte riskera att göra om misstaget Verstappen en gång till.

– Det fanns en situation för många år sedan där vi hade möjligheten att låta Max köra för oss, men vi hade ingen förarplats. Både Hamilton och Rosberg hade långa kontrakt och den situationen nyttjade Red Bull, säger Wolff till den österrikiska TV-kanalen. ORF.

– De gav honom ett kontrakt med Toro Rosso, med möjligheten att köra för Red Bull ett år senare. Vi tappade en ung talang  den gången och man ser hur framgångsrik han varit och eftersom det just nu påminner om en situation med en av våra juniorer, som verkligen kör otroligt bra, vill jag lämna den optionen öppen.

Men enligt Wolff garanterar det inte att man vill sätta Kimi Antonelli i bilen redan 2025. Han är 17 år.

– Kanske är det lite tidigt, men ser man på de kommande fem, kanske tio åren vill jag ha möjligheten.

 Andrea Kimi Antonelli i Mercedes F1?
Andrea Kimi Antonelli (Prema)

Hur bra är Andrea Kimi Antonelli?

Andrea Kimi Antonelli är från Italien och har varit en del av Prema sedan 2021. I stallet går han under förnamnet Kimi och teamchef Rene Rosin påtalar i pressmeddelandet inför säsongen att Antonelli gjort stora framsteg de tre senaste åren. Han har vann allt i gokart och även under sin debutsäsong i Formel 4 och flera experter anser också att Antonelli är lika bra som Hamilton eller Verstappen var i samma ålder.

– Han är i vissa mått mätt ett underbarn, säger även Toto Wolff.

Till årets säsong hoppar han alltså över Formel 3, där Dino Beganovic kör, för att tävla i Formel 2 vilket är steget under Formel 1. Enligt Wolff gjorde man det för att öka möjligheterna till att testa och för att F1-stallet  ska kunna hålla ett öga på honom. Antonelli får inte heller tävla i Formel 1 innan han har fyllt 18 år och det sker i slutet av sommaren. Därför kommer Mercedes att ge honom möjlighet till ett välplanerat testprogram, för att se om han är mogen för F1 2025 eller 2026.

Är han inte redo står Fernando Alonso säkerligen redo att ta chansen under en säsong eller två. Hans kontrakt med Aston Martin går ut efter årets säsong.

– Det blir spännande  till 2025 , det är verkligen duktiga förare som är lediga till 2025, säger Wolff .

När tar Mercedes ett beslut om F1 2025?

Han påpekar att Mercedes kommer ta de första racen av säsongen för att se över situationen och därefter fatta ett första beslut i början av april.

– Vill vi satsa på erfarenhet eller testa något nytt? Vill vi satsa på en ung förare och riskera att vi har en rookie som man måste ge längre tid att växa in i  det?

Det är spännande frågor för Mercedes och dess stallchef/delägare.

Jag kan inte låta bli att fundera över hur F1 hade sett ut i dag om Toto Wolff hade haft en plats till Max Verstappen 2015.

F1 i Bahrain  – en guide inför premiären av Formel 1

Det är 20 år sedan F1 debuterade i Bahrain. En förare har funnits med redan från start, Fernando Alonso.

Han F1-debuterade redan 2001 och vann sin första VM-titel 2005.

Bahrain GP i F1

Bahrain International Circuit  

Tider och datum för F1-premiären i Bahrain

Däckval

Banlängd: 5412 meter

Körriktning: Medsols

Antal varv: 57

Avstånd till kurva 1: 589 m

Antal kurvor: 6 vänster och 9 höger

Första GP och vinnare: 2004: Michael Schumacher, Ferrari

Vinnande strategi 2023: 2 depåstopp (vilket flest förare valde).

Seger från pole position: 9

Seger från lägsta startposition: Plats 5, Sergio Perez, Racing Point, 2020.

 

Statistik F1 i Bahrain

Topp 8 i kvalet 2023:

  1. Max Verstappen, Red Bull
  2. Sergio Perez, Red Bull
  3. Charles Leclerc, Ferrari
  4. Carlos Sainz, Ferrari
  5. Fernando Alonso, Aston Martin
  6. George Russell, Mercedes
  7. Lewis Hamilton, Mercedes
  8. Lance Stroll, Aston Martin

 

Snabbaste kvalvarvet:

Absolut: 0:53.377 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2020)

2023: 1:29.708 (Max Verstappen, Red Bull)

2022: 1:30.558 (Charles Leclerc, Ferrari)

2021: 1:28.997 (Max Verstappen, Red Bull)

2020: 1:27.264 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2020: 0:53.377 (Valtteri Bottas, Mercedes)

 

Förarna med flest pole positions:

Sebastian Vettel (3)

Lewis Hamilton (3)

Valtteri Bottas (2)

Charles Leclerc (2)

Nico Rosberg 2)

Max Verstappen (2)

Michael Schumacher (2)

Senaste fem segrarna:

2023 Max Verstappen Red Bull

2022  Charles Leclerc  Ferrari

2021  Lewis Hamilton  Mercedes

2020  Sergio Perez  Racing Point

2020  Lewis Hamilton  Mercedes

Förarna med flest segrar:

Lewis Hamilton  (5)

Sebastian Vettel  (4)

Fernando Alonso  (3)

 

Stallen med flest segrar:

Ferrari  (7)

Mercedes (6)

Red Bull (3)

Topp fem 2023:

  1. Max Verstappen, Red Bull
  2. Sergio Perez, Red Bull
  3. Fernando Alonso, Aston Martin
  4. Carlos Sainz, Ferrari
  5. Lewis Hamilton, Mercedes
  6. Lance Stroll, Aston Martin
  7. George Russell, Mercedes
  8. Valtteri Bottas, Alfa Romeo

Snabbaste varvet:

Absolut: 0:55.404 (George Russell, Mercedes, 2020)

2023: 1:33.996 (Zhou Guanyu, Alfa Romeo)

2022: 1:34.570 (Charles Leclerc, Ferrari)

2021: 1:32.090 (Valtteri Bottas, Mercedes)

2020: 0:55.404 (George Russell, Mercedes)

2020: 1:32.014 (Max Verstappen, Red Bull)

 

Antal omkörningar: 

2023: 22

2022: 58

2021: 43

2020: 37

2019: 54

Sportbladet bevakar F1 2024

Givetvis följer du kval och race i vår F1-live. Jag finns på plats under kval och premiär för snack, häng och frågor. Övriga pass kan du följa med den automatiska tjänsten.  Vi har precis släppt ett avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan där vi snackar upp säsongen.
Och årets stora tips inför premiären hittar du här. Det är för dig med PLUS.

Sedan finns F1-bibeln i butik med allt inför F1 och IndyCar 2024, samt nostalgi, interjuver och mycket, mycket mer.

Jag har cokså varit med i podden Sportbladet Daily och pratat om Drive to Survive säsong 6, samt om hur serien förändrat Formel 1.

F1 i Bahrain 2024: Storbråk mellan Formel 1 och IndyCar

av Anna Andersson

Det är dags för F1 i Bahrain 2024. En vecka senare startar IndyCar och nu pyr en stor juridisk fajt mellan F1 och IndyCar i USA.

Det handlar om ”The Greatest Spectacle in Racing”.

F1 Bahrain 2024
Red Bull och Max Verstappen under testerna i Bahrain. Nu är premiären ett par dagar bort. (AP-TT)

Vem får använda den slogan? ESPN som sänder Formel 1 i USA använde den i en reklam inför F1-säsongen, men det är en slogan som flitigt används inför Indianapolis 500. Det klassiska ovalloppet som lockar runt 400 000 åskådare under EN tävlingsdag.

Indianapolis Motor Speedway säkrade rätten till ”The Greatest Spectacle in Racing” redan 1986 och är nu riktigt uppretade.

– Vi är medvetna om att vårt varumärke har använts i en reklamfilm. Vi kommer därför att kontakta relevanta personer och göra allt vi kan för att skydda vår immateriella egendom, säger Doug Boles president för Indianapolis Motor Speedway.

Det som framförallt är intressant är nästa mening:

– Det fortsätter att vara en besvikelse för oss att andra inte kan etablera sin egen varumärkesidentitet utan att bryta mot vår varumärkeslag.

Inför Miami GP i Formel 1 pratade rapparen LL Cool J under förarparaden om ”greatest spectacle in motorsports” och i samband med F1 i Las Vegas använde Liberty Media, som var arrangör, en liknande slogan: ”greatest racing spectacle on the planet”.

Indianapolis Motorspeedway gillade ingen av dem och förhållandet mellan F1 och Indianapolis Motorspeedway har länge varit irriterat. Indy 500 var en del av VM i F1 mellan 1950 och 1960 och mellan 2000 och 2007 tävlade F1 på GP-slingan i Indianapolis, men efter den stora däckskandalen 2005 var förhållandet iskallt.

Detta har inte gjort relationen bättre.

F1 i Bahrain 2024 – däckval

Tidernas längsta F1-säsong ska starta. Tiderna hittar du här. och här är Pirellis däckval inför F1 i Bahrain 2024:

Pirelli har valt däcken C1, C2 och C3, på en bana där det är en begränsad banevolution, men notera att två av tre träningar avgörs mitt på dagen när det är som varmast. Det gör att torsdagens andra träning kommer att vara mest representativ sett till racet.

De varma temperaturerna påverkar helgen, men det kan även vinden göra. Om det blåser mycket kan sand blåsa in över banan och även ställa till det för balansen i bilen. I Bahrain brukar vi också få se ett stort antal omkörningar, framförallt i kurva 1, 4 och 11.

I fjol anväde flest stall en strategi med två stopp, där C1 och C3 var de populäraste däckvalen. Ett stall (McLaren) använde C2.

Enligt väderprognosen ska det vara molningt och blåsigt ( upp till 10 m/s) under torsdagens träningar och under fredagen när kvalet körs, med en högsta temperatur på 21 grader. Under lördagen väntas växlande molninghet och mellan 6 och 8 m/s.

Kort om F1

Haas teamchef Ayao Komatsu pratar om bilen inför F1 i Bahrain 2024 och säger:

– Utgångsläget är inte fantastiskt.

Hur ska vi tolka det? Sista startled?

Vad händer i Hornergate? Ingenting nytt att rapportera  i fallet Christian Horner som utreds internt för opassande beteemde. Enligt AP har Ford, som kommer att leverera motorer till Red Bull efter 2026, uttryckt sitt missnöje i ett brev till Red Bull. Fords chef Jim Farley  pratar om en ”tilltagande frustration”.

Ökar Ford pressen på Red Bull?

Frågor inför F1 i Bahrain eller annat om Formel 1?

Hör av er!

Ni var många som mejlade och frågade varför F1-stallen inte bara använder sig av två bilar under testerna, istället för att gnälla om att testerna är begränsade till tre dagar. Det enkla svaret är, det är inte tillåtet. Enligt reglerna får varje stall bara köra med en bil. En annan viktig detalj är att alla stall inte har två bilar klara till testerna och inte heller tillräckligt många reservdelar. Stallen jobbar redan dygnet runt för att få en bil klar till testerna, två bilar skulle kräva inte bara kräva er personal i fabriken utan också under testerna. Dubbel personal, dygnet runt alltså.

Har ni sett Drive to Survive än? Vad tyckte ni?

Jag såg det förra veckan och min bedömning av Drive to Survive 2024 hittar ni här.

•••

F1-bibeln finns i butik, passa på att säkra ditt ex redan inför premiären. Du kan läsa om hur Sverige fick ett GP-lopp på Anderstorp (tack till ALLA ni som hörde av er), en exklusiv intervju med Nico Rosberg, Jenson Button berättar för mig om succéåret 2009, du får alla bilar, alla team, alla banor och ett stort premiärextra inför IndyCar.

Helt enkelt ett måste om du är racingintresserad.

I går skrev jag också en artikel till PLUS där jag tippade säsongen. Den låg på bloggen eftersom vi ser att F1-intresserade allt oftare rör sig direkt hit, utan att ta omvägen via förstasidan.

Därför hamnade den här och ibland kommer F1-material som annars läggs i PLUS att göra det. MEN ni som är vana vid bloggen och gillar den för vad den är kommer att få samma material som vanligt. PLUS är andra är artiklar som tidigare legat på annan plats och tar INTE bort något bloggmaterial.

DET HÄR ÄR EN PLUS-ARTIKEL

Premiärvecka: Årets stora F1-tips

av Anna Andersson

Ska Max Verstappen försvara sin VM-titel i Formel 1? Nu är det bara ett par dagar till dess att F1 2024 drar i gång med den längsta säsongen i historien.

24 tävlingshelger, varav sex sprinter, avgörs från mars till december.

Då är det dags att ta sig an den tuffa utmaningen att tippa slutresultatet – innan ens den första träningen har startat.

Hotet mot Red Bull Kör för sin framtid Hopplös jumbo

Läs hela artikeln - köp Plus här!

F1 2024 Dags för premiär i Bahrain

av Anna Andersson

Det är raceweek. Den långa väntan är över, det är premiär för F1 2024. I Bahrain.

F1 2024 Bahrain GP
Kör Sergio Perez för Red Bull även under F1 2025? (AP-TT)

Men innan vi går in på veckans schema och sådana saker så läggs det lite mer ved på brasan inför silly season i Formel 1 2025. Dr Helmut Marko och Red Bull börjar fundera över vem som ska köra vid sidan av Max Verstappen 2025.

Ett alternativ är fjolårets VM-tvåa.

Sergio Perez.

Ett annat Alexander Albon.

Samtidigt som om det pratas om att Perez är på väg bort från Red Bull så går nu en av teamets chefer ut och säger något helt annat.

– Han har kontrakt 2024, det hänger på honom. Är han i den form som han var när han avslutade säsongen kan man utan att diskutera det närmare prata om en förlängning, säger Marko till Servus-TV.

Han räknar med att stallet har funderat klart framåt slutet av augusti.

– Efter sommarsemestern så bör vi ha en bra tanke på hur vi vill göra, säger han.

Han påtalar att Daniel Ricciardo måste bevisa att han kontrollerar Yuki Tsunoda för att få chansen.

– Då skulle han kunna vara en kandidat, säger Marko.

Enligt uppgifter till motorsporttotal.com har Red Bull redan skrivit ett avtal med Alexander Albon som ger teamet möjligheten att värva honom till 2026, men stallet ska eventuellt  också kunna lösa honom till 2025.

 

F1 2024 – Bahrain GP

 

Torsdag 29 februari

Träning 1 kl 12.30

Träning 2 kl 16.00

Fredag 1 mars:

Träning 1 kl 13.30

Kval till Bahrain GP kl 17.00

Lördag 2 mars:

Premiär i F1 – Bahrain GP kl 16.00.

 

Precis som vanligt kommer jag att rapportera kval och race live i Sportbladets målservice. Där kan ni vara med under racet, ställa frågor, komma med era kommentarer och hänga. Jag  brukar kalla det för vårt virtuella F1-vardagsrum.

Under träningarna kan ni följa en automatisk bevakning.

För att hålla koll på allt som gäller F1 så rekommenderar jag vårt nyhetsbrev, racingbrevet, som skickas ut varje vecka.

Anmäl dig till racingbrevet.

Inför F1 2024

I fredagens blogg gick jag igenom testerna, men som så många av er säger så är det omöjligt att göra en bedömning på exakt hur det ser ut eftersom vi inte vet vad de har testat, vilka program de har haft exempelvis. Vi vet inte heller vilka uppdateringar som kommer fram till och med helgens F1 i Bahrain. Det vi däremot vet är om de tillbringat mycket tid i garaget och hur longrunsen ser ut.

Där var Max Verstappen som väntat vass, han hade dessutom nästan inget däckslitage ( å andra sidan vet vi inte hur mycket han pushade) och förlorade bara 0,031 sekunder per varv. Jämför det med Aston Martin som tappade 0,065.

Mercedes har jobb kvar att göra när det gäller farten över ett varv, även om longrunsen såg bättre ut och teamet var 0,45 sekunder efter Red Bull per varv, men det är väldigt svårt att uppskatta var Mercedes ligger. Det är ett team som är grymma på att gömma sin rätta pace. Så har det varit sedan comebacken 2010.

– Vi vet att vi måste hitta mycket varvtid, sa Russell efter testet.

– Men vi har en bättre position nu än för ett år sedan

Hur bra är Ferrari i F1 2024?

F1 2024 Bahrain GP
Hur bra är Ferarri med Carlos Sainz och Charles Leclerc i F1 2024?(AP -TT)

Ferrari hade snabba tider, men frågan är om de löst problemet med däckslitaget? Enligt Fred Vasseur har de däckslitaget bättre under kontroll, men vad betyder det? Under testet genomförde Carlos Sainz och Charles Leclercs racesimuleringar utan att tanka, vilket tyder på att de  tiderna är representativa. Sainz hade en snittid på 1:36,874, Leclerc på 1:36,841, men han körde bara 47 av 57 varv.

Jämför man de första två stinterna var Leclerc 0,65 sekunder snabbare per varv.

– Det är så  jämnt bakom Red Bull att tio kilo bränsle kan vara skillnaden på om man är tvåa eller sexa, sa Fred Vasseur efter testet.

Aston Martin är också med i leken, men i jämförelse med Verstappen var Fernando Alonso lite mer än en halv sekund långsammare än Verstappen per varv under sina longruns.

McLaren har däremot haft problem under testerna, dels tekniska problem och dels har däckslitaget sett oroande ut. Lando Norris kunde inte heller köra någon racesimulering under de tre dagarna.

Efter topp fem kan vi placera in Red Bulls systerteam, därefter Williams, Sauber och Alpine som inte alls har imponerat och det rapporteras om ett starkt däckslitage och tia verkar Haas vara.

Men vi får se när stallen kör ut ur garagen på torsdag. Det kommer att komma fler uppdateringar  under veckan och arbetas i stort sett dygnet runt.

En lyckad förändring i inställningarna kan kasta omkull allt jag skrev ovan redan på torsdag.

F1-bibeln 2024

Nu finns årets F1-bibel i butik. Om du inte har säkrat ditt exemplar passa på och gör det, och kom också ihåg att besöka bloggen regelbundet.

Jag kommer att uppdatera varje dag, ni tillför en massa härliga diskussioner, på onsdag kommer som vanlgit vår F1-podd Plattan i Mattan och till helgen hoppas jag att vi ses på F1-live. När ni engagerar er, köper F1-bibeln, klickar in och lyssnar så visar ni att ni gillar det vi gör och att det finns ett intresse för det.

Det gör att vi kan fortsätta att jobba och lägga resurser på att ha Sveriges bästa och mesta F1-bevakning.

För övrigt ber jag signaturen Becker SWE alt DBB att skicka ett mejl till mig, jag har en fråga.

Årets stora F1-tips brukar ligga som PLUS-artikel, i år ligger i den i bloggen för att F1-läsare ska hitta den och den är fortsatt PLUS precis som tidigare. Det betyder dock INTE att allt material i bloggen flyttas till PLUS. Bloggen kommer att vara kvar, med samma frekventa uppdateringar som vanligt och precis på samma sätt. En F1-plattform att mötas och diskutera i.

 

F1 2024: Tempen på teamen efter årets tester

av Anna Andersson

F1 2024 är i gång och det är tidernas längsta säsong. 24 deltävlingar, varav sex sprinter, ska avgöras innan resultatet räknas samman.
Det innebär ett enormt hektiskt schema.

Säsongen startar med två lördags lopp, i Bahrain den 2 mars och Saudiarabien den 9 mars. Anledningen är att ramadan startar den 10 mars och därför har F1 ändrat om i sitt schema.
Men hur ligger stallen till?

F1 2024
Sergio Perez kör för Red Bull under testerna inför F1 2024. (AP)

Den tredje testdagen inför Formel 1 2024 är över. Det betyder att testerna inför F1 2024 är över. Under den sista dagen var det flera team som koncentrerade sig på longruns och många förare som körde varv efter varv. Bland annat noterades Haas återigen för mpnga varv, stalelt har samlat 441 varv på tre dagar medan Williams bara har kört 299.

Snabbast var återigen Ferrari, denna gång med Charles Leclerc som körde 1:30.322 med mjuka däck, men det säger å andra sidan inte så mycket. McLaren noterades för problem med kopplingen under den sista dagen. Annars hittar du tiderna här.

Nu till en sammanfattning och ni vet vid detta laget att det inte är varvtiderna som är viktiga under ett test eftersom vi inte vet vad teamen testar och när de gör det. Vi vet inte hur mycket bränsle de har i bilen och vilket program de har genomfört. Vi vet inte heller om det är samma komponenter på bilen nu som när träningarna inför premiären startar nästa vecka.

Utförliga resultat testdag 3 finns här hos motorsport-total.com.

+++++

Red Bull

Fjolårets världsmästarteam Red Bull levererade nya uppdateringar varje dag under testerna och lär fortsätta med det fram till premiären. Stallet har valt en aggressivare design på bilen i år, men det tycks också fungera. Dr Helmut Marko mös och Max Verstappen var snabb. Vem ska kunna hota mästaren från att ta titel nummer fyra?

 

++++

Ferrari

Carlos Sainz var snabbast på de mjukare däcken C4 under den andra testdagen, men även Charles Leclerc såg pigg ut och var snabbast den tredje dagen. Ferrari har bytt 95 % av sina komponenter. Är det dags att utmana på riktigt?

+++

McLaren

Ett bränsleläckage dag två och problem med kopplingen dag tre drar ner betyget, men det stoppar inte Zak Brown. McLaren med förarna Lando Norris och Oscar Piastri kör för segrar i år. Det klargjorde vd:n under testdagarna.

F1 2024
Positiva tongångar hos McLaren, trots visst trassel under testerna. Oscar Piastri syns på bilden (TT-AP)

+++

Mercedes
Lewis Hamilton avskydde bilen med namnet W13, han hatade W14. Men årets bil, W15, är helt förändrad. Alla komponenter är nya och den oroliga bakvagnen har förändrats. Både George Russell och Lewis Hamilton är positiva i sina uttalanden och pratar om att Mercedes har en bra grund att bygga vidare på.

+++

Aston Martin

Aston Martin har också gjort förändringar på bakvagnen, de köper motorn av Mercedes. Fernando Alonso kör för sin framtid och har säkerligen ställt in siktet på en plats hos Mercedes. Gissa om han är het inför premiären?

+++

Visa Cash App RB

Stallet som kallas för VCarb, RB, Racing Bulls eller småtjurarna har smugit sig närmare Red Bull och det märks på bilen. Kanske kan Daniel Ricciardo och Yuki Tsunoda överraska. Testerna har varit smått positiva

++

Alpine

Hela bilen är ny. Ett helt nytt koncept med samma förare, barndoms kompisarna Esteban Ocon och Pierre Gasly som inte alls gillar varandra. Fortsätter stallkriget även i år? Testerna har varken sagt bu eller bä.

++

Sauber

Stallet har hållit sig mitt i fältet under testerna och även om Valtteri Bottas hävdar att årets bil känns bättre än fjolårets så är det en bit kvar till toppen. Att teamet stod mer än två timmar i garaget under fredagen ökade inte plusbetyget.

+

Williams

Fjolårets överraskning har haft tunga tester och kört minst antal varv av alla. Tekniska problem under de inledande testdagarna har gjort att stallet lagt mer tid i garaget än vad de har velat. Tillförlitligheten är A och O i F1 och sådana tester sänker tempen på teamet.
+

Haas

Sist i fjol och under den första testdagen var stallet inte bara fyra sekunder efter Red Bull på ett varv, det var en sekund långsammare än sitt eget resultat från 2023. Resultaten dag 2 var också i toppen – av botten.

 

Det var veckans F1-rapport. Funderar du på att se Drive to Survive som har haft premiär i dag. Jag har sett hela Drive to Survive säsong 6 och här är mitt betyg.

En av Drive to Survives stora profiler är Günther Steiner. Han är nu klar som ny expert för tyska RTL. han vill ta bladet från munnen, säger han i alla fall.

Har du F1-abstinens kan du också lyssna på veckans avsnitt av Plattan i Mattan, vår F1-podd.

F1-bibeln 2024

I dag finns F1-bibeln 2024 i butik, du kan läsa om alla team, förare, exklusiva interjuver och ett stort jobb kring F1 på Anderstorp där Ticko Persson på Ticko Racing i Halmstad har bistått med kunskap och bilder. För dig som är mer intresserad av just Scandinavian Raceway går det bra att besöka hans butik som också är ett museum.

I F1-bibeln finns givetvis också en stor förhands inför årets start av IndyCar. Den säsongen startar den den andra helgen i mars.

 

 

Drive to Survive 2024 – så bra är säsong 6

av Anna Andersson

Nu är det dags för Drive to Survive 2024 och säsong 6 – F1 på nära håll. Skandaler, konflikter, relationer, missar och brutna löften i ett av världens mest prestigefyllda mästerskap.

Drive to Survive 2024 säsong 6
Max Verstappen vann VM i F1 2023 , men syns knappt i Drive to Survive 2024, säsong 6. (Red Bull Content Pool )

Detta kan vara den sista säsongen av realityserien som spelas in i samband med Formel 1. Det finns ännu inget avtal för Drive to Survive säsong 7.

Vad får vi då se? Efter en förhandstitt på hela säsong 6 så känns det som mer fiction än verklighet – för oss som följer sporten noga.

Vid sidan av en säsong där Max Verstappen dominerar, Daniel Ricciardo kommer tillbaka, Mercedes som har problem och ett McLaren lyfter under press är årets upplaga av Drive to Survuve ganska blek. Mycket för att fjolåret hade en dominerande förare vilket gjorde att den som följde nyhetssvängen faktiskt fick ta del av det mesta som hände.

Därför känns den sjätte säsongen ganska gammal och det blir inte piggare när Günther Streiner tar sin sedvanliga plats. Han fick sparken i slutet av förra året.

Drive to Survive 2024 – alla avsnitten säsong 6

Avsnitt 1: Money Talks

Lawrence Stroll har satsat allt på Aston Martin och hans son Lance har en given förarplats, men Lance ramlar med cykeln och skadar sig. Här följer TV-teamet stallets problem redan innan säsongen startar och Lances smärta i samband med det första racet. En incident som känns allt annat än aktuell. Det hade varit mer intressant att följa Strolls kamp för att ens ta poäng under hösten och försöka få svar på några frågor som knyter an till årets säsong. Istället känns avsnittet gammalt för alla som hänger med under en F1-säsong.

Avsnitt 2: Fall From Grace

Avsnittet fokuserar på Nyck de Vries som debuterade i F1 och försvann efter halva säsongen. Därefter läggs fokus på Daniel Ricciardo som kommer tillbaka till Red Bull reservförare och sedan får chansen att tävla när de Vries får sparken.

Ett avsnitt som känns rätt segt och gammalt för alla oss som vet att de Vries var en parentes i F1-historien. Återigen får Ricciardo mycket plats, möjligen för att han är populär i USA och fick rejält med uppmärksamhet redan under säsong fem.

Avsnitt 3: Under Pressure

Här ligger fokus på McLaren som hade en mycket tung inledning av säsongen. Claire Williams ger en bild av hur en stallchef upplever trycket och tv-teamet följer Lando Norris.

Här gör Netflix återigen en tur vid sidan av verkligheten när man antyder att Lando Norris snart kommer att vara en del av Red Bull. Christian Horner, stallchef hos Red Bull, gör vissa  antydanden när han intervjuas och Norris lika så. Faktum är att det var ett rykte under 2023, men nu när säsongen sänds har Lando Norris förlängt sitt avtal med McLaren med flera år.

Det vet alla som följer F1. Den som enbart ser Drive to Survive säsong 6 får en förvrängd bild av verkligheten.

Drive to Survive 2024 säsong 6
Mclarens Lando Norris har förlängt med McLaren. I Drive to Survive antyder att han kan vara på väg till Red Bull . (AP)

Avsnitt 4: The Last Chapter

Avsnittet fokuserar på Günther Steiner. På hans bok och kampen mellan Haas och Williams med den nya teamchefen James Vowles under säsongen 2023. Med hjälp av klipp filmade under hösten antyder serien att Günther Steiner säger till Gene Haas att han vill lämna F1, han syns i Italien tillsammans med Ferraris tidigare teamchef Mattia Binotto.

Det är en del som mycket väl kan vara tillrättalagd i efterhand. Liknande bilder på dem båda syntes i säsong fem.

I verkligheten krossade Alexander Albon ensam  Haas och Günther Steiner fick sparken över telefon mellan jul och nyår 2023. Han har i efterhand sagt att han blev överraskad och var besviken över att inte ens fick säga adjö till medarbetarna.

Steiner är en av de stora profilerna i Drive to Survive syns flitigt även säsong 6, men nu är han borta, Vowles däremot går mot sin andra säsong efter en mycket stark första säsong.

Avsnitt 5: Civil War

Alpine valde två fransmän: Esteban Ocon och Pierre Gasly har tävlat mot varandra sedan de var barn. De är uppvuxna 20 minuter från varandra, den första gokart som Gasly körde tillhörde Ocon och de fajtades om allt och en omkörning på det sista varvet i en viktig ungdomstävling. Gasly diskvalificerades för incidenten och deras vänskap raserades. Polare kommer de aldrig att bli igen.

De samexisterar.

– Vi vet båda två att vi aldrig kommer att bli bästa vänner, säger Pierre Gasly.

Det vet alla andra också och de flesta visste det redan i det ögonblicket Pierre Gasly skrev på för Alpine. Det visste dåvarande teamchef Otmar Szafnauer också.

Drive to Survive 2024, säsong 6
Lewis Hamilton får mycket tid i Drive to Survive säsong 6. (AP-TT)

Avsnitt 6: Leap of Faith

Lewis Hamilton har varit en del av Mercedes under egentligen hela sin karriär och hos fabriksteamet sedan 2013. Efter 2023 skulle hans kontrakt gå ur och i avsnittet läggs ett stort fokus på Hamiltons funderingar kring framtiden – det är spännande för någon som bara ser Drive to Survive.

Men för oss som följer F1 blir detta avsnitt ganska fånigt.

– Jag har en sådan stor tro på att det här teamet kan bygga en bra bil, du måste bara tro, säger Hamilton. Han är bestämd och fortsätter:

– Toto lyssar på mig och det känns inte som om det finns en tid när jag ska var en Mercedesförare. Detta är mitt hem, min familj.

Så sa Hamilton i slutet av sommaren. Vi vet att Hamilton förlängde kontraktet – men också bröt det ett par månader senare. I början av 2024 bestämde han sig för att flytta hemifrån och lämna sin familj. Han ska köra för Ferrari från och med 2025.

Den som enbart ser Drive to Survive får en helt annan uppfattning av verkligheten och tror säkerligen att Hamilton kommer att köra för Mercedes i flera år till.

Avsnitt 7: C’est la Vie

Alpine får in stora pengar med nya ägare från Hollywood. Stallet har inte alls nått sin nivå från fjolåret och dessutom haft förare som krockat med varandra får in nya pengar.

Men också ny press. Stjärnor som Ryan Reynolds och Rob McElhenney sätter press på Alpines chefer, förväntar sig resultat och samtidigt som förarna är frustrerade.

Ett avsnitt som spinner vidare på avsnitt fem. Stressen mellan Ocon och Gasly är tydlig och ingen av dem trivs i teamet. Innan sommarlovet har flera nyckelpersoner lämnat teamet, en av dem är teamchef Otmar Szafnauer. Netflix visar en närbild av den dramatiska tävlingshelgen i Belgien när chefen plötsligt får besked om att han måste gå. Detta är nog det avsnitt som känns mest autentiskt den här säsongen.

Avsnitt 8: Forza Ferrari

Fred Vasseur har fått jobbet som stallchef för Ferrari. Tittarna får en koll på vem han är och att han har en gedigen erfarenhet av motorsport men helst inte pratar italienska.  Tittaren  får också en känsla för vad Ferarri betyder för Italien, vad Italiens GP på Monza betyder för stallet vad fajten mellan Charles Leclerc och Carlos Sainz  på Monza mynnade ut i. Samt det faktum att stallet ledde på Monza – men inte tog segern.

Istället kom den i Singapore ett race senare.

Drive to Survive 2024, säsong 6
Daniel Ricciardo är poppis i Drive to Survive 2024 .(AP-TT)

Avsnitt 9: Three’s a Crowd

Daniel Ricciardo är tillbaka, han får chansen när Nyck de Vries får sparken och Netflix (och de amerikanska titarna) älskar Ricciardo.

Men han försvinner ganska snabbt igen sedan han kraschar i Nederländerna och skadar sina händer. Då tvingas han lämna mästerskapet igen och ersätts av Liam Lawson. Ett avsnitt som ändå ger oss en extra bild av pressen inom Formel 1, men spelar upp en fajt med tre förare som slåss om två platser i AlphaTauri. Det var aldrig så spänt som avsnittet antyder, utan det var tidigt klart att Ricciardo och Tsunoda skulle köra för stallet 2024.

 

Avsnitt 10: Red or Black

Säsongen avslutas med en klassisk fajt, Mercedes mot Ferrari. Ferrari mot Mercedes i kamp om plats två i mästerskapet.

Mercedes vann den till slut, men när du tittat så här långt vill du bara se F1 i verkligheten.

För Drive to Survive säsong 6 får dig att längta efter det äkta dramat det som verkligen pågår för det behöver inte justeras för någon storyline. Det som sker i stort sett varje vecka, det som vi vill uppleva live.

Inte ett år i efterhand.

Hur bra är då Drive to Survive säsong 6?

Ser du bara Drive to Survive och struntar i Formel 1 då är den sevärd. Följer du Formel 1? Då är det inte ens en uppvärmning, den känns gammal. Så betyget?

För mig som följer Formel 1?

+

Tidigare har det funnits tillfällen som inte synts i media tidigare, så är det inte i Drive to Survive säsong 6. Den här historien har många hål och går på en egen väg parallellt med verkligheten och antyder saker som redan har förändrats. Det känns nästan som om Drive to Survive har haft fokus på att göra sin serie riktigt bra utan att ens snegla på verkligheten.

Günther Steiner får som vanligt stor plats, men när vi går mot F1 2024 så vet vi alla att han inte längre är kvar.

Den amerikanska racingstjärnan Danica Patrick har fått en plats i serien. Hon är ett välkänt ansikte i USA där hon har varit framgångsrik i IndyCar och även tävlat i NASCAR. Det är också en marknad där Netflix vill växa ytterligare, men tyvärr tillför hon inte lika mycket som journalisten Jennie Gow som haft en liknande roll i tidigare säsonger. Gow drabbades dock av en svår stroke under 2023 och saknas därför i Drive to Survive 2024.  Däremot tillför Claire Williams en teamchefs perspektiv vilket är en intressant input för den tittare som inte är F1-frälst sedan många år.

Max Verstappen då? Han vann sin tredje VM-titel 2023, men var för dominant för att få rejält tv-tid under säsongen. Så är det i Drive to Survive också där produktionen har valt andra historier att fokusera på.

När släpps Drive to Survive säsong 7?

Det vet vi inte. Det finns ännu inget avtal mellan Netflix och Formel 1. Det senaste avtalet som gällde säsong fem och sex skrevs 2022. Sedan dess har det varit tyst. Frågan är om Formel 1 är intresserade av att fortsätta samarbetet eller om man hellre vill utveckla PR-arbetet mästerskapet på andra sätt.

Mer intresserad av en säsong som faktiskt pågår IRL?

Här kan du läsa mer om F1-testerna dag 1 och dag 2.

F1 2024: Ferrari toppar testdag 2 i Bahrain

av Anna Andersson

Ferrari svarade under den andra dagens tester inför F1 2024.  Men med väldigt mjuka däck.

Vad säger Carlos Sainz tid, 1:29.921?

tester i Bahrain inför F1 2024
Carlos Sainz , Ferrari, var snabbast under den andra dagens tester i Bahrain inför F1 2024. Han körde dock däcken C4, flera andra körde däcken C3. (AP-TT)

Under den andra dagens tester inför F1 2024 var det händelserikt, vilket innebar ett antal olika problem. Red Bull överhettade bromsarna vilket gjorde att stallet fick stanna en halvtimme extra i depån. Williams, hade fortsatta problem, denna gång med brake-by-wire.

Sedan var det Ferrari. Charles Lelcerc körde över en lös bit av den röd/vita banbegränsningen, vilket orsakade en rödflagg. Det resulterade i skador på banan och även på bilen. Faktum är att Ferrari behövde byta golv och det är inte billigt….Reparationerna av banan tog också extra tid, vilket gjorde att förmiddagspasset kortades ner och eftermiddagspasset förlängdes.

Ferraris Charles Leclerc var dock snabbast under förmiddagens tester till Formel 1 2024 och hans kollega Carlos Sainz under eftermiddagen. Sainz satte sin tid med däcken C4, vilket var det mjukaste alternativet som användes under den andra testdagen. Max Verstappen satte den snabbaste tiden i går, men med däcken C3 och han körde inte i dag. Därför är det inte värt att lägga för stora förhoppningar på Ferrari. Inte än i alla fall.

Lewis Hamilton nöjd med Mercedes

I dag fick Lewis Hamilton fick testa Mercedes  W15. Han var ganska nöjd efteråt.

Men då ska vi också veta var han kom i från. En bil han avskydde att köra, en bil som han ville förändra redan efter 2022, men tvingades köra ett år till eftersom stallet höll fast vid konceptet sedan de haft ett par framgångar hösten 2022.

Han kallade W14 för W13:s elaka syster. Nu rattade han W15 för första gången.

– Vi har verkligen förbättrat oss med årets bil och den är betydligt skönare att köra, säger Hamilton som avslutar testvecken genom att köra på förmiddagen i morgon.

– Det var en produktiv dag och vi måste göra fler framsteg, men har en bra grund att bygga vidare på.

McLaren då? Stallet tappade lite tid sedan bilen läckt bränsle, men chefen var ändå positiv:

– Målet i år är att vinna race, säger Zak Brown. Han påtalar att McLaren är ”extremt starka”.

Tester inför F1 2024 – resultat dag 2

Ferrari körde flest varv, 138, alla utom McLaren körde fler än 111. McLaren landade på 87 varv. Sergio Perez var den förare som körde flest varv, 129, det motsvarar två racedistanser i Bahrain.

Hela resultatet med lite annan info hittar du här. Även om sidan är på tyska, tycker i alla fall jag att informationen är väldigt bra.

Den första dagens tester imponerande Max Verstappen, läs mer om testdag 1 inför F1 2024 här.

Christian Horner pratar om utredningen

Red Bulls teamchef Christian Horner är i Bahrain och i dag fick han frågor kring Red Bulls pågående utredning och svarade så här:

– Jag är verkligen ledsen, men jag kan inte uttala mig om processen eller om den tidslinje som finns. Jag tror att alla vill ha ett resultat så snabbt som möjligt, men jag kan inte uttala mig om processen.

Vem kör när – en testdag kvar?

Testdag 3 inför F1 2024:

Red Bull: Sergio Perez/Max Verstappen
Mercedes: Lewis Hamilton/George Russell
Ferrari: tba
McLaren: Lando Norris/Oscar Piastri
Aston Martin: Lance Stroll/Fernando Alonso
Alpine: Esteban Ocon/Pierre Gasly
Williams: Alexander Albon
Visa Cash App: tba
Sauber: Valtteri Bottas/Guanyu Zhou
Haas: Kevin Magnussen/Nico Hülkenberg

Vill du ha ännu mer Formel 1? Lyssna på vår F1-podd Plattan i Mattan.

Mer sugen på IndyCar? Då kan jag tipsa om att Indypodden är tillbaka. Ronnie och Jacob har börjat snacka upp säsongen. Kan rekommenderas.

Sida 4 av 370
  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB