Stor besvikelse

av Joacim Forsén

Hade onekligen sett fram emot Stors gig här på Putte i parken. Och en spelning blev det, bara så sjukt kort.
Försenad och dessutom med teknikstrul på scen kom Stor igång först efter en halvtimme. På vilken konsert som helst är det sällan problem men på festival med minutschema är det så klart förödande. Så efter 15 minuter var det roliga över och kvar bakom scenen satt Linda Pira och rapparens dansare.
Man kan väl säga att Stor var ganska besviken när han klev av scenen efter att arrangören brutalt klippt pa:t.
Ungefär lika besviken som kidsen och jag. Nu får det bli recension en annan gång i sommar i stället.

20130704-211037.jpg

Festivalgeneralssnack

av Hanna Kastås

Vi springer på Niclas Lagerstam som är festivalgeneral för Putte i Parken. Han ser aningens nervös ut och tittar ideligen upp mot de mörka molnen på himlen – men säger övertygat att det har regnat färdigt nu. Karlstadssolen ska dyka upp i morgon.

Och ett par timmar senare verkar han få rätt. IAMX ska strax kliva på och trots att det ser illavarslande ut så har vi inte behövt använda regnkapporna än.

20130704-210402.jpg

Kategorier Putte i parken

Movitz <3 Maskinen

av Hanna Kastås

Movitz drar mycket folk trots att regnet hänger i luften. Det dansas och är allsång nästan hela vägen, men när Maskinen kliver in och gästar i Limousine blir det tokfest och riktig tonårsgråt framför scenen.

20130704-200733.jpg

Kategorier Putte i parken

No cash!

av Nina Campioni

I år kör man nya prylar backstage: no cash, no cards. Istället laddar man ett armband fullt med pengar. Kul jorå. Jobbigt. Mmmm.

20130704-184031.jpg

Kategorier Roskilde

Klara färdiga Putte!

av Hanna Kastås

På plats i Karlstad för årets upplaga av Putte i Parken. Just nu är det spelschemastudier och planering som gäller – med vin i glas placerad på blommig duk. Lite mer festivalautentiskt framöver hoppas jag!

20130704-182714.jpg

Kategorier Putte i parken

Fler likdelar från Peace and love: Pet Shop Boys

av Sandra Wejbro

 

Igår spelade Pet Shop Boys på Cirkus i Stockholm, ett av de band som lagt sina konserter i huvudstaden sedan Peace and love lades ned.

Det var endel material från kommande skivan ”Electric”, en cover av Bruce Springsteens (!) ”The last to die” och många roliga outfits (koner, discokulor, sängdans, djurhuvuden).

Gubbsen vet hur man bjuder på show. Mycket fuldans i publiken blev det.

Syster Sol går mad, mad, mad

av Marcus Grahn

Syster Sol

:+++:

Syster Sol  

Red Stage, Bråvalla.

Bäst: ”När vi kommer”.

Sämst: Tilltalet är oerhört reggae. Yao.

NORRKÖPING. ”Mad mad mad” vill Syster Sol ge till alla hatare som har sagt att hon, Isabel Sandblom, inte kan göra vad hon gör för att hon är blond, vit och tjej. Revanschen smäller mäktigt, över den dansvänliga reggaen, när hennes briljanta text* går vidare.

Det är den större av hennes segrar i kväll. Att hon ger ny profil till en stereotyp genre. Hon gör det med klok lyrik, stilsäker musik och extremt självsäkert, peppande scenspråk. I ”När vi kommer” och fina ”Guided” blir det extra tydligt vilken begåvad sångerska hon är.

Den mindre segern är den mot vädret. Sörjan av brun lera under svarta regnmoln är motpolen till den varmt böljande, solvarma belåtenhet som är reggaens hemtrakt. Det är blött nu, som Alina Devecerski skulle ha sagt. Ett armod som i solig baktakt motas bort.

Marcus Grahn

marcus.grahn@aftonbladet.se

 

* Nej, för en bra medborgare är en lam medhållare

utan att ifrågasätta makten och statens struktur

Hon är lam för borgare, hon är tam samt följare

av den senaste trenden inom klädindustrin

 

Hon gnäller inte över sin arbetstid

Hon hetsäter och tränar på sin givna fritid

Hon konsumerar flitigt, är snygg och frigid

Hon häller sina problems i en hushållsmaskin

(Isabel Sandblom)

Parkway Drive bjuder på ganska så ickedouchig ringdans

av Mattias Kling

:+++:

Parkway Drive

Blue Stage, Bråvalla Festival.

Bäst: ”Dark days”.

Sämst: Ljudet är oftare burdust än bra.

NORRKÖPING. Emellanåt blir det framförda enbart en kuliss. En ljudlig ursäkt för att svinga armarna i slåtterrörelser, springa runt i ring och vadstudsa på en sakta torkande asfaltsyta som nyss regnpiskats skrovlig.

Som sådan är Byron Bay-kvintettens musik också väldigt duglig. Den presenterar sig med spänst i steget mellan lättnynnade slingriff, tungfotade breakdowns och strategiskt placerade tvåtaktsrusningar. Bultig och bufflig, men sällan uppenbart douchig. Kraftfullt rumstrerande snarare än snillrigt nyanserad. Hård i kanterna, moshvänlig i kärnan. Arg, men ändå tacksam över att få plats på festivalens största scen.

Helheten har emellertid sina brister. I mitt tycke är det först på senaste given ”Atlas” som gruppen börjar närma sig någon slags dynamik i redogörelsen, vilket gör att äldre stycken likt ”Boneyards” och ”Romance is dead” snarare blir påminnelser om Parkway Drives gynnsamma utveckling än tillvarataget kistguld.

Men, hey. De går ju bra att mosha till.

Mattias Kling

Neurosis mullrar i magen

av Mattias Kling
Steve Von Till och Scott Kelly. Foto: Mattias Pettersson/Rockfoto
Steve Von Till och Scott Kelly. Foto: Mattias Pettersson/Rockfoto

:+++:

Neurosis

Red Stage, Bråvalla Festival.

Bäst: Den närmast autistiska introversionen.

Sämst: Det är inte utan att man saknar den extra visuella knorren.

NORRKÖPING. För en mental omställning efter Green Days überdådiga arenapunk krävs ett 180-gradigt varv. Att sansa musklerna, låta dem vila i den sena natten och i stället vagga försiktigt på hälsenorna.

Här hoppar du inte i takt eller sjunger med. Snarare lägger du dig i fosterställning samtidigt som Dave Edwardsons djupa bastoner mullrar i magen och Noah Landis elektronika tjuter i öronen.

På så sätt är Neurosis en väldigt fysisk upplevelse. Ett kännarinslag för de närmast sörjande som lockar få men som inte heller bjuder in någon novis.

Det är en krävande stund. Postapokalyptiskt karg och glåmig i sitt utförande. Likt en resa mot ett inre tillstånd av total uppgivenhet, robust och rejält, men samtidigt något vingklippt, då avsaknaden av de tidigare så helhetsbidragande scenprojektionerna sänker helhetsupplevelsen.

Mattias Kling

Sida 18 av 183