Aftonbladet följer nu som första svenska tidning internationella exempel och börjar mäta digital upplaga. Aftonbladet är överens med Tidningsstatistik AB om ett nytt, framtidssäkrat sätt att mäta upplaga för en dagstidning. Det nya mätsystemet är helt transparent och redovisar för annonsmarknaden fullt betald upplaga, rabatterad kampanjupplaga och digital upplaga.
TS kommer från och med nästa vecka att börja provrevidera Aftonbladet enligt den nya modellen. Målet är att TS Mediekommitté ska ha godkänt det nya regelverket så att vi kan börja revidera skarpt från och med årsskiftet. Detta är ett viktigt steg in i framtiden enligt mig och Aftonbladets vd Anna Settman.
– Annonsörerna vill ha transparens och mer detaljerad information om våra produkter och läsare, den nya mätningen är ett stort steg i den riktningen, säger Anna Settman i ett pressmeddelande som gick ut i morse.
Så vad är det vi i samarbete med TS gjort? Vi har utgått från internationell praxis som i Tyskland, Spanien, Frankrike, Finland, Australien och Danmark där man inte in klumpar ihop digital upplaga med papperstidningar som görs i svensk upplagemätning i dag. I Holland har man kommit ett steg vidare och mäter digital upplaga och printupplaga på ett mycket likartat sätt som TS nu kommer att göra med Aftonbladet. Det nya systemet kommer att vara helt transparent och redovisa i tur och ordning:
• Fullt betalda tidningar. Tidningar sålda till 100 procent av priset.
• Kampanjexemplar. Tidningar sålda med någon form av rabatt.
• Digital upplaga. Digitala prenumerationer och digitalt nedladdningsbara editioner av tidningen.
De gamla upplagemätningarna blandar ihop alla dessa tre kategorier. Syftet är att dölja hur upplagan är byggd för att låtsas som att den sålda pappersupplagan är större än vad den är. Orsaken är att störst hittills definierats som den som har högst pappersupplaga. Vi menar att det är ett helt förlegat sätt att driva en dagstidning på 2010.
Störst är den som har flest läsare. Mest lönsam är den som hittar de bästa affärsmodellerna. Så ser vår spelplan ut sedan flera år.
Det är en gammal sanning att man gör det man mäts på. Alltså är det viktigt hur man mäter och alltså är det hög tid att den svenska tidningsbranschen får mått som stimulerar en utveckling som fokuserar på läsarnas förändrade vanor. Tidningar har i dag den trubbigaste mätmetoden av alla medier. Genom att mäta sig med den nya metoden får säljarna ett nytt starkt argument i slaget om mediepengarna.
Aftonbladet är den tidning som kommit längst i tidningsbranschens strukturomvandling från print till digitalt. Vi har i dag nästan en miljon fler läsare i våra digitala utgåvor jämfört med i print. Webben är för oss en stark räckviddsaffär och vi är den enda svenska dagstidning som jobbar med att utveckla betalmodeller för digitalt innehåll.
– Aftonbladet är redan i framtiden. Vi har flest läsare digitalt. Vi har flera månader i år då vi har större eller likvärdiga annonsintäkter från digitala kanaler än från papperstidningen, säger Anna Settman.
Den intäktsfördelningen är sannolikt unik i världen för en dagstidning och det viktigaste skälet till att Aftonbladet med stor sannolikhet kommer att vara Sveriges mest lönsamma dagstidning 2010.
Om några veckor beräknas iPaden lanseras i Sverige. De flesta svenska dagstidningar står rustade föra att gå ombord på en ny spännande digital plattform och hoppas kunna ta betalt. Men hur ska våra annonskunder få ett mått på hur läsarna använder oss i iPaden? Enligt dagens mätsystem för dagstidningar kommer sannolikt en iPad edition att se ut som en såld papperstidning. Vi tror inte att någon är betjänt av det. Därför börjar vi från och med nästa vecka att jobba med att mäta våra iPad-produkter och digitala abonnemang som digital upplaga och provrevidera den hos TS.
Papperstidningen är fortsatt oerhört viktig för oss och vi kommer att satsa mycket för att utveckla den. Men den bör utvecklas i innehåll och form mot de behov som gör att läsaren verkligen vill ha en papperstidning. Det är i dag en alldeles för dyr distributionsform för att maximera i volym och en för långsam produkt för att passa till traditionell nyhetsförmedling. Om detta är de flesta bedömare ense. Ändå mäter vi svenska tidningar som om det fortfarande vore 1900-tal.
De flesta är också ense om att en mycket viktig del av tidningarnas framtid ligger i utveckling av digitala kanaler. Institutet för reklammätningar (IRM) förutspår till exempel att reklaminvesteringarna i digitala kanaler kommer att överstiga investeringar i print omkring 2014. Det beror främst på den snabba tillväxten av läsare i mobila plattformar. Aftonbladet har i dag 450 000 unika läsare i mobilen varje vecka.
Vi är mycket glada för att vi efter många och långa diskussioner med TS ledning nått en samsyn i hur en framtidssäker mätmetod för upplaga bör utformas. Aftonbladet kommer också att låta TS skicka ut ett kanalintyg med samtliga reviderade räckvidds-, trafik- och upplagemått till branschen. Vi skippar den gamla ordningen att informationen kommer till våra kunder oregelbundet och olika stort beroende på vad siffrorna säger.
– Kanalintyget och den nya mätningen kommer att göra oss till Sveriges mest transparenta dagstidning och ger annonsörer mer information om oss, vilket vi vet att de efterfrågar, säger Anna Settman.
Vi hoppas nu att fler tidningar kommer att ansluta till den nya mätmetoden när den är utprovad och klar till årsskiftet. Det vore önskvärt om Expressen, GT och Kvällsposten också kom ombord på detta transparenta system så att kvällstidningskategorin kan mätas på samma sätt. Utvecklingen av kategorin gynnas av konkurrensen. Den blir tydligast i ett öppet och transparent mätsystem.