Oj, vilken skön kryssningsvecka att se fram emot!

av Anders Hedberg

  

Europa 2 i Amsterdam i fjol. 

Ibland kör det ihop sig – men det kan knappast bli för mycket av det goda när det gäller kryssningsfartyg, eller hur?

Jag har nu tre höjdpunkter att se fram emot kommande veckan:

1. Besök på Costa Luminosa i Stockholm på fredag.

2. Återbesök på lyxiga Europa 2  i Stockholm på söndag.

3. Kryssning med världens största kryssningsfartyg Allure of the Seas tisdag-torsdag.

Håll utkik här på bloggen och på Resas instagram för uppdateringar.

Ha en grym långhelg alla lediga, till lands eller sjöss!

På fartygsfronten mycket nytt

av Anders Hedberg
Quantum of the Seas. Foto: Royal Caribbean
Quantum of the Seas. Foto: Royal Caribbean

Ett nytt fartyg levererat, ett beställt och ett som skjuts på framtiden.

Det har hänt en hel del i kryssningsvärlden de senaste dagarna.

* I fredags levererades nya fartyget Mein Schiff 4 till Tui Cruises från Meyer-varvet i Åbo. Samma dag blev varvet till 100 procent ägt av den tyska skeppsbyggnadskoncernen.

Mein Schiff 4 är på 99000 bruttoton, 294 meter lång och har 1253 hytter, där hela 82 procent har egna balkonger.

Mein Schiff-serien får även en fortsättning, då bygget av femman påbörjades i februari och det sjätte fartyget börjar byggas i juni.

* I torsdags beställde Royal Caribbean ett fjärde fartyg i den så kallade Quantum-klassen, som hade premiär i höstas när Quantum of the Seas debuterade. Sedan dess har systerfartyget Anthem of the Seas satts i trafik och Ovation of the Seas blir klar under 2016.

Det fjärde fartyget, som även det byggs på Meyer-varvet i Tyskland, levereras först 2019.

* Nystartade Viking Ocean Cruises, vars första fartyg Viking Star nyligen haft premiär, meddelade däremot i helgen att man valt att skjuta på leveransen av det andra fartyget Viking Sky. Det skulle ha haft premiär i juni 2016 men nu blir det först i februari 2017.

Det fartyget byggs på Fincantieri-varvet i Ancona, Itlaien.

Samtidigt har Viking-chefen, norrmannen Torstein Hagen, nyligen sagt att rederiet inom fem år skat ha tio kryssningsfartyg, skriver sajten TTG Digital.

Men de får allt ligga i om de ska hinna med att låta bygga åtta fartyg till fram till 2020.

Inom flodkryssningar är Viking redan en gigant och har idag över 60 fartyg i sin flotta. Där är Hagens vision att antalet ska växa till 100 fram till 2020.

Ännu ett nybyggt fartyg på väg till Kina

av Anders Hedberg
Princess nybygge, som ännu inte fått något namn. Foto: Princess Cruises
Princess nybygge, som ännu inte fått något namn. Foto: Princess Cruises

Det blåser helt klart ostliga vindar i kryssningsbranschen.

I slutet av den här månaden ankommer Royal Caribbeans blott sex månader gamla bjässe Quantum of the Seas till sin nya hemmahamn Shanghai i Kina för att börja kryssa därifrån.

Nu meddelar Princess Cruises att rederiets kommande fartyg också får Shanghai som hemmahamn året om.

Fartyget, som just nu byggs i Italien och har premiär sommaren 2017, kommer att ta runt 3600 gäster. Enligt rederiet får det en rad egenskaper speciellt skräddarsydda för kinesiska kryssningsgäster. Att ett extra stort kasino blir en av dessa är nog ingen vild gissning.

Princess har redan känt sig för på den kinesiska marknaden genom att basera fartyget Saphire Princess i Shanghai under högsäsongen i fjol och det återkommer även i år.

Även MSC Cruises har flaggat för att ett av deras kommande nybyggen kan hamna i Kina.

Undra på det. Enligt en undersökning kan 83 miljoner kineser välja kryssning som semesterform inom några år.

Det ska jämföras med de 23 miljoner totalt i hela världen som beräknas kryssa under 2015. En finfin ökning jämfört med 2011, då kryssningsbranschen för första gången passerade 20 miljoner gäster – men man behöver ju inte vara geni för att förstå i vilken del av världen det finns störst potential.

Så blev Vikings Lines ”nya” Helsingforsfartyg

av Anders Hedberg

En god portion av onsdagen gick åt till pressvisningen av Vikings Lines fartyg Mariella, som varit på varv i Landskrona ett par veckor och fräschats upp för 3,5 miljoner euro (cirka 34,5 miljoner kronor).

Förutom nya kök och andra förbättringar bakom kulisserna så har även en del hänt som vi vanliga resenärer kan ta del av.

Ny inredning i nattklubben.
Ny inredning i nattklubben.

* Nattklubben har fått ny inredning och en stor led-skärm bakom orkesterscenen. Den som varit på Vikings Ålandsbåt Cinderella det senaste året kommer att känna igen sig, för möblerna är i samma stil.

Plate Social Dining.
Plate Social Dining.

* Två nya restauranger, Plate Social Dining som ska locka en yngre publik med rustik ”industrikänsla” i inredningen, och Ocean Grill, där kött i olika former står i fokus.

Kul detalj i Plate Social Dining: vinlistan är klistrad på en vinflaska och menyn på grytlock.
Kul detalj i Plate Social Dining: vinlistan är klistrad på en vinflaska och menyn på grytlock.

* Andra nyheter är större konferensrum, nya lekrum för små och stora barn samt en ny hyttkategori (Comfort) med 72 hytter som fått en dubbelsäng istället för det traditionella Finlandsbåtskonceptet med enkelsängar längs väggarna.

Men annars är det mesta sig faktiskt likt ombord.

Testa gärna menyerna i de nya restaurangerna. En sjurätters i Plate kostar inte mer än 322 kronor.

Själv fick jag njuta av en trerätters ”bubbel-meny” till lunch, som varmt kan rekommenderas. Kostar 350 kronor i vanliga fall, lägg på 248 kronor för tre glas äkta champagne till maten (olika sorter, förstås) eller 138 för mousserande alternativ.

Dagens förrätt, en ljuvlig skaldjurssoppa...
Dagens förrätt, en ljuvlig skaldjurssoppa…

 

...medan en härlig gös dominerade varmrätten...
…medan en härlig gös dominerade varmrätten…

 

...och en mousse med frusen yoghurt och bär gjorde måltiden komplett.
…och en mousse med frusen yoghurt och bär gjorde måltiden komplett.

Närmast på tur att genomgå en liknande renovering som Mariella, står det andra av Vikings fartyg på linjen Stockholm-Helsingfors, Gabriella. De här fartygen har årligen runt en miljon resenärer.

Stockholm väntas slå besöksrekord i sommar

av Anders Hedberg
Costa Pacifica, först till Stockholm i år. Foto: Costa Cruises
Costa Pacifica, först till Stockholm i år. Foto: Costa Cruises

I fjol blev det inget rekord. Men i år hoppas Stockholms Hamnar på fler kryssningsgäster än någonsin – trots att antalet fartygsanlöp sjunker för tredje året i rad. I gengäld väntas fler riktigt stora fartyg hit.

– Kryssningsresenärerna blir fler än någonsin i år. De 500000 besökarna beräknas att bidra med en halv miljard kronor till besöksnäringen i Stockholmsregionen, säger Johan Castvall, vd Stockholms Hamnar, i ett pressmeddelande.

På torsdag, Valborg, inleds kryssningssäsongen i Stockholm då Costa Pacifica är första fartyg att anlända till huvudstaden. Totalt räknar hamnen med 254 anlöp under säsongen, som sträcker sig fram till 21 oktober.

Nya på fartygsfronten i år är Disney Cruise Lines Disney Magic och nystartade Viking Ocean Cruises som kommer hit med sitt första fartyg Viking Star.

Positivt för Stockholm i år är också att antalet gånger som fartyg byter gäster här (så kallade turnarounds) ökar från 42 till 51. De här resenärerna, som antingen avslutar eller påbörjar sin kryssning i Stockholm, stannar ju oftast inte bara över dagen, som de flesta andra kryssningsgästerna. Det ger extra klirr i kassan för bland annat hotell, restauranger och butiker.

Källa: Stockholms Hamnar
Källa: Stockholms Hamnar

I Göteborg är kryssningssäsongen redan igång, då tyska AIDAs fartyg gjort flera anlöp under april. Totalt räknar Göteborgs Hamnar med 52 fartgysanlöp och närmare 100000 kryssningsgäster under 2015.

”Världens bästa kryssningsfartyg” har blivit ännu lite bättre

av Anders Hedberg
Europa 2 på Nordsjön i juni 2014.
Europa 2 på Nordsjön i juni 2014.

Tyska Hapag-Lloyds flaggskepp Europa 2 har precis genomgått sin första renovering.

Det två år gamla fartyget, av Berlitz Cruise Guide rankat som världens bästa, har varit på varvet Blohm + Voss i Hamburg i två veckor där en lista med totalt 700 förbättringar och förändringar har rivits av.

600 arbetare har bland annat lagt 4500 kvadratmeter ny matta ombord och fräschat upp andra ytor med 2000 liter färg.

Renoveringen ska annars främst märkas i familjehytterna, sushirestaurangen Sakura samt populära baren Sansibar som alla fått rejäla ansiktslyft.

Just nu är Europa 2 ute på sin första kryssning efter varvsbesöket, en åtta dagars Hamburg-Hamburg med stopp i Nederländerna, Belgien och Frankrike.

Jag åkte med det femstjärniga fartyget för knappt ett år sedan, läs mer om den resan här.

Kryssningsfartyg skippar stopp i Egypten

av Anders Hedberg
MSC Sinfonia. Foto: MSC Cruises
MSC Sinfonia. Foto: MSC Cruises

Italienska MSC Cruises har bestämt sig för att slopa Egypten och Ukraina som destinationer under resten av 2015. Anledningen är oroligheter i respektive land, vilket skrämt bort för många kryssningsgäster.

Fartygen MSC Sinfonia, MSC Opera, MSC Fantasia och MSC Musica kommer istället att anlöpa hamnar i Bulgarien, Cypern och Israel samt på grekiska öarna Rhodos och Kreta.

Kategorier MSC
Taggar Egypten, Ukraina

71-årig dj spelar upp på Ålandsbåten

av Anders Hedberg
Madelein ”Gloria” Månsson. Foto: Birka Cruises
Madelein ”Gloria” Månsson. Foto: Birka Cruises

Hört talas om Dj Glorias disco? Du behöver inte skämmas om svaret är nej, för jag hade också missat detta fenomen, trots att jag tillhör målgruppen, alla 50-plussare.

Bakom pseudonymen döljer sig Madelein Månsson, 71, och hon är inte som andra pensionärer. Vid 64 års ålder började hon utbilda sig till discjockey hos Stakka Bos bror Martin Renck.

Madelein tog artistnamnet Gloria efter amerikanska diskolegenden Gloria Gaynor och startade den egna diskoklubben Pure i det heta nöjesdistriktet kring Stureplan i Stockholm – ett disko där bara gäster över 50 år släpps in.

Vad har nu allt detta med kryssningar att göra?

Jo, med start den 27 augusti flyttar Dj Gloria ut på Östersjön. På fartyget Birka kommer hon sedan att regelbundet köra sitt 50+ disko hela hösten. Räkna med extra skönt gung på de resorna.

MSC börjar bygga största fartyget någonsin

av Anders Hedberg
MSC Meraviglia kan ta 5700 gäster. Foto: MSC Cruises
MSC Meraviglia kan ta 5700 gäster. Foto: MSC Cruises

Italienska MSC Cruises har nu satt igång bygget av det största fartyget i rederiets historia.

Fartyget, som får namnet MSC Meraviglia, byggs av STX-varvet i franska Saint-Nazaire och ska ha premiär i maj 2017.  De första kryssningarna (i västra Medelhavet) blir bokningsbara redan från juni i år.

– MSC Meraviglia är det största och mest innovativa kryssningsfartyg som någonsin byggts av ett europeiskt kryssningsrederi, sa bolagets styrelseordförande, Pierfrancesco Vago, under den traditionella stålceremonin på varvet, då de första bitarna av det kommande fartyget skars ut.

MSC Meraviglia är på 167000 bruttoton – nästan exakt som amerikanska konkurrenten Royal Caribbeans senaste fartyg Anthem och Quantum of the Seas – och kan ta 5700 gäster.

Det kommer att ha fler högteknologiska lösningar än sina MSC-föregångare, exempelvis en inomhuspromenad som sträcker sig över tre däck. Taket där utgörs av en ”digital himmel” i form av en 480 kvadratmeter stor led-skärm.

Ett systerfartyg till MSC Meraviglia kommer 2019 och MSC har också option på två likadana fartyg till i denna nya så kallade Vista-klass.

Men inte nog med det. Rederiet har dessutom redan beställt två nästan lika stora fartyg av varv i Italien, som levereras 2017 och 2018 och ingår i nya Seaside-klassen.

Dessa ska också att bjuda på en rad innovationer ombord och har redan betecknats av Pierfrancesco Vago som ”kryssningarnas svar på Iphone”.

Utnyttjar MSC sina optioner blir det totalt sju nya fartyg och fördubblad kapacitet fram till år 2022.

Nu kan ni gifta er under kryssningen – på riktigt

av Anders Hedberg
Gift er på fartyget – eller stranden. Foto: MSC Cruises
Gift er på fartyget – eller stranden. Foto: MSC Cruises

Fram tills nu har bröllop på kryssningsfartyg mest varit symboliska. Men nu lanserar MSC Cruises möjligheten att hålla en borgerlig vigsel ombord – eller på en strand i Karibien. Du kan välja mellan Miami, Puerto Rico, Bahamas eller Mexiko.

Bröllopspaketet gäller på fartyget MSC Divina och inkluderar bland annat bröllopskoordinator, vigselceremoni, fotograf, brudbukett, bröllopstårta och champagne.

Pris från 1600 dollar (cirka 14700 kr) för vigsel ombord och från 2200 dollar (drygt 20000 kr) för vigsel i land. Kostnad för äktenskapslicens tillkommer med 475 dollar (cirka 4350 kr).

Kategorier MSC, Temakryssningar
Sida 3 av 17
  • Tjänstgörande redaktörer: Emma Lindström, Mikael Hedmark och Rebecka Rakell
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB