Bojan kunde redan varit kung…
avDet är dags att avsluta diskussionen om Bojan Djordjic är en bra fotbollsspelare eller inte. Svaret är att han håller hög allsvensk klass. I ett fungerande AIK hade Bojan varit kung vid det här laget. Men det är inte särskilt mycket i AIK:s spel som fungerat så här långt, och själv har han på egen hand satt sig i klistret genom ett par olyckliga uttalanden och en larvig mediebojkott (den tog i och för sig slut rätt snabbt).
Men ingen kan ta ifrån Bojan hans fotbollskunskaper och jag tror att AIK…vad det lider…kommer få stor nytta av Bojans spelsinne och tidiga inlägg. Då behövs dock en striker bredvid Iván Óbolo och den strikern finns inte i AIK:s trupp i dag (om nu Óbolo ska spela felvänd hela tiden). Sedan behövs också en bättre mittback bredvid Nils-Eric Johansson. Annars gjorde AIK – offensivt – sin bästa match i år…även om det inte säger så mycket. Jag vet fortfarande inte var AIK står eftersom förlusten kändes som ett litet fall framåt.
Jag går vidare i mitt försvar av artikeln om Henke Larssons snabba hemfärd (det var advokat Azelius som körde och vi gjorde en tvåspaltare med mesig rubrik). Jag gör det genom några mail. Det här kommer från en vän på sportbladet.se:
”Kan informera om att din artikel, som för övrigt var skitbra, var sportens mest lästa i lördags. Den hade dubbelt så många sidvisningar som tvåan. Våra läsare borde kasta av sig glorian och inse vad de vill ha…”.
Christer funderar utifrån det här perspektivet:
”Hej!
Blev lite brydd när jag såg siffrorna angående hastigheten, ni skrev 137 km/h. Men Söderstadion ligger inte på en mototväg vad jag vet. Sen om avståndet är rätt (55 mil = 550 000 meter) skulle tiden vara 3 timmar o 45 minuter=220 min x 60 (sek)=13 500 sek. Antingen räknar jag fel eller också gör ni det, men vad jag minns var V=SxT och om de då startar i maxfarten så får du en fart på 146 km/h direkt från stillastående till målgång, typ 90 km/h är lika med 25 meter per sek. osv, osv. Sedan bör detta vara en snitthastighet, tillkommer omkörningar, olika vägarbeten med mera. Det gör förmodligen att toppfarten ibland bör ha varit över 200 km/h på vissa sträckor för att täcka in bortfallet vid hastighetsminskningen, vilket i sin tur gör att man blir mer brydd, man måste hålla ordentlig fart för att ta in den typen av tappad tid. I den farten
ta en räknare och slå på 3.6, det är en formel man använder fortfarande vid uträkningar då man delar timmar med sek. Du får gärna svara, jag är nyfiken hur ni fått fram den hastigheten.
/Christer Pettersson”.
Till sist; Linus från Trelleborg:
”Hejsan!
Varför ska andra få köra för fort utan att körkortet dras? Dra kortet för djävulen, eller ge honom saftiga böter. Varför ska ’kända’ personer få bryta mot lagen utan att straffas?
MVH
Linus från Trelleborg”.
…nu var det alltså inte Henke som körde bilen vilket tydligt framgick i artikeln…men nu vet alla ni som mejlar att det finns många sidor av ett mynt, i alla fall ett par.
IFK Göteborg-AIK hade slutat 2-2 om Håkan Mild hållit fast vid idén att satsa ungt och eget. I stället löste Mild en tur & retur på Stena Line och hämtade en halvgammal dansk som varit rena mardrömmen för både Malmö FF och AIK.
Hade som sagt en reporter från P1 i släptåg under min kväll på Nya Ullevi. Programmet Medierna sänds på lördag klockan 11.03. Det har tagit skruv ordentligt efter debattartikeln om den ökade mediefientligheten i allsvenskan. Roligast var när P1-reportern ville ha en kommentar från AIK:s presskvinna om rådande situation – men den ville hon inte kommentera. När inte ens informationscheferna längre ger kommentarer, vem ska då göra det?
Allsvenskan har fått en ny profil; Ljungskiles målvakt Michal Slawuta. Han varnades för maskning innan en utspark, gick för att ta en klunk vatten – och fick rött kort. Stor humor.