Startsida / Inlägg

Landade på fel flygplats

av Robbie Lauler

Jag har vattentäta bevis på att Ryan Air lurar sina kunder. Och då menar jag lurar på riktigt, inte bråkar om väskor och sådant, utan riktiga jävla lögner. Häng med på den här fredagkvällen om ni vågar.

21.05 Planet mot Skavsta skulle lyfta från Gatwick men var försenat. Ny avgångstid 21.45.

22.00 Vi lyfter till slut från Gatwick mot Stockholm, Skavsta, enligt piloten.

23.50 Piloten berättar att han precis fått information om att vi inte kan landa på Skavsta eftersom det inte finns tillräckligt med brandpersonal. Vi måste flyga till Arlanda. Han beklagar och tackar för vårt tålamod. Förvirring bland passagerarna, framför allt de utländska.

00.15 Vi landar på Arlanda.

MEN

Redan klockan 21.45, alltså en kvart innan vi lyfter, skickar jag iväg det här twitter-inlägget:

”Otroligt. Brandmännen har gått i strejk på Skavsta. Flyger till Arlanda istället. Hur fan ska Vesslan då komma hem?about 17 hours ago from txt”.

Genom min man inom flygvapnet får jag nämligen reda på att det inte går att landa på Skavsta. Ändå väntade Ryan Air till 25 minuter innan landning innan passagerarna informerades.

Spelar det här någon roll? Tja, kanske inte. Men om vi fått korrekt information från Ryan Air före avfärden kunde man kanske valt ett annat flyg, krävt pengarna tillbaka, stannat i London, begärt fria drinkar på planet eller vad fan som helst. Nu fick de det att låta som att ett plötsligt hinder dykt upp som de själva inte rådde över.

Dessutom; Ryan Air hade tre timmar och en kvart på sig att fixa fram bussar till Arlanda för att ta oss som hade vår bil på Skavsta dit. Ändå fick vi vänta i nästan två timmar innan vi kom iväg. 04.00 var jag på Skavsta och plockade ut Vesslan från P-huset, 05.30 var jag hemma efter att ha krupit fram i 70 km/h på glashal väg i snudd på arktisk snöstorm. Jag var utmattad och förbannad, jag var en dödsmaskin på fyra hjul i svarta natten.

Bara så ni vet: Ryan Air jobbar inte bara med svårtydda bagageregler och annat stök…de drar sig inte heller för att lura sina kunder på riktigt.

Det här är för övrigt kapitel ett i den modernare variant av Bibeln jag tänker skriva. Första budordet: ”Du ska icke flyga med Ryan Air”.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB