Startsida / Inlägg

Varför pissar ni på svenska cupen?

av Robbie Lauler

Rubriken är hårddragen men sammanfattar andemeningen i det mejl jag precis fick från Olle:

”Tjena,
Har med viss glädje konstaterat att svenska cupen drar i gång med gruppspelet i helgen, och kommer att inviga årskortet för att se MFF-Öster. Kort fråga till dig: Jag inser ju att media inte har ansvar för att marknadsföra cupen, men väl att bevaka. Kollade på Sportbladet men kan inte hitta en enda rad om cupen. Om inte något alldeles extraordinärt inträffar kommer man med hundra procents säkerhet snart att kunna läsa i media, igen, att cupen är ett ointressant fenomen av olika skäl. 

Alltså, jag är ingen älskare av svenska cupen egentligen, men jag VILL att den skall bli större. Det är annorlunda att spela cup jämfört med serie, och jag tycker det är en styrka för fotbollen att ha dessa två tävlingar separat (istället för serie+slutspel som i hockey, handboll, allsvenskan på 80-talet etc). Nu till helgen är det dessutom en hel del möten mellan allsvenska/superettan lag, som är intressanta även som värdemätare inför serierna, även om ni inte intresserar er för cupen.
Jaha, vad vill jag? Jag vill läsa mer om svensk elitfotboll under denna tid när jag svälter efter allsvenskan. 
MVH
Olle”.

Jag svarade Olle och ska utveckla svaret. Jag tycker att det nya upplägget med gruppspel i åtta fyralagsgrupper som startar nu till helgen, kvartsfinaler, semi och final på Friends Arena (26 maj) – verkar jäkligt intressant. SVT direktsänder dessutom matcher från och med nästa helg, med Daniel Nannskog & Co. som experter.

Det är klockrent.

Vi kommer att snacka om cupen i Bollklubben som visas från fredag (Erik Niva och nämnde Nannskog i studion), vi har planerat ett förhandsuppslag i lördagstidningen och tänker givetvis bevaka och rapportera om matcherna när de väl drar igång.

Samtidigt är vår förhandsrapportering beroende av att spelare och ledare ställer upp. Vi har bjudit in både Pär Hansson och Tobias Hysén till Bollklubben för att prata just om cupen men deras klubbar meddelade att det inte finns tid för detta just nu. Vi har även kollat med spelare, tränare och ledare i AIK men fått nobben där också. Andreas Alm tycker inte att han har något att tillföra och det kommersiella är inget han prioriterar.

Jag tycker att det är en beklaglig inställning men inte så mycket vi kan göra något åt. Svensk klubblagsfotboll skulle vinna på att ta större plats i medierna där de slåss om utrymmet med internationell fotboll. Visst kan medierna också bli bättre men det gäller att klubbledare, tränare och spelare ger oss möjligheten.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB