Startsida / Inlägg

De 400 000 supportrarna

av Robbie Lauler

Hammarby presenterade idag en ny huvudsponsor vilket min kollega EP-Månsson kunde avslöja på förmiddagen. När pressmeddelandet sedan droppade in som bekräftade att LW Sverige AB tar över efter Herbalife på matchtröjan hittade jag en annan intressant detalj.

Så här skriver Bajen i pressmeddelandet:
”Hammarby Fotboll är en av Skandinaviens mest populära fotbollsklubbar med drygt 400 000 supportrar”.

Jag ringde upp vd:n Henrik Kindlund för att undersöka siffran närmare.

Kindlund backade – fast ändå inte – och ämnet är intressant så jag har transkriberat vårt samtal:

Har Hammarby 400 000 supportrar?
– Om du säger sympatisörer då? Vi har nog inte 400 000 som går på match varje år men om man tittar på de olika undersökningar som görs och har gjorts, och tittar på hur stor andel av befolkningen som säger att de gillar Hammarby, då hamnar du där någonstans. I vissa hamnar vi högre och i andra lägre men där någonstans.

Vad är det för undersökningar?
– Vi har gjort egna och det skrevs en del om det här för något år sedan, det var en kille på en PR-byrå som bloggade och då utgick han från TNS (Sifo) stora undersökning där de hade tillgång till databasen och sånt. Sponsor Insight gör undersökningar kring det här. När det kommer till sympatisörer är inte vi störst i Sverige, det finns klubbar som är ännu större.

Vilka då?
– Jag tror att IFK Göteborg fortfarande har flest sympatisörer, och då är det väldigt mycket folk runtom i landet som gillar IFK Göteborg efter framgångarna på 1980- och -90-talet. Jag kan tänka mig att Malmö flyttar fram positionerna nu också. Jag tror att Malmö, Djurgården, AIK, Hammarby och IFK Göteborg är hyfsat jämnstora. Men det är som sagt sympatisörer vi pratar om. Har du 400 000 som går på match varje år, då börjar vi prata på allvar.

Ni skriver supportrar men hur definierar man ”sympatisörer” då?
– Folk som får frågan ”Vilket lag i allsvenskan håller du på?” så svarar de Hammarby.

När jag la ut det här på sociala medier så fick jag reaktioner från folk som köpt biljett till era matcher för att se bortalaget, och sedan fått mejl med anslaget ”Kära Hammarbyare”. Är de med bland de här 400 000?
– Nä, det är våra biljettköpare. Vi gör som alla andra, utgår jag ifrån, att vi plockar in alla uppgifter man får när folk köper biljetter och så använder man sig av de uppgifterna. Det är klart att vi skickar ut mejl till bortalagens supportrar också, och då ber de oss att bli bortplockade från den listan och då gör vi det.

Om ni hade haft en arena som rymt en halv miljon, hade ni dragit 400 000 på den då?
– Det beror nog på vilka vi möter och vad det är för sammanhang. Vi är jättenöjda med den publik vi har och ibland säljer vi ut Tele 2 Arena på egen hand. Det är inte så mycket att klaga på.

Er Facebook-sida gillas av 45 000, vad gör…
– …nä, 63 000 är det som gillar vår Facebook-sida.
Hammarby Fotboll?
– Ja, 63 500 är det som gillar Hammarby Fotboll på Facebook.
Okej, vad gör de övriga 336 500?
– Det är en bra fråga faktiskt. Det kan man verkligen ifrågasätta vad de håller på med. 

När du tror du att ni når en halv miljon sympatisörer?
– Vi ser ju att vår popularitet ökar år för år, framför allt i södra Stockholm. Dels genom nya arenan, dels för att vår ungdomsverksamhet växer väldigt mycket. Och framför för att Stockholm och södra Stockholm växer enormt mycket befolkningsmässigt. Vi ser att vi har en jäkla tillväxt på supportersidan. Sedan ska man inte stirra sig blind på de här 400 000, det är inte det som är det viktiga. Det viktiga för oss är hur många som går på matcherna. Sedan finns det en koppling däremellan så klart.

Men ni kommer ligga kvar med formuleringen 400 000 supportrar i era pressmeddelanden?
– Ja, absolut. Varför skulle vi inte kunna göra det?

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB