Tunnelbana ovan jord och roligare hus vid Slussen
När tåget saktar in mot Stockholm och Gamla stan häpnar man alltid över utsikten. Åt ena hållet brer Riddarfjärden ut sig bort mot Stadshuset.
Åt andra hållet syns Gamla stan med sina fasader från 1600-talet.
Det spelar ingen roll om det är vår, vinter eller sommar. Om det är tidig morgon eller trött natt. Utsikten är alltid lika betagande.
Jag tycker att alla har rätt till den fantastiska vyn. Därför ska man inte gräva ner tunnelbanan.
I slutet av förra veckan presenterade Stockholms borgerliga ledning sitt förslag till ombyggnad av Slussen mellan Södermalm och Gamla stan i Stockholm. I går (lördag) deltog jag i ett möte med invånare i Gamla stan. (Nej, jag bor inte där, men fick vara med för att jag skrivit om trafikproblemen.)
Det var Täppas Fogelberg och jag som inledde. I början var vi kanske inte helt överens om just tunnelbanans dragning, men mot slutet kom vi fram till en gemensam linje: kollektivtrafiken kan vara kvar ovan jord. Det är bilarna som ska ner i tunnel.
Låt alla trötta tunnelbanependlare få ta del av Gamla stan och himlens skiftningar i Riddarfjärden.
Rent tekniskt skulle en omdragning av spåren dessutom försena Slussens ombyggnad med många år. Slussen bör byggas om nu. Den gamla trafikkarusellen bär knappt sin egen tyngd. Den kostar femton miljoner om året i rent akutunderhåll.
I maj börjar processen rädda Slussen. Byggstart är planerad till 2012. Tills dess tycker jag stadens politiker ska fundera över den borgerliga lösningen som är gäsp-så-tråkig. Det är bra att gående och cyklister får en egen bro, men var är den spännande arkitekturen? Oppositionsborgarrådet Carin Jämtin har rätt när hon efterlyser en märkesbyggnad.
Moderaten Sten Nordin vill att de nya husen ska passa in i den historiska bebyggelsen runt Slussen. Tänk om alla generationer tänkte så! Då får vi ju bara gammaldags bebyggelse. Kom igen, Sten Nordin. Ge oss en rolig byggnad som alla kan ha åsikter om.
Eva Franchell