Prövningarna fortsätter för Saab

Prövningarna för de anställda på Saab i Trollhättan fortsätter. Kronofogden fortsätter att arbeta med utmätningsärenden, i veckan väntar ännu en nervpåfrestning när augustilönerna ska betalas ut och i dag har de anställda varit samlade för information.

”De får inte veta något nytt egentligen”, förklarar informationsavdelningens Gunilla Gustavs för TT. Hon försäkrar dock att planen är att betala ut lönerna.

Det får man ju hoppas.

Sanningen är naturligtvis att Saab – och Trollhättan – just nu befinner sig i en fruktansvärt svår situation. Avancerad verkstadsproduktion, inte minst biltillverkning, handlar om att upprätthålla ett fint nätverk av förtroenden. Saab har frestat hårt på dessa de senaste månaderna.

Nya modeller finns framme och ett samarbete med tillväxtmarknaden i Kina kan vara på väg att förverkligas. Men så länge det saknas pengar för att producera bilar är det en klen tröst.

En bilfabrik som står still är ingen bilfabrik.

Det märkliga är ju att det faktiskt finns en investerare som är villig att riskera sina pengar för att lyfta Saab, den ryske finansmannen Vladimir Antonov. Men han får inte, eftersom den svenska regeringen, General Motors och den europeiska investeringsbanken alla har veto.

GM har inga invändningar, och inte regeringens experter på Riksrevisionen heller. Men trots att det alltså handlar om privata pengar och en privat investerare har den svenska regeringen fortsatt att tala om ”att inte riskera skattebetalarnas pengar”. Och från Luxemburg har det till sist kommit ett bestämt ”nej”.

Frågan är vilken roll den svenska regeringen spelat? Finns det ett verkligt engagemang för fordonsindustrin, och för Saab?

En sak kan vi i alla fall vara säkra på. En nedläggning av biltillverkningen i Trollhättan kommer att har ett mycket högt pris. Också för skattebetalarna.

Ingvar Persson

Senaste inläggen