Bilvänstern växer
Det är inte bara socialdemokraterna som har problem med medierna. På Svenskt Näringslivs hemsida kan man i dag läsa om Lennart Kärrberg, vd på Ekström & Son i Kristianstad.
Kärrberg har problem med rekryteringen av svetsare och CNC-operatörer till företaget. Och enligt direktören är orsaken den bild som media och politiker målat upp. En bild där industrin har förlorat sin betydelse för Sverige.
Inte konstigt att unga människor väljer andra banor i livet.
Frågan är dock om inte Kärrberg och Svenskt Näringsliv är en smula för svepande när de försöker peka ut de ansvariga för föreställningen att Sverige skulle kunna klara sig utan sin industri.
Sant är att vårt land under några år haft en näringsminister som tyckte att en bilfabrik borde användas för att bygga vindkraftverk, och en statsminister som betraktade Saab som ett varumärke i en varumärkesportfölj. Men statsministern och den tidigare näringsministern är ju inte de enda politiker som finns.
Sant är också att många journalister – inte minst på huvudstadens borgerliga ledarsidor – konsekvent beskriver industrin som en broms för den nya sköna värld som nu växer fram. Men borgerliga ledarsidor är ju faktiskt inte de enda i svensk press.
Aftonbladets ledarsida har i åratal pekat på behovet av näringspolitik, utbildning för industrin och ett Sverige som sätter värde på framgångsrika industriföretag.
För detta har vi kallats ”bilvänster” och representanter för fackföreningarna.
Frågan är om det nu är dags för Svenskt Näringsliv att sluta sig till bilvänstern?
Ingvar Persson