Skedmatningen har börjat
Så är det dags igen. Ministrarna åker runt och presentera politiska nyheter i lagom portioner. Den årliga skedmatningen inför årets budgetproposition har börjat.
Det vi fick i dag ser i alla fall ut som en ganska ordentlig munsbit. En uthållig uppgradering av järnvägens underhåll och två viktiga nysatsningar.
Järnvägssatsningar har fått ett politiskt signalvärde, och det är väldigt bra.
Att underhållspengarna – trots de imponerande siffrorna – sedan inte kommer att räcka är en annan sak, precis som att de planerade nybyggena inte får riktigt modern standard. En fungerande järnväg kommer fortfarande att bli en utmaning för nästa regering.
Skedmatning och utspel har inte alltid så mycket med verklig politik att göra. Den ska skapa rubriker, inte rälskilometer. Och det är faktiskt ett problem.
I dag finns ingen möjlighet att verkligen kontrollera om de pengar partiledarna talar om finns på riktigt. Det finns ingen möjlighet att se vilka andra konton som kanske fått släppa till pengarna, eller vilka reservationer för framtiden finansministern lagt in.
Allt som finns är ett litet PM på fem sidor, med färgglada diagram, och de fyra partiledarnas nyvunna järnvägsentusiasm.
Också rubrikerna förstås. Och det är ju därför vi skedmatas.
Ingvar Persson