Ny hård vinter väntar järnvägen
Augusti förra året. En vanlig sensommardag i Stockholm, växlande molnighet och spridda skurar. Och fyra partiledare ur regeringen på besök bland spåren i bygget av den nya citybanan. Massmediala budgetutspel är numer ett lika säkert hösttecken som lövfällningen.
Då för ett drygt år sedan var Fredrik Reinfeldt stolt. Hans regering skulle minsann investera rejält, 3,6 miljarder de kommande två åren. Nu skulle det bli slut på snökaos, signalfel, nerslitna kontaktledningar och annat gnäll.
Då hävdade Reinfeldt bestämt att det skulle vara bortkastat att satsa ännu mer. Trafikverket skulle helt enkelt inte kunna rusta upp järnvägen snabbare. Det saknades både planer och kompetent arbetsplats.
Nu, med en dryg månad kvar av 2012, är Trafikverkets pengar slut. Det är i alla fall så de järnvägsanställds fack, SEKO, uppfattar saken. I en debattartikel hävdar förbundets ordförande Janne Rudén tillsammans med trafikutskottets ordförande Anders Ygerman att det, trots regeringens storsatsning, inte går att se skymten av nya jobb i järnvägsunderhållet. Projekt avslutats i förtid eller ställts in.
Normal omfördelning och kostnadskontroll, enligt Trafikverket som inte vill kännas vid bilden att pengarna skulle vara slut. För myndigheten är problemet snarare att få tillgång till spåren för att kunna genomföra upprustningen.
Hur det än ligger till med det finns det ett par saker som tycks vara alldeles klara.
Tågresenärerna kan förbereda sig på ännu en besvärlig vinter, och Reinfeldt borde dra på sig bygghjälmen och presentera nya pengar till järnvägen.
Ingvar Persson