Tågförarna får fortsätta att försvara sina villkor

Enligt Janne Rudén betyder kvällens uppgörelse inte bara ett stopp för lönedumpningen utan dessutom ett skydd mot försämrade anställningsvillkor när en järnvägslinje byter operatör.

En stor och mycket avgörande seger.

Jag har uppriktigt sagt lite svårt att läsa det som hittills kommit ut på det sättet. SEKO har fått ett avtal som kan sägas upp varje år. Jämfört med de flesta avtal som träffats betyder det ytterligare ett tillfälle till omprövning.

Dessutom innebär avtalet att det ska tillsättas en gemensamarbetsgrupp med ”särskilt fokus på balansen av attraktiva arbets- och anställningsvillkor”.

Det kanske betyder större anställningstrygghet när ett nytt företag vunnit den senaste upphandlingen, även om det inte ser ut så. Jag har som sagt inte sett avtalet.

Facket SEKO och ordföranden Janne Rudén har retat upp arbetsgivarna i Almega
I kväll såg Janne Rudén lite mer sliten ut än på förbundets pressbilder

Däremot har jag sett Janne Rudén, på TV. Uppriktigt sagt såg han ganska sliten ut. De senaste dygnen har antagligen varit slitsamma.

SEKO har kanske inte löst frågan om medlemmarnas trygghet, men förbundet har undvikit en konflikt och  förhoppningsvis skaffat sig bättre redskap att arbeta med. Och dessutom har SEKO få upp frågan om arbetsvillkoren i den allt mer upphandlade och avreglerade kollektivtrafiken på förhandlingsbordet.

Det borde, om inte annat, sätta stopp för bussarbetsgivarnas envisa vägran att alls erkänna att det finns ett problem.

Senaste inläggen