De bygger om ett garage – för 35 kronor i timmen
Vid tunnelbanehållplatsen i stockholmsförorten Råcksta ligger det ett kommunalt garage där pendlare parkerar sina bilar för att ta tåget vidare in till stan.
Just nu renoveras garaget och SVT:s lokalnyheter kan i dag berätta att de polska byggarbetarna som arbetar där bor på jobbet och tjänar 35 kronor i timmen.
På ett kommunalt garage, alltså. Kan det få gå till så?
Jo, det kan det.
Dagens byggbransch präglas av långa kedjor av underentreprenörer. Så när kommunala Stockholm Parkering har gett jobbet att renovera garaget till tyska Züblin så har tyskarna å sin sida lagt ut jobbet på ytterligare två underentreprenörer. Och de entreprenörerna har det kommunala bolaget inte haft någon koll på alls – och har heller inget ansvar.
I byggbranschen vet man att bolag att pressar kostnaderna för sitt arbete genom att anlita oseriösa underentreprenörer som dumpar löner – i Råcksta har arbetarna tjänat en femtedel av avtalsenlig lön – eller fuskar med skatten.
I årets avtalsrörelse drev fackförbundet Byggnads frågan om ett solidariskt ansvar vid användning av underentreprenörer – det vill säga att huvudentreprenören har ansvaret för att de underentreprenörer som finns på byggarbetsplatserna sköter sig och betalar ut avtalsenlig lön.
Liknande modeller finns redan i Norge och Tyskland, bland annat.
I våras beslutade arbetsgivarna och facket att tillsätta en arbetsgrupp som ska ta fram nya bestämmelser om solidariskt ansvar.
I februari lägger arbetsgruppen fram en skrivelse som ska innehålla förslag på hur man i kollektivavtalet kan reglera ansvaret för underentreprenörerna.
Skandalen i Råcksta visar att förslagen brådskar.