Vad är bra opinionsjournalistik?
I går levererade PM Nilsson, tidigare redaktör för debattsajten Newsmill och före detta chef för ledarsidan på liberala Expressen, sin bild av vad som driver opinion. Det kan sammanfattas ungefär så här. Företag är viktiga, politiker också. Och vissa ledarsidor är bra, närmare bestämt de som är liberala och borgerliga. Aftonbladets ledarsida, däremot, ”skriker för högt” och ”marginaliserar sig”.
Intressant, tycker jag.
Aftonbladets ledarsida har inte på lång tid varit så läst, och så opinionsdrivande som idag. Vi har ökat vår trafik i mycket snabbare takt än övrigt material på sajten. Våra artiklar är ofta bland de mest delade på hela aftonbladet.se. (Jämför man med andra ledarsidor är det inte ens match.) Vi når nya läsargrupper, och att döma av reaktioner från ledande politiker så bryr man sig i allra högsta grad om vad vi säger.
I PM Nilssons kretsar är bilden däremot annorlunda. Där tycker man att vi ”skriker”.
Jag skulle kunna skriva ett helt blogginlägg om hur bisarrt detta påstående är från någon som startade den dyngspridande, numera vilande debattsajten Newsmill.
Jag väljer i stället att ta kritiken som ett kvitto på att vi gör vårt jobb.
Sverige är ett litet land. Här finns en rädsla för konflikter som ibland blir närmast kvävande. Samtidigt lever vi i en tid av ökad polarisering. Den ekonomiska makten fördelas allt mer ojämlikt. Två tredjedelssamhället är redan här.
Här är nyckeln till min samhällsanalys, och grunden för Aftonbladets opinionsjournalistik: det finns inget samförstånd om den utvecklingen. Därför är det bra att konflikter tydliggörs.
Borgerligheten gillar dock inte konflikt (”skrik”). Högern ägnar sig helst åt ”analys”, vilket ofta innebär att föra fram djupt ideologiska åsikter förklädda till fakta. Anders Borg är paradexemplet. Eller för den delen Dagens Industris egen ledarsida.
Det är inget nytt fenomen. Som Aftonbladets tidigare chefredaktör Gunnar Fredriksson skrev i ett blogginlägg i somras apropå Aftonbladets lansering av den nya opinionssajten Politism: ”Högern har så länge jag vet framställt sig som neutral, saklig och opartisk. Arbetare och bönder sysslade med poltik, inte högern.”
I sin första riktiga ledare om sakpolitik väljer PM Nilsson i dag att skriva ett brandtal som hämtat från slutet av 90-talet: vinster i välfärden är helt oproblematiskt. Surprise!
Låt mig gissa några andra teman som kommer att återkomma på hans rosa ledarsida framöver: sänkt skatt är alltid bra, politikerna borde lyssna på direktörerna, 3:12-reglerna är ett gissel och Socialdemokrater är inte att lita på. I trevligt samförstånd, på rationalitetens grund, oss upplysta företagsledare och högerdebattörer emellan.
Samhällsutvecklingen går idag PM Nilssons väg. Klyftorna ökar, skatterna är på väg ner. Den som inte håller med om hans grundpremisser är bekvämast att avfärda som någon som är gäll och hysterisk, som ”skriker”.
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk. Det innebär att vi står för idén om att frihet nås via jämlikhet. Vi menar att kampen mot den tilltagande rasismen är en ödesfråga i vår tids och att jämställdhet mellan kvinnor och män inte är något som kommer av sig självt.
Vi skriver utifrån denna värdegrund. Så rakt vi kan, så tydligt vi förmår och för så många som möjligt.
Det tycker jag är bra opinionsjournalistik.
Apropå det, skriv gärna på vår namninsamling som startar idag.
PS. En mycket glädjande sak är dock att att Dagens Industri äntligen börjat lägga ut sina ledartexter på nätet.