Öka omsättningen med detta enkla knep
avNu när man kan köpa vad som helst vart som helst, har service och säljbranschen tvingats in i ett paradigmskifte. Priset är inte längre den starkaste konkurrensmetoden och det är riktigt spännande. Som konsument har vi ett oändligt urval av butiker och kan välja och välja bort att handla på ett ställe på ett helt annat sätt än bara för 50 år sedan. Då fanns det en eller ett par butiker på varje ort och konkurrensen var låg. Oavsett om man som kunde gillade att handla där eller inte så var det dit man gick. Nu är läget helt annorlunda och för att stå ut i konkurrensen behöver man fundera på andra värden än priset.
I och med detta så har mjuka värden blivit mer och mer viktiga. Ett varmt mottagande, god service, ett leende extra. Ett gott bemötande är den starkaste valutan för mig som kund och kan få mig att ha överseende med en hel del. Varan kan vara trasig, fel storlek, behövas bytas ut eller ändras – allt detta spelar ingen roll om bemötandet är bra hos personalen. Jag kan ha överseende med misstag och felsägningar, men är bemötandet otrevligt går jag inte dit mer.
I Hedemora finns det ett McDonalds. Där har jag handlat några gånger och varje gång blir jag lika glatt överraskad. Personalen jag stött på möter mig alltid med ett strålande leende, värme och innerligt intresse för att göra ett gott jobb. Detta gör att jag som kund smittas och går där ifrån med ett glatt humör. Därför handlar jag alltid när jag åker förbi där. Jag använder dessutom alltid detta exempel i mina föreläsningar, när vi utbildar i bemötande. Några positiva upplevelser ger alltså enorma ringar på vattnet.
Service är det som skiljer en god kundupplevelse från en medelmåttig (eller rent av dålig). God service och engagemang är dessutom gratis, men ger mervärde till kunden som i sin tur skapar lojalitet. Lojala kunder är de bästa kunderna och vips! så går businessen som på räls!
Lycka till!
Tina Löfström