Startsida / Inlägg

Fick din partiledare godkänt? Här är lärarnas skriftliga omdömen om talen

av Anette Holmqvist
Stefan Löfven (S) var sist ut i Almedalstalarstolen 2013. Foto: Urban Andersson
Stefan Löfven (S) var sist ut i Almedalstalarstolen 2013. Foto: Urban Andersson

 

Eva-Lis Sirén, Lärarförbundets ordförande, har skrivit omdömen om alla partiledarnas tal. Foto: Urban Andersson
Eva-Lis Sirén, Lärarförbundets ordförande, har skrivit omdömen om alla partiledarnas tal. Foto: Urban Andersson

Lärarna är ju vana att skriva omdömen om sina elever. Nu har Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén använt sig av den vanan – för att bedöma partiledartalen i Almedalen utifrån ett skolperspektiv.

Sist ut i talarstolen var Stefan Löfven (S) som gjorde skolan till sitt huvudnummer.

– Jag tyckte han kom med ett mycket bra startpaket när det gäller tidiga insatser i skolan. Att vi har stora bekymmer i dag är konsekvensen av avsaknaden av detta, säger Eva-Lis Sirén, Lärarförbundets ordförande.

– Men man ska komma i håg att samtidigt som man gör ett sånt här startpaket så måste man också satsa på läraryrket. I dag råder stor brist på speciallärare och specialpedagoger, unga söker inte till läraryrket i dag.

Så här tycker Eva-Lis Sirén att partiledarna skötte sig (hennes kommenterar intill partiledarnas namn).

Stefan Löfven (S): Lade stor vikt vid skolan i sitt tal. 1000 nya speciallärare ska anställas och varje klass minskas med fem elever. S vill också få till en nationell samling för skolan där frågor om arbetsbelastning, lön och lärarnas autonomi ska lösas. Viktigt. Men nu är det dags att gå från ord till handling. När kommer S-ledaren ta bladet från munnen och på riktigt prata om hur lärarnas löner ska höjas?

Annie Lööf (C): Nämnde inte skolan i sitt tal. Ingenting om vad elever, studenter, lärare och utbildningssystemet betyder för samhället. Har Centerpartiet helt glömt bort den arbetsplats där nästan två miljoner människor tillbringar varje dag?

Jan Björklund (FP): Talade mycket om skolan. Dessvärre vill FP att hälften av gymnasiets yrkesprogram ska bli lärlingsutbildningar. Kunskaperna hos framtidens vuxna ska begränsas till en snäv arbetsmarknad, trots att näringslivet efterfrågar välutbildad arbetskraft. Björklund tog upp svårigheten att göra lönekarriär i kvinnodominerade akademikeryrken men ger inga förslag på hur det ska åtgärdas. Fler insatser krävs för lärarnas löner.

Jonas Sjöstedt (V): Lyfte skolan när han talade om jämställdhet och vinster i välfärden. Han talade om att en skolas kvalitet inte får mätas i avkastning utan i vad eleverna lärt sig och om de mår bra. Intressant, men den kommer inte lösa de stora frågorna för den svenska skolan – ett rekryteringsbehov på 43 000 lärare inom sju år, de låga lärarlönerna och hur lärare ska få tid att vara lärare.

Fredrik Reinfeldt (M): Statsministern nämnde inte utbildning annat än som lärlingsprogram. Trots att det är den viktigaste frågan för väljarna enligt SIFO och bygger grunden för en kompetent arbetskraft väljer statsministern att inte ta upp skolan o lärarna i sitt tal. Oroväckande och märkligt. Den svenska skolan är helt avgörande om statsministern ska kunna åstadkomma fler jobb och minska ungdomsarbetslösheten.

Gustav Fridolin (MP): Tar plats i skolpolitiken och en relativt stor del av talet fokuserades på skola och bildning. Språkröret lyfte fram att skolan behöver tillit och lärarna bra förutsättningar för att kunna göra ett bra arbete. Han lovande att senast 2020 ska alla skolor ha en god arbetsmiljö. Tre viktiga besked för att utveckla den svenska skolan men hur det ska genomföras kvarstår delvis. Även frågan om hur läraryrkets attraktivitet ska öka kvarstår.

Jimmie Åkesson (SD): Ett parti med värderingar som inte överensstämmer med skolans värdegrundsuppdrag är det omöjligt att tycka något om. Skolan ska alltid arbeta med alla människors lika värde, oavsett vad partiledaren talar om. Alla barn i Sverige ska få gå i skolan och ha möjlighet att utvecklas.

Göran Hägglund (KD): Talade förskola och föreslog ökad maxtaxa för att nå mindre barngrupper i förskolan. Välkommet men metoden är mindre bra. Vi står inför ett gigantiskt rekryteringsbehov i förskolan som måste lösas om det ska kunna öppnas fler förskolor. Var ska förskollärarna komma ifrån? Hägglund verkar ha glömt bort den frågan.

/Anette Holmqvist

  • Tjänstgörande redaktör: Ellinor Brenning & Erik Melin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB