Startsida / Inlägg

Billig är bra men sårbar är inte bra

av Peter Pettersson

Comviq är en av landets billigaste mobiloperatörer. Man gör också gärna ett stort nummer av att Comviq enligt Svenskt Kvalitetsindex är den mobiloperatör som 2015 hade flest nöjda kunder.

Det var nog innan den 3 december 2015. I eftermiddags rasade Comviqs nät och uppenbarligen har man för att spara kostnader inte skapat ett tillräckligt felsäkert mobilnät med tillräcklig redundans. I sig lite märkligt eftersom man delar nät med systerbolaget Tele2 som så här långt inte rapporterat några problem.

För att kunna vara billigast En del av de kostnader som kapats är att kundtjänsten flyttats till Internet och sociala media. Så de kunder som drabbats av att Comviqs nät rasat kan inte få någon kontakt annat än via Facebook.

Och när mobilen inte funkar år 2015 är det kris. Då är det här svaret kopierat direkt från Comviqs Facebooksida knappast det man vill få:

”Vi kan inte hjälpa dig med personliga ärenden via Facebook. Men kontakta oss på något av följande alternativ: https://www.comviq.se/kontakta-comviq så hjälper vi dig!. Ha det bra!”

Sveriges nöjdaste kunder? Jo, jag tackar jag…

  • Tjänstgörande redaktörer: Mikael Hedmark, Jennifer Snårbacka och Emelie Perdomo
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB